آرای باطله؛ حاشیه ای که به متن آمد

گروه سیاسی الف،   4000409152 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آرای باطله؛ حاشیه ای که به متن آمد

 موضوعی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بر خلاف دوره های پیشین که امری حاشیه ای بود، مانند متن انتخابات مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفت میزان بالای آرای باطله بود که حدود ۱۳ درصد کل آرای ریخته شده به صندوق‌های رأی را به خود اختصاص داده‌ بود. بر این اساس آرای باطله مأخوذه 3.740.688 رأی بود که در جایگاه دوم قرار گرفت. نکته جالب آن‌که در انتخابات شوراها در برخی از شهرها، آرای باطله در رتبه اول قرار گرفت.

مطابق ماده 25 قانون انتخابات ریاست جمهوری، آراء غیرقابل‌خواندن، آرایی که از طریق خریدوفروش به‌دست‌آمده باشد و آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد جزء آرای باطله به‌حساب می‌آیند.

از زمان اعلام نتایج، اظهارنظرهای فراوانی درباره دلایل افزایش آرای باطله بیان شد اما آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه 7 تیرماه در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه از آرای باطله تحلیلی ارائه دادند که نیازمند توجه و تأمل بیشتری است.

رهبر انقلاب فرمودند: «آن‌کسی که می‌آید در شعبه‌ی رأی‌گیری می‌خواهد رأی بدهد، با صندوق قهر نکرده، می‌خواهد رأی بدهد، نگاه می‌کند می‌بیند شخصی که قبول دارد در این مجموعه‌ی نامزدها نیست، خب این چه‌کار کند؟ می‌تواند قهر کند بگوید حالا که شخص موردنظر من در فهرست این نامزدها نیست من رأی نمی‌دهم، می‌تواند برود، اگر قهر نکرد، نرفت و رأی داد و اسم همان شخص را نوشت که این می‌شود آراء باطل یا رأی سفید انداخت، پس این پیداست که به صندوق رأی علاقه‌مند است، پیداست که با صندوق رأی قهر نکرده، پیداست که به‌نظام علاقه‌مند است».

با توجه به تحلیل ارائه‌شده از سوی رهبر انقلاب درباره آرای باطله می‌توان بیان داشت فردی که پای صندوق رأی حاضر می‌شود حتماً طرفدار و معتقد به‌نظام جمهوری اسلامی است اما فردی که به معیارها و ویژگی‌های وی نزدیک باشد در فهرست نامزدهای انتخاباتی وجود نداشته است. دراین‌بین بر اساس تحلیل فوق می‌توان عملکرد شورای نگهبان را نیز مورد ارزیابی قرار داد که اگر احتمالاً در ماجرای احراز صلاحیت به‌طور مطلوب‌تری برخورد می‌شد احتمالاً آرای باطله کمتری به صندوق‌های رأی ریخته می‌شد. البته عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر موردنقد برخی دلسوزان نظام جمهوری اسلامی نیز قرارگرفته است.

اگر قرار باشد به‌صورت دقیق‌تری آرای باطله تحلیل شود ضرورت دارد تا دقیقاً ترکیب آرای باطله نیز موردتوجه قرار گیرد. احتمالاً آرایی در صندوق‌های اشتباهی انداخته‌شده‌اند، درصدی از آن‌ها سفید است، درصدی غلط و ناخوانا و احتمالاً اسامی دیگری خارج از فهرست نامزدها نیز در برگه‌های رأی نوشته‌شده باشد که اگر قرار باشد نظر جامع‌تری دراین‌باره ارائه داد حتماً این مسئله نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

مسئله دیگری که می‌باید در کنار آرای باطله مورد تحلیل قرار گیرد عدم مشارکت 51 درصدی واجدان شرایط است که ضرورت دارد به آن نیز توجه شود. البته در این دوره از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، فضاسازی سنگینی توسط رسانه‌های معاند صورت گرفت تا مردم را از رأی دادن منصرف نمایند. در خارج از کشور نیز به‌صورت وحشیانه به افرادی که قرار بود در انتخابات شرکت کنند حمله می‌شد. به این ها باید موضوع کرونا را نیز اضافه کرد. 

مسئله‌ای که از این به بعد می‌باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد این است که آرای باطله در انتخابات بعدی به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری به کدام سمت گرایش خواهند داشت؟. آیا در چهار سال آینده نیز میزان زیادی رأی باطله به صندوق ریخته خواهد شد یا آرا به سمت رأی ایجابی حرکت می‌کنند و از یکی از نامزدها حمایت می‌کنند یا حتی ممکن است به سمت عدم مشارکت در انتخابات بروند.

بنابراین با این توضیحات می‌توان گفت سال‌های آینده و عملکرد مسئولان و نهادهای مختلف علی‌الخصوص دولت تأثیر بسزایی در تعیین رفتار آرای افرادی که در این دوره رأی باطله داده‌اند داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۷۲۵۰۲۰۹:۴۰:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
من متعجبم تا کی نارضایتی از عملکرد مسئولین باید به پای تبلیغات سوئ خارج از کشور نوشته بشه؟بابا یعنی مردم ایران خودشون کوچکترین فهمی ندارند که امور مملکت وناکار آمدی مسئولان را تجزیه تحلیل کنند ؟..
ناشناس۲۰۷۲۵۷۳۱۰:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
تکلیف آن 450 هزار نفری که برگه رای خود را به صندوق نیانداخته و با خود به منزل بردند را هم معلوم کنید.
ناشناس۲۰۷۲۵۸۰۱۰:۲۷:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
شرکت یا عدم شرکت در انتخابات حق شهروندی است که کسی نمی تواند آن را سلب کند.
ناشناس۲۰۷۲۵۸۲۱۰:۲۸:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۱۰
اگر قرار باشد که همه یک کار باید بکنند و به یک نوع تفکر عقیده داشته باشند، در این صورت انتخابات چه معنی دارد؟
ناشناس۲۰۷۲۵۸۵۱۰:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
محدودیت غیر موجه در هر انتخاباتی امری مذموم و ناپسند بوده که تبعاتی در پی دارد.
ناشناس۲۰۷۳۴۹۱۲۳:۲۲:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
احسنت
ناشناس۲۰۷۲۵۸۸۱۰:۳۱:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
دقیقا مثل اینه که توی فوتبال تیم بازنده بگه چون حریف حمله می کرد ،گل خوردم. دشمن کارش دشمنیه شما باید درست عمل کنید. وقتی شما ضعیف می شوی حمله دشمن بچشم میاد وگرنه همیشه دشمنان سعی کردن که مشارکت در انتخابات پایین باشه
ناشناس۲۰۷۳۰۲۸۱۵:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
خوشبختانه دو قانون بسیار خوب داریم که باید بدرستی و بدون خط قرمز اجرا شود این دو قانون به نوعی مادر تمامی مبارزات با فساد اقتصادی است 1_قانون مشروعیت سنجی اموال یا همان قانون از کجا آورده ای و از چه راهی2_قانون اعاده اموال نامشروع تصریح شده در سند تحول قوه قضا
ناشناس۲۰۷۲۶۲۲۱۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۰
چون هنوز به آن حد نرسیدی که بدانی کرونا 10 الی 15 درصد آمار را پایین آورد چون دولت برگه ها را یه جوری کنار هم قرار داد که آرا نادرست بالا برود چون در این دور دشمنان تبلیغ سنگین روی عدم مشارکت کردن
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۰۷۲۷۸۱۱۲:۳۷:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۰
به حول و قوه الهی الان یکدست ترین دولت و مجلس و قوه قضاییه شکل گرفته است امید است از این توفیق الهی بالاترین بهره را برد و ریشه های فساد از بیخ و بن کنده شده و از آن به بعد شاهد فساد و تخلف نباشیم و تمامی کسانی که از سالیان گذشته تا بحال انواع فسادها را داشته اند به مجازات های لازم برسند و ثروت های نامشروع و باد آورده از انها باز پس گرفته شود
ناشناس۲۰۷۲۸۳۸۱۳:۱۱:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۰
متاسفانه چه بخواهید چه نخواهید ! قسمتی از مردم ، تحلیلهای آنسوی آب را می پذیرند!
ناشناس۲۰۷۲۹۷۰۱۴:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
یعنی افکارشون دست دشمن خودشان است
ناشناس۲۰۷۳۰۱۷۱۵:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
یعنی خودشون مثل .. عقل ندارن؟!
ناشناس۲۰۷۲۸۵۰۱۳:۲۰:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
کاش مسئولان همین یک کامنت را بخوانند و بفهمند .
تبریزی۲۰۷۳۰۹۱۱۶:۲۵:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
من روز انتخابات رفتم رای بدم دیدم کروناست برگشتم.
ناشناس۲۰۷۳۹۳۶۱۲:۰۴:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۱
رفتی و دیدی کروناست؟
محمد قاسمی۲۰۷۲۵۲۹۱۰:۰۰:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
مردم خودشون میدونن نظرشون چیه و اعلام کردند. شما تفسیر به مطلوب نکنید
ناشناس۲۰۷۲۵۳۲۱۰:۰۲:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۰
دور بعدی شرایط عادی می شود هم بالا رفتن آمار مشارکت و هم آرا باطله چون این دولت دیگر نیست که ما با کارشکنی های از عمد در این دو سال حتی در روز انتخابات ..
ناشناس۲۰۷۲۵۳۳۱۰:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
مزدوران که روی عدم مشارکت سرمایه گذاری کردن شکست سنگین خوردن همین بس است و رو سیاهی شد برای این یک عده ای که اسیر تبلیغات دشمنان شدن
ناشناس۲۰۷۲۵۴۹۱۰:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
نمیدونم چرا میخوایین با حلوا حلوا گفتن دهنتون رو شیرین کنین والا همه چیز عیانه ، اکثریت ناراضین حالا شما خودتون رو بزنین به اون راه
ناشناس۲۰۷۲۶۰۹۱۰:۴۷:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
والا این عده که میفرمایین بالای ۵۰ درصد مردم ایرانند
ناشناس۲۰۷۲۸۸۸۱۳:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
هیچ وقت 100درصدی رای نخواهند داد و مشارکت به صورت نرمال 70درصدی است که این دور به به خاطر کرونا و.. 20درصد کمتر شد و 50درصدی شما هم دلیل بر این نیست که همه نخواستند رای ندهند
عمران۲۰۷۲۶۴۲۱۱:۱۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۱۰
دوست عزیز، پنجاه و یک درصد شرکت نکردند، حدود شش درصد هم رای باطله بوده، رای سالم کلا ۴۲ درصد بوده است. ملتفت هستین؟
ناشناس۲۰۷۲۷۳۱۱۲:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
شایدم متنی که به حاشیه رفت!
ناشناس۲۰۷۲۹۶۳۱۴:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۱۰
آرای باطله دو منشا اصلی دارد که در مطلب فوق اشاره ای به آن نشده است اول اینکه بخشی از قشر جوان آماده بازار کار که امید به یافتن شغل دولتی دارند قصد شرکت ندارند ولی فقط برای درج مهر انتخابات در سوابق شناسنامه شرکت می کنند و رای باطله به صندوق می اندازند. گروهی نیز صرفا بخاطر ارتباطات فامیلی قومی منطقه ای در انتخابات شورا شرکت می کنند و راغب به انتخاب ریاست جمهوری نیستند ولی چون تعرفه داده می شود طبیعتا بصورت باطله در صندوق می اندازند..
ر.ش.ی۲۰۷۳۰۴۲۱۵:۴۶:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۰
آقا یک حماسه آفریده شده دشمنان مریض نمیتوانند بببینند.
ناشناس۲۰۷۳۰۸۸۱۶:۲۴:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۰
به جز ارای باطله که بحث دیگری است انهایی که در انتخابات شرکت نکردند بیشتر به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی بود .حضورویا عدم حضور کاندیدای خاص دربین توده های مردم چندان مهم نیست آنچه مهم می باشد رفع دغدغه ها و مشکلات اقتصادی است .
کاوه۲۰۷۳۳۵۲۲۰:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۱۰
وقتی اعلام می کنند کسی که رای ندهد مسلمان نیست یا رای ندادن حرام است کسی که اندکی ایمان داشته باشد پای صندوق رای می رود و برای اینکه کاندیدای مطلوب را نمی بیند رای باطله می دهد .
ناشناس۲۰۷۳۸۳۸۱۰:۲۷:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۱۱
من رای میدهم پس من هستم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین