محسن رضایی: برخی مسئولین دولت روحانی باید محاکمه شوند/ نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند

سیاسی،   4000128020 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

محسن رضایی می‌گوید: اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکل‌گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می‌شود.

محسن رضایی: برخی مسئولین دولت روحانی باید محاکمه شوند/ نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند

مهر با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این گفتگو به طرح دغدغه‌های خود پیرامون مهمترین مسائل کشور پرداخت و گفت: کشور ما امروز با مشکلات و چالش‌های بزرگی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مواجه شده است. در حقیقت در این دولت، مشکلات اداره جامعه به اوج خود رسیده است و ما کاملاً نارضایتی مردم از مدیریت اجرایی کشور را مشاهده می‌کنیم. مردم از مدیریت اجرایی کشور ناراضی هستند و حق هم دارند ناراضی باشند. باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود تا کشورمان به سلامت از این مشکلات عبور کند. هم جامعه و هم حکومت، نیازمند یک دولت قوی و کارآمد برای عبور از موانع و مشکلات کشور هستند.

رضایی در توصیف ویژگی‌های دولت قوی و کارآمد، گفت: یک دولت قوی و کارآمد، اولاً باید مردمی باشد، یعنی جناحی و باندی نباشد. ثانیاً باید بتواند انرژی عظیم جوانان را به صحنه بیاورد؛ چه از نظر استعدادهای ذهنی و فکری و چه از نظر استعدادهای یدی و جسمانی، جوانان کشور نیروی عظیمی را تشکیل می‌دهند که باید در آینده روی کار بیایند تا به کمک آنها بتوانیم از موانع عبور کنیم.

وی افزود: سومین ویژگی دولت قوی و کارآمد، این است که شجاعت برخورد با باندهای فساد و مافیاهای رانت خواری را داشته باشد؛ بدون ملاحظه هیچ فردی حتی از نزدیکان خود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: چهارمین ویژگی دولت قوی و کارآمد این است که در مذاکرات بین المللی حضور مقتدرانه داشته باشند نه اینکه دیپلماسی کاغذی را پیش بگیرد؛ زیرا دیپلماسی کاغذی به کشور آسیب می‌زند؛ مثل آنچه دیدیم که چندین امضا پای یک قرارداد آمد و یک طرف، یعنی ایران، به امضای خود پایبند بود ولی کشورهای مقابل به امضای خود پایبند نبودند و خسارتش به ملت ما وارد شد.

رضایی افزود: بخش عظیمی از افراد جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند و باید از همه ظرفیت بانوان در عرصه‌های مختلف از خانه گرفته تا کار و تولید اقتصادی و نیز اداره کشور استفاده شود. نیمی از جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند چرا نباید از توان عظیم آنان بهره بگیریم؟

وی گفت: امروز بیش از ۲۴ درصد جوانان ما بیکار هستند. یک دولت قوی و کارآمد، همه اقشار جامعه را به صحنه کار و فعالیت می‌کشاند. دولت قوی و کارآمد، دولت عمل و اقدام است؛ دولتی است که به وعده‌هایی که می‌دهد عمل می‌کند.

رضایی افزود: کشور ما در سال ۱۴۰۰ بیش از هر زمان دیگر، نیازمند چنین دولتی است تا بتوانیم از مشکلات عدیده ای که از دولت‌های گذشته به ارث رسیده و روی هم انباشت شده و مُزمِن شده است، عبور کنیم و کشورمان را برای روبرو شدن با رویدادهای جدید در آینده آماده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین اولویت دولت قوی و کارآمد، باید پایان دادن به تبعیض‌های فراوانی باشد که در جامعه وجود دارد. ما در کشور با پدیده سرطانی تبعیض مواجه هستیم. تبعیض بین اقوام، تبعیض میان استان‌ها، تبعیض پیرامون و مرکز، تبعیض جنسیتی و دهها نمونه تبعیض غلط و آسیب زای دیگر در جامعه به وجود آمده است و باید به همه آنها پایان داده شود.

وی در ادامه تشریح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود گفت: فاصله‌ای میان ارزش‌های انقلاب با رفتار دولتمردان به وجود آمده است و با تشکیل یک دولت قوی و کارآمد باید بار دیگر به ارزش‌های اصیل انقلاب و ارزش‌های والای انسانی برگردیم.

رضایی افزود: طبیعی است که هر دولتی شاید در مسیر حرکت خود اشتباهاتی داشته باشد. آنچه مهم است، اتکای دولت به رویکرد علمی و خرد جمعی است و اینکه دولت در صورت قصور یا اشتباه، باید از مردم عذرخواهی کند و بر اشتباه خود اصرار و پافشاری نکند.

حضور شما در انتخابات، در فضای رسانه‌ای مطرح شده است اما هنوز به صورت رسمی اعلام نکردید که در انتخابات ثبت نام می‌کنید، در این زمینه توضیح بدهید و بفرمایید برای حضور در انتخابات با چه شعار انتخاباتی به صحنه خواهید آمد؟

آنچه من به آن فکر می‌کنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال ۱۴۰۰ برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت ۴ سال یا ۸ سال، ۲۰ سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان پذیر است که کابینه‌ای از افراد شایسته با برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استان‌ها و مخصوصاً با تکیه بر جوان‌گرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان شاء الله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.

یعنی در صورت احتمال ثبت‌نام در انتخابات، هنوز شعاری در نظر نگرفتید؟

درصورت اعلان نامزدی اعلام می‌کنیم.

حضرتعالی در انتخابات ۹۶ با جمنا همکاری کردید و به صورت رسمی کاندیدای انتخابات نشدید، در این انتخابات در صورت ثبت‌نام، با مجموعه‌های جبهه انقلاب مانند شورای ائتلاف همکاری خواهید داشت؟

معتقدم جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم این‌ها به نتیجه واحدی خواهند رسید. نیروهای انقلاب در تلاش هستند دولت کارآمد تشکیل شود و این مهم‌ترین بخش ماجراست.

اگر در انتخابات حضور پیدا کنید در چه صورتی حاضر به اجماع، ائتلاف و یا کناره‌گیری از انتخابات هستید؟

ما امروز در حال رایزنی و هماهنگی با همه دوستان خود برای تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در ادامه کار به وجود بیاید. هماهنگی‌های امروز ما بیش از گذشته است و وحدتی که در جبهه انقلاب است، بیش از گذشته وجود دارد. نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارم. هماهنگی خوبی وجود دارد.

در صورت شرکت در انتخابات، دلیل حضور شما بعد از حضور در چند انتخابات چیست و اینکه فکر می‌کنید برای حمایت از شما اقبالی از سوی مردم وجود دارد؟

-کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمی‌شمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر می‌کند.

به اقبال و رأی‌آوری از ناحیه مردم چه اندازه فکر کردید؟ چه اندازه به پیروزی امیدوارید؟

به پیروزی ملت ایران در سال ۱۴۰۰ بسیار امیدوارم. مردم ما حق دارند که از دست وعده‌های توخالی، ناراحت و عصبانی باشند. ملت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، با حساسیت بیشتر به برنامه‌های کاندیداها و صداقت و توان آنها فکر می‌کنند تا به شعارها.

شما در نیمه دوم سال ۹۹ حدود ۲۰ سفر استانی داشتید که این سفرها شائبه تبلیغاتی داشتند، بفرمائید این سفرها با نیت انتخاباتی انجام شد؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در سال ۹۹ تقریباً به مناسبت‌های مختلف به ۲۵ استان کشور عزیزمان رفتم. تلاشم در این سفرها بیش از هر چیز، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، هم اندیشی با مردم و نخبگان درباره تحول مثبت در مدیریت اجرایی کشور بوده است. سعی کردم شرایط کنونی کشور را با مردم و برای مردم تحلیل کنم و علل مشکلات را توضیح دهم و راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط کنونی با مردم و نخبگان در میان بگذارم و نطرات مفید آنها را نیز بشنوم.

یعنی این سفرها انتخاباتی نبوده است؟

بنده با هدفی که عرض کردم در سفرها حاضر می‌شدم و هر کسی می‌تواند برداشت خود را داشته باشد.

در صورت اعلام کاندیداتوری، هزینه‌های انتخاباتی شما چگونه تأمین و برنامه‌های شما از سوی چه اشخاصی تدوین می‌شود؟

اعتقاد من این است که پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است. اگر از فساد پیشگیری نشود، ده‌ها پرونده تشکیل می‌شود و این کار برخورد را سخت می‌کند. مهم، پیشگیری از فساد است.

آیا شده است اسپانسرهایی برای حمایت از شما اعلام آمادگی کنند و در مقابل از شما در صورت پیروزی، تقاضا و درخواستی داشته باشند؟

همیشه گفته‌ام هر که می‌خواهد کمک کند هیچ نوع تقاضایی نباید داشته باشد و من با این کارها مخالف هستم و خود را مدیون احدی نمی‌سازم.

شما در این چند ماه اخیر سخنانی را مطرح کردید که از نگاه برخی شائبه پوپولیستی دارد. برای مثال گفتید در دولت من یک نفر هم بیکار نمی‌ماند یا درآمد سرانه هر ایرانی نباید زیر ۵۰ هزار دلار باشد. با توجه به گزارش‌های آقای روحانی مبنی بر اینکه سالانه ۲۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌شود، شما در صورت رسیدن به مسند ریاست‌جمهوری این وعده را ظرف چه مدت زمانی می‌توانید اجرایی کنید؟

صحبت‌هایی که درباره اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کردم، براساس مطالعات اقتصادی علمی بوده است. آیا شما فکر می‌کنید ملت و دولت ایران، نمی‌تواند یک برنامه تحول اقتصادی و جهش تولید را اجرا کند؟ آیا فکر می‌کنید ملت و دولت ایران چیزی کمتر از ملت و دولت مالزی دارند؟ چطور فکر می‌کنید ملت و دولت ایران نمی‌تواند برای چهار، پنج میلیون جمعیت بیکار شغل ایجاد کند؟ قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایه‌های عظیم کشور، می‌توانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونه‌ای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم. روحیه ما می‌توانیم را کسانی قبول ندارند و انکار می‌کنند که یا تخصص علمی ندارند، یا اطلاعی از منابع کشور ندارند یا اینکه مدیریت اجرایی ناکارآمد فعلی را سرنوشت قطعی کشور می‌دانند. قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سال‌ها و دوره‌های قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد. اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه‌ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق می‌شود. اینها از اجزای برنامه‌های دولت قوی و کارآمد است. مثلاً اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

دولت قوی و کارآمد معلمان و کارگرها را صاحب خانه می‌کند و همین تلاش همه جانبه و علمی برای تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه، تولید ملی ما را جهش می‌دهد. یکی از خطاهای بزرگی که این دولت کرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند، این است که سرمایه گذاری در مسکن را بخاطر لجبازی با دولت قبل کلاً پایین کشیدند و تنها دولتی که سرمایه‌گذاری‌اش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تأثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ بویژه در شرایط تحریم‌ها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد. به نظرم در چنین مواردی که شاهد قصور مسئولان دولتی در وظایف قانونی خود هستیم، قوه قضائیه باید ورود کند و مسببان وضع مسکن را محاکمه کند.

اینجا دو مسئله پیش می‌آید، یکی اینکه مردم از انتخابات گذشته وعده‌های زیادی شنیدند و قول‌های زیادی از سوی کاندیداها مطرح شده که عملی نشده است. به نظر شما چه اندازه مردم می‌توانند به شما و وعده‌های شما اعتماد کنند؟ مسأله دوم هم این است که ما در واقعیت در شرایط تحریمی هستیم و حتی دولت هم در پاسخ به وعده‌های عملی نشده‌اش می‌گوید این وعده‌ها برای قبل از جنگ اقتصادی بوده است. با توجه به این دو مسأله چقدر می‌توانید اطمینان دهید این وعده‌ها در یک دولت ۴ ساله اجرایی شود؟

دو گروه از مدیران در کشور داشته‌ایم. یک گروه، مدیرانی که هر چه گفتند عمل کردند و یک گروه از مدیران دیگر که وعده‌هایشان تحقق نیافته است. گروه اول گفتند خرمشهر را آزاد می‌کنیم و خرمشهر را آزاد کردند. گفتند بوکمال را کمتر از سه ماه آینده آزاد می‌کنیم و به دولت داعش پایان می‌دهیم و به این وعده عمل کردند. گفتند اگر آمریکا غلطی بکند، ما با موشک می‌زنیم. آمریکا غلطی کرد و موشک خورد. اینها یک گروه از مدیران ما هستند که هر حرفی زده‌اند، به آن عمل کرده‌اند. یک گروه دیگر از مدیران هستند که به خیلی از وعده‌هایی که دادند عمل نکرده‌اند. فکر می‌کنم مردم ما به خوبی می‌دانند که من از کدام مدیران هستم.

میراث دولت آقای روحانی را برای دولت سیزدهم چه می‌دانید؟

با همه نقاط قوت و ضعفی که این دولت مانند دولت‌های گذشته داشته است، همه اذعان دارند که زمینی که دولت تحویل دولت آینده می‌دهد، چگونه است؛ زمین حاصلخیز است یا زمین سوخته! متأسفانه آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد.

دولت آینده در این زمینی که گفتید چقدر طول می‌کشد بتواند هر برنامه‌ای که دارد و هر وعده‌ای که به مردم می‌دهد را اجرایی کند؟

دولت آینده باید دو نوع برنامه داشته باشد؛ یک برنامه اقدام سریع و یک برنامه اقدام بلند مدت‌تر. دولت قوی و کارآمد، باید در ابتدا، قیمت‌ها را به سرعت کنترل کند و جلوی گرانی‌های سرسام آور را بگیرد و قیمت برخی اقلام را هم که به دلیل نفوذ رانت‌خوارها و واسطه‌گری‌ها افزایش پیدا کرده است، پایین بیاورد تا گشایشی در معیشت و زندگی و قدرت خرید مردم به وجود بیاید. کاری که دولت فعلی کرده است، هزینه‌های سنگینی به کشور و مردم تحمیل کرده است و تنها نیروهای انقلاب و دولت کارآمد و قوی می‌توانند این زمین را دوباره حاصل‌خیز کنند.

در زمینه دیپلماسی مطلبی از شما دیدیم که بر ضرورت دیپلماسی با همسایگان اشاره داشتید، دولت آقای روحانی عدم ارتباط بیشتر با همسایگان را با بهانه تحریم توجیه می‌کند، به نظر شما در شرایط تحریم چطور دیپلماسی با همسایگان می‌تواند موفق شود؟

متأسفانه سیاست همسایگی مورد غفلت دولت فعلی قرار گرفته است. ایران در ابتدا یک قدرت منطقه‌ای است و سپس یک عضو مؤثر جامعه بین‌المللی است. ما تا در داخل و در منطقه پیشرفت نکنیم، نمی‌توانیم روابط بین‌المللی مستحکمی داشته باشیم. از دویست سال پیش که این دیدگاه در سیاست خارجی ایران تغییر کرد و از همسایگانمان غافل شدیم و نگاهمان را به غیرهمسایگانمان دوختیم، کشور ما مرتب عقب افتاد. دیدگاه درست در سیاست خارجی این است که ما باید از مرزهای خود و منطقه خود، شروع کنیم و راهمان را به توازن معادلات بین‌الملل پیدا کنیم. بدون قوی شدن در داخل و منطقه، نمی‌توانیم نقش مؤثر و متوازن در روابط بین‌الملل داشته باشیم. این سیاست، سیاست همیشگی حوزه تمدنی ایران بوده و قابل احیا است. ما با برخی از کشورها روابط بسیار خوبی داریم و می‌توانیم سیاست همسایگی را تقویت کنیم؛ کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، و قفقاز. فقط با دو، سه کشور عربی به دلیل ناهماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، شرایط خوبی نداریم که باید راه حلی برای تجدید سیاست همسایگی با ان دو سه کشور هم پیدا کنیم. بنابراین سیاست همسایگی فعال، کاملاً قابل عمل و قابل دستیابی و قابل تقویت است.

آیا دولت در زمینه تحقق سیاست همسایگی نتوانسته است کاری کند یا نخواسته است؟

به نظر من هم نخواسته و هم به دلیل اینکه دیپلماسی فعلی دولت یک دیپلماسی کاغذی ناکارآمد بوده، نتوانسته راه‌های عملی را پیدا کند و پیش ببرد و به درستی پیاده کنند.

آقای روحانی بارها در صحبت‌های خود با مورد اشاره قرار دادن اختیارات رئیس‌جمهور، عدم توفیق در اجرای اقدامات دولت را مبتنی بر اختیار نداشتن دانستند، چه تضمینی وجود دارد که در صورت انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور، صحبت‌هایی مشابه این صحبت نداشته باشید؟

هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، هیچ موردی نبوده است که دولت‌ها بخواهند کار مهمی برای مردم انجام دهند و امام جامعه، حتی بیش از اختیارات قانونی که رؤسای دولت‌ها دارند، به آنها کمک نکرده باشد. بنابراین من این مسأله را نمی‌پذیرم که رؤسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم و یا خواستیم کاری برای مردم انجام دهیم و رهبری به ما کمک نکرد. امام جامعه، هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، برخی اختیار خود را به دولت تفویض کرده‌اند و داده‌اند تا دولت گره از مشکل مردم باز کند. برای مثال همین تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، که دولت فعلی می‌تواند مشکلات اقتصادی که دارد را فراتر از اختیارات قانونی خود، در جلسه سران مورد بحث قرار دهد و از مقام معطم رهبری تأیید بگیرند و عمل کنند، فرصت تاریخی بسیار بزرگی برای دولت فعلی بود. ولی دولت فعلی چگونه از این امکانات ویژه و اختیارات تفویضی مقام معظم رهبری استفاده کرد؟ دولت فعلی عملاً با ذخایر صندوق توسعه ملی چه کرده است؟ در حالی که ذخایر صندوق توسعه ملی جز اختیارات رئیس‌جمهور نیست، این دولت بارها اجازه گرفت و ده‌ها کار خارج از اختیارات قانونی خود را انجام داد ولی نتوانست نتیجه مطلوب برای معیشت مردم را حاصل کند. بنابراین من این بحث را نمی‌پذیرم. دولت می‌تواند به خوبی از اختیارات خود استفاده کند و هر جا نیاز داشته باشد از رهبری و مردم هم کمک بگیرد.

در مورد حادثه نطنز توئیتی از سوی شما منتشر شد که در آن بر ضرورت سالم‌سازی امنیتی تاکید کردید، هشدارهایی هم در مورد جاسوس‌های اقتصادی دادید، توضیحی در این زمینه می‌فرمایید که هشدارهایی که دادید خبر و براساس اطلاعات مستند است یا تحلیل شماست؟

کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هسته‌ای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالم‌سازی امنیتی می‌کنند. ما مدت‌ها است که اینکار را نکرده‌ایم و شاید سی سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.

آیا منظور شما از اسناد طبقه‌بندی شده، همان اسنادی است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده از فعالیت هسته‌ای ایران به دست آورده است؟

خیر، کاغذهایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هسته‌ای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که درحال خارج کردن آنها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.

این موارد در این هشت سال تشدید شده یا از قبل بوده است؟

از ۱۰ سال پیش تاکنون تشدید شده است.

حادثه نطنز را چه اندازه با مذاکرات وین مرتبط می‌دانید؟

این حادثه همزمان با ۳ مصوبه خوب مجلس و اقدامات افتخارآمیز دانشمندان هسته‌ای ما صورت گرفت. فکر می‌کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای در وین مقاومت کرد، این‌ها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند. بنابراین می‌تواند بی‌ارتباط نباشد.

مذاکرات وین را چه اندازه مؤثر و نتیجه‌بخش می‌دانید؟

اعتقاد من این است تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی را کامل برندارند و ما راستی‌آزمایی نکنیم، به هیچ وجه نباید کاری کرد که موجب افتادن ما در دور بی‌پایان و هزینه‌بر مذاکرات بی‌خاصیت شود. بحث ما خیلی واضح و روشن است و آن این است که باید تحریم‌های اقتصادی را بطور یکجا بردارند و قطعاً در رفع تحریم‌ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک ساعت هم نباید تعلل کرد؛ منتها در دور باطل نباید بیافتیم.

این راستی‌آزمایی چقدر زمان می‌برد؟

بالاخره راستی آزمایی، بعد از عمل انجام می‌گیرد و روی کاغذ نیست. راستی‌آزمایی این است که توافقات انجام و اجرا شود و ما آثار آنها را در عمل ببینیم. راستی آزمایی این است که تحریم‌ها را بردارند و تراکنش‌های مالی کشور ما برقرار شود، پول‌هایی که کشور ما در بانک‌های دیگر دارد آزاد شود و به سوی سفره مردم بیاید، بارگیری و حرکت کشتی‌های باربری به سوی کشورمان آزاد شود و همه این‌ها به طرف مقابل بستگی دارد. هرچه طرف مقابل، این تحریم‌ها را زودتر بردارد، راستی آزمایی هم زودتر انجام می‌گیرد.

فکر می‌کنید در مسائل اقتصادی هم با مشکل نفوذ روبه رو هستیم؟

اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکل‌گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می‌شود. یعنی هجوم اشخاص حقیقی و حقوقی ِ خاص در ابتدای صعود بورس برای ارزان خریدن و نیز سراسیمگی یک عده در انتهای اوج‌گیری بورس برای گران فروشی، نمونه‌هایی از این حرکت‌های مشکوک و مافیایی هستند که چنین اقداماتی بدون نفوذ غیرممکن است. این پدیده‌ها در اقتصاد کشورمان، عادی نیست و نشان می‌دهد واسطه‌گرها و رانت‌خواران با نفوذی‌ها به طریقی ارتباط برقرار کرده‌اند. بنابراین اعتقاد دارم در مساله مشکلات اقتصادی کشورمان، شاهد پدیده نفوذ و نیز شاهد پیوند نفوذی‌ها با مافیاها و سوداگران هستیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۳۹۸۶۰۹:۴۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دقیقا
ناشناس۱۹۲۴۴۶۳۱۲:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بعضی نه ، اغلب اطرافیان و نزدیکان این فرد باید محاکمه بشن
ناشناس۱۹۲۴۵۲۲۱۳:۰۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فقط این دولت؟
ناشناس۱۹۲۳۹۹۸۰۹:۵۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بله درسته . یکی از کسانیکه باید محاکمه بشود، آقای غلامرضا قبله ای ، مدیر کل در سازمان امورمالیاتی، هستش. که پیاده نظام آقای نوبخت در سازمان مالیاتی بود.
ناشناس۱۹۲۴۰۰۲۰۹:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فقط حرف حرف حرف و دیگر هیچ! این میراث کلیه دولت های جمهوری اسلامی است. شما هم همین هستید چندین ماه است مه در مورد بورس از دست های پنهان می گویید.خوب آن را اعلام کنید. قوه قضائیه که دایه رسیدگی به مفاسد را دارد. حتی اگر این قوه هم کاریت نمی کند به صورت عمومی اعلام کنید.
احد۱۹۲۴۰۱۸۱۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فقط مسئولین در دولت ! در مجلس و قوه قضائیه و .. همه پاک هستند فقط دولت مشکل دارد جناب رضائی ؟؟؟؟؟؟ قبول کنیم که بیطرفانه نظر میدهید ؟؟؟؟!!!
ناشناس۱۹۲۴۱۶۱۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
لطفا مسوولان اجرائیات کشور را که پول و مجوز را هم در اختیار دارد را با نهاد قانون گذار مانند مجلس یا قوه قضائیه که درصد کمی تاثیر دارد به خاطر این که بعد از رانت ها باید ورود کنند یکی نفرمایید ولی ماندم چقدر سنگ این دولت را به سینه می زنید!
ناشناس۱۹۲۴۲۵۷۱۱:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دولت یعنی مجموعه سه قوه قضائیه مجریه ومقننه است
ناشناس۱۹۲۴۶۶۷۱۴:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
در دولت تا حالا طبري داشته ايم ؟
ناشناس۱۹۲۴۸۹۴۱۵:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
هزاران طبری در دولت هست
ناشناس۱۹۲۴۰۲۱۱۰:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
جناب رضايي هميشه از موضوعاتي سخن مي گويد كه همان مثال معروف نوش دارو بعد مرگ سهراب است اكثرا مردم تحولات بورس را خيلي پيشترها اعلام كردند صعود وسقوط بورس طبيعي نيست ودستكاري شده است،شما اگر ميخواهيد افشاگري بكنيد بايد عوامل اين اقدام را معرفي ونام ببريد نه اينكه حرف گذشته مردم را تكرار كنيد
ناشناس۱۹۲۴۹۰۶۱۵:۲۵:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آن روزی که بورس بالا می رفت همین رضایی هشدار می داد ولی شما آن را نمی دیدی!
ناشناس۱۹۲۴۰۶۸۱۰:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
نفوذ همان مشاوره های صندوق بین المللی پول است که آقایان اجرا می کنند
ناشناس۱۹۲۴۰۹۶۱۰:۴۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
مجلس طرح ممنوع الخروجی دولت و مدیرانش را برای چند سال اجرا کند نا در صورت نیاز در دسترس باشند
ناشناس۱۹۲۴۱۲۹۱۰:۵۴:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
یکی از بهترین کاندیدها ایشون است هم تخصص اقتصادی دارد هم تخصص عمرانی و هم تخصص امنیتی و باید 10 سال پیش سرکار می آمد به غیر این ها چون بازیش نمی آید اگر رای بیاورد آینده خوبی خواهیم داشت
ناشناس۱۹۲۴۱۳۲۱۰:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
باید پرونده همه مسئولین مورد بررسی قرار بگیرد نه چند نفر تو دولت فعلی که اگر به این صورت باشد فایده ای ندارد و خیلی از افراد با کلی خلاف به حیات در این سیستم خود ادامه خواهند داد. مثل این هست که چند نفری را فدای عده ای دیگر بکنند تا از چنگال عدالت در امان باشند
ناشناس۱۹۲۴۱۴۴۱۰:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
درود بر شرفت
فداکار۱۹۲۴۱۴۷۱۰:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
ما اگه بخوایم ایشون مملکت ما را نجات نده به کی زنگ بر زنیم
بهرام۱۹۲۴۱۷۱۱۱:۰۹:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
محسن رضایی . باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود
ناشناس۱۹۲۴۲۲۴۱۱:۲۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
گر قرار شود مست گیرند باید همه را گیرند فساد مثل سرطان بدنه نظام را گرفته
محمدعلی کریمی۱۹۲۴۲۵۳۱۱:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
درودبرسرداررضایی ازپاکترین مسولین هستند، هدفشان خدمت به مردم است ،انسان بی ادعا همانندشهیدرجایی میباشند.
ناشناس۱۹۲۴۳۰۷۱۱:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اقای رضایی عزیز همه کابینه دولت روحانی و دیگر مفسدین اقتصادی باید محاکمه و کل اموال نامشروع آنها مصادره شود
ناشناس۱۹۲۴۳۲۱۱۲:۰۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آقا محسن ، یعنی دوباره میخوای کاندید بشی؟؟ پول از کجا میاری؟؟ شما که نه تو حزب خاصی و نه گروه خاص چطور با این حقوق کارمندی میتونی هزینه انتخابات رو تامین کنی؟؟/
ناشناس۱۹۲۴۳۶۵۱۲:۱۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چه فرقی بین مسئولین و مردم هست؟تمام آقایون و البته آقازادهها هم توییتر هم فیس بوک هم تلگرام و هم.....دارن.اما برای مردم اینها خیلی بدن و داغ هستش...اختلاف از اینجا معلومه
ناشناس۱۹۲۴۳۸۲۱۲:۲۱:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
خدا پدر تو بیامرزد .آقای رضایی ،گل گفتی.
ناشناس۱۹۲۴۳۹۷۱۲:۲۵:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
متاسفانه بعید می دونم ایشون رای بیار بر خلاف روحانی ادم باهوشی هست آقای رضایی
سردار۱۹۲۴۴۹۸۱۳:۰۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دولتی بدترازدولت روحانی درهیچ جای دنیا تابحال کسی سراغ ندارد درتاریخ هم دیده نشده خداوند متعال خودش ،مارا ازشراین نجات مرحمت بفرمید ؛
ناشناس۱۹۲۴۵۰۱۱۳:۰۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اینکه فساد زیاد است سیستم های نظارتی و حمایتی یا وجود ندارد و یا مشکل دارد و قابلیت شناسایی فساد راندارند که البته بعد از شناسایی فساد افرادی کفن پوش را برای مبارزه میطلبد همچون نواب صفوی
ناشناس۱۹۲۴۵۲۵۱۳:۰۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
شما خوبید. مرد همیشه مردود انتخابات
ناشناس۱۹۲۴۵۹۳۱۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
فکر نمیکنم جرمی بنام نفوذی در حقوق جزایی داشته باشیم ولیکن با فرض اینکه منظور ایشان جاسوس میباشد لطفا اقای رضایی موارد را به دادگستری ارجاع دهید وگرنه صحبت با ایما و اشاره هیچ فایده ای ندارد
ناشناس۱۹۲۴۶۲۰۱۳:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
یهو دید اوضاع تو ۸۸وخیمه یه شیرجه زد سمت تیم مقابل حالا حتی لیدر های سوپر تیم موندن با این بابا چکار کنند
ناشناس۱۹۲۴۶۶۵۱۴:۰۲:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
متاسفانه مردم سوادسیاسی ندارن، وروحانی ا زگاگول بودن مردم استفاده کرد، روحانی وکابینش وهرکس درهرمسئولیتی که فسادکرده بایدمحاکمه بشه
پاکان۱۹۲۴۶۸۰۱۴:۰۷:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
جناب رضایی متخصص امور اقتصادی است و صحبتهای علمی و درستی میکند. اما مردم ایران با انتخاب روحانی نشان دادند که به درک درستی از شخصیت افراد و برنامه های اونها ندارند.
رحمانی همدانی۱۹۲۴۷۰۸۱۴:۲۰:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دورود خدا بر این رییس جمهور شجاع وکاردان آینده کشور مان
ناشناس۱۹۲۴۷۵۷۱۴:۳۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بیاد ندارم روزی بدون مشکل در این مملکت گذرانده و سپری کرده باشیم که می فرمائید کشور الان دچار مشکل چالشهایی است خود جنابعالی هم از روز اول انقلاب مسول بوده ایی ،یعنی خودتان اوکی هستی؟
الف۱۹۲۴۸۰۰۱۴:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
متاسفانه اصولگرای سنتی نمی گذارد . ایشون دکترای اقتصاد دارن وبه درد این موقعیت کشور میخورد وتنها کاندیدایی که برنامه دار
الف ن۱۹۲۴۸۹۶۱۵:۲۳:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بهترین خدمت آقای رضایی این است که به نفع یک جوان کنار برود ومابه ممنوع الخروج بودن اعضای دولت‌ها راضی هستیم که به فرزندان خود در اروپا آمریکا نپیوندد محاکمه پیشکش
ناشناس۱۹۲۴۹۰۱۱۵:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
جناب رضایی سلام امیدوارم این کامنت حقیر را ببینید اگر من جای شما بودم می گفتم: تمام کسانی که در چند سال اخیر مسبب اقتصاد نابسامان کشورم شدند باید پاسخگو باشند کسانی که قطعنامه ها را کاغذ پاره نامیدند کسانی که با اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها تولید را از بین بردند کسانی که بی دلیل دشمن تراشی کردند کسانی که وحدت جامعه را خدشه دار کردند
خالقی۱۹۲۴۹۱۳۱۵:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
متأسفانه آقایان رضایی وامثال شان از اولین دور انتخاب آقای روحانی سنگ اندازی کرده اند ومی کنند واگر دولت بعدی جز فردمورد نظرشان باشدباز سنگ اندازی خواهند ولوبلغ مابلغ.....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین