کدخدایی: کاندیداتوری افراد نظامی منع قانونی ندارد/ هنوز نظر رسمی درباره لایحه بودجه را به مجلس ارسال نکردیم

سیاسی،   3991223055 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.  

کدخدایی: کاندیداتوری افراد نظامی منع قانونی ندارد/ هنوز نظر رسمی درباره لایحه بودجه را به مجلس ارسال نکردیم

به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۲۳ اسفند در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هنوز پاسخ رسمی ما در مورد لایحه بودجه به مجلس ارسال نشده است، گفت: متاسفانه دوستان مجلس در اطلاع رسانی عجله کرده و نظرات غیررسمی شورا را اعلام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اعضای شورا هنوز مشغول بررسی بودجه هستند. نظر رسمی اعلام خواهد شد. از دوستان مجلس درخواست می‌کنیم که نظرات غیررسمی را اطلاع رسانی نکنند ما اینجا هستیم و اگر لازم باشد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.  

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه۱۴۰۰ گفت: ایراداتی که در لایحه بودجه داشتیم، مشابه دوره‌های قبل بوده است، مغایرت‌هایی در اصول ۵۲ و ۵۳ که مربوط به تعیین ردیف و سقف بودجه وجود دارد که از ایرادات شایع است. علاوه بر این۱۰ مورد ایراد در اصل ۵۲، ۱۷ مورد در اصل ۵۳ و ۵ مغایرت با اصل ۷۵ داشتیم

کدخدایی خاطرنشان کرد: همچنین ۵ مغایرت با سیاست‌های کلی نظام، ۴ مورد مغایرت با نظر فقهای شورای نگهبانی مغایرت‌هایی در مورد تبعیض ناروا داشتیم.

 عضو شورای نگهبان اضافه کرد: کار شورای نگهبان برای بررسی بودجه ادامه دارد و ما ایرادات را ارسال خواهیم کرد.

کدخدایی همچنین درباره بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این طرح با ایرادات و مغایرت هایی در اصول ۹۹، ۱۱۵ و ۱۱۰ مواجه شد. برخی موارد برای اولین بار مغایرت آن اعلام شد و این مواد برای اصلاح به مجلس ارجاع شد.

وی در خصوص مصوبات سال جاری شورای نگهبان گفت: در طول سال جاری حدود ۶۳ مصوبه از سوی مجلس دریافت کردیم ۶۰ درصد مغایرت و ۵۰ درصد عدم مغایرت داشتیم ۱۲ اساسنامه ارسال شده که ۶ مورد مغایرت و ۶ مورد عدم مغایرت داشتیم. همچنین ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم که عدم مغایرت ۷۲ نامه اعلام شد و ۳۳ مورد خلاف موازین شرع بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای منتهی به انتخابات فعالیت کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی پررنگ شده است و یکی از اخبار غیررسمی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده، گزارش یکی از کاندیداهای احتمالی نسبت به فعالیت اقتصادی یکی دیگر از کاندیداهاست که در واقع عنوان شده به شورای نگهبان ارسال شده است. آیا شورای نگهبان با استناد به این گزارشات بررسی سوابق کاندیداهایی را انجام و گزارش ندارد و این گزارش‌ها قطعاً مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و در هنگام بررسی صلاحیت افراد هم مدنظر خواهد بود. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فرقی نمی‌کند که گزارش را چه کسی برای ما بفرستد. ما بسیاری از گزارش‌هایی که داریم گزارش‌های مردمی و گزارش از نهادهای مختلف و ذیربط است و بنابراین از این جهت ما ممنوعیتی نداریم و گزارش‌ها هم هرچه به دستمان برسد، قطعاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در رابطه با تبلیغات انتخابات طبیعتاً ما به استناد قانون باید عمل کنیم قانون متاسفانه خیلی در این زمینه روشن و شفاف نیست.

 وی اضافه کرد: درباره تعیین سقف معین برای نامزدها، گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما به چه رئیس جمهوری و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم، اظهار داشت: ویژگی‌هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ این قانون ذکر شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد. 

عضو شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره درباره طرح مجلس درباره مسکن گفت: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم. 

وی درباره نحوه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و اینکه آیا کسی که دو بار تایید صلاحیت شده و یک بار ردصلاحیت شده است، ممکن است که دوباره تایید صلاحیت شود، تصریح کرد:  حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌دانم نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا ثبت نام خواهند کرد، شورای نگهبان چه نظری خواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت‌ها نظرش چه خواهد بود و نظر جمعی شورای نگهبان ملاک خواهد بود. 

وی ادامه داد: نسبت به افراد هم طبیعتاً قانون این طور حکم کرده است که ما برای هر کدام از انتخابات بررسی صلاحیت جداگانه داشته باشیم. تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم نسبت به وی اظهارنظری داشته باشیم. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای برگزاری باشکوه انتخابات دارد اظهار داشت: گفت: چیزی که شورای نگهبان می تواند انجام دهد، رعایت مر قانون است. طبیعتاً ما وظیفه خود در این باره را در گذشته انجام دادیم و در آینده هم بر اساس قانون عمل خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد شورای نگهبان برای تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری با هدف تضمین سلامت مردم در انتخابات گفت: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در یک روز برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه انتخابات شوراها یک انتخابات محلی - منطقه ای است، پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه ای برگزار کنیم، این مسئله می تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور بیشتر  معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

 قانون منعی درباره ثبت نام سران قوا در انتخابات نگذاشته است

کدخدایی در پاسخ به سوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات، گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا بدهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. در این زمینه صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و آنچه تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است و ما در تجمعات محدودیت داریم.

 کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت؟ گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و و با توجه به بیماری کرونا تغییراتی در شکل برگزاری انتخابات صورت می‌گیرد گفت: ما تابع قانون هستیم اگر قانون اصلاح شود از نظر شورای نگهبان هیچ منعی وجود ندارد. 

وی در ادامه گفت: آنچه در اختیار ما و وزارت کشور است جلسات هماهنگی داشتیم و همچنان با دوستانمان در وزارت کشور استمرار دارد. از جمله افزایش صندوق‌ها است که چیزی نزدیک ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت ، رعایت نکات بهداشتی است. در بانک‌ها در مراجع مختلف افراد مراجعه می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی بنابراین پای صندوق رای هم همین گونه است که قطعاً نکات بهداشتی رعایت خواهد شد. آنچه که تا الان ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده است بیشتر در تجمعات است که ما در انتخابات مرحله دوم مجلس نیز در شهریورماه برگزار شد این مسئله را داشتیم تجمعات را محدودیت داریم و محدودیت‌ها از سوی مقامات اجرایی عمل خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره کسانی که احتمال رد صلاحیت آنها خواهد بود پیغامی به آنها داده است: تا الان که چنین مطلبی وجود نداشته است و اگر باشد قطعا ما هم اعلام رسانه ای خواهیم کرد. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین مصوبات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان چون اقدام کننده اول نسبت به مصوبات نیست نمی توانیم چیزی را از این بابت اعلام کنیم. اما مصوبات خوبی را از سوی مجلس داشتیم مانند بحث مصوبه ای که مربوط به هسته ای یا مصوبه ای که مربوط به معیشت مردم بود.

وی درباره اگر افرادی که بخواهند تایید صلاحیت برای انتخابات پیش رو اگر خلاف آن ثابت شود در تایید صلاحیت آنها دخیل است آیا افرادی وجود دارد که تا الان به شما اعلام شده باشد گفت: ما الان بررسی‌ها را شروع نکردیم البته گزارش هایی به ما می رسد و دوستان ما اینها را مورد بررسی کارشناسی اولیه قرار می دهند طبیعتا زمانی که ثبت نام شد نسبت به افرادی که ثبت نام کنند این گزارش ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره این که این شورا نمی خواهد مصادیق رجل سیاسی و شرایط نامزدها را تببین کند که با خیل عظیم ثبت نامه کنندگان روبرو نشود گفت: انچه که ما طبق سیاست کلی موظف بودیم انجام شده است اعلام رسمی شده است و به مجلس هم اعلام شده است و براساس همان هم برای صلاحیت افراد اقدام خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره با نزدیک شدن به انتخابات و هجمه به شورای نگهبان باعث کاهش مشارکت شود گفت: تنها برنامه ما رعایت قانون است و درخواست از همه که با انصاف به شورای نگهبان عمل کنند.

کدخدایی در ادامه گفت: تعداد دوازده اساس نامه از سوی هیات وزیران را داشتیم که ۶ اساسنامه تایید شده و ۶ اساسنامه ایراد گرفته شده است و ۱۷۷ نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم که ۷۲ نامه بعد از بررسی توسط فقهای شورای نگهبان عدم مغایرت آن با شرع مقدس اعلام شد و ۳۳ مورد خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به حوزه انتخابات و عملیات اجرایی در حوزه نظارت گفت: هیات های نظارت در همه استانها و شهرستانها و بخشها تشکیل شده است. حدود ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیات‌های نظارت صادر شده است. هماهنگی و همکاری لازم را با دوستان وزارت کشور برای بررسی‌ها و هم برای انتخابات با توجه به شرایط کرونایی در حال انجام است. چاپ تعرفه‌ها هم انجام شد. نظارت بر چاپ تعرفه‌ها از سوی شورای نگهبان به دقت انجام شد و الان هم این نظارت همچنان تا زمان توزیع استمرار دارد.

دیدگاه کاربران

احد۱۸۶۶۴۷۹۱۲:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
یک سوال ؟ مگر امام نفرمودند سیاست برای نظامیان مثل سم است ؟ پس چطور حضور نظامیان از نظر شورای نگهبان بلامانع است ؟؟؟؟
مهران۱۸۶۶۸۳۷۱۷:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
حرف امام همون حرف قانون اساسی است شورای نگهبان هم به قانون اساسی عمل میکنه و نظامی ها باید از مسئولیتشان استعفا بدن راستی امام برای روحانیت هم این حرف رو زد هاشمی و خاتمی و روحانی و کروبی روحانی بودن یا روحانیتشون جنسش فرق میکنه؟
ناشناس۱۸۶۷۱۲۴۲۳:۳۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دقیقاً تاریخ دارد. تکرار می شود مثل زمان احمدی‌نژاد از الان مشخص شده که چه کسی و از چه ارگانی قرار است رییس‌جمهور شود بقیه‌اش داستان است
سیدرضا۱۸۶۶۵۷۶۱۳:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
با سلام واحترام پس وصیت نامه امام در خصوص منع ورود نظامیان به عرصه سیاسی چه میشود
ناشناس۱۸۶۶۶۲۴۱۴:۰۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
لطفا اجازه فرمایید چند تیمسار ارتش نیز کاندیدا شوند
مهران۱۸۶۶۸۲۷۱۷:۰۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
شمخانی تیمسار ارتش بود و تایید صلاحیت هم شد
ناشناس۱۸۶۶۶۳۴۱۴:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
به نام خدا افرادی که اسحاق جهانگیری را فاقد صلاحیت میدانند، اسناد و مدارک و ادله خود را جمع آوری نموده و به شورای نگهبان ارائه کنند.
ناشناس۱۸۶۷۰۴۸۲۱:۱۲:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
۳۰ هزار میلیارد تومان ثروت افسانه ای جهانگیری و اخوی ایشان در هلدینگ گردشگری از کجا بدست آمده است؟
علی۱۸۶۶۶۷۶۱۴:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
جناب کدخدایی، ماده 40 قانون اساسی را یک بار مرور بفرمایید.
جواد۱۸۶۷۰۵۵۲۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
منع نظامیان به این معنا هستش که نیروهای نظامی جبهه گیری نکن وجبهه های سیاسی رو حمایت نکن.وگرنه اون فرد طبق حق شهروندی میتونه کاندید بشه
ناشناس۱۸۶۷۱۰۰۲۲:۴۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
اصل صد و پانزده اشعار می دارد که رجل مذهبی و سیاسی می توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند و هیچ خبری از رجل نظامی نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین