دغدغه تازه کرونا برای آموزش و پرورش

گروه اجتماعی،   4000214004 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کرونا به دغدغه کارشناسی تازه ای در کشور دامن زده است: امتحانات پایان سال دانش آموزان حضوری باشد یا نباشد؟!

دغدغه تازه کرونا برای آموزش و پرورش

 به گزارش الف، آنطور که مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند، قرار است امتحانات دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم در همه نقاط کشور به صورت حضوری برگزار شود. همچنین امتحانات پایان سال تحصیلی در همه مدارس مناطق آبی نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در این بین، بسیاری از والدین نگران هستند که این تصمیم جنجالی، سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد.

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش وزارت آموزش و پرورش هم تاکید کرده است: «بر اساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل تاثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

او خاطرنشان کرده است: « امسال دو هزار و ۷۰۰ حوزه برگزاری آزمون نسبت به شرایط عادی، افزایش یافته است تا دانش‌آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر و در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار گیرند. همچنین در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری خواهد بود. در سایر مناطق نیز که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد، در همه پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.»

همچنین محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم به دلایل حضوری بودن امتحانات دانش آموزان پرداخته و تاکید کرده است: «طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه نهم و دوازدهم باید حضوری باشد، چون در آینده زندگی و شغلی دانش آموزان تاثیر گذار است. البته ممکن است در زمان برگزاری امتحانات با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه شویم. در آن صورت ترجیح می‌دهیم امتحانات حضوری را به تاخیر بیندازیم. به طور کلی، با ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگ هستیم و بدون نظر آنها اقدام نمی‌کنیم. جلسات با مسئولان وزارت بهداشت نیز برگزار شده است و به جمع بندی رسیده‌ایم. البته مجموع این تصمیمات باید در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصویب شود. تصمیم این است که بعد از عید فطر، امتحانات دانش آموزان برگزار شود، مگر اینکه با محدودیت مواجه شویم که در آن صورت، زمان این امتحانات تغیر خواهد کرد.»

منتقدان: جان دانش آموزان باید در اولویت اول باشد

استدلال وزارت آموزش و پرورش این است که با توجه به تاثیر نتایج امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش آموزان و با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این پایه‌های تحصیلی باید به شکل حضوری برگزار شود.

مسئولان آموزش و پرورش می گویند به دلیل تاثیر امتحانات پایه نهم در انتخاب رشته تحصیلی و همچنین تاثیر معدل امتحانات پایه دوازدهم در انتخاب رشته‌های بدون کنکور که براساس سوابق تحصیلی انجام می شود، برگزاری امتحانات حضوری در این پایه های تحصیلی، اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان نظام سلامت، این استدلال ها را قبول ندارند و معتقدند که برگزاری امتحانات حضوری، سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد. 

دکتر هومن فلاح آبادی، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از جمله منتقدان برگزاری امتحانات حضوری مدارس است. او در گفتگو با الف تاکید می کند: «هیچ اولویتی بالاتر از سلامتی دانش آموزان نیست. برگزاری امتحانات حضوری در هر پایه تحصیلی می تواند سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد. نباید از یاد ببریم که کرونا با کسی تعارف و شوخی ندارد. کودک و بزرگسال هم نمی شناسد. اتفاقا در موج چهارم کرونا که با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی همزمان شده است، کودکان و نوجوانان بسیار آسیب پذیر هستند. برخلاف موج های قبلی کرونا، موج چهارم کووید 19 نشان داده است که قدرت سرایت بالایی در بین افراد کم سن و سال دارد و برخلاف موج های قبلی می تواند کودکان را هم به فاز بالینی حاد بکشاند.»

او یادآور می شود: «نباید از خاطر ببریم که هر دانش آموزی که به کرونا مبتلا شود، بیماری را به محیط خانه هم می برد. در آن صورت، افراد بزرگسال، سالمندان و بیماران هم در خطر خواهند بود. در شرایطی که روزانه حدود 400 نفر بر اثر کرونا فوت می شوند، برگزاری حضوری امتحانات می تواند این آمارهای تلخ را افزایش دهد و به وخیم شدن موج چهارم کرونا منجر شود.»

فلاح آبادی تصریح می کند: «اینکه گفته می شود پروتکل های بهداشتی در امتحانات حضوری رعایت خواهد شد، پیش فرض خوش بینانه ای است که احتمال دارد در خیلی از مدارس، محقق نشود. حتی اگر خوش بینانه تصور کنیم که در زمان امتحانات حضوری، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن به صورت 100 درصد در همه حوزه های امتحانی رعایت شود، باز هم این دغدغه وجود دارد که اجتماع دانش آموزان و دورهمی های قبل و بعد از امتحانات چطور کنترل خواهد شد؟ نمی شود ما چند صد هزار دانش آموز را به مدارس بکشانیم، بعد انتظار داشته باشیم که آب از آب تکان نخورد و کسی به کرونا مبتلا نشود.»

موافقان: گزینش دانشجو با امتحانات مخدوش، میسر نیست

بسیاری از کارشناسان آموزشی بر این باورند که برگزاری مجازی امتحانات دانش آموزان در همه پایه های تحصیلی می تواند به ضرر خود دانش آموزان تمام شود و آینده تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر علیرضا باقرخانی، کارشناس علوم تربیتی که سال ها به عنوان معلم در مدارس مختلف حضور داشته است، در گفتگو با الف به معایب برگزاری امتحانات مجازی اشاره می کند و می گوید: «برگزاری امتحانات مجازی بخصوص در پایه های نهم و دوازدهم، باعث می شود که سنجش درستی از توان علمی دانش آموزان نداشته باشیم. برگزاری امتحانات مجازی در این پایه ها، قطعا اجحاف و تبعیض در حق دانش آموزانی است که تلاش و پشتکار بیشتری داشته اند.»

او تصریح می کند: «سوال ما این است که وقتی معدل دانش آموزان پایه دوازدهم به معیار اصلی برای پذیرش در اغلب رشته های کنکور تبدیل شده است، در این شرایط چطور می توانیم مطمئن شویم که دانش آموز ما صلاحیت و شایستگی تحصیل در فلان رشته دانشگاهی را دارد؟ اصلا چه کسی می تواند تضمین کند که در صورت برگزاری آزمون مجازی، تقلب گسترده در امتحانات نهایی اتفاق نمی افتد. آیا می خواهیم با اتکا به نتایج مخدوش از امتحاناتی که از سلامتش مطمئن نیستیم، دانشجویان آینده کشور را انتخاب کنیم؟»

باقرخانی خاطرنشان می کند: «در این شکی نیست که امتحانات حضوری باید حتما با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. با این وجود، پرسش ما این است که چرا وقتی روزانه هزاران نفر حتی در اوج موج چهارم کرونا از سیستم مترو و اتوبوس استفاده می کنند، در آنجا به فکر انتشار گسترده بیماری نیستیم، اما وقتی پای امتحانات حضوری با رعایت کامل پروتکل ها به میان می آید، آنجا دغدغه ها فقط سلامت محور می شود. اینها با همدیگر تعارض دارد. نمی شود محدودیت جدی برای سفر رفتن، دورهمی و گشت و گذار در پاساژها قائل نشویم، ولی وقتی به امتحانات حضوری دانش آموزان می رسیم که به آینده تحصیلی و شغلی آنها گره خورده است، در آنجا محدودیت های افراطی قائل شویم.»

در هر حال، آنطور که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است، امتحانات مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ٢۴ خرداد در نقاطع یاد شده به صورت حضوری برگزار می‌شود. در این شرایط که وزارت آموزش و پرورش بر امتحانات حضوری اصرار دارد، باید امیدوار بود که در این فاصله حدود دو هفته ای تا شروع امتحانات، پیک چهارم کرونا با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، قدری فروکش کند تا دانش آموزان حداقل با میزان خطر کمتری در امتحانات حضوری شرکت کنند.

  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۳۵۳۸۱۰:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۴
بهترین استدلال ممکن برای برگزاری امتحانات حضوری: «چرا وقتی روزانه هزاران نفر حتی در اوج موج چهارم کرونا از سیستم مترو و اتوبوس استفاده می کنند، در آنجا به فکر انتشار گسترده بیماری نیستیم، اما وقتی پای امتحانات حضوری با رعایت کامل پروتکل ها به میان می آید، آنجا دغدغه ها فقط سلامت محور می شود. اینها با همدیگر تعارض دارد. نمی شود محدودیت جدی برای سفر رفتن، دورهمی و گشت و گذار در پاساژها قائل نشویم، ولی وقتی به امتحانات حضوری دانش آموزان می رسیم که به آینده تحصیلی و شغلی آنها گره خورده است، در آنجا محدودیت های افراطی قائل شویم.» یک بام و دو هوا نمی‌شود! یا زنگی زنگ، یا رومی روم!
تبریزی۱۹۵۳۷۷۱۱۳:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۴
به به. این استدلال شما مثل اینه که بگید "وقتی همه دزدی می کنن چرا من نکنم؟". عمل اشتباه رو با عمل اشتباه می شه توجیه کرد؟ می شه اون وقت بفرمایید منی که رعایت می کنم و بیرون نمی رم چرا باید با این استدلال شما "مجبور باشم" برم و مبتلا بشم؟ باشه. حضوری برگزار کنید ولی اختیاری باشه هم برای دانش آموزان و هم برای معلمین. اون وقت ببینیم چند نفر حضوری می رن.
ناشناس۱۹۵۴۰۳۴۱۵:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۴
مگر آموزش حضوری و با کیفیت بوده که امتحان حضوری و سرنوشت ساز می خواهید.
ناشناس۱۹۵۴۰۸۶۱۵:۴۴:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۴
اتفاقاً منم با آزمون حضوری موافقم چونکه اگه ازمون غیرحضوری باشه قطعاً همون بچه هایی که در طول سال اصلا درس نخوندن و فقط به فکر کارهای شخصی شون بودن حالا خیلی راحت توی امتحانا تقلب میکنن. اینجوری حق بچه هایی که توی خونه موندن و زحمت کشیدن ضایع میشه. ببخشید که این حرفو میزنم اما اینکه بعضی ها ادعای سلامتی بچه ها را میکنن، فقط دوستی خاله خرسه اس. احتمالاً این افراد خودشون معلم هستن و دلشون میخواد از این تعطیلات کرونایی حداکثر استفاده رو ببرن. وگرنه اگه راست میگن، تاثیر معدل روی کنکور را امسال حذف کنن و فقط کنکور عامل تعیین کننده باشه. همه افرادی که توی دانشگاههای خوب دولتی درس خوندن، خوب میدونن که کنکور، واقعاً کارایی بالایی داره. (البته به غیر از سهمیه ای ها) من خودم دانشگاه دولتی خوبی درس خوندم، الحق و الانصاف تمام بچه هایی هم که قبول شده بودن، سطح علمی بسیار بالایی داشتند و زیاد تفاوتی بین ما نبود. (تاکید میکنم البته به غیر از اون چند نفری که با سهمیه اومده بودن)
تبریزی۱۹۵۳۶۵۸۱۱:۵۸:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۴
دستتون درد نکنه که اینقدر به فکر دانش اموزان هستید. یک بار شد بگین این وسط یک میلیون هم معلم هست که باید ده جلسه برن پیش 200 تا دانش اموز به عنوان مراقب وایستن؟ به کدوم معلمی حتی آب مقطر تزریق شده؟ "باید امیدوار بود" یعنی چی؟ شما به عنوان رسانه موظفید دائما اطلاع رسانی درست و علمی کنید و واضح بگید که ماسک و باز بودن پنجره جلوی ابتلا به بیماری رو نمی گیره و باید مسئولین آموزش و پرورش رو دائم به چالش بکشید. تو همه دور همی ها هم همه ماسک می زنن و از هم فاصله دارن و پنجره ها هم بازه ولی باز به علت تجمع ویروس در محیط همه شون مبتلا می شن. اصلا می فهمید که این کنکور نیست که فقط یک جلسه برگزار بشه؟ خوب توجه کنید و سعی کنید بفهمید: 10 روز قراره صدها دانش آموز و معلم در کنار هم داخل یک ساختمان و هر بار به مدت حداقل 2 ساعت کنار هم باشن. اگه فکر کردید ماسک می تونه جلوی بیماری رو بگیره از بی سوادی مفرط رنج می برید. ماسک (اون هم ماسک های تقلبی چینی که تو ایران به فروش میره) تو محیطی که تجمع ویروس هست بی اثره چون ویروس ها از کناره های ماسک وارد می شن. نکنه فکر کردید ویروس اندازه سیب زمینی هست که ماسک بتونه جلوش رو بگیره؟ ماسک فقط برای اینه که یه مدت کوتاه اگه در معرض دوز کم ویروس قرار گرفتید مبتلا نشید نه اینکه دو ساعت تو یه اتاق با فرد مبتلا هم نفس بشید. جک سال هم اینه که می گن رعایت پرتوکل های بهداشتی! اصل اول پروتکل بهداشتی تجمع نکردنه. ماسک به عنوان سد دوم فقط مطرحه.
ناشناس۱۹۵۳۷۴۳۱۲:۴۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۴
اموزش وپرورش چه دغدغه اي دارد؟وقتي دانش اموزان در خانه ومعلمها نيز در خانه وكادر اداري ٥٠درصد در خانه از طريق فضاي مجازي كه بايد بر سازنده ان درود ورحمت فرستاد همه سال تحصيلي را سپري كردند چه مشكلي دارد كه سالهاي اينده هم حتي بدون ويروسهاي مختلف از همين روش تحصيل از راه دور به كار خودشان ادامه دهند در كلاس،اب،برق،گاز،سرويس اياب وذهاب،سرما وگرما وخيلي امور ديگر صرفه جويي مستقيم بوجود مي ايد والبته حسن هاي ديگري هم مانند كاهش ترافيك را هم بدنبال دارد
ناشناس۱۹۵۳۷۷۸۱۳:۰۳:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۴
بچه ها این پیام ها فایده نداره امتحان حضوری هست کاریش هم نمی شه کرد الکی هم دای آدم بزگ ها در نیاورید !
معلم۱۹۵۳۹۸۳۱۴:۴۷:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۴
مدیرمدرسه،از ماخواسته هرجلسه 20 نفردرمدرسه مراقب بایستیم، قطعا ماننده سال توقع دارند به بچه هاتقلب هم برسانیم.....حفظ فاصله بهداشتی، درحالی‌که شخص مدیرو برخی همکاران ایشان وبسیاری دانش آموزان واولیای آنها، رعایت نمیکنند، یعنی حرف مفت
سعادت۱۹۵۴۰۰۱۱۴:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۴
در مورد سال نهم چگونه با سرنوشت آن ها گره خورده است؟ سال نهم و دوازدهم ذکر می شود ولی دلایل که می آورند برای سال دوازاهم است.
ناشناس۱۹۵۴۰۳۱۱۵:۱۴:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۴
بحث فقط کرونا نیست آیا آموزش با کیفیت ارایه شده ، آیا سیستم شاد فعلی اثربخش بوده، آیا شرایط همه برای استفاده از شاد یکسان بوده؟ آیا آموزش حضوری و مفید بوده که امتحان حضوری می خواهید. من الان پسرم حدود یکهفته درگیر کرونا است کلا آموزش رو گذاشتیم کنار فقط فکر درمانش هستیم. آیا شرایط برای مردم عادی شده؟ آیا به دانش آموزان واکسن زده شده؟ و هزاران پرسش پاسخ داده نشده هست.
ناشناس۱۹۵۴۰۵۰۱۵:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۴
به نظرم پایه دوازدهم با توجه به تاثیر سوابق تحصیلی و با رعایت دستور العمل ها حضوری باشد.یا کلا سوابق مد نظر قرارنگیرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین