ترامپ: خاورمیانه را نابود کردیم و میلیون‌ها نفر را کشتیم؛ به اشرف غَنیِ فاسد اعتماد نداشتم

  4000527029

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه با تاکید بر اینکه واشنگتن به ارتش افغانستان برای جنگ با طالبان رشوه می‌داد، اعلام کرد که جو بایدن در افغانستان بزرگ‌ترین شرمساری تاریخ آمریکا را رقم زد.

ترامپ: خاورمیانه را نابود کردیم و میلیون‌ها نفر را کشتیم؛ به اشرف غَنیِ فاسد اعتماد نداشتم

به گزارش فارس، دونالد ترامپ که پیشتر با تاختن به مواضع جو بایدن در قبال افغانستان خواستار استعفای او از ریاست جمهوری شده بود، در مصاحبه با «شان هنیتی» مجری سرشناس «فاکس نیوز» گفت: «کشور ما هرگز اینقدر تحقیر نشده بود».

شان هانیتی در ابتدای این مصاحبه به ترامپ گفت: «منابع و افراد مختلف به من گفتند که شما شخصا به طالبان (در مذاکرات) هشدارهایی دادید حالا جو بایدن در تلاش است که شما را مقصر (تحولات اخیر افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور) جلوه بدهد. من اول می‌خواهم به شما فرصتی برای پاسخ بدهم، ارزیابی شما از تحولات جاری و آن گفت‌و‌گویی که شما (با سران طالبان داشتید) را تا حدی که امکان بیانش هست برای ما بگویید».

ترامپ گفت: «شان (هنیتی) خوشحالم که با تو هستم. اما اکنون یک دوره وحشتناک برای کشورمان است. من فکر نمی‌کنم در تمام سالیان طولانی کشور ما تا این تحقیر شده باشد نمی‌دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی اما تا کنون چیزی شبیه به آنچه اینجا اتفاق افتاده است، حادث نشده بود. شما می‌توانید به زمان جیمی کارتر (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) و گروگان‌ها (تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران) برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می‌دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد اما این موضوع (افغانستان) به دفعات بسیار زیاد (از ماجرای لانه جاسوسی) بدتر است. شما وضعیتی را شاهدید که هزاران هزار نفر از آمریکایی‌ها و دیگر (اتباع کشورها) واقعا در افغانستان گیر افتاده‌اند وضعیتی به گونه ای است که من نمی‌توانستم باور کنم چینن اتفاقی در حال افتادن است. وقتی شما یک هواپیمای نظامی بزرگ را دیدی که مردم در تلاش بودند که از کنار آن و بال‌هایش سوار بشوند و از افغانستان فرار کنند به دلیل ترس بسیار زیادی که از شرایط موجود داشتند و تعدادی از آنها از ارتفاع دو هزار متری از هواپیما پرت شدند. هیچ کسی چیزی شبیه به این را ندیده است. وضعیت جاری (در افغانستان و ماجرای هواپیما) اصلا قابل قیاس با بالگرد در ویتنام نیست و ما شاهد تحقیرآمیزترین دوره (تاریخ آمریکا) هستیم».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس به توافق دولت خودش با طالبان برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره و از عملکرد دولتش تمجید کرد.

او گفت: «بله ما کار زیادی (روی توافق با طالبان) انجام دادیم و مایک پامپئو و بسیاری دیگر از افراد کار شبانه روزی روی این موضوع کردند و با طالبان دیدار کردند البته که شما باید با طالبان دیدار بکنید چرا که آنها کسانی هستند که شما باید با آنها مذاکره کنید. من چند بار با رئیس هیات طالبان گفت‌و‌گو کردم، ما گفت‌و‌گوی محکمی داشتیم من همان ابتدای گفت‌و‌گویم به او گفتم "ببین اگر اتفاق بدی برای آمریکایی‌ها یا هر کس دیگر یا اگر شما به سمت سرزمین ما بیایید در آن صورت شما با قدرتی و زوری که هرگز هیچ کشوری با آن ضربه زده نشده است، ضربه خوهید خورد، قدرتی بسیار بزرگ که شما باورتان نخواهد شد. شما در یک روستا هستید و ما می‌دانیم شما در کدام روستا هستید" و من اسم آن روستا را به او گفتم و به او گفتم "اولین بمب دقیقا در همان روستا انداخته خواهد شد"».

شان هنیتی با قطع اظهارات دونالد ترامپ از او سوال کرد: «شما این حرف‌ها را به چه کسی گفتید؟

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «به ملا (عبدالغنی) برادر که احتمالا یک رهبر رده بالا (طالبان) است. البته هیچ کس نمی‌داند چه کسی رهبر اصلی است ما یک گفت‌و‌گوی محکم داشتم البته بعدا هم گفت‌و‌گو داشتیم و گفت‌و‌گوی خوبی بود».

وی افزود: «من از آنها خواستم که با دولت افغانستان توافق کنند اما من هرگز اعتمادی به (اشرف) غنی (رئیس‌جمهور سابق افغانستان) نداشتم و این را علنا و در خفا گفته بودم. به نظر من او واقعا آدم فاسدی بود».

ترامپ مدعی لابی‌های اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق افغانستان با سناتورهای آمریکایی شد و گفت: «من هیچ وقت او را دوست نداشتم اما به نظر من با توجه به فرارش (از افغانستان) با پول نقد که برخی گزارش‌ها گفته بودند و نمی‌دانم این گزارش‌ها درست باشد یا نباشد اما ظن من این است که این گزارش‌ها درست باشد».

وی با تاکید بر اهمیت مذاکرات با طالبان در دولت سابق آمریکا تصریح کرد: «من گفت‌و‌گوهایم با طالبان را بسیار مهم‌تر از مذاکرات با (دولت اشرف غنی) می‌دانستم چرا که آنها بخشی از مشکل بودند و برای مدت‌های طولانی آنجا بوده‌اند و آنها جنگجویان خوبی هستند و با سرسختی مبارزه می‌کنند».

ترامپ در این مصاحبه به اظهارات برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات‌ درباره لزوم ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان هم اشاره کرد.

به گفته او، «من به حرف‌های افراد در برنامه شما و دیگر برنامه‌ها گوش داده‌ام که می‌گویند ما باید (در افغانستان) باقی بمانیم. آنها هیچ اطلاعی ندارند که ما ۴۲ میلیارد دلار در هر سال هزینه کرده‌ایم، ۴۲ میلیارد دلار در هر سال، فقط به این عدد فکر کنید ۴۲ میلیارد دلار در هر سال. اینطوری که من فهمیدم روسیه ۴۰ میلیارد دلار برای کل ارتش خود هزینه می‌کند اما ما ۴۲ میلیارد دلار (در افغانستان) هزینه می‌کنیم؛ این حرف‌ها واقعا بی معنی است. ما سال‌هاست که داریم سالیانه ۴۲ میلیارد دلار برای دفاع از این کشور هزینه می‌کنیم ۲۰ سال نیست که ما آنجا هستیم بلکه ۲۱ سال و ۶ ماه است که ما در آنجا حضور داریم و ما از آنجا هیچ چیز گیرمان نیامده است».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه بار دیگر انتقادهای تند خود از جورج بوش پسر به دلیل وارد کردن این کشور به جنگ‌ در افغانستان و عراق را تکرار کرد.

ترامپ گفت: «ما دارای بزرگ‌ترین ارتش جهان هستیم اما با اتفاق‌هایی که افتاده، داریم وجهه بدی به آن می‌دهیم. ما این منطقه وحشتناک (افغانستان را در سال ۲۰۰۱) را گرفتیم، جایی که ما اصلا نباید در آنجا دخالت می‌کردیم و این تصمیمی وحشتناک بود که وارد خاورمیانه شویم. می‌‎دانم که خانواده بوش (از حرف من) خوشحال نمی‌شوند اما به اعتقاد من، وقتی تصمیم گرفتیم وارد خاورمیانه شویم، این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده است و مشخص شد که آنجا باتلاق بوده است و خاورمیانه را نابود کرد. وضعیت خاورمیانه در قیاس با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بوده است و برای ما تریلیون‌ها دلار هزینه داشته است. وقتی به هر دو طرف نگاه کنید و من دوست دارم به هر دو طرف ماجرا نگاه کنم، باعث از دست رفتن میلیون‌ها میلیون جان شده است و وضعیت (خاورمیانه) تفاوتی با قبل نکرد بلکه بسیار بدتر شد».

وی با هشدار درباره محاصره فرودگاه بین‌المللی کابل و باقی مانده تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در این فرودگاه گفت: «طالبان جنگجویان خوبی هستند و برای سال‌های طولانی جنگیده‌اند و باید این را اذعان کنید که آنها جنگجویان خوبی هستند و هزار سال است که دارند می‌جنگند و طالبان فرودگاه را محاصره کرده است. خوب چه کسی می‌داند که رفتار آنها با (آمریکایی‌های تحت محاصره در فرودگاه) چگونه باشد؟ صادقانه بگویم اگر آنها باهوش باشند و باید بگویم که آنها واقعا باهوش هستند، باید اجازه دهند آمریکایی‌ها خارج شوند. ما وضعیتی داریم که شاید ۴۰ هزار آمریکایی و افراد دیگری که به ما در افغانستان کمک کردند، گروگان گرفته شوند ۴۰ هزار گروگان احتمالی».

وی با دفاع از برنامه دولت سابق آمریکا برای خروج از افغانستان مدعی شد: «قرار بود اول غیرنظامیان آمریکایی خارج شوند و آخر از همه ارتش البته من در نظر داشتم همه تجهیزات نظامی مان را از افغانستان بیرون ببرم ما میلیاردها دلار تجهیزات نظامی شامل بالگردهای جدید بلک هاوک در افغانستان داریم که اکنون روسیه آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و همچنین چین و دیگران... ما تانک‌های مدل‌های جدید و همه دیگر انواع تجهیزات و مهمات از قبیل موشک داریم. من می‌خواستم همه اینها را خارج کنم چون می‌دانستم آنها (ارتش افغانستان) نخواهند جنگید».

وی در پایان افزود: «من این سوال را مطرح کردم که چرا افغانستانی‌ها (سربازان ارتش افغانستان) علیه طالبان می‌جنگند و تعداد بسیار زیادی از افراد به من اطلاعات غلطی در این باره داده شد اما واقعیت این است که آنها بالاترین سربازان حقوق بگیر در جهان بودند و این کار را به خاطر دریافت پول می‌کردند و وقتی که ما دادن پول را متوقف کردیم و آنجا را ترک کردیم، آنها جنگیدن (با طالبان) را متوقف کردند... حقیقت آن است که کشور ما به سربازان افغانستانی پول‌های کلانی می‌داد و اوضاع طوری بود که انگار ما به آنها رشوه می‌دادیم که بجنگند. اینکه ما داریم از (افغانستان) خارج می‌شویم، یک کار بسیار خوب است اما هیچ کسی مثل جو بایدن در انجام عقب نشینی فاجعه بار عمل نکرده است و این بزرگ‌ترین مایه شرمساری در تاریخ کشور ما است».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین