آیت الله عاملی؛ حق همسایگی را با آذربایجان و ترکیه ادا کرده‌ایم

گروه سیاسی الف،   4000716086
آیت الله عاملی؛ حق همسایگی را با آذربایجان و ترکیه ادا کرده‌ایم

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ایران حق همسایگی و همجواری را به شایستگی با جمهوری آذربایجان و ترکیه ادا کرده است.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه با بیان فضیلت ماه های محرم و صفر اظهار کرد: خروج از ماه محرم و صفر برای عاشقان اهل بیت مثل خروج از یک تصفیه خانه بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: در عزاداری‌های این ماه آنچه حاصل می شود تولد دوباره و خاموشی آتش جهنم است ثوابی که از عزاداری برای امام حسین و از گریه به آن حضرت حاصل می‌شود قابل بیان نیست و لذا ملائکه بیشتر از ما به آن حضرت گریه می‌کنند.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: آنچه لازم است حفظ این ثواب و کرامت الهی است و مبادا با امام حسین خداحافظی کنیم چرا که کربلا یک سبک زندگی است که باید در تمام شئون اجتماعی و فردی ما حضور داشته باشد و حیف است سر امام حسین برای دو ماه محرم و صفر ذبح شود.

عاملی با تشریح مسائل اخیر بین ایران و آذربایجان گفت: در طول اشغال قره باغ، ایران در کنار آذربایجان ایستاد و از هر جهت از آذربایجان حمایت و بالاترین احسان را تقدیم آن کشور نمود.

وی گفت: دفاع از حق، عمل به قوانین و دستورات قرآن و حق همسایه اقتضاء می‌کرد که ما از آذربایجان حمایت و دفاع کنیم به طوری که در جنگ اول قره باغ به طور قطع و یقین مساعدات ایران جان صدها هزار نفر را نجات داد در تمام این مساعدات منت نداشتیم و الان هم منّت نمی‌گذاریم با افتخار کمک کردیم چون به دستورات قرآن و به وظیفه انسانی خود عمل کردیم.

امام جمعه اردبیل با بیان یاری های ایران نسبت به آذربایجان تصریح کرد: در جنگ اخیر نیز ایران در حد بسیار اعلی کمک کرد کمک بالاتر از این نمی‌شود که رهبر عظیم الشأن انقلاب خود وارد ماجرا شد و جانانه از تمامیت ارضی آذربایجان و از آزادی تمام خاک آذربایجان دفاع کرد ایران در زمان جنگ اول قره باغ وضع اقتصادی خوبی نداشت عربستان عمداً آنقدر نفت تولید کرد که نفت به بشکه ای ۶ دلار رسید اما ایران در اردوگاه هایی که خود احداث کرده بود سال ها به آوارگان قره‌باغ رسیدگی کرد.

عاملی افزود: اینجانب در طول اشغال قره باغ آنقدر از آذربایجان دفاع کردم که سفیر آذربایجان به اردبیل آمد و دعوت شخص رئیس جمهور آذربایجان را به من ابلاغ کرد که در مسجد حیدر باکو که مسجد بسیار مهمی است منبر بروم هرچند توفیق حضور حاصل نشد.

وی با اشاره به مشکلاتی که آذربایجان برای تردد تریلی های ایرانی ایجاد کرده است گفت: برای ما خیلی سنگین می آید که ۲۵ سال مسیر بیله سوار به نخجوان را در اختیار آذربایجان گذاشتیم اما آنها از چند کیلومتر نگذاشتند تریلی های ما رد بشوند و آنها را جریمه و دو نفر را زندانی کردند در حالی که همه آنها به روسیه می روند بعد از انسداد مسیر گرجستان تمام تریلی ها در مرز گرجستان جمع شدند و معلوم شد این ها به قره‌باغ نمی روند مقصد این ها روسیه است وقتی رئیس جمهور آذربایجان رسماً اعلام می‌کند که از ایران به ارمنستان سلاح نرفته برای ما خیلی سنگین می آید که مطبوعات رسمی با تاکید تمام و به طور مستمر می‌نویسند که ایران به ارمنستان سلاح می‌فرستد تا مردم آذربایجان به ایران کاملا بدبین شوند در ترکیه نیز مطبوعات و رسانه‌ها در نشر این دروغ سنگ تمام گذاشتند تا ملت بزرگ ترکیه به ایران به چشم دشمن درجه یک نگاه کند در حالی که ایران ذخیره روز مبادای همسایگان خود می باشد این مسئله در کودتای ترکیه نیز کاملا معلوم گشت.

امام جمعه اردبیل با تبیین نقش بازیگران فرامنطقه ای در حواشی ایجاد شده گفت: در اینجا ایران و آذربایجان باید توجه کنند که قدرت های بزرگ در منطقه درصدد آتش‌افروزی هستند دشمنان ایران در حال سازماندهی تحریم کامل اقتصادی ایران هستند.

عاملی تصریح کرد: آمریکا سه هفته قبل گفت که مهلت مذاکره با ایران در حال اتمام است ایران باید سریع به پای مذاکره برگردد و بعد از آن سخن و گذشت چند روز اوضاع قفقاز ملتهب شد این تهدید آمریکا برای تمام کشورهای منطقه تکلیف ایجاد می کند که مواظب امنیت خود باشند .

وی در پایان اظهار کرد: سخن آخر اینکه فرمایش مقام معظم رهبری را که آن را اخیراً در خصوص آذربایجان فرمودند، در کشور آذربایجان به اشتباه تهدید حساب کردند در حالی که هیچ تهدیدی در کار نیست و بلکه حضرت ایشان درصدد بیان یک سنت قطعی آفرینش است که اگر برای کسی خیرخواهی نکنیم و برای او چاه بکنیم خودمان نیز در آتش آن گرفتار خواهیم شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین