ظریف به رهبری نامه نوشت؟/ ورود رسمی تاجزاده به انتخابات/ حسین شریعتمداری: صداوسیما سخنان روحانی را نقد کند!/ چالش‌های لاریجانی برای حضور در انتخابات

گروه سیاسی الف،   4000205110 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ظریف به رهبری نامه نوشت؟/ ورود رسمی تاجزاده به انتخابات/ حسین شریعتمداری: صداوسیما سخنان روحانی را نقد کند!/ چالش‌های لاریجانی برای حضور در انتخابات

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۹ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

آغاز مرحله سوم آزمایش واکسن کووایران برکت/ تزریق به مینو محرز و یک نماینده مجلس + فیلم

جهانپور: باید منتظر ورود کرونای هندی به کشور باشیم/ فعلا ثبت‌نام واکسن نداریم

شرق نوشت: «ظاهرا ستاد مقابله با کرونا برگزاری مراسم احیا در شب‌های عزیز و محترم قدر را آزاد کرده است. در همین شب‌ها محدودیت تردد شبانه نیز برداشته شده است...

ستاد مقابله با کرونا و به‌ویژه آقای وزیر بهداشت و درمان باید به این پرسش‌ها پاسخ دهند که آیا اجتماع مردم در این شب‌ها در محیط مساجد و حسینیه‌ها و تکایا خطر توسعه این بیماری مرگبار را افزایش نمی‌دهد؟ مسئولیت سلامت و جان انسان‌هایی که با دل پاک در این آیین‌ها شرکت می‌کنند با چه کس یا کسانی است؟

اگر موج کووید19 در پی آیین‌های شب‌های قدر بلندتر شود و قربانی‌های بیشتری بگیرد، چه بلایی بر سر مردم خواهد آمد؟ ستاد مقابله با کرونا در تصمیم‌های عجیب خود سفرهای نوروز را آزاد گذاشت و نتیجه این تصمیم غلط این شد که اینک مشاهده می‌کنیم و به اقرار مسئولان ستاد و مقامات پزشکی و بهداشتی کشور همچنان افزایش خواهد یافت.

آنچه اینک در موج چهارم از شرایط سخت افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پدید آمده، ناشی از همین خطا در تصمیم‌گیری است؛ اما هیچ فرد یا نهادی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. به نظر می‌رسد برنامه‌های مقابله با کرونا که گویی به برنامه‌های تبلیغاتی برخی افراد بدل شده است، قرار نیست سامان یابد. چنان به نظر می‌آید که سیاست به‌شدت بر این برنامه‌ها و سیاست‌ها غلبه دارد.»

***

سکوت معنادار آذری جهرمی

آفتاب یزد نوشت: «آذری جهرمی همان روزی که از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر شد همواره یک شایعه یا احتمال پیرامونش وجود داشت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰... اکنون بعد از ۴سال به روزهایی رسیدیم که او باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد وارد میدان شود یا خیر...

جوانی و رسانه‌ای بودن او را بگذارید در کنار مدرن بودن اش. افکار، افعال و بیان آذری جهرمی پوسیده و فرسوده نیست و نسل جدید آن را درک می‌کند و می‌فهمد...

در سال جدید همزمان با شدت گرفتن بحث‌های انتخاباتی برخلاف پیش‌بینی‌ها، وزیر ارتباطات به جای آنکه فعال‌تر باشد تا بیشتر در چشم‌ها بیاید اما سکوت کرده است. بنده تصور می‌کنم این سکوت ناشی از بی‌میلی و فرار از انتخابات نیست بلکه به نوعی یک سکوت معنادار و استراتژیک است... آذری جهرمی تمایل دارد سرمایه خود را در انتخابات ریاست جمهوری خرج کند...

البته این احتمال هم وجود دارد که وی و نزدیکان او تمایل نداشته باشند آذری جهرمی در این انتخابات خرج شود و به نوعی ذخیره انتخابات ۱۴۰۸ باشد. بهرحال این موضوع هم می‌تواند جزو گزینه‌های وزیر جوان کابینه باشد. اگر پیش‌بینی‌های روی کاغذ محقق شود و اتفاق خارق العاده‌ای رخ ندهد رئیس جمهور بعدی یک چهره تمام و کامل اصولگراست و در چنین صورتی آذری جهرمی می‌تواند حساب ویژه‌ای بر روی عملکرد ضعیف‌تر این دولت نسبت به دولت فعلی باز کند.»

***

گزینه پنهان کاگزاران کیست؟

اعتماد نوشت: «محسن هاشمي‌رفسنجاني، اسحاق جهانگيري و محمدجواد ظريف طي هفته‌هاي گذشته به عنوان گزينه‌هاي احتمالي كارگزاران سازندگي در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح بودند.

در اين ميان درحالي كه گفته‌هاي اخير هاشمي نشان داده كه او تمايل به كانديداتوري دارد اما به شرط رفع نگراني‌هايش!

درباره اسحاق جهانگيري درحالي تاكنون اخبار متناقضي منتشر شده كه سال گذشته برخي مي‌گفتند كه جهانگيري حتي تشكيلات سازماني را كه براي انتخابات فراهم كرده بود، تعطيل كرده و تصميم قطعي خود را براي عدم كانديداتوري گرفته است. اما از سال جديد زمزمه‌هايي دوباره درباره احتمال كانديداتوري او شنيده شد.

با اين حال چنانچه جهانگيري تصميم خود را براي كانديداتوري بگيريد، احتمالا از ميان ديگر احزاب اصلاح‌طلب چندان حاميان جدي و مهمي نخواهد داشت. چه آنكه برخلاف محبوبيت چندسال پيش، حالا به خاطر تداوم حضورش در دولت و عملكرد ضعيف دولت محل انتقاد است. اما به‌هرحال مشخص است كه كانديداتوري او همزمان با كانديداتوري ظريف عملياتي نخواهد بود و احتمالا تنها يكي از اين دو به ميدان مي‌آيند . 

شنيده‌ها حاكي از آن است كه رايزني‌هاي فشرده‌اي درباره محمدجواد ظريف نيز شكل گرفته و باتوجه به اينكه او فعلا حاضر به كانديداتوري نيست، اين بحث‌ها را بايد منتفي بدانيم... احتمالا تا پيش از شروع نام‌نويسي كانديداها خبر تازه‌اي از ظريف منتشر نشود. 

فارغ از اين 3 گزينه كه بارها از آنها شنيده‌ايم اما اينكه گزينه چهارم و احتمالا همان شگفتي كارگزاران چه كسي است، محل تامل است. گزينه‌اي كه اگرچه برخي معتقدند فائزه هاشمي خواهد بود اما به نظر مي‌رسد اين شگفتانه كسي نباشد جز غلامحسين كرباسچي، دبير كل كارگزاران سازندگي!»

***

حسین شریعتمداری: صداوسیما سخنان روحانی را نقد کند!

 حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «اگرچه آقای روحانی، طی نزدیک به ۸ سال گذشته اظهارات ضد و نقیض قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند ولی این روزها و در حالی که به نقطه پایان دوران ریاست جمهوری خود نزدیک می‌شوند، برخی از اظهاراتشان به‌گونه‌ای تعجب‌آور با آنچه از یک رئیس‌جمهور انتظار می‌رود فاصله دارد. ایشان به ناهنجاری‌هایی حمله می‌کنند که خود عامل و بانی آن بوده‌اند و از دستاوردهایی سخن می‌گویند که وجود خارجی ندارند! و به پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی در دولت خود اشاره می‌کنند که با آمار و ارقام رسمی تفاوت آشکار دارند!

متأسفانه اظهارات ایشان یک‌سویه مطرح می‌شود و از طریق رسانه ملی نیز بدون هیچ‌گونه نقد و پرسشی بازتاب داده می‌شود‌! به بیان دیگر رسانه ملی که رسالت آن بازتاب واقعیات و بصیرت‌بخشی است و در این جهت نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته است، نباید اذهان مردم را با انتشار بدون روشنگری اظهارات جناب روحانی، از واقعیات دور کند!

سخن این نیست که اظهارات آقای رئیس‌جمهور در صدا و سیما منعکس نشود چرا که سخن گفتن با مردم از یکسو حق مسلم رئیس‌جمهور است و از سوی دیگر نیاز مبرم مردم نیز هست که می‌خواهند از کم و کیف روند امور با‌خبر باشند ولی انتظار آن است که وقتی اظهارات ایشان با واقعیات همخوانی ندارد و یا در مواردی ضد منافع ملی است، انعکاس آن با توضیح ضروری و آگاهی‌بخش همراه باشد.

این روشنگری الزاماً نباید در همان بخش از برنامه سخنرانی رئیس‌جمهور محترم باشد که اهانت به ایشان تلقی شود، بلکه در صورت ناهمخوان بودن اظهارات جناب روحانی با منافع ملی، صدا و سیما می‌تواند ضمن دعوت از کارشناسان خبره به نقد اظهارات ایشان بپردازد.»

***

چالش‌های لاریجانی برای حضور در انتخابات

صبح نو نوشت: «وجنات لاریجانی و بررسی سابقه مدیریتی‌اش نشان می‌دهد که اودر بخش مقبولیت اجتماعی چالش دارد و همین ویژگی می‌تواند برای او در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمره منفی تلقی شود...

همانطور که گفتیم اصلاح‌طلبان استمرار سیاست ائتلاف و حمایت مجدد از گزینه‌ای غیراصلاح‌طلب در انتخابات را دیگر به صلاح نمی‌دانند. عملکرد ناجور و ناپسند دولت ائتلافی حسن روحانی و مجلس ائتلافی دهم، اصلاح‌طلبان را بر آن داشته تا این بار و برای انتخابات‌1400 روی گزینه‌ای تماما اصلاح‌طلب یا حداقل با ویژگی‌های مشخص اصلاح‌طلبی، سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین آن فردی که دیگر نمی‌تواند روی حمایت اصلاح‌طلبان چندان حسابی باز کند، علی لاریجانی خواهد بود چراکه او سابقه‌ای پررنگ در حوزه اصول‌گرایی دارد و ثانیا، او در نوع خود «روحانی ثانی» محسوب می‌شود؛ مساله‌ای که هم نخبگان اصلاح‌طلبی به آن واقف اند و هم توده‌های مردم. پس اصلاح‌طلبان برای کتمان حمایت از دولت روحانی و متعاقبا افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات آتی لاجرم باید هر آنچه رنگ و بویی از روحانی دارد را کنار بگذارند...

لاریجانی علاوه بر اصلاح‌طلبان، وضعیت خوبی در میان اصول‌گرایان نیز ندارد. اخیرا در لیست نامزدهای مورد نظر شورای وحدت(لیست 9‌نفره) که در مواردی با لیست مدنظر شورای ائتلاف نیز همپوشانی دارد، نامی از علی لاریجانی نبود. این در شرایطی است که انتظار می‌رفت شورای وحدت که قاطبه اعضای آن را گروه‌های راست سنتی تشکیل می‌دهند، اقبال خوبی به لاریجانی داشته باشند اما غیبت نام لاریجانی در لیست مزبور، خود حاکی از آن است که راست سنتی نیز مانند جبهه اصلاحات، تا حد زیادی از رییس پیشین مجلس عبور کرده و نمی‌خواهد در انتخابات، روی نام لاریجانی ریسک کند...

با وجود این مهجوریت سیاسی، لاریجانی به هواداری از سوی یک نهاد دلخوش است؛ دولت تدبیر و امید. دولت و مشخصا رییس‌جمهوری جزو معدود نیروهای سیاسی هوادار علی لاریجانی هستند که تاکنون هر کاری برای آمدن لاریجانی به صحنه انتخابات و راضی کردن اصلاح‌طلبان به حمایت از او، انجام داده‌اند. برای نمونه در دیدار میان خاتمی و روحانی در نیمه اول اسفند‌ماه‌99، یکی از موارد مورد بحث حمایت از لاریجانی در انتخابات‌1400 بوده و روحانی در این دیدار تلاش داشته تا خاتمی را به حمایت از او وادارد؛ تلاشی که ظاهر بی‌ثمره مانده است؛ لااقل تا الان.»

بیشتر بخوانید: حضور لاریجانی به اجماع عمومی بستگی دارد

***

ظریف به رهبری نامه نوشت؟

رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده که محمدجواد ظریف برای کاهش فشارها علیه تیم مذاکره کنندگان وین، نامه‌ای به رهبری نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها گرفته شود تا مذاکرات وین خارج از فشارهای سیاسی داخلی به سرانجام برساند. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات نخواهد شد.

یک منبع نزدیک به محمدجواد ظریف درباره این نامه به رویداد۲۴ این نامه مدتی پیش به رهبر انقلاب ارسال شده و ظریف در آن متعهد شده در انتخابات حاضر نخواهد شد.

این منبع آگاه گفته «در شرایط حاضر ظریف می‌خواهد در چارچوب منافع ملی مذاکره انجام شود و موفقیت در مذاکره از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری برایش مهم‌تر است.» او به اتفاقات دوران ترامپ اشاره کرده و گفته «قبل از انتخابات آمریکا وزیر خارجه هند به ظریف گفته بود چرا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید. ظریف پاسخ داده بود ترامپ ممکن است تا ۵ - ۶ ماه دیگر رییس جمهور نباشد لذا باید مطمئن باشیم که او چهار سال دیگر هست بعد مذاکره کنیم.» اما حالا که ترامپ نیست و دموکرات‌هایی به عرصه برگشته‌اند، زمینه برای بازگشت به برجام فراهم است.

این منبع آگاه گفته فشارها تندروها بر تیم مذاکره کننده آنقدر زیاد شده بود که ظریف ناچار شده از آیت الله خامنه‌ای کمک بخواهد زیرا مخالفان برجام فضایی ایجاد کرده‌اند که تیم مذاکره کننده در حال خیانت به کشور هستند.

***

ورود رسمی تاجزاده به انتخابات

سید مصطفی تاجزاده فعال سیاسی  اصلاح طلب با انتشار بیانیه ای برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

در بیانیه اعلام کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده آمده است: «می‌آیم تا با احیای اصول جمهوریت، قطار مدیریت میهن در ریلی قرار گیرد که شکاف بین اختیارات و مسئولیت برطرف شود. حکومت کارآمد و حاکمان پاسخ‌گو شوند. ایران از فرصت‌های جهانی بهره برد و با توسعه‌ی اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت، گرانی، بیکاری، نابرابری و شکاف طبقاتی مهار شود، و با رقم خوردن فردایی بهتر، ایران برای همه ایرانیان شود.

می‌آیم تا از حقوق محرومان، به‌ویژه کارگران و معلمان و همه‌ی حقوق‌بگیران ثابتی دفاع کنم که فشار تحریم و خودتحریمی و بی‌کفایتی‌، قامت‌شان را خم کرده، سلامت و عزت آن‌ها را نشانه رفته است.

می‌آیم تا هر که شناسنامه ایرانی دارد، مالیات می‌دهد و حق رای دارد، صرف‌نظر از عقاید و سلایقش، از حقوق کامل شهروندی بهره برد.

می‌آیم تا با تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با آمریکا و گسترش مناسبات با همه‌ی کشورها از چین و روسیه تا اروپا و هند، لغو همه‌ی تحریم‌ها ممکن شود و بانک‌های جهانی با دسته‌بندی ایرانیان در ردیف تروریست‌ها، آنان را از حقوق مسلّم خویش در دادوستد آزاد با جهان محروم نکنند.»

***

قالیباف با کمپین رئیسی همکاری می‌کند

مجتبی توانگر نماینده تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان توجه کمپین‌های انتخاباتی و کاندیداها به مسایل اقتصادی گفت: به جز برخی افراد که مشخص است جزو گزینه‌های اصلی انتخابات نیستند و بعضا حرف‌ها و مواضع اقتصادی مطرح می‌کنند که چندان قابل تامل هم نیست، هنوز شاهد توجه کمپین‌های انتخاباتی به مسائل اقتصادی نیستیم. دلیلش هم این است که فعلا تکلیف گزینه‌های اصلی مشخص نیست. چه در سمت اصول‌گرایان و چه در سطح اصلاح‌طلبان و چه مدعیان اعتدال؛ مشخص نیست کدام یک از چهره‌های اصلی مطرح می‌آیند؟ لذا در چنین شرایطی اصلا بحثی درباره مسائل اقتصادی شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۹ یک تیم اقتصادی جوان در کنار آقای دکتر قالیباف فارغ از قوه اجرایی، تقنینی و قضایی، برنامه‌های جامعی را برای تحول اقتصادی کشور آماده کرده بودند که بخشی از آن در مجلس پیگیری شده و می‌شود لیکن بخش مربوط به اجرا به دلیل اینکه ایشان قصد رقابت با آقای رئیسی را ندارند کاملا اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم‌شان در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.

***

تعویق انتخابات جدی است؟

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره پیشنهاد تعویق زمان انتخابات به ایلنا گفت: به دلیل اینکه در شرایط فعلی نگرانی از ابتلا به کرونا در بین شهروندان مانع از مشارکت آنها در انتخابات می‌شود، در این فضای سرد انتخاباتی اگر مشارکت حداکثری منظور نظر است و مورد توافق ارکان حاکمیت در کشور است، با این وضعیت پاندمی به طور قطع جمع قابل توجهی از شهروندان کهبیش از ۵۰ درصد آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا در انتخابات رأی نخواهند داد؛ به دلیل اینکه تراکم در حوزه‌های اخذ رأی زیاد است و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به این تراکم وجود ندارد و عمدتاً در فضاهای بسته برگزار می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: تنها راهکار این است که انتخابات تا زمان آرام شدن این موج و واکسیناسیون جمعی از هموطنان و خفیف‌تر شدن موج کرونا به تعویق بیافتد‌. در غیر این صورت آنچه که قابل پیش‌بینی است این است که در کنار همه عواملی که به سردی انتخابات کمک می‌کند، کرونا نیز به مراتب مزید بر علت خواهد شد و بر درصد مشارکت شهروندان در انتخابات اثرات بسیار منفی به جای خواهد گذاشت.

اما محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با  ایلنا، با بیان این‌که ما در شرایط کرونایی می‌توانیم سازوکارهایی را فراهم کنیم که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حضور حداکثری مردم را نیز داشته باشیم، عنوان کرد: می‌توانیم حوزه‌های رأی گیری را افزایش دهیم تا این‌گونه فاصله حضور مردم از منزل تا حوزه رأی گیری  کاهش پیدا کند.   

نماینده مردم یزد تاکید کرد: به هیچ عنوان صلاح نیست مطرح شود که انتخابات به تعویق بیفتد؛ ما باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که انتخابات در موعد خودش برگزار شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا امکان دارد انتخابات در چندین روز برگزار شود، بیان کرد: این کار هم مشکلات خودش را دارد و شورای نگهبان باید در این مورد تصمیم گیری کند؛ اما در مجموع ما در طول یک روز هم می‌توانیم انتخابات را برگزار کنیم ولی باید سازوکاری را تعبیه کنیم که  صفی تشکیل نشود و  مردم تجمع نکنند.

***

واکنش جالب به دعوت نامه نمایندگان برای رئیسی

بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت کردند.

بیشتر بخوانید: دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای حضور در انتخابات

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه اصوگرای جوان در واکنش به این دعوت نامه در توییتی نوشت: «٢٢٠نماینده محترم مجلس که از جناب رئیسی درخواست حضور در انتخابات کرده اند حتما دلسوزانه است.اما نگاه فرامتی به درخواست خود نداشته اند.در نظام پارلمانی چنین امری معقول است اما در نظام ریاستی این سؤال طرح می شود که با فرض پیروزی،فردای انتخابات چگونه می خواهند بر دولت نظارت کنند؟»

***

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۷۳۶۵۲۰:۴۸:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۵
تمام چهره های شناخته شده کاندیده شده رفوزه هستند باید چهره تازه ای شگفتی ساز انتخابات شود
ناشناس۱۹۳۷۳۷۷۲۱:۰۶:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۵
آقای تاجزاده که میدانند چون زندانی امنیتی بودند رد صلاحیت میشن، دنبال چی هستند با کاندیداتوری؟! خودش میگه رییس جمهور تدارکاتچیه بعد تشنه خدمت هم هستش!
ناشناس۱۹۳۷۴۰۴۲۱:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۵
مردم مال باخته بورس وبازنشستگان مال باخته در انتخابات شرکت نخواهند کرد وان را گردن کرونا نیاندازید
ناشناس۱۹۳۷۴۶۸۲۲:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۵
شما اصلاح طلبها هم به سرمون گلی نزدید با این دولت بی کفایتتون خداحافظ
ناشناس۱۹۳۷۴۹۵۲۳:۰۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۵
حسین شریعتمداری چراتوهمه چی دخالت میکنه مگه صداسیمابایدازون خط بگیره
حمید۱۹۳۷۵۳۰۲۳:۲۶:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۵
ظریف مثل بچه های لوس رفتار میکند و مدام روی اعصاب است!!! بیشتر این ۴۰ سال سیاست خارجی دست این ها بوده و روز به روز فاجعه‌بار تر!!!!
شوقی۱۹۳۷۶۹۶۰۳:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۶
ایران ملک مطلق و ارث پدری حسین شریعتمداری
ناشناس۱۹۳۷۹۰۴۰۹:۳۶:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۶
خنده دار اومدن تاج زاده است به صحنه انتخابات...
ناشناس۱۹۳۷۹۳۲۰۹:۴۸:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۶
انتخابات؟! برای مردم مهم است؟! خودتان دور هم جمع بشوید یکی را انتخاب کنید و مسوولیتش را هم بپذیرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین