جنجال انتشار فایل صوتی ظریف

سیاسی،   4000206022 ۱۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
جنجال انتشار فایل صوتی ظریف

شب گذشته انتشار یك فایل صوتی از محمدجواد ظریف در شبكه‌های اجتماعی و سپس در شبكه سعودی ایران اینترنشنال جنجال زیادی آفرید. فایل صوتی منتشر شده، حاوی گفت‌وگوی ظریف با سعید لیلاز یكی چهره‌های نزدیك به دولت روحانی است و كمی بیش از سه ساعت است.

در یكی از اولین واكنش‌ها سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص فایل صوتی منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای محمدجواد ظریف گفت: «این گفت‌وگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است».

احتمالاً اشاره سخنگوی وزارت خارجه به عبارت«ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید» به دفتر حفظ و نشر آثار حسن روحانی به سرپرستی محمد قوچانی برمی گردد.  

خبرگزاری فارس در تاریخ 14/11/1399 در خبری عنوان داشته بود« ... حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اخیراً مرکزی به عنوان مرکز حفظ و نشر آثار خودش را راه‌اندازی کرده و عنوان آن را شورای تدوین، گردآوری و تنظیم آثار آیت الله حسن روحانی گذاشته‌‌ است. دبیری این شورا به محمد قوچانی سپرده شده است. اولین پروژه‌ای که قوچانی در این شورا در دست اجرا دارد تدوین کتابی با عنوان (احیای امید)‌ است که قرار است بر اساس مصاحبه با چهره‌های سیاسی مطرح در باب روحانی و خدمات او تدوین شود».

اما محمد قوچانی، دبیر شورای تدوین، گردآوری و مستندسازی آثار ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا در تاریخ 16بهمن ماه 1399 درباره راه‌اندازی «دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله روحانی»، گفت: «این شورا با همین نام قبل از این دولت بوده و بعدها هم حضور خواهد داشت. کاری که ما انجام می‌دهیم نه درباره شخص رییس جمهوری بلکه تنظیم و تدوین آثاری درباره کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم است».

با این شرایط مشخص نیست فایل صوتی ناقص مصاحبه ظریف چگونه از این شورا به بیرون درز كرده است. بدون شك در حال حاضر وظیفه دولت است تا در این باره پاسخگو باشد. 

ظریف در فایل صوتی چه می‌گوید؟

مصاحبه ظریف كه در اسفندماه 1399 ثبت و ضبط شده حاوی انتقادهای وزیر امور خارجه به سیاست منطقه ای، سیاست روسیه در برجام و منطقه و تعاملات ظریف با شهید قاسم سلیمانی است.

روزنامه شرق روز دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه 1400 درباره این فایل می نویسد:« در صحبت‌های منتشرشده ظریف در این‌باره مواضعی بی‌سابقه از او درباره عملکرد سردار سلیمانی، سپاه پاسداران و نیز عملکرد روسیه در صحنه سیاست خارجی ایران نقل می‌شود».

روزنامه فرهیختگان، در مطلبی با عنوان «یك رسوایی آشنا» درباره لو رفتن این فایل نوشته است:« جالب اینکه روحانی سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بوده و آشنا، مشاور و مسئول پروژه اخیر نیز سابقه طولانی کار در وزارت اطلاعات داشته است. چگونه قابل باور است فایل صوتی محرمانه کشور، فایلی که وزیر امور خارجه حین ماموریت ملی‌اش در آن حرف‌های بسیار مهمی زده اکنون دراختیار بیگانه باشد؟ فایل صوتی ظریف فارغ از محتوای آن، یک رسوایی بزرگ برای دولت روحانی است».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:« اول اینکه گفته می‌شود این گفت‌وگو به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک با مدیریت حسام‌الدین آشنا انجام شده است. جنس اظهارات ظریف هم نشان می‌دهد به میزبان اعتماد داشته. سوال مهم اینکه این فایل چگونه از یک رسانه ضدانقلاب سر درآورده است؟ بخش‌های گزیده منتشرشده نشان‌دهنده اظهارات کاملا آزادانه وزیر امور خارجه است. چگونه می‌شود صفر تا صد یک پروژه سیاسی در نهادی زیرنظر رئیس‌جمهور مدیریت شود و دست آخر خروجی آن در لندن دراختیار ضدانقلاب باشد؟!».

حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز با اشاره به فایل منتشر شده گفت:‌ «آقای ظریف باید راجع‌به مطالبی که در این مصاحبه مطرح کرده توضیحات لازم را بدهد».

وی افزود:‌ «آقای ظریف در این مصاحبه مطالبی را مطرح می‌کند که گویا نمی‌داند وزیر خارجه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران است و مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که وی در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد».

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: «آقای ظریف پس از 40 سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست».

محمدعلی ابطحی در جماران نوشت:« طبیعی است که در همه دنیا اسناد و سخنان طبقه بندی شده برای تاریخ می ماند. انتشار این فایل محرمانه در این شرایط حتما با  اغراض سیاسی بوده است... مسیر خروج باید مسیر دزدیدن اسناد هسته ای از نزدیکی تهران و انتقال آن به اسراییل تلقى کرد. دو طرف به ظریف و سلیمانی ستم می کنند اگر این مصاحبه را در اختلافات داخلی خرج کنند. من کل فایل را گوش کردم. علیرغم تبلیغات و هیاهوهای فراوان حرف ویژه ای در آن نبود که به صورت کلی تا  به حال گفته نشده باشند... میدان و دیپلماسی دو وادی متفاوت هستند. مسئول  دیپلماسی باید از دیپلماسی و مسئول میدان باید از میدان دفاع کند. طبیعی ترین مساله این است که این دو باید مکمل هم باشند ولی لازم نیست که اختلاف نظر نداشته باشند. مهم این است که میدان دار و دیپلمات باهم جلسات مرتب داشته باشند. دو سردار بزرگ دیپلماسی و میدان، جواد ظریف و شهید قاسم سلیمانی پشتوانه پیشرفت کشور بودند...».

خبرگزاری تسنیم در تحلیلی كه روز 6 اردیبهشت ماه منتشر كرده یادآور شده است:« یک فایل صوتی ـ که سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید تقطیع شده‌ است ـ از آقای «محمدجواد ظریف» در رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» منتشر شده است. این فایل محصول مصاحبه‌ای با حضور سعید لیلاز و آقای ظریف است که ذیل پروژه‌ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت آقای روحانی و‌ زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است. بدین ترتیب مسئولیت اول و اصلی بیرون رفتن این فایل که در قسمتهای مختلفی از آن آقای ظریف تأکید می‌کند نباید علنی شود، با آقای حسام‌الدین آشنا رییس این مرکز است، بدین ترتیب او باید در رابطه با این افتضاح بزرگ خود و زیرمجموعه‌اش پاسخگو باشد».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری نیز به انتشار فایل مصاحبه جواد ظریف واکنش نشان داد. وی در این‌باره در توئیتی نوشت: « ‏اللهم وَ من أرادَنی بِسوءٍ فَأرِده وَ من کادَنی فَکِده. انشالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد».

با این وضعیت مقامات و مسئولانی دیگر نیز بزودی در باره این فایل موضع‌گیری خواهند داشت اما احتمالاً انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه پیامدها و تبعاتی در عرصه سیاست خارجی، انتخاباتی و امنیتی كشور با خود به همراه داشته باشد كه درك و توضیح آن در مقطع فعلی بسیار سخت است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۷۹۳۰۰۹:۴۸:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۶
فایل صوتی ظریف ادم را به یاد این ایه از قران می اندازند (یوم تبلی السرائر): سوره طارق ایه 6 (در روزی که نهفته های باطنی انسان آشکار می شود)
ناشناس۱۹۳۸۱۲۶۱۰:۵۷:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۶
تنور انتخابات را با چه شیوه هایی می خواهند گرم کنند
ناشناس۱۹۳۸۳۱۸۱۱:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۶
ایت اله حسن روحانی...!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۳۹۲۷۷۲۰:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۶
دکترای فقه اسلامی!! از استعمار پیر قانعش نکرده میخواهد نشانه ای(آیت) از خدا (الله) باشد...!! اینهم نشانه هایی از خدا!! کم نبود؟ فقط اینو کم داشتیم تا کلکسیون کامل بشه.
ناشناس۱۹۳۹۳۴۱۲۱:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۶
چرا تعجب کردی؟؟؟؟
ناشناس۱۹۳۸۱۳۰۱۰:۵۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۶
مجلس سریعا طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیران هشت ساله اش را تصویب کند تا در صورت نیاز در دسترس باشند
ناشناس۱۹۳۸۴۲۱۱۲:۲۸:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۶
فعلا مجلس بره دنبال بودجه 1400 با داستاناش.
ناشناس۱۹۳۸۱۴۳۱۱:۰۲:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۶
خیلی وقته از توییتهای عطا مهاجرانی از لندن خبری نیست. نگران شدیم. نکند از برکت سفره انقلاب ناامید شدند؟! شاید هم منبع پردرامد دیگری برای زندگی پیدا کردند و دیگر نیازی به توییتهای دشمن شکن از لندن وجود ندارد و از این به بعد باید منتظر توییتها واقدامات دشمن شاد! کن ایشان باشیم.
ناشناس۱۹۳۸۱۴۸۱۱:۰۴:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۶
چند وقت دیگه صداش در میاد گرای ترور سردار هم کار عوامل داخلی با عوامل عراقی بوده که مشترکا به امریکایی ها داده شده
ناشناس۱۹۳۸۷۷۸۱۵:۰۳:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۶
گاندو 3
ناشناس۱۹۳۸۱۶۷۱۱:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۶
چین و روسیه با برجام مخالف بوده و ایران ضعیف را می خواهند.
ناشناس۱۹۳۸۲۶۱۱۱:۴۰:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۶
الان با غرب و برجام، ایران قوی شد؟!!
ناشناس۱۹۳۸۴۰۳۱۲:۲۵:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۶
فکر کردی آنها مترسک هستند که بیایند در مذاکرات؟ نخیر منافع خودشان را می خواهند بردارند مشکل اصلی شما هستید که فراتر از قانون ان پی تی مذاکره می کنید
ناشناس۱۹۳۸۱۷۳۱۱:۱۲:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۶
چرا سیاست خارجی ایران را بر پایه دشمنی با آمریکا و اسراییل بنا نهاده اند؟
ناشناس۱۹۳۸۲۷۱۱۱:۴۱:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۶
چون آمریکا با مردم ایران دشمنی میکند. نمونه اش کودتای ۲۸ مرداد که نه جمهوری در کار بود نه اسلامی. تاریخ بخونی حل میشه سوالت
رضا۱۹۳۸۶۳۸۱۳:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۶
اگر به 28 مرداده ک چرا ی خیابون بنام مصدق تو مملکت ب این وسعت نداریم؟
ناشناس۱۹۳۸۸۸۳۱۶:۰۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۶
عهدنامه ترکمانچای هم آمریکا بسته
ناشناس۱۹۳۹۳۹۱۲۱:۵۴:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۶
دوست عزیز ولی حزب دست نشانده ای بنام حزب توده و اربابش اتحاد جماهیر شوروی سرکرده توتالریسم کمونیستیجهانی بیخ گوش ایران عزیز بود.
ناشناس۱۹۳۸۳۶۴۱۲:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۶
سیاست خارجی ایران دفاع دربرابر دشمنی آمریکا و اسرائیله نه دشمنی با اونها!!!
ناشناس۱۹۳۸۴۰۶۱۲:۲۵:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۶
دیگه آمریکا و اسراییل باید چیکار (بجز تحریم، کمک به صدام، تحریم دارو، و...) سر ملت ایران بیارن تا افرادی از قبیل تو بفهمند که آمریکا دشمن ماست ؟!! اینقدر فهمیدنش سخته برای شماها؟
ناشناس۱۹۳۸۶۵۹۱۴:۰۱:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
شما وقتی رفتی سفارت امریکا رو اشغال کردی،،شما وقتی بر علیه منافع غرب داری حرکت میکنی میخواستی دوستت باشن.شما فقط یکی از این کارهارو با چین و روسیه بکنید بعد ببینید چه میشود.
ناشناس۱۹۳۸۷۹۷۱۵:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
امریکا جانت دنبال کودتا نباشد که سفارتش هم.. یا 50 سال پیش طرح تجزیه ایران را کشیده آن وقت بنشینیم و نگاه کنیم نخیر وارد می شویم و می زنیم نابودتان می کنیم
ناشناس۱۹۳۸۴۱۶۱۲:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۶
ساعت خواب که بعد از این همه سال یارو می گوید ایران دشمن است یا آمریکا و اسرائیل!
ناشناس۱۹۳۸۲۲۹۱۱:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۶
احتمالا ظرف چند روز آینده حادثه ای خوب می‌دهد برای اینکه این افتضاح به حاشیه برود
ناشناس۱۹۳۸۳۰۸۱۱:۵۴:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
خلاصه یک عده دنبال این هستند که عقده های خودشان را خالی کنند و این مذاکرات بجایی نرسه
ناشناس۱۹۳۸۹۷۶۱۷:۰۰:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۶
عمو جون! ظاهراً شما هنگام انعقاد برجام و و رسیدن میوه هایش! خواب زمستانی بوده اید؟!!!
ناشناس۱۹۳۷۹۳۱۰۹:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
در داخل کشور جناح ضدبرجام از این اتفاق سود می برند. چون مرد اول برجام را می زنند و او را حتی از احتمال بسیارضعیف نامزدی در انتخابات محروم می کنند.
ناشناس۱۹۳۸۱۳۴۱۰:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۶
سخنان احمدی نژاد در مورد خرید جزیره معلوم شد یا نه
ناشناس۱۹۳۸۲۰۱۱۱:۲۱:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
خیلی پرو هستید با این همه خسارت که به کشور زدین
ناشناس۱۹۳۸۲۵۸۱۱:۳۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۶
عزیزم مردم مسول وضع کنونی مملکت را برجام شکست خورده و روحانی و ظریف میدونن. این که معلوم بود که ظریف رای نمیاره. پس احتمالات دیگه رو هم بررسی کن
ناشناس۱۹۳۸۴۲۵۱۲:۲۹:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۶
می‌خواستید با مظلوم نمایی فرار رو به جلو کنید با انتشار این فایل؟ در ضمن از کی تا حالا بتن ریزی در قلب دانش و صنعت که دشمن ناراحت نشود شده افتخار؟
ناشناس۱۹۳۷۹۳۷۰۹:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۶
چرا در فاصله یک ماه مانده به انتخابات این فایل منتشر شد؟ چون ظریف نتواند کاندید شود.
ناشناس۱۹۳۸۱۵۰۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۶
برعکس. چون علیرغم همه صحبتها می خواهند ظریف را رئیس جمهور کنندولی با انتخابات پر شور. هر کس دیگری بود و این صحبتها را می کرد نه تنها رد صلاحیت می شد بلکه از مقام خود هم برکنار یا استیضاح میشد.
ناشناس۱۹۳۸۴۱۱۱۲:۲۶:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۶
دقیقا این فایل منتشر شده برای مظلوم نمایی ایشون بود ولی تیرها به سنگ خورد با این افتضاح امنیتی و نفوذی
ناشناس۱۹۳۸۲۴۵۱۱:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۶
کاندید هم میشد،رائ نمی آورد.مردم خودشان عقل و شعور دارند.
ناشناس۱۹۳۸۴۱۰۱۲:۲۶:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
دقیقا فهم شما در همین حد است!
ناشناس۱۹۳۷۹۴۰۰۹:۵۰:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۶
ظریف سی سال پیش هم می دانست که دولت و وزارت خارجه اش کاره ای نیست ولی دنبال پست و مقام بود و برای این مقصود هر کاری از او خواستند انجام داده است
ناشناس۱۹۳۸۴۳۳۱۲:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۶
خخخه وزارت خارجه تابع دولت و بعد تابع سیاست کلی کشور است و همه جهان هم همین گونه هست ولی شماها زیاد دور برداشتید و فکر می کنید باید جزیره ای عمل کنند ایشون هرچند که باز بلد نیستند حق و حقوق را درست بگیرند و سوتی های متعدد می دهند
ناشناس۱۹۳۷۹۴۲۰۹:۵۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۶
منظور از «میدان» چیست که ظریف در این فایل بارها و بارها به آن اشاره می کند؟
ناشناس۱۹۳۸۱۵۶۱۱:۰۶:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
نظامیان
ناشناس۱۹۳۸۲۷۶۱۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۶
جایی که مرد میخواهد را میدان نامند
ناشناس۱۹۳۸۴۲۸۱۲:۳۰:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۶
جایی که خروجی آن یک نسل سوخته باشد.
ناشناس۱۹۳۸۷۷۳۱۴:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۶
حالا که مرد میدان سوخت تا نسل ما باقی بماند. اگر نسل سوخته ایم، از دیپلماسی اشتباه سوخته ایم.
ناشناس۱۹۳۸۴۳۰۱۲:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۶
عجب جوابی حال دادی به مولا
ناشناس۱۹۳۸۴۸۰۱۲:۴۸:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۶
افرین
ناشناس۱۹۳۷۹۴۷۰۹:۵۱:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۶
حقیقت آن قدر برای مردم آشکار است که نیاز به انتشار فایل و تفاسیر ندارد.
ناشناس۱۹۳۷۹۴۸۰۹:۵۲:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۶
آیا در ایران 5 دولت وجود دارد؟
ناشناس۱۹۳۸۲۸۳۱۱:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۶
دولت رو نمیدونم ولی میدونم دلار در این مملکت پنج نرخ دارد! شاید هر دولتی یک نرخ مشخص کرده و دارد منفعت خود را میبرد و ملت هم هاج و واج نگاه میکند!
ناشناس۱۹۳۷۹۴۹۰۹:۵۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۶
فقط تصورش را کنید چه راحت بچه های نیویورک بطرف ریاست جمهوری می روند. ظریف رئیس جمهور. عراقچی وزیر خارجه. صالحی معاون رئیس جمهور. نهاوندیان وزیر اقتصاد. و......چه شود
ناشناس۱۹۳۷۹۵۱۰۹:۵۳:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۶
وقتی از رییس جمهور به عنوان تدارکاتچی نام برده می شود، وزیر خارجه را چه باید نامید؟
ناشناس۱۹۳۸۲۱۳۱۱:۲۵:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۶
پس برید و این پست ها رها کنید دشمن دوست ها
ناشناس۱۹۳۸۸۰۲۱۵:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۶
کمک تدارکاتچی در امور برون مرزی!
محمد۱۹۳۹۳۱۷۲۱:۰۶:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۶
اگر تدارکات چی هستند اشتباه میکنند بیان تو انتخابات گند میزنند تازه یادشان میفته کاره ای نیستند
ناشناس۱۹۳۷۹۵۲۰۹:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۶
یک فاز وداستان دیگر برای اینکه ظریف را ریاست جمهور کنند. ظریف از روسیه بد میگوید. از سیاستهای نظامی ها انتقاد می کند. اگر ظریف بود ملت ایران اصلا نه تورم داشتند و نه تحریم. پس همه بروید به ظریف رای بدهید تا زاویه خود را با روسیه و چین و سرهنگ ها نشان دهید و یک دیپلمات هزاره را جایگزین معجزه هزاره کنید. چه اندازه نخ نما!
ناشناس۱۹۳۷۹۵۹۰۹:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
سوال این است که چرا ظریف با وجود این ماجراها استعفا نداد و نرفت؟
ناشناس۱۹۳۸۲۰۳۱۱:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۶
خخخخه هنوز درکی درست از روابط ندارید
ناشناس۱۹۳۸۲۳۲۱۱:۳۲:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۶
استعفا دادا... تو فایل صوتی هم گفت
ناشناس۱۹۳۷۹۶۰۰۹:۵۶:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۶
تحمل بیان واقعیت از زبان کسی که اطلاعات زیادی در مورد امور مملکتی داره، چقدر برای شما سخت هست. بهتره چشم ها تون رو باز کنید.
ناشناس۱۹۳۸۴۳۹۱۲:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۲/۶
از مقام مسوول نباید بیان شود هنوز این چیزهای ساده بلد نیستید؟ یا می خواهید مظلوم نمایی کنید برای انتخابات که رای بیاورید؟ دست ها خیلی وقت است رو شده
ناشناس۱۹۳۸۷۸۷۱۵:۰۸:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۶
آخه این نصف ماجراست که ظریف تعریف کرده، نصفه دیگه هم در روزهای آینده رو میشه، اونا هم شنیدنیه، اونوقت معلوم میشه کی تحمل شنیدن واقعیات رو داره کی نداره!!!!!!
زهرا۱۹۳۸۸۲۰۱۵:۳۰:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
چیزی عجیب غریبی نگفته چندین سالِ ما این حرفا رو می شنویم ولی از زبان وزیر امور خارجه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. ای کاش اینقدر که به آمریکایی ها علاقه داریم حداقل در این حد از دیپلماسی رو می دانستیم
ناشناس۱۹۳۷۹۶۸۰۹:۵۸:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۶
به نظر می رسد انهایی که فضای انتخابات را شکل می دهند خیلی استاد تر شده اند. ظریف ناگهان از چیزهایی می گوید که هرگز نه او و نه هیچ مقام دیگری حاضر به حتی اشاره به ان نبود. از انتقاد صریح از روسیه تا انتقاد از سیاستهای برخی نظامی ها و حتم بدانید در این مصاحبه 7 ساعته که فعلا سه ساعت ان امده بیرون از چین هم خیلی انتقاد کند و حتی از کنوانسیون خزر و توافق با چین هم خیلی انتقاد کند. خلاصه ازاد است که از همه چیز انتقاد کند تا مردم ساده دل هم تصور کنند که ظریف با همه متفاوت است و حتما باید او را انتخاب کرد . واقعا تیم و اتاقهای فکر که می خواهند مردم را باز مانند 92 با سیاست نخ نما شده دو گانه سازی بین سرهنگ و حقوقدان ارتقا پیدا کردند و حالا دارند سیاست دو گانه سرهنگ و دیپلمات منتقد روسیه و نظامی و .... را علم می کنند. ولی متوجه نیستند که نه همه ولی باز اقلیت بزرگی از ملت ایران دستشان را خواندند
ناشناس۱۹۳۷۹۷۱۱۰:۰۰:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۶
و مهم تر اینکه نباید مردم میفهمیدن که فهمیدن چه خبره
ناشناس۱۹۳۸۱۵۵۱۱:۰۶:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۶
مردم می دانستند فقط ایشون دانسته های مردم را تایید کرد
ناشناس۱۹۳۷۹۷۳۱۰:۰۱:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۶
درز این فایل صوتی برنامه ریزی شده اتاق فکر بوده
ناشناس۱۹۳۷۹۷۹۱۰:۰۲:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۶
هدف از انتشار این فایل بر هم زدن مذاکرات برجام است.
ناشناس۱۹۳۷۹۸۲۱۰:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۶
مجلس برای ایت افتضاح سریعا درخواست استیضاخ دولت را بدهد
ناشناس۱۹۳۹۲۴۵۲۰:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۶
مجلس خیلی هنرمند است برود یقه آنهایی که ردیف های بودجه یک مملکت را عوض می کنند تا از حامیان انتخاباتیشان تشکر کرده باشند را بگیرد!
ناشناس۱۹۳۷۹۸۶۱۰:۰۴:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۶
به نظر میرسد این فایل در مقابل فیلمهایی از قبیل گاندو ، پایان بازی ، داستان اتم و نمونه های دیگر است . در هر صورت چیزی که عوض داره گله نداره .
ناشناس۱۹۳۸۲۸۲۱۱:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۶
در مقابل نیست. اتفاقا در تایید هست.
ناشناس۱۹۳۷۹۹۱۱۰:۰۵:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۶
طرح ممنوع الخروجی تمامی اعضا دولت و مدیرانش در طی هشت سال باید در مجلس تصویب شود تا در پایان کار دولت در دسترس باشند
نجیب۱۹۳۸۰۰۳۱۰:۱۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۶
خون شهید سلیمانی بالاخره گریبانتان را گرفت و آبرویتان را در دو جهان برد. آن هم در ماه مبارک رمضان. 40 سال وزارت خارجه دست چه کسانی بوده؟؟؟؟ حالا دیدید گاندو درست بود. دیدید.
ناشناس۱۹۳۸۰۰۴۱۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۶
وزیر خارجه در ایران یک پست صوری است.
ناشناس۱۹۳۸۲۰۸۱۱:۲۴:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۶
دنبال نخود سیاه می گردی؟
ناشناس۱۹۳۸۲۴۷۱۱:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۶
وقتی درقسمتی از صحبتها اقای ظریف میگه ما سالهاس سفیرانمان اقتصادی نیستند امنیتی هستند بدانید که ما فقط دنبال قدرت در منطقه هستیم نه تعامل سازننده
ناشناس۱۹۳۸۴۴۷۱۲:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
وقتی کشورهای صادرات محور میز دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه ها دارند و کار را برای صادرات هموار می کنند ولی دوستان شما دوست ندارن این میزها را ایجاد کنند و فضایی که نظامیان ایجاد کردن تا بهره اقتصادی را برای کشور درست کنید فرار رو به جلو نکنید در قبال ترک فعل ها
ناشناس۱۹۳۸۴۵۹۱۲:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۶
دستگاه اقتصادی با دستگاه نظامی یکی نکنید و کارهای مربوطه را در بخش هایی که به عهده دارید درست انجام بدهید
ناشناس۱۹۳۸۵۶۴۱۳:۲۳:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۶
وظیفه این آقا این است که بستری که نظامی ها ایجاد کردن استفاده کند و نفوذ سیاسی ایران را گسترش بده و نه این سو مدیریت خودشان را قایم کنند با گفتن این حرف ها
ناشناس۱۹۳۸۶۵۸۱۴:۰۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۶
این آقا هنوز میز اقتصادی در سفارتخانه ها ایجاد نکرده برای دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی تازه با این که نظامیان راه را برای این حرکت باز کرده بودن
ناشناس۱۹۳۸۶۶۲۱۴:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۲/۶
امریکا جانت که مدینه فاضله تو و ایشون است اول حمله نظامی می کند بعد بهره اقتصادی می برد
من۱۹۳۸۹۱۵۱۶:۲۷:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۶
بابت همین پست صوری خون من شما را تو شيشه می کنند؟ اگر صوری است و کاری از دستشون بر نمیاد لطفا خودکشی هم نکنن برای صندلی های ریاست و سیاست
مهران۱۹۳۸۰۰۷۱۰:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۶
این اقا همونی نبود که بعد از شهادت سردار سلیمانی به هر شکلی میخواست خودش رو بچسبونه به سردار و میگفت ما با هم هماهنگ بودیم؟ باطنشون خیلی وقت است رو شده ولی داره بیشتر رو میشه
ناشناس۱۹۳۸۱۶۲۱۱:۰۸:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۶
در این فایل هم گفت هماهنگ بوده و نحوه هماهنگی را تشریح کرد
محسن۱۹۳۹۱۲۸۱۸:۳۰:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۶
این‌حرفا‌رو‌نزن‌به‌طرفدارانشون‌بر‌می‌خوره‌ آخه‌ایشون‌به‌اصطلاح‌قهرمان‌دیپلماسیشون‌هستند برای‌ #برجام‌ #آزادی‌بیان
بیگی29۱۹۳۸۰۰۸۱۰:۱۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۶
اینها برای داغ کردن تنور انتخابات است آقای ظریف هم شرکت خواهد کرد اما رئیس جمهور شخص دیگری حواهد شد.
ناشناس۱۹۳۸۰۱۱۱۰:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۶
حال مشخص میشود که چه افرادی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی به دشمن آمار داده است
ناشناس۱۹۳۸۰۱۸۱۰:۱۷:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۶
ظريف در اين مصاحبه هيچ چيزى نگفت كه خودمون ندونيم الكى شلوغش نكنيد تعجب مى كنم چرا عده اى در كشور دم دادن به دم اينتر نشنال سعودى
ناشناس۱۹۳۸۲۹۸۱۱:۴۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۶
قبول دارم. جدید نبود، حتی اصطلاح میدان و این چیزها رو هم قبلا به کار برده بود. اما چون تاریخش مال اسفند بود و این دیدگاه به شهید سلیمانی رو دوباره تکرار کرده بود، تاسف انگیز بود.
ناشناس۱۹۳۸۰۲۵۱۰:۲۲:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۶
درخواست محاکمه و برخورد جدی می شود.
ناشناس۱۹۳۸۰۶۱۱۰:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۶
انتشار فایل صوتی کار اتاق فکر است برای گرم کردن تنور انتخابات
ناشناس۱۹۳۸۰۶۹۱۰:۳۵:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۶
در شبکه های اجتماعی سپس در شبکه سعودی ...!
ناشناس۱۹۳۸۰۸۶۱۰:۴۱:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۶
جنجال بر سر هیچ اقای وزیر بهترین تصمیم استعفا بود بمحض دانستن این موضوع که بعید است کسی که چهل سال است بنوعی مرتبط با سیاست خارجی بوده آن را نداند ؟ پس باید دنبال اهداف دیگری بود اینکه شما امروز بگویید اختیار من صفر بود چیزی از مسولیت شما در قبال خسارت های وارده بخاطر اعمال همان سیاستهای بقول شما ابلاغی نمیکاهد.
ناشناس۱۹۳۸۱۳۳۱۰:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۶
منتظر افشای دیگر مسایل پشت پرده هستیم. ملت را عمری سر کار گذاشته اند. حقایق را وارونه جلوه داده اند. این کشور چگونه و توسط چه کسانی اداره می شود؟
ناشناس۱۹۳۸۳۳۴۱۲:۰۲:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۶
با سیاست انگلیس هدایت میشود
ناشناس۱۹۳۸۱۶۸۱۱:۱۱:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۶
من که باورم نميشه واقعي باشد ولي اگر هست خيلي بي معرفت هستيد. سردار سليماني همونيه که وقتي ترامپ به روحاني حرف زد گفت تو غلط ميکني پشت سر رييس جمهور ما حرف بزني. يادتون هست؟ شجاعت و جسارت ايشون رو هيشکي نداره حتي سردار حاجي زاده براي همين حذف شد. حداقل داخل خودتون اختلافات رو حل ميکرديد...
ناشناس۱۹۳۸۸۰۵۱۵:۱۸:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۶
سردار حاجی زاده حذف شد؟!!!
ناشناس۱۹۳۸۸۷۵۱۶:۰۳:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۶
سردار سلیمانی
ناشناس۱۹۳۸۹۳۴۱۶:۳۴:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۶
جناب درست بخون ! ميگه ايشون که به سردار سليماني برميگردد. گفته سردار حاجيزاده هم شجاعت سردار سليماني رو ندارد
میثم۱۹۳۹۰۳۷۱۷:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۶
لطفا یه بار مصاحبه رو گوش کنید بعد افاضات بفرمایید
حق بین۱۹۳۸۲۷۸۱۱:۴۳:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۶
دوستان فریب نخورید سیاه بازی انتخابات است
ناشناس۱۹۳۸۲۹۲۱۱:۴۷:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۶
یک سوال برام پیش اومد. این طبیعیه وزیر خارجه یک کشور که باید جزو زیرکترین آدمها باشه، یکبار به امضای کری اعتماد کنه ، یک بار قول دادن سعید لیلاز؟
ناشناس۱۹۳۹۷۹۹۰۴:۰۵:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۷
َدر هر معاعهده بین لمللی امضا وزیر امور خارجه تضمین هست،خواه آمریکا باشد،خواه آفریقا
ناشناس۱۹۳۸۳۰۷۱۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۶
کاش دفعه قبل که آقای ظریف در مورد شهید سلیمانی اینطور صحبت کردن، یکی ایشون رو توجیه میکرد که برای حاج قاسم خودش و قهرمان شدن در میدان ارزشی نداره و ایشون جانش رو هم میده که کاری که درست هست انجام بشه. به نظرم آقای ظریف، با معیارهای دنیایی حاج قاسم رو تو ذهنشون ارزیابی میکنن
ناشناس۱۹۳۹۱۷۵۱۹:۰۹:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
هردوتون دست در دست هم ملتی را ذلیل و بدبخت کردین حالا تقصیر رو گردن دیگری میگذارین
بانام۱۹۳۸۳۳۸۱۲:۰۳:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۶
این صحبت های ظریف برای داغ کردن انتخابات هست وگرنه مردم کور و کر که نیستند همه چیز را هم خوب می دانند هم خوب می فهمند فقط ظریف هم تکرار کرد.
ناشناس۱۹۳۸۴۹۰۱۲:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۶
متاسفانه سالهاست که این آقایان بدون گذراندن مقاطع و دوره های تحصیلی و علمی در حوزه و دانشگاه و بدون داشتن صلاحیت علمی از القاب آیت الله و دکتری و ..... استفاده می کنند .
ناشناس۱۹۳۹۲۰۰۱۹:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۶
عزیزم کار آیت الله در حوزه کار دیپلمات در مسائل خاجی کار اقتصاد دان در مسائل اقتصادی و............ که متاسفانه دقیقا بر عکسه
ناشناس۱۹۳۸۶۹۴۱۴:۱۹:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۶
یادمه سال ۹۲ یکی از نامزدینی که تایید صلاحیت نشد منوچهر متکی بود احتمالاً ظریف اگر نامزد بشه رد صلاحیت میشه
ناشناس۱۹۳۸۷۴۶۱۴:۴۶:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۶
كاملاً درست مى فرماييد تمام اين كارها فقط به خاطر همينه
ناشناس۱۹۳۸۷۰۲۱۴:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۶
فایل صوتی سوتی ظریف .
ناشناس۱۹۳۸۹۴۳۱۶:۴۱:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۶
"آیت الله حسن روحانی" رو خوب اومدی!!
ناشناس۱۹۳۹۰۶۱۱۷:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۶
شرایط گرفتن مدرک ایت الله، چی هست که من یه دکترا دارم حالا بیکارم میخوام یه مقطع ایت الله هم بگیریم
شهروند۱۹۳۹۰۸۸۱۸:۰۳:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۶
انحصار همواره = با انحطاط !!؟؟
ناشناس۱۹۳۹۲۱۰۱۹:۳۸:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۶
احسنت به جناب دکتر ظریف خدا ایشان را حفظ کند مطالب بسیار خوبی را مطلع شدیم
ناشناس۱۹۳۹۴۳۲۲۲:۰۸:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۶
مثل همیشه، جنگ زرگری و نمایشی برای جذب مردم به مشارکت در انتخابات است.
محسن۱۹۳۹۵۳۱۲۳:۲۱:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۶
آقای ظریف با توهین به حاج قاسم از گندم پاستور نخواهی خورد.
حامد۱۹۳۹۷۸۶۰۳:۱۳:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۷
مرد شکست خورده ی دولت روحانی در این روزهای آخر گویا به سیم آخر زده. مردی که هشت سال مذاکره کرد در نهایت صف مرغ و روغن و تخم مرغ و دلار 25 هزاری درو کرد. راستی چه خبر از سکه های برجامی
ناشناس۱۹۳۹۷۸۹۰۳:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۷
یکی نیست به داد مردم ایران برسه تا کی اخه خدایا
ناشناس۱۹۳۹۹۹۸۰۸:۵۷:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۷
ظریف تو شایستگی وزارت نداری. قبای وزارت رو هم در بیار بنداز رو مبل باید با وایتکس بشوریم تمیز بشه بوی امریکا گرفته
ناشناس۱۹۴۰۲۹۶۱۰:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۷
اصلاح طلبان همیشه باحرفهای زیبا مردم را سرکارمی گذارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین