یک راه حل کلیدی برای مهار اردوغان و علی اف

حسین رجائی،   4000810135 ۲۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک راه حل کلیدی برای مهار اردوغان و علی اف

این روزها کمتر کسی است که نداند اردوغان سودای امپراتوری در سر دارد. اشتهایش کم هم نیست. هوای داشتن دو امپراتوری به سرش زده است. هم به دنبال احیای امپراتوری اسلافش است و هم میخواهد یک امپراتوری جدید تشکیل بدهد که از نگاه وی، وارث چندین امپراتوری باستانی است. با تلفیق دو اندیشه پان ترکیسم و نوعثمانی گری (اخوانی)، هم به دنبال تصاحب مرزهای تاریخی عثمانی از شرق اروپا و شمال آفریقا تا جزیره العرب است و هم می خواهد قیم مردم تورک زبان از شرق اروپا تا چین و مغولستان باشد. اینقدر وسعت این امپراتوری خیالی بزرگ است که تنه به تنه امپراتوری تاریخی بریتانیا میزند. این روزها اما اردوغان برای بلندپروازی های خود یک شریک هم پیدا کرده است. علیف باکویی به نظر می رسد برای رهایی از بحران هویتی که ناشی از جدایی از سرزمین مادری است با اردوغان همداستان شده تا مگر هویتی جدید برای جمهوری خودخوانده اش بیابد. 

بلندپروازی های تخیلی-توهمی اردوغان البته موضوعیت چندانی برای جمهوری اسلامی ندارد، آنچه مهم است بهره ای است که آمریکا و اسراییل از خیالپردازی های بی فرجام وی میبرند. گرد و خاک هایی که اردوغان از سوریه تا قفقاز به راه می اندازد، جز هزینه های سنگین برای دولت وی دستاورد چندانی ندارد اما هم مردم منطقه را به رنج می افکند و هم رفع و رجوع آن ها وقت و تمرکز ایران اسلامی را می گیرد. در نتیجه به نظر میرسد بهتر است با ابزارهای بازدارنده از اقدامات هزینه آفرین وی پیشگیری کنیم تا آنکه بعدا مجبور به معالجه شویم. 

آخرین نقشه اردوغان و علیف آنست که برای تأسیس امپراتوری پان تورکشان، گذرگاه زنگزور را از چنگ ارمنستان به درآوردند تا بدین طریق ضمن اتصال ترکیه با جمهوری باکو، دو ضربه اساسی به کشور ما وارد کنند. اول آنکه دسترسی ایران به ارمنستان و از مسیر آن به گرجستان و اروپا را قطع کنند و دوم آنکه در بلند مدت ایران را از پروژه بسیار مهم "یک کمربند یک راه" چین حذف نمایند. لازم به یادآوری است که پیش از این، با حاتم بخشی رضاخان از سرزمین ایران، نخجوان به ترکیه متصل شده است. همین مسئله، با توجه به فتوحات اخیر علیف در جنگ قفقاز، دندان طمع اردوغان و علیف را برای اتصال بقیه این مسیر یعنی نخجوان به جمهوری باکو تیز کرده است. لکن همسایه ماندن ایران و ارمنستان، به حدی از منظر ژئوپلتیک برای کشور ما حائز اهمیت است که به هیچ قیمتی اجازه تحقق این نقشه را نخواهد داد. 

البته ایران اسلامی برای مهار بلندپروازی های اردوغان و علیف، ابزارهای بالفعل و ظرفیت های بالقوه بسیاری دارد. اما در اینجا به دنبال پرداختن به یکی از ظرفیت های بسیار مهمی هستیم که تا حد زیادی مغفول مانده است. ترکیه اردوغان و جمهوری باکو، در برابر ایران یک پاشنه آشیل راهبردی دارند که گویا همچون خود ما از آن غافل اند. اردوغان نه تنها برای تأسیس امپرتوری پان تورکش، بلکه برای هرگونه ارتباط مؤثری با شرق عالم، نیازمند دریای کاسپین است. یعنی اگر نخواهد روابط حسنه ای با ایران اسلامی داشته باشد و همچنین نخواهد متحمل هزینه های گزاف چندین برابری شود، چاره ای ندارد جز اینکه از دریای کاسپین به عنوان مسیر ترانزیتی استفاده کند. به این صورت که از طریق اتصال آذربایجان به ترکمنستان و قزاقستان (سه ضلع امپراتوری تخیلی پان ترک)، مسیر ترکیه به سوی شرق را هموار نماید. آسیبپذیری جمهوری باکو در دریای کاسپین حتی بسیار بیشتر از ترکیه است چون بخش عمده حیات و پیشرفت اقتصادی خود را مدیون منابع نفتی و گازی این دریاست ضمن آنکه پایتخت و بخش عمده اماکن حیاتی و حساس خود را بر ساحل آن گسترده است.

همانطور که میدانیم کشور ما در دهههای اخیر حضور اقتصادی و نظامی چشمگیری در آبهای آزاد داشته و از منظر نظامی سالیان زیادیست که به برترین قدرت دریایی در منطقه غرب آسیا بدل شده است. توجه ویژه به دو نیروی دریایی سپاه و ارتش در دو دهه اخیر بر ابعاد تاکتیکی و استراتژیکی این قدرت بشدت افزوده و آن را در سطح جهانی مطرح نموده است. آخرین جلوه از چنین قدرتی حضور اخیر ناوبندر مکران در اقیانوس اطلس بود که توجه کارشناسان نظامی بسیاری را در جهان برانگیخت. 

نکته مهم در اینجا این است که با توجه به اهمیت غیرقابل قیاس آبهای آزاد نسبت آبهای محصوری همانند دریای کاسپین، تاکنون تمرکز حضور اقتصادی و نظامی کشور ما معطوف بر جنوب کشور بوده و چنین حضوری را در دریای کاسپین شاهد نبوده ایم. اکنون اما به نظر می رسد جهت خنثی سازی طمع دشمنان نیاز داریم که این حضور را  بیش از پیش تقویت نماییم. عضویت اخیر ایران در سازمان همکاری های شانگهای که دو همسایه ساحلی ما روسیه و قزاقستان هم عضو آن هستند، تسهیل کننده چنین حضوری است. به همین جهت، هم نیازمند آن هستیم که با گسترش ارتباطات تجاری با بندرهای روسیه و ترکمنستان و قزاقستان، یک خط دائمی ترانزیتی در دریای کاسپین داشته باشیم و هم جهت تأمین امنیت این خط ترانزیتی، با یک حضور نظامی قدرتمند و بازدارنده، بلندپروازی های طماع گونه امثال اردوغان و علیف را مهار کنیم. اگر علیف و اردوغان مایلند با در دست گرفتن کلید قطع و وصل مسیر تزانزیتی ما به اروپا، کشورمان را در تنگنای ژئوپلتیکی گرفتار کنند، خوب است ما هم با در دست گرفتن کلید قطع و وصل مسیر اتصال جمهوری باکو و ترکیه به جهان شرق، یک توازن راهبردی با آن ها برقرار کنیم. قطعا مقامات ترکیه و جمهوری باکو هم به قابلیت های نیروی دریایی ایران در سطوح مختلف واقفند و هم به آسیب پذیری های بسیار خود در دریا. پس می توان امید داشت که به این ترتیب دست از طمع کشیده و حسن همجواری با ایران اسلامی را در پیش گیرند.

سخن آخر آنکه، ده روز دیگر مذاکرات سه جانبه ای با حضور مقامات سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری باکو برای تعیین مرزهای نهایی ایروان و باکو انجام می شود. خوب است مقامات کشور ما به هر ترتیب دیپلماتیک یا حتی غیردیپلماتیک به مقامات هر سه کشور تفهیم کنند که ایران نه هرگز ذره ای از منافع راهبردی خود در منطقه قفقاز کوتاه می آید و نه هرگز تعیین سرنوشت مرزها و مسیرهای ترانزیتی اش را به کشورهای دیگر میسپارد.   

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۶۹۶۱۰۰۹:۰۹:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ظاهرا نویسنده محترم ناراحت تشریف دارند. به همین دلیل از اصطلاح جمهوری باکو استفاده می کنند. به جای این پیشنهادها یک طرح همکاری مشترک مابین کشورهای ایران-ترکیه و اذربایجان ارائه دهید تا به جای رویارویی با همدیگر همکاری کنیم. ضمنا اردوغان پان تورک نیست.و هیچ چشمداشتی به خاک ایران ندارند. این توهمات را کنار بگذارید!
ناشناس۲۲۶۹۹۶۱۱۱:۴۲:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چطوری پان ترک جان؟
ناشناس۲۲۷۰۵۹۵۱۴:۴۴:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
او بزرگترین رییس‌جمهور کشورهای اسلامی است حرف وعملش یکی است
ناشناس۲۲۷۰۷۷۳۱۵:۴۸:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نوکری همزمان روسیه و اسرائیل
ناشناس۲۲۷۰۷۹۷۱۵:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
او متوهم ترین سلطان منطقه است!!!
ناشناس۲۲۷۰۸۱۳۱۵:۵۸:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بزرگی به عقل و شرف و شعور و انسانیته آی‌کیو
ناشناس۲۲۷۰۸۱۶۱۵:۵۹:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
سقوط پان ترک قطعیست
ناشناس۲۲۷۰۸۹۲۱۶:۲۴:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همین بزرگترین رئیس جمهور به خیال شما ، دو سال پیش در کودتایی که در ترکیه در حال انجام بود با هواپیما از روی آسمان ایران در حال فرار بود که نیروی قدس سپاه به او قول خنثی کردن کودتا در کشورش داد و او را تشویق کرد تا به ترکیه برگردد و به قولش هم وفا کرد . حالا این بی چشم و رو با ما دم درآورده ؟؟!! این شخص نوکر و گول خورده ارباباشه و هیچ غلطی نمی تونه بکنه هرچند که شاید به قول اون ضرب المثل که می گوید ٫٫ ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه دوست ، عرض خود می بری و زحمت ما می‌داری ٫٫ باشد ‌‌. در ضمن هموطن عزیز یادت باشد که ما در یک کشتی نشسته ایم.
ناشناس۲۲۷۱۰۸۷۱۷:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جنایتکاری که دستش به خون میلیونها بیگناه در سوریه و عراق و لبنان آلوده ست ، به زودی به اسلاف خودش در جهنم ملحق میشه
ناشناس۲۲۷۱۰۹۰۱۷:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
او فقط یک مزدور برای اسرائیل وامریکا است هیچی نیست ترکیه کشورکوچکی که ۸سال است با تمام اروپا واعراب نتوانسته در مقابل سوریه دوام بیاورد
علی۲۲۷۱۲۴۸۱۸:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
وطن فروش
ناشناس۲۲۷۱۶۳۱۲۲:۲۶:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اره حرف وعملش یکی هست دیدم کشتی که به غزه فرستاد چندسال پیش وقتی اسرائیلی ها اون رو گرفتن ومسافراش او جلوی همه مردم دنیا کتک زدن چه عکس العملی انجام داد
حسین۲۲۷۱۶۵۹۲۲:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
لعنت بر علیف و اردوغان جنایتکار هردو اعمال شیطان هستن
جواد۲۲۷۱۶۶۱۲۲:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ادربایجان استان ایران است که بایدبرگردد.
علیرضا۲۲۷۱۶۶۲۲۲:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همین رئیس جمهوریش را مدیون ایران است وگر نه الان معلوم نبود در کدام جزیره بود ان هم اگر زنده میماند جانش که هیچی
تورک اوغلو۲۲۷۱۷۳۲۲۳:۴۰:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
یاشاسین
مسعود۲۲۷۱۷۹۸۰۰:۲۲:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
چرانمیری پابوسش پس
ایرانی۲۲۷۱۹۲۳۰۲:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
کی ؟اردوغان بزرگترین ؟اسلامی؟توهم ،واما خواب غفلت بعضی ها ،که چسبیدن به دم روباه ،از سرو کولش بالا میرن.
ناشناس۲۲۷۲۰۵۵۰۷:۳۶:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اردوغان و علیف درحقیقت دوشیطان جنایتکار هستن که جاه طلبی آنها بشدت زیاده ‌ بیچاره ملتی که اینها رئیس آنها هستن این دوشیطان باسیاه نمایی از اطرافیان راه رابرای تجاوز وستمکاری خودشان باز میکنند خدا لعنت کند هردوی شان را
ناشناس۲۲۷۰۸۳۸۱۶:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان میگه پان ترکه.چه بی ربط .مثل این که عصبانی تشریف دارن. دریای خزر را هم .یادم رفت چه اسمی گذاشته.ما اگه با این الفاظ با کشورها صحبت کنیم.به جای نمیرسیم.و نه فقط کشورهای همسایه را بلکه قومیتهای داخل ایران را که در ارامش زندگی میکنن ازرده خواهیم کرد.
تورک اوشاقی۲۲۷۱۶۴۹۲۲:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جمهوری آذربایجان .نه جمهوری باکو
ناشناس۲۲۷۰۰۱۹۱۱:۵۴:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان دشمن ایران و ایرانی است و منافع کشور از طرف ترکیه و جمهوری باکو در خطر است
ناشناس۲۲۷۱۵۳۳۲۱:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
درود بر شما
محمدرضا۲۲۷۱۷۰۹۲۳:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این بشر فقط اسم مسلمان بودنویدک میکشه وگرنه فقط دریکی ازجنایاتش همه دنیادیدندکه اردوغان چقدرازداعشیها پشتیبانی کردتاراحت ازمرزهای ترکیه واردسوریه بشندواین همه جنایت کنند.
ناشناس۲۲۷۰۰۲۸۱۱:۵۸:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان یک موجود مریض و متوهم و غیر قابل اعتماده
ناشناس۲۲۷۰۸۲۹۱۶:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایوالله واقعاً همینطوره اما کسانیکه اردوغان و علیف رو سالم میدونن ، مریض‌ترن
ناشناس۲۲۷۰۰۵۲۱۲:۰۵:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان شب و روز به نفع ما گام برمیداره بن سلمان سلاخ نیست ، آزادیخواهه داعش محصول جهل و نطفه‌ی آمریکا نیست اوباما با ما دوسته ترامپ برای ما دلسوزه علی‌اف ایران رو تهدید نمیکنه ، داره تمجید میکنه غربی‌ها قابل پرستشن بایدن خیلی نازه ایهودباراک دوست ایرانه اسرائیل یه کشوره ، ما باید رابطه داشته باشیم صهیونیست‌ها دوست مردم فلسطین هستن وهابی‌ها خیلی خوبن برجام فتح‌الفتوحه ۲۰۳۰ سند پیشرفته اف‌ ای تی اف معاهده‌ی عزتمندانه است قوم مغول خیلی شریفن قاجار خیلی خدمت کرد تاتار به نفع مردم ایران کار کرد شیطان در جهت منافع خدا و انسان حرکت میکنه آی‌کیو حالا بگو چه کسی دچار تَوَهُّمه؟
ناشناس۲۲۷۰۰۶۷۱۲:۱۰:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان یک دیکتاتور است که خواب و خیال زیاد می بیند.
ناشناس۲۲۷۱۸۸۳۰۱:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
باسلام .پرزدنت اردوغان دیکتاتورنیست... بلکه براستی امپراتوری تورک هستند.دراین شکی نیست.همانطوریکه یکی ازاعمال شایسته ایشان آزادی قره باغ ازچنگ دشمنان ملت تورک.(ارمنیها)بیانگراین واقعیت تاریخی هست.
مرتضی۲۲۷۰۱۲۴۱۲:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نمیتونه هم چشم داشتی داشته باشه
ناشناس۲۲۷۰۳۴۱۱۳:۳۰:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما باید لشکر حسینیون تسلیح کنیم بیشتر جمعیت باکو شیعه هستند
ناشناس۲۲۷۰۵۲۲۱۴:۲۰:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چرا همش از جنگ حرف میزنیم،جنگ خانمان‌سوز هست،باید همه مشکلات را با دوستی ومذاکره حل بکنیم،اگر ما الان با کشوری جنگ بکنیم معلوم دیگه همه با ما دشمنی خواهند کرد حتی کشورهای به اصطلاح دوست مانند چین وروسیه
ناشناس۲۲۷۱۵۸۰۲۲:۰۲:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دقیقا بهترین کارا،،از اون طرف هم باید هوای کردهای ترکیه داشته باشیم تا حساب دستشون بیاد با ایران درنیافتند
ناشناس۲۲۷۰۳۵۱۱۳:۳۳:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اتفاقا درستش جمهوری باکو هست چون سرزمین آذربایجان از قدیم معروف و محدوده آن مشخص بوده و این دزدی نام است. سرزمین های شمال ارس، به نام شروان و آران شناخته می شدند.
آریابان۲۲۷۰۴۱۳۱۳:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
حالا چرا نویسنده گرامی بجای نام همیشه ایرانی خزر منت گذاشته و از نامگذاری لاتین آن یعن کاسپین بهره گرفته ؟!؟!؟!؟!؟!؟ جناب حسین رجائی ممکنه انگیزه خودتون رو از این دگر-نامی !!!!! بیان فرمائید
ناشناس۲۲۷۱۲۶۷۱۹:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چون خزر ها قومی غیر ایرانی هستند و فقط ماییم که میگیم دریای خزر کاسپین که نام بین المللی این پهنه ی آبی هست در واقع همان قزوین خودمونه دریای قزوین
رضا۲۲۷۱۴۳۹۲۰:۴۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کاسپین نام منطقه ای در دامنه های جنوبی البرز است که امروز نام معرب آن قزوین است. دریای کاسپین یا قزوین نامی کهن برای آن دریاچه است.
ناشناس۲۲۷۱۶۶۵۲۲:۵۳:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جناب کاسپین نام تاریخی این دریاچه هست و ایرانی هم هست
ناشناس۲۲۷۱۹۳۵۰۲:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
.درستش کاسپین هست و نه خزر
ناشناس۲۲۷۱۹۸۸۰۵:۵۰:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۲
چون کاسپی ها قوم ایرانیه ساحل نشین دریای مازندرانن
ناشناس۲۲۷۲۰۰۳۰۶:۲۴:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نام واقعی دریا کاسپین می‌باشد چون قوم کاسپی در مجاورت با آن زندگی میکرد و نام خزر را یهودی بر آن گذاشتند!!!
ناشناس۲۲۷۲۱۰۴۰۸:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
کاسپین نام ایرانی تیم دریاست. خزرها یک قوم بودند ولی از دیرباز این دریا کاسپین نام داشت
ناشناس۲۲۷۲۱۲۹۰۸:۴۸:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
کاسپین تغییر و گشتار زبانی نام «قزوین» است و دال بر تعلق این دریا به سرزمین ایران دارد. مثل پرشین که گشتار زبانی فارسی است. خزر، نام قومی غیر بومی ایران است.
محمد۲۲۷۲۱۶۴۰۹:۱۰:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۲
کاسپین اسم شهر قزوین است. و در واقع ما هم باید بگوییم کاسپین چون نام اصلی و ایرانی این دریاچه است
ناشناس۲۲۷۰۴۹۳۱۴:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چطوری پانترک چون ایران نمی زاره مرز ش رد با ارمنستان قطع کنید
عین۲۲۷۰۶۲۸۱۴:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اقدامات حال حاضر و سخنان گفته شده نیست طرفین رو مشخص کنید تلاش برای پوشاندن اقدامات خصمانه این پیر یهود گرجی تبار، تنها شما رو زیر سوال میبره
ناشناس۲۲۷۰۸۴۳۱۶:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خودتا زیاد ناراحت نکن..پس این بحثها این چند روزه تقصیر ایران بوده..جمع کن این حرفهارو مطالعه و سوادتا ببر بالا
ریحانه۲۲۷۰۹۰۷۱۶:۲۸:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان یک فرد دو چهره و فرصت طلب ست. یادتان رفته در تلوزیون روسیه گفت غلط کردم.وقتی با عدم حمایت ناتو روبرو شد.
ناشناس۲۲۷۰۹۱۲۱۶:۲۹:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اگر ایران قدرتی دازد بایشتس الان اثبات کند و نخجوان را بمانند کریمه در اوکران که روسیه با یک حمله برق آسا ضمیمه خاک خود کرد ،ضمیمه ایران کند و یابیشتر آذربایجانرا نیز پس بگیرد طبق قرارداد ترکمنچای این سرزمینهای ایرانی میبایست پس از صد سال به سرزمین مادری الحاق شود و اکنون وقت آن رسیده و تعلل بیشتر نتایج بدتری بدنبال دارد
ناشناس۲۲۷۱۴۴۳۲۰:۴۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آفرین این همه بحث وفلان نیاز نیست
ناشناس۲۲۷۱۵۰۵۲۱:۲۷:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
افرین موافقم باید سر زمین مادر باز پس بگیریم دیگر کی دیر میشود
ناشناس۲۲۷۰۹۵۵۱۶:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کشوری که ۳۰ ساله دست یه پدرو پسره اسمش جمهوریه؟
ناشناس۲۲۷۱۰۱۶۱۷:۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خوابنما شده بنده خدا ولش کنید
مهدی۲۲۷۱۷۷۱۰۰:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
بله آخر اون ذات دیکتاتوریش رو نشون داد و همین سرنگونش میکنه با ترور یا کودتا میره کنار
ناشناس۲۲۷۱۱۳۴۱۷:۵۹:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه و آذربایجان درحدی نیستند که برای ایران شاخ شوند. متن خوبی بود.
ناشناس۲۲۷۱۱۷۷۱۸:۲۲:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
زیاد سنگشو به سینه نزن.هر ارزویی داره قطعا به گور میبره.خیلی ازین قویترش جلوی این کشور و این ملت زانو زدن.اینکه رقمی نیست
ناشناس۲۲۷۱۲۱۴۱۸:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
تو وامثال تو وطن فروش هستید
ناشناس۲۲۷۱۳۵۰۱۹:۵۹:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شما تو دریای خزر حقی ندارید که مگه همین دیروز یکی از مقامات نگفت که روسیه اجازه نمیدهد از دریای خزر گاز استخراج کنیم
ناشناس۲۲۷۱۳۶۶۲۰:۰۷:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این نظر شخصی شماست عملکرد اردوغان طی این چند سال گواه بر زیاده خواهی دارد شما هم به جای اینکه سنگ اونا رو به سینه بزنید یه مقدار چشمانتان را باز بکنید
حسین۲۲۷۱۵۴۰۲۱:۴۶:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جنگی که درقفقاز به اسم آزادی قره باغ با کمک اردوغان به راه افتاد اصل قضیه همین بود که ازنخجوان راهی بسوی باکوپیدا کند تا راه ایران به سوی اروپا بسته شود همین الآن مرکز قره باغ در دست ارمنستان است و تاکنون سربازان علیف جرات ورود به خان کندی رانداشته وندارند .علیف واردوغان جنایتکار و پلیدهستن و نقشه ها دارن ولی به حول و قوه الهی ایران هرگز راه را برایشان باز نخواهد کرد
عطا۲۲۷۱۵۵۴۲۱:۵۰:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کاش مردم ایران هم اندازه مردم باکو و ترکیه ارامش داشتن نه بفکر تخم مرغ
ناشناس۲۲۷۱۷۸۷۰۰:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
سلام ایران چرا دنبال اونا میره بایک معامله کوچک با ارمنستان منطقه زنگزور وکریدور بین المعلی دست این میافته منطقه مناقشه رو بخره و بجای آن نفت به ارمنستان صادر کنه بهترین وراه حل ترین کار بنظرمن
بهروز از شیراز۲۲۷۱۸۹۷۰۱:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
خدا وکیلی تو ایرانی نیستی.کدام ناراحت ؟آروغدوقان فکرهایی در سر داره اگر باهاش مثل خودش رفتار نکنیم که ایران عزیز رو از تمام منافعش دور میکنند و ایران رو با این تاریخ و عظمت و قدرت در صحنه های بزرگ و تاثیر گذار اقتصادی و سیاسی و نظامی دنیا کنار گذاشته میشه .پس باید ایرانی قوی بسازیم و در همه صحنه ها تاثیر گذار باشیم. یاعلی مدد
فرهاد۲۲۷۱۹۵۲۰۳:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
توهم نیست عین واقعیت است.همه میدانند از روزی کە کشور جعلی ترکیه بوجود آمده جریان ضد انسانی پانترکیسم بر آن حاکم بوده و هنوز هم هست.
ناشناس۲۲۷۲۰۳۱۰۷:۱۳:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
برادر دانشمند قطع ارتباط با ارمنستان یعنی تنش همیشگی و از دست دادن فرصت. ضمنا همکاری با دو دولت که هدفشان دخالت در ایران است و دیکتاتوری که بارها ایران را تهدید و از هر گونه حرکتی برحذر داشته یعنی ننگ و در صورت انفعال چشم طمع به ایران هم خواهند داشت.
ناشناس۲۲۷۲۱۷۷۰۹:۱۶:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اردوغان این اخرعمری هارشده نمیشه باهاش راه امد. راه حل بهتراینکه ماهم تو مذاکرات شرکت داشته باشیم بالاخره این مذاکرات شایدبضرر ایران باشه.اردوغان با این پلنگ صورتی دارن نقشه میکشندبرا ایران بعدتو میگی برویم باهاشون همکاری کنیم.
ناشناس۲۲۶۹۶۱۴۰۹:۱۰:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
از اینکه علی اف و اردوغان دارای منش متکبرانه هستند، تردیدی نیست. اما هر کشوری مختار در روابط و سیاستهای خارجی خود است. کما اینکه هم آذریجان و هم ترکیه با اسراییل روابط گسترده سیاسی و اقتصادی دارند
ناشناس۲۲۶۹۷۷۸۱۰:۲۴:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران باید ارمنستان را از لحاظ قدرت نظامی با پهپاد و موشک و غیره تقویت و تجهیز نماید و اجازه ندهد که مسیر کریدور شمال _ جنوب که منافع ملی ما را تامین می کند مسدود بشود.
ناشناس۲۲۶۹۹۳۴۱۱:۳۱:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شما اگر اینکار رو کنید یعنی عملا دارید اعلان جنگ میدید که این منجر به کاهش روابط اقتصادی و تیره تر شدن رابطه اتون با همسایگان میشه ضمن اینکه قدرت بخشیدن به ارمنستان علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر به اقتصاد کشور به منزله شروع رقابت تسحیلاتی جدید هست و منجر به این میشه که ترکیه و آذربایجان دست به اقدام متقابل بزنن! و این در حالیه که ارمنستان هم عاشق چشم و ابروی ما نیست!!! واقعیت این هست که ایران سالهاست خودش را زیاد درگیر مناقشات غیر ضروری خارجی کرده که نه تنها پایانی بر آنها متصور نیست بلکه با پیش آمدن مسائل جدید سیاسی، فقط مشکلات پیچیده تر و غیر قابل حل تر میشوند.
ناشناس۲۲۷۰۰۳۴۱۲:۰۰:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران باید تمام پایگاههای ترکیه و اسراییل رو در اذربایجان و کردستان عراق و امارات ، بدون ملاحظه با موشک بزنه و با خاک یکسان کنه ، قبل از اینکه اونها پیشدستی کنن
حسین۲۲۷۰۱۹۵۱۲:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دقیقا
ناشناس۲۲۷۰۶۹۵۱۵:۲۳:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
احسنتم نباید به اینها فرصت داد هر چه زودتر بمباران بشوند ما که با جنگ بزرگ شدیم ملاحظه فایده نداره زودتر باید بساط ترکیه و آذربایحان و ..‌‌. برچیده شود
ناشناس۲۲۷۱۱۵۶۱۸:۱۱:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همیشه جنگ اخرین راه نیست
ناشناس۲۲۷۱۲۰۰۱۸:۳۶:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چرا؟
ناشناس۲۲۷۱۵۱۳۲۱:۳۲:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
حتما اونها هم میگن غلط کردیم و تسلیم ایران میشن ،جمع کنید این افکار رو
بهروز۲۲۷۱۷۲۳۲۳:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اون وقت آقای عقل کل فکر میکنی اونا دستشون رفته آبگوشت بخوره و یا مقابله به مثل و نمیدونن چیه!!!
ناشناس۲۲۷۰۱۳۹۱۲:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان براي آب خوردن از روسيه اجازه مي گيريد. فكر كردي تمام اين تحولات منطقه بدون چراغ سبز روسيه بوده؟ ما خيلي زرنگ بوديم سهم 50% درياي خزر را نگه ميداشتيم. مگر با يك اقتصاد خراب مي شود به جنگ رفت ؟
ناشناس۲۲۷۰۲۷۴۱۳:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
50درصد سهم نداشتید قربان در ضمن شما که فقط مشکلات معیشتی می بینی درکی از این ندارید که در اوج تحریم قبلی رفتیم سوریه و پیروز هم بودیم
ناشناس۲۲۷۰۳۷۲۱۳:۴۰:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
٪۱۷-٪۲۵ نبود؟
ناشناس۲۲۷۱۳۷۳۲۰:۰۸:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
امریکاکه اقتصادش قوی وبزرگترین وپرهزینه‌ترین ومجهزترین ارتش جهان‌رادارد ونیابتی‌هایوهابی داعش‌والنصره‌ومزدورهای‌وهابی‌اجاره‌ای‌ومنافقین‌وطن‌فروش رجوی راهم‌کنارخودش داردتوانست سوریه را بگیردچندین‌ترلیون‌دلارهزینه کرد درخاورمیانه ولی بدون هیچ دست‌آوردی آخرین منطقه اشغالی خودافغانستان را چندروزه خالی‌کردونیروهای‌ارتشی آنها ذلیلانه فرارکردندوافغانستان را دادندبه طالبان وفرارکردندمهم‌ترین عنصر درجنگها نیروهای نظامی هستندکه پشت‌این‌تسلیحات‌مدرن می‌ایستندواز آن‌استفاده‌میکنندکه امریکا و آل‌سعود نشان دادندکه نیرویی که جیگر وشهامت استفاده از تسلیحات مدرن را داشته‌باشدندارند ولی ایران و محورمقاومت حزب‌اله به دنیا نشان دادند که نیروهای عملیاتی سپاه قدس و حزب‌اله ونجبای عراق(حشدالشعبی) نامبروان هستند وهیچ مانعی جلو آنها را نمیگیردسپاه قدس به تنهایی همه آنها را سوسک میکنند.خودشان هم میدانند و حدودشان را رعایت میکنندکه لااقل مفتضح نشوند.
لر۲۲۷۰۱۵۶۱۲:۳۹:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نظریه خوبیه، دمت گرم
ناشناس۲۲۷۰۳۱۹۱۳:۲۵:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران هم اینک دارد بهای این همکاری را می دهد. آنروز که کارشناسانی مثل نگارنده نسخه می پیچیدند و نتیجه می گرفتند که برخورد دوگانه ای با مسلمانان فلسطین و آذربایجان داشته باشند و از ترک بودن و آذربایجان بودن همسایه شمالی واهمه داشتند به اینجای کار فکر نمی کردند. آذربایجان و ترکیه برای ما مهم و ارزشمند هستند و آنقدر با ما اشتراک فرهنگی، مذهبی و اشتراک منافع دارند که با کمی تعقل و دوری از نظراتی شبیه نظرات نگارنده میتوان بهترین گروه همکاری کشورهای همسایه را شکل داد.
ناصر۲۲۷۱۵۱۴۲۱:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پای روسیه درمیان است به این سادگی ها نیست .روسیه یک بام دوهوا بازی د ر می آورد
ناشناس۲۲۷۲۰۰۲۰۶:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
خوب هر نقطه ای رو بخواد بزنه تویه منطقه از خاک ایرانم میتونه بزنه
ناشناس۲۲۶۹۹۶۰۱۱:۴۱:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مختار نیستند که در عوض همکاری با کشور ثالث به آن ها امکانات بدن که در مرز ایران مستقر بشن و علیه کشور همسایه عملیات خرابکاری انجام بدن؟! شما اطلاع نداری که چند تا پهپاد اسرائیلی از باکو به داخل مرزهای ایران آمده و پدافند ایران اونا رو منهدم کرده؟! یا موساد چند تا از عملیات هاش رو مثل دزدی اسناد هسته ای رو از طریق باکو انجام داده؟!
ناشناس۲۲۶۹۹۶۴۱۱:۴۳:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
هر وقت این روابط برای کشور ثالث دردسر ایجاد نکرد بیایید ادای روشنفکری در بیاورید
ناشناس۲۲۷۱۵۵۸۲۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
علیف اجازه نمیده اسرائیل برای خودش اونجا پایگاه بزنه اردوغان که اسرائیل قبول نداره. واقعا انسان شریفیه
ناشناس۲۲۷۰۰۳۲۱۱:۵۹:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جدی ؟ پس بهتر بود بیست سال پیش وقتی ارمنستان داشت با بولدوزر از روی باکو رد میشد ، رفقای شما خودشون از خودشون دفاع میکردن نه اینکه دست به دامن ایران بشن . همینطور اردوغان که شب کودتا توی دستشویی حبس شده بود و گریه میکرد .
ناشناس۲۲۶۹۶۱۷۰۹:۱۰:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
برو قوی شواگرراحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است..... بمب اتمی داشتیم،هرننه قمری واسمون شاخ بازی درنمیاورد
ناشناس۲۲۶۹۷۱۱۱۰:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بمب اتم بچه بازی نیست
ناشناس۲۲۶۹۷۷۹۱۰:۲۴:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
انداختن بمب اتم سواد میخواد
ناشناس۲۲۶۹۷۹۵۱۰:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
سنگ نیست که بخواهی بندازیش توی چاه :)
ناشناس۲۲۶۹۹۵۸۱۱:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مانند کدخدا که روی سر مردم ژاپن ریخت از با سوادیشان بود!!
ناشناس۲۲۶۹۹۶۶۱۱:۴۳:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بچه برو سر درس و مشقت و تو اینترنت جفنگیات بی بی سی و اینترنشنال رو ننویس!!!
ناشناس۲۲۶۹۹۶۹۱۱:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پس چرا ارباب تو دارد بچه جان؟
ناشناس۲۲۷۰۰۷۸۱۲:۱۳:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اون کدخدای دنیاست
ناشناس۲۲۷۰۳۱۲۱۳:۲۳:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کدای ارباب پرستان هست و نه همه
ناشناس۲۲۷۰۳۱۵۱۳:۲۴:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کدخدای نوکران است
ناشناس۲۲۶۹۸۱۱۱۰:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
الآن کره شمالی خیلی خوبه. باشه
ناشناس۲۲۷۱۴۰۱۲۰:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آمریکا با بمبش همه رو تحریم می کنه ؟ یه کمی روی این واژه' قوی بودن تامل کن .
ناشناس۲۲۶۹۶۲۲۰۹:۱۳:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران برای دستیابی زمینی به اروپا، نیاز به استفاده از راههای این دو کشور است. بنابر این قبل از انجام هر عملی، باید عواقب آن در نظر گرفته شود.
ناشناس۲۲۶۹۷۷۷۱۰:۲۴:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
برای اتصال به اروپای شرقی به ارمنستان و گرجستان نیاز است و برای اروپای غربی به عراق و سوریه . ایران چندان هم دست بسته نیست و در صورت ایجاد ارامش در سه کشور افغانستان و عراق و سوریه ترکیه از معادلات منطقه تا حد زیادی حذف خواهد شد . دلیل دخالتها و لشکرکشی های ترکیه به این سه کشور هم ایجاد اطمینان از عدم ثبات آنهاست
ناشناس۲۲۶۹۷۸۳۱۰:۲۶:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
راه دسترسی ایران به اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان نباید بسته بشود و ایران اجازه تصرف زنگزور را به باکو نخواهد داد.
ناشناس۲۲۶۹۹۷۰۱۱:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
هیچ وقت در طول تاریخ ما از ارمنستان به گرجستان و سپس دریای سیاه و با تنگه های بسفر و داردانل ترکیه به اروپا نرفتیم یا اطلاعات نداری یا ارمنی هستی
ناشناس۲۲۷۰۳۸۳۱۳:۴۳:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اطلاع داره تو اطلاع نداری فکر کنم تو ترکیه ایی باشی
ناشناس۲۲۷۰۶۸۴۱۵:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما ارمنی نیستیم ایرانی ناب هستیم تو هستی که پانترک اردوغانی هستی ایران باید بدون هیچ تعللی از منافع ملی در منطقه قفقاز دفاع کند و مدعی بازگشت ناحیه واگذار شده به ترکیه در زمان رضا خان و بازگشت مناطق جدا شده در قرارداد ترکمن چای و گلستان به مام میهن باشد سستی در مقابل اردوغان و علیف امنیت ملی و تمامیت راضی ایران را بخطر می اندازد
ناشناس۲۲۶۹۸۴۶۱۰:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
گرجستان دوست ایران نیست، بیشتر همراه ترکیه و باکو است.
ناشناس۲۲۶۹۹۱۳۱۱:۲۳:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شما بفرمایید کی دوست ما هست. در اصل روسیه باید حامی در این مسیله باشد که متاسفانه بازم همچون دوره قاجار مارو قال گذاشت
ناشناس۲۲۷۱۵۰۴۲۱:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران اذربایجان ترکیه اگر اتحادخودرا ازدست بدهند به ضرر سه هست غربیها بیشتر سود میبرند
ناشناس۲۲۶۹۶۲۶۰۹:۱۶:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
حتما همینگونه است - ولی تصور اینکه همه مسائل خارجی کشور را فقط با دید نظامی میتوان حل کرد بسیار هزینه زاست. فراموش نکنید که آذربایجان از همه کشور ها به ایران از همه لحاظ نزدیکتر است. چرا ما آنرا از دست دادیم؟
ناشناس۲۲۷۰۲۲۵۱۳:۰۰:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بخاطر اینکه علی الف آدم نمک نشناسی است و بااینکه ایران با تمام وجود از آذربایجان حمایت کرد ولی علی اوف نمک نشناس با ایران سر نا سازگاری گذاشت
ناشناس۲۲۷۰۶۲۰۱۴:۵۳:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
طبق اظهار مطهری آقای رفسنجانی گفته بود بعد از فروپاشی شوروی حیدر علیف پدر الهام علیف رییس جمهور آذربایجان می خواست آذربایجان جزی ایران شود اما ایران از ترس روس یا دلیل دیگر قبول نکرده بود زلیخا مرد از این حسرت که یوسف گشت زندانی چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی . از ماست که برماست نتیجه سیاست غلط بهتر ازاین نمی شه
ناشناس۲۲۷۱۰۹۵۱۷:۴۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
سیاستهای رفسنجانی باعث نابودی ایران شد و باید جواب پس بده
ناشناس۲۲۶۹۶۵۱۰۹:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان اخیرا" از اسرائیل موشک هوا به هوا خریده است . علی اف من رو یاد ضرب المثل دُم شیر میندازه
ناشناس۲۲۶۹۶۹۸۰۹:۴۵:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نباید با دم شیر بازی کرد ؟
ناشناس۲۲۶۹۸۴۴۱۰:۴۹:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
الان دقیقا اینجا دم شیر کیه ؟
ناشناس۲۲۶۹۹۶۲۱۱:۴۲:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
یک قسمت از ایران بزرگ!
جاسم۲۲۷۱۰۴۷۱۷:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دقیق دقیق ایرانه
ناشناس۲۲۷۰۶۳۷۱۵:۰۰:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کار به موشک نیست مردجنگ میخواهد که آذربایجان نیست ولی ایرانی بایک تفنگ کلاشینکف انجام میدهد
ابوالفضل۲۲۷۱۱۴۹۱۸:۰۷:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
هیچوقت دشمن را دست کم نگبر.. دیدی بعثی ها 8 سال جوان ها مون را کشتند
ناشناس۲۲۶۹۶۵۵۰۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما پاسخ مانور آذربایجان در دریای خزر رو ندادیم چرا
ناشناس۲۲۶۹۷۰۵۰۹:۴۷:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این را بخوان خودت میدانی چرا؟رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی: روسیه اجازه برداشت از ۸ چاه گازی خزر را به ایران نمی‌دهد رئیس انجمن صنفی "سی‌ان‌جی" می‌گوید طبق معاهده و توافق ایران و روسیه تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است جمهوری اسلامی حق استخراج از هشت منابع گازی دریای خزر را ندارد.
.۲۲۷۰۱۳۱۱۲:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اینواز کجا اوردی؟ قوه تخلیت بالاست
ناشناس۲۲۷۱۱۴۴۱۸:۰۶:۰۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
یه سرچ بزن بعد حرف بزن
ناشناس۲۲۶۹۷۰۶۰۹:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
فکر کنم سازمان‌ محیط زیست گیر داده که آب های دریای خزر آلوده میشه
ناشناس۲۲۶۹۸۵۲۱۰:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
توان نظانی در دریای کاسپین نداریم.
ناشناس۲۲۷۰۰۰۱۱۱:۵۱:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما باید یک ناو هواپیمابر با سوخت اتمی ساخت داخل رو تا سال ۱۴۰۱ در دریای خزر به آب بندازیم .
حسن۲۲۷۰۹۸۰۱۶:۵۵:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چی میزنی عمو
ناشناس۲۲۶۹۶۶۰۰۹:۳۵:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما روی روسیه ای حساب باز کرده ایم که اجازه بهره برداری گازی در ۸ حوزه گازی خودمان در دریای خزر را به ما نمیدهد !
ناشناس۲۲۷۰۰۰۹۱۱:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما باید از دست روسیه به سازمان ملل شکایت کنیم که بهمون اجازه نمیده گاز برداشت کنیم‌
ناشناس۲۲۶۹۶۶۱۰۹:۳۵:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جمهوری باکو را خوب آمدی
ناشناس۲۲۶۹۶۶۸۰۹:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان خطرناکه . پهپاد داره موشک هوا به هوا داره . از همه مهمتر ترکیه رو داره . نمیشه زیاد باهاش کل کل کرد . ولش کنید خودش به مرور زمان باهامون خوب میشه :)
۲۰۲۲۷۰۳۱۰۱۳:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مثل اینکه در جریان نیستی ما از اول هم کاری به آذربایجان نداشتیم اونا هستن که پهباد اسراییلی فرستادن نطنز و به دروغ در کتابهاشون خاکهایه ایران رو به نام خودشون زدن جدا از اینها خوده ترکیه عددی نیست که میگی پشتشونه رهبرشون که اگه ایران کمک نمیکرد هنوز تو کمدش قایم شده بود اونا باید بترسن که اقتصادشون توریستیه و با کوچک ترین حرکتی به نابودی کشونده میشن نه ما که سالهاست تحریمیم
ناشناس۲۲۷۰۶۴۹۱۵:۰۴:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
جرات هم داره!؟
رضازارع محمدی۲۲۷۱۵۰۱۲۱:۲۴:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
علی اف واردوغان کوچکترازآنندکه پاپیچ ایران اسلامی شوند
ناشناس۲۲۶۹۶۷۰۰۹:۳۸:۰۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان عربستان نیست که براش شاخ و شونه بکشیم
ناشناس۲۲۶۹۷۵۲۱۰:۱۷:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اذربایجان از عربستان بسیار ضعیف تر است و در مقابل ایران عددی نیست.
ناشناس۲۲۶۹۸۷۳۱۱:۰۰:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان را باید با ترکیه یکی حساب کنی!
ناشناس۲۲۷۰۱۷۴۱۲:۴۷:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آفرین گل گفتی
ناشناس۲۲۷۰۸۷۳۱۶:۱۶:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خصلت ترکها اینه فرق نمیکنه چه ترک ایران چه ترک اذربایجان زیر حرف زور نمیرن حالا تو بگو کل دنیا باهم باشه این خصلت تو همه ترک ها هست چه اینوری چه اونوری فرق نمیکنه حالا آیرانیش باشه یا ترکیه ایش و باکویی کلا تو کتشون نمیره حرف زور خدایی با زور نمیشه چیزی کرد تو کتشون فقط باید رو بازی کنی اینجوری زندگیشونم برات میدن
ناشناس۲۲۶۹۹۰۰۱۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پسر خوب ! آذربایجان یعنی ترکیه و ترکیه یعنی هشتمین قدرت نظامی دنیا
ناشناس۲۲۷۰۰۴۱۱۲:۰۲:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه بدون ناتو ، هشتادمین قدرت نظامی دنیا هم نیست چه برسه به هشتمین
ناشناس۲۲۷۰۰۷۵۱۲:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خخخ اگر ترکیه هشتمین قدرت نظامی دنیا باشد !!! ایران ششمین قدرت نظامی دنیاست.
ناشناس۲۲۷۰۰۹۱۱۲:۱۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
عزیز من ترکیه در سالهای اخیر وخیلی قبل تر تجربه جنگ در میدان جنگهای واقعی رونداشته واصلا توازن نظامی با کشوری همچو ایران ندارد والبته از نظر اقتصادی که دیگه برات نگم جنگ یعنی توریست بی توریست برای ترکیه
ناشناس۲۲۷۰۲۵۹۱۳:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه مقام هشت نداره رتبه نظامی را امسال نگا نکردی ترکیه مقام 14 بود
به افرید۲۲۷۰۳۲۴۱۳:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بخندیم برای این دستمال کشی شما یا زوده؟؟؟ خخ
ناشناس۲۲۷۰۵۵۶۱۴:۳۲:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود میبری و زحمت ما میداری
ناشناس۲۲۷۰۵۹۷۱۴:۴۶:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران فقط با نیروی نیابتی جلوی ترکیه را گرفت اگر خود ایران بیاد چی کار می کنید؟
ناشناس۲۲۷۰۸۰۸۱۵:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پارن ترک های متوهم ساقی شون رو عوض کنند!
ناشناس۲۲۷۲۰۶۴۰۷:۴۹:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
هشتمین !!!!!!این حرفها فقط برای خام کردن کشورهای مسلمان و منطقه است وگرنه رتبه واقعی این نیست
ناشناس۲۲۶۹۸۲۰۱۰:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ای کاش ترکیه نبود
ناشناس۲۲۶۹۹۰۳۱۱:۱۷:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اگر ترکیه نبود آذربایجان هم نبود
ناشناس۲۲۶۹۹۸۱۱۱:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ارزو برای جوانان عیب نیست
ناشناس۲۲۷۰۰۴۷۱۲:۰۳:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مگه الان ترکیه هست ؟ کشور بدبختی که هر روز نوکر یکی میشه تا بذارن نفس بکشه !
ناشناس۲۲۷۰۰۵۴۱۲:۰۵:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
من ۶۵ سالمه جوون نیستم با تجربه ام
ناشناس۲۲۶۹۹۸۸۱۱:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
هم کسی که اینو نوشته و هم کسانی که بهش مثبت دادند یک اسپند برای خودشون دود کنند چشم نخورند!!! نابودی علیف برای ایران مثل آب خوردن هستش، فقط به دلیل درگیری با آمریکا و اسرائیل دنبال حاشیه و اتلاف منابع نیست و تمرکزش جای دیگه است. ضمن اینکه ارتش برای همیشه در مرز ارمنستان مستقر شده و این جوجه عثمانی ها وجود هیچ اقدامی رو نخواهند داشت!
ناشناس۲۲۷۰۰۴۶۱۲:۰۲:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اذربایجان هفت هزار سال یک استان ایران بوده و دویست ساله که از ایران جدا شده
علی۲۲۷۰۹۱۷۱۶:۳۱:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این هفت هزار سال رو از کجات در آوردی؟هر گاه ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و ارمنستان از شوروی تزاری و قبلتر جدا شده به همت شاهان تورک بوده زندیه که قلمرو صفوی رو به یک سوم کاهش داد چطور چنین ادعایی داری خاک تورکان همیشه در اختیار پادشاهان تورک بوده
حسین۲۲۷۰۲۱۰۱۲:۵۷:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دو کلام هم از مادر عروس این دیگه میگه آذربایجان عربستان نیس که براش شاخ و شونه بکشیم معلومه خیلی دیگه آره آخه چه چیز آذربایجان را با عربستان مقایسه می کنی تازه عربستان کاوه شیردهه آمریکاست و الان داره تعظیم می‌کنه اونکه پشتش آمریکاس دیگه آذربایجان که شپلخ
فدایی رهبر۲۲۷۰۲۲۲۱۲:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بابا چقدر شما ها بدبختین آذربایجان که این همه خواب و خیال داره اندازه دو تا اذربایجان ما نه از نظر مساحت و نه از نظر جمعیت قابل قیاس نیست و تازه اونا باید به ما بپیوندند تازه شما از اینا میترسین ؟ ما پایگاهای آمریکا رو که این همه سلاح داره و همه چیز تو دستش میچرخه رو پودر کردیم اونوقت از یه کشور پیزوری تازه کی ! آذربایجان باید بترسیم ؟؟؟ میتونیم نقطه به نقطشو با موشک بزنیم که هیچ ویروسی در این سرزمین که روزی جرء ایران کبیر بوده نمونه واقعا متاسفم
تکپر و تنها۲۲۷۰۳۶۷۱۳:۳۸:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به اربابت اردوغان بگو قاسم سلیمانی خودش تا اخرشو میخونه اره بچه جون!!!!
ناشناس۲۲۶۹۶۷۴۰۹:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بهترین گزینه عدم دخالت ایران در مناقشات منطقه است چون با همزیستی مسالمت امیز همه راهها همیشه باز خواهد بود و نیازی به نظامی گری بجای احیای اقتصاد نیست قدرت منطقه ای شدن فقط با یک اقتصاد پایدار و قوی امکان دارد
ناشناس۲۲۶۹۷۳۸۱۰:۱۳:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ساعت خواب همه طرح های منطقه ای برای ایران است چه مستقیم و چه غیر مستقیم شما دوست داری در خواب خرگوشی بنانید
ناشناس۲۲۶۹۹۰۲۱۱:۱۶:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دخالت در مناقشات دیگران نشان هوشیاری نیست
م س۲۲۷۰۰۴۲۱۲:۰۲:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بله ولی وقتی بشینی سرجات وهوشیار نباشی یع موقع میبینی مرز ها تو بستن وتازه باید التماس کنی به علی اف نوکر اردوغان واسرائیل تورا خدا بزار کامیونهای ما برن ارمنستان شماها کجای کارید تورا خدا با دید باز نگاه کنید امروز دنیا دنیای سیاست وهرکس جا بمونه باخته مثل الان که ما جا ماندیم تازه داریم حرکت میکنیم.
ناشناس۲۲۶۹۷۶۰۱۰:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دولت باکو با همکاری ترکیه بدنبال تصرف مناطقی از خاک ارمنستان است که راه دسترسی ایران به ارمنستان و روسیه و اروپاست و ایران اجازه کشورگشایی و جابجایی مرزها را به باکو نخواهد داد.
م س۲۲۷۰۰۲۴۱۱:۵۷:۰۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نمیدونم شما کی هستی وچه سوادی داری بهتره ایران دخالت نکنه شما ببین ترکیه در لیبی اذربایجان وقبرس وسوریه وعراق چکار داره کشور ما هم باید بره ودخالت بکنه بابت سود کشور الکی هیچی نمیدونی صحبت نکن تو چ میدونی سیاست چیه الکی فتوا میدی.
ناشناس۲۲۶۹۶۸۵۰۹:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
هرحاکمی‌وهرمسیولی‌ارزودارد‌مملکت‌خودراهم‌ازنظرسیاسی‌وهمازنظر‌جغرافیایی‌گسترش‌دهداین‌که ایرادی‌نداردهمانطورکه‌ایران‌اسلامی‌میخواهدنفوذ‌خودراازلبنان‌وسوریه‌ویمن‌گسترش‌بدهد ۲_اگرارمنستان‌بخواهد‌باآذربایجان‌سازش‌کندبطوری‌که‌ایران‌مرزمشترک‌خود‌باارمنستان‌راازدست‌ بدهد‌ایران‌چه‌کارمیتواند‌بکند ۳_اگرترکیه‌بخواهد‌ازطریق‌دوستی‌بااذربایجان‌وازطریق‌دریای‌مازندران‌باکشورهای‌شرق‌دریاچه‌تبادلات‌ واقتصادی‌داشته‌باشد‌چه‌گونه‌ایران‌میتواند‌مانع‌بشود‌تقاضادارم‌نویسنده‌محترم‌مقاله‌روشن‌فرمایند
اینجی۲۲۶۹۷۲۳۱۰:۱۰:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به جای تمرکز به اقدامات در و همسایه و حرص(که تدابیر ملی آنهاست) و جوش خوردنهای تحلیل برانه میتوان روی منافع ملی خود تمرکز کرد و از تحلیلهای هیجانی و تیز پرهیز کرد. به هر حال در طول این چند دهه برای همه این اتفاقات بستر فراهم کرده ایم; زمانی با بی توجهی خود به اقوام، زمانی با عدم حمایت از اشتراکات تاریخی و مذهبی همسایه ها و زمانی هم با قهر و آشتیهای نابجا در روابط دیپلماتیک
ناشناس۲۲۶۹۷۶۴۱۰:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اندر حكايت مهار اردوغان و علي اف ---------- عرض ميكنم كه برادر آيا بهتر نيست فعلاً به جاي مهار اردوغان و علي اف ، به فكر مهار تورم باشيم ؟ ... همه عالم و آدم مي دانند خطر تورم و گراني و بي در آمدي و مكفي نبودن در آمد و حقوق ماهيانه ، از خطر بمب اتم هم بيشتره ، از خطر بمب هسته اي هم بدتره !! ... باور بفرما مهار اردوغان و علي اف در مقايسه با مهار تورم و گراني هيچي نيست !! ... هيچ !!
ناشناس۲۲۶۹۷۸۴۱۰:۲۶:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما باید به آذربایجان حمله کنیم و از نقشه جغرافیا محوش کنیم
ناشناس۲۲۶۹۷۹۸۱۰:۳۴:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چرا محوش کنیم ؟ حیفه . برش میداریم برای خودمون
بابک۲۲۶۹۸۴۳۱۰:۴۸:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مواظب خودت باش ندزدنت نابغه
ناشناس۲۲۶۹۸۸۶۱۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
عزیز، مگر نگفت جمهوری باکو
بینام۲۲۶۹۹۱۱۱۱:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
عزیز چی داری میگی نصف ایران ترک هستند ما خودمان با خودمان بجنگیم
ناشناس۲۲۷۰۲۲۷۱۳:۰۰:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
تو مگه توی ترکیه یا باکو زندگی میکنی ؟ اینجا ایرانه !
جهاندار۲۲۷۰۲۳۸۱۳:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
یک روزی اگر شود که یک کشورفارس مثلا،مثل تاجیکستان به سوی ایران حمله ور،شود، وخراسان را اشغال کندومردم خراسان از کشورخوددفاع نکندوبگویند که این دشمن بامامردم همزبان،است مایا ایشان نمی جنگیم آن وقت تکلیف ایران چه میشود هر دشمن ترک وفارسی بخواهد به ایران تعرض کند ترکها بگویند ترکیه ترک است ما بادشمن ترک نمی جنگیم وفارسها بگویند این دشمن فارس است وماباهمزبان نمی جنگیم به نظر میرسدهر تیرۀ واقوامی که خود را ایرانی بداند درجه اول خط قرمز وطن است و بعد ناموس تمام
ناشناس۲۲۷۰۰۳۰۱۱:۵۸:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
محو آذربایجان برابر با محو ایران مطالعه کن
ناشناس۲۲۷۰۵۶۳۱۴:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
توهم زیاد میزنی
ناشناس۲۲۷۰۰۵۱۱۲:۰۴:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چرا محو کنیم ؟ اذربایجان یک استان کوچیک ایران بوده و باز باید تحت امر ما دربیاد
نوید۲۲۶۹۷۹۳۱۰:۳۱:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اولا به زور نمیتونن مرز ایران و ارمنستان رو قطع کنن شاید معاوضه ی سرزمین یعنی قره باغ با استان سیونیک مطرح باشه اونم مربوط به ارمنستان هس احتمالا این کارو بکنه در عوض آذربایجان و ترکیه قول پیشرفت و توسعه یافتگی ارمنستانو بدن دوما درحال بند نهم توافق نامه ی پارسال اتصالات راه ریل خط لوله و نفت و گاز بین آذربایجان نخجوان ترکیه و بالعکسو گرفتن یعنی نمی خواستن بدن ولی اردوغان با سرنگونی هلیکوپتر روسیه در خاک ارمنستان و کشتن چند فرمانده روس و تهدید به جنگ در واقع بند نهم هم گنجاندن ثالثا از لحاظ حقوقی برای ترانزیت از دریای خزر با روسیه از باکو بایستی اجازه بگیریم چون از محدوده ی سرزمینی اونا عبور میکنه
ناشناس۲۲۷۱۰۲۸۱۷:۱۷:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
راه بسته نمی شه می تونید از آذربایجان برید اروپا
ناشناس۲۲۶۹۸۵۳۱۰:۵۲:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اگه ترکیه نبود الان ما در حال جنگ با آذربایجان بودیم
ناشناس۲۲۶۹۹۱۰۱۱:۲۱:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه هیچی نیست برای ایران
ناشناس۲۲۷۰۰۲۹۱۱:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه همونیه که ۴ سال پیش جنگنده سوخوی روسیه رو با F14 روی آسمون پودر کرد و پوتین نُطُق نکشید
ناشناس۲۲۷۰۰۵۳۱۲:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خخخ . نه بابا ؟ پس اونی که تو دستشویی گریه میکرد و از سردار سلیمانی کمک میخواست کی بود ؟ تورکیه ؟
ناشناس۲۲۷۰۰۸۶۱۲:۱۴:۴۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ترکیه سالها از داعش و گروه های تروریستی در سوریه حمایت کرد اما در نهایت از نیروهای مقاومت شکست سختی خوردند.
ناشناس۲۲۷۰۱۵۲۱۲:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اولا با f16 زد،دوما پوتین کاری کرد که اردوغان و دار و دستش پا شدن رفتن مسکو برای غلط کردن و پوتین اونارو قبل از ملاقات اونقدر روی یه تک صندلی پشت در سالن ملاقات معطل کرد و مضحکه کل دنیا کرد تا اردوغان حسابی فرصت داشته باشه به غلطی که کرد فکر کنه،سوما نه ترکیه نه روسیه هیچکدوم به فکر ایران نیستن،چون هر دوی اونا رقیب ایران توی منطقه هستن
ناشناس۲۲۷۰۱۸۱۱۲:۴۸:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همون ترکیه ای که می خواست در مسجدهای سوریه نماز بخواند و الان جمعشان کردیم در نوار مرزیشان؟
ناشناس۲۲۷۰۲۸۸۱۳:۱۶:۳۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران را با ترکیه مقایسه می کنی جناب هواپیما؟
محمد۲۲۷۰۵۷۰۱۴:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان در سایه ناتو وغرب دیوانه بازی در میاره وگر نه همچین جسارتی نداره
ناشناس۲۲۷۰۵۷۱۱۴:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران هم عین الاسد رو عین الجسد کرد ما رو دست کم گرفتی ؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد۲۲۷۰۶۲۵۱۴:۵۴:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اف 16 عزیزم بعدشم روسیه پدرش رو درآورد یه چیز دیگه هم بدونی خوبه که اف 14 رو فقط ایران و آمریکا دارن و لاغیر
هه۲۲۷۰۶۳۹۱۵:۰۱:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خب بعدش ‌که به منت کشیدن افتاد
ناشناس۲۲۷۰۸۱۴۱۵:۵۸:۵۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
یه کم سواد نظامیت رو ببر بالا بی سواد، ترکیه اف 16 داره و نه اف 14 که فقط ایران داره و آمریکا داشت. بعد منهدم کردن یک بمب افکن با یک جنگنده هنره؟!
ناشناس۲۲۶۹۸۸۴۱۱:۰۴:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اول ایران حضورش را در دریای خزر اثبات کند .دوم‌ برای رفتن به اروپا باید از گرجستان بگذرد و گرجستان متحد آذربایجان چنین اجازه ای به ایران نمیدهد . سوم .به جای اینکه با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داشته باشیم چرا با همه اش دشمنی میکنیم ؟
احمد۲۲۶۹۸۹۹۱۱:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به نظر بنده اون زمینهایی که رضا بترکیه داده باید پس بگیریم تا اردوغان شاخ نشود حالا شده با شکایت یا با زور
ناشناس۲۲۶۹۹۰۹۱۱:۲۰:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اولین کار این است که کسانی که رگ گردنشان برای منافع ترکیه باد می کنند شناسایی و در مراکز تصمیم گیر و تصمیم سازی حضور نداشته باشند. دوم اینکه مراقب باشند نفوذی ها کشور را درگیر مسائل دیگر نکنند. سوم اینکه متوهمین از خواب بیدار شوند و ببینند که کشورهای دیگر چه نقشه های شومی برای دیگران دارند.
ناشناس۲۲۶۹۹۲۰۱۱:۲۶:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مگر دریای خزر متعلق به ماست که مسیر کشورهای ساحلی دیگر را ببندیم. روی زمین کاری نمیتوانیم بکنیم بجاش برویم در دریا که تکنولوژی و تجهیزات لازم را نداریم کاری بکنیم. نویسنده محترم واقعا در چه حال و هوایی بسر می برد؟
Oghyanoos۲۲۶۹۹۴۰۱۱:۳۲:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ایران بدون اجازه روسیه در حال حاضر اجازه حفاری در دریای خزر را نداره جهت اطلاع
ناشناس۲۲۷۰۱۸۷۱۲:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اگر در زمان شوروی بوده که الان وجود خارجی ندارد و تکه تکه شدن در چند کشور
امیر ولیزاده۲۲۶۹۹۴۴۱۱:۳۴:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
زنگه‌زور خاک آبا و اجدادی آذربایجان است و به زودی هم به صاحب اصلی خودش بازگردانده میشود. ایران مرز هواییش رو به روی آذربایجان بست در عوض ارمنستان باز کرد. دنیا بر اساس سیاست برد به برد جلو میرود نه مثل دوستانی که اینجا آرزوهاشونو بر اساس راه‌حل سیاسی ارایه می‌دهند.
ناشناس۲۲۶۹۹۷۴۱۱:۴۶:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باید با سیاست‌های حسن همجواری زندگی مسالمت آمیزی را برای هر۴ کشور ایران ، ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان رقم بزنیم چرا ما نباید مثل کشورهای اروپایی باشیم که هیچگاه جدال سرزمینی بین‌شان نیست
ناشناس۲۲۶۹۹۹۴۱۱:۴۹:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ماه چه مسولین بخواهند چه نخواهند آذربایجان جز خاک خودمان می دانیم و باید به جغرافیایی کشور اضافه شود و علی اف چه بخواهد چه نخواهد از نظر ایران جز یکی از استان های ایران و حکم یک استاندار است نه ریس جمهور مملکت
۱۸۳۴۲۲۷۰۰۰۶۱۱:۵۲:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان فاشیست و علی اف متوهم دنبال حذف ایران از مسیر غرب به شرق هستند و میخواهند این مسیر در کنترل خودشان باشد امروز پانترکیسم بزرگترین تهدید برای ایران و منافع کشور است هیچ راهی جز تقابل سخت نداریم اردوغان و‌علی اف تقابل با ایران و همکاری با اسراییل را انتخاب کرده اند
علی۲۲۷۰۰۱۰۱۱:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
کاسپین نه لطفا اصلاح کن و بنویس خزر
AjadS۲۲۷۰۰۳۷۱۲:۰۱:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اگه درگیر جنگ بشیم اسرائیل رو به خواسته اش رسوندیم....جنگ یعنی ضعیف شدن اقتصاد مان که الان دچار ورشکستگی شده... وحمله نظامی اسرائیل
حسین۲۲۷۰۰۳۸۱۲:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
وزارت امورخارجه تاکنون خواب خرگوشی بوده حالاازخواب بلندشده میبینددوروبرش چه خبرشده ببینیم چکارمیکنید
حسین۲۲۷۰۰۶۲۱۲:۰۸:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به جای این رجزخوانی ها، دیدگاه سیاسی وسیع تری داشته باشید تا زمانی که ارمنستان نخواهد ایران هیچ کاری نمی تواند بکند وقتی دو طرف ماجرا یعنی آذربایجان و ارمنستان به این توافق رسیدن به جای اینکه کل تخم مرغ هایمان را در سبد ارمنستان بذاریم می تونیم از طرفین امتیاز بگیریم اگر نه که هر سه کشور آذربایجان ارمنستان و ترکیه به اهدافشون خواهند رسید و باز هم مثل بقیه مناقشات منطقه ای سر ایران بی کلاه خواهد ماند.
ناشناس۲۲۷۰۰۸۴۱۲:۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اذربایجان 30 سال صبر کرد تا در فرصت مناسب که میدونست پیروزیش حتمیه به ارمنستان حمله کنه،حالا باید ببینیم چقدر صبر میکنه تا از پیروزیش در بدست اوردن گذرگاه زنگزور مطمئن بشه،یقینا هر زمان که مطمئن بشه از این پیروزی فرصتی به ایران نخواهد داد،و ایران هم نباید منتظر بمونه تا اون روز برسه،اگه سیاستمدارهای ما کمی زودتر از خواب بیدار میشدن همون زمان که اذربایجان به اسرائیل نزدیک شد ایران هم میتونست ارمنستان رو تقویت کنه تا یه تعادل نظامی توی مرزهای شمالی خودش برقرار کنه ،نه اینکه اونقدر فاصله نظامی اذربایجان و ارمنستان زیاد بشه که توی 44 روز ارمنستان شکست بخوره و الان ایران به چه کنم چه کنم بیوفته ضمنا ترکیه هیچوقت حتی بخاطر اذربایجان یا هیچ کشور دیگه ای جلوی ایران قرار نمیگیره،چون میدونه ایران نه سوریه اس نه عراق که بخواد بهش لشکر کشی کنه و جوابی نگیره،سرشاخ شدن با ایران هم برای ترکیه تاوان داره هم برای خود ایران،و باعث ضعف هر دو کشور میشه و این وسط منفعتش میشه برای اسرائیل و عربستان و امریکا و سایر رقبا
محسن۲۲۷۰۱۰۵۱۲:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چقدر کارشناس
بابک۲۲۷۰۱۴۴۱۲:۳۵:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شما از یک طرف ادعا میکنید که از اشغال اراضی اذربایجان توسط ارمنستان ناراحت هستید از طرف دیگر از ازادی استان زنگیلان وزنگه زور ناراحت میشوید. اذربایجان حق دارد سرزمین های اشغالی را از ارمنستان پس بگیرد وزنگه زور هم یکی از اینهاست. زنگه زور را ارمنستان با کمک ارتش روس اشغال کرد واکنون دولت اذربایجان با قویتر کردن ارتش قصد ازادسازی مناطق اشغالی رادارد واین به ایران چه ربطی دارد.
نادر۲۲۷۰۱۵۹۱۲:۴۰:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خداوکیل هم وطنای عزیز همه ی ما زیر یه سقف زندگی میکنیم هممون جز یه کشوریم و هممون ایرانی هستیم وبه هیچ وجه نباید خدایی نکرده گرایشهای نژادیمون به اتحادی که داریم خدشه وارد کنه. من افتخار میکنم که تو کشوری زندگی میکنم که که از لحاظ تنوع نژادی غنیه وافتخار میکنم که هم وطنام عرب وبلوچ وترک ولروکردو مازنی وگیلک وارمنی ولک... هستند اینو همیشه یادتون باشه که ایران سرزمین مادری هممونه. زنده باد ایران
ناشناس۲۲۷۰۱۶۳۱۲:۴۲:۴۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان فردی فرصت طلب است از آذربایجان هم استفاده ابزاری میکنداگرمنافع کشورش ایجاب کندسه سوت آذربایجان را قربانی منافع کشورش می کند از نظرترکیه آذربایجان متحدی قابل اعتماد نیست چرا؟چون شیعه هستندوباایران اشتراک فرهنگی دارد ولی فعلا از نقاط ضعف علیف(سوءاستفاده از ثروت آدربایجان)استفاده کرده و همراه خودش کرده.
جهاندار۲۲۷۰۱۷۲۱۲:۴۶:۲۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
فوارۀ گربلندشود سرنگون شود اردوغان یا یک شخص بیسوادی هست یا فردی جاۀ،طلب،وعقدۀ قدرت ولی اگر ایشان،یک جوسوادتاریخی،میداشت هرگزاینگونه،درمورد،ایران وترکهائ ایران سخن نمیگفت،ودومش هم که سودای شاۀ سلطان،شدن اگردرسر،دارد،اینهم، توهمی،بیش،نیست،چراکه،چون،ترکیه نه سوریه،هست،نه روسیه،کشورهای عربی ترکیه کشوری هست درعضویت ناتو وتقریبا،یک کشوراروپائ محسوب میشودوچنین تفکرات،درآن جغرافیا هرگز نخواهدگنجید،
ناشناس۲۲۷۰۱۷۶۱۲:۴۸:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این درهمیشه براین پاشنه نخواهدچرخید..عمرحکومت علیف واردوغان بسرخواهدامدوافکارعمومی ملتهای منطقه ازجنگ خسته وبه تعامل رویگردان خواهدشد..تقویت ارمنستان بهمان اندازه زیانباراست که تقویت اذربایجان...احداث یک پایگاه درخاک ارمنستان بمنظورتامین منافع دروضع موجودقرینه ی کارهای ترکیه درعراق وسوریه ومجازهم هست...فعلا یک پایگاه هم جلوی دست اندازی علیف رامیگیردوهم تنشها رادرمنطقه ازبین میبرد...فرداروزدیگریست وراه دیگری وجودخواهدداشت...والسلام
ناشناس۲۲۷۰۱۸۰۱۲:۴۸:۴۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
والا شما بزرگ می کنید اونها در فکر ساختن بهترین مملکت وهمسایگان خوب هستند با تحلیها نمی شه تهمت زد
ناشناس۲۲۷۱۱۰۶۱۷:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چه قرص خوابی میخوری که اینقدر عمیق خوابیدی ؟
رسول۲۲۷۰۲۰۱۱۲:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما امروز غصه می خوریم که چرا سرزمین های ما هدیه به این افرادکه رجز می خوانند دادند آنها مال ایران هستند واگر زیادی حرف جلف بزنند پس می گیریم اردوغان وعلیف دیگر وراجی نکنن
ناشناس۲۲۷۰۲۰۶۱۲:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باید خدمت نویسنده عرض کنم که همون ترکمنستان و قزاقستان و حتی گرجستان متفق و هم پیمان ترکیه و آذربایجان هستن ، تازه خود ارمنستان هم داره جون میکنه خودشو به ترکیه و آذربایجان بچسبونه تا از فشار اقتصادی و فقر بیرون بیاد ، بعدشم اگه همه چی با عملیات نظامی حل بشه ترکیه و متحدانش چندین برابر از ایران قوی تر و مسلح تر هستند ، بیایید با همه مهربان باشیم
ناشناس۲۲۷۱۱۱۱۱۷:۵۲:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
امریکا که ارباب ترکیه ست ، جرات حمله به ایران رو نداره . بعد یک مشت ترسوی بی لیاقت مثل اردوغان به ایران حمله کنن ؟ بیدار شو بچه جون ، اینجا هالیوود نیست
ناشناس۲۲۷۰۲۶۸۱۳:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان تروریست ، منطقه
شاگرد حاج قاسم۲۲۷۰۳۰۵۱۳:۲۱:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پس کو اونهمه اقتدار این از داخل اونم از بیرون البته کسی غلط می‌کند به ایران نگاه چپ کند
ایران۲۲۷۰۳۳۲۱۳:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خدا کنه راه زمینی به روسیه کمونیست قطع بشه،اگه فکرمیکنید این نقشه ی روسیه ترکیه اسرائیل وآذربایجان نیست سخت سخت سخت در اشتباهید،ایران هرچه بدبختی داره از روسیه س‌
ناشناس۲۲۷۰۳۶۳۱۳:۳۷:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اکثر کشورهای با شعور و بافکر در تلاشند مرزهاشونو با همسایگانشون بردارند تا مبادلاتشون راحتر بشه ولی کشورهای منطقه ما با کوچکترین حرفی اماده جنگ با هم میشن.جای تاسف داره
مهدی۲۲۷۰۳۶۴۱۳:۳۸:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نگران نباشید عزیزان دولت مردانمان کارشون رو خوب بلدن پس نگران نباشید جایگاه ایران جایگاه خیلی بالایی است تمامی همسایگان خوب میدانند
خداوردی۲۲۷۰۴۲۷۱۳:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله اصلی اصلی اصلی اغفال علی اوف واردغان توسط اسرائیله کسانی که مجدد وعظمت دین مبین اسلام برایشان مهم است واگر مسلمان باشن هر اتفاقی هم که بی افته نباید به دشمنان اسلام اجازه ضربه زدن به اسلام را بدن سه کشور ایران ترکیه وآذربایجان مشکلات واشتباهاتی دارن که اسرائیل غاصب جرعت حرف زدن پیدا کرده این تکلیف دینی وعرفی وسنتی تمام ملل مسلمان و منطقه است که باهم این غده سرطانی را نابود کنن مسلمین اگر وحدت داشته باشن طبق قوانین و موازین اسلامی اقدام کنن ابر قدرت جهان میشن واین چیزی است که دشمن نمی خواهد واز زمان قبل از تولد پیامبر اعظیم الشائن اسلام تا کنون همراه با ابلیس وشباطین در حال نقشه وتوطئه هستن ومسلمین را از دستیابی به اجرای قوانین واحکام الهی اسلامی ورسیدن به اون قدرت اعظیم اسلام محروم وباز می دارن ای کسی که خودت را مسلمان می دانی بدان اسرائیل همان عقبه ونسل باقی مانده ی دشمنان اسلام وپیغمبر اسلام هستن....
ناشناس۲۲۷۰۴۴۴۱۴:۰۰:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مردم ترکیه با سیاست های اردوغان مخالفند. اما آنها نمی خواهند وضع ترکیه از اینی که الان هست بدتر شود. چونکه هوشمند هستند.
علی۲۲۷۰۷۷۱۱۵:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آقایان آنچه ازدوستی بدست آیدازدشمنی به دست نمی آیدماهمه مسلمان هستیم حالاعلی اف هم تحریک شده چندروزدیگر اشتباه خودش رامیفهمه
ناشناس۲۲۷۰۴۷۳۱۴:۰۶:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان دل پیدا کرد منطقه خودش رو از ارمنستان پس گرفت ایران چرا منطقه خودش از ترکیه بگیره منطقه اجاره ای که صاحب شدن
جمشیدی۲۲۷۰۴۹۲۱۴:۱۲:۲۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شما با این تحلیل سطحی و کشکی بسیاری از واقعیت کشور را فراموش کرده اید و رسما دارید به ۴۰ میلیون ترک آذربایجانی خط و نشان میکشید به جای تبلیغ صلح مودت بدنبال ایجاد نفاق و کینه در کشور هستید
ناشناس۲۲۷۱۱۱۷۱۷:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اون چهل میلیون ایرونی هستن . اگر تو یکی نوکر اردوغانی برو همونجا نظر بده ، نه اینجا .
علیرضا۲۲۷۰۵۳۰۱۴:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باسلام خدمت دوستان وقتی یه انسان به آرزوهای بزرگ خودش دست پیدا نمیکنه اون آرزوها واسش میشن نفرت الان بجای اینکه یه عمره که کم بودهامون را میگذاریم گردن این کشور و اون کشور یکم سکوت کنیم به خودمون فکر کنیم تا بلکه بزرگ شیم
یه ترک۲۲۷۰۵۳۸۱۴:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
شماها جمع شید قیمت تخم مرغ رو کنترل کنید نابودی آذربایجان و ترکیه پیشکش.
ناشناس۲۲۷۰۸۲۷۱۶:۰۲:۵۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دوست عزیزاینقدرکه سنگ آزربایجان تورکیه میزنی به سینه یکم غیرت کشورت داشته باش توایرانی هستی زشته براتون
ناشناس۲۲۷۰۵۵۵۱۴:۳۲:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان عربستان نیست ار تورکها بترسید بعدش آذربایجان رو ترکان سلجوقی فتح کردند و ترکان قاجار هم از دست دادن
ناشناس۲۲۷۱۱۱۹۱۷:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همون تو از تورکها میترسی کافیه . ...
کریم۲۲۷۰۵۶۲۱۴:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بهتر از ظرفیت های سازنده برای حله مسئله کمک بگیریم نه از راه های غیر مسالمت آمیز. اگه هوشمند نباشیم و در این گونه موارد بر پایه احساسات و توهمات رفتار کنیم . کارها خوب پیش نمی رود
محمود۲۲۷۰۵۹۲۱۴:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
چرا قدرت گرفتن روس ها وچین و امریکا ناراحت نیستی وازبهم پیوستن دوبرادر ناراحت شده ای ..غربی ها قبلاً دو امپراطوری تورک ایرانی و امپراطوری عثمانی را به جان هم انداختند وهردو ضعیف شدند و غربی ها ازضعف مسلمانان بزرگترین امپراطوری ها را تشکیل دادند برید کمی تاریخ واقعی بخوانید
ناشناس۲۲۷۱۱۲۱۱۷:۵۴:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
برادر ؟؟؟ اذربایجان چند هزار سال استانی از ایران بوده . از کی تا حالا برادر عثمانیها شده ؟؟؟
ا۲۲۷۱۲۷۵۱۹:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آقای محترم میشه بفرماییدچندهزارسال خوارزمیان سلجوقیان مغولان تیموریان صفویان یاقاجاریان که بعدازپیدایش نفت درباکوامپراتوربیمارتزارحمله کرد.مرد م اذربایجان به فرماندهی عباس میرزاشجاع درسال مردانه جنگیدندوشکست خوردن
ناشناس۲۲۷۰۶۰۹۱۴:۴۹:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به نظر من ایران دراختلاف بوجودامده بین آذربایجان وارمنستان بایددخالتی نکنه وبرای عبور حق ترانزیت بده چه اشکالی داره ماکه تا الان دشمن زیاد داریم این دوکشور هم اضافه کنیم به دشمنامون که چی بشه حق ترانزیتندیم!
ناشناس۲۲۷۰۶۴۲۱۵:۰۱:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
برای ترانزیت به اروپا باید از خاک عراق وسوریه استفاده کنیم که هم نزدیکتر وهم اسانتر است البته باید برای امنیت هم کار کنیم
ناشناس۲۲۷۰۷۰۴۱۵:۲۶:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خیال کرده،چطوره از فردا نخجوان هم بگه،اصلا منم جمهوری مستقل هستم،تاخیال هردوشونو راحت کنه.
معلم۲۲۷۰۷۰۷۱۵:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
سلام اینکه ما باید در دریای خزر قدرت نظامی قابل قبولی داشته باشیم بدیهی است و ربطی به تخیلات عردوغان و الیف ندارد. مشکل اصلی چراغ سبزی است که روسیه به آنها نشان می‌دهد. متاسفانه روسیه هیچگاه ایران قدرتمند را در کنار خود نخواسته و نمی‌خواهد و اگر فرصتی به دست آورد ممکن است با ما همانند ژاپن برخورد کند. باید تغییر مرز ارمنستان با ایران را از هر راهی حتی نظامی جلوگیری کرد.
عباس۲۲۷۰۷۲۴۱۵:۳۶:۳۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
پس ته این مقاله ایران زیاد به داشتن گذرگاه زنگزور نیست بدهد به ادربایجان بعد تو خزر جلوی ترکیه رابگیرد .چه فکرهایی .ایران راه دارد اشتباه میرود .یااز جنگ با ترکیه وآدربایجان می ترسید یا زورشون به ترکیه وادربایجان نمیرسد .یه زمانی عربستان گفته بود بحرین استان ماهست ایران چنان با قدرت جواب دندان شکنی داد الانم همین کار انجام دهید .کوتاه بیاید سفت میخورید
کامران۲۲۷۰۷۸۶۱۵:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
فقط موشک و گنده گویی جایگاه یه کشور رو تو روابط بین المللی مشخص نمیکنه گرچه اگه جنگ هم بشه قرار نیست ما موشک بزنیم اونا با چوب وسنگ به جنگ ما بیان. الان اقتصاد و رشد شاخصه های اقتصادی تعیین کننده هستش وگرنه الان اگه به موشک وبمب بود کره شمالی تعیین کننده مناسبات جهانی میشد. درحالی که مردمش ازفقر وگرسنگی دارن تلف میشن. همین آذربایجان هنوز یک سال نشده تو شهرهای آزاد شده فرودگاه بین المللی و جاده واتوبان و زیرساخت درست کرد ویکی از بزرگترین تولید و صادر کنندگان گاز به اروپا شده. ترکیه جزو بیست کشور قدرتمند اقتصادی دنیاس و به گفته مسولین کشور ما دریک سال گذشته فقط ایرانی ها بخاطر پاسپورت این کشور ۸میلیارد دلار ملک خریدن. خواهشا بجای بلوف زنی یه خورده فکر کنید
آردین هخامنشیان۲۲۷۰۸۰۲۱۵:۵۴:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باید همه کشور باهم متحد شود که کسی نه تواند در داخل ایران دسیسه کند وباید کشور با طرح جدید روبرو شود و به سوی شکوفای حرکت کند
کاوه۲۲۷۰۸۱۵۱۵:۵۹:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
مگر ارمنستان و آذربایجان و روسیه به حرف ما گوش می کنند ، آنها تنها چیزی که بهش فکر می کنند منافع خودشان است . متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما نتوانسته بخوبی به دیگران تفهیم کند که ما دنبال گسترش ارتباط خود با دنیای اطراف با در نظر گرفتن منافع ملی مان هستیم لذا زورگویان و ددمنشان همه جوره به ما زور می گویند .
حافظ۲۲۷۰۸۳۱۱۶:۰۴:۰۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
فقط یک سوال چرا ما که هم هم‌مرز دو کشور و هم حکم سرزمین مادری هردو کشور هستیم باید بیرون گود باشیم ولی روسیه خائن وترکیه حریص نیروی نظامی داشته باشند اسم این کم کاری مسولان چیست آیا روسیه دلسوز ایران است
ناشناس۲۲۷۰۸۵۸۱۶:۱۴:۱۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
زیاد به خودتان فشار ندید رگ می تروکانید اگه می تونید تورم ، فساد وفحشا را در کشور اسلامی کم کنید کاری به کشور آذربایجان نداشته باشید هر چه باشه پولش هفده هزار برابر پول ما ارزش داره
ناشناس۲۲۷۱۱۲۴۱۷:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱۱
راست میگی که تو ؟ لیر ترکیه که مال اربابشه الان کم ارزشتره ، حالا تو برای وطن فروشی خودت داستان نساز
ناشناس۲۲۷۱۱۲۶۱۷:۵۶:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باکو دو ساعت هم در برابر ایران دووم نمیاره
علیرضا۲۲۷۰۸۶۰۱۶:۱۴:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به جای این که فکر این باشید که تلافی کنین توی دریای کاسپین فکر این باشید مرزتون رو از دست ندین چرا ایران به ارمنستان پیشنهاد یکی شدن کشورش با ایران رو نمیده ؟ یا چرا باکو که چند سالع طبق قرار داد گلستان, باکو از ایران موقت جدا شد و چند ساله از زمانش گذشته به ایران برنمیگردع ؟
عاشق وطن۲۲۷۰۹۱۱۱۶:۲۹:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ما فقط از لحاظ اقتصادی باید ارتباطمون رو با آذربایجان و ترکیه محدود کنیم(حلقه محاصره ، بایکوت) ما از لحاظ تجاری و اقتصادی خیلی قوی هستیم به عبارتی سه طرف آذربایجان ایران هست و ترکیه که مشغول توهمشه با از لحاظ اقتصادی براشون مشکل ایجاد کنیم
کریس۲۲۷۰۹۴۷۱۶:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان هر وقت تونست ۳۰درصد جمعیت کشورش ( ۲۵میلیون کردها که آریایی و ایرانی اصیل هستند) را راضی نگه دارد،اون موقع می تواند دم از امپراطوری و مسلمانی بزند
رضا۲۲۷۰۹۹۵۱۷:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
تاریخ شروع جنگ پیشنهادی در دریای خزر را هم می فرمودید تا زودتر آماده بشیم
ناشناس۲۲۷۱۸۷۸۰۱:۲۴:۳۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
مزدوری برای بیگانه شرم آور است
ناشناس۲۲۷۱۰۰۹۱۷:۰۹:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۱
معلومه تا ایران با آمریکا نسازد . هر روز نقشه ای برای ایران در نظر می گیرد . یک روز وادار کردن صدام به بهانه ای برای جنگ با ایران . یک روز تحریم است . حالا هم موضوع باکو است . واگذاری افغانستان به طالبان هم جز همین نقشه ها است .
ناشناس۲۲۷۱۰۲۳۱۷:۱۶:۱۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
این دو نفر بزودی به زباله دان تاریخ می روند
دانشجو۲۲۷۱۰۷۲۱۷:۳۵:۴۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان حزب باده
مجید۲۲۷۱۰۷۶۱۷:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
من کار به ارمنستان یا آذربایجان ندارم ولی تو را خدا مسئولین برای یک بار هم که شده کوتاه نیان، مگه نمیگید قدرت منطقه ای هستید اینجا ثابت کنید تا کمی اعتماد مردم یکی مثل من بتونه به قدرت نظامی کشور اعتماد کنه، به خدا افسردگی گرفتم وقتی خبرها را میخونم همه فقط زدن تو سرمون...
حمید از قم۲۲۷۱۰۸۶۱۷:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان، صدام بعدیست...
ناشناس۲۲۷۱۱۰۴۱۷:۵۰:۳۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
به زودی طالبا بزرگترین درد سر برای ایران میشن
ناشناس۲۲۷۱۹۱۷۰۲:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
طالبان با اجازه ایران در افغانستان هست اگرنمیدانی بدان
ناشناس۲۲۷۲۰۰۱۰۶:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱۲
نه خیر، به زودی مثل حزب الله در لبنان و حماس و جهاد در فلسطین میشن آچار فرانسه ایران در افغانستان. مشکل غربگداها با طالبان چیست؟
جواد۲۲۷۱۱۲۰۱۷:۵۴:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ب نظر من سپاه نخجوان رو بگیره ک کلاه ۱۵ دقیقه وقت میبره بعد ببینید الهام جون و طیب جون چ غلطی میکنند
داش حمید۲۲۷۱۱۳۶۱۸:۰۰:۵۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
باید پوست اردوغان رو کند. از کردهای ایرانی تبار ترکیه ای باید استفاده کرد برعلیه اردوغان. باید با کارت کردها بازی کرد. برای اردوغان کار ساده ای نیست
ناشناس۲۲۷۱۴۶۶۲۱:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
همان کردها همیشه تیشه به ریشه ایران زده اند اگر ترکیه با صلابت در مقابل آنها نایستاده بود الان مرزهای ما خیلی نا امن بود
ناشناس۲۲۷۱۹۲۸۰۲:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
احسنت. کوردها در جنگ هشت ساله نشان دادن متحد ایران هستن. کوردها از نژاد آریایی اصیل هستن ؛ اگر جنگی شود در صف ایرانیان می ایستن
عاشق وطن۲۲۷۱۲۰۲۱۸:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۸/۱۱
فقط اگه سیب زمینی پیازم به اینا ندیم از گشنگی مردند ، فقط باید از نظر تجاری له شون کرد
ناشناس۲۲۷۲۰۹۰۰۸:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
یکی دو سال پیش آذربایجان محصول سیب زمینی اردبیل رو به خاطر مشکلات بهداشتی نخرید و تا چند ماه سیب زمینی ها خوراک دام و طیور شد و کشاورزان هم به شدت متضرر! با کمال تعجب هم نمردند! دومین صادرات ترکیه هم به اروپا هم محصولات کشاورزیه (مثلا روسیه لیمو و آموریکا گوجه خشک و ....)
مهدی۲۲۷۱۲۳۷۱۸:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۸/۱۱
آذربایجان جزئی از قلمرو تاریخی ایران است و در صورت اتخاذ تصمیمات صحیح و ارتباط با جهان و منطقی بودن می‌توانیم آن را به آغوش وطن برگردانیم
مجید۲۲۷۱۲۵۶۱۹:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
دولتمردان ایران عزیزم خیلی حواسشان را جمع کنند که از ترکیه وبا.کو رو دست نخورن چون اگر چنین بشه همان طور که حالا به رضا بابت بخشیدن خاک عزیزم ایران به دیگران لعنت می فرستیم آیندگان هم به دولتمردان فعلی برای کوتاهی در امور مملکت لعنت می فرستن
شهروند۲۲۷۱۲۷۲۱۹:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
بعنوان یک شهروندایرانی از اتحاد شوم مثلث ( عبری، عردووغان، علییف ) علیه کشورمان سخت هراسناک هستم، باید خطر را جدی بگیریم، و ابزار و آلات بازدارندگی لازم را جهت مقابله احتمالی با این اتحاد شرارت آمیز که مدت 20 سال است با دسیسه غرب در مرزهای شمالی کشور عزیزمان ایران شکل گرفته است فراهم نماییم.
احمد۲۲۷۱۲۹۲۱۹:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۸/۱۱
سلام.اردوغان آلزایمرگرفته اندچراکه یادشان رفته که اگرایران وسردارسلیمانی نبودآن کودتاه وی رامی بایست درخرابه هاپیداکرد وآذربایجان هم بایدبدانداستانی ازایران بوده که حکام قبلی آن رابه مدت زمان معین به صیغه موقتی درآوردکه اگرجمهوری ایران بخواهدصیغه باطله رانادیده بگیردجزئی ازایران اسلامیست
ناشناس۲۲۷۱۲۹۵۱۹:۲۳:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۱
خبری محترم دریاچه اورمیه و رود کارون را هم اردوغان و علیف خشک کردن.
آزاد۲۲۷۱۳۰۱۱۹:۲۷:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نخجوان تا به امروز گذرانش از ایران بود نمک نشناسی هم حدی دارد این اردوغان هم زیاد خواب می بیند ولی خوابهایش به لطف اقتدار ایران هیچ وقت تعبیر نخواهد شد
فرهاد۲۲۷۱۴۶۷۲۱:۰۰:۳۶ ۱۴۰۰/۸/۱۱
نویسنده عزیز, پشت پرده این ماجرا روسیه است.
.وطندوست۲۲۷۱۵۲۱۲۱:۳۵:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱۱
ماکشورعزیزمان ایران راخیلی دوست داریم حاضریم بخاطرش بجنگیم برای نخجوان بیشتر لطفا آن منطقه زیباراازکشورجدانکنید لطفا لطفا
رضازارع۲۲۷۱۵۳۱۲۱:۴۱:۲۲ ۱۴۰۰/۸/۱۱
اردوغان وعلی اف کوچکترازآنندکه راه روبرما ببندندتمام
حیدری۲۲۷۱۸۲۳۰۰:۳۷:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
فقط مثل کریمه باید پس بگیریم
محمود۲۲۷۱۸۲۸۰۰:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اشتباه می کنیداتفاقاکاسپین یک اسم ایرانی باستانی است وخزریک اسم بیگانه است حالاشمابگوییددریای مازندران که آن هم اسم ایرانی است
علی۲۲۷۱۸۸۵۰۱:۳۱:۱۳ ۱۴۰۰/۸/۱۲
کاسپین نام خارجی نیست نام قدیمی خزر هست و اصالت بیشتری دارد بهتره بدونیم نام کسپین که بعدها در لفظ عامیامه تغیر کرده به قزوین بر گرفته از کاسپین است
ناشناس۲۲۷۱۹۱۱۰۲:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۸/۱۲
و اینجا فرق اروپا و آسیا مشخص میشه اونا دارن مرزا رو ور می دارن ما تازه داریم برا همدیگه خط و مرز تایین میکنیم
ناشناس۲۲۷۱۹۱۵۰۲:۱۵:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱۲
این زمینها که برسش دعواست خاک ایران است نه آذربایجان یا ارمنستان یاترکیه ومطمئن باشید بلخره پس میگیریم وزمان دوری نخواهد بود
ناشناس۲۲۷۱۹۹۹۰۶:۱۹:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱۲
راه کلیدی میخوای؟ بازپس گیری!
ناشناس۲۲۷۲۱۷۰۰۹:۱۲:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱۲
اردوغان تومور مغزی داره و چندان حالش خوب نیست. برای همین در کنفرانس گلاسکو شرکت نکرد و از ایتالیا مستقیم به ترکیه رفت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین