پایان بن‌بست برجام یا آغاز یک بازی قدیمی؟!

گروه سیاسی الف،   4000114140 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید صبر کرد تا بعد از برگزاری نشست وین به یک جمع‌بندی دراین‌باره دست‌یافت که آیا آمریکا واقعا به دنبال برداشتن تحریم ها و بازگشت به برجام است یا این صرفا آغاز دور جدیدی از یک بازی قدیمی از سوی آمریکایی هاست؟

پایان بن‌بست برجام یا آغاز یک بازی قدیمی؟!

حدود دو ماه و نیم بعد از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به نظر می رسد با اما و اگرهایی احتمال احیای برجام قوت گرفته است.

اگرچه در هفته‌های گذشته دائماً عنوان می‌شد که سیاست واشنگتن در دوران دموکرات‌ها ادامه سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه است اما به‌یک‌باره علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه 13 فروردین‌ماه در یکی از اتاق‌های شبکه جدید کلاب‌هاوس عنوان داشت بن‌بست اولیه درباره اینکه کدام طرف گام اولیه را می‌باید بردارد از بین رفته و در جلسه مجازی اخیر پیشرفت‌هایی به وجود آمده است.

اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی به جلسه هیئت ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و اعضای 1+4 است.

مطابق اظهارات صالحی قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری در وین (مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) درباره مسائل فنی بحث شود که این مسائل بحث محوری برجام در بستر مسائل سیاسی و حقوقی است. از دیدگاه صالحی «وقتی وارد مرحله فنی می‌شویم یعنی مسئله دارد به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن بحث "اول تو، اول تو" دارد دور زده می‌شود».

آمریکا در نشست وین که در ادامه نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه است حاضر خواهد بود اگرچه مذاکره مستقیم با ایران صورت نخواهد گرفت.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه دراین‌باره بیان داشته که برای بازگشت «ایالات‌متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملاً روشن است. ایالات‌متحده همان‌گونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد».

البته رابرت مالی، نماینده ویژه امور آمریکا در امور ایران اذعان داشته بود که کشورش معتقد است برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای می‌باید تحریم‌هایی را که با برجام منطبق نیست لغو گردد.

تلاش برای رفع بن‌بست پیش‌آمده برای احیای برجام در حالی است که در روزهای اخیر اخبار و تحلیل‌های متعددی دراین‌باره منتشرشده است. به‌عنوان‌مثال روزنامه گاردین روز 13 فروردین‌ماه مدعی مذاکرات محرمانه در راستای شکل‌گیری یک سازوکار برای لغو تدریجی تحریم‌های آمریکا در مقابل بازگشت ایران به اجرای تعهداتش در برجام شده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه 11 فروردین‌ماه از ارائه یک نقشه راه توسط روسیه برای احیای برجام سخن گفته بود. لاوروف گفته بود غرب اصرار دارد بازگشت به برجام هم‌زمان با کسب امتیازی جدید از ایران باشد اما مسکو پیگیر احیای برجام بدون هیچ‌گونه تغییری است. وزیر خارجه روسیه گفته صحبت درباره ادعاهای متقابل طرفین باید به بعد از بازگشت طرفین به برجام موکول گردد.

دراین‌بین بخشی از صحبت‌های علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کمتر موردتوجه و تأکید رسانه‌ها قرارگرفته است. صالحی در قسمتی از سخنان خود در روز جمعه اذعان می‌کند «دیوار بی‌اعتمادی با امریکا باید برچیده شود، برای برداشتن این دیوار نمی‌توانیم از مسائل سیاسی شروع کنیم. می‌شود از مسائل اجتماعی و ... شروع کرد؛ اگر بسترسازی ایجاد شود، راه باز می‌شود... ما مشکلی نداریم که با امریکا روابط اقتصادی داشته باشیم؛ قبل از بیل کلینتون روابط اقتصادی‌مان خوب بود...هیچ‌کس نیامده بگوید مذاکره الی‌الابد ممنوع است، اما مذاکره، شرایط خودش را می‌خواهد؛ هر وقت شرایطش فراهم شود و زمینه‌سازی ایجاد شود، می‌شود از فرصت‌ها استفاده کرد».

مطابق این اظهارات احتمالاً یکی از راه‌کارهای طرفین برای تثبیت برجام، افزایش مبادلات اقتصادی و گره خوردن منافع همدیگر برای حل مشکلات و چالش‌های سیاسی در ادامه مسیر باشد. ازاین‌رو احتمال انعقاد قراردادهایی بین تهران و واشنگتن وجود دارد.

البته بعد از انعقاد برجام در سال 2015 نیز قراردادهایی در حوزه‌هایی مختلف با کشورهای غربی و آمریکا منعقدشده بود که از روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای عملاً تمامی آن‌ها معلق گردید. اگرچه در زمان باراک اوباما نیز آن‌گونه که بایدوشاید اجرایی شدن چنین قراردادهایی پیش نرفت و با مشکل مواجه شده بود. به نظر می‌رسد مشکل در این است که آمریکایی‌ها از برجام انتظار و توقع دارند که به‌مثابه گام اول در حل مشکلات بین طرفین عمل کند و به حوزه‌های دیگر نظیر هسته‌ای و موشکی نیز تسری داده شود. این همان اتفاقی است که مقامات آمریکا مانند آنتونی بلینکن و وندی شرمن در ماه‌های اخیر با دو کلیدواژه انجام توافقی «محکم‌تر» و «طولانی‌تر» از آن یادکرده بودند.

وجود مخالفان جدی مانند جمهوری‌خواهان و حتی برخی اعضای دموکرات کنگره که سابقه و قدرت فراوانی دارند مانند باب منندز و چاک شومر نیز مزید بر علت شده است. از سوی دیگر باید به کارشکنی کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرد.

با این شرایط باید تا دو روز دیگر صبر کرد تا بعد از برگزاری نشست وین به یک جمع‌بندی دراین‌باره دست‌یافت که آیا آمریکا واقعا به دنبال برداشتن تحریم ها و بازگشت به برجام است یا این صرفا آغاز دور جدیدی از یک بازی قدیمی است؟! 

اگرچه مقامات دولت روحانی نسبت به احیای برجام ابراز خوش‌بینی کرده‌اند اما با توجه به سابقه بدعهدی‌های طرف آمریکایی بعید است چنین اتفاقی در صورت اثبات صداقت  آمریکا با سرعت به وقوع بپیوندد و به علاوه با حفظ کامل منافع ملی کشور رخ دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۸۰۰۹۰۹:۲۴:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اینستکس دو در حال شکل گیری است تا دولت خود را در آن مخفی کند تا مدتش بسر آید
ناشناس۱۸۹۸۱۶۲۱۰:۴۶:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
همه این بازیای دولت برای دوپینگ انتخاباتی و پیروزی لاریجانیه نه برای مردم قطعا هم با پیروزی لاریجانی تحریما دوباره برمیگرده تا امتیاز جدید بگیرن
ناشناس۱۸۹۸۳۶۹۱۲:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هدف امریکا و اروپا حفظ برجام و حفظ تحریم ها و امتیازگیری در مباحث موشکی و منطقه ای است نباید فریب دشمن را بخوریم.
ناشناس۱۸۹۸۷۳۶۱۶:۰۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تنها تعامل با غرب است که راهگشای مشکلات ایران است.
ناشناس۱۸۹۸۰۱۳۰۹:۲۶:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
حال و روز کشورهایی که با آمریکا رابطه دارن چقدر خوبه و میزون .
ناشناس۱۸۹۸۱۷۲۱۰:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اره مثل ماداگاسکار، اریتره، بنین، چاد، تیمور شرقی، جمهوری افریقای مرکزی،موزامبیک، بوتسوانا،گینه استوایی، گابن، لسوتو، توگو، سوازیلند، بنگلادش، کامبوج و ... توی رفاه غوطه ور هستند و شاخص توسعه انسانیشون هم فوق العادست و همش از صدقه سر ارتباط با امریکاست
ناشناس۱۸۹۸۱۸۸۱۰:۵۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
داداش ! اینایی که نامبردی همشون رفیق فابریک چین هستن مثل کامبوج که قرارداد بسته بوده با چین
ناشناس۱۸۹۸۷۳۸۱۶:۰۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امید است که روحانی در این ماههای پایانی، ضمن مذاکره با آمریکا، تحریم ها را هم رفع کند.
ناشناس۱۸۹۸۲۰۷۱۱:۰۶:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهای فوق همگی کشته مرده چین هستند نه آمریکا
ناشناس۱۸۹۸۳۴۹۱۲:۱۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهای فوق همگی مستعمره امریکا هستن.
ناشناس۱۸۹۸۴۷۶۱۳:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هیچ کشوری وجود نداره که ثروتمند باشه و دوست روسیه و چین. باز امریکا چهار تا رفیق ثروتمند داره.
ناشناس۱۸۹۸۵۹۳۱۴:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهای کانادا و استرالیا و کشورهای اروپایی با چین بیشترین مبادلات تجاری و اقتصادی را دارند و با چین دوست هستند.
میلاد۱۸۹۸۲۱۳۱۱:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
زدی به خال
ناشناس۱۸۹۸۶۹۱۱۵:۲۹:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مثل یونان و مصر که داره جزیره هاشو میفروشه
ناشناس۱۸۹۸۳۶۸۱۲:۱۸:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهایی که گفتی فاقد نفت و ثروتهای طبیعی هستند و صدنا سال هم مستعمره بوده اند.
بشنو حرف حساب۱۸۹۸۵۵۱۱۴:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
نه آمریکا نه چین و نه هیچ ابرقدرتی عاشق چشم و ابروی بقیه کشورها نیستن، هر کشوری که اوضاع خوبی داره مطمئن باش نتیجه سعی و تلاش مردمش و عدم دزدی و چپاول مسئولینش هست
ناشناس۱۸۹۸۰۱۵۰۹:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آمریکا با ما چی کار کرده که بهش میگیم دشمن ؟!!!!!
ناشناس۱۸۹۸۱۷۶۱۰:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
هیچی، شما خودش رو ناراحت نکن و بگیر تخت بخواب. رای هم لطف کن هیچ وقت تو عمرت نده
ناشناس۱۸۹۸۱۸۶۱۰:۵۵:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
پناه دادن به شاه، حمله نظامی به طبس، حمایت از معاندین و منافقین، تحریم، ترور، تهدید. کافیه؟! یا بازم بگم؟
ناشناس۱۸۹۸۲۵۰۱۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
به طبس حمله کردن که ذخایر اونجا رو تصرف کنن یا عتیقه های زیر خاکی اونجا رو ببرن ؟!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۱۲۱۱:۵۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کوچولو نیروی خارجی بدون اجازه آمدن به کشور اسمش چی هست؟
نجیب۱۸۹۸۴۷۹۱۳:۲۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چند سالته؟ لااقل به بابات بگو جریان طبس رو برات تعریف کنه. قرار بود آمریکا حمله کنه به تهران و گروگان هاشو آزاد کنه!
ناشناس۱۸۹۸۶۵۱۱۵:۰۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این را هم بگو که این گروگان ها جاسوسان بودن که دنبال کودتا بودن و قبل آن هم یک کودتا شکست خورده داشتند و اجازه به آنها داده نشد برای کودتای بعدی و سریع دستگیر شدن
ناشناس۱۸۹۸۵۷۹۱۴:۳۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یعنی میخوای بگی هواپیماها و هلیکوپترها و جنازه های سوخته‌ای که تو طبس جا گذاشتن برای مانور نظامی قبل از انقلاب بوده!؟!؟
ناشناس۱۸۹۸۲۳۲۱۱:۱۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یک هزارم جنایاتی که روسیه در 250 سال اخیر کرده رو اعمال کرده پس مرگ بر آمریکا و درود بر روسیه!!!!
ناشناس۱۸۹۸۳۵۴۱۲:۱۳:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۹۸۲۴۰۱۱:۲۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دنبال خوردن نفت ما و بالا کشیدن سهم ما در دریای خزر و خلیج فارس با همه ماهی ها و میگوهاش و جارو کردن ذخایر دریایی دریای عمان است . همین !
ناشناس۱۸۹۸۳۰۸۱۱:۵۳:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کودتای 28 مرداد 1332 حمایت از 25 سال شکنجه ساواک تشویق و پشتیبانی صدام در جنگ با ایران کمک به تاسیس القاعده و داعش
ناشناس۱۸۹۸۰۱۶۰۹:۲۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
باید با آمریکا بطور مستقیم و رو در رو مذاکره است..
ناشناس۱۸۹۸۳۵۶۱۲:۱۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۹۸۰۲۰۰۹:۲۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کره شمالی دنبال چین و روسیه رفت. کره جنوبی دنبال آمریکا رفت. وضعیت کنونی این دو کشور را با هم مقایسه کنید و ببینید که چه راهی به صلاح ما است.
محمد۱۸۹۸۲۱۵۱۱:۰۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بله اولا چون آمریکا قلدره دنیاست و هرکی طرفش نباشه تحریم میکنه و بقیه را با زور مجبور ... ولی چین و روسیه فعلا این قدر قلدر نیستند و زورگو... ثانیا کره جنوبی نگاه کن اگر غیر حرف اربابش بتونه تصمیمی بگیره و توی دنیا پخی بکنه به ما بگو...
ناشناس۱۸۹۸۲۴۳۱۱:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
عجب!! از 200 و چند کشور فقط 10 الی 20 تای آن با آمریکا مشکل دارند یعنی آمریکا با آنها مشکل دارد و بقیه آن با کدخدای شما... آن وقت چرا از آن 200 کشوری که با آمریکا مشکلی ندارند فقط 30 الی40 تا خیلی خوب هستند و بقیه آن ها ته مشکلات هستند؟
ناشناس۱۸۹۸۳۰۷۱۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مکزیک دنبال آمریکا رفت، کوبا دنبال شوروی، وضعیت این دوتا رو با هم مقایسه کنید!!
ناشناس۱۸۹۸۳۶۰۱۲:۱۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مکزیک چنین ادعای ندارد که دنبال امریکا رفته است. شاید در بولتن ها این را به شما تلقین کرده باشند
ناشناس۱۸۹۸۵۷۵۱۴:۲۹:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بولتن چیه!؟
ناشناس۱۸۹۸۵۸۳۱۴:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
خب اگه به ادعا باشه ژاپن هم ادعا نداره که دنبال آمریکا رفته اتفاقا خیلی وقتها باهاش مشکل داره!!!
ناشناس۱۸۹۸۶۶۰۱۵:۱۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مکزیک که بدبخت شد
ناشناس۱۸۹۸۶۶۵۱۵:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کوبا یک حکومت کمونیستی است و حکومت کمونیستی که یعنی اقتصاد بسته البته چین اقتصادش کم نیستی نیست در ضمن مکزیک هم وقتی دستورات آمریکا و صندوق بین المللی پول را اجرا اوضاعش خراب شد
ناشناس۱۸۹۸۳۶۱۱۲:۱۶:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کره جنوبی و ژاپن مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن و سربازان امریکایی به دختران این دو ملت تجاوز می کنند اما دادگاههای این دو کشور جرئت محاکمه این سربازان را ندارند. (کاپیتولاسیون)
ناشناس۱۸۹۸۳۹۶۱۲:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این مقایسه کره ها فایل دستگاه کپیتونه دیگه کاریش نمیشه کرد، ولی اگه بلدی که بعید میدونم باشی، نگاهی به هندوراس ، السالوادور، گویان، سوازیلند، سورینام، و ... بکن.
ناشناس۱۸۹۸۶۹۷۱۵:۳۵:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
شما هم این دستگاه کپی را همه جا کپی می کنی. این کشورها خودشان فاسد هستند و جمعیتشان در حال انفجار هست و نه چین و نه امریکا نمی توانند به داد انها برسند. حداقل ایران جمعیت در حال انفجار ندارد و منابع زمینی زیادی دارد و دانشجویان خوبی دارد. ایران شباهتی به گویان و السالوادور و هندوراس ندارد.
ناشناس۱۸۹۸۴۳۳۱۲:۴۸:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کامنتی ناشی از ضعف شدید سواد، دلیل پیشرفت کره جنوبی نه امریکا، بلکه تلاش بسیار زیاد خودش بود. کره جنوبی استثنا هست، امریکا با خیلی از کشورهای دیگه جهان رابطه خوبی داشت، ولی هیچکدوم رشد کره جنوبی رو نداشتند، کشورهایی مثل مصر، اردن و ... هم توشون اتفاق خاصی نیفتاد
ناشناس۱۸۹۸۰۳۰۰۹:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
تحریم‌ها در بهترین حالت به صورت شش‌ماهه تعلیق می‌شوند. رفع و لغو تحریم‌ها غیر ممکن است. این وضعیت هم یعنی به راحتی برمیگردند.
ناشناس۱۸۹۸۰۶۵۰۹:۵۲:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
واقعا صالحی گفته: دیوار بی‌اعتمادی با امریکا باید برچیده شود!؟!؟ من هرچی تاریخ و جغرافی و ادبیات و ... حتی مثلثات رو بالا پایین میکنم باز هم نمی‌فهمم. اونا میگن ایرانیها ژن فریبکار دارن، ما میگیم انشاءالله که گربه بوده، صلوات بفرست!!!!!!!
ناشناس۱۸۹۸۰۶۷۰۹:۵۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
معلومه بازی دارند میکنند اصلا برجامی وجود ندارد با کاری که ترامپ کرده. مگر مجلس امریکا قانون تصویب کند تمام تحریم ها برداشته شود در غیر ان هیچ.
ناشناس۱۸۹۸۰۷۱۰۹:۵۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
ما نه عرضه داریم اوضاعمون رو سامون بدیم و نه مذاکره میکنیم !!! معلوم نیس دنبال چی هستیم !
ناشناس۱۸۹۸۳۶۴۱۲:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مذاکره = تحریم بیشتر = تورم و بدبختی بیشتر
ناشناس۱۸۹۸۴۷۸۱۳:۲۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
الان ۳ ساله که مزاکره نکردن جز حرف زدن چکاری کردن؟
ناشناس۱۸۹۸۵۹۱۱۴:۳۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
حالا اون چند سالی که مذاکره کردن بجز وعده سیب و گلابی و رفع مشکل آب چی نصیب کشور شد!؟ حداقل تو این ۳سال به بهانه تحریم کلی از چیزها داخلی سازی شد، مثلاً تولید لوازم خانگی ۵۰ درصد رشد داشته و کلی اشتغال ایجاد کرده!!!
ناشناس۱۸۹۸۵۹۷۱۴:۴۰:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۹۸۰۸۶۱۰:۰۲:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
1500 تحریم ترامپ خارج از برجام ایا چیزی از برجام میگذارد که شما مذاکره کنید؟ ایا تحریم های ترامپ قابل نقض توسط مجلس و یا رئیس جمهور است ؟ البته تمام تحریم های ترامپ فقط توسط مجلس امریکا قابل نقض است. جهت اطلاع اقای ظریف و دوستانش.
ناشناس۱۸۹۸۰۸۹۱۰:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آخ جوون، دوباره پرواز خارجی، دوباره هتل خارجی، دوباره قدم زدن و خندیدن با آمریکاییها، دوباره ...
ناشناس۱۸۹۸۰۹۷۱۰:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
از محالات است مجلس امریکا تحریم های ترامپ را بردارد و بایدن چنین رایی در مجلس ندارد و برجام را نابود کرد ترامپ ظریف میخواد برگرده به هیچی
ناشناس۱۸۹۸۱۱۲۱۰:۱۷:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۱۵
بازی مار و پله با طاس های تقلبی چند بار باید از یک جا گزیده شوید برجامی نمانده که بخواهی به ان برگردی و یا مذاکره کنی
ناشناس۱۸۹۸۱۲۵۱۰:۲۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
قطعا بازیه نتیجه اش هم از الان شده سقوط بورس
ناشناس۱۸۹۸۱۲۸۱۰:۲۹:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۵
وقتی 20 سال است مسئله داخلی را بین المللی کردین ومعلوم است که بازی همچنان وجود خواهد داشت مگر این که خودتان آن را سد کنید
ناشناس۱۸۹۸۱۳۲۱۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۵
برجام تاریخ انقضا دارد و حالا مثلا همه هم تعهدات خود را اجرا کنند آن وقت بعد آن تاریخ که تمام می شود مانند یک کشور عادی عضو ان پی تی با ما برخورد می کنند؟ نخیر دوباره بازی جدید و مردم بیشتر له می کنید به خاطر این باریچه قرار دادن کشور و منافع به خاطر ان ها
ناشناس۱۸۹۸۱۶۹۱۰:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یک بازی قدیمی
ناشناس۱۸۹۸۱۹۷۱۱:۰۱:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
حالا که تا حدودی فشار تحریم ها مستهلک شده، چرا به آمریکا این فرصت را بدهیم که یک بار دیگر با خروج از برجام اقتصادمان را شخم بزند؟!
ناشناس۱۸۹۸۳۱۸۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
والا و امریکا خوب می داند اگر این وضع ادامه پیدا کند دستش به ایران نمی رسد و به همین خاطر تحریم نفت را بر می دارد تا همچنان بازیچه بشویم و آقایان ماهم اصلاح ساختاری را عمل نمی کنند..
ناشناس۱۸۹۸۴۲۷۱۲:۴۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
اگر قرار بود کشور بدون نفت اداره شود قرارداد ۲۵ ساله با چین امضا نمیشد ..
ناشناس۱۸۹۸۲۲۱۱۱:۱۱:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۵
چون ایران در پیروزی بایدن همکاری کرده توافق قطعی است
ناشناس۱۸۹۸۳۱۵۱۱:۵۶:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۵
یعنی دقیقا چیکار کردیم که بایدن پیروز بشه!؟!؟
ناشناس۱۸۹۸۶۶۲۱۵:۱۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دعا
ناشناس۱۸۹۸۳۴۴۱۲:۱۰:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۱۵
مسئولي مثل حسن روحانی، روی قاجار و قاجاریان رو سفید کرد. ننه بزرگ منم می تونست بیاد بگه با برجام همه چیز درست میشه ، بشینه بیرون گود و به وزراش بگه لنگش کن... البته از کسی که لای پر قو بزرگ شده بیش از این هم نمی توان انتظار داشت.
نجیب۱۸۹۸۴۸۳۱۳:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۱۵
آمریکا خود شیطان است. دوستی ایران و آمریکا یعنی دوستی ایران و شیطان.
ناشناس۱۸۹۸۴۹۰۱۳:۳۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
این تحرکات کاملاً نمایشی پاسخ کدخداها به درخواست آقایان برای ایجاد تغییر در ذائقه انتخاباتی ملت است و بدون شک پس از انتخابات همه چیز مجددا ًنقطه سر خط خواهد شد .
دکتر مهناز معتمدی۱۸۹۸۵۵۵۱۴:۱۰:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دوستی با آمریکا باعث پیشرفت ایران می شود، فرانسه و آلمان را نگاه کنید از صدقه دوستی با آمریکا به کجا رسیدند؟ حتی به نظر من رابطه ما با آمریکا باعث خواهد شد که ما خانم های عزیز ایرانی به حقوق حقه خود دست پیدا کنیم.
ناشناس۱۸۹۸۶۰۰۱۴:۴۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۵
امریکا و قولها و معاهداتی که می بندد پشیزی ارزش ندارد این را در برجام و با شفاف ترین روش توسط ترامپ دیدیم کار بجایی رسیده است که غرب هلاکان بدبخت که مانند خدا ان را پرستش می کنند این واقعیت عریان را هم کتمان می کنند
ناشناس۱۸۹۸۶۸۰۱۵:۲۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۱۵
دور جدیدی از توزیع رانت وآقازادگی در راه است
علی۱۸۹۸۶۸۲۱۵:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۵
لطف بفرمایید از کارشکنی داخلی ها هم بگویید که نگذاشتند قراردادی با طرف امریکایی هم بسته شود، وگرنه تنها چیزی که امریکا میخواهد منفعت اقتصادیست، شما اجازه ورود به اقتصاد بدهید، امریکا دیگر نه با ایدئولوژی کار دارد نه هیچ چیز دیگر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین