حسرت کشف «سلول های بنیادی» سیاست و اقتصاد در ایران !

مهدی نورمحمدزاده،   4000105049 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
حسرت کشف «سلول های بنیادی» سیاست و اقتصاد در ایران !

کتاب "سلول های بهاری" را برای هدیه نوروزی یکی از آشنایان گرفته بودم، اما روایت شوق آفرین و روان کتاب، بسیار جذبم کرد و قبل هدیه دادن قسمت عمده اش را خواندم.

این کتاب که از مجموعه پروژه تاریخ شفاهی پیشرفت در انتشارات راه یار منتشر شده، راوی خاطرات یکی از دانشمندان موثر پژوهشکده رویان است. داستان «تلاش و امید» برای حال امروز جامعه ما، بیش از آنکه یک قصه باشد، یک درمان و ضرورت است که نویسنده و راوی این کتاب به خوبی از عهده روایت آن بر آمده اند.

راوی کتاب دکتر حسین بهاروند، یکی از صدها دانشمند پرتلاش ایرانی است که با همه کمبودها و مشکلات، قدم به قدم به سمت یک موفقیت بزرگ حرکت کرده و توانسته نام ایران را در علم و فناوری «سلولهای بنیادی» در سطح جهان مطرح کند. روایت های صمیمی و جذاب کتاب، تاکیدی به جا و مجدد است بر اینکه مسیر رسیدن به قله های علم و فناوری، از تلاش و زحمت مستمر و طولانی مدت می گذرد و در این مسیر دشوار، هیچ میانبری در کار نیست! هر چند که باب توکل و توسل برای بندگان مومن پروردگار همیشه باز است، آنقدر هم واقعی و عاشقانه که استاد راهنمای دکتر بهاروند که شاهد خط شکنی ها و غلبه او بر بن بست های علمی و فنی بوده، به زیبایی این رمز را فاش کرده است:

«آقای بهاروند، دو تا استاد راهنما داشت! یکیش من بودم و دومی هم امام رضا(ع)!».

مخاطبان جوان و دانشگاهی با مطالعه چنین کتابهای مستند، به وضوح در می یابند که فتح قله های علم و فناوری و حتی فرهنگ و هنر، مسیری طاقت فرسا و طولانی است که جز با اراده های پولادین، روحیه های امیدوار و تحمل سالها زحمت و تلاش به مقصد نمی رسد. چشیدن تدریجی این نکته لابلای روایتهای کتاب، اتفاقی مبارک برای خواننده است که جنس آن متفاوت از کلی گویی های مبهم و نصیحت گویی کلیشه ای مدرسان موفقیت است! 

بعد از پایان کتاب با خودم فکر می کردم که ایکاش در جامعه ما رسیدن به قله های سیاست و اقتصاد و مدیریت هم به اندازه فتح قله های علم و فناوری سخت بود و بعد از کسب دانش عمیق و داشتن تجربه کافی و واقعی امکان پذیر می شد!  متاسفانه چنین نیست، و شاید از همین نیستی است که مبتلا به چنین آشفتگی اقتصادی هستیم و گاه و بیگاه گرفتار مدیران و مسئولانی می شویم که ره صدساله را یک شبه طی می کنند و بی هیچ دانش تخصصی و تجربه واقعی بر کرسی های تصمیم و ریاست تکیه می زنند!

اگر جهاد علمی و حفظ امید، درس بزرگ کتاب سلولهای بهاری برای مخاطبان جوان و دانشگاهی است، شایسته سالاری و اعتماد به جوانان متخصص هم درس بزرگ این کتاب برای مسئولان و حاکمان جامعه ما است.

به هر حال در این روزهای بهاری، اگر فرصت کردید «سلول های بهاری» را بخوانید و سلام کنید به تلاش خستگی ناپذیر «حسین بهاروند»های خلاق و همیشه امیدوار وطن که اگر امیدی به رویش جوانه های بهاری این وطن باشد، از برکت مجاهدت، تلاش و عشق امثال آنها هست و بس!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۲۸۵۳۱۶:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۵
این همه هزینه که صرف تحقیقات سلولهای بنیادی در ایران شده، تا به حال چقدر در درمان ایرانیان اثر گذار بوده؟ ..
ناشناس۱۸۸۲۸۸۹۱۷:۲۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۵
ضمن حمایت از پشتیبانی از تولید خدمت شما عرض می کنم بهترین روش برای رسیدن به اقتصادی شکوفا نفوذ به خطوط اقتصادی غرب است همان شیوه ای که چین در پیش گرفت یعنی استفاده از قوانین و روشهای غربی ها برای مستحکم کردن بنیان های اقتصاد و این هم با رفع تحریم و رفع تنش میسر و میسور خواهد بود یعنی نفوذ کردن به اعماق اقتصاد جهانی و خود را در برابر تحریم ها بیمه کردن ما اگر از نظر اقتصادی پیوندهای عمیق با دنیا پیدا کنیم هم بسرعت پیشرفت خواهیم کرد هم تحریم ما ممکن نخواهد بود ما باید از دروازه مزیت های اقتصادی که داریم وارد اقتصاد جهان شویم و خود را در آنجا تثبیت کرده حرف خود را به کرسی بنشانیم
ناشناس۱۸۸۲۹۹۷۲۰:۲۷:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۵
یک سر به این مراکز بزنید ببینید چه کارهای کاربردی انجام داده اند. جز انتشار یک سری مقاله در ژورنالهای کم اهمیت یا تکرار کارهایی که دانشمندان غربی 10-20 سال پیش انجام داده اند.
ناشناس۱۸۸۳۱۳۹۲۳:۳۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۵
در این گونه مراکز باید پلمب شود.
ناشناس۱۸۸۳۰۲۶۲۰:۴۵:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۵
دانشی که سر سفره‌ی مردم حس نشه به درد چی می‌خوره!؟
ناشناس۱۸۸۳۰۸۷۲۲:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۵
این حرف تو وامثال تو از روی غرض است که از جای دیگر آب میخورد. دغدغه تو سفره مردم نیست دغدغه تو سر سپردگی است . در ضمن مطلب تو هیچ ربطی به سفره مردم ندارد
ناشناس۱۸۸۲۹۱۸۱۸:۰۱:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۵
حقیقتش این است که این پرداختن به سلولهای بنیادی و فلان و بهمان پیشرفت علمی که هیچ ارزشیابی واقعی از آن وجود ندارد فقط دکانی است برای تبلیغ رسانه های رسمی و از آن بدتر گرفتن بودجه های نجومی برای گردانندگان این مراکز به اصطلاح علمی و تحقیقاتی. ولی وقتی به کاربردی بودن این پیشرفتها می رسد می بینید که نشریات تخصصی دنیا هنگامی که از نحوه عملکرد دولتها و کشورها در 105 کشور دنیا در مورد مدیریت کرونا و درمان و اقتصاد آن و.. رتبه بندی علمی می کنند ایران متاسفانه در بین 105 کشور دنیا 102 است. فقط برزیل و مکزیک از ایران بدتر هستند و درخاومیانه و اسیا بدترین عملگرد در برابر کرونا متعلق به ایران بوده. ولی خوب. تبلیغ است دیگر. حالا وضع اقتصاد و تورم و بیکاری و رشد اقتصاد و کمترین میزان بهروری در دنیا بماند. تحریم را هم بهانه نکنیم. تحریم خرید نفت دو سال است که اتفاق افتاده ولی تورم از سال 55 با این کشور همزاد شده.
حامد۱۸۸۳۱۷۴۰۰:۱۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۶
عجب! پس جزء ۳ کشور آخر هستیم! ولی از نظر ابتلا و تلفات جزء ۱۰ کشور اول هم نیستیم. کمی فکر کن ناشناس!
ناشناس۱۸۸۳۳۸۴۰۹:۲۷:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۶
احسنت. درست متوجه شدی.
ناشناس۱۸۸۳۳۹۴۰۹:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۶
این رتبه بندیها را همان موسسات بین المللی میدهند که چند سال پیش ایران را قدرت 18 اقتصادی دنیا از نظر حجم اقتصاد بر اساس قدرت برابر خرید اعلام کردند. چرا باید به رتبه بندی 18 ایران شکی نکنیم و ببالیم ولی در مقابل رتبه بندی همین موسسات در بحث کرونا باید کمی فکر کنیم ناشناس؟! البته حجم اقتصاد ایران بر اساس قدرت برابر خرید که یک شاخص کم ارزش است تا پنج سال پیش در رتبه 18 بود. ولی در این پنج سال اخیر چنان سقوطی کرده که حتی بر اساس همین شاخص هم الان به رتبه 30 سقوط کرده. هر چند تمام کارشناسان اقتصادی دنیا متفق القول هستند که رتبه بندی اقتصاد کشورها زمانی دقیق است که حجم اقتصاد آنها بر اساس شاخص ارزش واقعی پول ملی و قدرت خرید آن ارزیابی شود. خیلی خلاصه یعنی تفاوت دلار رسمی و عدد ساز 4200 تومنی که هیچ جا نمی شود با آن یک دلار خرید و دلار 25000 تومنی واقعی که هر روز دارد معامله می شود. در واقع بر اساس این شاخص حجم اقتصاد ایران متاسفانه تا رتبه های 45 یا حتی کمتر نزول میکند و حتی از حجم اقتصاد کشورهایی مانند ویتنام و فیلیپین و پاکستان و بنگلادش و مالزی و امارات و.. هم کمتر شده.
ناشناس۱۸۸۲۹۲۵۱۸:۰۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۵
اینها همه نمایشی است. اگر این پیشرفتها واقعیت داشت وضع امروز ایران و معیشت ملت ایران اینگونه نبود. امکان ندارد که در کشوری مثلا در علم اینقدر پیشرفت وجود داشته باشد ولی وضع معیشت و اقتصادمردم ان اینگونه باشد. غیر ممکن است. در تاریخ نبوده و دیده نشده.
ناشناس۱۸۸۳۰۲۹۲۰:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۵
عزیزم دانش و تکنولوژی ربطی به مدیریت بد اقتصاد ندارد و با هم فرق دارد
ناشناس۱۸۸۳۰۵۸۲۱:۴۰:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۵
کدام دانش؟ کدام تکنولوژی؟ دانشی که باری از روی دوش مردم نکاهد و مشکلات کشور را حل نکند به چه درد می خورد؟
ناشناس۱۸۸۳۰۷۹۲۲:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۱/۵
مملکتی که مدراک علمی دیپلم تا دکترا (با قابلیت استعلام) ، پایان نامه و مقاله ISI در آن به فروش می رشد و آگهی هایش بر در و دیوار شهر ها و فضای مجازی نقش بسته اند، آیا صاحب علم و دانش و تکنولوژی روز است؟
ناشناس۱۸۸۳۰۹۴۲۲:۴۳:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۵
خخخه دانش تا الان بار بر دوش تو برنداشته؟ ساعت خواب
ناشناس۱۸۸۳۱۶۲۰۰:۰۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۶
اقتصاد باید علمی مدیریت بشود تا مشکلات اقتصادی کشور حل بشود.
ناشناس۱۸۸۲۹۲۹۱۸:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۵
اگر به گفتن باشه ما هم ادعا می کنیم دانشمند ترین فرد روی زمین هستیم. ولی اگر به نتیجه باشد همان یک تورم را که دهها سال است نتوانستیم کنترل کنیم کافی است. در تاریخ معاصر دنیا سابقه نداشته کشوری حتی با جنگ داخلی هم دارای چنین تورم بلند مدت چند ده ساله و سقوط مداوم ارزش پولش باشد. حتی ونزویلا هم از 2014 شروع شد. ولی ایران ..
ناشناس۱۸۸۳۰۷۵۲۲:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۵
از همه بدتر نمیدونیم برا چه ارزشی داریم این همه تاوان میدیم .اگر برا عزت ایران باشه که چیزی ازش نمونده اگر برا حفظ اسلام باشه که با این فسادهای روز افزون ادعای مسلمانی هم دروغی بیش نیست .
ناشناس۱۸۸۳۱۶۰۰۰:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۶
بعد از فتنه 88 بانک مرکزی تحریم شد و اوضاع اقتصادی کشور بهم ریخت و تاکنون در دنیا سابقه نداشته که بانک مرکزی کشوری تحریم بشود بعد از فتنه 88 ملت هرگز روی آسایش و رفاه ندیدند.
ناشناس۱۸۸۳۳۷۸۰۹:۲۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۶
قبل از فتنه! سی سال بود که تورم ایران دو رقمی بود و بعد از فتنه هم دو رقمی بود. قبل از برجام دو رقمی بود . بعد از برجام هم دو رقمی بود. آیینه چون نقش تو بنمود راست --- خود شکن آیینه شکستن خطاست. حالا با بهانه فتنه و تحریم و ترامپ از مسئولیت فرار کنید ..
ناشناس۱۸۸۲۹۳۲۱۸:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۵
در اینترنت اماری از دانشجویان خارجی در امریکا از سال 1950 تا کنون می دیدم. جالبش این بود که دانشجویان ایران از همان 1950 اولین تعداد در امریکا بودند و با فاصله زیاد کره جنوبی و تایوان و سنگاپور و مالزی و.... بدنبال ایران بودند و این برتری ایرانیان تا انقلاب ادامه داشت و بعد از وقفه ای ده ساله دوباره ایران جز کشورهای عمده دانشجویان خارجی امریکا بوده است. کما بیش این نسبت در مورد سایر کشورهای پیشرفته و حضور ایرانیان در آن وجود دارد. ولی جالبش این است که با اینکه بسیار قبل تر و بسیار بیشتر از کره جنوبی و تایوان و سنگاپور و ... دانشجو به امریکا فرستادیم و این کشورها بمراتب از ایران ضعیف تر و فقیر تر و حتی در آموزش عقب تر بودند ولی الان حتی به گرد این کشورها در مباحث علمی و تکنولوژی و توسعه نمی رسیم و همچنان اندر خم کوچه توسعه هستیم.
ناشناس۱۸۸۳۰۴۹۲۱:۳۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۵
.. چین هند و کره ۵۰ درصد دانشجویان خارجی در آمریکا معادل ۵۰۰ هزار نفر را دارا می باشند و ایران همش ۱۶ هزار تا!
ناشناس۱۸۸۳۱۵۳۲۳:۵۳:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۵
چین و هند هر کدام یک و نیم میلیارد جمعیت دارند و گفته شد که ایران تا مقطع انقلاب با فاصله زیاد بالاترین دانشجوی خارجی در امریکا را داشته و در سالهای اخیر جزو کشورهایی بوده که علیرغم مشکلات اقتصادی اکثریت مردم باز جزو کشورهایی است که رتبه بالایی و البته بعد از چین و هند دارند. ضمن اینکه چینی ها سیصد هزار مهندس و دویست هزار دانشجوی خارجی در امریکا دارند که با توجه به جمعیت هر کدام از انها که 18 برابر ایران هستند کشور ما به همان نسبت چین دانشجو در امریکا دارند ولی پیشرفت علمی و تکنولوژی واقتصادی چین کجا و ما کجا. در مورد کره و چین و هند هم ببینید که این سیل دانشجویی که به امریکا فرستادند ده سال دیگر چه اندازه برای انها تبدیل به تکنولوژی و ثروت و علم و درامد بیشتر می شود و در حالیکه ما هنوز درگیر مذاکره کردن یا نکردن با امریکا یا رفع مشکلات سیاست خارجی و اقتصاد هستیم چه اندازه فاصله آنها با ایران بیشتر خواهد شد.
ناشناس۱۸۸۳۱۴۰۲۳:۳۳:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۵
عزیزم رتبه علمی ایران 15 است و هنوز به گرد ایران نمی رسند
ناشناس۱۸۸۳۳۷۶۰۹:۲۳:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۶
دلت را به شنیدن این رتبه ها خوش نکن. ..
ناشناس۱۸۸۳۱۲۴۲۳:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۵
به چه درد میخوره_؟ کسی سرطان بگیره بهت میگم به چه درد میخوره.. اما هزاران بیمار سخت،دیگه نمیرن انگلیس برا درمان،که دوستای انگلیسی ،بهشون خون آلوده تزریق کنن..
ناشناس۱۸۸۲۸۵۵۱۶:۳۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۵
سلول بنیادی و نانو فقط ارزش تبلیغاتی دارند.
ناشناس۱۸۸۲۹۷۱۱۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۵
امثال شما میگفتن دنیا دنیای مذاکره است نه موشک بعدش دیدیم کدوم بدردمون خورد
ناشناس۱۸۸۳۰۰۵۲۰:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۵
الان موشک به چه دردمان می خورد؟
ناشناس۱۸۸۳۰۴۸۲۱:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۵
هیچی به درد نمی خوره! شما در اینترنت بچرخ و شبکه های لندنی خوش باش
به آفرید۱۸۸۳۱۴۳۲۳:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۵
الان خیالمون راحته آمریکا جرات حمله به ایران ندارند به این دردمون خورد، امنیت جانی والاتر از امنیت غذایی هست
ناشناس۱۸۸۳۱۵۲۲۳:۵۲:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۵
اگر موشک نبود امنیت هم نبود و همچون یمن و سوریه شده بودیم.
ناشناس۱۸۸۲۸۵۸۱۶:۳۸:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۵
آفتابه لگن 7 دست شام و ناهار هیچی.
ناشناس۱۸۸۲۸۶۰۱۶:۳۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۵
چاههایی به نام هسته ای، نانو، سلول بنیادی و.. برای ریختن پول درون آنها.
ناشناس۱۸۸۲۹۴۲۱۸:۳۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۵
کوچولو زندگیت بر این دانش ها استوار است
ناشناس۱۸۸۲۹۹۰۲۰:۱۳:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۵
..به عنوان کسی که سرد و گرم دنیا را چشیده و در بالاترین سطح کارهای علمی سالها کار کرده، تجربه ام را در یک سطر منتشر کردم.
ناشناس۱۸۸۳۱۵۴۲۳:۵۴:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۵
امارات دیروز نیروگاه اتمی خود را سوختگیری کرد ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم !
ناشناس۱۸۸۳۱۴۲۲۳:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۵
به قول معروف یک تور علمی برای امثالی مثل تو نیاز است
ناشناس۱۸۸۲۸۷۱۱۷:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۵
این کارها برای مردم نون و آب نمی شود. مملکتی که مردمش از فرط گرانی توان خرید میوه، مرغ، لبنیات، گوشت.. ندارند، سلول بنیادی می خواهد چه کار؟؟؟
ناشناس۱۸۸۲۹۴۳۱۸:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۵
اینقدر نادان هستی که به خودت زحمت نمی دهی بروی ببینی نان و آب آن در کجاها کاربرد دارد در ضمن در مدینه فاضله باشد تو بر عکس می گفتی و می زدی تو سر ایرانی ها که چقدر عقب مانده هستند و نمی توانند درست کنند
ناشناس۱۸۸۲۹۷۳۱۹:۲۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۵
میخوای کلا همه چیو ول کنیم بره مگه پژوهشکده رویان وظیفش تنظیم بازار مرغه؟
ناشناس۱۸۸۲۹۹۶۲۰:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۵
حداقل اون کار ثمری دارد.
ناشناس۱۸۸۲۸۷۳۱۷:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۵
این مراکز شده اند نون دونی عده ای نور چشمی.
رضا۱۸۸۳۱۱۳۲۳:۰۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۵
چقدر راحت قضاوت میکنیم!
موسی۱۸۸۲۹۳۳۱۸:۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۱/۵
سلولهای بنیادی هم مثل غنی سازی60درصد به سرانجام نمی رسند....
ناشناس۱۸۸۳۰۵۲۲۱:۳۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۵
شماها همانند کدخدایتان می گفتید 20درصد غنی در توان ما نیست ولی بچه های ما غنی سازی کردن و الان در بیمارستان ها دارد کار می کند
ناشناس۱۸۸۳۲۷۹۰۳:۵۶:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۶
احسنت به بچه های خودمون که درست میکنن و دلسرد نمیشوند
ناشناس۱۸۸۲۹۷۰۱۹:۲۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۵
باز غر غر شروع شد تو خود آمریکا هم عده ای به خاطر هزینه واکسن سرخک نمی تونن بزنن اپیدمی سرخک داریم ولی صحبت از سفر به مریخه پیشرفت علمی ربطی به اقتصاد نداره
ناشناس۱۸۸۲۹۹۲۲۰:۱۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۵
موقعی که درگیر پایان‌نامه‌ی فوق لیسانسم بودم فهمیدم بعضا این جور پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی نه دانشمندی توشون هست نه جای پژوهش و تلاشِ علمی هستن؛ این جور مراکز فقط واسه نور چشمی‌ها تأسیس شده که یه جای خوبِ تهران راحت باشن و مثلاً کار کنن و یه حقوق .. بی دردسر هم بگیرن.
ناشناس۱۸۸۳۰۵۱۲۱:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۵
این رو میگی چون تراز اول دنیا تواین علوم هستیم و .. درمان نازایی یکی از نتایج سلول های بنیادی هست
ناشناس۱۸۸۳۰۷۷۲۲:۱۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۵
چقدر هم نرخ زاد و ولد در ایران افزایش پیدا کرده!!!!!!!!
ناشناس۱۸۸۳۰۹۹۲۲:۴۵:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۵
اینها حالیشون نیست فقط دنبال زدن ایران هستند
ناشناس۱۸۸۳۱۳۸۲۳:۳۰:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۵
درمان نازایی ربطی به سلول بنیادی نداره. بیمارستان صارم قبل از پژوهشگاه رویان نازایی را درمان می کرد.نکته دیگه این پیشرفت هایی که در کشور شده حاصل مطالعات عمیق پژوهشی کشور نبوده بلکه پیشرفت جهانی بوده که به صورت پروتکل داخل کشور اجرا می شه. هیچ guideline برای درمان داخل کشور طراحی نشده و همه اش با تغییرات جزیی کپی کشورهای پیشرفته هست. بیایید واقع نگر باشیم.
ناشناس۱۸۸۳۰۶۳۲۱:۵۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۵
سیاست و اقتصاد با رقابت آزاد پیشرفت می کنند. مقایسه آنها با فعالیتهای علمی پژوهشی نابجاست همانطور که خودروسازی به موشک سازی ربطی ندارد!
غلامرضا۱۸۸۳۰۶۵۲۱:۵۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۵
ای کاش این بنگاه ها علمی روزی در ترازوی داوری های شفاف و بی طرفانه قرار گیرند تا معلوم شود در مقابل آنچه گرفته اند چه کرده اند و در مقابل داوری های واقعی علم چه در چنته دارند. یادمان نرفته چندین سال سرگرم کردن مردم با هیاهوی تبلیغاتی تزریق سلول های بنیادی به جانبازان و مجروحان قطع نخاعی، که البته در دنیای پیشرفته کاری غیر اخلاقی و غیرقانونی و هیچ مجوزی برای آن صادر نمی شود مگر در بازار سیاه پزشکان چینی.. و بعد سال ها هیاهوی تبلیغاتی و بودجه گرفتن برای تولد بزغاله های شبیه سازی شده و زمانی که بازی به پایان می رسد ..بی سرو صدا..تا در زمان و مکان مناسب ..
رضا۱۸۸۳۱۱۰۲۳:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۵
به نام خدا دوستانی که به حق البته نقد به وضعیت اقتصادی دارند توجه داشته باشند که متن و تیتر گزارش هم تأکید دارد که؛ کاش «مدیریت و اقتصاد» کشور هم مثل تلاش دکتر بهاروند در حوزه ی علمی زحمت و شایستگی وجود داشت، کاش! دکتر بهاروند، دیدگاهش، علمش، زحماتش رو تا حدودی میشناسم، ایشون در حوزه ی تخصصی خودش در همه ی ابعاد یک استثناء و الگوست. کاش مثل ایشون در اقتصاد و مدیریت مملکت هم می داشتیم.
ناشناس۱۸۸۳۱۵۱۲۳:۵۱:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۵
می دونید نمک طعامی که تو محیط کشت سلول های بنیادی استفاده می کنیم با قیمت بالای از خارج وارد می شود. تحقیقات در کشور ما در علوم پیشرفته وابسته به واردات است. چون زیربنایی نیست. فرق بیوتکنولوژی در آمریکا با ایران این است که اونا زیر بنا را خودشون ساختند و روی آن تکنولوژی جدید می سازند. ما زیر بنا را وارد می کنیم و کارهای آنها را کپی می کنیم. مثال کار ما مثال این مثل سعدی است خانه از پای و بند ویران است خواجه دربند نقش ایوان است
حامد۱۸۸۳۱۸۲۰۰:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۶
این سایت‌های خبری هم شده جای عده‌ای آمریکا پرستی که هیچ پیشرفتی رو نمی‌خوان ببینند! بنده خودم از وضعیت اقتصاد ناراضی‌ام. ولی حاضرم همین املت کشورم رو بخورم ولی بخاطر چلوکباب این‌قدر بد و بیراه به دانشمندان کشور نگم. از نظر سیاه‌نمایان هر کی مقاله بده و apply کنه و بره، مظهر علم هست و هر کس بمونه و کار کنه، نور چشمی! رانت‌خوار و .. به هر حال تک تک ما ها در روز قیامت باید پاسخ‌گوی تک تک اعمال و حرف‌هامون باشیم. روی تک تک پاسخ‌های ظالمانه می‌تونستم جوابی بدم که متأسفانه امکانات سایت این اجازه رو نمی‌ده. من جای مسئولین بودم یه امکان فراهم می‌کردم که این دوستان غرب‌پرست برن یک سال هر کشوری دوست دارن زندگی کنن و بفهمن که یه من ماست چقدر کره داره! البته برخی‌شون خیلی پرگو تشریف دارن. طرف اونور کف رستوران دستمال می‌کشه و عکس‌های آن‌چنانی می‌فرسته و پزش رو به بقیه‌ی دوستاش می‌ده! بیچاره دوستاش هم فکر می‌کنند که طرف خوشه! نمی‌دونن کف رستوران تمیز می‌کنه!
ناشناس۱۸۸۳۱۸۵۰۰:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۶
دانشی که دردی از خلق خدا دوا نکند به درد جرز در می خورد.با حرف درمانی و گنده گفتن ها که جز فلاکت .. و در صف مرغ ایستادن چیزی نصیب ایرانی نشده هیچ ارزشی ندارد.اینهمه شعار .شعار.شعار.
ناشناس۱۸۸۳۳۷۳۰۹:۲۱:۱۸ ۱۴۰۰/۱/۶
هر روز در صدا و سیما خبر خوش از کشف داروی ضد سرطان ضد ایدز و فلان و بیسار پخش میشه حالا مردم عادی برای یه داروی ساده کل داروخونه شهر و میگرده پیدا نمیکنه پس کجا میرن داروهای کشف شده خودم برای داروی کم خونی خانم به ۱۰۰نفر زنگ میزنم التماس میکنم اخرش میگن فقط هندیش موجوده اونم با قیمت ازاد کدوم و باور کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین