آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!

حسن کریمی‌فرد،   4000128132 ۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!

آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه 1400/1/26 در برنامه بهره‌برداری از چهار طرح ملی صنایع پتروشیمی، گفت: «اگر دهه شصت را دهه جنگ، دهه هفتاد را دهه سازندگی، دهه هشتاد را دهه تحولات بنامیم، در دهه ۹۰ دو بار در دنیای سیاست و دیپلماسی به میدان آمدیم و هر دو بار دشمنانمان را شکست داده‌ایم پس اگر بگوییم این دهه، دهه پیروزی نجات ملی است اشتباه نگفته‌ایم. اگر بگوییم این دهه، دهه پیشرفت در کشور و جهش در تولید و توسعه کشور بوده است ناصواب نگفته‌ایم...».

درباره سخنان رئیس‌جمهور اشاره به نکات مختلفی حائز اهمیت است که برخی از آن‌ها به‌قرار زیر است:

-به‌طورکلی دقیقاً مشخص نیست تقسیم‌بندی جناب رئیس‌جمهور درباره چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بر مبنای چه منطق و معیاری استوار است. به‌عنوان‌مثال اگرچه دهه 70 به دهه سازندگی در ایران معروف شده اما اقتصاددانان و کارشناسان مستقل اذعان دارند که برخلاف آن چیزی که مصطلح و رایج شده هرگز رشد و پیشرفت ویژه‌ای در این دوران رخ نداده است. پیاده‌سازی الگوهای خصوصی‌سازی به‌صورت افراطی و اجرایی شدن نسخه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول عملاً نتیجه قابل‌اعتنایی به همراه نداشت و به همین دلیل است که در اوایل دهه 70 و در پی اعتراضات اسلامشهر، مشهد و ... از این سیاست‌ها عقب‌نشینی شد. در عرصه سیاسی نیز که با مخالفان دولت، واکنش‌های بسیار تندی صورت می‌گرفت.

- اینکه رئیس‌جمهور عنوان می‌کند در دهه 90 و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز قدرت دیپلماسی ایران به منصه ظهور رسید و از این بابت به دهه «پیروزی نجات ملی» می‌توان آن را نام‌گذاری کرد چندان با واقعیت منطبق نیست. اشاره ضمنی رئیس‌جمهور به برجام، در شرایط کنونی دیگر نیاز به توضیح چندانی ندارد که چه سرانجامی یافت. خروج بدون هزینه و زیاده‌خواهی‌های آمریکا، تلاش برای امضای برجام 2 و 3 و ... بدون شک نتیجه توافق نامتوازنی همچون توافق هسته‌ای است. در شرایط کنونی نیز که مذاکرات بین ایران و طرف‌های برجام در جریان است مشخص نیست چه امتیاز خاصی نصیب ایران خواهد شد. به‌ویژه این‌که نگاهی کوتاه به سابقه استکباری، عهدشکن و زیاده‌خواهانه طرف غربی موجب می‌شود که چندان امیدوار نبود.

- استفاده از عبارت «نجات ملی» بیانگر این است که اگر برجام رخ نمی‌داد احتمالاً اتفاق بسیاری بدی قرار بود رخ دهد! البته رئیس‌جمهور خودپاسخی به این مسئله نمی‌دهد و مبنا و معیار این حرف را مشخص نمی‌کند که دقیقاً کشور از چه بحرانی با برجام نجات‌یافته است.

- رئیس‌جمهور دهه 90 یعنی دوران دولت یازدهم و دوازدهم را دهه «پیشرفت در کشور و جهش در تولید و توسعه کشور» می‌نامد؛ اما متأسفانه برخلاف صحبت جناب روحانی، علیرغم اذعان به دشواری های ناشی از تحریم ها شاید بتوان گفت اکثریت قریب به تمام ایرانیان نظر ایشان را قبول نخواهند داشت. رکورد زدن تاریخی در رشد اقتصادی منفی بخشی از کارنامه دولت است.

همچنین مشکلات عدیده اقتصادی، ایجاد صف‌های طولانی برای مرغ، آشفتگی بازارهای مختلف و ... هیچ تناسبی با گفته رئیس‌جمهور ندارد. توجه به آمار و شاخص‌ها نیز بیانگر آن است در برخی اقلام و کالاها تورم سه‌رقمی رخ‌داده که در دوران جمهوری اسلامی اتفاق کم‌نظیری بوده است.

قطعاً بهترین قاضی و داور برای اینکه در ده سال اخیر، کشور چه میزان پیشرفت داشته، مردم هستند. بر اساس اعلام رسانه‌های مختلف در حال حاضر میزان محبوبیت دولت در بین اقشار مختلف به زیر 10 درصد رسیده که این نکته متر و معیار و محک خوبی دراین‌باره است. همچنین وقایع آبان سال 98 نتیجه غلط سیاست‌های دولت بوده است.

با چنین توضیحاتی می‌باید اذعان داشت بیان سخنانی از جنس صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور اواخر هفته گذشته داشت بیش از آنکه موجب جلب حمایت از دولت شود با ناراحتی و عصبانیت مردم مواجه خواهد شد و آورده‌ای برای دولت به همراه نداشت. به‌طریق‌اولی نظر مردم نیز حتماً با بیان چنین سخنانی تغییر نخواهد کرد چراکه تجربه زیسته و واقعیات بر سختی‌ها و مشکلات بسیاری از مردم در سال های گذشته گواهی می‌دهد.

طبیعتاً واقعیات را نمی‌توان با سخنان زیبا تغییر داد. همین بس که در حال حاضر یکی از مصائب اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو، چگونگی پاسخ درباره هشت سال گذشته است. به‌گونه‌ای که حتی نامزدهای خودشان را بر مبنای چنین واقعیتی یعنی میزان دوری و نزدیکی به دولت، ارزیابی و سنجش می‌کنند!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۶۲۷۴۰۹:۳۵:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
تنها روحانی مقصر مشکلات نیست. همه کارگزاران، مسئولان و اولیای امور مقصر هستند.
ناشناس۱۹۲۶۳۸۰۱۰:۲۷:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
کشور دارای مشکلات اساسی است.
ناشناس۱۹۲۶۴۰۷۱۰:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
یکی از بزرگترین مشکلات این است که حرف های مردم شنیده نمی شوند.
شاغلام۱۹۲۷۱۱۲۱۵:۴۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مشکل بزرگ‌تر این است که مردم اهل تحلیل، مطالعه و مطالبه هدفمند نیستند.
ناشناس۱۹۲۶۴۱۱۱۰:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
نمی توان یک انسان را به زور به بهشت هدایت کرد.
ناشناس۱۹۲۶۷۱۹۱۲:۵۷:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خخخخخخ دوباره دم انتخابات شد و از این جمله‌های تَکراری!!!! حتما بعدش هم نوبت حجاب و ورود بانوان به ورزشگاه و .... میشه، آخرش هم فقط صف مرغ طولانی تر میشه!!!! خخخخخخخ
ناشناس۱۹۲۶۷۲۵۱۳:۰۰:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
والله روحانی که با این عملکردش مردم را وسط جهنم نشاند وفقط خواص خودش از بهشت دلار وسکه ورانت و..‌برخوردار شدند
ناشناس۱۹۲۶۹۷۰۱۴:۴۵:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ولی می توان با وعده و وعید راحت حواله به جهنمش داد...مگه یادت نیست می گفتین ما با روحانی به جهنم می رویم ولی با رییسی به بهشت نمی رویم...الان همون جهنم گرانی هاس..
ناشناس۱۹۲۷۱۱۶۱۵:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اما دولت روحانی همه ما رو به زور به جهنم فرستاد
ناشناس۱۹۲۶۳۸۲۱۰:۲۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
جناب رییس جمهور اکثریت جمعیت کشور به نوعی درگیر خسارات از بورسی هستند که به دعوت شما و برای رونق و جهش تولید سرمایه خود را اوردند چه تصمیمی برای جبراندمافات دارید اعتماد عمومی مردم خدشه دار شده و میزان مشارکت مردم در کارهای اجتماعی بسیار پایین خواهد بود لطفا تصمیم جبرانی قاطعی برای این بازگشت اعتناد عمومی بگیرید
ناشناس۱۹۲۶۳۹۲۱۰:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
روحانی رییس جمهوری بود که صلاحیتش را شورای نگهبان تایید کرده بود.
ناشناس۱۹۲۶۴۸۶۱۱:۲۱:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مدیریت روحانی در حد دهیاری بود
ناشناس۱۹۲۸۴۶۳۰۹:۰۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۳۰
لطفا به دهیارها توهین نکنید به اندازه دهیاری هم نبود
ناشناس۱۹۲۷۷۰۴۲۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شورای نگهبان از حداقل تا حداکثر را تایید میکنه (از نمره ۱۰ تا ۲۰) انتخاب کننده باید عاقل باشه
انقلاب۱۹۲۸۴۷۷۰۹:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۳۰
شورای نگهبان حال آنزمان روحانی را تایید کرد نه حال قرار داد بستن با آمریکائی را نه اختلاس توسط برادرش و یارانش در خصوصی سازی وغیره را
ناشناس۱۹۲۹۵۸۰۲۰:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۳۰
مردم انتخابش کردن.
ناشناس۱۹۲۶۴۰۶۱۰:۳۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
جناب رییس جمهور برنامه شما برای 57 میلیون کد بورسی که به اتفاق خانواده های خود تقریبا کل جمعیت کشور را شامل میشوند و اعتماد عمومی انها از دست رفته چه برنامه ای در طرح 100 روز پایانی دارید
ناشناس۱۹۲۶۴۷۱۱۱:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ضرر و زیان در بورس تقصیر خود کسانی است که در آن سرمایه گذاری کردند. انسان بدون داشتن دانش اقتصادی نباید دست به ریسک بزند. در همه جای دنیا، بورس یک سرمایه گذاری طویل مدت است. ضمن آنکه از بورس دولتی نباید انتظار سود دهی داشت.
ناشناس۱۹۲۷۳۵۰۱۸:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ضرر و زیان برای چند سهم است نه برای کل بورسی که با طعمه رونق دادن و به یکباره سرمایهدهای مردم را سرقت کردن
ناشناس۱۹۲۸۴۶۴۰۹:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۳۰
در همه جای دنیا بروس قانونمند است وضوابط شفافی دارد . نمیشود نهادی در حد بورس اینطور بی قانون عمل کند بعد بگوییم ریسک سرمایه گذاری است!
ناشناس۱۹۲۶۴۷۹۱۱:۱۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
تمام کارهای دیگر خود را زمین بگذارید و جبران مافات کنید حد اقلی ترین انتخابات را بواسطه این بورسی که درست کردید خواهید داشت شاید هم مقصود اصلی شما اصلا همین بوده که نارضایتی عمومی درست کنید
ناشناس۱۹۲۶۴۱۷۱۰:۴۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
دولت بی تدبیری و نا امیدی
ناشناس۱۹۲۶۹۴۱۱۴:۳۶:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
دولت مهرورزی!
ناشناس۱۹۲۶۴۲۷۱۰:۴۹:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
من هم قبول دارم مقصر روحاني نيست ولي اين اقا وعده حل شدن تمام مشكلات كشور را به مردم داد . الان كه شما طرفدارشي حتما ميگي نه وعده نداد . ميخواهي ادرس و كليپ همه اين وعده هاي پوچو بهت بدم ؟ واقعا مردم فراموشكاري داريم. من ميگم دور اول از خزانه خالي خبر نداشت و از مشكلات بي خبر بود اينم قبول . دور دوم چرا اين همه وعده و قول داد؟
ناشناس۱۹۲۶۴۵۳۱۱:۰۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شما چرا از احمدی نژاد نمی گویید که صحبت از مدیریت جهانی می کرد؟
ناشناس۱۹۲۶۷۲۱۱۲:۵۷:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
من حرف از احمدي نژاد زدم؟ من ميگم اين اقا كه ارباب خيلياست چكار كرده تا الان؟ ايا تو 8 سال دولتش حتي يك واحد مسكوني با حمايت دولت ساخته شده؟ يك خودرو فرسوده را تبديل كرده؟ يك كارخونه تراز اول راه اندازي كرده؟ يك جاده و سد ساخته؟ قيمت خودرو در اين 8 سال بيش از ده برابر شده مسكن همينطور . بورس به خاك سياه نشسته نطنز دو بار مورد حمله قرار گرفته برجام هم كه تكليفش معلومه. ميشه يك دستاورد از اين دولت بگيد؟ فقط يك مورد بگيد من ديگه لال ميشم
ناشناس۱۹۲۷۰۸۴۱۵:۲۷:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
برجام
ناشناس۱۹۲۷۱۰۷۱۵:۴۱:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
دوست عزیز شما خودت را به کوچه علی چپ نزن! با کدام پول باید این کارها را بکند؟ یعنی شما می خواهی بگویی که از تحریم و کسر بودجه خبر نداری؟
ناشناس۱۹۲۶۴۸۴۱۱:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مگر در این مملکت فقط روحانی است که وعده و وعید می دهد؟؟؟
ناشناس۱۹۲۶۴۳۳۱۰:۵۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
یادش به خیر سال ۸۸، اون موقع فقط احمدی‌نژاد مقصر بود!!!!!
ناشناس۱۹۲۶۶۶۰۱۲:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
آره، الان همه روشن فکر شدن، اشکال نداره اینها همونایی که می‌گفتند تا ۱۴۰۰ با روحانی، الانم که کلا قید رای دادن رو زدند، کلا در راه اشتباه هستند
ناشناس۱۹۲۶۸۱۵۱۳:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
توان تصمیم‌گیری قاطعانه در مدیریت کلان بسیار مهم است. این توان نیازمند تجربه جدی در مدیریت اجرایی است. متاسفانه آقای روحانی فاقد توان در تصمیم‌گیری‌های سخت هستند. این مساله زیر مجموعه را به شدت ناکارآمد می‌کند.
ناشناس۱۹۲۶۹۹۰۱۴:۵۳:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
محمود دارای این توان بود؟ رضایی، جلیلی، ضرغامی، محمد، قالیباف...... دارای توان تصمیم گیری در دوران سخت هستند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۲۷۴۱۷۱۹:۰۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
محمود داشت، رضایی و قالیباف دارند اما ضرغامی و جلیلی خیر
ناشناس۱۹۲۸۹۷۶۱۳:۳۰:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۳۰
بله قاليباف بود كه بي آر تي ، مترو ، پل طبيعت اتوبان دو طبقه ،دهها اتوبان ،صدها پارك و درياچه چيتگر ساخت وگرنه مثل بعضي زن ميكشت
ناشناس۱۹۲۷۷۲۹۲۲:۲۷:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بله درسته ولی وقتی قلب ،بقیه اعضای بدن میمیرند
ناشناس۱۹۲۶۲۷۶۰۹:۳۸:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مسئله این است که شما از یک «مامور خرید» انتظارات زیادی دارید. گواه این حرف این است که همه روسای جمهور قبلی هم در کارها و مسئولیت هایشان ناموفق بودند.
ناشناس۱۹۲۶۳۸۱۱۰:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
کجای دنیا مامور خرید میاد وعده حل مشکلات با دنیا رو میده!؟ کجای دنیا مامور خرید میاد وعده آنچنان رونق اقتصادی میده .....!؟!؟ خودت هم این حرفی که میزنی قبول نداری، دنبال چیز دیگه هستی!!!!!
ناشناس۱۹۲۶۴۰۱۱۰:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اختیاراتی را که رییس جمهور ندارد را نام ببر
ناشناس۱۹۲۶۴۱۸۱۰:۴۵:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
همینکه همه رییس جمهوری ها از این وعده ها دادند و هیچکدام در کارشان موفق نشدند، نشان دهنده این امر است که مامور خریدی بیش نیستند.
ناشناس۱۹۲۶۴۵۱۱۱:۰۵:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
از قضا در كارشان بسيار موفق بودند، " كسب منافع فردي و حزبي"
ناشناس۱۹۲۶۵۳۲۱۱:۴۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
در کلبه ما اگر رونق نیست، صفا که هست!
ناشناس۱۹۲۶۷۲۴۱۲:۵۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
برادر اگه مامور خریده تو چهار سال اولش متوجه این موضوع میشه... چرا برای چهار سال دوم اومد اینقدر تخریب کرد و دروغ گفت؟؟ خودتون رو با این چرت و پرتها متقاعد نکنید
ناشناس۱۹۲۶۹۷۷۱۴:۴۸:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
نمی تواند وسط کار برود.
ناشناس۱۹۲۶۹۸۵۱۴:۵۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
دوست عزیر ریاست جمهوری یک شغل 8 ساله است.
ناشناس۱۹۲۶۷۲۷۱۳:۰۰:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
همینکه همه رییس جمهوری ها از این وعده ها دادند نشان دهنده این امر است که اختیارات لازم را دارند، نمیشود باور کرد که بعد از این همه سال هنوز هم از اختیارات رئیس جمهور خبر ندارند!!!!! این جملات فقط سرپوشی برای ناتوانی‌هاست!!!!
ناشناس۱۹۲۶۵۱۷۱۱:۳۷:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
تو ایران دوما اصل 113 قانون اساسی رو یه مطالعه انجام بده بد نیست
ناشناس۱۹۲۶۵۷۷۱۲:۰۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
جون یکی بهش گفته این وعده ها را بده ،من هوا تو دارم.
ناشناس۱۹۲۷۴۶۸۱۹:۴۶:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
به ادعای شما، روحانی دردوره اول گول وعده پشتیبانی رو خورد! در دور دوم چرا گول خورد! پس چرت نفرمایید.
ناشناس۱۹۲۷۷۱۵۲۲:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اگر فردی نگوید دولت تدارکاتچی و مامور خرید است و به او رای داده باشد خصوصا در دوره دوم، میگوییم خب اشتباه کرده در انتخاب اما کسانی که میگویند تدارکچی است و مامور خرید است با این حال رای میدهند بیشتر حماقت خود را نشان میدهند
ناشناس۱۹۲۶۲۷۷۰۹:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
چهار سال دیگر هم مانند برق و باد خواهد گذشت و شما همین انتقادات را نثار رییس جمهور بعدی هم خواهید کرد!
ناشناس۱۹۲۶۴۱۲۱۰:۴۲:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مرغ پخته هم از سخنان روحانی خنده تلخ میکنه
ناشناس۱۹۲۶۴۵۴۱۱:۰۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
حرف های محمود خنده دار تر بود.
ناشناس۱۹۲۶۴۲۴۱۰:۴۸:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اگه عقل رو تعطیل کنی و از ترس دلار پنج هزاری و دیوار کشی خیابانی به وعده های دروغ رای بدی، البته همینطور خواهد شد ....
ناشناس۱۹۲۶۲۸۲۰۹:۴۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مشکلات فعلی کشور ناشی از تحریم ها است. با وجود تحریم ها درآمدهای کشور به شدت کاهش یافته و داد و ستد رسمی با کشورهای دنیا به صفر رسیده است. دولتها در ایران ضعف های خود را با واردات و پخش کردن دلارهای نفتی در سیستم اقتصادی لاپوشانی می کردند. اکنون که از این کارها خبری نیست، ضعف ها خود نمایی می کنند.
ناشناس۱۹۲۶۲۸۵۰۹:۴۵:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
آیا تنها محبوبیت روحانی به زیر 10 درصد رسیده است؟
ناشناس۱۹۲۶۲۹۶۰۹:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اقای کریمی فرد چرا نمیخواهید بپذیرید که اشکال ساختاری وجود دارد و تا کنون در این سی سال اخیر هر رییس جمهوری انتخاب شده دچار مشکلات عدیده داخلی و تشنج شده و با نوشتن اینگونه مقالات نمیتوانید بر این اشکال اساسی سرپوش بگذارید.ضمنا به یاد داشته باشید که تمامی منتخبین مردم از فیلترهای چند لایه شورای نگهبان گذشته اند و بقولی اینها بهترین های حاکمیت بوده اند.
ناشناس۱۹۲۶۳۰۵۰۹:۵۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مهم نیست که واقعیت با سخنان زیبا تغییر می‌کنه یا نه، مهم اینه که مردم چقدر این سخنان زیبا رو باور میکنن. ایشون با همین سخنان زیبا دو بار رای آورده: من سرهنگ نیستم هم چرخ زندگی مردم بچرخه هم .... آنچنان رونق اقتصادی ..... .... مردم یادتان هست!؟!؟
ناشناس۱۹۲۶۴۹۷۱۱:۲۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
چرا این قدر حافظه ات ضعیف است؟ پس چرا از وعده و وعیده های نماینده های مجلس انقلابی حرفی به میان نمی آوری که اگر انتخاب شویم چنین می کنیم و چنان می کنیم؟ یک سال گذشت و هیچ کاری نکردند!
ناشناس۱۹۲۶۶۳۲۱۲:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
چون دولت اکثر مصوبات مجلس را نگه داشته و برای اجرا ابلاغ نمی کند لذا وقتی دولت بعدی هم مثل مجلس، انقلابی انتخاب شد ان شاءالله ثمراتش را همه مردم ایران خصوصا آنهایی که روحانی را انتخاب کردند خواهند دید
ناشناس۱۹۲۶۸۰۷۱۳:۳۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شب دراز است و قلندر بیدار دولت بعد رو هم خواهیم دید دلار چقدر خواهد شد نرخ تورم چجوری خواهد بود
ناشناس۱۹۲۶۷۳۹۱۳:۰۶:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اول اینکه یکی از وعده و وعیدهاشون رو نام ببر دوم قرار نیست یکساله همه مشکلات کشور حل بشه سوم برفرض این مجلس هم قانون وضع کنه آخرش همین دولت باید اجرا کنه، خب .... چهارم اینکه در همین یکسال حداقل دوتا قانون خوب در مورد خانه‌های خالی و هسته‌ای وضع شده.
ناشناس۱۹۲۷۱۲۰۱۵:۵۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
قرار بود دولت را به تحرک وادار کنند و همچنین دولت را پاسخ گو کنند کدام این دو محقق شد؟
ناشناس۱۹۲۶۳۱۴۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
یه سریال بود شوهره داشت از زنش تعریف میکرد، زنه بهش گفت می‌دونم دروغ میگی ولی بازم بگو خوشم میاد!!!! این داستان اونایی هست که دوبار رای به روحانی رو تَکرار کردن!!!!!!
ناشناس۱۹۲۶۳۲۳۱۰:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
در گذشته که مردم شکمشان سیر بود بحث بر سر این بود که اول مرغ بوجود آمده یا تخم مرغ حالا از مدیریت دولت تدبیر امید بحث بر سر این است که اول قیمت مرغ به پرواز در آمد یا قیمت تخم مرغ آری اینچنین است ای برادر تو خود اندیشه ای مابقی استخوان و ریشه ای
ناشناس۱۹۲۶۳۳۲۱۰:۰۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
رهبری بنا به مصلحت تشخیص دادند که دولت استیضاح نشود نه اینکه دولت تخلفات و اشتبهات نداشته است لذا شایسته است دولت و مدیرانش در پایان ممنوع الخروج و در زمان مقتضی مورد محاکمه واقع شوند
ناشناس۱۹۲۶۳۸۶۱۰:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مهم نیست که واقعیت با سخنان زیبا تغییر می‌کنه یا نه، مهم اینه که مردم چقدر این سخنان زیبا رو باور کنن!
ناشناس۱۹۲۶۴۰۰۱۰:۳۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
این اقا هر روز در توهم و خیال پردازی به بازگو کردن خیالات می پردازد.انگار این هشت سال خواب بوده و رویاهایش را برای مردم قصه گویی می کند‌.توقع بیش از این از ایشان و دور و بریهایش نیست
ناشناس۱۹۲۶۴۲۸۱۰:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
واقیعتش دیده مردم هشت سال به دروغ هاش امید بستن، الان چرا نبندند....؟!!!
ناشناس۱۹۲۶۴۴۷۱۱:۰۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مشكلات را مي خواهيد به گردن روحاني بيندازيد ايران از دوره احمدي نژاد مسير بي نظمي مالي واقتصادي را شروع كرد ودر دوره روحاني گسترش يافت يعني در ١٦سال گذشته علي رغم بيش رفتهاي محدود ولي در اصل ما عقب مانده تر شديم چون اگر با پيشرفت دوره رفسنجاني وخاتمي ادامه پيدا ميكرد اكنون قدرت اول منطقه بوديم در حاليكه در خيلي از امور از تركيه ودر امور رفاهي از اكثر كشورهاي منطقه عقبيم
ناشناس۱۹۲۶۵۰۰۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
البته با سخنان تند و زشت هم واقعیت تغییر نمیکنه
ناشناس۱۹۲۶۵۳۷۱۱:۴۶:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اگر به همه کسانی که برای ریاست بعدی کاندید شده اند نگاه کنید می بینید که مرد این میدان نیستند ولی مردم مجبورند به یکی از آنها رای بدهند و این سیکل معیوب ادامه پیدا می کند.
ناشناس۱۹۲۷۴۸۶۱۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مردم مجبور نیستند
ناشناس۱۹۲۶۵۴۸۱۱:۵۳:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بزرگ‌ترین اشتباه مقصر دانستن روحانی است ایشان مانند همه مگر حق انتخاب دارند حداقل در مواردی که در قانون اساسی ذکر شده است
ناشناس۱۹۲۶۸۸۹۱۴:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
روحانی باید در دادگاه صالح محاکمه شود به خاطر ضرر و زیان هایی که به عنوان رئیس قوه مجریه در این چند سال به روح و روان مردم، اقتصاد جامعه، جسم و جان بیماران خصوصا کرونایی ها و همه آسیب های اجتماعی که با بی تدبیری به جامعه و ملت وارد کرد.
ناشناس۱۹۲۹۰۱۴۱۳:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۳۰
برو دوباره بهش رای پس که که بگه دلیل قاچاق گوشت 120 هزارتومان ارزانی گوشته نه گرانی
ناشناس۱۹۲۶۵۹۲۱۲:۰۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
روحانی بدلیل روحانی بودنش کرسی ریاست جمهوری را با منبر وعظ و خطابه اشتباه می گیرد.سیاست یعنی عملگرایی و پاسخگویی نه رویا پردازی.
زهرا۱۹۲۶۶۱۲۱۲:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خیلی بده که هم روحانیه یعنی آخونده ومردم انتظار اظهارات دروغ ندارند ودیگه اینکه چون مردم دارن نابسامانیو با گوشت وپوستشون لمس میکنن به عنوان یک کارگزار نظام دروغ میگه ، این تاثیر خیلی بد ودو چندانی داره هم لباسش وهم جایگاهش .اعتمادمردمو پاک ازبین میبره
حسین۱۹۲۶۶۵۹۱۲:۳۲:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بعد این همه مدت باز میبینم که یه سری طرف روحانی رو میگیرن یه سری طرف احمدی نژاد رو هر دوی اینها به مردم ستم کردند و موجب فقر وفلاکت مردم شدند. پس نباید دوباره وارد دعوای اصلاح طلبی و اصولگرایی شده! تهنا چیزی که مهم است و همه باید بر روی آن متحد بشیم معیشت و رفاه مردم است. شایسته هیچ ایرانی نیست که با این همه ثروت در این فلاکت زندگی کند همه ارکان نظام مسئول این وضعیت هستند و باید پاسخ گوی ملت باشند
ناشناس۱۹۲۶۶۷۰۱۲:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مهم اینه که اگه بیاد، بی بی سی دوباره مردم رو به رای دادن بهش تشویق میکنه و یه عده کثیری دوباره میگن تا ۱۴۰۴ با روحانی، البته خدا رو شکر اون یه عده امسال احتمالا تصمیم کبری گرفتند رای ندن
ناشناس۱۹۲۶۸۶۸۱۳:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ایشان مدت هاست که قصه درمانی می کند .
ناشناس۱۹۲۷۰۸۰۱۵:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ابن حرفها رو آشنا بهش یاد میده
محمد۱۹۲۷۶۱۱۲۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات برنده می شود؛ خیلی خوشحالم از اینکه چند وقت دیگه از دست صحبت های این آقا راحت میشیم. فقط حرف حرف حرف.
ناشناس۱۹۲۷۷۳۳۲۲:۲۸:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ینی اعتماد ب نفس بعضی ها رو ک میگن ما پیشرفت کردیم تو این سالها رو سنگ‌پا داشت،الان الماس بود...
حسین۱۹۲۷۷۴۸۲۲:۳۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
این تو بودی که مردم را را حرفهای زیبا و زیرکانه ات گول می زدی مملکت را به گند زدی پیام پیروزیت بابت برجام نافرجام گوش همه راکر کردی
ناشناس۱۹۲۸۱۱۳۰۱:۴۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۳۰
و از مردم کسی است که گفتارش در زندگی دنیا تو را خوش آید، و [برای اینکه چنین وانمود کند که زبانش با دلش یکی است] خدا را بر آنچه در دل دارد شاهد می گیرد،
محمد۱۹۲۸۱۶۲۰۲:۴۸:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۳۰
ذکر شده که محبوبیت روحانی زیر ده درصد رسیده‌ است . تعجب میکنم آیا این زیر ده درصدی ها واقعا انسانهای همین کره زمین هستند یا از فضا آمده اند؟
ناشناس۱۹۲۸۱۸۴۰۳:۱۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۳۰
ای خداوند بزرگ خودت مارا نجات بده خسته شدیم دیگه ازگرانی
ناشناس۱۹۲۸۱۹۲۰۴:۰۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۳۰
آقای روحانی لطفا رفتی در ببند کلیدتم با خودت ببر دست ریس جمهور بعدی ند ه مردم گناه دارن بخدا
حمید۱۹۲۸۲۰۱۰۴:۰۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۳۰
سلام.اگه دولت روحانی محاکمه نشه دیگه بعدازاین سنگ روی سنگ بندنمیشه .ببینید کی گفتم تمام.
حسین۱۹۲۸۲۳۳۰۴:۵۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۳۰
والا به خدا این ادم صلاحیت دهیاری هم نداشت مردم رو بدبخت کرد
ناشناس۱۹۲۸۸۳۰۱۲:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۳۰
چرا نمیگید نود هزار میلیارد تومن دست تنها یازده نفر بدهکاران بانکی است ، پاررتی اونا کیه ؟
ع ن۱۹۲۸۸۹۴۱۲:۵۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۳۰
روحانی کفایت سیاسی ندارد و معلوم نیست از چند کشور حقوق میگیره کمر ملت شکونده
ج۱۹۲۹۲۹۹۱۷:۰۶:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۳۰
روحانی مملکت را نابودکرد همه چیزرا گره زده به‌ برجام روحانی بدرد دهیاری هم نیخوردبایدمحاکمه شودصدسال ایران راعقب انداخت اعتماد به بیگانه میشود همین چون مجبوراست
ن۱۹۲۹۳۳۲۱۷:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۳۰
اقای روحانی اگرهمه مردم راگول بزنی خدارانمیتوانی خودت میدانی چه برسراین ملت ومردم اودی خداراشکر تمام شدر فتی بی تدبیری شما درمورد کرنا هزاران نفررابکام مرگ کشاندی وزیربهداشت راگریه انداختی کادردرمان رابیچاره کردی وهزاران اشتباه دیگر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین