پول پاشی در شهرداری؟! / اعلام کنید برای چه محتوایی پول خرج کرده‌اید!

سیاسی،   4000412100 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
پول پاشی در شهرداری؟! / اعلام کنید برای چه محتوایی پول خرج کرده‌اید!

 
به گزارش روزنامه جهان صنعت دیروز خبر پول‌پاشی‌های روابط‌عمومی شهرداری تهران توئیتر را به لرزه درآورد. یکی از کاربران با اعلام اینکه تعدادی از خبرگزاری‌ها و خبرنگاران نورچشمی شهرداری تهران برای تولید محتوا و بازنشر خبرهای شهرداری در توئیتر که برای عموم فیلتر است، مبلغ ۳۹۶ میلیون تومان گرفتند. اما براساس لیستی که در فضای مجازی منتشر شده پول‌پاشی شهرداری تهران فقط به توئیتر ختم نمی‌شود. بلکه براساس فهرستی که منتشر شده، اغلب آنها کانال‌های تلگرامی و رسانه‌هایی از جمله بهشت‌آنلاین، تدبیرپرس، اصلاحات، روزفام، ‌هات‌نیوز، آرمان‌نیوز و محمد حیدری به چشم می‌خورد.۳۹۶ میلیون تومان هزینه برای انتشار چند خبر این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده که بازخورد این کار رسانه‌ای چه بوده است؟ در وضعیتی که خدمات شهری و وضعیت حمل و نقل تهان معطل بودجه است لزوم این اقدام توسط شهرداری تهران محل سوال است. از سویی در این چندسال شهرداری تهران هیچ حمایتی از برخی رسانه‌های درجه یک و تاثیرگذار کشور نکرده، بلکه تنها از دوستان و نزدیکان به نوعی خودی‌ها حمایت کرده است.

رسانه‌های شناسنامه‌دار منتقدان اصلی عملکرد روابط‌عمومی شهردای تهران هستند که چرا برای بازنشر خبرهای شهرداری با رسانه‌های کمتر دیده شده، بدون روند کارشناسی و حتی بدون تشریفات قرارداد بسته‌اند. در حالی که این بودجه می‌توانست رسانه‌های بزرگی را از معرض ورشکستگی نجات دهد. این در حالی است که تاکنون شهرداری تهران از رسانه‌های مطرح حتی یک ریال هم حمایت نکرده است. با این حال معلوم نیست خبرهایی که با بودجه میلیونی توسط رسانه‌های درجه چندمی منتشر شده از چه نوع محتوایی برخوردار بوده است. ‏چرا که بیشتر قراردادهای بین این رسانه‌ها و شهرداری بدون ضابطه و ارزیابی بوده است. براساس بررسی‌های یکی از کانال‌های تلگرامی که نامش در این لیست وجود دارد ۱۰۰ نفر بازدیدکننده بیشتر ندارد! بنابراین چرا باید برای چنین کانالی میلیون‌ها تومان پرداخت شود؟!

محتوای درون خبرها چه بوده؟

در همین راستا بیژن مقدم، مدیرمسوول سایت الف در خصوص قرارداد توزیع محتوا توسط شهرداری تهران چند نکته را به «جهان‌صنعت» گفت: اولا باید از اقدام شهرداری در انتشار قراردادها در سامانه‌ای عمومی تشکر کرد. این اقدامات گام‌های اولیه برای شفافیت در کشور است که باید آن را ستود. ثانیا اصل چنین قراردادهایی برای اطلاع رسانی، تولید و توزیع محتوا نیز پدیده‌ای عجیب و غریب نیست. آنچه در فضای مجازی درباره قرارداد ۳۹۶ میلیون تومانی آمده در دل خود سوالاتی را دارد که باید به آن پاسخ داد و خوب است شهرداری بی‌اعتنا به آنها نباشد.
وی افزود: به نظر من آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، محتوایی است که بابت آن چنین پولی پرداخت شده است. همانگونه که در متن قرارداد آمده پرداخت مبالغ براساس گزارش اقدامات انجام شده بوده و لذا بهترین کار این است که محتوای مطالب توزیعی را منتشر کنند تا ببینیم این پول برای چه چیزی خرج شده است. آیا این محتواها برای بازتاب عملکرد شهرداری بوده یا تخریب این و آن؟ ضمن اینکه گزارش دایره نفوذ و قدرت توزیع پیام توسط دریافت‌کنندگان مبالغ نیز خوب است منتشر شود.

تذکر می‌دهیم!

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا شورا بر صورت‌های مالی شهرداری تهران در این خصوص نظارت کرده یا نه؟! به «جهان‌صنعت» گفت: بنده از بطن ماجرا اطلاعی ندارم و باید کم و کیف آن مشخص شود. اما به شما اطمینان می‌دهم در جلسه بعدی شورا حتما این موضوع را از قول شما مطرح خواهم کرد. زیرا این موضوع نیاز به بازرسی دارد و حتما باید صورت مساله آن روشن شود. از طرفی اینکه آقای محمدی چگونه این موضوع را تایید کردند خود جای بحث دارد. اما در هر صورت این موضوع را در جلسه بعدی شورا تذکر می‌دهم.

می‌خواهند خرابمان کنند!

اما شهربانو امانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در خصوص رسانه‌ای‌شدن پول‌پاشی‌های روابط‌عمومی به «جهان‌صنعت» گفت: بنده اطلاعات کافی در این مورد ندارم، من هم این موضوع را در شبکه‌ها خواندم ولی بعید می‌دانم چنین موضوعی وجود داشته باشد. چه بسا دیروز هم به آقای حناچی پیغام داده شد که این بحث دیگر چه صیغه‌ای است و ایشان هم اظهار بی‌اطلاعی کرد. به نظرم چون پایان دوره شورا است، هر چی دم‌دستشان باشد به ما می‌زنند. بهتر است در این مورد با آقای اعطا صحبت کنید.

تلفنی مصاحبه نمی‌کنم!

بنابراین برای روشن شدن قضیه با علی عطا یکی از فعال‌ترین اعضای شورا در توئیتر تماس گرفتیم ولی ایشان بدون پاسخی گفتند که مصاحبه تلفنی انجام نمی‌دهند و اگر سوالی داریم باید در صحن شورا حضور پیدا کنیم. بنابراین پاسخ «جهان‌صنعت» بی‌جواب باقی ماند.

منتقدان خوش‌نیت نیستند!

بعد از سرازیر شدن انتقادها در توئیتر به سوی شهرداری تهران، غلامحسین محمدی، مشاور شهرداری و رییس مرکز ارتباطات و بین‌المللی شهرداری تهران در توئیترش نوشت: ‏‏قراردادی برای توزیع ماهانه(حدود صد خبر) به مدت یک سال در حدود ۳۰کانال خبری تلگرامی و اینستاگرامی. بدون هیچ پنهان‌کاری! کسانی که به این قرارداد شفاف و قانونی نقد دارند ممکن است بعضا خوش‌نیت هم نباشند اما ما افتخار می‌کنیم در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و به همه پاسخگوییم.
محمدی در توئیت دیگر نوشت: ‏مرکز ارتباطات شهرداری تهران در دوره مدیریت بنده تاکنون با افراد حقیقی و حقوقی بسیاری در چارچوب اختیارات قانونی و بودجه مصوب همکاری نموده است و اگر منجر به قراردادی شده آن را در سامانه‌ها ثبت نموده‌. اخیرا موردی در توئیتر طرح شده که اتفاقا هیچ تولید و توزیع خبری در توئیتر نداشته!

وی در ادامه تاکید کرد: وظیفه روابط‌عمومی اطلاع‌رسانی اقدامات سازمان از طرق شفاف به عموم شهروندان است. رسانه‌های مکتوب و مجازی، رسمی و غیررسمی برای این مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا اینکه با افراد و شرکت‌ها بحث تولید و توزیع محتوا قرارداد بسته شود از وظایف ذاتی روابط‌عمومی است.

چرا بدون تشریفات قانونی‌؟

‏‎مشاور شهرداری تهران در حالی از عملکردشان تمام قد حمایت کرد که براساس شنیده‌ها این پول‌پاشی‌ها به دور از تشریفات قانونی طی شده است. یکی از کاربران توئیتر در انتقاد به این خبر نوشته است: «همان طور که نوشتید برون‌سپاری تولید محتوا یک بخش از کار روابط‌عمومی است. در قراردادی که اطلاعاتش را گذاشتید نوشته بر اساس ماده ۳۳ در مورد معاملات از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال تشریفات قانونی را ترک کرده‌اید. مبلغ این قرارداد خیلی خیلی بیشتر است نه؟» کاربر دیگری هم در این مورد نوشته است: «‏نکته جالب این ماجرا، تمامی این قرارداد‌های خارج از ضابطه و دارای ترک تشریفات در شرکت پیام رسا که آقای غلامحسین محمدی رییس هیات‌مدیره اون هست اتفاق افتاده است. این شرکت۹۰ درصد قراردادهای خودش رو داخل سامانه قرار نداده و پرابهام‌ترین قرارداد‌ها در این شرکت بسته شده!» .

یکی دیگر از کاربران توئیتر نوشته است: «‏شهرداری تهران محل بخور بخور برخی خبرنگارهای جریان سیاسی خاص بوده؛ بیخود نبود اینقدر اینجا سر و صدا و فحش به مردم می‌دادند! برای ۴تا خبر کپی پیست و ریتوئیت کردن داخل توئیتر ۴۰۰ میلیون تومان گرفتند! کلی قرارداد دیگه هم هست با مبالغ بالاتر ولی اسم‌های آبرومندانه‌تر!» وی در توئیت دیگری نوشت: «دو ساعت بعد نوشتن این توئیت،کلیه قرارداد‌ها در سایت شهرداری ‎از دسترس خارج شده! به شورای شهر اصلاح‌طلب تبریک بگیم. خیلی از قرارداد‌ها اصلا آپلود نشدن و تنها اسم شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری قید شده. برای جلوگیری از نظارت، قراردادها در شرکت‌های زیرمجموعه بسته شده.» کاربر دیگری با اعلام اینکه هیچ‌کس برای شهرداری رایگان تبلیغ نکرده نوشت: «به جرات می‌گم، هیچ‌کس برای شهرداری تهران به رایگان تبلیغ نکرده! اگر بخواهم ادامه بدم، باید تمام وقت شروع کنم در توئیتر گشتن و عکس گذاشتن! همین رو یه خورده بزرگ‌ترش کنید بیارید در شکل و اندازه انتخابات!»

کاربرانی هم با انتقاد به جوسازی‌های شهرداری تهران در توئیتر نوشته است: «‏‎‎‎اونا پولش را می‌گیرن و برای خوشایند این و اون توئیت میزنن؛ بعد یه عده ساده جوگیر اینا میشن؛ فرقی هم نداره برای مخالفت یا موافقت».

کلام آخر

با این تفاسیر واکنش به پولپاشی‌های شهرداری تهران در شبکه‌های مجازی بسیار است و برخی هم بر این عقیده‌اند اگر شهرداری تهران بودجه دارد باید به جای چنین هزینه‌های هنگفتی به فکر بازسازی و خرید اوتوبوس‌های فرسوده سطح شهر باشد. از طرفی هنوز وضعیت پسماندهای رها شده در آرادکوه مشخص نشده و تا به امروز با وجود بحران کرونا و کاهش تردد مردم هنوز تهران هوای خوش به خود ندیده است. همچنان بعد از سال‌ها بوی نامطبوع تهران را فرا می‌گیرد ولی هنوز علت اصلی آن معلوم نشده است. این در حالی است که شهرداری تهران بدون در نظر گرفتن چنین مواردی برای بازنشر خبرهایش که مشخص نیست محتوای آن قابل ارزش بوده یا نه، میلیون‌ها تومان پول هزینه کرده و مشکلات تهران را رها کرده است.

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۲۰۷۵۴۶۹۱۶:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۲
من از بی قانونی دفاع نمیکنم ولی شنیدم فرمودند الناس علی دین ملوکهم وقتی مجلس بی دلیل ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صدا و سیما برای ایجاد محتوی هبه میکنه از شورا و شهرداری چه توقعی؟؟ منصف باشیم متاسفانه تمام ارگان ها و نهاد ها شبیه هم هستند و از هم تبعیت میکنند و این میشود فساد ساختاری و دور تسلسل
ناشناس۲۰۷۵۶۳۷۱۹:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۱۲
یک سری هم به بانک های دولتی بزنید شرکتی که در رویداد 24افشاگری شد و قرار بود با چندین برابر قیمت نمایشگاه بیمه و بانک را انجام بدهد و با اطلاع رسانی سایت رویداد 24جلو‌ آن گرفته شد نزدیک دو سال است که در یک بانک دولتی با حمایت مدیر عامل و مدیر کل روابط عمومی آن بانک که از دوستان نزدیک آن شخص است قرار داد های کلان تبلیغاتی را می گیرد و هیچ مرجع نظارتی داخل بانک و خارج بانک به آن کاری ندارد حالا شما به شهرداری گیر داده اید .
ناشناس۲۰۷۵۹۳۱۰۷:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۱۳
از اول هم بوده
ناشناس۲۰۷۶۱۶۲۱۰:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۱۳
لطفا از اقای قالیباف هم بپرسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین