بیژن مقدم: فضای مجازی عرصه تاخت‌وتاز انحصاری دشمن نیست / تبیین حقایق با غلبه نگاه فرصت‌محور بر تهدید‌محور

گروه سیاسی الف،   4000711014 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف گفت: رهبر معظم انقلاب در عین اینکه به تهدیدهای این عرصه توجه دارند اما بیشتر نگاه ایشان به فضای مجازی، ایجابی است و به همین دلیل این فضا را میدان جهاد می‌نامند و این نشان می‌دهد که فضای مجازی عرصه تاخت و تاز انحصاری برای دشمن نیست بلکه امکان و فرصتی برای ما نیز هست تا منطق و دلایل خود را به شکلی جذاب و در عین حال با روش‌های اخلاقی در آن ارائه دهیم.

بیژن مقدم: فضای مجازی عرصه تاخت‌وتاز انحصاری دشمن نیست / تبیین حقایق با غلبه نگاه فرصت‌محور بر تهدید‌محور

ایکنا نوشت: رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی خود در مراسم روز اربعین با اشاره به اهمیت مسئله تبیین حقایق و مقابله با حرکات گمراه‌کننده دشمنان‌ از سوی جوانان، به نقش مهم فضای مجازی اشاره کرده و فرمودند: «امروز خوشبختانه میدان باز است برای انتشار افکار. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ می‌توانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ از این امکان منتشر کنید و می‌توانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه جهاد کنید. البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضی‌ها در فضای مجازی یا در مطبوعات و در مقاله‌ها و اینجا و آنجا انجام می‌دهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه می‌شوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. امروز همه‌‌ ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.»

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره غلبه نگاه فرصت‌محور بر تهدیدمحور به فضای مجازی در اندیشه رهبر معظم انقلاب در مسیر تبیین حقایق و مبارزه با تحریفات جبهه رسانه‌ای دشمن گفت: واقعیت این است که ما درگیر یک جنگ ناخواسته هستیم که حداقل به صورت تاریخی پس از انقلاب اسلامی به شکل‌های مختلفی شروع شده و ابزار این جنگ نابرابر و ناخواسته علیه مردم و دولت، رسانه بوده است و بیش از ۴۲ سال است درگیر این جنگ رسانه‌ای ـ تبلیغاتی هستیم، منتهی هر مقدار این جنگ به ابزارهای جدید رسانه‌ای مجهزتر می‌شده، آنها زودتر از این ابزارهای جدید علیه ما استفاده می‌کردند و این شبیه شرایط جنگ سخت است که هر طرف جنگ که به سلاح‌های مدرن‌تر و جدیدتری مجهز می‌شود آن را زودتر علیه طرف مقابل به کار می‌گیرد؛ اتفاقی که در جنگ ایران و عراق نیز اتفاق می‌افتاد.

بعضی افراد در کشور از پدیده‌های جدید می‌ترسند
وی افزود: تفاوت جنگ نرم و جنگ سخت گذشته، جنگ تحمیلی، این است که اگر هوشمندی به خرج دهیم در این جنگ نرم گسترده می‌توانیم از همان ابزارها با همان بّرندگی و کارکردها، در جهت نگاه حق خودمان استفاده کنیم. به عبارتی ابزار فضای مجازی مانند یک چاقوی دو دم همانطور که در اختیار دشمن است اما ما هم با هوشمندی می‌توانیم به خوبی از آن بهره ببریم. لذا نگاه فرصت‌محور به فضای مجازی در بیانات رهبر معظم انقلاب از این منظر قابل تحلیل است.

مقدم با بیان اینکه بعضی افراد در کشور اساساً از پدیده‌های جدید می‌ترسند، گفت: تجربه ما آنقدر زیاد و انباشته است که به جای ترس از پدیده‌های جدید، باید هوشیار باشیم و با قواعد خودمان آنها را هضم و بومی کنیم.

فعالیت تبیینی در فضای مجازی بدون تخطی از اخلاق
مقدم درباره الزامات و اصول تبیین‌گری و استفاده از فضای مجازی در این مسیر گفت: آنچه که در این مسیر رهبر معظم انقلاب مبتنی بر یک نظام ارزشی دین‌مدارانه بر آن تأکید کردند، اخلاق‌مداری و ارزش‌های اعتقادی است، بنابراین باید بدون تخطی از مرزهای اخلاقی و ارزشی، از این ابزارهای جدید رسانه‌ای استفاده کنیم و حتی می‌توانیم زمین بازی را عوض کنیم و ضربات لازم را به دشمن وارد کنیم.

مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف درباره تفاوت تبیین با شعار و تبلیغ گفت: تبیین یا روشنگری لایه‌ای عمیق‌تر از شعار و تبلیغ است و نتیجه‌گیری از آن هم زمان‌بر است. رهبر معظم انقلاب در فتنه ۸۸ از الگوی تبیین استفاده کردند در حالی که دیگران روش‌های سخت‌تر را پیشنهاد می‌کردند. اعتقاد رهبری در این مسئله آن بود که با تبیین موضوع و واکاوی ابعاد مختلف آن که منجر به غبارآلودگی جامعه شده باید به مردم فرصت و زمان داد تا مسئله را به خوبی بشناسند، لذا با همه اقشار مانند نخبگان، طلاب، شعرا، سیاستمداران و ... به گفت‌وگو پرداختند و برخی از این جلسات ممکن است هنوز هم منتشر نشده باشد.

مقدم تصریح کرد: به عبارتی ایشان با نگاه تبیینی این مسئله را مدیریت کردند تا جلوی تحریف را بگیرند، زیرا تبیین اساساً در مقابل تحریف معنا پیدا می‌کند. در تحریف ظاهر بزک‌کرده و فریبنده‌ای از یک واقعیت به جامعه ارائه می‌شود و سلاح مقابله با آن تبیین و ارائه منطق با سند و بیان مناسب و خوب است. همین الان در حالی که از پایان جنگ ایران و عراق حدود ۳۰ سال می‌گذرد وقایع و اتفاقات آن مورد تحریف قرار می‌گیرد و تنها راه مقابله با این تحریف، روشنگری و تبیین است و دستمان هم کاملا به لحاظ اسناد و منطق پر است.

وی یادآور شد: این نشان می‌دهد که فضای مجازی عرصه تاخت و تاز انحصاری برای دشمن نیست بلکه امکان و فرصتی برای ما نیز هست تا منطق و دلایل خود را به شکلی جذاب و در عین حال با روش‌های اخلاقی در آن ارائه دهیم.

صبوری در کار رسانه‌ای را از دشمن یاد بگیریم
مقدم با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به تهدیدات فضای مجازی، گفت: هر پدیده و ابزاری اعم از ساده یا پیچیده، در کنار فرصت، تهدیدهایی را هم دارد ولی این به معنای عدم استفاده از آن ابزارها نیست، لذا نگاه رهبر معظم انقلاب به فضای مجازی بیشتر ایجابی و تشویق‌کننده برای حضور است و به همین دلیل فرمودند اینجا، میدان جهاد است و با روحیه جهادی باید در آن حضور یافت و بر فراگیری الفبای حضور در این فضا که هم مسائل اخلاقی و هم مسائل تخصصی و فنی است، تأکید دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: جبهه مقابل ما در عین حال که رویکرد و رفتار براندازانه خودش را کنار نگذاشته اما به دلیل ناکامی در عمل از آن عدول کرده است، لذا تمرکز استراتژیک خود را بر روی حوزه فضای مجازی و رسانه گذاشته است و ویژگی مهم آنها در این عملیات رسانه‌ای، صبوری فراوان برای گرفتن نتیجه است و ما هم باید این صبر را از آنها یاد بگیریم.

وی افزود: در این جنگ وسیع رسانه‌ای همانطور که ما کشته، اسیر، پناهنده دادیم و بخشی از جامعه از آن متأثر شده، ما نیز ارزش‌های انقلاب اسلامی را در منطقه و جهان توسعه دادیم و در قلب بخش‌هایی از مردم جهان نفوذ کردیم و ترس را در دل دشمنان ایجاد کردیم.

تذکر به طراحان طرح صیانت از فضای مجازی
مقدم درباره غلبه نگاه تهدیدمحور بر فرصت‌محور به فضای مجازی در میان طراحان طرح «صیانت از فضای مجازی» در مجلس گفت: نگاه مقام معظم رهبری به فضای مجازی یک نگاه جامع است که هم فرصت‌ها و هم تهدیدها را با هم می‌بینند و در حالی که از یک طرف فضای مجازی را میدان جهاد می‌نامند به مدیریت نامطلوب فضای مجازی و یله و رها بودن آن انتقاد دارند و انتظار ایشان آن است که یک حکمرانی در فضای مجازی شکل بگیرد زیرا عدم حکمرانی بر عرصه فضای مجازی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف بیان کرد: اگر قانونگذاران ما هر دو بعد تهدید و فرصت فضای مجازی را با هم ببینند، خروجی آن با مدلی که فقط تهدیدات این عرصه را می‌بیند تفاوت خواهد کرد. به عبارتی هم باید به سمت شناسنامه‌دار کردن و شفافیت اطلاعات و اتقان جابجایی اطلاعات حرکت کنیم و هم فرصت‌های کسب و کار و اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های متنوع در این حوزه را برای مردم فراهم کنیم. براین اساس مجلس و نمایندگان باید این طرح را با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی ارائه دهند و اگر تنها بر بخش تهدیدهای فضای مجازی در این طرح تمرکز شود حتما قانونی ناقص است که در عمل امکان اجرایی شدن ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۲۵۱۷۵۰۹:۵۲:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۱
سایت محترم الف : در فضای مجازی مخاطب امکان انتخاب دارد ! شما نمی توانید حتی با فیلتر کردن سایتهای مخالفتان ، مخاطب را مجبور به انقیاد فرمائید ! در این راستا هزاران برنامه بقول خودتان جذاب و دیدنی هم ایجاد کنید مخاطب ممکن است الزام یا رغبتی به آن نشان ندهد ! همین الان هم هزاران سایت ایدئولوگ داخلی به تولید محتوا با مخاطب اندک مشغولند ! البته افزایش آن برای برخی تولیدکنندگان ..
ناشناس۲۲۲۵۱۹۳۰۹:۵۹:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۱
از رشد بی حیایی و بی اخلاقی باید ترسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین