واکسن کرونا پولی شد، نشد؟

گروه اجتماعی الف،   4000130134 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکسن کرونا پولی شد، نشد؟

با ورود کشور به پیک چهارم کرونا، بالا رفتن آمار فوتی‌ها و اعلام وضعیت قرمز برای 275 شهر انتظار می‌رفت در زمینه‌های مختلف هماهنگی و مدیریت یکپارچه کنترل بیماری کرونا در کشور پدید آید اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

 از سوی دیگر تزریق واکسن کرونا بسیار کند پیش می‌رود و مشکلات عجیب‌وغریبی مانند اتفاقی که در آبادان و علی‌آباد کتول پیش آمد نیز هرازگاهی رسانه‌ای می‌شود. مشخص است که این‌گونه مسائل موجبات بی‌اعتمادی مردم به تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا را فراهم می‌آورد و جایگاه آن را در افکار عمومی تضعیف خواهد کرد.

اما در چند روز اخیر اتفاق دیگری رخ داد که موجبات اعتراضات گسترده مردم در فضای مجازی را به همراه آورد و آن اعلام تزریق واکسن پولی خارج از نوبت در آینده بود.

ابتدا جمعیت هلال‌احمر بود که در روز 29 فروردین‌ماه 1400 تأکید کرد «این جمعیت در روز‌های آتی واکسن کرونا وارد می‌کند، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود».

همان روز علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی عجله دارند و صبر نمی‌کنند تا طبق سند ملی واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند، گفت: «این افراد برای دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه می‌کنند که ممکن است از آن‌ها کلاه‌برداری شود و یا اصلاً واکسن تقلبی به آن‌ها تزریق شود، بر همین اساس، ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز داده تا افراد و یا شرکت‌ها با ارز نیمایی، واکسن وارد کنند تا افرادی که نمی‌توانند طبق سند ملی واکسیناسیون، منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن‌های واردشده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند».

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران در ارتباط با رایگان نبودن واکسن برای بخشی از مردم گفت: «اولین طرح ما واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر است که رایگان است. شرکت‌هایی که بخواهند واکسن را به وزارت بهداشت بفروشند، ارز دولتی دریافت می‌کنند و ما واکسن را از آن‌ها می‌خریم و به‌صورت رایگان و با توجه به اولویت‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهیم اما برخی شرکت‌ها که خواستار واردات واکسن با ارز نیمایی هستند، اجازه دارند واکسن را به داروخانه‌ها بدهند و مردمی که در اولویت قرار ندارند، می‌توانند این واکسن‌ها را با قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان از داروخانه‌ها تهیه کنند. اگرچه هنوز واکسنی با این شرایط وارد کشور نشده است».

 بااین‌وجود کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تکذیب پولی شدن تزریق واکسن کرونا در کشور عنوان داشت: «هر واکسن مجاز از هر جا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید 19 به‌صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد».

باوجود تکذیب رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت فعلاً نمی‌توان ماجرای واکسن پولی را تمام‌شده دانست چراکه سازمان غذا و دارو، جمعیت هلال‌احمر و معاون وزارت بهداشت بر این موضوع مهر تائید زده بودند.

نکته مهم این است یکی از راه‌های مقابله و کنترل ویروس کرونا، واکسیناسیون همگانی و بر اساس اولویت گروه‌های هدف می‌باشد و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد حتی اگر با پرداخت پول بیشتر و خارج از نوبت واکسن دریافت شود عملاً ایمنی و مصونیت با خود به همراه نخواهد آورد.

اعلام پولی شدن واکسن کرونا ثابت کرد سیستم درمانی و پزشکی کشور تا چه میزان می‌تواند به بی‌عدالتی کامل برسد که حتی در بیماری کرونا نیز اولویت‌های تزریق را بر اساس جایگاه اقتصادی افراد جابجا می‌کند. بدون شک چنین سیاست‌هایی در لیبرال‌ترین اقتصادهای دنیا نیز وجود ندارد؛ و معمولاً بسیاری از کشورها دو حوزه آموزش و سلامت را از بحث پول و سرمایه مستنثی می‌کنند.

البته پاندمی کرونا نشان داد اقشار ضعیف بیشتر از طبقات ثروتمند جامعه در معرض این بیماری قرار دارند. ازاین‌رو انتظار است دولت خود پیگیر باشد تا حداقل در زمینه تزریق واکسن کرونا کمتر بی‌عدالتی رخ دهد. اگر خبر واکسن پولی خارج از نوبت تحقق یابد از همین اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که با خود تبعیض، بی‌اعتمادی، بازار سیاه و کاهش اعتماد عمومی را به همراه دارد. بماند که حمایت از اقشار ضعیف و مستمند یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود اما گویی بعد از گذشت چند دهه برخی از مسئولان در حال نادیده گرفتن این ارزش‌ها می‌باشند.

در این شرایط منطقی آن است که اگر قرار باشد حتی شرکت‌های خصوصی نیز واردات واکسن را انجام دهند، دولت در نهایت واکسن را بر اساس قیمت منطقی و معقول از آن‌ها خریداری نماید و بر اساس مصوبات ستاد کرونا و اولویت‌های آن تزریق واکسن را رایگان انجام دهد. هر اقدامی اگر غیرازاین صورت گیرد مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد حتماً پدید خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۰۰۰۱۰۹:۳۵:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
تزریق واکسن های مختلف و در صورت تکرار دوباره واکسن از نوع دیگر آنهم خودش مخاطرات دیگری خواهد داشت
ناشناس۱۹۳۰۰۰۲۰۹:۳۵:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
عدالت ایجاب می کند که همه بطور مجانی و به روش اولویت بندی واکسینه شوند. در هیچ جای دنیا واکسیناسیون پولی و خارج از سیستم اولویت بندی نیست. یک کشور دنیا را نام ببرید که در آن واکسن به فروش می رسد؟
ناشناس۱۹۳۱۱۰۲۲۳:۰۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
عدالت این است که کسی میتواند هزینه را پرداخت کند ازجیب بیت المال واکسن نزند.اگردر یک سیستم موازی واکسیناسیون انجام بشه مشکلی نیست وجامعه زودتر ایمن میشود.
ناشناس۱۹۳۱۵۵۳۱۰:۳۳:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱
اسراییل پیشرو ترین در واکسینه کردن مردمش.
ناشناس۱۹۳۰۰۰۶۰۹:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
عوارض طولانی مدت واکسنهای جور وا جور کرونا ناشناخته هستند. کسی نمی داند که این واکسنها بعد از چند سال چه اثراتی بر روی بدن دارند. آنانی که در مسابقه تزریق سریعتر واکسن شرکت می کنند، باید این نکته را در سر داشته باشند.
ناشناس۱۹۳۰۱۱۹۱۱:۱۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۳۱
هموطن عزیز با فرض صحت مطالب غیر علمی شما: "چند سال زندگی بیشتر با تزریق واکسن غیر ایمن بهتر از مرگ زود با کروناست." فقط چند لحظه زندگی و حال خانواده ای را تصور کنید که عزیزش را بخاطر عدم تزریق واکسن کرونا از دست داده است
ناشناس۱۹۳۰۱۴۳۱۱:۳۱:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
چرا غیر علمی است؟ تولید و اثبات بی ضرری یک واکسن به طور معمول 10 سال طول می کشد. واکسنهای موجود در دنیا مجوز تولید اضطراری گرفته اند.
ناشناس۱۹۳۰۴۹۴۱۴:۵۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نزن بردار بهتر
ناشناس۱۹۳۰۸۵۶۱۸:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوت دو پاکبان پس از تزریق واکسن کرونا در این شهر را تایید کرد و گفت: یکی از پاکبانان در اثر تصادف فوت کرده و علت دقیق فوت پاکبان دیگر مشخص نیست، در حال بررسی موضوع هستیم.
ناشناس۱۹۳۰۱۷۸۱۱:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اگر چند سال آینده معلوم گردد که این واکسنها ایجاد عارضه می کنند، آیا شما جوابگوی رنج و عذاب هموطن هایتان خواهید بود؟
ناشناس۱۹۳۰۲۴۸۱۲:۳۲:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
تو وایسا آمپول ستاد اجرایی رو بزن . کاملا بدون عوارضه
ناشناس۱۹۳۰۳۱۱۱۲:۵۳:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بنده جزو نفرهای آخری خواهم بود که واکسن کرونا خواهم زد.
ناشناس۱۹۳۰۱۸۵۱۲:۰۲:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
شما که دیگران را به غیر علمی بود متهم می کنید آیا این گفته خودتان «چند سال زندگی بیشتر با تزریق واکسن غیر ایمن بهتر از مرگ زود با کروناست» علمی است؟؟ از کجا معلوم که این چند سال زندگی بیشتر همراه با زجر و عوارض جسمانی نباشد؟
ناشناس۱۹۳۰۱۴۹۱۱:۳۴:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اگر خبر ندارید به اطلاعتان برسانم که در کشورهای مختلفی جمعیت فراوانی واکسن زده اند و نتایج مشخص است. البته اگر در انتظار نتایج پنجاه ساله این واکسن ها هستید که در دوره اشتباهی به دنیا امده اید.
ناشناس۱۹۳۰۳۰۷۱۲:۵۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۳۱
نتایج در کوتاه مدت مشخص هستند. عوارض بسیاری از داروها و واکسنها در دراز مدت مشخص می شوند. برای مثال، شرکت آلمانی گروننتال در سال ۱۹۵۷ میلادی، برای درمان تهوع حاملگی، دارویی آرام‌بخش با نام تجاری «کونترگان» را که حاوی مادهٔ «تالیدومید» بود به بازار عرضه کرد. پیش از این‌که این دارو در سال ۱۹۶۱ میلادی، برای همیشه از بازار خارج شود، حدود ده‌هزار کودک در سراسر جهان بر اثر مصرف این دارو توسط مادرانشان با نقض عضو متولد شدند.
ناشناس۱۹۳۱۲۲۲۰۱:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱
برای بیماری جدید ناچار باید ازداروی جدید استفاده کرد. البته روش ساخت اغلب این واکس ها به شیوه معمولی است که در بقیه واکسن ها استفاده می شود. اتفاقا اگر شک دارید توصیه می کنم واکسن چینی یا ایرانی مصرف کنید. این واکسن ها با روش های قدیمی تولید واکسن ساخته می شوند.
ناشناس۱۹۳۰۱۷۹۱۱:۵۴:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
چرا شلوغش میکنی؟ یه نگاهی به کارت واکسن خودت یا بچه ات اگه داری بنداز ببین تا حالا چند بار واکسن های مختلف دریافت کردی در طول زندگی این یکی هم مثه بقیه
ناشناس۱۹۳۰۲۹۷۱۲:۴۹:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
این واکسن ها که منظور شما است، در طی چند ده سال تحقیق و بررسی تکمیل و درست شده اند. یعنی روال طبیعی و قانونی آنها طی شده و ایمنی و کارایی آنحا اثبات شده اند. اما واکسن های کرونایی که اکنون در دنیا تولید می شوند، این مراحل را به صورت کامل طی نکرده اند. این واکسن ها اجازه تولید اضطراری دریافت کرده اند. یعنی این که ایمنی و بی خطری آنها در دراز مدت معلوم نیست.
ناشناس۱۹۳۰۶۰۴۱۵:۵۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
خب اگر مردم اون موقع به متخصصان اعتماد نمی کردن این واکسنها هنوز نامشخص بودن.برخی تفکرشون مثل زمان امیرکببر هست که بچه ها را قایم می کردن که آبله کوبی،واکسیناسیون، نشن
ناشناس۱۹۳۰۱۸۱۱۱:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۳۱
شما نظرت راجبه عوارض بلند مدت زندگی میان این همه پارازیت چیه؟
ناشناس۱۹۳۰۳۱۴۱۲:۵۴:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
پارازیت مبحث دیگری است
ناشناس۱۹۳۰۰۱۱۰۹:۴۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
توی ایران پول نداشته باشی باید بمیری
ناشناس۱۹۳۰۱۳۵۱۱:۲۲:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
توی ایران اگر پول نداشته باشی باید آرزو به دل بمیری
تبریزی۱۹۳۰۲۳۸۱۲:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
توی ایران اگه: پول نداشته باشی، پارتی نداشته باشی، خودی نباشی، و ... باید بمیری. اگر هم می خوای زنده بمونی می تونی مهاجرت کنی و تو کشورهای غریب در به در بشی.
آریابان۱۹۳۰۲۸۳۱۲:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
"اعلام پولی شدن واکسن کرونا......بی‌عدالتی کامل....حتی در لیبرال‌ترین اقتصادهای دنیا نیز وجود ندارد" و .... در عین حال این سئوال را بخوبی مطرح میکنه که اگرشرکت‌ها می توانند ارز دولتی دریافت و دولت واکسن را از آن‌ها می‌خرد پس چرا دیگه پای ارز نیمایی رو وسط میکشه و فروش به داروخانه برای دسترسی پولدار های خارج از نوبت ؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۱۹۳۰۰۱۷۰۹:۴۳:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اولا واکسن تا قبل از تزریق، باید در شرایط دمایی مناسب نگهداری شود. ثانیا بعد از تزریق واکسن برای مدت کوتاهی فرد باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. ثالثا ویالهای واکسن حاوی واکسن برای تزریق به 5 تا 6 نفر هستند. با توجه به این نکات، چطور می خواهند واکسن را در داروخانه ها فروخته و دست مردم دهند؟
ناشناس۱۹۳۰۴۷۳۱۴:۳۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
داروخانه ها یخچال مناسب دارند عزیز اون همه داروی خاص داره اونجا نگهداری میشه
ناشناس۱۹۳۰۰۲۱۰۹:۴۵:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۳۱
40 درصد مردم آمریکا که طرفدار ترامپ و حزب جمهوری خواه هستند، از زدن واکسن کرونا خودداری و به واکسیناسیون اعتقادی ندارند!
ناشناس۱۹۳۰۲۷۰۱۲:۴۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
جدا از اینکه ۴۰ درصد رو معلوم نیست از کجا آوردی، با واکسینه شدن ۶۰ درصد جامعه به نظر می‌رسه ایمنی به وجود میاد. به آمار کرونا اسرائیل نگاه کنید که با واکسینه کردن ۶۰ درصد و بدون قرنطینه، کرونا رو کنترل کرده.
ناشناس۱۹۳۰۳۱۸۱۲:۵۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
هاچینسن، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس آمریکا اعلام کرد که طرفداران دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا با پرهیز از دریافت واکسن کرونا "مقاومت طبیعی در برابر دولت" را نشان می‌دهند. او در گفت و گو با شکبه خبری سی ان ان با "نگران کننده" خواندن این اقدام از سوی طرفداران ترامپ افزود که این اقدام آنها در حالی صورت می گیرد که کشور برای مهار همه گیری می‌جنگد. به گفته فرماندار آرکانزاس، نیمی از طرفداران ترامپ اعلام کردند که برنامه ای برای دریافت واکسن کرونا ندارند.
تبریزی۱۹۳۰۳۹۵۱۳:۴۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۳۱
طرفداران ترامپ هم مثل خودش یه مشت بی سواد نژادپرستن. اکثر افراد تحصیلکرده و فهمیده در آمریکا ضد ترامپ هستن. یعنی الان نظر اون 40 درصد آمریکایی بی سواد برای ما شد ملاک؟
ناشناس۱۹۳۰۰۲۳۰۹:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۳۱
زمینه سازی شد انشالله تا آمدن و تهیه شدن قیمتش جا خواهد افتاد مثل سایر کارها اول شایعه بعد تکذیب بعد عمل به همان شایعه
ناشناس۱۹۳۰۰۲۷۰۹:۴۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
۲ ماه دیگه کلا پولی میشه
ناشناس۱۹۳۰۰۳۱۰۹:۵۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
تا حالا ۱۷ تا واکسن اختراع کردیم به قول خودمون !!!!! از همه دنیا هم عقب تریم از نظر تعداد واکسن تزریق شده وارداتی ! این یعنی چی ؟!
سید۱۹۳۰۹۴۵۲۰:۳۸:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
ژاپن با ۱۲۰ میلیون جمعیت ۶۰۰ واکسن،ایران با ۰۰ میلیون ۵۵۰ هزار،حالا مقایسه کن
ناشناس۱۹۳۱۳۵۱۰۶:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱
اونارو چون پیش خرید کرده بودن اروپاییا و کشورهای دیگه فروختن باید صبر کنیم یه جدید شو رونمایی کنن به ما بزنن
ناشناس۱۹۳۰۰۴۰۱۰:۰۰:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
وقتی وزیر بهداشت رو رئیس برنامه و بودجه ( نوبخت ) تعیین کنه ؛ اوضاعمون از این بهتر نمیشه
سعید۱۹۳۰۰۵۵۱۰:۰۸:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
آیا زشت نیست برای مقامات که پولدارها همه چیزشان را سیستم تامین میکند با عناوین مختلف و فقرا باید برای حداقلی ها در صف بیاستند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۳۰۰۶۳۱۰:۱۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بقول معروف " تو بدم، بمیر و بدم"!
ناشناس۱۹۳۰۰۷۱۱۰:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
مهم اینه که میشه واکسن وارد کرد و پولی به مردم فروخت
ناشناس۱۹۳۰۰۷۵۱۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
بابا پولی بیارید حداقل یه تعداد که دارن بزنن جامعه ایمن تر بشه. والا بیاد ما تمام کارمندان شرکت را بهشون رایگان میزنیم.هر چی هست بهتر از این فاجعه ایه که اقایون درست کردن.
ناشناس۱۹۳۰۱۰۷۱۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۳۱
حمایت از اقشار ضعیف و مستمند همانطور که فرمودید شعار بود!!!! فقط شعار.یه کم دقیق نگاه کن متوجه میشید که الان تحصیل پولی شده،بهداشت پولی شده،حتی نیازهای اولیه ....البته اینا هم همچنان در صدر شعارهای مسئولین بوده و هست
ناشناس۱۹۳۰۱۲۶۱۱:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۳۱
در روزگار سیاه کرونا زمان ثبت ملک در سامانه املاک نبود مردم نمی‌توانند به کافی نت بروند کمی تدبیر!
ناشناس۱۹۳۰۲۰۸۱۲:۱۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۳۱
اینا اگه تدبیر داشتن اوضاعمون اینجوری بی ریخت نبود
ناشناس۱۹۳۰۲۱۲۱۲:۱۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۳۱
دولت پاشه بیاد جلوی خونه ام ببینه خونه ام خاایه یا پره !!! چرا من ۵۰ تومن بدم کافی نت ؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین