آقای ظریف، آمریکا این است!

حسن کریمی‌فرد،   3991218139 ۱۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای ظریف، آمریکا این است!

مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با مردم‌سالاری آنلاین در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ گویای استمرار خوش‌بینی‌ها نسبت به دموکرات‌ها است.

درحالی‌ که مقامات مختلف دولت جدید مانند آنتونی بلینکن، وندی شرمن، جیک سالیوان و ... در چند هفته گذشته و برهه‌های زمانی مختلف از نقشه و برنامه آمریکا در قبال ایران و انجام توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر صحبت کرده‌اند اما در گفت‌وگوی وزیر امور خارجه به‌صراحت بیان می‌شود «من احساس می‌کنم دولت آقای بایدن هنوز به یک جمع‌بندی در مورد سیاست خارجی نرسیده است».

حتی معماران برجام در زمان باراک اوباما مانند وندی شرمن نيز اذعان دارند (با استناد به سخنان وی در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا در سوم مارس/ 13 اسفندماه) از برجام گذشته‌اند؛ چراکه در حال حاضر شرایط و ژئوپلیتیک منطقه تغییر کرده و به همین دلیل قطعاً سال 2021 سال 2015 نیست.

در واقع برخلاف زمان باراک اوباما که آمریکا قصد داشت بعد از مذاکرات هسته‌ای پرونده منطقه‌ای و برنامه دفاعی موشکی ایران را در دستور کار قرار دهد این بار قرار است به صورت موازی و هم‌زمان چنین «مسائلی» را پیش ببرند تا از نگاه طراحان سیاست خارجی آمریکا «مشکل ایران» حل‌وفصل یا حداقل تضعيف و مهار شود.

از دیدگاه دموکرات‌ها سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ زمینه مناسبی برای تحمیل توافق‌های جدید علیه ایران را فراهم کرده و قرار است روی «ویرانه‌های برجام» ساختمان و بنای جدیدی با مختصات و معیارهای مشخص ایجاد شود.

با این اوصاف باید اذعان داشت خواسته و نقشه دموکرات‌ها، ترجمه و بیانی آراسته از 12 خواسته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال 1397 است که در سخنرانی بنیاد هریتیج به آن اشاره‌شده بود که عملاً به معنای قلب ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اما در ایران فضا متفاوت است و بعد از گذشت چند سال از امضا و اجرایی شدن برجام، هنوز نگاهی غیرواقع بینانه به این توافق وجود دارد. مقامات دولتی هر روز از برجام و آمریکا سخن می‌گویند و هرگونه انتقادی از توافق به شدت تخطئه می‌شود. برخلاف توصیه‌ها هیچ طرح و برنامه جایگزینی نیز تدارک و پیش‌بینی‌نشده است. حتی به‌جای این که تأملی صورت گیرد چرا آمریکا توانست به راحتی از برجام خارج شود بدون اینکه پیامد و تبعاتی گریبان آن را بگیرد یا وقتی آورده‌ای جدی برای ایران به ارمغان نیاورد و به‌صراحت از «تقریبا هیچ» رونمایی شد، دائماً روایتی غیرواقعی از توافق صورت می گیرد.

در این راستا وزیر امور خارجه در مصاحبه اخیر خود که ابتدای یادداشت به آن اشاره شد باز هم منتقدان داخلی را مقصر عدم‌استفاده از فرصت‌های برجام معرفی و اذعان می‌کند:

«... ما هم در آن دو سال بهترین استفاده را از برجام نکردیم. یعنی گرفتار دعوای داخلی شدیم که نمره برجام 100 است یا 5 است یا منفی 10 است. اگر روی یک عدد معقولی توافق کرده بودیم و سعی می‌کردیم همان را نقد کنیم، پیشرفت بیشتری داشتیم. چند ماه ما منتظر توافق داخلی سر IPC و قراردادهای نفتی شدیم؟...»

این گونه سخن گفتن نشان دهنده عدم‌درک واقع‌بینانه از نقشه غرب در قبال ایران بعد از توافق هسته‌ای است و گرنه بلافاصله بعد از توافق، اوباما ایران را مورد تحریم قرار نمی‌داد، پیام هشدار به شرکت‌ها و بانک‌ها ارسال نمی‌شد و ... .

اصولاً بهره‌برداری از فرصت توافق ارتباط چندانی با دعواها و بگومگوهای داخلی نداشته و ندارد. مسئله این است قرار نبود برجام مشکل تحریم را حل کند، حداکثر قرار بود ضمن تضعیف یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران، فرصت تنفس داده شود. بنابراین وقتی قرار است طرح کلان غرب در قبال ایران دیده نشود می‌باید دغدغه این باشد که منتقدان داخلی مقصر جلوه داده شوند، بیشتر هم‌وغم نیز صرف گفتمان‌سازی و استفاده از ادبیات و عبارات خاص برای استفاده در بازی‌های سیاسی و به حاشیه راندن رقبا گردد.

برجام جواب نداد نه بدلیل اینکه دونالد ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 تعهدات آمریکا را در قبال ایران متوقف و از آن خارج شد بلکه به این دلیل که تعلیق موقت تحریم‌ها همزمان با حفظ فشارها، فرصتی برای زمینه‌سازی جهت ورود به مرحله بعد برای تحمیل برجام‌های دیگر پدید نیاورد. بازگشت ریچارد نفیو، به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در راستای بکارگیری هوشمندانه از ابزار تحریم قابل ارزیابی است.

بنابراین مسئله اصلی در ماهیت انقلاب اسلامی ایران و ذات استکباری آمریکا است که رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:« در دیدارهای خصوصی لبخند میزنند، دست میدهند، حرفهای چرب‌ونرم میزنند، زبان خوش به کار میبرند؛ [امّا] این مربوط به دیپلماسی دیدارهای خصوصی است؛ اهمیتی ندارد، ارزشی ندارد، تأثیری در واقعیت ندارد. واقعیت این است که قرارداد را ببندند، مذاکرات را بکنند، دو سال چک‌وچانه بزنند، بعد که قضایا تمام شد بگویند حالا ما نمی‌گذاریم و تهدید کنند که می‌خواهیم تحریم جدید بگذاریم برای اینکه سرمایه‌گذار خارجی بترسد، واهمه کند و نزدیک نیاید؛ تصریح هم می‌کنند به این! آمریکا این است... بعضی‌ها نگویند شما مدام آمریکا را وادار می‌کنید و تحریک می‌کنید؛ نه، آمریکا تحریک نمی‌خواهد، آمریکا دشمن است. آمریکا یک روز صاحب ایران بوده است، انقلاب آمده این [کشور] را از دستش بیرون آورده است؛ از پا نمی‌خواهد بنشیند تا وقتی‌که دوباره خودش را مسلط بکند. آمریکا این است».

دیدگاه کاربران

احمد۱۸۵۸۴۳۳۰۹:۱۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
همکاران محترم الف، مثل اینکه احتمال کاندید شدن ایشان، خیلی شما دوستان را نگران کرده!
۱۱۸۵۸۴۸۰۰۹:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چند ماه دیگه آقای ظریف و همفکرانشان به تاریخ خواهند پیوست . لااقل از نفرین و ناله ی فقرا شرم کنید ، آقای ظریف و همفکرانشان خواسته یا ناخواسته شریک جرم آمریکاییها در وضع امروز مردم هستند
مازنی۱۸۵۸۶۹۰۱۱:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خیلی خوب گفتی و مهمتر از اون بنظرم کلمه ناخواسته ات خیلی درست ، بجا و دقیقه
ناشناس۱۸۵۸۸۲۷۱۲:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
غیر از کره جنوبی دیگر ذخیره ارزی در هند و چین و ترکیه نمانده. همش در این سه سال اخیر با هزینه سنگین بانکی این کشورها تبدیل به یوان و روپیه و لیر شد و تبدیل به برنج و شکر و خودرو جک و خرت و پرت و....شد. همین است که همتی برای ۱۴۰۰ هشدار داده
ناشناس۱۸۵۹۰۴۴۱۳:۴۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
1400 بیچاره ایم. همین الان برو چارراه استنبول ببین دلالا چطور ارز میخرن! یعنی اگر امیدی به کاهش قیمت بود این جور میخریدن؟
سلام به آینده۱۸۵۹۱۴۷۱۴:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
هدف غرب نداشتن بمب اتم توسط ایران هست اگه ما بمب اتم بسازیم و داشته باشیم همه این مشکات برطرف میشه و استقلال سیساسی و امنیتی که نتیجه این استقلال پیشرفت هست در غیر اینصورت تا ابد تحریم هستیم و باید نسلهای آینده سختی های اکنون تحمل کنند و احتمال فروپاشی و تجزیه ایران بیشتر و بیشتر خواهد شد نتیجه اینکه ساختن بمب اتم یعنی حل همه مشکلات یا علی
ناشناس۱۸۵۹۲۹۹۱۵:۱۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نرخ ارز در بهار 1400 بخاطر انتخابات کاهشی است هرکس ارز بخرد متضرر خواهد شد.
ناشناس۱۸۵۸۸۴۱۱۲:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظریف رئیس جمهور قطعی و برگزیده شده است. . ظریف باید بیاید و برجام دو و امتیازات انچنانی داده شود تا ارز و دلار نفتی برگردد.
ناشناس۱۸۵۸۷۲۵۱۱:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
متاسفانه قضاوت مخالفین دولت منصفانه نیست. آنها نمی توانند بالاخره بگویند که برجام خوب بود یا نه؟ بر خلاف نظر مخالفین این دولت از روز اول تحریم را برای کشور مضر می دانست و برای همین هم تمام تلاشش را برای برداشتن تحریم ها انجام داد. اما متاسفانه دعواهای داخلی استفاده از برجام را بسیار کاهش داد. و نهایتا هم حضور یک تندرو در طرف مقابل این توافق مهم را با مشکل مواجه کرد و مردم را به زحمت انداخت من به این دولت نمره خوبی در اداره کشور می دهم هم برای زحماتی که در به ثمر رساندن برجام کشید و هم به تلاشهایی که برای سرپا نگه داشتن اقتصاد در جنگ اقتصادی می کشد.
ناشناس۱۸۵۸۸۵۹۱۲:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
عجب نم گره خوبی می‌دهی که افتضاح ترین دولت آمده سرکار؟ آن هم خیلی جاها از عمد...! در ضمن مخالفان می‌گفتند برجام شما ناقص است و یک طرفه رفتید تعهد دادین و آخرش ضرر است
ناشناس۱۸۵۸۹۵۴۱۳:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
واقعیت این است که به جای فرافکنی باید برگردیم به صحبت های آقای روحانی در انتخابات 92 که گفتند بیشتر مشکلات کشور به خاطر سوء مدیریت ها است و تحریم فقط 20 تا 30 درصد تاثیر دارد.
ناشناس۱۸۵۹۱۸۰۱۴:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۸۵۹۲۹۳۱۵:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
در شرایط جنگ اقتصادی چرا 20 میلیارد دلار 4200 و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی را حراج کردند ؟!
ناشناس۱۸۵۹۲۹۸۱۵:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اقتصاد ایران را ته دره بردند حتی اگر دولت هم نداشتیم اوضاع اقتصادی اینقدر داغون نمی شد.
ناشناس۱۸۵۹۵۳۸۱۶:۵۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خیلی برات متاسفم اینقدرطرزفکرت پایین هست
ناشناس۱۸۵۹۷۵۴۱۹:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نمره خوب؟ چند تا خونه داری؟ میدونی عباس آخوندی این دولت چه بلایی سر مردم آوورد.؟
ناشناس۱۸۶۰۰۷۴۲۱:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چقدر نگاه ساده و بچگانه ای هست...تندرو شمایین که ۸سال افکار عمومی را بازی دادین...فرض بگیر سال ۱۴۰۰هم دولت شد اصلاح طلب...چه کار می کنی وقتی هنوز در مفاهیم اولیه سیاست و مدیریت شما اصلاح طلب ها مونده اید...؟؟؟ اگر شما اینقدر سوادتون کمه که نمی تونید یک توافق بین المللی درست ببنید لااقل بروین کنار...آب وصابون که زیاده..
ناشناس۱۸۵۸۸۷۴۱۲:۲۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تحریم ها نتیجه رفتار دار و دسته شماست نه دولت روحانی
ناشناس۱۸۵۹۰۲۱۱۳:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
این تیم روحانی همان تیم سعادت آباد بود!! خخخه
ناشناس۱۸۵۹۰۲۵۱۳:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آشوب به کشور می‌زنید و درخواست تحریم هم می کنید گنده گویی هم می کنید
خوزستان،جنوبی۱۸۵۹۰۷۶۱۳:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اینا همش بازی سیاسیه بخدا قسم اگر دولتی بخواد شرایط زندگی مردمش خوب باشه و مردم در رضایت کامل زندگی کنند و همه به طور مساوی از بیت المال بهر ببرند بخدا کاری نداره اون دولت از همه چیزش میگذرد که فقط مردمش در رفا زندگی کنند ،ولی اینا نمیخواند
ناشناس۱۸۵۹۱۷۵۱۴:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تحریم ها بانکی و نفتی نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود.
ایرانی۱۸۵۹۳۳۷۱۵:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
الان به نظرشمااگه برجام امضانمی شدتووامثال تودیگه توتحریم نبودید؟؟ وآمریکادیگه تحریمی وضع نمی کرد؟؟
ناشناس۱۸۵۹۸۶۷۲۰:۰۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به قول جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۸۵۸۴۸۴۰۹:۳۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
فرقی داره با روحانی؟ 8سال وزیرش بوده چی شد؟ مثلا چه کار جدیدی میکنه؟
ناشناس۱۸۵۸۵۲۰۰۹:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید با آمریکا مذاکره رو در رو کرده و اختلافات را کاهش داد. از تنش و ادامه اختلافات چیزی جز ضرر بیشتر نصیب ایران نمی شود.
ناشناس۱۸۵۸۶۹۱۱۱:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خخخه دشمن را راه دهیم به کشور که جنتلمن است خخخه آن هم چه راه دادنی که شما نداشته باشید و فقط من داشته باشم تا بزنم تو سرتون اگر دستورات را اجرایی نکنید
ناشناس۱۸۵۸۸۱۰۱۲:۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جنتلمن جنایتکار که موافق حمله به عراق بود و دستش به خون یک میلیون نفر آلوده است.
ناشناس۱۸۵۹۰۹۴۱۴:۰۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر آمریکا یک کار خوب کرده باشد همین که شر صدام جنایتکار را از سر منطقه کم کرده کافیه ضمنا صدام بیش از دویست هزار نفر از بهترین فرزندان وطنمان را به شهادت رساند و هزاران جانباز مفقود الاثر بجای گذاشت و صد سال کشورمان را به عقب راند
ناشناس۱۸۵۹۲۸۵۱۵:۰۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
صدام بعد جنگ کاری با دیگران نداشت
ناشناس۱۸۵۹۳۰۸۱۵:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امریکا با قتل عام مردم بیگناه ویتنام و ژاپن و عراق و سوریه و افغانستان و غیره نشان داد که دشمن اصلی بشریت است.
ناشناس۱۸۵۸۸۲۱۱۲:۰۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
سیاستمدار کهنه کار که درسته اما بگو ببینم جنتلمنشو از کجا فهمیدی؟
ناشناس۱۸۵۸۹۸۹۱۳:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
با یک کهنه کار جنتلمن فقط یک تازه کار جنتلمن مثل بن سلمان میتونه به توافق برسه! جنتلمن کهنه کار گزارش منتشر میکنه، جنتلمن تازه کار پول میده و جنتلمن کهنه کار فراموش میکنه! به همین راحتی!! ما نه تازه کار هستیم نه پولدار بنابراین توافقی هم درکار نیست!
ناشناس۱۸۵۹۱۸۴۱۴:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۸۵۹۳۰۵۱۵:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بایدن یک یانکی حامی تروریسم است که از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد.
ناشناس۱۸۵۹۶۳۰۱۷:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
صلح وقتی محقق میشه که قوی باشی...اگر فکر کنی آمریکا بامذاکره و...کوتاه بیاد معلومه درسات را کلاس اول ابتدایی خوب نخوندی
ناشناس۱۸۵۸۴۸۵۰۹:۳۴:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چه برجام پر برکتی !!!!!هشت سال روحانی با وعده های گلابی های آن مردم را بیچاره کرده هشت سال دیگه هم ظریف با تحلیل اینکه اگر منتقدان می گذاشتند برجام خیلی ثمر می داد مردم را سرکار می گذارد خلاصه اگر برجام برای مردم آب نداشت برای روحانی واصلاح طلب واعتدالیون و...خوب نونی داشت وخواهد داشت دلار ۲۷۰۰۰تومانی برای مردم ودلار ۴۲۰۰تومانی برای خواص
ناشناس۱۸۵۸۹۹۶۱۳:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
رئیس جمهور شدن ظریف فقط و فقط یک مزیت داره اون هم اینکه نمیتونه بگه تقصیر دولت قبلیه!!!! وگرنه بقیه اش ضرره!!!!!
ناشناس۱۸۵۹۴۸۳۱۶:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
عالی بود رفیق!
ناشناس۱۸۵۸۴۸۷۰۹:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظریف فعلا"چک برگشتی برجام را پاس کند کاندیدا شدنش باشه طلب مون !
ناشناس۱۸۵۸۴۹۰۰۹:۳۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به نظرم آراء ایشان از آراء باطله کمتر باشد.
ناشناس۱۸۵۸۶۳۵۱۰:۴۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ایشان در حد و اندازه ریاست جمهوری نیست
ناشناس۱۸۵۸۶۹۵۱۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بدبخت آن کشوری است که مردمان آن کشور ورشکسته ها را دباره به راس کار بیاورند
ناشناس۱۸۵۸۷۷۶۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مثل اینکه حتمیت شکست اصلاح طلبان هم شمارو آشفته کرده
مهران۱۸۵۸۷۸۱۱۱:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
انصافا نگرانی داره که هشت سال دیگه یه شخصی شبیه حسن روحانی رئیس جمهور باشه واقعا نگرانی که هیچ ترس و لرز افتاده ،هشت سال دیگر باید از رفاهی که روحانی برای مردم اورده به زور بهره مند بشیم با کاندیداتوری جهانگیری یا ظریف یا زنگنه یا اخوندی
ناشناس۱۸۵۸۹۵۸۱۳:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ماده ی 41 فصل هفتم شورای امنیت با رأی مثبت چین و روسیه نگرانی بیشتری ندارد انصافا؟
ناشناس۱۸۵۹۱۹۱۱۴:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
قطعنامه 2231 که پیوست برجامه تحت فصل 7 و ماده 41 منشور سازمان ملل است.
ناشناس۱۸۵۸۹۸۴۱۳:۲۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
واقعا هم نگران کننده ست!!!! شما رو نگران نکرده!؟!؟
داود۱۸۵۹۵۲۴۱۶:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
متتسفانه این شما هستید که هنوز درک درستی از پیرامون خود ندارید و به غرب گدایان (البته خوشبینانه نگاه کنیم) دل بسته اید و درس عبرتی نخواهید گرفت و هنوز میخواهیددبیازمایید.
ناصر۱۸۵۹۸۵۴۱۹:۵۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آخه چقدر مغز شما رو شستشو دادن که مایل به حمایتش جهت نامزدی انتخاباتش شده.دیگه چه چیز این کشور رو باید بربادبده این عضوگروه نیویورکی!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۵۸۴۳۷۰۹:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کاترین اشتون درست گفته ایران بعد از شکست دادن ترامپ تسلیم زیاده خواهی های بایدن در مورد مسائل موشکی و منطقه ای نخواهد شد.
ناشناس۱۸۵۸۵۰۰۰۹:۴۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ولی به نظر من ایران نباید به بایدن و دموکراتها دلخوش کند،چون این دولت ، دولت مستعجل هست و با ضعفهایی که در ذات بایدن هست و پس از فروکش کردن بحران کرونا دوره بعد مسلما ترامپ یا دخترش پیروز انتخابات خواهد بود.
گورخواب۱۸۵۸۵۵۰۱۰:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مسأله‌ی مهم این نیست که امریکا خوب است یا بد، بلکه این است که آیا ما می‌توانیم؟ و آیا روش‌های مبارزه ی ما ایراداتی ندارد مثلا چه کردیم که چین و روسیه نیز در شش قطع نامه شورای امنیت به محکومیت ایران رأی دادند؟
ناشناس۱۸۵۸۸۶۴۱۲:۲۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مشکل 20 سال پیش و خارج از چارچوب ان پی تی با چند کشور مذاکره شد تا از ان قانون فراتر تعهد بدهید و بتن بریزید
ناشناس۱۸۵۹۳۱۳۱۵:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
قطعنامه ها کاغذپاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا اکنون که قطعنامه ها با برجام تعلیق شدند تحریم ها شدیدتر از قبل شده اند.
ناشناس۱۸۵۸۴۴۳۰۹:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نه تنها آمریکا، همه کشور ها «این» هستند. روسیه و چین هم «این» هستند. همه کشورها به فکر منافع ملی خود هستن. ما هم باید اینگونه فکر کنیم.
ناشناس۱۸۵۸۶۰۱۱۰:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خوشبختانه چین و روسیه به برجام پایبند هستن فقط امریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را تشدید کرده است.
ناشناس۱۸۵۸۶۹۶۱۱:۰۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
روسیه اگر پایبنده چند تا از هواپیماهای سوخوی جدیدش رو به ما بفروشه تاریخ تحریم تسلیحاتی ما منقضی شده یا چین پولهای بلوکه شده ما رو بده نه اینکه چشم به دهان ارباب بزرگشون داشته باشند که اجازه میده یا نه
ناشناس۱۸۵۹۲۰۱۱۴:۳۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
روسیه سامانه اس 300 به ایران فروخت اگر هواپیمای سوخو هم بخواهیم برای فروش آن منعی ندارد.
میترا۱۸۵۸۷۴۷۱۱:۳۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظاهرا بله و آیا مثل بقیه کشورها عمل نمیکنه؟
ناشناس۱۸۵۸۷۴۲۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
احسنت....
مهدی۱۸۵۸۴۴۵۰۹:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اکر برجام بد است چرا از ان خارج نمیشویم
ناشناس۱۸۵۸۷۴۸۱۱:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
حالا بحث اینه که اگر آمریکا به برجام برگردد ما هم برمیگردیم. آمریکا چندین سال است که خارج شده پس چرا ما برجام را کنار نگذاشتیم.
ناشناس۱۸۵۸۷۸۳۱۱:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چون با قراردادی که آقایان بستن خروج از اون غرامت داره برا ما البته نه برا آمریکا
ناشناس۱۸۵۹۱۶۰۱۴:۲۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
میشه یک مورد از غرامتها رو بگی؟
ناشناس۱۸۵۹۲۰۵۱۴:۳۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
با خروج ایران از برجام طبق مکانیسم ماشه همه تحریم ها و قطعنامه های تلعیق شده قبلی باز می گردند.
مهران۱۸۵۸۷۸۷۱۱:۵۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چون یه عالمه امتیاز رو جلوتر دادیم رفت دوست عزیز برجام مثل این میمونه که ایران یه ماشین پونصد میلیونی رو به قیمت صد میلیون فروخت بعد ماشین رو تحویل طرف مقابل داد حالا طرف مقابل زده زیر قرارداد و همون صد میلیون رو هم نمیده (بدبختی اینجاست اینقدر این قرارداد ضایع بسته شده که امکان شکایت هم نداریم) پس حداقل باید همون صد میلیون رو نقد کنیم
علی۱۸۵۹۰۱۱۱۳:۳۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
لطفا بفرمایید بنز 500 میلیونی چی بود که بخاطرش شما و همفکراتون چند ساله دارید آسمون و زمین را از فریاد می لرزانید ،مگر تو کشوری مثل ما آقای ظریف و روحانی و امثالهم می تونند بدون موافقت مراکز قدرت آب بخورند ؟ عزیز من رییس جمهور و دولت تو کشور ما برای دکور هستند ، در واقع برای اینکه کار خرابی ها را بندازند گردنشون و در نهایت بگن به مردم دیدین با انتخابتون چکار کردین !!!
سید۱۸۵۸۸۵۵۱۲:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آقای روحانی میگه ما هستیم آمریکا برگردد!
ناشناس۱۸۵۹۰۰۸۱۳:۳۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
برای اینکه اختیار خارج شده از اون دست کسایی هست که میگن برجام خوبه!
ناشناس۱۸۵۸۴۴۷۰۹:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظریف هنوز متوجه این واقعیت نشده که جمهوری خواهان با چاقو سر می برند و دموکرات ها با پنبه سر می برند در اصل هیچ تفاوتی باهم ندارند و نباید به یانکی جماعت اعتماد کرد.
گورخواب۱۸۵۸۵۸۶۱۰:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظریف نمی خواهد ایران، کره شمالی و لیبی و عراق و افغانستان شود. می خواهد آلمان و کانادا و ژاپن و.... باشه. نمونه اش ماده 41 فصل هفتم شورای امنیت با رأی مثبت چین و روسیه.
ناشناس۱۸۵۸۶۹۸۱۱:۰۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چه با حال پس این لیبی و عراقق محصول کدام تفکر بود که در دام آمریکا افتادن و تمام نوامیس شان را دادن تا به این روز افتادن؟ همان تفکر این آقایان!!! ولی کره شمالی در این دام نیفتاد و الان آمریکا جان هم جرات ندارد به این کشور ریز حمله کند
ناشناس۱۸۵۸۹۴۲۱۳:۰۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کره شمالی مگه چیزی است که کسی بخواهد به ان حمله کند .
ناشناس۱۸۵۹۲۱۵۱۴:۴۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کره شمالی اگر بمب اتم نداشت امریکا به آن حمله می کرد همانطور که به لیبی و عراق و افغانستان حمله کرد.
ناشناس۱۸۵۸۹۴۳۱۳:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
همین که می فرمایید کره شمالی شدن خوبه دیگه بحثی نیست
ناشناس۱۸۵۹۲۱۰۱۴:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کره شمالی رکود و بیکاری و تورم و آلودگی هوا ندارد و اوضاع شون از ما بهتر است.
ناشناس۱۸۵۸۹۴۸۱۳:۰۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
محصول بمباران شهرها و مردم کشور توسط قذافی
ناشناس۱۸۵۹۱۱۳۱۴:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
فعلا که مارو به جایی رسونده که بقیه میخوان مثل ما نباشن
ناشناس۱۸۵۹۲۱۹۱۴:۴۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کشورهای بزرگ دنیا از جمله کانادا و ژاپن و آلمان و غیره کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۵۹۶۷۳۱۸:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مثلا ژاپن کدوم مشکل رو داره که اقتصادشو فلج کرده باشه تا سر اون مذاکره کنه
ناشناس۱۸۵۸۴۵۲۰۹:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با امریکا کردند و تورم 1000 درصدی سر سفره مردم گذاشتن بازهم دست بردار نیستن !
ناشناس۱۸۵۸۵۳۰۰۹:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تورم یکی از آن است دادن حق و حقوق کشور هم هست که می‌خواهند یکی یکی آن را بدهند
ناشناس۱۸۵۸۵۳۴۰۹:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر برجام و مذاکره نبود چی جایگزینش بود؟ تورم و افزایش قیمت ارز اتفاقا ناشی از نبود برجام بود که اگر همین برجام نیمه بند و نیمه جان هم نبود شرایط به 6 قطعنامه شورای امنیت و تحریم بین المللی برمیگشت.
ناشناس۱۸۵۸۷۱۱۱۱:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بر دو واحد اقتصاد کلان بخون و از تورم حرف بزن برای مثال ارز ثبات یافته که هم‌تراز با تورم شد در سال 92 تحویل این دولت شد و این دولت 5 سال تورم دو رقمی داشت ولی با سرکوب ارزی تورم دلار را خالی نکرد و ظرفیت آن پر شد و در سال 96 بیرون زد این فاجعه و تا الان ادامه بافت
ناشناس۱۸۵۸۹۳۴۱۲:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جناب اقتصاد دان، میشه بفرمایید طی این هشت سال طبق آمار رسمی چقدر تورم داشتیم؟ حدود 200 درصد. قیمت واقعی دلار چقدر میشه طبق این آمار؟ سه برابر.
ناشناس۱۸۵۹۰۴۷۱۳:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اولا میزان تورم را سال به سال حساب می کنند و می‌گذارند روی ارز و نه یکجا جمع کنید و ارز را حساب کنید که می شود نرخ 17 هزار تومان تا آخر سال امسال دوم هم قیمت دلار بالاتر از این یعنی دولت....!
ناشناس۱۸۵۹۲۲۵۱۴:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خود واعظی اعتراف کرد که افزایش نرخ ارز کار دولت است پس مغلطه نکنید.
ناشناس۱۸۵۸۷۲۳۱۱:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آره تحریم بین المللی نیستید که ارز 10 برابر شد ولی آن زمانی که تحریم بین المللی بودیم ارز فقط 3 برابر شد!!
ناشناس۱۸۵۸۵۹۳۱۰:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اقتصاد مگر معطل میشود ؟ مثل این بود که بگویید مردم معطل بودند به آنها گفته شود غذا بخورند ! دوست عزیز تمام تلاشها برای کم کردم فشار بر مردم بوده است . شما اگر راهکاری دارید بفرمایید که مردم معطل نمانند ! احتمالا خواهید گفت خودمان هر چیزی میخواهیم را بسازیم ، خب بسازید !
ناشناس۱۸۵۸۷۱۵۱۱:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بیچاره کشور کوبا با تورم 5 درصدی با داشتن تحریم آمریکا تازه نصف امکانات خدادادی و اکتسابی ما را هم ندارن
ناشناس۱۸۵۸۷۱۸۱۱:۱۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
وقتی این دولت 7 سال اصلاح ساختار بودجه و اقتصادی را فدای کد خدا و برجام کرد و لایحه به مجلس نداد و به دو دوره مجالس قبل می گفت من خودم می دهم شما طرح ننویسید و آخرش هم نکرد همین برای دانایان کافی است چه خبر است
ناشناس۱۸۵۸۷۶۸۱۱:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظلم ظریف به ملت شرطی سازی اقتصاد بود که هرچی میشد قیمتا میرفت بالا اما پایین نمیومد
ناشناس۱۸۵۹۲۳۶۱۴:۴۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کسی که به امید غذای نذری همسایه بماند شب را باید گرسنه بخوابد امید واهی به برجام و کدخدا باعث عقب رفت کشور شد.
ناشناس۱۸۵۸۴۷۰۰۹:۲۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما با بدبینی و دشمنی با امریکا چه منفعتی بجز سختی معیشت برای مردم به ارمغان آورده اید ؟
ناشناس۱۸۵۸۵۲۱۰۹:۵۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ساعت خواب بعد از چندین توافقات مختلف هنوز در خواب ناز هستی و ایران را مشکل جهان! امان از رسانه های لندنی که من می نشینم به پای این رسانه های دشمن خودم و افکارم دستم خودم نیست و می شوم طرفدار کشورهای بمب اتم دار!
ناشناس۱۸۵۸۵۹۹۱۰:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست.
ناشناس۱۸۵۸۶۰۲۱۰:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مشکلات اقتصادی فعلی کشور نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
حسن۱۸۵۸۴۹۴۰۹:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر ظریف برای خودش ارزش قایل بود اجازه نمی داد تا وزیر خارجه بی تربیت امریکا بصورت نشسته دست بدهد .
ناشناس۱۸۵۸۷۹۶۱۱:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یادت نیست که پای اون وزیر شکسته بود و چند روز قبلش عمل کرده بود؟
ناشناس۱۸۵۹۲۴۲۱۴:۵۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
زانو زدن ظریف جلوی امیر کویت برای چی بود ؟!
ناشناس۱۸۵۸۴۹۶۰۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
بله آمریکا بد عهد است اما دل بستن به روسیه و چین هم به همان اندازه ساده لوحانه است. چرا ما ایرانی ها تاریخ را مطالعه نمی‌کنیم؟
ناشناس۱۸۵۸۷۰۸۱۱:۱۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چرا ما ايراني ها تاريخ نمي خوانيم !! كامنت بالايي ---------- درسته ... برخي از ما كاري به تاريخ نداريم ، شايد هم فكر مي كنيم كه تاريخ به تاريخ پيوسته است !! اما عده اي از ما هم « تاريخ » را بر عكس كرده ايم ، تبديل كرده ايم به « خيرات » !! ... مثل آميرزا محمد كه هميشه به دنبال خيرات است ،هرشب جمعه سيني را پراز خرما مي كند و براي اموات خيرات مي كند !! -- بفرما ! خرمايش تازه است ، ...رطب ... بيشتر بردار ... فاتحه يادت نره !! ... ثواب داره ... اموات در انتظارند !! ... خيراتي ... مبراتي ... !! البته آميرزا محمد كار خوبي ميكنه خدا رحمت كنه همه امواتش !!
ناشناس۱۸۵۸۷۴۵۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دل بستن به روسیه!!! مگه روسیه تحرم کرده که می‌خواهید بروید با انها مذاکره کنید؟ در ضمن آنها قیوم ما نیستند که به خاطر ما با آمریکا بد باشند و ضرر بدهند
ناشناس۱۸۵۹۲۴۹۱۴:۵۲:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا را نشان می دهد چرا عبرت نمی گیریم ؟!
ناشناس۱۸۵۸۵۲۳۰۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
هر وقت پوشک و روغن و غذای مرغ و امثالهم رو توانستیم خودمان تولید کنیم آنوقت یعنی دنیا به ما نیاز داره یعنی می توانیم رقابت کنیم با ترساندن دنیا و مرگ بر این و آن و آتش زدن پرچم کشورها مشکلی حل نمی شود
ناشناس۱۸۵۸۸۷۲۱۲:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
لطلفا حرف پوچ نزنید کدخدای تو هم خیلی چیزهایش از خارج وارد می کند
ناشناس۱۸۵۹۸۷۴۲۰:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چیزایی تولید میکنه که نباشه کل دنیا میخابه
ناشناس۱۸۵۹۰۱۲۱۳:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دوست عزیز فکر نمیکنی داری شعار میدی!؟ 8سال دولتی سر کار بود که دقیقا حرفهای شما رو عمل کرد!؟ پس چرا اینطوری شد!؟
ناشناس۱۸۵۸۵۲۵۰۹:۵۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ببین کجا درس خواندن و مدینه فاضله این ها کجا است همین با اینکه همین تیم 15 سال پیش هم همین راه را رفتند و شکست خوردن
ناشناس۱۸۵۸۶۳۷۱۰:۴۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یاد بگیریم مودب باشیم به نظر مخالف خود احترام بگذاریم. تا با هم مودبانه صحبت نکنیم ممکلت همین است.
ناشناس۱۸۵۹۲۵۴۱۴:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
روحانی چرا بیش از 50 مرتبه به منتقدان دلسوز کشور با الفاظ زشت بیسواد و بی شناسنامه و بزدل و غیره توهین کرد ؟!
ناشناس۱۸۵۸۵۵۲۱۰:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تحریم و تنش و... هیچگاه حل نمیشود زیرا مشکل ما با آمریکا فعلا هسته ای است و قبلش هم حقوق بشر بوده و بعدش هم چیزهای دیگر.برجام برای ما هم شاید فقط یک تنفس کوتاه بود و ظاهرا باید مجدد آماده یک دور مسابقه نفس گیر باشیم.
ناشناس۱۸۵۸۵۵۶۱۰:۰۲:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چند سال پیش هم همین را گفتیم که برنامه کلان برجام خالی نیست و گرفتن نوامیس دیگرمان است و اروپایی ها هم اعتراف کردن که امریکا یک کمی زود خارج شد وگرنه ما هم خارج می شدیم اگر ابزار قدرتشان مانند نظامی را ندهند ولی ساده لوحان همچنان... خدا رو شکر که حداقل در دولت آینده این تفکراتی که آخرش دنبال اشغال و نابودی ایران است وجود ندارد هرچند مجلس هم تا حدودی جلوی این خیانت ها را گرفت
ناشناس۱۸۵۸۵۶۱۱۰:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امريكا اين است !! تيتر ......... حالا برادر چرا ما هميشه به شاخ اين گاو مي نگريم ،و ديگران به شير و گوشت و پوستش و حتي بعضي افراد به زورش !! ... -- زورش ؟ .ما كه گفتيم كه امريكا زور ميگه ! -- نه تصدقتم ، متظور زور و بازوي گاوه !!. ... مثل كشاورزي كه مثلاً در كشور بوركينافاسو از زور و بازوي گاو براي شخم زدن زمينش به طريقه سنتي استفاده مي نمايد ؟ خدا رحمت كنه جعفر قلي همسايه قديم ما ... بنده خوب يادمه ، بچه بودم ، آن مرحوم دو گاو داشت كه به خيش مي بست و زمين هاي اين و آن را شخم مي زد و گاهي هم خرمن كوبي ... همه گاو كه شاخ نيست برادر !!
ناشناس۱۸۵۹۲۶۱۱۴:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امریکا مستعمره و گاو شیرده می خواهد این گاو (امریکا) نر است و شیر نمی دهد.
ناشناس۱۸۵۹۵۶۹۱۷:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما درست مي فرماييد همه دنيا مستعمره است !!!
حسن۱۸۵۸۵۶۷۱۰:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تا وقتی سیاست رسمی ایران ضدیت با آمریکاست انتظار چیز دیگری نداشته باشید. اگر سیاست رسمی کشور ضدیت با چین یا روسیه بود هم رفتار چین و روسیه همینی می شد که الان از آمریکا می بینید. پس به جای گیر دادن به ظریف کمی دست از سیاست دشمن تراشی بردارید.
ناشناس۱۸۵۸۷۵۲۱۱:۳۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ساعت خواب برو اوایل انقلاب که آمریکا طرح های مختلف کودتا می ریزد و شکست می خورد و سفارتخانه اش که مرکز این چیزها بود گرفته می شود و افرادش دستگیر می شود و بعد توافق کتبی می شود که در قبال دادن این افراد آمریکا دنبال براندازی و دخالت در ایران نکند ولی الان همه می دانند آمریکا دنبال چی هست در ایران و بودجه تعریف می کند
ناشناس۱۸۵۸۷۵۴۱۱:۳۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ببخشید که رفتیم آمریکا و با آنها دشمنی می کنیم!!!!
ناشناس۱۸۵۹۲۶۶۱۴:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امریکا حامی اصلی تروریسم و عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و ترور و تهدید و تحریم در جهان است.
ناشناس۱۸۵۸۶۰۳۱۰:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
راه پیشنهاد بدید، اصلا آمریکا شیطان، واقعا شیطان. شما براي رشد صنعتی کشور که نیازمند رابطه تجاری با دنیاست چه پیشنهادی دارید؟
ناشناس۱۸۵۸۷۶۳۱۱:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما اقتصاد داخل را علمی اداره کنید خود به خود حل می شود در ضمن همه دنیا هم آمریکا نیست
ناشناس۱۸۵۹۵۲۵۱۶:۵۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اتفاقا همه دنیا آمریکاست ... ببین حتی کشور دوست و برادر ما عراق، به خاطر تحریم آمریکا پولهای ایران را بلوکه کرده...
ناشناس۱۸۵۹۶۷۹۱۸:۱۸:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر توانستید دلار را از اقتصاد ایران خودمان که برای به دست آوردنش صف میکشیم حذف کنید ویا از اقتصاد جهان بگذارید کنار بعدش بگو امریکاه همه اقتصاد دنیا نیست
مهدي۱۸۵۸۶۲۰۱۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به نظر من كه شما همچنان رو موشكاتون بنويسين اسرائيل نابود خواهد شد. حتمااااااا اقتصاد و همه چيمون بهتر ميشه.....
ناشناس۱۸۵۸۷۶۱۱۱:۳۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
همان تفکر موشکی که رسیدن به نقطه زن که فقط یک الی دو کشور این توانایی دارند همان تفکر هم دارند می آید به اقتصاد تا دست شما غرب زده ها را قطع کنند از اداره کشور تا مانند آن موشک به آرامش اقتصادی برسیم و در زمره کشورها با رفاه بالا
ناشناس۱۸۵۸۸۸۱۱۲:۳۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
صنعت موشکی افتخار همه ایرانی هاست و پشتوانه کشور است. نیازی به بلوف تو خالی نیست. موشک نقطه زن فن آوری مهمی است و اکثر کشور ها ندارند. ولی اینطور نیست که فقط دو کشور داشته باشند. به هر حال نوشتن شعار روی موشک کار غلطی است و کاری است که اسرائیل میکند. هیچ کشور دیگری این کار را نمیکند و ما هم در دام افتادیم و اشتباه کردیم که شعار نوشتیم که مورد بهره برداری دشمنان ما قرار گرفت.
ناشناس۱۸۵۹۰۶۷۱۳:۵۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آن وقت مشکل شما 20 سال پیش چی بود که بحث شعار و موشک نبود هم اقتصاد ناجور بود و آنها دنبال تحریم ایران بودن؟ در ضمن دانش نقطه زن داشتن با داشتن موشک فرق دارد
ناشناس۱۸۵۹۰۱۵۱۳:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یعنی اگر چیزی ننویسیم یا بنویسیم پاینده باد اسرائیل اقتصاد درست میشه!؟
ناشناس۱۸۵۹۲۹۷۱۵:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
نه بنویسیم زنده باد کد خدا تا رفاه ایجاد شود!!!!
ناشناس۱۸۵۹۰۲۳۱۳:۳۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
واقعا چقدر ساده ای!! نوشته روی موشکها مهم نیست خود موشک مهمه!! دقیقا مثل هسته ای که بهونه ست و فشار به ایران مهمه!!
ناشناش۱۸۵۸۶۳۶۱۰:۴۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
۸سال مردم دروغ گفتن تا جیبشون پر کنند انهم به اسم برجام
ناشناس۱۸۵۸۶۴۴۱۰:۴۳:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
میگویند بدبینی و دشمنی در مورد امریکا نکنید عزیز دل برادر امریکا دیگر چه دشمنی مانده که علیه ایران انجام نداده باشد ؟ باید بیاید با نیروهای کماندویی (مانند عراق ) در خانه ات را بشکند و وارد شود تا باور کنی ؟ ساده لوحی و بی خبری هم حدی دارد
م ه۱۸۵۸۶۹۲۱۱:۰۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تنها خبر خوب اینست که ایشان و تیمشان به زودی شرشان را کم می کنند فقط در این مدت باقی مانده: ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
ناشناس۱۸۵۸۷۱۲۱۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
تفاوت آقای ظریف و یکی مثل آقای کریمی فرد نویسنده این مقاله در همین است: آقای ظریف صبورتر با مسائل برخورد می‌کند، جمع‌بندی حرفها را نگاه می‌کند و بعد اظهار نظر می‌کند ولی یکی مثل آقای کریمی یک جمله را می‌گیرد آن را برجسته می‌کند و تلاش می‌کند بدون توجه به یک منطق اثرگذار کشور را وارد یک بحران و منجلاب غیر قابل بازگشت کند!
ناشناس۱۸۵۹۰۳۳۱۳:۴۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یعنی 8سال صبوری از نظر شما کمه!؟!؟!؟!؟ ضمنا علت اینکه نویسنده یه جمله رو برجسته میکنه بخاطر اینه که اصلا آقای ظریف بعضی جملات رو نمیشنود!!
ناشناس۱۸۵۸۷۱۴۱۱:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
برخی می گفتند اجازه بدید مذاکره صورت بگیرد در صورتی که طرف مقابل بدعهدی کرد عبرت و تجربه خواهد شد. خب حالا تحویل بگیرید اظهارات آقای وزیر رو که باز ارجاع به داخل میده. تازه ظریف توی این جماعت طرفدار مذاکره آدم نسبتا منصف و معقولیه. اما این جماعت درس نگرفته و نمی گیرند چنانکه در 84 هم درس نگرفتند.
ناشناس۱۸۵۸۷۳۰۱۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
رفتن در جبهه روسیه برای هیچکس عاقبت نداشته. اگر امریکا یک بار پیمان شکنی کرده روسیه صدها بار چنین کرده.
ناشناس۱۸۵۹۲۷۰۱۴:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با امریکا و اروپای خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۵۸۷۴۴۱۱:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جواد ظریف امریکا را از شما بیشتر میشناسد و متخصص این کار است. نوبت شما هم میشود و خواهیم دید برای کشور چه پیروزی دیپلماتیکی به ارمغان خواهید آورد. با تحقیر دیگران بزرگ نمی شوید. شما هم بیایید و سکان دولت را در دست بگیرید و برنامه های خود را اجرا کنید و در عمل نشان دهید که موفق هستید. کشور ما وقتی پیروز است که هم اصولگرای موفق داشته باشد و هم اصلاح طلب موفق و هم از اقشار دیگر. جا برای کسی تنگ نیست و نباید باشد. حسود و کوته نظر نباشیم. جواد ظریف یکی از معدود متخصصان برجسته امور خارجه ایران است.
ناشناس۱۸۵۹۰۶۰۱۳:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
عجب شناختی با دوبار شکست افتضاح آور و فقط ظاهرا در خودکار پرتاب کردن و خنده تخصص دارند
ناشناس۱۸۵۹۲۷۷۱۵:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اصلاح طلبان درک درستی از روابط بین الملل ندارند و در مذاکره فقط امتیاز مفت می دهند و امتیازی برای کشور کسب نمی کنند.
محسن۱۸۵۸۷۵۹۱۱:۳۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
به نویسنده مقاله باید بگویم ، اگر برجام فقط یک خاصیت خروج ایران از زیر بند ۷ منشور شورای امنیت سازمان ملل داشت ، همان کافی است تا کنون هر کشوری زیر این بند رفته توسط تمام کشورهای عضو شورا و برخی کشورهای دیگر مورد حمله قرار گرفته است تنها کشوری که بدون حمله اتلاف کشورهای قدرتمند از این بند خارج شده ایران بوده و آنهم بواسطه برجام
ناشناس۱۸۵۹۰۳۸۱۳:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر هم ایران رو از این بند خارج کرده باشن بخاطر اینه که فهمیدن حمله به ایران خیلی براشون هزینه داره و روغن ریخته رو نذر امامزاده کردن!!! بیخود فکر خودت رو منحرف نکن!!
ناشناس۱۸۵۹۲۸۸۱۵:۰۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
قطعنامه 2231 که پیوست برجام است تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل است.
ناشناس۱۸۵۸۷۷۷۱۱:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خب راهکار واقعی تان که تهدید و تهدید و عدم مذاکره بود رو که در دوران هشت ساله مهرورزی و رایحه خوش خدمت دیدیم. نتیجه اونم که دیدیم پس راهکارتان چیه؟
ناشناس۱۸۵۸۸۷۹۱۲:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آنها داشتند بدون بتن ریزی در دانش کشور تحریم هایی که به خاطر آشوب کشور زده شد را برمی‌داشتند که این طیف دوباره آمدن و...!
ناشناس۱۸۵۹۵۸۶۱۷:۲۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دانش قابل بتن ریزی نیست. تکرار این شعار نشان کم سوادی و عدم معرفت به دانش است.
ناشناس۱۸۵۹۰۵۶۱۳:۴۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
راهکار ما اینه که سال آینده به بهانه تقلب دوباره بریزیم تو خیابونها و یک سال مملکت و معطل کنیم و ده سال به عقب برگردونیم تا به بهانه حقوق بشر تمام تحریم های سازمان ملل هم برگرده و هرچی مردم توی این چندسال مقاومت کردن به باد بره! بعد دوباره یکی مثل روحانی بخاطر رفع تحریمها و بهبود اقتصاد در 100 روز رای بیاره!!!! با این روش حتما دلار میشه 1000 تومن و مثل کره جنوبی و مالزی میشیم!!
ناشناس۱۸۵۸۸۰۶۱۱:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
آقای ظریف باید اجازه میدادید آقای جلیلی به جای شما مذاکره کند تا این اصولگرایان آرام بگیرند!!!!! آنوقت اگر به ما حمله نظامی هم میشد مصلحت بود و اشکال نداشت!!!!!!!
ناشناس۱۸۵۸۸۸۴۱۲:۳۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خخه دو بار مذاکره را دوستان کدخدا... کردن در ضمن حمله نظامی دارد؟ بر فرض هم حمله نظامی شود دیگر کدخدایی وجود نخواهد داشت
ناشناس۱۸۵۹۲۸۰۱۵:۰۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
خخخ حمله نظامی کجا بود ؟! 8 سال صنعت هسته ای و موشکی را توسعه دادیم و جلیلی در مذاکرات امتیاز نداد و امریکا هیچ غلطی نتوانست بکند.
ناشناس۱۸۵۹۵۹۲۱۷:۲۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اگر حرف خ اختراع نشده بود! شما برای نیشخند دیگران از چه حرفی استفاده میکردید؟!
ناشناس۱۸۵۸۸۱۶۱۲:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
از خواب بیدار شوید... ظریف خودش می داند آمریکا چی هست ... مگر کشورهای دیگر نمیدانند آمریکا این است؟؟؟ حداقل خودتون رو به خواب زدید، خوابتون رو برای بقیه تعریف نکنید!!!!
ناشناس۱۸۵۸۸۲۰۱۲:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
کل حرف آقای جلیلی این است که باید در اقتصاد و امور نظامی قوی شویم. بسیار عالی! اما این که وظیفه وزارت خارجه نیست. شما به عنوان وزارت خارجه در شرایط تحریم و برای رفع تحریم چه نقشی ایفا میکنید؟ وزیر اقتصاد و دفاع باید برای خوکفائی بکوشند اما نقش وزیر خارجه چیست؟ آقای جلیلی کلا معتقد است که وزیر خارجه بنشیند و فقط بیانیه بخواند. بود و نبودش هم مهم نیست.
ناشناس۱۸۵۹۲۸۴۱۵:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
جلیلی از موضع عزت و قدرت و مصلحت مذاکره می کرد و باج به شغال نمی داد اما ظریف اینهمه پوئن به امریکا داد در نهایت تحریم ها 100 برابر بیشتر شد.
بهنام۱۸۵۸۸۴۴۱۲:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چرا ازواقعیت فرار میکنیدبعداز برجام جدای اینکه توافقی محکم یا ضعیف بود"اشتباه دولت این بود رفت سمت اروپا باید با اجازه ومجوز رهبری رابطه با امریکا را بهترمی کردند""تعدادی در داخل هم برطبل دشمنی با امریکا کوبیدند"درست عین الان
ناشناس۱۸۵۸۸۴۸۱۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
چرا فقط آمریکا این است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا هیچ وقت انتقادی از روسیه و چین ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ روسیه کم از خوان تحریم ما ارتزاق کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چین کم به ما خیانت کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۵۹۰۶۶۱۳:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دوست عزیز اگر آمریکا ما رو تحریم نمیکرد روسیه و چین از کدوم خوان میخواستن ارتزاق کنن!؟!؟ خب داریم فریاد رو بر سر عامل اصلی میکشیم دیگه!!! ضمنا روسیه و چین کجا ما رو تحریم کردن!؟ کجا به تروریست های اطراف ما کمک مالی و تسلیحاتی کردن!؟ کجا به کسایی که تو کشور آشوب درست میکنن کمک کردن!؟ طبیعیه توی اقتصاد هرکسی دنبال منافع خودشه!!
ناشناس۱۸۵۹۲۷۸۱۵:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
روسیه جدیدا از نام جعلی خلیج ع ر ب ی استفاده میکند حاکمان ما به چه کسانی دلخوشند
ناشناس۱۸۵۹۸۸۷۲۰:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
مقامات امریکا هم بارها از نام جعلی خلیج ع ر ب ی استفاده کردند اینکه چیز جدیدی نیست.
ناشناس۱۸۵۹۲۸۲۱۵:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
امریکا تهدید و تحریم و ترور می کند و در امور داخلی سایر کشورها مداخله می کند چین و روسیه کاری به ما ندارند.
ناشناس۱۸۵۹۹۸۱۲۰:۵۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
یک کم تاریخ بخون پروفسور. مخصوصا از ۱۲۸۰ تا ۱۳۰۰
ناشناس۱۸۵۹۸۵۲۱۹:۵۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
ظريف آدم ساده و زود گول مي خورد
سینا۱۸۵۹۸۷۳۲۰:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
شما تا حالا خبر نداشتید ظریف خودش پاس آمریکایی داره
ناشناس۱۸۵۹۹۰۵۲۰:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
وقتى ما دستمونو بزاريم رو زانوموم و بكيم يا على همه مشكلات شروع به حل شدن ميكند. ما ايرانيان بايد با كيفيت ترين توليدات را داشته باشيم تا اونا التماس كنن از ما خويد كنند.
ناشناس۱۸۶۰۴۱۱۰۵:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
بهترینش پاره کردن برجام است . اگه دولت مردان و مردم از رهبر پیروی کنیم . آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند . کشور ما ثروت مند است .
بایدن۱۸۶۰۶۸۲۰۹:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
مردم ایران نگران نباشید شاید نجاتتان دادم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین