جهانگیری: به خاطر مردم در دولت ماندم / ضعف این دولت، لکنت زبان است، شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

سیاسی،   4000211010 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: از سال ۹۷ کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم. باید می ماندم و کارهای بزرگی انجام دادیم.

جهانگیری: به خاطر مردم در دولت ماندم / ضعف این دولت، لکنت زبان است، شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

به گزارش فارس، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، جمعه شب با حضور در شبکه اجتماعی کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت پرداخت. در این برنامه، علاوه بر وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی که در اغلب جلسات اعضای هیئت دولت در کلاب هاوس حضور دارد، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشت. اهم مطالب مطرح شده توسط معاون اول رئیس جمهور بدین شرح بود:

 

شفافیت در فضای مجازی معنی می یابد

* به طور مرتب در جلساتی با رسانه های رسمی فرصت در اختیار دولت قرار می گیرد که به پرسش های موجود پاسخ دهد اما این ارتباط به صورت یکطرفه است. اما علاقمند بودم در گفتگو با نخبگان شبکه های اجتماعی در فضای مجازی شرکت داشته باشم و از نقطه نظرات و راهنمایی های آنان برای کمک به خودم و دولت استفاده نمایم.

* توسعه اینترنت در کشور از اقدامات بسیار خوب دولت تدبیر و امید است. خوشبختانه به نقطه ای رسیدیم که در دوران شیوع بیماری کرونا کارهایی که مردم باید به صورت حضوری انجام می دادند از فضای مجازی که دولت زیرساخت های آن را در طول دولت ایجاد کرده بود انجام شد و مردم بخوبی از این فضا استفاده کردند. باید در نظر داشت اگر این اقدامات انجام نشده بود عبور از این بحران های بزرگ در دوران شیوع کرونا در کشور امکان پذیر نبود و کلاب هاوس نیز فرصت خوبی در اختیار قرار داد تا از این فضا استفاده شود.

* چرا باید از این فضا بترسیم و هراس داشته باشیم در حالی که شفافیت در این فضاهای موجود معنی می یابد و مردم اجازه می یابند آزادانه صحبت کنند که آزادی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

 

باید در دولت می ماندم تا فشار اقتصادی را از دوش مردم کم کنم

* در دولت یازدهم با پیشنهاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی وارد صحنه شدیم و مردم را تشویق به حضور در انتخابات و رای دادن کردیم. وفای به عهد این بود که وقتی مردم را دعوت به حضور می کنیم باید به قول خود پایبند می ماندیم تا وعده هایی که مردم به دنبالش بودند تحقق پیدا کند. در ابتدای کار و تشکیل کابینه به طور جدی با دکتر روحانی صحبت کردم تا معاون اول دیگری معرفی کنند و من در جای دیگری انجام وظیفه نمایم اما ایشان تشخیص دادند که حضور من در دولت لازم است. من نیز که معتقد به مردم و کشور هستم قبول کردم.

* همواره سعی کردم نسبت به سایر معاون اول های دولت های گذشته نقش بیشتری در مسائل دولت و حفاظت از عقبه اجتماعی و ۲۴ میلیون رایی که به دولت تدبیر و امید داده شد ایفا کنم. در دوران جنگ اقتصادی اگر هیچ کار دیگری بر عهده نداشتم و فقط باید فشار اقتصادی را از دوش مردم ایران کم می کردم باید در صحنه باقی می ماندم.

* در جنگ اقتصادی وقت بسیاری گذاشتم تا کالاهای مورد نیاز مردم نظیر دارو و اقلام اساسی در بازار تأمین شود و ارز آنها برای خریداری تخصیص یابد. همچنین در بسیاری از استان های محروم و سواحل مهم مکران کارهای زیادی انجام دادم . هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم و هم مسئول ستاد تنظیم بازار. مجموعه این اقدامات انجام شده باعث می شد که در دولت باقی بمانم و خدمت کنم تا کارهای خوبی انجام شود.

 

تصور بانک مرکزی درباره دلار غلط بود

* با شروع دولت تدبیر و امید سه نرخ ارز در کشور وجود داشت که یکی ۱۲۲۶ ، دیگری ۲۴۷۷ و نرخ سوم نرخ آزاد بود. در همان سال نخست دو قیمت اول را ادغام کردیم. چرا که باورمان این بود که با چند نرخ برای ارز نمی توان کشور را به خوبی اداره کرد. در سال ۹۵ با ایجاد شوک در بازار، دولت به دنبال سازوکارهای اقتصادی بود و اقداماتی را که از سوی اقتصاددانان پیشنهاد می شد نظیر افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار خود قرار داد.

*از نیمه دوم سال ۹۶ بانک مرکزی  تصور می کرد که نوسانات نرخ ارز به خاطر سفرهای مرتبط با آغاز سال نو میلادی است اما پس از اتمام این سفرها نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه پیدا کرد. در کشورهای همسایه و بخصوص کشورهایی که ما از آنجا ارز وارد می کردیم اتفاقاتی رخ داد و برنامه ریزی هایی انجام داده بودند که مانع از ورود ارز به کشور ما شود. رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده بود که در اردیبهشت ماه می خواهد تصمیمات جدی بگیرد.

 

دلار ۴۲۰۰ تومانی با اصرار برخی سران قوا باقی ماند، من فقط اعلام کردم

* در اواخر فروردین ماه جلساتی برای بررسی این مسائل برگزار شد و در نهایت سه راهکار روی میز قرار گرفت: ادامه وضع موجود، سرکوب نرخ ارز و قیمت شناور. در نهایت پیشنهاد سوم یعنی راهکار بینابین مورد قبول واقع شد و فقط روی قیمت ارز اختلاف نظرهایی وجود داشت که سرانجام قیمت ۴۲۰۰ تومان تصویب شد.

* پس از خروج آمریکا از برجام شرایط بازار ارز کشور آرام بود و بر خلاف تصور آمریکایی ها که پیش بینی می کردند با خروج از برجام بازار ارز ایران دچار تلاطم می شود، اما شرایط بازار عادی بود.

* در مرداد ماه جلسه سران سه قوه برگزار شد و باید تصمیماتی جدی اتخاذ می کردند. در آن جلسه با اصرار برخی از سران قوا مقرر شد نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت فیکس و ثابت بماند و قیمت شناور نباشد و این در حالی بود که در آن زمان قیمت ارز که شناور بود به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود و اگر همین روند شناور ادامه پیدا می کرد امروز قیمت ارز با قیمت بازار آزاد خیلی فاصله زیادی نداشت.
در آن جلسه که اعضای تیم اقتصادی دولت و تعدادی از اعضای غیراقتصادی نیز حضور داشتند، پس از تصمیم گیری نهایی برای ثابت بودن نرخ ارز، تعدادی از اعضا پیشنهاد دادند برای اینکه این موضوع در جامعه جا بیفتد بهتر است آقای جهانگیری این تصمیم را اطلاع رسانی کند که من مخالفت کردم اما جمع بر این موضوع تاکید داشتند و گفتند که انتظار داریم شما این موضوع را اعلام کنید. نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان مصوبه جلسه سران سه قوه است اما اینکه آقایان هیچ جا در این خصوص اظهارنظر نکردند خودشان می دانند.

 

هنر من این بود که میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی را کم کردم اما مجلس کار را خراب کرد

*در دولت تدبیر و امید فقط در دوره جنگ اقتصادی با جهت گیری حمایت از طبقات ضعیف جامعه نرخ ثابت ارز تعیین شد. در شرایطی که محدودیت منابع ارزی وجود دارد اکثریت اقتصاددانان تخصیص ارز را تأیید می کنند و این در حالیست که میزان درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۹ ، ۵ میلیارد دلار بود و در سال ۹۰ ، ۱۰۰ میلیارد دلار بود که این نشان می دهد با محدودیت شدید منابع روبرو بوده ایم.هنر من این بود که تلاش کردم هر سال میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر شود.

* در سال ۹۹ جلساتی برگزار شد و تصمیم داشتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. در این خصوص حتی گزارشی به مقام معظم رهبری ارایه شد اما مجلس به این موضوع ورود رسانه ای کرد و پس از آن شاهد بودیم که کالاها به سرعت در حال ذخیره سازی و انبار شدن است و این تلاطم در کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می شد بیشتر بود و نگرانی ما این بود که این روند در خصوص دارو نیز اتفاق بیفتد برای همین گفتیم فعلا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشود.

 

اولین کسی بودیم که با متخلفان ارز ۴۲۰۰ تومانی برخورد کردیم

* ممکن است گاهی از ارز ۴۲۰۰ تومانی سواستفاده شده باشد اما دولت نخستین مدعی در برابر کسانی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اما کالایی وارد نکرده بودند و یا اگر وارد کرده بودند با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار نداده بودند که در این راستا برای اینگونه افراد پرونده هایی تشکیل شد و قوه قضاییه نیز همراهی خوبی در این زمینه انجام داد.

* اگر جنگ اقتصادی و تحریم ها پایان یابد به سرعت تصمیمات ویژه ای که برای دوره جنگ اقتصادی بود اصلاح خواهد شد و به شرایط علمی اقتصاد باز خواهیم گشت. مهمترین هدف تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی حفاظت از زندگی مردم است. دولت ایران یارانه های آشکار و پنهان زیادی پرداخت می کند که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پرداخت می کند که مهمترین هدف از پرداخت این یارانه ها حمایت از زندگی و معیشت جامعه است.

 

اگر ما رای ندهیم، مافیا روی کار می آید

* اگر به زبان جوانان سخن بگویم باید گفت که شهروندان در کنار صندوق رای یکدیگر را می شناسند و اگر کنار هم جمع نشوند شهر سقوط می کند. راهی جز ‍ جمع شدن در کنار صندوق های رای نداریم برای توسعه کشور اصلاح امور و حفاظت و حراست از شهر و کشور وجود ندارد. نباید شهر را به مافیا واگذار کنیم و اجازه ندهیم کسانی که به رای مردم احترامی نمی گذارند رای بیاورند.

* نباید جریان تحول خواه و خواهان توسعه کشور انتخابات را تحریم کنند و باید دانست که تحریم اقتصادی از دل تحریم انتخابات و ناهماهنگی های انتخاباتی بیرون می آید. اگر در سال ۸۴ دقیق عمل می کردیم پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت نمی رفت و نیروهای مخالف ایران جسور نمی شدند. انتخابات تنها راهی است که می توان حرف مردم را به کرسی نشاند.

 

رئیس دولت موثر است؛ نمونه اش برجام

* مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت تردید دارند و جنگ اقتصادی نیز زندگی مردم را سخت کرده است اما به عنوان خادم ملت اعلام می کنم که رییس دولت می تواند موثر باشد. رییس دولت در جلسه ای با مقام معظم رهبری مشورت کردند که باید برای حل مشکلات اقتصادی و توسعه کشور باید تحریم ها برداشته شود که مذاکرات هسته ای شکل گرفت و نتیجه آن برجام می شود. برجام جز حاصل رای مردم نیست و می توان با رای مردم از دستاوردها حفاظت و حراست کنیم و خواستهای مردم محقق کنیم. نیروهایی که با آزادی های شبکه های اجتماعی مقابله می کنند بازنده خواهند بود و مردم مسیر خود را باز خواهند کرد.

* باید میان جنگ اقتصادی و تحریم های آمریکا تفاوت قائل شد. بر اساس مطالعاتی که داشتم جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان در ۲۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این حجم از تحریم ها و اصرار بر اجرای آن تحریم نیز همینطور. همه سفارتخانه هایشان را مسئول پیگیری لحظه به لحظه تحریم ها کرده بودند تا گلوگاه های اقتصادی ایران را شناسایی کنند. آنها می خواستند فروش نفت ما صفر شود . پولی جابجا نشود و سیستم حمل و نقل دریایی ما فلج شود. هیچ کشتی ای از ایران نمی توانست به بنادر دنیا وارد شود و کشتی های خارجی نیز نمی توانست در بنادر کشور ما پهلو بگیرد. اگر نفتکشی دور از چشم آنها نفت حمل می کرد و شناسایی می شد آنقدر جسور شده بودند که نیرو به داخل نفت کش فرستاده و انفجار ایجاد می کردند یا با موشک به آنها حمله می کردند. ۱۰-۱۲ نفتکش ما در این خصوص آسیب دید یا توسط نیروهای رژیم صهیونیستی یا نیروهای وابسته به عربستان سعودی. واقعا تحریم های آمریکا اتفاقی استثنایی بود و اداره کشور و کاری که ملت ایران نیز در برابر آن انجام داد جزو استثنائات تاریخی است.

* رئیس جمهوری در سال ۹۷ و پس از سفر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند که بسیاری از سران اروپایی و آسیایی که با ترامپ ملاقات کرده بودند و خواستار بازگشت آمریکا به برجام بودند می گفتند ترامپ به ما گفته است که سه ماه صبر کنید از نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی باقی نمی ماند. آنها اطمینان داشتند که تحریم هایشان موجب فروپاشی ایران می شود اما امروز ایران سرفراز مانده است.

 

اصلاح طلبان در پست های کلیدی دولت هستند

* رئیس جمهوری هیچ گاه نگفته است که اصلاح طلب است و یا دولت اصلاح طلب تشکیل داده است.  همواره گفته که دولتش فراجناحی است که در آن هم نیروهای اصولگرا و هم نیروهای اصلاح طلب فعالیت می کنندکه البته دوستانی که دلبسته اصلاح طلبی هستند پست های کلیدی ای را نیز در اختیار دارند. اصلاح طلبان در سال ۹۲ و ۹۶ دو مسئله مطالبه می کردند اول اینکه ایران از قطعنامه ها و تحریم ها نجات یابد دوم مسیر توسعه اقتصادی کشور هموار شود. در سال۹۲ این دو خواسته محقق شد اگر اصلاح طلبان به دنبال توسعه ایران و حل مشکلات بودند موفقیت کسب کردند.

* برجام بزرگ ترین دستاورد دیپلماسی کشور در قرن گذشته است به طوری که امریکایی ها پس از تایید آن تکرار کردند که بر سرشان کلاه رفته است. در دوره دوم و بعد از خروج ترامپ بسیاری می گفتند ایران نیز باید از برجام خارج شود اگر دولت این خواسته را محقق کرده بود امروز و با آمدن دولت جدید آمریکا باید می گفتیم به چه چیزی باید آنها بازگردند. از نظر دستاورد دولت دستاورد اصلاح طلبانی خوبی داشته است. در توسعه اقتصادی نیز دستاوردهای دولت یازدهم با وجود تحریم ها خوب بود اما در دولت دوازدهم جنگ اقتصادی فشار بسیاری وارد کرد. وظیفه دولت در این مقطع نه توسعه بلکه حفاظت از جمهوری اسلامی ایران بود.

 

ضعف این دولت، لکنت زبان است، شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم

* یکی از ضعف های دولت ما همین لکنت زبان است. در شروع دور اول دولت از درآمدهای افسانه ای خبری نبود با این حال توسعه، اشتغالزایی و رشد اقتصادی در بالاترین سطح قرار داشت. در سال ۹۶ مردم آقای روحانی و دستاوردهایش را بیشتر شناختند و بیش از ۲۴ میلیون رأی در صندوق آرا انداختند. ما در دور دوم دولت با پدیده وحشتناک ترامپ مواجه شدیم. تحریم های سنگین ، درآمد ۱۱۸ میلیاردی کشور را به درآمد ۵ میلیارد دلاری تبدیل کرد. هیچ پدری هنگامی که درآمدش از ۱۰۰ به ۵ برسد نمی تواند خانواده را اداره کند. همین که چارچوب های اقتصادی باقی ماند برای ما موفقیت است.

* غارت اموال کشور این نیست که کسی وام بگیرد و آن را پس ندهد . تلاش کرده ایم تا از منابع کشور  (مثل منابع مشترک نفتی و گازی با عراق و قطر) به بهترین نحو استفاده کنیم و تحریم ها را خنثی کنیم تا با رفع آنها مردم شرایط بهتری داشته باشند. قبول داریم که سفره مردم بسیار کوچک شده است. در این شرایط ما به خود اجازه ندادیم که دستاوردها را بگوییم دوستان ما در دولت احساس شرم می کنند که بگویند وقتی زندگی مردم دچار مشکل است از سدسازی و توسعه زیرساخت ها خبر بدهند.

 

در این یک سال ۱۰۰ لایحه به مجلس دادیم

* مجلس فعلی کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در همین مدت بیش از ۱۰۰ لایحه دولت باقی مانده است و مجلس به دنبال تصویب طرح ها است بگونه ای که می گویند این مجلس، به مجلس طرح ها معروف است. این موضوع در حالیست که اصل بر لوایح است چرا که لوایح از طریق دستگاه های اجرایی و گروه های کارشناسی به عنوان پیشنهاداتی در کمیسیون های دولت مطرح می شود و از اهمیت فراوانی برای کشور برخوردار است اما متاسفانه بعضا لوایح مهمی نظیر لایحه شفافیت و لایحه تعارض منافع در مجلس باقی مانده است.

 

دخالت دیگران باعث سقوط بورس شد

* بازار سرمایه از شاخص ۵۰۰ هزار به شاخص کل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار رشد کرد اما متاسفانه دخالت هایی در زمینه بازار بورس ایجاد شد چرا که عده ای می خواستند بگویند رشد بازار سرمایه نتیجه عملکرد آنهاست. در همین راستا مدتی است که جلسه ای برای بازار سرمایه برگزار نکردیم زیرا اگر روزی بازار سرمایه با رشد همراه بود عده ای می گفتند که این رشد نتیجه تلاش و برنامه ریزی ماست اما اگر سقوط در بازار سرمایه اتفاق می افتاد جوسازی علیه دولت انجام می شد. رویکرد دولت این است که سیاست گذار اصلی بورس باید شورای عالی بورس باشد و دولت تمایلی به دخالت در آن ندارد.

 

در بیان اشکالات دولت قبل کوتاهی کردیم

* دولت تدبیر و امید در این زمینه (تبیین شرایط کشور در ابتدای دولت) کوتاهی کرد زیرا باید همان ابتدا گزارش جامعی از شرایط و اوضاع کشور تدوین می کردیم تا مشخص باشد که کشور را در چه وضعی تحویل گرفتیم. اخیراً اظهارنظرهایی از سوی برخی افراد شنیده می شود و متاسفانه وقتی به آنها پاسخ داده نمی شود روز به روز مدعی تر می شوند . در ۸ سال دولت گذشته ملت ایران آسیب هایی را متحمل شد که به سادگی قابل جبران نیست. امروز ذخایر ارزی بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار است و آقای احمدی نژاد کاری کرد که کشور تا ۵۰ سال دیگر به این ذخایر دسترسی پیدا نکند. بیش از ۲۲ میلیارد دلار را در کشوری سپرده گذاری کردند تا آن کشور ۱۷ میلیارد دلار به آنها فاینانس دهد. مشخص نیست چرا باید پول نقد به عنوان تضمین ارایه می دادند. وقتی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد و می خواست این روش را اصلاح کند آن کشور اعلام کرد که امکان لغو قرارداد وجود ندارد و ما نیز ناچار شدیم به همان شیوه غلط ادامه دهیم.

* دولت گذشته ادعا کرده است که ۵۰ میلیارد دلار در طرح های پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده است. امروز شرکت ملی نفت یکی از بدهکارترین دوران خود را سپری می کند. ۲۲ میلیارد دلار را در استانبول و دبی زیر قیمت فروختند با این بهانه که قیمت ارز را در کشور کاهش دهند. دکل نفتی به آن بزرگی را گم کردند. وقتی این موضوعات و مسائل مربوط به آن دولت مطرح می شود اعصاب و روان انسان بهم می ریزد.

* هیچ مسئولیتی در زمینه های امنیتی ندارم و عضویتی نیز در شوراهای امنیتی نداشته ام اما معتقدم که باید با کسانی که این اقدام (حمله به سفارت عربستان) را انجام دادند برخورد می شد. حتما یکی از خیانت ها در حق ملت ایران حمله به سفارت عربستان بود. ما باید با عربستان و سایر همسایگان روابط خوب و همکاری مناسب داشته باشیم. جغرافیا قابل تغییر نیست البته عربستان نیز باید از دخالت های نابجا در منطقه و کشتار مردم یمن دست بردارد.

 

مشکل از ترامپ بود که به معاهدات پایبند نبود

* تحریم های آمریکا به معنای واقع ابرتحریم بود ما تلاش کردیم که این تحریم ها را خنثی کنیم. تلاش کردیم نفت خود را به فروش برسانیم. خوشبختانه اکنون مسلط شدیم و می دانیم که از چه روش هایی باید برای تأمین منافع خود بهره مند شویم. البته موضوع فروش نفت، گرفتن پول و تبدیل کردن آن به کالا خیلی پیچیده است که چه اقدامات چریکی باید انجام شود تا این کار صورت گیرد.درباره خروج آمریکا از برجام باید به مسئله دولت هایی که دار ای چارچوب هستند و قواعد بین المللی را می پذیرند توجه کنیم. دولت ترامپ به هیچ چارچوب و معاهده ای پایبند نبود و حتی از توافق های بین المللی نظیر توافق پاریس خارج شد و به مقررات بین المللی پشت پا زد. این اقدامات به گونه ای بود که کشورهای دیگر با آن مخالفت می کردند و حتی در برجام ۵ کشور دیگر در برابر درخواست های آمریکا برای بردن ایران به شورای امنیت ایستادگی کردند.

 

کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوم مگر اینکه خرد جمعی مرا بخواهد

* راجع به کاندیدا شدن تصمیم من بر نیامدن است و هنوز بر این تصمیم مصر هستم. نگفته ام که نمی آیم ، می گویم تابع خرد جمعی و دوستان هستم. البته حتی اگر آنها نیز مرا انتخاب کنند قول قطعی نمی دهم که می پذیرم باید حتما با بزرگان کشور مشورت کنم. بر خلاف برخی که فقط به دنبال حضور در صحنه هستند من می دانم که آینده کشور سخت است . این کشور در شرایط ویژه ای قرار دارد و ما خیلی نیازمند برنامه دقیق و انسجام ملی هستیم. هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم اما اگر تصمیمم قطعی شد در نخستین مرحله به مردم خواهم گفت.

 

یک عده نمی گذارند مردم از منافع برجام برخوردار شوند

* عده ای در کشور که از روز نخست برجام تلاش کردند که نگذارند مردم از شرایط سخت خارج شده و از منافع برجام برخوردار شوند. آنها اکنون نیز که مذاکرات در حال انجام است فضاسازی و کارشکنی می کنند. فکر می کنند اگر برجام موفق نباشد آنها می توانند به جایگاه های بالاتر برسند. رنج مردم را و زندگی و معیشت مردم را گروگان گرفته اند تا به پست بالاتر برسند. وظیفه دولت و همه علاقمندان کشور برداشتن مشکلات از پیش روی مردم است.

 

مادرم سردار سلیمانی را از فرزندانش بیشتر دوست داشت

* من و سردار سلیمانی همانند دو برادر بودیم تا جایی که به دلایل مشغله کاری نمی تواستم به کرمان بروم و با مادرم ملاقات کنم اما این سردار سلیمانی بود که تقریبا در هر سفر به کرمان در منزل ما حضور می یافت و به مادر من می گفت که از طرف آقای جهانگیری به دیدار شما آمده ام. مادر من هم تا جایی سردار سلیمانی را که دو فرزندش در رکاب وی به شهادت رسیده بودند دوست داشت که به می گفت من سردار سلیمانی را از فرزندانم بیشتر دوست دارم.

 

نمی دانم اتهام برادرم چیست

* هیچ کدام از بستگان من تا کنون حتی در دفتر کار من حاضر نشده اند و هیچ رفت و آمدی نداشته اند. نقد فرزندان من در منزل از قیمت های بالای کالاها و زندگی سخت مردم است که چرا دولت اقدامی انجام نمی دهد که از گرفتاری های من این است که در منزل باید به فرزندان پاسخ این سوال را بدهم که چرا دولت درباره قیمت ها کاری نمی کند.

* دو برادر من در جبهه های جنگ تحمیلی به شهدات رسیدند. یک برادر دیگر من هم در آموزش و پرورش فعالیت دارد و مهدی از برادرانم هم در بخش خصوصی فعالیت دارد.پس از حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به عنوان نامزد انتخاباتی حرف هایی زدم و بعد از آن هزینه هایی پرداخت کردم که البته هیچ اظهارنظری ندارم که بازداشت برادرم به خاطر بحث انتخابات بوده است. برادرم به عنوان بخش خصوصی فعالیت می کرد که به نحو عجیبی بازداشت شد که خبر بازداشت را هم از رسانه ها متوجه شدم و پس از آن هم در پست اینستاگرام اعلام کردم که نمی دانم اتهام برادرم چیست و چه کسانی بازداشت کرده اند.

* بارها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کردم که هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد وجود ندارد و باید برای پاک شدن این لکه ننگ محکم برخورد کرد و به مسایل گروهی وجناحی توجهی نکرد.اگر به منویات مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد که از دهه های گذشته بر آن تاکید کردند توجه می شد حتما فساد در کشور تاکنون ریشه کن شده بود. چرا در کشور یک پرونده کوچک تبدیل به به بزرگترین پرونده می شود ولی از یک پرونده چندین هزار میلیارد تومانی یک خبر بیرون نمی آید.

* هیچ ارتباط کاری با برادرهایم ندارم و پ‍رونده مرتبط با فساد برادر من در دستگاه زیر نظر من رخ نداده است. برادر من هیچ سمتی در دفتر من نداشته است تا جاییکه هیچ اتهامی وارد نشده که برادرم از امکانات دولتی استفاده کرده باشد. برادر من در دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد مدیر بوده است و برکنار شد و سپس وارد کار اقتصادی شد. در جریان رسیدگی به پرونده برادرم به هیچ عنوان ورود نکردم و با وجود روابط خوب با حجت الاسلام والمسلمین رییسی در این زمینه مساله مطرح نکردم و می توانید از وی سوال کنید که آیا آقای جهانگیری در زمینه پرونده برادرخود تاکنون درخواستی داشته یا خیر که تنها درخواست بررسی عادلانه داشتم.

 

تحریم های پس از ترامپ باید لغو شود

*  آقای ظریف از مذاکرات وین راضی بودند و گفتند که پیشرفت خوبی دارد اما وضعیت دشوار است. خواست جمهوری اسلامی ایران این است که تحریم های پس از روی کارآمدن ترامپ لغو شود تا ایران هم به تعهدات بازگردد. نباید در این زمینه عجله کرد.

* اگر انصاف و مروت وجود داشته باشد، وقتی دشمنی قدار مانند آمریکا می خواهد ریشه ملت ایران را بخشکاند، باید با کسانی که در خط مقدم مبارزه با آمریکا هستند همراهی شود. اگر کسانی که مخالف دولت هستند این اقدامات و مبارزات را در برابر آمریکا انجام می دادند الان جشن های متعددی در مجلس و جاهای دیگر برایشان برگزار می کردند اما دولت تدبیر و امید به جای آنکه تشویق شود، تنبیه می شود و مورد توهین قرار می گیرد و چوب لای چرخمان می گذارند اما ما به خدا واگذار کرده ایم و معتقدیم اگر کاری انجام شده وظیفه ما بوده است.

 

گرانی ها نتیجه تصمیم گیری های خارج از دولت است

* متاسفانه تصمیم گیری هایی انجام می شود که منجر به گران شدن کالا و سخت شدن زندگی مردم می شود. کجا دیده شده که مجلس به بانک مرکزی بگوید روزانه بیش از ۲ درصد نباید کاهش نرخ ارز صورت گیرد و در صورتی که نرخ ارز بیش از ۲ درصد کاهش پیدا کند باید از آن جلوگیری شود. تصمیمات اقتصادی فقط شعار نیست و باید کارشناسی و عملی باشد. در حال حاضر تعدادی لایحه برای ایجاد مناطق آزاد در کشور از سوی دولت به مجلس ارایه شده و مجلس نیز آن را تصویب کرده است اما در حال حاضر این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدتهاست که معطل مانده است. چه کسی مسئول اداره کشور است؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت می تواند به مردم مناطقی که منتظر ایجاد منطقه آزاد هستند پاسخ دهد.

* عدم تصویب اف ای تی اف را مهمترین خودتحریمی در کشور است. چه کسی در این زمینه پاسخگو است و اتفاقات و تبعات آن را بر عهده می گیرد.

 

زندگی من مثل یک کاغذ سفید، پاک است

 

* قوه قضاییه باید با همه پرونده ها یکسان برخورد کند و در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی انجام نشود. مردم وقتی می بینند که اینگونه با مفاسد برخورد می شود می گویند که راه مبارزه با فساد صادقانه نیست. اگر کسی آلوده به مفاسد است باید خجالت کشیده و کنار برود. در سال ۹۶ و در تبلیغات کاغذ سفیدی به مردم نشان دادم و گفتم زندگی شخصی من مانند این کاغذ پاک است. من یک ریال از بابت یک ارتباط در زندگی کسب نکرده ام. حتما پرونده املاک نجومی باید همانند پرونده هایی نظیر حقوق های نجومی پیگیری می شد. هنوز یک گزارش دقیق راجع به املاک نجومی، مسائل شهرداری و عیسی شریفی ارایه نشده است.

 

* یکی از دلایلی که من در دولت ماندم و کار کردم این بود که نگذارم در دوران تحریم ها بابک زنجانی ها درست شوند . بابک زنجانی یک متخلف عادی نیست. یک میلیارد دلار به او پول دادند که برود توزیع کند و به حساب او در بانکی خارجی ریختند بدون آنکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی را داشته باشد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نفت برای فروش به او داده شد که چیزی به خزانه بازنگشت. امروز ما به افراد برای فروش، نفت می دهیم. میگوییم ۵۰ میلیون دلار ارزش محموله است و پس از بازگرداندن پول آن محموله بعدی به آن فرد پرداخت می شود.

 

با اتکا به جوانان می توانیم کشور را به شکوفایی برسانیم

* جوانان بعنوان یکی از بزرگترین سرمایه های کشور هستند. نیروی جوان تحصیلکرده می تواند معجزه کند و در همین شرایط سخت اقتصادی با اتکا به جوانان می توانیم کشور را به شکوفایی برسانیم. همه شرایط برای تبدیل ایران به کشوری قدرتمند وجود دارد که نمونه آن در دوره کرونا مشخص شد و با وجود آنکه در روزهای نخست شیوع کرونا ظرفیت تولید ماسک کشور ۲۰۰ هزار عدد بود ظرف مدت کوتاهی با اتکا به توانمندی جوانان توانستیم این عدد را به ۲۷ میلیون برسانیم و صادرکننده تجهیزاتی مانند ونتیلاتور شویم. امروز که موضوع مهم واکسن نیز مطرح است در کنار تولید داخلی واکسن باید حتما به واردات نیز توجه کنیم البته ما در جنگ اقتصادی هستیم و حتی برای واردات تجهیزات پزشکی نیز مشکل داریم.

 

همه تغییرات دولت در دفتر رئیس جمهوری انجام می شود

* در جلسه ای با رئیس جمهور اعلام کردم که از موضوع انتخاب وزیر صنعت با رشته غیرمرتبط در این سمت ناراحت هستم. اکثر فعالان سیاسی و اعضای دولت گمان می کردند که من مدتی به عنوان وزیر صمت در کشور فعالیت می کردم و در این وزارتخانه نقشی داشته ام چرا فردی با تحصیلات الهیات برای این سمت معرفی شده است. من به این عزیزان اعلام کردم از من چه انتظاری دارید که بتوانم وزیر عوض کنم و بعد استعاره ای به کار بردم که نمی توانم حتی منشی عوض کنم و باید در نظر داشت که همه تغییرات در دفتر رئیس جمهوری انجام می شود و بعد از صدور حکم در جریان انتخاب وزیر قرار می گیرم.

 

آنچه در تبلیغات انتخابات ۹۶ گفتم مربوط به گذشته است

* در سال ۹۶ برای رئیس جمهور شدن کاندیدای انتخابات نشدم. فعل هایی که در آن زمان به کار می بردم مربوط به گذشته است و فرض بر این بود که دولت دوازدهم استمرار کار دولت یازدهم باشد و برجام ماندنی است و با همین تورم یک رقمی به کار خود در دولت دوازدهم ادامه می دهیم. تصور نمی کردیم که در انتخابات آمریکا ترامپ پیروز شود و به اندازه ای دیوانه باشد که با رفتار نژادپرستانه به دنبال گرفتن انتقام باشد تا جایی که بزرگترین سردار ما را ترور کرد و همه کشورهای دنیا می دانستند که سردار سلیمانی برای دهه ها در منطقه حضور فعال داشت و در عین حال پس از ترور سردار سلیمانی از برجام به صورت یکطرفه خارج شد و به دنبال این بود که کشور را با فشار حداکثری ساقط و نابود کند.

* با نهایت شرمندگی از محضر ملت ایران به دلیل وضع کنونی اقتصادی عذرخواهی می کنم.

* عده ای اصرار دارند که القا کنند ۲۴ میلیون رأی اشتباه بوده و ما اقلیت ناچیز درست فکر می کنیم و جای تاسف است که در شهری با ۱ میلیون ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط یک فرد تنها با چند هزار رأی می تواند رأی بیاورد.

 

در ماجرای بنزین بی تقصیرم

* من در جلسه با سران سه قوه پیشنهاد دیگری دادم که بنزین به جای اینکه به خودرو بدهیم و طبقه ای مرفه از این موضوع نفع ببرند و با توجه به اینکه ۴۸ درصد جمعیت هیچ خودرویی نداشته و وضع فقر در کشور بسیار سخت است و باید به این طبقه رسیدگی کنیم اما نظری دادم که برخورد بدی با من شد تا جایی که یک بار قهر کردم و به منزل بازگشته و به دفتر اعلام کردم که وسایل مرا جمع کنند و دیگر حاضر به ادامه کار نیستم. اما این مسئله مانند خوره به جان من افتاد که چرا باید مردم را رها کنم و نیمی از کابینه به من رجوع کردند که مگر می شود شما بر سر کار حاضر نشوید و من احساس کردم که باید برای مسائل داخلی نیز همه چیز را به جان بخرم.

* در تمام مدت تلاش کردم از کار شانه خالی نکنم و جایی که باید حرف بزنم سخنان خود را بگویم و اگر به ضرر مردم بود سخنی بر زبان نیاورم و سخنان امشب من نیز به خاطر انتخابات نبوده و در صورت جدی شدن حضورم در انتخابات سخنان جدی تری نیز خواهم گفت.

 

نباید به دولت حمله کرد، نه اخلاقی است و نه دینی

* حملات و تخریب ها علیه دولت یک مشکل جدی و واقعی است و باید تلاش کنیم در درون حاکمیت به تفاهم برسیم و اخلاق بنیان کار باشد اما متاسفانه تیترها و سخنانی مطرح می شود که با اصول دینی سازگار نیست. دست دولت از نظر رسانه ای محدود است و در این زمینه اشکال جدی وجود دارد از تمام کسانی که در این شرایط سخت به دولت کمک می نمایند قدردانی می کنم و از خداوند می خواهم همه کسانی که علیه دولت تخریب و اقداماتی بر خلاف اخلاقیات علیه دولت انجام می دهند به راه راست هدایت شوند.

 

بعد از ناآرامی ۹۶ دشمن احساس کرد می تواند تیر خلاص را به ایران بزند

* در زمان تظاهرات مخالفان دولت در سال ۹۶ در جلسه ای اعلام کردم که کسانی که با این تظاهرات همراه شدند دود آن یقینا به چشم مردم و آنها می رود و بعد از این تظاهرات بود که ترامپ احساس کرد دامنه اختلافات در ایران بسیار زیاد شده است و زمان آن است که تیر خلاص را به ایران بزند.

 

انتشار مصاحبه ظریف، توطئه ای برای شکست مذاکرات وین است

* معتقدم توطئه سعودی ها، اسرائیلی ها و شبکه ایران اینترنشنال به همراهی عده ای در داخل کشور می خواهد شرایط مذاکرات وین را متشنج کند. مگر ملت ایران اجازه می دهد که کسی به قاسم سلیمانی کوچکترین اهانتی کند. هیچ کس حق ندارد به قاسم کمترین توهین را انجام دهد.

* هنگامی که در وین مذاکراتی برای رفع فشارها با گشایشی روبرو شده بود یکدفعه نوار غیرقابل انتشاری از وزیر امور خارجه منتشر می شود که به مسئله کشور مبدل می شود. آقای رئیس جمهور در جلسه هیات دولت دستور قاطع دادند که این مسئله پیگیری شود و ضرورت ملی است که با دقت و صراحت مشخص شود که چگونه یک فایل محرمانه سر از رسانه سعودی که علیه ملت و کشور ایران فعالیت می کند سر برمی آورد.

* دشمنان به دنبال دوگانه سازی ظریف و سلیمانی و یا میدان و دیپلماسی هستند، باید تلاش کنیم در این میدان های بازی ساختگی قرار نگیریم. دوستی دیرین و برادری با شهید سلیمانی و آقای ظریف داشتم. آنها دو چهره ملی هستند. این را به دلیل رابطه دوستی مسئولیت اجرایی و ضرورت های پیش روی کشور می گویم.

 

سردار سلیمانی فقط فرمانده نبود، به مذاکره اعتقاد داشت

* ایران به عنوان کشوری تنها، وقتی که نگاه غالب در منطقه نظامی می شود با حساسیت به دنبال حراست و حفاظت از مرزهایش می شود. دو سازمان نقش ویژه در این مقطع داشتند یکی میدان که سردار سلیمانی نقش اساسی در آن داشت و معتقد بود اگر داعش در سوریه و عراق مستقر شود به سمت ایران حرکت خواهند کرد و یکی دیپلماسی که در این شرایط ویژه منطقه ای نقش حساسی ایفا کرد. حتماً اختلافات کارشناسی وجود داشته است اما اختلاف میان افراد نیست. برای اجماع در این مسائل کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت و خود شورای عالی امنیت ملی نقشی اجماع ساز دارد.

* سلیمانی تنها فرمانده میدان نبود بلکه به مذاکره برای حل مسائل اعتقاد داشت و در خیلی از مذاکرات حضور می یافت. در سفری که به شهادت رسید به دعوت نخست وزیر عراق برای مذاکره در خصوص عربستان و یمن به بغداد رفت. از هوشمندی بالایی برخوردار بود و استدلال برایش اهمیت داشت. در مصاحبه سالگرد سردار سلیمانی با سایت جماران گفتم سردار سلیمانی برای خودش در میان القاب مختلف سردار وطن را انتخاب کرد تا بر سنگ قبرش نوشته شود. مردم به او لقب سردار دل ها دادند. این لقب تنها از میدان به دست نمی آید از صداقت، از گذشت، از تلاش برای اجماع و داشتن دغدغه ملی ایجاد می شود.

* نباید گذاشت که آنها برای ما دوگانه سازی های تقلبی درست کنند. مذاکره وین و رفع تحریم ها را باید بزرگترین مساله امروز خود بدانیم و نگذاریم ظریف در این مذاکرات با شش کشور بزرگ دنیا تضعیف شود. انتخابات در کشور را با برگزاری رقابت های مشارکت جویانه ارتقا دهیم و به درک و رشد فکری مردم باور داشته باشیم. مردم ایران آگاه هستند و القائات سیاسی و آنچه در جلسات دورهمی برخی ها می گذرد را می فهمند.

* دولت وظیفه خود می داند از مدیران و قهرمانان خود با تمام توان دفاع کند. امروز نمی توانیم تحمل کنیم کسی جمله ای بگوید که با روحیات سردار شهید سلیمانی سازگار نباشد. همینطور از قهرمان که مدیران دیپلماسی کشور هستند باید دفاع کنیم تا تضعیف نشوند. وظیفه مهم همه نخبگان سیاسی، مسئولان و مردم این است که نگذارند مسائل اساسی کشور به مسائل حاشیه ای مبدل شود. بگذارید این دو همواره قهرمان بمانند و ظریف فردی باشد که در این مذاکرات کشور را از تحریم عبور داده و مسائل را حل می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۴۶۶۵۲۰۸:۴۴:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اتفاقا اعضای این دولت بیشترین زبان را داشته است.
رضا۱۹۴۶۶۵۴۰۸:۴۴:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بیچاره سنگ پای قزوین که پیش این قماش دستمال ابریشمه
ناشناس۱۹۴۶۶۵۹۰۸:۴۷:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
حتمن دزدی های برادرت هم بخاطر مردم بوده؟
ناشناس۱۹۴۶۶۶۲۰۸:۴۸:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بابا شما که استاد حرف زدنین ..
ناشناس۱۹۴۶۶۶۹۰۸:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
دروغ پشت دروغ و وقاحت به تمام معنی در بازی با کلام
ناشناس۱۹۴۶۶۸۱۰۸:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
سنگ پای قزوین کیلو چنده؟
ناشناس۱۹۴۶۶۸۵۰۸:۵۶:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
كدام مردم؟
ناشناس۱۹۴۶۶۹۸۰۹:۰۲:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
والا مردم ازت انتظار دارن بری از بس خدمت کردی
ناشناس۱۹۴۶۷۰۳۰۹:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چه گُلی بر سر ملت زدی که برای مردم ماندی ؟!!!
ناشناس۱۹۴۶۷۰۴۰۹:۰۵:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
برای جیبت ماندی نه برای مردم
ناشناس۱۹۴۶۷۰۶۰۹:۰۶:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ضعف این دولت زبان درازش است و نه لکنت زبان !
ناشناس۱۹۴۶۷۰۹۰۹:۰۷:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
دستاوردت چه بوده ؟! یکی اش رو بگو و شرم نکن :-)
ناشناس۱۹۴۶۷۱۳۰۹:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
باشه دوباره به توی رای میدیم تا قشنگ بخوری
ناشناس۱۹۴۶۷۵۵۰۹:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آره شما خیلی خوبید! بدیها مال رقباست!
مهدی۱۹۴۶۷۷۱۰۹:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
به به چه شعار طولانی بود
ناشناس۱۹۴۶۷۷۶۰۹:۳۲:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اعضای دولت بظاهر تدبیر از مردم با این سخنانشان خجالت نمی کشند .
الياس۱۹۴۶۷۸۳۰۹:۳۴:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ببخشيد، از قضا ضعف اين دولت، درازي و تلخي كلام است. ما يقين داريم كه اگر مي رفتيد، اوضاع بهتر مي شد. راستي از رانتهاي دلار معروفتان چه خبر؟؟!!
ناشناس۱۹۴۶۸۰۶۰۹:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
همش جاده خاکی میرید بعد میگین که ماشینو خوب کنترل کردیم!!!!
ناشناس۱۹۴۶۸۵۷۰۹:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
اگر مردم شماها را نخواهند، به چه طریقی به گوش شما برسانند؟
ناشناس۱۹۴۶۸۶۲۰۹:۵۵:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بدهکار اقا اسحاق نشیم صلوات.
ناشناس۱۹۴۶۸۷۵۰۹:۵۹:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
(شرم می کنیم دستاوردهایمان را بگوییم) نیازی هم به گفتن نیست، با تمام وجود حس می کنیم!!
ناشناس۱۹۴۶۸۸۸۱۰:۰۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ضعف این دولت ؛ بی‌پروایی و گستاخی و گرانفروشی و کدخداپرستی و دلالی و تحقیر و تمسخر و توهین و افترا و ویرانگری و همیشه طلبکاریست اسحاق ایجاد رانت هزاران میلیار تومانی با دلار ۴۲۰۰ تومانی(دلار جهانگیری) رانت ۷۰ تنی سکه طلا فساد نجومی بین مدیران تحت امرتان
ناشناس۱۹۴۶۹۰۴۱۰:۰۶:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چون شرم میکردین دستاوردهاتون رو بگین، فایل پر میکردین برا تاریخ؟
ناشناس۱۹۴۶۹۰۵۱۰:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یکی از غم انگیزترین تراژدی‌های ۴۲ سال اخیر ، ریاست اسحاق در ستاد مبارزه با مفاسد و فرماندهی اقتصاد مقاومتی است _______ بیچاره مردم
ناشناس۱۹۴۶۹۱۳۱۰:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چ رویی دارن
ناشناس۱۹۴۶۹۴۰۱۰:۲۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
((گیرم که خلق را به فریبت فریفتی)) ((با دست انتقام طبیعت چه میکنی؟)) _____
ناشناس۱۹۴۶۹۵۰۱۰:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
مردم یادتان هست ؟ دلار چند بود؟ پراید چند بود؟ صف روغن و شکر و مرغ نبود؟ لبنیات و گوشت و حبوبات و ... چند بود ؟ قیمتها آسانسوری بالا نمیرفت؟ ! نفوذی در تیم مذاکره کننده..... و .... همه اینها تقصیر ترامپ هست؟ الان که حدود 100 روزه رفته تقصیر چه کسی است؟
ناشناس۱۹۴۶۹۵۵۱۰:۲۸:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
به خاطر مردم در دولت ماندم. خیلی ممنون آقای جهانگیری لطف کردید پس این همه بدبختی برای مردم کار خودت بود
ناشناس۱۹۴۷۰۶۴۱۱:۰۳:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بله دستاوردهای شما شرم آور است!
ناشناس۱۹۴۷۰۶۸۱۱:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
امیدوارم به حق شبهای قدر همه کسانی که روزگار مردم را سیاه کردند ‌تا توانستند بیت المال را دوشیدند بزودی رسوا ونابود شوند امین یا رب العالمین
ناشناس۱۹۴۷۱۱۲۱۱:۱۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ای کاش به خاطر مردم میرفتی! و این همه مردم را فقیر و بیچاره نمی کردی
امیرخان۱۹۴۷۱۲۷۱۱:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
به خاطر خدا هم که شده برو
بیوک۱۹۴۷۱۴۱۱۱:۲۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
به والله این ملت لیاقت شان مسئول و مدیرانی بیشتر از شما هست, بروید و راه تنفس را در این دوران سوء مدیریت و کرونا برای شان با کنید.
ناشناس۱۹۴۷۱۴۳۱۱:۳۰:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
خدا به سنگ پای قزوین صبر عنایت بفرماید.
ناشناس۱۹۴۷۱۶۵۱۱:۴۰:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
شرم نکنید لکنت زبان هم نداشته باشین همه بلاهایی که توی این 8 سال بر سر مردم آوردین بیان بفرمایین.
ناشناس۱۹۴۷۱۶۸۱۱:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بخاطر مردم اینقد حرف نزنید
ناشناس۱۹۴۷۱۸۵۱۱:۴۷:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کسی نخواسته بود شما بمونی که حالا منتش رو سر مردم میذارین
ناشناس۱۹۴۷۱۹۱۱۱:۵۰:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
ما همه مون خیلی خوبیم ، همچنان همه چی تقصیر دولت قبل و مجلس و سپاهه ،
یه الفی۱۹۴۷۱۹۳۱۱:۵۲:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آیا دروغ ها هم ناشی از لکنت زبان است؟!
ناشناس۱۹۴۷۱۹۴۱۱:۵۳:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
یک مصاحبه کاملا تبلیغاتی و انتخاباتی.....
علی۱۹۴۷۲۶۴۱۲:۲۱:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
درود بر جناب جهانگیری که دغدغه‌های از جنس مردم دارند بخصوص که ایام انتخابات نزدیکه! لطفا بخاطر مردم کمتر حرف بی‌حساب بزنید و کمتر خود را به مردم بنمایانید تا در این وانفسای روزگار از دو بار انتخاب غلط کمتر افسرده شوند.
ناشناس۱۹۴۷۲۹۳۱۲:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چقدر ما خوشبختم که مسئولینی مثل شما داریم
رضا۱۹۴۷۳۲۷۱۲:۴۴:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آقای جهانگیری معاون اول کدوم کشوره؟ در مورد کجا داره حرف می زنه؟
- مهدی۱۹۴۷۴۷۵۱۳:۳۵:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
هرچه خوبی هست در شما جمع شده. اصلاَ بهترین هستید. فقط یک کلام زودتر بروید
ناشناس۱۹۴۷۴۸۲۱۳:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
الهی بمیرم از لکنت زبونتون و اینکه بخاطر مردم در دولت موندین؟ دلارهای جهانگیری رو هم بخاطر مردم بعده ای خاص دادین؟ لاقل از جواب دادنش لکنت زبون نگیرین
حسین۱۹۴۷۵۳۵۱۳:۵۴:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
موندی چیکار کردی؟ منتم میزاری؟
ناشناس۱۹۴۷۵۳۷۱۳:۵۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
چقدر آقای جهانگیری خجالتی است! رو که نیست سنگه پای قزوینه!
ناشناس۱۹۴۷۵۴۷۱۴:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آقای جهانگیری مردم را ببخشید وحلال کنید که قدر جواهری مثل شما راندانستند ان شاالله در انتخابات ریاست جمهوری با رای دادن به شما جبران می کنیم
ناشناس۱۹۴۷۵۵۰۱۴:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کاشی هیچ وقت نبودی
بهنام۱۹۴۷۶۰۳۱۴:۱۵:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کلا شرم چیز خوبی است.
ناشناس۱۹۴۷۶۵۲۱۴:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۱
می خواستید دستاوردهای خوبی بدست بیاورید که حالا از گفتنشون شرم نداشته باشید. اتفاقا ما هم از افتضاحات ۸ ساله دولت شما شرم داریم
محمد۱۹۴۷۷۰۳۱۴:۵۶:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۱
زیاد سخت نگیر. همه تون مثل هم هستید. البته شماها بدتر هستید.
ناشناس۱۹۴۷۸۲۳۱۵:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۱
کار بزرگ دولت رساندن دلار از حدود 3500 تومان به 24000 تومان بود که با موفقیت به انجام رسید
ناشناس۱۹۴۷۹۵۸۱۶:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۱
بدون شک اگر شرم نمی کردید صدا و سیما میبایستی همه برنامه های رادیویی و تلویزیونی کانال های متعددش را لغو و ۲۴ ساعته فقط و فقط و .....دستاورهای شماها را در ۸ سال دولت روحانی پخش می کرد .
ناشناس۱۹۴۸۰۵۲۱۷:۴۴:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۱
آها پس شما لکنت داری اینی! من فکر کردم تخم کفتر خوردی، عجب!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  8. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  9. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  10. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین