۱۰ نکته مهم در معاملات خرید و فروش خودرو

گزارش بازرگانی،   3991225031

وب سایت دورهاتو، خدمات خرید و فروش خودرو ، کارشناسی و فروش به صورت اقساطی و نیز اسقاط خودروهای فرسوده را انجام می‌دهد تا شما با خیالی راحت و در بستری امن، اقدام به معاملات خودرویی نمایید.

خرید و فروش خودرو ، همواره نیازمند طی کردن فرآیند مشخصی است و ما همانند هر معامله‌ی دیگری، ناگزیر به رعایت اصول صحیح آن هستیم‌. متاسفانه به دلایل متعدد، خودرو در کشور ما به یک کالای سرمایه‌ای مبدل گشته و این موضوع در سال‌های اخیر حتی بسیار پر رنگ‌تر نیز شده است؛ به همین علت، باید برخی نکات کلیدی را در معاملات خرید و فروش خودرو مد نظر قرار دهیم تا از ضرر و زیان‌های سنگین، اتلاف زمان و بعضا مشکلات قضایی جلوگیری شود. در این مقاله ۱۰ نکته مهم در خرید و فروش خودرو را بررسی می‌کنیم.

خرید و فروش خودرو

۱. کارشناسی خودرو

با توجه به دلایلی که پیش‌تر ذکر کردیم، خرید خودرو کارشناسی شده در گذر زمان تبدیل به یکی از ارکان اساسی و لاینفک در فرآیند انجام معامله شده است؛ بنابراین انتخاب یک مرکز معتبر برای کارشناسی خودرو مورد نظر بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از مراکز نظیر سایت دورهاتو نیز علاوه بر انجام کارشناسی، خرید یا فروش خودرو را هم انجام می‌دهند؛ اتفاقی که باعث اطمینان خاطر بیش‌تر، صرفه جویی در زمان و سهولت کار می‌شود.
همانطور که احتمالا حدس می‌زنید، کارشناسان خودرو باید جزئیات بسیاری را مورد بررسی قرار دهند که به طور کلی شامل فاکتورهای زیر می‌شود:

  • صحت میزان پیمایش (کیلومتر)
    ● وضعیت سلامت و صحت عملکرد قطعات و اجزای فنی مختلف
    ● وضعیت سلامت بدنه
    ● عدم تعویض اتاق
    ● سلامت شاسی، سقف و ستون‌ها
    ● عدم تعویض رنگ
    ● عدم تعویض موتور

۲. بررسی اصالت سند و هویت خودرو

بی شک بررسی اصالت و هویت خودرو از اساسی‌ترین نکات خرید خودرو است که باید پیش از انجام هر مرحله‌ای از معامله مد نظر قرار گیرد. باید توجه داشت که مشخصات درج شده در کارت شناسایی مالک و مشخصات واقعی خودرو، با اطلاعات مندرج در سند مطابقت داشته باشد. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا در صورت تطابق اطلاعات مذکور، مشخصات هویتی خودرو باید در سامانه راهور نیز ثبت شده باشد. این موضوع به ویژه درباره خودروهای وارداتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا باید مواردی از جمله مشخصات وارد کننده، کارتکس و دریافت گواهی اسقاط خودرو نیز تایید شوند.

۳. حضور مالک در مرکز تعویض پلاک

انتقال سند و تعویض پلاک در خرید و فروش خودرو به روش‌های وکالتی و حضوری قابل انجام هستند؛ به این صورت که در روش اول، فروشنده می‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، به منظور انجام فرآیند تعویض پلاک و یا تنظیم قطعی سند، وکالتنامه‌ای برای خریدار تنظیم کند تا نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشد؛ در این روش امکان رخ دادن برخی دردسرها و مشکلات حقوقی برای طرفین معامله وجود دارد. در روش دوم که کم ریسک‌ترین و مطمئن‌ترین روش نیز به شمار می‌‌رود، خریدار و فروشنده به همراه یکدیگر در مرکز تعویض پلاک حضور پیدا کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز فرآیند تعویض پلاک را انجام می‌دهند، پس از اتمام تعویض پلاک نیز هر دو طرف برای تنظیم سند رسمی، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

تنظیم قولنامه خرید خودرو

۴. تنظیم قولنامه

تنظیم قولنامه برای خرید و فروش خودرو، از جمله نکات بسیار مهمی است که عدم توجه به آن از سوی طرفین معامله به کرات مشاهده می‌شود. این کار در زمان خرید یا فروش خودرو باعث جلوگیری از مشکلات حقوقی و قضایی احتمالی متعدد خواهد شد. دورهاتو نیز کار تنظیم مطمئن و بدون دردسر قولنامه را برای خریدارن و فروشندگان انجام می‌دهد، اما جالب است بدانید حتی اگر بر روی یک برگه به صورت دست نویس نیز قولنامه‌ای با امضای طرفین تنظیم کنید، وجهه قانونی و قابل استناد به آن بخشیده‌اید. لازم به ذکر است که قید مواردی از جمله مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مشخصات خودرو، زمان و شیوه انجام شماره گذاری، قیمت خودرو، نحوه پرداخت وجه و مبلغ ضرر و زیان در قولنامه ضروری است.

۵. استعلام پلاک و خلافی خودرو

استعلام پلاک و خلافی از جمله دیگر اقداماتی است که خریدار خودرو باید مد نظر قرار دهد. در صورتی که پلاک فروشنده سرقتی بوده و یا مشکل قضایی خاصی داشته باشد، می‌توانید با استعلام اطلاعات پلاک از سوی پلیس + ۱۰، به آن‌ها پی ببرید.

۶. استعلام عوارض شهرداری

اصولا عوارض شهرداری برای هر خودرو بسته به نوع، ویژگی‌های فنی و برخی شرایطی که در قانون تعریف شده است، عوارض سالیانه شهرداری تعیین می‌شود که باید قبل از پایان سال پرداخت شود، اما با توجه به میزان پایین این عوارض، معمولا مالکان نسبت به پرداخت آن اقدام نمی‌کنند، لذا این عوارض تجمیع شده و در زمان فروش خودرو باید به صورت یکجا پرداخت شود.

۷. استعلام وضعیت حقوقی خودرو

همانند استعلام پلاک و عوارض شهرداری، استعلام وضعیت حقوقی خودرو، امر بسیار مهمی است که کمتر به آن توجه می‌شود. در حقیقت در صورتی که خودروی مد نظر شما درگیر انواع دعاوی حقوقی یا انحصار وراثت باشد، معامله شما ناتمام باقی خواهد ماند.

۸. معامله با چک

مطمئن‌ترین راه انتقال پول برای طرفین در فرآیند خرید و فروش خودرو، معامله با چک است، اما رعایت اصول معامله با چک را نیز احتمالا باید مهم‌ترین موضوع در زمان فروش خودرو بدانیم. در ابتدا باید توجه داشته باشید که بهتر است از دریافت چک شخصی خودداری شود، لذا تنها دریافت چک رمز دار و چک بین بانکی را توصیه می‌کنیم. توصیه می‌شود قبل از تکمیل معامله، حتما اصالت چک توسط فروشنده استعلام گردد. لازم به ذکر است که واریز مبلغ چک بین بانکی معمولا بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد، این در حالی است که مبلغ چک رمزدار طی ۲۴ ساعت به حساب شما منتقل خواهد شد.

۹. تنظیم سند قطعی در دفترخانه

تنظیم سند قطعی در دفترخانه همواره موضوع اختلاف نظر پلیس با قوه قضائیه بوده است. از نظر پلیس، در اختیار داشتن سند سبز مالکیت برای شناسایی مالک خودرو کفایت می‌کند، اما از طرف دیگر، اگر در معامله خرید و فروش خودرو به مشکل حقوقی خاصی برخورد کنید، قوه قضائیه سند رسمی که در دفترخانه تنظیم شده باشد را به رسمیت می‌شناسد؛ بنابراین به منظور کاهش هر چه بیش تر ریسک معامله خود، نسبت به تنظیم سند قطعی در دفترخانه‌های اسناد رسمی اقدام کنید. به دفعات دیده می‌شود که طرفین معامله در انجام این کار اهمال می‌کنند تا جایی که بعضا حتی ممکن است سند قطعی یک خودرو پس از ده‌ها بار انتقال سند سبز، همچنان منتقل نشده باشد؛ اتفاقاتی که ریسک معامله را افزایش داده و احتمال ایجاد مشکلات حقوقی و برخی دردسرها در آن‌ها جدی است. کارشناسان سایت دورهاتو برای کاهش ریسک‌های مختلف معامله خرید و فروش خودرو مشاوره تخصصی ارائه می‌دهند.

۱۰. دریافت مشاوره

به طور کلی فرآیند خرید و فروش خودرو شامل جزئیات فنی و حقوقی بسیاری است که ذکر تمام آن‌ها در این مقاله امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از این اطلاعات، حاصل تجربیات معاملاتی متعدد است که کارشناسان دورهاتو طی مشاوره‌های خود آن‌ها در اختیار مراجعین قرار می‌دهند تا مطمئن‌ترین، سریع‌ترین و آسان‌ترین معامله را تجربه کند.
دورهاتو

وب سایت دورهاتو، خدمات خرید و فروش خودرو ، کارشناسی و فروش به صورت اقساطی و نیز اسقاط خودروهای فرسوده را انجام می‌دهد تا شما با خیالی راحت و در بستری امن، اقدام به معاملات خودرویی نمایید. برای ارتباط با دورهاتو کافیست به وب‌سایت دورهاتو به آدرس www.dorhato.com مراجعه کرده و یا با شماره 41956 – 021 تماس حاصل فرمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین