بهترین خیرات برای اموات و حقایقی که نمی‌دانستید

گزارش بازرگانی،   4000628015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در طول تاریخ ایرانیان پس از مرگ عزیزان خود هر پنجشنبه یا جمعه بر سر مزار آنها می‌روند و با ذکر فاتحه، آوردن انواع گل، شستن سنگ ‌قبر با گلاب و خیرات برای اموات نشان می‌دهند که هنوز به یادشان هستند و فراموششان نکرده‌اند. این کار برای افراد داغدار و مصیبت‌دیده که نگران اموات خود هستند نیز جنبه روانی مثبتی دارد و نوعی دلگرمی تلقی می‌شود. در ادامه درباره‌ی انواع خیرات برای اموات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مزیت‌های خیرات برای اموات

از آنجا که دست اموات از این دنیا کوتاه است و ممکن است آن‌ها به خاطر اعمالی که در دنیا انجام داده‌اند در عذاب باشند، بهتر است تا با خیرات مواد غذایی نظیر: خرما، میوه، آش، عدسی، شله زرد، فرنی، شیربرنج، حلوا، کیک، آبمیوه و... به فقرا تا حدودی به آن ها آرامش هدیه کنیم. این کار اموات را امیدوار کرده و سبب می‌شود تا بخشی از عذاب‌های آن ها کم شود. اگرچه آوردن گل و گلاب بر سر مزار امر پسندیده‌ای است اما بهتر است به‌جای این اعمال کارهایی انجام دهید که برای میت عمل صالح محسوب شود و در آرامش او تأثیرگذار باشد.

تنها چیزی که اموات واقعاً به آن نیاز دارند، یک خیرات خوب به نیازمندان و خواندن دعا و نماز برای آرامش روح آنها است و این کارها جزء بهترین نوع خیرات است. در ادامه این مقاله چند روش خیرات برای اموات را به شما شرح می‌دهیم.

اثرات خیرات برای اموات در زندگی افراد

خیراتی که برای آرامش مردگان خود به دیگران می‌دهیم، دارای تأثیرات دنیوی و اخروی مثبتی در زندگی ما نیز است. هنگامی که خیراتی مانند سفارش کتاب دعا جهت وقف برای اموات تهیه می‌‌کنیم، این کار برای شما نیز بدون تأثیر نخواهد بود و ممکن است سبب رفع بلایا و خطرات بزرگی در زندگی شود. این مسئله حتی در روایات و آیات قرآن نیز به‌صراحت بیان شده است. در نتیجه بهتر است تا به طور مداوم در زندگی خود این کار را انجام دهیم تا لطف و رحمت الهی هم شامل اموات ما شود و هم خود ما از موهبت‌های الهی بهره‌مند شویم.

انواع روش‌های تأثیرگذار در خیرات کردن

  • زمان خیرات

دعاهایی که می‌خوانید و یا کارهای ثوابی که انجام می‌دهید در زمان‌های مختلف، برکات و آثار متفاوتی دارند. برای مثال چنانچه در یک روز کاملاً عادی صدقه‌ای دهید، ثواب این صدقه مانند شب‌های مبارکی نظیر شب قدر و نیمه شعبان نخواهد بود. همان‌طور که بر اساس احادیث گفته شده، شب قدر بهتر از هزار سال است و انجام کار خیر در آن نظیر: دادن خیرات برای اموات، ثوابی چندین برابر روزهای معمولی دارد پس بهتر است تا هنگام انجام عمل خیر زمان آن را در نظر بگیرید. طبق احادیث و روایات روزهایی مثل اول ماه رمضان و ذی‌الحجه، هنگام بین الطلوعین که بین عصر پنجشنبه تا صبح جمعه هر هفته است و روز عرفه از زمان‌های مناسب هستند.

  • محل خیرات

همان گونه که در انجام کارهای خیر باید زمان را در نظر گرفت، انتخاب مکان مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال، دعا خواندن در بارگاه مطهر امام حسین ثواب بسیار بالایی دارد؛ بنابراین باید در انتخاب محل خیرات برای اموات نیز دقت نمود. بر اساس گفته ائمه اطهار و پیامبر اکرم حضرت محمد، انتخاب مکان‌هایی نظیر مساجد و زیارتگاه‌ها جهت انجام اعمال نیکو بسیار پسندیده است.

  • تفاوت ثواب‌ها و تأثیر خاص بودن نیت

ارزش خیراتی که انسان‌ها می‌دهند به نیت خالص و عمل آنها بستگی دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر هنگام انجام کارهای خیر مانند: خیرات برای اموات، این کار با ریاکاری و تجمل‌گرایی همراه شود، هیچ ارزشی نزد خداوند نخواهد داشت و کاری پوچ و بیهوده خواهد بود. همچنین ثواب کارهای خیر با یکدیگر متفاوت است، برای مثال ثواب رساندن غذا به فقرا با نماز خواندن و ختم قرآن بسیار فرق دارد و هر کاری، ثواب مختص به خود را نزد خداوند دارد.

انواع خیرات

راه‌های خیرات کردن بسیار متنوع است و حتماً نباید در خیرات برای اموات از مواد غذایی استفاده کرد. شراکت در ساخت یک محل متبرکه یا آموزشی، تهیه لوازم‌تحریر برای دانش‌آموزان نیازمند، ایجاد آب‌سردکن‌های سرراهی، ارائه نان صلواتی، تهیه پوشاک و مایحتاج خانواده‌های فقیر، چاپ کتاب دعا و... از نمونه‌های خیرات هدفمند و ارزشمند هستند.

خیرات برای اموات با چاپ کتاب دعا

یکی از نمونه‌های فوق‌العاده جهت خیرات برای مردگان، اهدای کتاب‌های دعایی مثل: منتخب مفاتیح، زیارت عاشورا، دعای عرفه و دعاهایی از این قبیل است که به همراه نام اموات و تقاضای فاتحه‌ای برای آنها به مردم داده می‌شود. چاپ دعای جیبی کوچک و اهدای کتاب دعا به مردم سبب می‌شود تا پس از دریافت کتاب دعا، افراد با خواندن ادعیه موجود در آن هم خود ثواب ببرند و هم ثوابی را نثار روح مرحوم نمایند. این نوع خیرات به دلیل آن‌که دست به دست می‌چرخد و به صورت پیوسته توسط افراد مختلف خوانده می‌شود، می‌تواند سبب آرامش ابدی روح اموات شما شود. امیدواریم که این مقاله موردتوجه شما قرار گرفته باشد.

برای سفارش کتاب دعا و قرآن برای یادبود کافی است انتشارات هلیا را در گوگل سرچ کنید و با این انتشارات تماس بگیرید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۵۴۲۴۱۲:۱۴:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۲۸
با سلام. ضمن شادی روح اموات شما بزرگواران. محبت کنید یک صلوات برای شادی روح مادر تازه درگذشته ام بفرستید. سلامت باشیدانشاءالله
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین