واکسن با اتوبوس دربستی! / چرا مسئولان برای واردات واکسن اقدامی نمی کنند؟

اجتماعی،   4000414026 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها در حالی موج پنجم کرونا شروع شده که واکسیناسیون در کشور ما به کندی پیش می رود و هنوز برخی از سالمندان نتوانسته اند دوز دوم واکسن را دریافت کنند، این در حالی است که طی روزهای گذشته خبر واکسیناسیون رایگان در برخی از کشورهای همسایه در فضای مجازی پیچیده است.

واکسن با اتوبوس دربستی! / چرا مسئولان برای واردات واکسن اقدامی نمی کنند؟
 
 

به گزارش خبرآنلاین روز گذشته هم تصویری از گردشگران ایرانی در صف تزریق واکسن کرونا در ایروان ارمنستان در حالی که چندین پاسپورت ایرانی در دست یک فرد ارمنستانی بود، منتشر شد که بازتاب زیادی داشت.از آن جا که قیمت واکسن کرونا در بازارهای غیرقانونی بین10 تا 65 میلیون تومان است، برخی از مردم با اطلاع از واکسیناسیون رایگان در ارمنستان، بلیت هواپیما و اتوبوس‌ به مقصد این کشور را تا چند هفته آینده خریده‌اند، به گونه‌ای که دفاتر مسافرتی هم برنامه‌ریزی برای تورهای خود به این مقصد را به اواخر تیرماه موکول کرده‌اند. اتفاقی که بسیار ناخوشایند است و باعث خروج ارز از کشور می شود و این سوال را پیش می آورد که چرا مسئولان برای واردات این واکسن ها اقدامی نکرده اند؟ با این حال امروز در کنار معرفی کشورهایی که واکسیناسیون رایگان برای گردشگرها در نظر گرفته اند، از هزینه رفت و آمد و تجربه چند مسافر که در ارمنستان واکسن زده اند ، نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

کشورهایی با گردشگری واکسن 

توزیع ناعادلانه و روند کند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، بعضی‌ از شهروندان جهانی و ساکنان این کشورها را به فکر سفر به کشورهای دیگر برای دریافت واکسن کرونا انداخت. از آن جا که در کشور ما هم نسبت به برخی کشورهای پیشرفته واکسیناسیون کرونا با روند کندی انجام می‌شود، بسیاری از ایرانیان به دنبال آن هستند که با خرید بلیت هواپیما و سفر به کشورهایی که به گردشگرها خدمات واکسن می‌دهند، فرایند واکسیناسیون خود و خانواده‌شان را سرعت ببخشند و برای این کار به چند کشور از جمله روسیه، مالدیو، امارات، صربستان و ارمنستان سفر می کنند که در ادامه درباره هزینه سفر به این کشورها نوشته ایم.

هزینه سفر و واکسن های موجود

در این بخش سعی کردیم به شما درباره واکسن های رایگانی که در هر کدام از کشورهای دارای گردشگری واکسن ارائه می شود، اطلاعاتی بدهیم و از هزینه سفر به آن کشورها نوشته ایم.

صربستان  - فایزر، اسپوتنیک وی، آسترازنکا و سینوفارم

یکی از کشورهایی که به مسافران واکسن رایگان تزریق می کند، صربستان است که در شرق اروپا واقع شده است . مسئولان این کشور برای این که مردم شان را ترغیب به تزریق واکسن کنند ، جایزه تعیین کرده اند. به گزارش آناتولی با این حال ،هنوز تعداد زیادی از مردم این کشور واکسینه نشده اند. در این کشور واکسن های فایزر، اسپوتنیک وی، آسترازنکا و سینوفارم به گردشگران در تمام مراکز درمانی   تزریق می شود. دویچه وله مدعی شده  در این کشور تاکنون بیش از 25 هزار گردشگر خارجی واکسن کرونا را دریافت کرده اند. با نگاهی به قیمت تورهای این کشور به نظر می رسد اکنون در صورت انتخاب هتل 4 و 5 ستاره باید به ازای هر نفر 37 میلیون تومان پرداخت کرد.

روسیه  - اسپوتنیک وی

روسیه از دیگر کشورهایی است که به گردشگران واکسن کووید19 اسپوتنیک وی ساخت خودش را ارائه می‌کند. در این زمینه، تورهای مسافرتی متعددی با عنوان «سلامت» عرضه شده است. در روسیه هم برخی از مردم تمایلی به تزریق واکسن ندارند و گفته می شود دولت این کشور واکسن را در این کشور اجباری کرده و کسانی که واکسن نزده باشند برای ورود به رستوران‌ها و برخی اماکن عمومی، با مشکل روبه رو خواهند شد. قیمت تور مسافرتی به این کشور اکنون 29 میلیون تومان است که با توجه به انتخاب هتل می تواند مقداری تغییر کند.

مالدیو  - کوواکس

مالدیو جزیره‌ای در اقیانوس هند است که اقتصادش وابسته به گردشگری است و همه‌گیری ویروس کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرد. حالا این کشور برای جبران صدمات وارد شده به اقتصاد خود، اقدام به خرید واکسن چندین برابر جمعیت   خود کرده و تصمیم گرفته سیاست افزایش گردشگر را در پیش بگیرد. در این کشور که حدود 93 درصد مردم واکسینه شده اند، واکسن های کوواکس فقط در پایتخت این کشور یعنی شهر ماله به گردشگران تزریق می شود. تورهای گردشگری به این کشور اکنون از 23 میلیون تومان شروع می شود.

امارات - فایزر، سینوفارم

امارات مقصد دیگری برای گردشگران است تا به واکسن کرونا دست یابند. به دلیل نزدیکی امارات متحده به ایران، این کشور مقصدی برای ایرانی هایی شده که دوست دارند زودتر واکسن کرونا را تزریق کنند. البته در این کشور فقط در دبی و ابوظبی به مسافران واکسن می زنند. گفته می شود دبی فقط واکسن سینوفارم دارد و کسانی که می خواهند فایزر تزریق کنند، باید به ابوظبی بروند. ارزان ترین تور امارات هم اکنون از 6 میلیون تومان شروع می شود.

ارمنستان  - آسترازنکا، اسپوتنیک وی

ارمنستان هم به منظور تشویق مردم خود به تزریق واکسن کرونا و نجات گردشگری، فرایند واکسیناسیون کووید-19 را به صورت عمومی آغاز کرده و گردشگران هم بدون نیاز به ثبت نام می توانند واکسن دریافت کنند. با توجه به همسایگی ارمنستان با ایران، این کشور هم مقصد خوبی برای دریافت واکسن کرونا شده و افراد زیادی برای دریافت واکسن به این کشور سفر می کنند که در ادامه درباره آن مطالبی را می خوانید. در این کشور واکسن های اسپوتنیک وی و آسترازنکا تزریق می شود. البته تنها واکسن آسترازنکا بدون معطلی تزریق می شود و برای واکسن روسی باید از قبل ثبت نام کنید و حداقل 10 روز در نوبت بمانید. گفته می شود که فعلا تمام پروازها رزرو شده اما قیمت تور تا همین چند وقت پیش از 5 میلیون و 500 هزار تومان به بالابود.

تزریق لب مرز

نکته قابل توجه در باره واکسن کرونا در ارمنستان ، این است که کاربران زیادی در توئیتر نوشته اند نیازی نیست وارد کشور ارمنستان شوید بلکه همان لب مرز هم می‌توانید واکسن رایگان بزنید و برگردید. کافی است فقط پاسپورت داشته باشید. یکی از کاربران که از تهران برای تزریق به لب مرز ارمنستان رفته می گوید: «هزینه رفت تا لب مرز ارمنستان یک و نیم میلیون تومان است. رفت و برگشت با هم دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. نیازی به اقامت و ورود به شهرهای ارمنستان هم ندارید. من همان لب مرز در یک آمبولانس واکسن زدم و برگشتم.» با این حال تجارت نیوز مدعی شده است مسافرانی که برای تزریق واکسن رفته اند می توانند هم واکسن بزنند و هم چند دوز واکسن وارد کنند. البته درباره قیمت واکسن مطلبی ننوشته است. اما از آن جا که واکسنی که در ارمنستان تزریق می‌شود آسترازنکا و اسپوتنیک است و هر دو واکسن باید بین دو تا هشت درجه سانتی گراد نگهداری شوند ، این سوال به وجود می آید که آیا این واکسن ها با یخچال‌هایی که امکان نگهداری آن ها را داشته باشند، حمل می شوند؟

هر دوز واکسن در لب مرز چند؟

از آن جا که هم اکنون در بازار سیاه واکسن در کشورمان قیمت آن از 10 میلیون تومان شروع می شود، بسیاری به جای خرید واکسن از بازار سیاه به دنبال راهی برای رسیدن به مرزهای ارمنستان هستند تا واکسن رایگان دریافت کنند. گفته می شود اتوبوس های دربستی با 12 میلیون تومان مسافران را به صورت رفت و برگشت از تهران تا لب مرز و برعکس می برند و ماشین های شخصی 3 میلیون تومان می گیرند. یکی از کاربران نوشته :« اگر به واکسن های لب مرز اعتماد ندارید، می توانید از لب مرز تا ایروان ۵۰۰ هزار تومان و برای برگشت هم یک میلیون تومان بدهید تا نگرانی تان کم شود.»  البته یادتان باشد که اگر از مرز رد شوید باید برای دوز اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دوز دوم ۶۰۰ هزار تومان به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

دلیل تزریق واکسن رایگان در ارمنستان

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی بهداشت در باره علت تزریق رایگان واکسن آسترازنکا در ارمنستان به میزان گفته :«در برخی از کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است. این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور از واکسن‌ها استفاده نکرده اند و از آن جا که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند ، به گردشگرهایی که به آن جا سفر می‌کنند، تزریق می‌شوند.» او در ادامه هم گفته که در برخی دیگر از کشورهای همسایه ما استقبال عمومی صورت نگرفته و تاریخ انقضای واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.البته در افغانستان هم به مسافران واکسن کرونا تزریق می کنند ،آن هم به این دلیل که بسیاری از مردم این کشور تمایلی به تزریق واکسن ندارند و در صورت تزریق نشدن واکسن ها فاسد می شود. 

کلام آخر

در پایان باید این نکته را به مسئولان گوشزد کنیم که روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری پیش ببرند تا شهروندان مجبور نشوند برای دریافت واکسن به کشورهای دیگر بروند که هم خودشان با مشکلاتی از جمله هزینه های بالای سفر روبه رو شوند و هم از خارج شدن ارز جلوگیری شود. امیدواریم دولت به دریافت  عوارض خروج  از این مسافران دلخوش نباشد چرا که حجم بیشتری ارز از کشور خارج می شود و ضروری است برای  واردات واکسن اقدام شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۷۵۰۸۰۹:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۴
دولتی که معیشت مردم را به بازی می گیرد فکر نمی کنی جلوی واکسن داخلی را گرفته تا....!!!
ناشناس۲۰۷۷۵۲۵۰۹:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۴
فکر کن مردم این کشورها خودشان هنوز نزدن توریسم واکسن راه انداختند خوب یه جای کار ایراد دارد و امان از ساده لوحان که....
ناشناس۲۰۷۷۷۱۰۱۱:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۴
خوب خداراشكر بالاخره همسايه ها به كمك وزارت بهداشت و ستاد كرونا امدند تا دست تنها نباشند. !!
ناشناس۲۰۷۷۸۱۵۱۲:۰۹:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۱۴
چرا مسئولان برای واردات واکسن اقدامی نمی کنند؟ کدام مسئول؟ مگر ما مسئول هم داریم؟
احد۲۰۷۷۸۶۶۱۲:۳۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۴
اگر مسئولین میخواستن به این موادر فکر کنند که اوضاع الان اینگونه نیود ! نه فقط واکسن بقیه موارد هم از این بهتر نیست !
ناشناس۲۰۷۸۰۲۹۱۳:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۴
خدا را شکر در ایران مشکل فساد واکسن نداریم . وگرنه چه کار میکردیم ؟ مسئولین متشکریم
ناشناس۲۰۷۸۰۵۴۱۳:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۱۴
منتظرند تعداد متقاضیان توسط ویروس کرونا تعدیل شود بعد اقدام به واکیسیناسیون نمایند.
ناشناس۲۰۷۸۱۶۱۱۴:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۱۴
هر مسافر برای زدن دو دوز واکسن در کشور خارجی باید دو بار هزینه خروج از کشور به دولت بده. این یعنی درآمد زایی یک میلیون تومانی به ازای هر یک نفر برای دولت ایران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین