تفسیر آزمایشات تیروئیدی در منزل

گزارش بازرگانی،   4000526024

با ناسالم شدن سبک زندگی امروزی و مصرف خوراکی‌هایی که اغلب برای بدن انسان مفید نیستند و سایر دلایلی که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد بر هم خوردن تنظیم ترشح غده تیروئید به یکی از بیماری‌های شایع تبدیل شده است که اگر نسبت به درمان آن بی‌توجهی صورت بگیرد عواقب خطرناکی را برای بیمار می‌تواند رقم بزند. با توجه به متداول بودن آزمایش TSH و T3 بسیاری از اشخاصی که از این تست برای اطمینان از سلامت خود استفاده می‌کنند تمایل دارند نتیجه آزمایش را در منزل تفسیر کنند. حتی برخی از اشخاص نیز با مشاهده علائمی در بدن خود بابت ابتلا به تیروئید کم‌کار یا پرکار دچار استرس می‌شوند چون از علائم بیماری بی‌اطلاع هستند. اگر با ما همراه باشید اطلاعات راجع به آزمایش تیروئید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آزمایش تیروئید چیست و چه زمانی باید برای انجام آن اقدام کنیم؟

تیروئید غده‌ای شبیه به پروانه است که مقابل گلو و بین مهره پنجم گردن و مهره اول سینه قرار دارد. دو هورمون T3 و T4 توسط غده تیروئید ترشح می‌شوند و در جریان خون آزاد می‌گردند. دو هورمون T3 و T4 بدن را برای استفاده از انرژی و سوخت و ساز تنظیم می‌کنند. هورمون T3 در واقع همان هورمون T4 است که در کبد یا کلیه به T3 تبدیل می‌شود.

هدف از تجویز آزمایش تیروئید، بررسی میزان ترشح هورمون T3 و ارزیابی نحوه عملکرد غده تیروئید در بدن است. اگر علائم کم‌کاری یا پر‌کاری تیروئید در آزمایشات تیروئیدی مشاهده شود پزشک برای تشخیص بیماری انجام آزمایش T3 را تجویز می‌کند. وجود هورمون T3 کارایی‌های زیر را برای بدن به همراه دارد:

  1. افزایش یافتن میزان میتوکندری و بالا رفتن آنزیم‌هایی که در سوخت وساز بدن نقش ایفا می‌کنند.
  2. قدرتمند شدن ماهیچه‌های قلب
  3. رشد و نمو طبیعی دستگاه عصبی مرکزی در بدن، تولید میلین در رشته‌های عصبی و در نتیجه بالا رفتن توانایی‌های ذهنی
  4. زیاد شدن جذب گلوکز از طریق دستگاه گوارش

در صورت بر هم خوردن تنظیم عادت ماهانه در خانم‌ها یا چاق و لاغر شدن بدون دلیل حتما به پزشک برای تست تیروئید مراجعه کنید.

انواع آزمایشات تیروئیدی

پزشک اگر به اختلال در عملکرد تیروئید مشکوک شود از انواع آزمایشات تیروئیدی استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها آزمایش T3 است. نتیجه آزمایش T3در مقایسه با سایرتست‌های مربوط به تیروئید (به عنوان مثال ، TSH و T4) مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور کلی نتایج T3 بالا یا FT3 بالا ممکن است نشان دهنده این باشد که غده تیروئید بیش فعال شده است و نتایج پایین T3 نیز کم کاری تیروئید را ثابت می‌کند. البته نتیجه آزمایش تا حدودی می‌تواند پزشک را برای تشخیص صحیح بیماری راهنمایی کند و در کنار آن لازم است نتیجه تست تیروئید در کنار سایر علائم بیمار قرار بگیرد تا بتوان به تشخیص دقیق رسید.

مبتلایان به پرکاری تیروئید T3 آزاد و TSH لازم است به طور پیوسته در زمان استفاده از داروهای ضد تیروئید تحت مراقبت باشند تا در مورد کارایی و تاثیر داروها اطمینان حاصل بشود. در صورت کم شدن سطح هورمون احتمالا پزشک، دز دارو را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از تست‌هایی که به منظور تشخیص تیروئید انجام می‌شود T4 است. آزمایش t4 در واقع حالتی از آزمایش غده تیروئید است. غده تیروئید هورمونی به نام تیروکسین ترشح می‌کند که با عنوان T4  معرفی می شود.این هورمون در عملکردهای مختلف بدن مانند رشد و متابولیسم تاثیر زیادی دارد. بعضی از T4های موجود در خون به صورت T4 آزاد هستند. یعنی به پروتئین‌های موجود در جریان خون وصل نمی‌شوند. این نوع ازT4 همان نوعی است که در بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال بیشتر T4های موجود در خون به پروتئین‌ها متصل می‌شوند. چون دو نوع T4 در بدن موجود است، تبعا دو مدل آزمایش t4 نیز انجام می‌شود: یکی تست T4 کل و دیگری تست T4 آزاد.

خوب است بدانید که T4 تنها هورمون موثر در کارایی تیروئید نیست و نرمال بودن نتیجه این آزمایش همچنان می‌تواند بیانگر وجود مشکل تیروئیدی باشد. مثلا نتایج T4 ممکن است در طبیعی باشد اما نتایج T3 غیرنرمال باشد. این موضوع مخصوصا در موارد پرکاری تیروئید مشاهده می‌شود.

آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) مقدار TSH در خون را اندازه ­گیری می­کند و یکی دیگر از آزمایشات تیروئیدی است که از سوی پزشک توجویز می‌شود. این هورمون توسط غده هیپوفیز تولید می­ ‌شود و مسئولیت تنظیم میزان هورمون­های ترشح ­شده از سوی تیروئید را برعهده دارد. آزمایش TSH در بیشتر مواقع برای تشخیص عامل اصلی بر هم خوردن تنظیم هورمون تیروئید تجویز می‌شود. به علاوه این آزمایش برای غربال­گری غده تیروئید کم­کار یا پرکار نیز کارایی زیادی دارد. برای آزمایش TSH به آمادگی خاصی نیاز نیست اما در صورت مصرف داروهایی که می‌توانند نتیجه آزمایش TSH را تحت تاثیر قرار دهند با پزشک خود مشورت کنید.

نشانه‌های تیروئید در آزمایش خون

در پاسخ آزمایش تیروئید نرمال ، محدوده نرمال سطح TSH دراشخاص بزرگسال بین ۰.۴ mlU/L تا ۴ mlU/L (واحد بین‌المللی میلی به ازای هر لیتر) است. طبق برخی از تحقیقات صورت گرفته این محدوده باید تقریبا حدود ۰.۴۵ mIU/L تا ۲.۵ mIU/L باشد. شما از طریق تشخیص مقدار نرمال و غیر نرمال هورمون‌های تیروئید در آزمایش خون می‌توانید نشانه‌های تیروئید در آزمایش خون را شناسایی کنید.

آزمایش خون در منزل

در این روزها با شیوع بیماری کرونا اگر قصد انجام هر یک از آزمایش‌های تیروئیدی را دارید توصیه می‌کنیم از خدمات آزمایش خون در منزل استفاده کنید. ما در مجموعه هوم‌کا هر یک از آزمایش‌های تجویز شده از سوی پزشک را با رعایت نکات بهداشتی در منزل یا محل کار شما انجام می‌دهیم.

نتیجه‌گیری

مجموعه هوم‌کا سعی می‌کند در کم‌ترین زمان نتیجه آزمایش را برای آغاز به موقع روند درمان در اختیار شما عزیزان قرار بدهد. هدف ما ارائه نتایج آزمایشات با کیفیت عالی و به صورت دقیق است و همین اولویت باعث شده است تا در سال‌های گذشته بسیاری از مراجعین برای انجام انواع مختلف تست‌های پزشکی از جمله از خدمات درمانی هوم‌کا استفاده کنند. هوم‌کا تمام تلاش خود را برای کسب رضایت شما مراجعین عزیز از دریافت خدمات پزشکی و درمانی مبذول داشته است. ما در این مجموعه شما را برای بازیابی مجدد سلامت و طی نمودن روند درمان همراهی می‌کنیم. در صورت تمایل به استفاده از خدمات هوم‌کا در زمینه آزمایشات تیروئیدی با شماره 02191025595 تماس بگیرید و یا از طریق سایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir درخواست خود را ثبت کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین