خطر کمبود پزشک در کمین نظام بهداشت و درمان کشور

  4000610085 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مطالعات جمعیت و پراکندگی سنی پزشکان حاکی از آن است که در ۲۰ سال گذشته، از هر ۲ پزشک یک نفر بازنشسته شده و در آینده جمعیت سالمند کشور نیز ۳ برابر خواهد شد به طوری‌که در صورت عدم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشک، در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است وارد کردن پزشک از کشورهای خارجی اجتناب ناپذیر شود.

خطر کمبود پزشک در کمین نظام بهداشت و درمان کشور

به گزارش الف پدیده سالمندی جمعیت به عنوان یک تهدید می‌تواند تمام ارکان کشور از نظام سلامت تا حوزه رفاه اجتماعی، مسائل روحی، روانی و جسمی افراد را با مشکل مواجه کند. در نتیجه ساماندهی این قشر نه تنها از نظر بهداشت و درمان بلکه باید توسط تمام ارکان نظام و مراجع قانونگذاری صورت گرفته و دولت نیز از آن‌ها پشتیبانی کند.

طوفان سالمندی جمعیت، زنگ خطر نظام سلامت کشور

چندی پیش، نمکی وزیر سابق بهداشت در اجلاسی با موضوع پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت گفت: «امروز فراتر از انتظار ما، 10 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و برآورد می‌شود تا سال 1420، جمعیت سالمند کشور دو برابر شود که بسیار تکان دهنده است»[1].

مطالعات جمعیت و مقایسه هرم سنی سال 1395 با هرم سنی تخمینی سال 1420 نشان می‌دهد که تعداد افراد مسن تا 20 سال آینده بیش از 3 برابر خواهد شد. علاوه‌ بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش سن به بالای 60 سال، نیاز به خدمات پزشکی نیز تا 4 برابر افزایش می‌یابد. لذا باتوجه به این‌که نظام بهداشت و درمان کشور تاکنون هیچ تدبیر تئوری و عملی برای خروج از این مشکل ارائه نداده است، می‌توان گفت که اوضاع خدمات درمانی کشور در آستانه بحران قرار گرفته است.

بازنشستگی پزشکان، عارضه‌ای بر تن نظام درمان کشور

براساس نمودار پراکندگی سنی پزشکان موجود در کشور، بیش از نیمی از پزشکان فعلی، در بازه سنی 45 تا 60 سال هستند که تا 15 سال آینده حدوداً 45 درصد از پزشکان در سن بازنشستگی قرار خواهند گرفت. بنابراین به دلیل خروج تقریبا نیمی از پزشکان کنونی از چرخه خدمت و افزایش نیاز به خدمات (به دلیل پیری جمعیت)، تا 20 سال آینده کشور با بحران کمبود شدید پزشک رو به رو خواهد بود. به طوری‌که با ادامه این روند ممکن است کشور مانند ابتدای انقلاب مجبور به واردات پزشک شود.

نمودار 1. نمودار پراکندگی سنی پزشکان موجود در کشور[2]

نسخه‌ای برای نظام بهداشت و درمان کشور

مطابق آنچه گذشت، موضوع سالمندی جمعیت در ایران یک خطر جدی برای نظام سلامت و درمان کشور است زیرا نه تنها اقدام مناسبی در جهت ساماندهی و مدیریت این قشر از جامعه صورت نگرفته است، بلکه گاهی تصمیماتی در جهت عکس مانند کاهش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری پزشکی در روزهای پایانی دولت دوازدهم نیز اتخاذ شده است.

هم اکنون سرانه پزشک عمومی و متخصص در ایران به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت، به ترتیب 11.7 و 5.9 پزشک است که این مسئله باعث ایجاد بازار انحصاری در ارائه خدمات تخصصی، افزایش هزینه خدمات، کاهش کیفیت خدمات، صف طولانی انتظار جهت ویزیت و مفاسدی همچون دریافت زیرمیزی شده است. لذا در چنین شرایطی که کشور با کمبود شدید پزشک متخصص مواجه بوده و آسیب‌های فراوانی از این جهت بر مردم و کادر درمان وارد شده است، شاهد آن هستیم که ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری نیز با افزایش همراه نبوده است.

 بنابراین با توجه به 3 برابر شدن تعداد افراد مسن در کشور و بازنشستگی حدوداً 58 هزار پزشک در آینده‌ای نزدیک، عدم توجه به لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دستیاری پزشکی می‌تواند ضربه آخر بر پیکر نیمه‌جان نظام درمانی کشور وارد کرده و نظام درمانی کشور را در آستانه فروپاشی قرار دهد. بنابراین ضروری است دولت سیزدهم به منظور جلوگیری از بحران‌های پیش ‌رو شرایط را برای افزایش پذیرش دانشجویان آزمون دستیاری پزشکی فراهم کند.

 

 

[1] tasnimnews.com/ 2512665

[2]  همان

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۹۰۲۶۱۶:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
خوب بود به مهاجرت پزشکان هم اشاره کوچکی میکردید .
ناشناس۲۱۷۹۶۷۸۲۳:۳۵:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
وقتی در آب، برق، هوای تمیز، مسکن، شغل، درآمد، انواع داروها، واکسن، امکانات پزشکی و بیمارستان ، زندگی نرمال، شادی، نشاط،.. کمبود داریم، شما چرا فقط به کمبود پزشک فکر می کنی؟ تا به حال فکر کردی اگر بقیه را درست کنی، مشکل کمبود پزشک هم خودش حل می شود؟
ناشناس۲۱۸۰۶۲۳۱۵:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۲
هیچ جای دنیا مدرک پزشکی ایران را قبول ندارد. پزشکانی هم که میلیاردر شدن میرن اونطرف و فقط خرج میکنند.
ناشناس۲۱۷۹۷۳۵۰۰:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۲
تعداد که زیاد بشه مهاجرت ایشان اهمیت کمی پیدا می کند.
ناشناس۲۱۷۹۸۹۶۰۶:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۲
به نظر شما در کشوری که به خاطر تزریق ۸ دوز واکسن کرونای یک برند معتبر خارجی در یکی از بیمارستان های خصوصی اش تشکیل پرونده و پیگرد قضایی میشود !!!! ؛ پزشکان آن کشور نباید .. ؟!!!!!
ناشناس۲۱۷۹۹۱۶۰۷:۳۶:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۲
در مبارزه با کرونا، نمکی مانند الماس می درخشد!!!!!
ناشناس۲۱۸۰۵۱۱۱۴:۱۵:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۲
بيشتر پزشكان متعهد ايران در كانادا تشريف دارند و درآمد ناشي از درد و مرض مردم ايران را به انجا انتقال داده و به ريش همه ميخندند
آریابان۲۱۸۰۶۳۷۱۵:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۲
حالا اگر به سایر مشکلات مثل شغل و مسکن و زایمان و .. کمتر میرسند و یا اصلا نمیرسند ولی از شگفتی ها در اینجاست که خود کاربدستان و تصمیم گیرندگان هیچکدوم جوان نیستند و همگی در شرایط کهنسالی و از کار افتادگی همیشگی و نیازمند به خدمات پزشک !!!!!!! هستند
ناشناس۲۱۷۹۰۳۴۱۶:۱۹:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
البته بایستی مهاجرت پزشکان هم در نظر گرفته شود. (پزشک مهاجر)
ناشناس۲۱۷۹۷۱۵۰۰:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۲
مهاجرت پزشكان بسيار ناچيز است. البته مهاجرت شغل تخصصي زماني درست است كه مثلا پزشك در كشور مقصد هم طبابت كند نه فروشندگي
ناشناس۲۱۷۹۰۳۵۱۶:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
جوانان نا امیدند هرچه می دوند یکشان دوتا نمی شود سنشان بالا رفته وهنوز دستشان تو جیب پدر ومادر است برای همین اگر تحصیل کرده باشند مهاجرت می کنند وپزشکان هم از این قائده بیرون نیستند .
ناشناس۲۱۷۹۰۴۲۱۶:۲۲:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۱
یکی از جلوه های فرار مغز ها کمبود پزشک است یکی یکی به بقیه تخصص ها هم میرسد
ناشناس۲۱۸۰۱۹۷۱۱:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۲
البته مهاجرت مهندسان ایران که شهرت جهانی دارد
ناشناس۲۱۷۹۰۵۹۱۶:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
۲ تا کِشتی پزشک متخصص هندی و پاکستانی از طریق بندر عباس وارد کنید تا بعضا پزشکای مغرور اینقدر کلاس نگذارن برای ملت و خون مردم رو توی شیشه نکنن
ناشناس۲۱۸۰۱۸۳۱۱:۵۳:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۲
بهتره به جای پزشک سیاستمدار و.. مدیر وارد کنیم. مشکلاتمون از دست این آدمهاست
ناشناس۲۱۷۹۰۶۵۱۶:۳۷:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۱
.. ٪ این پزشکا به غیر از پول هیچی رو نمیشناسن .
محمد۲۱۷۹۰۷۸۱۶:۴۲:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۱
یادم نمی رود زمانی که دکتر پزشکیان وزیر وزارت بهداشت بودند ، اجازه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی را حتی 1 نفر هم ندادند،وقتی ازشون پرسیدن چرا این کار را می کنید؟گفت با افزایش پزشک در آینده،درآمد ما پزشکان کم می شود.حالا ایشون مدعی ریاست جمهوری و مجلس و.. هم هستند.
ناشناس۲۱۷۹۰۸۰۱۶:۴۲:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
سهمیه جذب دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی رو ۳ برابر کنید .
ناشناس۲۱۷۹۰۸۳۱۶:۴۵:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
ظرفیت های ورود را متاسفانه محدود کرده اند و انحصار ایجاد شده تنها راهش افزایش ظرفیتها است
محمدحسینی۲۱۸۰۰۱۶۱۰:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۲
اگر دولت لطف بکندودانشجویان پزشکی روالک دولک نکنه پزشک تامین میشه هزینه سنگین وکلی مشکلات مقطع به مقطع کمرشکن شده بچه های ما هدفشون خدمت به مردم هست اما بایددورت هم حامی این عزیزان باشه
ناشناس۲۱۷۹۰۸۴۱۶:۴۶:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
مافیای پزشکی جلوی افزایش ظرفیت دانشگاه ها رو میگیره تا با کمبود پزشک همیشه تعرفه درمان رو بالا نگهداره
ناشناس۲۱۷۹۰۸۹۱۶:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
برخی پزشکان خنثی و نان به نرخ روز خور نجومی بگیر غوطه ور در مال و ثروت ؛ هیچکدامشان هیچ نظری راجع به واردات واکسن معتبر ندارند ؟! چرا زبانشان را نمیچرخانند و نظری نمیدهند ؟
ناشناس۲۱۷۹۰۹۹۱۶:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
وجود این دست پزشکان پول دوست خطر بیشتری دارد برای ملت و کشور
ناشناس۲۱۷۹۱۰۴۱۶:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
اینا پزشک هستند یا تاجر سلامت ؟ اینا قسم خوردن مثلا ؟!!!!
پدر یک کنکوری۲۱۷۹۱۰۷۱۶:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۱
تا دیر نشده برای امسال ظرفیت را همین امسال زیاد کنید. تا ۲۰ سال ذکر شده زودتر حذف شود
ناشناس۲۱۷۹۱۱۲۱۷:۰۳:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
همان اتفاقی که در علوم مهندسی با تربیت افراد بدون صلاحیت انجام دادید در اینجا هم تکرار کنید. شما که پزشکان مخصوص خودتان را دارید.. در برنامه ریزی سمبل افراط و تفریط هستیم
ناشناس۲۱۸۰۴۵۴۱۳:۳۸:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۲
همین مهندسان بدون تخصص که شما میفرمایید دارن اونور حلوا حلواشون میکنن بعلاوه رقابت زیاد باشه مردم آزادانه اونی که کیفیت و قیمت مناسبی داره رو انتخاب میکنن نه نه اینکه یک شهرستان 150 هزار نفری ما فقط یک متخصص قلب دارد که اونم نصف هفته مرکز استان بیمارستان خصوصی کار میکنه و اینجا مشتری میگیره برای بیمارستان خصوصی ولی داخل بیمارستان دولتی شهر کار نمیکنه
ناشناس۲۱۷۹۱۴۲۱۷:۲۵:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۱
تا بیمه ها انتظار دارن پزشکان با 15 تومن مریض کرونایی ببینن همینه، بدون بیمه قوی نه پزشک راضیه نه بیمار
ناشناس۲۱۷۹۱۴۸۱۷:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
در چه کاری برنامه داشته اید
ناشناس۲۱۷۹۱۶۳۱۷:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
به هیچ عنوان کمبود پزشک نداریم شما د ر هر خیابان دیگر جایی برای نصب تابلو نداری. و بسیاری از پزشکان تقریبا بکارند
ناشناس۲۱۷۹۲۱۷۱۸:۲۵:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
استدلال کاملا غلط..برخلاف رشته های دیگر که سن معینی برای بازنشستگی دارند در رشته پزشکی به ویژه رشته های غیرجراحی پزشک تا سن 80 سالگی و حتی بالاتر از آن هم قادر به طبابت خواهد بود.
ناشناس۲۱۷۹۲۳۰۱۸:۲۹:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
متاسفانه مافیای پزشکی اجازه افزایش ظرفیت را نمی‌دهد.
کمال۲۱۷۹۳۰۰۱۹:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
مهاجرت پزشکان را هم بگو ...
ناشناس۲۱۷۹۳۰۱۱۹:۰۶:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
همان اشتباهی که رژیم گذشته انجام داد و مجبور به بکار گرفتن پزشک هندی و بنگلادشی شدیم آنهم در زمان جنگ و بسیاری از قطع عضو ها هم ثمره همان بود اما من نگذاشتم با وجود مجروحیت پایم را قطع نمایند
ایلامی۲۱۷۹۳۳۳۱۹:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
والا ده ساله میگیم پزشک متخصص کمه، خودتون صف های شلوغ مطب ها در شهرستان‌ها را ببینید.
ناشناس۲۱۷۹۳۳۹۱۹:۲۳:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۱
تا وقتی مغازه ای بنام نظام پزشکی باز شده و بدون هیچ کاری سالی یک میلیون تومان حق عضویت و چند هزار تومان برای دادن گواهی تزریق واکسن می خواهد حتما تعداد زیادی از پزشکان از گردونه طبابت خارج می شوند لطفا موانع طبابت پزشکان را بر طرف کنید
ناشناس۲۱۷۹۳۴۲۱۹:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
متاسفانه منفعت طلبی شخصی پزشکان مانع ایجاد رفاه و سلامت عمومی شده است.
ناشناس۲۱۷۹۳۴۵۱۹:۲۴:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
پیری دهه شصتی ها نزدیکه، ظرفیت پزشکی را حداقل سه برابر کنید.
سیما۲۱۷۹۳۵۶۱۹:۲۹:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
الان در برخی شهرها پزشکان عمومی جوان حاضر به کار با ماهی 15 میلیون تومان هم نیستن، اما رشته های دیگه برای ماهی 4 تومن هم هجوم میبرن، ریشه مشکلات فقط پذیرش قطره چکانی پزشکی است.
ناشناس۲۱۷۹۳۶۴۱۹:۳۱:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
در آلمان درآمد پزشک متخصص حداکثر سه برابر معلم است، اما اینجا حداقل سی برابر.
ناشناس۲۱۸۰۶۶۱۱۶:۲۴:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۲
خدایی خنده ات نمیگیره یه کاره آلمان رو مثال میزنی؟
abbas۲۱۷۹۳۶۶۱۹:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
بهانه می آورند که بیمارستان آموزشی ندارند کافی است به مردم اعلام کنند و اجازه بدهند تا سرمایه ها به این سمت سرازیر بشه من نمی دانم چرا این همه کارشناس رشته های دیگر داریم اما در دو قسمت انحصار درست شده یکی پزشکی دیگری آزمون وکالت
رضا۲۱۸۰۵۶۱۱۴:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۲
عزیزم وکالت را هم رفع و رجوع کردن و زور وکلا برای حفظ انحصار نچربید فقط مانده پزشکی بلاخص تخصص که تنها دلیل عدم افزایش ظرفیت آن مافیاست وگرنه ملزوماتش پزشکان با تجربه و بیمارستانهای تخصصی هستند که بر ای ۱۰ برابر ظرفیت فعلی هم در کشور وجود دارد حداقل از کوبا الگو بگیرید که با کمترین امکانات سیستم درمانی برتر از امریکا با تعداد زیادی پزشک دارد
آرش۲۱۷۹۳۶۸۱۹:۳۲:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
آموزش پزشکی باید برگرده به وزارت علوم
مر۲۱۷۹۳۸۵۱۹:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
بااین کمبود و ظرفیتهای محدود ثابت رشته های پزشکی تا ده سال آینده بطورحتم نیاز به پزشک هندی داریم.بهتر است از ظرفیت دانشگاههای خارج از کشور برای اعزام دانشجو دردوره های تخصصی استفاده کنیم
ناشناس۲۱۷۹۳۸۸۱۹:۴۰:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
مافیا
بابک۲۱۷۹۴۰۰۱۹:۴۸:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۱
وزیران سابق پزشکی به کشور خیانت کردند
ناشناس۲۱۷۹۴۴۸۲۰:۲۰:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
انحصار انحصار در خیلی از جا ها انحصار وجود دارد. چاقو دسته خود را نمی برد میزان ظرفیت باید دست یک پزشک زینفع نباشد.
ناشناس۲۱۷۹۵۳۶۲۱:۲۵:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۱
شاید تا حالا هزار تا مقاله دراین مورد نوشته شده اما چه سود اینجا ایرانه همیشه دقیقه نود تصمیم میگرند. آیا در کشوری که وزیر بهداشت و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس پزشک هستند امیدی هست
ناشناس۲۱۷۹۵۶۶۲۱:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
همين چند مدت پيش يكي از مسئولين مربوطه اعلام كرد كه حدود سه هزار پزشك در صف مجوز براي مهاجرت از كشور هستند !! البته اين آمار يك سال است ، خدا عالمه در سالهاي گذشته چند هزار پزشكي كه بايد براي ملت شان « طبيب » باشند از كشور رفته اند !! خرج و زحمت شان پاي مُلك و ملت ، ميوه و ثمره شان براي ديگران براي اغيار .. براي اجانب ، براي خارجي ها . درد بزرگي است اين درد مهاجرت نخبه ها و پزشكان به خارج از كشور مگه نه ؟!
ناشناس۲۱۷۹۶۲۱۲۲:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
در کمال تاسف باید گفت پزشکها وزارتخانه بهداشت را در دست گرفته و ظرفیت پذیرش دانشجو را محدود کرده اند و جوابگو هم نیستند اگر دولت وار عمل شود و ظرفیت پذیرش دانشجو را چند برابر کند این وضع عوض خواهد شد
پزشک۲۱۷۹۶۵۰۲۳:۱۶:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
واقعا زدن این خبر خیلی جای تعجب دارد. خودتون میدونید علتش چیه ما پزشک خیلی داریم ولی وزارت بهداشت استخدام نمیکنه. مردم بدونید هیچ مافیایی در کار نیست. اینها رو در سیستم دولتی استخدام کنن مشکل حل میشه
ناشناس۲۱۸۰۴۷۰۱۳:۴۶:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۲
چرا استخدام نمیکنه بخاطر این که وزارت بهداشت حقوق +کارانه یه متخصص معمولی تازه طرح تمام کرده رو 50 میلیون کرده یه بیمارستان بخواد 10 تا متخصص بگیره میشه 500 میلیون چرا اینکارو کرده بخاطر این که تصمیم گیران خودشون کارمند بیمارستان دولتی هستن
ناشناس۲۱۷۹۶۷۳۲۳:۳۲:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۱
باید از همین امسال ظرفیت پزشکی را زیادکنندتادر آینده ازخارج واردنکنند که هزینه های زیادتری متحمل شوند
ناشناس۲۱۷۹۷۷۵۰۰:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۲
بی انصاف نباشید الان خیلی از رشته ها حتی در سه بار تکمیل ظرفیت هم پر نشدند از جمله در سهمیه ها مناطق محروم آخه کدوم ادم عاقلی حاضره که۱۵ سال تعهد برای ۵ سال تحصیل منطقه ای در بدترین شرایط آب و هوایی بره در واقع نوعی تبعید مادام العمر بیرونمون مردم رو کشته درونمون خودمون رو
ناشناس۲۱۸۰۴۷۳۱۳:۴۸:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۲
یعنی این دیگه از اون حرفا هستش که تکمیل نشده
ناشناس۲۱۷۹۷۸۱۰۱:۰۲:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۲
یکی از دلایل مهاجرت است یکی پرستار با حقوق وتسهیلات کم در ایران چطور میتونه ازدواج کنه اگه واقعا میخوان جلوی مهاجرت پز شکان وپرستاران بگیر ند باید مسلما اوضاع تغییر کند
ناشناس۲۱۷۹۷۸۸۰۱:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۲
توایران متاسفانه فقط اوضاع پزشکان خیلی خوبه
ناشناس۲۱۷۹۷۹۵۰۱:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۲
برای دانشجویانی که بی بهره از امتیازات سهمیه ای در کنکور موفق به ورود به رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی می شوند .. چه امتیازی در نظر گرفته شده؟ جواب هیچ است. بعد از ۷ سال تحصیل تازه باید دوره سربازی را بعنوان طرح بگذارند .. چه حقوق در خور می دهند؟ جواب هيچ است بعد هم باید با دستمزد ناچیز در کشوری با تورم بالای ۵۰ درصد مشغول بکار شوند خوب مهاجرت می کنند ..
ناشناس۲۱۷۹۸۴۵۰۲:۴۱:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۲
حال كه صحبت از پزشك و دكتر و دوا ودرمان به ميان آمده ، بنده هم خطاب به تمامي كاربران و دست اندر كاران اين سايت وزين ، از ته دل ، از صميم قلب ، اين شعر خواجه حافظ شيراز را خطاب به همگي شما مي خوانم كه : « تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد وجود نازكت آزرده گزند مباد » آمين يا رب العالمين !! مرحومه والده هم هراز گاهي در مقام دعا به بچه هاي خود و يا به زنان همسايه مي گفت : « انشاالله كه پولتان خرج دكتر و سوزن و دوا نشه .. پولتان بشه گوشت تنتان ، ( يعني بشود خوراكي و نوش جانتان ) !!.. عرض مي كنم قديمي ها چه حرف هاي خوب خوب مي زدند !!
ناشناس۲۱۷۹۹۱۵۰۷:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۲
مهاجرت پزشکان که برخی با ثروت هنگفت روانه کشورهای دیگه شدند چاره براش یافت
ناشناس۲۱۷۹۹۲۹۰۸:۰۲:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۲
البته نه در آلمان درآمد پزشک سه برابر معلم است، نه پزشکان حقوق ۱۵ میلیون تومانی به چند ساعت کار ساده در ساعات کاری معمول میدهند و نه به سایر رشته ها ۴ میلیون تومان. همه اینها حکایت از عمق بی اطلاعی یا سوءنیت ..ه
ناشناس۲۱۷۹۹۶۲۰۹:۱۲:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۲
نسبت درآمد پزشک به پرستار درامارات 6 برابر در ایران هزار برابر! چرا؟ انحصار !
مانی امانی۲۱۸۰۰۲۳۱۰:۱۵:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۲
راست میگن امتحان علوم پایه روحذف بکنن میگن می‌خوایم دکترباسوادتحویل بدیم بابااینا خواندن که رسیدن تا حدعلوم پایه دیگه نیازنیست هفت خان روبیست خوانش بکنیدراه روبازکنیدتا بچه ها هم با جون ودل به مردم خدمت کنند
ناشناس۲۱۸۰۰۷۱۱۱:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۲
متاسفانه تعارض منافع پزشکان باعث عدم افزایش ظرفیت رشته های پزشکی شده است
ناشناس۲۱۸۰۰۸۸۱۱:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۲
چرا ظرفیتهای پذیرش در رشته های پزشکی را بالا نمی برید که این دغدغه ها تمام شود وجان مردم در امان باشد
ناشناس۲۱۸۰۵۹۶۱۵:۰۸:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۲
اینم مثل کمبود جمعیته ۲/۵ برابر شدن جمعیت تو این چهل سال کمه همه چیز باید تخریب شود تا عده ای راحت ..باشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین