بلاتکلیفی در برخی دستگاهها/به انتصابات شتاب دهید

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000727069 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت سیزدهم با وجود آنکه که در وعده‌هایش بر عزم خود در رفع مشکلات اقتصادی تاکید داشت اما در انتصاب‌های مرتبط با بعضی پست‌های بالا و میانی دولت هنوز تاخیر دیده می‌شود. 

بلاتکلیفی در برخی دستگاهها/به انتصابات شتاب دهید

برخی به گزارش پایگاه خبری الف، دوشنبه شب سید ابراهیم رئیسی در قاب رسانه ملی حاضر شد و با مردم به گفت‌وگو پرداخت. وی گفت نان و اقتصاد را به مذاکرات گره نمی‌زند و بر رفع مشکلات و بهبود معیشت تاکید کرد. 

رئیس جمهور در این گفت‌وگو تایید کرد کار میدانی پشت میز انجام نمی‌شود و به صراحت گفت پروژه‌های ناتمامی در استان‌ها وجود دارند که با یک اقدام کوچک انجام می‌شود. 

بدون نیروی اجرایی مناسب پیروزی بعید است

همه این نکاتی که رئیسی بر آنها تکیه کرده است در صورت محقق شدن عملی و عینی اتفاقات خوبی هستند که می‌تواند طیف‌های مختلفی از مردم را راضی کند و سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند. اما بدون شک بالاترین مقام اجرایی کشور حتی اگر اراده واقعی برای حل مشکلات کشور داشته باشد بدون در اختیار داشتن نیروی کافی و مومن به تئوری سیاسی و اقتصادی وی کاری از پیش نخواهد برد. 

به عنوان مثال اگر رئیس جمهور بخواهد مشکلات معیشتی را حل کند و موتور اقتصاد را روشن کند و برای این کار مشاورانی هم در اختیار گرفته باشد اما کارگزاران این اراده در اختیار نباشد و یا افرادی در راس امور باشند که اعتقاد، اعتماد و باوری به سیاست‌هایش نداشته باشند بعید است که اهداف چنین رئیس جمهوری محقق شود. 

پاسخی برای سوال کدام صندلی‌ها خالیست؟

پایگاه خبری الف روز سه شنبه مطلبی را با عنوان «انتصابات دولت طی ۷۵ روز؛ کدام صندلی‌ها هنوز خالیست؟» (لینک) منتشر کرد که اطلاعات آن از پایگاه اطلاع رسانی دولت (پاد) در مدت بیش از دوماه از آغاز به کار دولت به دست آمده‌اند. 

گزارش اخیر نشان می‌دهد در حال حاضر نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور و بسیاری از ارگان‌های دولتی به لحاظ انتصابات دچار تغییرات سیاسی شده‌اند و مدیریت این نهادها همسو با نگاه دولتی شده است. اما در بخش اجرای سیاست‌ها انتصابات کافی نیست و به‌عبارتی صندلی‌های خالی وجود دارند. 

به عنوان مثال علیرغم آغاز سال تخصیلی هنوز وزیر آموزش و پرورش معرفی نشده و  در وزارت کشور هنوز احکام انتصابات بسیاری از استانداران صادر نشده است و افرادی هم که قرار است ابقا بشوند تعیین و تکلیف نشده‌اند تا افراد سرکار با کیفیت بهتری کار کنند. این در شرایطی است که بسیاری از سفرهای استانی رئيس جمهور با وعده‌هایی همراه است که پیگیری این قول‌ها و مسئولیت آن در استان‌ها برعهده شخص استاندار است. 

در بخش‌های اجرایی اقتصادی انتصابات کم است!

باز از اطلاعات گزارش می‌توان این‌گونه استنباط کرد که در بخش‌های اجرایی مربوط به وزارت‌خانه‌های اقتصادی کمترین تغییرات در انتصابات رخ داده است. (البته وزارت تعاون، کار و رفاه را شاید بتوان به شکل نسبی استثنا کرد.)

این در حالی‌ است که تغییر پیدا نکردن پست‌های دولتی و انتصابات در بخش‌های اجرایی وزارت‌خانه‌های اقتصادی حداقل ضررش این است که هرچه سیستم فکری دولت بخواهد سیاست‌گذاری کند در اجرا با خلل مواجه می‌شود و سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند با کندی اجرا یا اجرای معیوب مواجه شوند. 

لزوم شتاب دادن به انتصابات 

رئيس جمهور به‌درستی اشاره کرده است که در بعضی استان‌ها طرح‌های ناتمامی هستند که با یک کار کوچک به اتمام می‌رسد. اما موضوع این است که وقتی دریک سیستم مدیران خودشان را مستاجر در حال تخلیه منزل می‌بینند دیگر کارایی لازم را ندارند. بسیاری از مدیران اقتصادی دولت به‌جا مانده از گذشته یا به مدل اقتصادی اداره دولت سیزدهم و تئوری‌های آن باور ندارند و یا اینکه خودشان را بلاتکلیف می‌دانند حتی اگر افراد شایسته‌ای باشند. 

در چنین شرایطی لازم است دولت در وهله اول نسبت به انتصابات این پست‌های خالی شتاب بیشتری به خرج دهد و تا هرکه باید از دولت خداحافظی کند زودتر خارج شود و افراد شایسته‌ای که لازم است ابقا شوند نیز تعیین و تکلیف شوند تا برای ادامه خدمت نفسی تازه کنند و با انگیزه به فعالیت بپردازند. 

چند پیشنهاد به دولت برای صندلی‌های خالی

علاوه بر این موارد در وزارت کار هم لازم است دولت هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین و تکلیف مجموعه بزرگ اقتصادی شستا اقدام موثری صورت دهد و مدیران این مجموعه آینده وضعیت‌ کاری‌شان مشخص شود. 

دولت همچنین برای ارتباط بهتر با مردم لازم است در بخش اطلاع‌رسانی خود احکام انتصابات و تعیین سخنگوی دولت را در دستور کار قرار دهد. 

در پایان تذکر این نکته لازم است که هر پست و منصب مدیریتی ارشد که در دولت خالی مانده است یا افراد نالایق در راس آنها حضور دارند می‌تواند یک مجموعه و سلسله‌ای از ارکان آن مجموعه را از کار بیندازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۰۴۹۰۱۳:۰۰:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۸
شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن است همان اول هم وزیر کار اعلام کردند که مدیران این سازمان رو مدیرعامل تامین اجتماعی باید انتخاب کنند. دولت اگر می خواهد کمک کند باید بدهی های خود را به این سازمان پرداخت کند
ناشناس۲۲۵۰۵۰۸۱۳:۱۰:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۸
آیا فارغ التحصیل امام صادقی به اندازه کافی برای باقی انتصابات موجود است؟
ناشناس۲۲۵۰۵۱۲۱۳:۱۲:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۲۸
مشکل دستگاهها و دولت، فرد و شخص و انتصاب این و آن نیست. مشکل خط مشی حاکم است.
ناشناس۲۲۵۰۵۲۰۱۳:۱۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۲۸
مثلاً وزرا و مسئولان این دولت نسبت به وزرا و مسئولان دولت قبل اصلح تر هستند؟ این دو فرقی هم با یکدیگر می کنند؟
ناشناس۲۲۵۰۶۴۳۱۴:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۲۸
تا وقتی که سیاست‌های کلان کشور اینگونه است، هیچکسی نمی‌تواند درست کار کند. بهترین فرد را هم بر سر کار بگذارند، راه به جایی نخواهد برد. لاجرم مشخص است که با وجود این سیاست‌های کلان، ضعیف‌ترین افراد بر کارها گمارده خواهند شد.
ناشناس۲۲۵۰۵۳۰۱۳:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲۸
در این چند دهه از اساسی ترین مشکل های مملکت ما این بوده که دستگاه های عریض و طویل دولتی همگی بدون استثناء براساس سلایق سیاسی اعضای دولت ها و نه 《 قوانین و دستورالعمل های موجود 》اداره شده است و نتیجه اش هم این شده که با تغییر کابینه ها باید ( صفر تا صد مسئولان دستگاه ها ) تغییر کنند تا با سلایق سیاسی جدید هماهنگ باشند .
ناشناس۲۲۵۰۶۷۸۱۴:۴۳:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۸
برای اجرای سریعتر منویات مد نظر آقای رییس جمهور باید بدنه با سر هماهنگ باشد فلذا لازم است شایستگان همراه منصوب و مسئولان فاسد و تنبل ازاله شوند
ناشناس۲۲۵۰۷۵۸۱۵:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۲۸
حالا حالا وقت زیاده اگه منصبا پر بشه ، بعد نمی تونن به دولت قبل بد و بیراه بگن باید یه دستاویزی باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین