محور مقاومت نيازمند تشكيل اتحاد اقتصادي

محمدپارسا نجفی،   4000516001 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
محور مقاومت نيازمند تشكيل اتحاد اقتصادي

پیروزی محور مقاومت در عراق و سوریه در برابر تروریسم وهابی در کنار مقابله مستمر با تجاوزات رژیم صهیونیستی موفقیت این محور را در ابعاد نظامی اثبات کرد اما شرایط اقتصادی و نیز ظرفیت و نیازهای منطقه بيانگر ضرورت افزودن ابعاد اقتصادی و برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و دو كشور ديگر است.

هرچند امیدهایی برای هم افزایی اقتصادی میان ایران و سوریه دیده می شود اما بیش از هر بستری باید زمینه اتصال ترانزیتی ایران به سوریه اصلاح شود. در حال حاضر سه مسير ترابري ميان ايران و سوريه وجود دارد؛ بازرگانان معتقدند اگر موانع دولت عراق برطرف شود و امنیت سپس زیرساخت ها تامین باشد قطعا مسیر زميني در عراق، ارزان ترين و كوتاه ترين راه میان ایران و سوریه است اما این مسیر مشکلات بسیاری را دربَردارد.

مسیر دوم  کشتیرانی بندرعباس به لاذقیه است كه محموله ها معمولا 40 روز بعد به مقصد می رسد، و در مسیر سوم نهايت شگفتي کامیون های ایرانی به استان مرسین ترکیه رسيده و کشتی های کشورهای ثالث کانتینرها را بارگيري مي كنند و بعد از دور زدن قمري، در بنادر سوریه تحویل می دهند.  چرا كه دمشق روابط تجاری با ترکیه را به علت اشغال كشورش ممنوع كرده است. اين راه از همه گرانتر است اما بازرگانان براي محموله هاي فسادپذير يا نيازمند سرعت بالا اين گزينه را انتخاب مي كنند.

مشكل عراق چيست؟

فقدان امنيت كافي در عراق و اهتمام نداشتن بغداد به توسعه ترابري در حالي است كه عراق به شدت به درآمد و اشتغال نيازمند بوده و همگرايي با همسايگان بهترين گزينه است اما مشكل بزرگ دخالت امريكاست كه مانع از حل مشكلات اقتصادي عراق مي شود. واشنگتن از اين مي هراسد كه همگرايي اقتصادي ميان ايران، عراق و سوريه برقرار شود كه مي تواند بستر اتحاد تجاري آنها را فراهم سازد. دقيقا به همين دليل مرز قائم بوكمال بارها توسط امريكا بمباران شده است. 

قطعا سلاح از مسیر عراق به سوريه نمی رود چرا که در مدت ده سال جنگ، سلاح کافی به سوریه می رسید حال آنکه مرز سوريه با عراق در اختيار داعش یا امريكا بود. بنابراين هدف امريكا اين است كه مانع رونق تجارت سه كشور شود تا مشكلات استمرار يابد. 

جداي از همراستا بودن دولت الكاظمي با انگليس و امريكا، مشكلات ديگري مانند فقدان امنيت و مسائل طائفه اي ميان عراق و دو كشور همسايه اش وجود دارد. براي مثال تاجراني كه در عراق مجبور به ترانزيت شده اند معتقدند دولت عراق اجازه عبور كاميون هاي ايراني به سمت سوريه را نمي دهد و بايد محموله ها با كاميون عراقي منتقل شود، حال آنكه رانندگاني كه اهل شرق عراق باشند حاضر نيستند به استان الانبار بروند و رانندگان آن منطقه نيز به شرق نمي آيند. از اين رو ايجاد شركت هاي ترابري مشترك براي سه كشور كه رانندگان متعددي از نقاط مختلف را استخدام كنند يكي از راهكارهاي منطقي است. 

همچنين حملات امریکا به گذرگاه قائم بوكمال هم نيازمند برخورد جدي است چرا كه هدف امريكا جلوگيري از همين همكاري است. اين درحاليست كه اتصال اقتصاد ايران و سوريه از مسير عراق بيش از همه براي مردم و دولت عراق درآمدزا و سودآور است. همان عراق كه به دليل كاهش قيمت نفت دچار كسري بودجه شده و با بيكاري گسترده نسل جوان دست به گریبان است. 

بزرگتر از بازار سوريه

صادرات كالا از ايران به سوریه رقم بالايي را شامل نمي شود؛ مجموع صادرات ایران به سوریه از 42 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 1399 به 57 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 1400  رسیده است.* اما اهميت سوریه فقط به بازار داخلي آن محدود نیست و نباید به آن كشور فقط به چشم واردکننده نگاه کرد بلکه نکته مهم  اين است كه هر کالا که در سوریه توليد نهایی شود قابلیت حضور در کشورهای اتحادیه عرب به ویژه جزیره العرب و شمال افريقا، منطقه اوراسيا و نيز حوزه مدیترانه مانند یونان و ... را دارد. همچنین حساسیتی که بر تجارت با ایران وجود دارد براي سوریه متصور نیست بنابراین راهكاري برای عبور از تحریم هاي امريكا محسوب می شود.
سوری ها در حال بازسازی اقتصاد خود با تولید داخلی هستند. بر این اساس همکاری خوبی با فعالان اقتصادی ایرانی انجام می دهند. اگر قرارداد تجارت آزاد منعقد شده در سال ۲۰۱۱ ميان ايران و سوريه را هم در نظر نگیریم، باز هم سوریه با سایر کشورها برای فعالان اقتصادی ایران کاملا متفاوت است؛ این کشور كاملا ویران شده و نیازمند ساخت بسترهای متعدد و تجدید خطوط تولید خود می باشد و این درحالیست که سوریه اولویت تامین مواد اولیه و تولید نیمه صنعتی و واردات فناوری را به دوستانش به ویژه ایران اختصاص داده و این بازسازی، ساخت و ساز و ... به معنای بازاری با رقمی حدود 4 هزار میلیارد دلار و جذاب برای نیروی کار حرفه ای است.

صادرات خدمات فني و مهندسي و نيز انتقال خطوط توليد صنايعي كه بازارشان در ايران اشباع شده، مي تواند درآمد صادراتي را در آينده تضمين كند.

بنابراين افزدن رويكرد اقتصادي به محور مقاومت به نحوي كه سه كشور ايران، عراق و سوريه با همگرايي به هم افزايي برسند و بر چالش هاي مشترك مانند كسري بودجه، بيكاري گسترده، و كمبود كالا و خدمات غلبه كنند گامي مهمي براي اتحاد آينده منطقه است. اتصال جاده اي، تبادل برق و در آينده اتصال خطوط ريلي و مهمتر از همه توافق و اجراي تجارت ترجيحي و توليد مشترك از مهمترين موارد اوليه است. 

احيا جاده ابريشم در غرب آسيا
چين به دليل نقاط ضعف تجارت دريايي مشتاق است از مسير زميني به غرب به ويژه مديترانه راه يابد و احياي جاده ابريشم براي پكن به شرطي كه از مسير همين سه كشور بگذرد به شدت اقتصادي و نوعي ميانبر محسوب مي شود كه هزينه هاي ترانزيت را كاهش مي دهد. بنابراين همگرايي اقتصادي محور مقاومت نه تنها براي هم افزايي آنها يك ضرورت است بلكه اتصال ترابري ايران، عراق و سوريه به معناي خط ترانزيت چين به مديترانه در آينده اي نزديك خواهد بود و مي تواند محل خوبي براي درآمد و اشتغال زايي هر سه كشور باشد.
بنابراين مسئولان ايران، عراق و سوريه كه به محور مقاومت اعتقاد دارند بايد تلاش مضاعفي براي تحقق همگرايي اقتصادي داشته باشند كه فراتر از توافق هاي نافرجام باشد. در عين حال مردم نيز مي توانند از طريق رسانه و مطالبه سياسي براي اين هدف متعالي كه به نوعي نوشداروي حل بخشي از مشكلات اقتصادي سه كشور است تلاش كنند. حتي اگر اشخاصي به محور مقاومت اعتقاد ندارد اما كشور خود را دوست دارند و خواهان حل مشكلات هستند باز هم خواهند دانست كه هيچ گزينه ای نمي تواند هرگز جايگزين همكاري ميان كشورهاي يك منطقه شود چه رسد كه آنها همسايه و داراي مشتركات فراوان باشند. 
بهترين شروع ديپلماسي عمومي دولت سيزدهم مي تواند همين همگرايي اقتصادي در كنار همكاري هاي دفاعي در محور مقاومت باشد. 

* ( https://irbaz.ir/NaVqz) 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۲۷۲۸۰۶:۱۴:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
باتوجه به مشكلات فراوان صادرات از ايران به سوريه به نظر ميرسد فعالان اقتصادي بايد در خودروسيه مراكز توليد راه اندازي كنند وبجاي صادرات كالا به سوريه در همانجا توليد كالا بنمايند ومواد اوليه هم از تركيه وعراق به راحتي وارد كنند
ناشناس۲۱۳۲۸۳۴۰۸:۴۶:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
برای پیشرفت اقتصادی لازم است به کشورهای ضعیف تر صادرات داشته باشیم و مواد اولیه واردات کنیم مشابه آنچه چین با افریقا و اروپا با هند قدیم داشت
ناشناس۲۱۳۲۹۹۶۱۰:۵۷:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
کشورهای ضعیف به خاطر تحریم جرات دارند با ما کار کنند ؟؟
ناشناس۲۱۳۳۱۷۳۱۲:۵۱:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
بله که کار می کنند همچون بزرگترها البته بدون سرو صدا
ناشناس۲۱۳۲۸۳۷۰۸:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۱۶
بهتر است محور مقاومت، اقتصاد مقاومتی را در پیش گیرد!
ناشناس۲۱۳۲۸۴۳۰۸:۵۵:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
به زودی خواهیم دید که عراق با کمک عربستان و دیگر کشورها راهش را آشکار تر جدا خواهد کرد. بشار اسد هم که حالا خرش از پل گذشته می داند که برای بازسازی ویرانه های کشورش نیاز به پولهای عربستان و قطر و امارات دارد. او هم چاره ای ندارد جز اینکه راهش را جدا کند.
ناشناس۲۱۳۲۹۹۷۱۰:۵۷:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
آل سعود کم کم دارد به سمت سقوط پیش می رود و در آینده نچندان دور جز دشمنان آمریکا می شود
ناشناس۲۱۳۲۸۴۶۰۸:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
اگر سوریه با اسراییل پیوند صلح امضا کرد، تعجب نکنید.
ناشناس۲۱۳۲۸۷۱۰۹:۲۱:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
این چقدر دنبال صلح است؟!!
ناشناس۲۱۳۳۰۱۱۱۱:۰۶:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
البته دنبال صلح بودن بد نیست ولی ایشون بیشتر توی ابرها سیر میکنه! فکر کنم اسرائیل که محو شد بدجوری با سر فرود بیاد!!!
ناشناس۲۱۳۲۸۸۲۰۹:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
چیزی که در صلح است در جنگ نیست
ناشناس۲۱۳۲۹۳۱۱۰:۱۰:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
صلحی در کار نخواهد بود تا آمدن منجی بشریت و محو شدن این غده
ناشناس۲۱۳۳۰۰۷۱۱:۰۵:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
صلح باید پایدار باشه، هیچ قرارداد یکطرفه‌ای منجر به صلح پایدار نمیشه! هر قراردادی که محو اسرائیل در اون نباشه یکطرفه تنظیم شده.
ناشناس۲۱۳۲۸۸۳۰۹:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
چ اشکالی داره ؟!
ناشناس۲۱۳۳۰۰۵۱۱:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
چشم تعجب نمیکنیم!
ناشناس۲۱۳۲۸۵۴۰۹:۰۵:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
آیا مدیریت جهادی ریخت وپاش را تایید می کند؟
ناشناس۲۱۳۲۹۳۳۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
مدیریت جهادی دنبال خوردن کباب توسط مردم است ولی مدیریت گدا از دیگران دنبال...!
ناشناس۲۱۳۲۷۳۶۰۶:۴۵:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
پس افغانستان چی ؟
ناشناس۲۱۳۳۰۰۲۱۱:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
گرفتار گروهک فرهنگی ریشه دار و محترم طالبان است فعلا !
سعید۲۱۳۳۱۰۸۱۲:۱۶:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
افغانستان جای عراق باید بیاد تا 4 سال دیگه عراق اینارو حسابم نمیکنه لیگ جهان سومی های در حال حرکت به جهان چهارم!! کاملا به هم میان.
ناشناس۲۱۳۲۷۳۸۰۶:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
هر ۳ کشور اقتصادشون روی هواست که در صورت تشکیل اتحاد اقتصادی ؛ اقتصاد این اتحادیه به فضا خواهد رفت .
ناشناس۲۱۳۲۸۷۸۰۹:۲۶:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۱۶
ما داریم سِرُم وارد میکنیم ! سِرم ! ( محلول آب قند و آب نمک ) !!!! توره حضرت عباس اقتصاد عراق و سوریه رو خراب نکنید
ناشناس۲۱۳۳۱۸۰۱۲:۵۳:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۱۶
آهان چون الان به مشکل خوردیم و سرم وارد شد دیگر باید بمیریم! نخیر قربان این تفکر شماها است که باید همیشه درجا بزنیم و دنبال گدایی
ناشناس۲۱۳۳۱۸۴۱۲:۵۵:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
به به دوست عزیز!! یه چند وقت نبودی توره توره کنی نگرانت شدم!!!
ناشناس۲۱۳۳۱۸۵۱۲:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
یعنی عراق و سوریه سرم وارد نمیکنن!!!
ناشناس۲۱۳۳۲۱۳۱۳:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
اجازه بده یه مرور درمورد ساخت واکسن انجام بدیم: یک سال پیش: ما یه پیچ پراید نمیتونیم بسازیم اونوقت چطور میتونیم واکسن کرونا بسازیم؟ ۱۰ماه پیش: ما ۴۰ساله واکسن آنفولانزا نتونستیم بسازیم اونوقت چطور ۶ماهه واکسن کرونا بسازیم؟ ۸ماه پیش: بیخود مردم رو با چیزی که تایید بهداشت جهانی نداره به کشتن ندین!! ۶ ماه پیش: #واکسن_بخرید ۴ماه پیش: واردات واکسن رو بخاطر تولید داخل عقب انداختین، مسئول جون مردم کیه؟ ۲ماه پیش: آیا این واکسن مجوز بهداشت جهانی رو داره؟ یک ماه پیش: مواد اولیه و دستگاه‌های تولید واکسن همه در انحصار یه شرکت آمریکائیه، تولید آزمایشگاهی با صنعتی فرق داره!! تا الان ۵میلیون دوز واکسن برکت تولید شده، به نظر شما بعضیها خجالت میکشن یا ...... من که فکر میکنم این داستان از ادامه داره ...
ناشناس۲۱۳۳۲۱۹۱۳:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
بعد از خرابکاری نطنز یه مدت هی میگفتی توره توره انتقام بگیرین، اگه نمیتونین ..... بعد از اینکه یه مدت اسرائیل در حال سوختن بود دیگه خبری ازت نبود تا الان دوباره پیدا شدی!!؟؟
ناشناس۲۱۳۳۸۸۵۲۳:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
خوب طالبان هم امریکا را شکست داد و هم شوروی را! الان طالبان افغانستان را اباد خواهد کرد؟ جنگ فیزیکی تو کوتاه مدت جواب می دهد جنگ اقتصادی در دراز مدت.
ناشناس۲۱۳۳۸۹۶۲۳:۱۷:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
کشتی انگلیسی با خدمه عادی بدرد ما نمی خوره. باید برای شکست اسراییل مقامات اصلی ان را به جهنم بفرستید.
ناشناس۲۱۳۲۹۱۳۰۹:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
وقتی اتحادیه تشکیل بدهند خود به خود جبهه قوی مقابل دشمنان ایجاد می شود و خیلی درها باز می شود
ناشناس۲۱۳۲۷۴۳۰۶:۵۸:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
این ۳ کشور اول باید در کل ۱۶ تا صفر از جلوی پولشون حذف کنن و بعد برن سر میز مذاکره اتحاد اقتصادی و پولی
ناشناس۲۱۳۲۷۴۹۰۷:۰۳:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۱۶
یمن هم اضافه کنید به این محور
ناشناس۲۱۳۲۸۴۷۰۸:۵۶:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
و همینطور افغانستان- ونزوئلا و لبنان را
ناشناس۲۱۳۲۷۵۱۰۷:۰۷:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
اونوقت این اتحادیه اقتصادی ؛ چی داره برای عرضه ؟!
ناشناس۲۱۳۲۸۷۶۰۹:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
هر چیزی که تو فکرش را هم نمی کنی
ناشناس۲۱۳۲۸۹۵۰۹:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
۷۸ نوع واکسن کرونا
ناشناس۲۱۳۲۹۱۵۰۹:۵۸:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
به کوری مزدوران واکسن ما دارد به مردم زده می شود
ناشناس۲۱۳۳۰۰۶۱۱:۰۴:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
واکسن شما ؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!۱ شما کی هستی ؟؟؟ کرونا داره کشتار می کنه تو نمی بینی ؟؟ واکسن شما ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۳۳۳۱۲۱۴:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
اللهم عاقبه امورنا خیرا
ناشناس۲۱۳۳۳۹۹۱۵:۱۰:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
از هرکی پرسیدیم که می گه سینوفارم زده فقط تو مصاحبه های صدا سیما می بینیم یه عده می گن برکت زدیم !!
ناشناس۲۱۳۲۷۵۷۰۷:۱۴:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
از برادران حوثی یمن و حزب الله لبنان نیز دعوت به عمل آید در پیوستن به این اتحادیه اقتصادی
ناشناس۲۱۳۲۷۹۵۰۸:۰۴:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۱۶
با این اتحاد اقتصادی ، دلار پودر میشه !
ناشناس۲۱۳۲۷۹۸۰۸:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
آخه سوریه اقتصاد داره ؟!!!
ناشناس۲۱۳۲۸۴۵۰۸:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
از ما که بهتره اقتصادش . مردم سوریه ۴ صبح نمیرن توی صف مرغ هویج هم توی سوریه کیلویی ۱۸ هزار تومن نیست . راحت میتونی اونجا پراید رو بخری ۲۵ میلیون نه ۱۲۵ میلیون
ناشناس۲۱۳۳۸۸۰۲۳:۰۱:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
وضعیت سوریه از ایران خیلی بدتر هست. مشکل اینجاست به سوریه کمک می شود ولی ایران تحریم هست.
ناشناس۲۱۳۲۸۲۰۰۸:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
ما باید آویزون یک قدرت اقتصادی شویم نه اینکه آویزون ۲ تا از خودمون بدتر
ناشناس۲۱۳۲۸۷۵۰۹:۲۳:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
آویزون؟ چقدر تو پرت هستی
ناشناس۲۱۳۲۹۸۵۱۰:۵۲:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
اونوقت با این حساب آمریکا آویزون کلی کشور ضعیفتر از خودش شده!!!
ناشناس۲۱۳۳۰۴۹۱۱:۴۴:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
از نظر این غرب زده ها آویزان آمریکا بودن خیلی نایسه و لایک در حد بیگ داره!!!!!!!!
کارشناس مسائل اقتصادی۲۱۳۲۸۲۲۰۸:۳۶:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
نرخ تورم در حوزه این اتحادیه اقتصادی بالاتر از ۳۵۰٪ خواهد بود
امیر۲۱۳۲۸۳۲۰۸:۴۵:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۱۶
باسلام تلفیق پرچم ها از کج سلیقگی نشات می گیردلااقل درکنار هم کادر می کردید
ناشناس۲۱۳۲۸۹۴۰۹:۴۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۱۶
حالا از نظر شما همه چی درسته و سرجاشه و فقط مونده تلفیق پرچم ها ؟!!!
ناشناس۲۱۳۲۹۱۲۰۹:۵۴:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۱۶
به فرض صادرات به سوریه رونق گرفت مگر پولش را می دهد؟
سعید۲۱۳۳۰۹۴۱۲:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۱۶
چرا نمی دهند؟! مگر قرار است فقط دلار وارد کنیم؟ می توانیم به جایش انواع مواد اولیه مثل فسفات یا زیتون یا روغن زیتون وارد کنیم. سوریه کشور بزرگی است.
ناشناس۲۱۳۳۲۲۵۱۳:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۱۶
دولت که چیزی برای صادرات نداره بجز نفت که الان هم داره صادر میکنه!! رونق صادرات مربوط به بخش خصوصی میشه که اون هم تا پول نگیره چیزی صادر نمیکنه شما نگران نباش
ناشناس۲۱۳۲۹۴۲۱۰:۱۷:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۱۶
پرچم طالبان نماینده انقلابی افغانستان و حزب الله لبنان نماینده مردمی لبنان و الحوثی نماینده مردم مستضعف یمن جا انداختی و بجای پرچم دولت نفوذی عراق باید از پرچم حشد الشعبی استفاده کنید
همیار اسوه۲۱۳۲۹۴۴۱۰:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۱۶
ان شاالله که در داخل کشور با روی کار آمدن دولت مردمی قوی زمینه اشتغال خود جوانان ایرانی بیشتر ایجاد شود و با رفع موانع تولید و صادرات شاهد روزهای بهتری برای مردم و خانوار های تحت فشار اقتصادی باشیم. در مراکز نیکوکاری سطح کشور به عینه وضعیت تاسف بار خانوارهای بی بضاعت را نیز می بینیم.
رحمن۲۱۳۲۹۴۸۱۰:۲۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
سازمان ملل میتواند ابوکمال را یک منطقه آزاد تجاری اعلام کند و نقاطی در لبنان هم همینگونه اعلام شود
ناشناس۲۱۳۳۰۰۸۱۱:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
مثل منطقه ازاد اقتصادی اروند ؟؟ دلت خوشه ها !
ناشناس۲۱۳۲۹۶۴۱۰:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۱۶
ببخشید عراق و چین و هند چرا قادر نبودند و نمی خواستند که پول نفت ایران را بدهند؟ جواب) چون کشورها بر اساس منافع ملی شان تصمیم می گیرند نه بر اساس تخیلات دوران جنگ سرد.
سپهر۲۱۳۳۰۹۹۱۲:۱۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۱۶
سوریه و عراق و لبنان و افغانستان بهترین مقاصد برای کالاهای فناورانه و تجهیزات مهندسی ایران است. کشورهای غربی به دلایل سیاسی به این کشورها فناوری نمی دهند که بهترین فرصت برای ایران است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین