نوبخت: چرا نمایندگان اصلاح ساختاری بودجه را رقم نزدند؟

اقتصادی،   3991114069 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: منابع عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۴۱ هزار میلیارد تومان از سوی دولت اعلام شد که رشد ۴۷ درصدی و زیادی داشت.

نوبخت: چرا نمایندگان اصلاح ساختاری بودجه را رقم نزدند؟

به گزارش خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه ، 14 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده مطالب متنوعی از سوی نمایندگان بیان شد، غیر از جمع فرهیخته و بزرگوار حاضر در مجلس، ملت بزرگ ایران از طریق رسانه ملی گفت و شنود ما را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: انتظاری که هم شما و هم مردم بزرگوار ایران داشتند این بود که از 12 آذرماه که لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شد و اظهاراتی در زمینه اشکالات آن از نظر نمایندگان عنوان شد، بیان شوند که برطرف شده است یا خیر؟ 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور اظهار داشت: می دانید که به محض تقدیم لایحه بودجه که خوشخبتانه در دولت یازدهم و دوازدهم دقیقا در موعد مقرر قانونی تقدیم مجلس شد، اختیارات رئیس جمهور در امور برنامه و بودجه به بنده تفویض شد، چرا که اصل 126 قانون اساسی می گوید امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است و می تواند آن را به دیگران تفویض کند.

نوبخت با اشاره به انتقاداتی که نسبت به لایحه بودجه وجود داشت، گفت: اولین انتقادی که مطرح شد، رشد منابع و مصارف در لایحه بودجه سال 1400 بود که با تعابیر مختلف از آن انتقاد به عمل آمد، از این رو ملت منتظر است ببینند آیا مجلس بعد از بررسی دو ماهه لایحه و اختیارات تغییراتی که دارد، اشکالات و انتقادات برطرف شده یا تصویب شد؟

وی بیان کرد: منابع عمومی در لایحه بودجه سال 1400 بالغ بر 841 هزار میلیارد تومان از سوی دولت اعلام شد که رشد 47 درصدی و زیادی داشت، باید گفت در کمیسیون متشکل از نمایندگان مجلس، این رقم به یک هزار و 120 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

نوبخت تاکید کرد: اگر انتقادات برای رشد این رقم وجود داشت، چرا نمایندگان با انتقادات، 2ماه فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دادند و چرا اصلاح ساختاری را که می گفتند باید در لایحه صورت گیرد، رقم نزدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور گفت: رئیس مجلس بارها از ضرورت اصلاح ساختار گفتند و سازمان گزارش مدون و کامل خویش را در اختیار رئیس مجلس قرار داد تا اصلاحات صورت گیرد.

نوبخت گفت: آنچه تحت عنوان رشد در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت بیان می شد، از سوی کمیسیون تلفیق بر آن خط بطلان کشیده شد، در واقع نسبت به حجم بودجه انتقادات زیادی وجود داشت، اما اکنون بودجه تقلیل نیافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور تصریح کرد: همچنین نسبت به وابستگی بودجه به نفت انتقاد می شد، اما این مهم در اصلاحات صورت گرفته نسبت به گذشته رشد یافته و به 199 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امروز مردم حق دارند بدانند نمایندگان را انتخاب کرده اند، به گفته خودشان مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع پایدار مانده اند یا خیر؟ این رقم به بیش از 16 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که معادل 90 هزار بشکه در روز به دولت اجازه داده شده علاوه بر پیش بینی خود در لایحه، به فروش برساند.

معاون رئیس جمهور افزود: همه نمایندگان مطلع هستند اکنون در حال بررسی بودجه چهارمین سال محاصره اقتصادی هستیم، دولت سه سال محاصره بزرگ اقتصادی را پشت سر گذاشته و آنهایی که خواب می دیدند طرح های بزرگ عمرانی به ثمر نمی رسد، اکنون شاهد تکمیل پروژه های نیمه تمام هستند که به معنای عمران و آبادانی است.

نوبخت خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گزارشات محرمانه خزانه هر هفته و هر ماه تقدیمتان می شود. آیا دولت 66 هزار و 400 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص نداده است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور تصریح کرد: برخی درصدد اجرای طرح تابستان داغ و به ستوه آوردن مردم بودند، اما تلاش شد تا کاهش قدرت خرید با برخی افزایش ها جبران شود، از این رو طرح تابستان داغ خنثی شد و بدون شک پاداش صبر و مقاومت خودمان را دریافت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: درآمد 109 میلیارد دلاری به چند میلیارد دلار کاهش یافته است و بعد از 3 سال محاصره اقتصادی که از ذخایر استفاده شده، نیازی بگوییم که در چه شرایطی هستیم.

معاون رئیس جمهور افزود: بیش از 180 هزار میلیارد تومان افزایش در بخش های مختلف صورت گرفته است، حتی هدفمندی یارانه ها بیش از سنوات گذشته به نفت وابسته شده و این درحالی است که کمیسیون تلفیق دو ماه فرصت داشت روی این موضوع متمرکز شود. اکنون کمیسیون تلفیق مهر تایید بر رد انتقادات مبنی بر وابستگی زیاد بودجه به نفت زده است!

نوبخت درخصوص برخی انتقادات نسبت به ضرورت حذف ارز 4200 تومانی و مبارزه با رانت در این عرصه اظهار کرد: تلاش شد با پرداخت یارانه اضافی، آثار برخی مسائل را برطرف کنیم؛ ارز 4200 تومانی که برای کالاهای اساسی پیش بینی شده بود، طی چند سال گذشته از 25 میلیارد دلار به 14 میلیارد دلار، به 8 میلیارد دلار و نهایتاً به 5.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور تصریح کرد: برخی مسائل مطرح شده عناوین مجرمان است که بگویند طرفداران خاصی از این ارز و رانت استفاده می کنند، در حالی که می خواهم اسامی افرادی که ارز 4200 تومانی را دریافت کرده و در سایت مرتبط با این موضوع وجود دارد، برای نمایندگان افشا شود.

وی ادامه داد: البته برخی هم خطا کرده و همکاری نداشتند و پس از دریافت ارز یا کالا وارد نکردند یا با قیمت بالاتر به فروش رساندند که باید با آنها برخورد شود.

نوبخت گفت: در حال حاضر ارز به قیمت 4200 تومان است و مردم ضعیف با مشکلات فعلی روبرو هستند که با افزایش این قیمت مشکلات آنها چند برابر خواهد شد لذا یک نهاد یا سازمان باید مسئولیت این موضوع را بپذیرد چرا که ما آن را نمی‌پذیریم و بدون تمهیدات نمی‌توانیم ارز 4200 تومانی را به نرخ آزاد ETS تبدیل کنیم و اگر این اتفاق بیفتد مشخص نیست بتوان جلوی گرانی را گرفت یا خیر.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق تصمیم کمیسیون تلفیق قرار است به جای افزایش نرخ ارز، 45 هزار و 500 تومان به یارانه هر فرد اضافه شود، عنوان کرد: در حال حاضر نیز به یارانه‌ها اضافه کرده‌ایم اما آیا افاقه کرد؟

معاون رئیس جمهور در ادامه ضمن خطاب قرار دادن مجلس انقلابی سوالی مطرح کرد و ابراز داشت: آیا می‌خواهید اجازه دهید تمام خودروهای لوکسی که سال‌ها اجازه ورود به کشور را نداشته‌اند صرفاً برای دریافت مالیات و ارزی که قیمت آن به 17 هزار و 500 تومان افزایش یافته است، به کشور وارد شود. مگر ما ممنوعیت واردات خودروهای لوکس را نداشتیم؟

نوبخت ادامه داد: آیا می‌خواهید از فردا ماشین‌های لوکس مناطق آزاد در خیابان‌های شهرها حرکت کنند؟ جواب شما به مردم چه خواهد بود؟ آیا صرفاً برای دریافت مالیات و عوارض حاضر به این اقدام هستید که باعث افزایش رانت می‌شود و مشخص نیست این رانت به چه کسانی می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به کاهش ارزش پول ملی کشور عنوان کرد: ما به صورت رسمی ارزش پول ملی را تقلیل نداده‌ایم؛ قیمت ارز 4 تا 5 سال زیر 4 هزار تومان بود و اگر اکنون به رقم 17 هزار و 500 تومان برسد یعنی بودجه به گونه‌ای بسته می‌شود که اجرایی نخواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تأکید کرد: مجلس انقلابی باید نرخ ارز را پایین بیاورد تا به قیمت واقعی برسد؛ مجلس باید جلوی گرانی و تورم را بگیرد تا مردم بتوانند با درآمدهای رایج زندگی کنند.

نوبخت در ادامه ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق که بسیاری از موضوعات دولت را تأیید کرده است، عنوان کرد: کار بودجه تمام نمی‌شود و با فرافکنی نباید صورت مسئله را پاک کرد؛ رد لایحه بودجه یعنی ما اقدامات خود را در مورد بودجه انجام داده‌ایم و شما نیز برای بررسی آن ساعت‌ها وقت گذاشتید و بررسی کردید اما در نهایت با رد آن گویا هیچ کاری انجام نشده است.

وی افزود: ما فرصتی نداریم؛ امید ما به شما  و اصلاحات و پیشنهادات شما است لذا نمایندگانی که به لایحه معتقد هستند، در صحن علنی آن را اصلاح کنند چرا که یک دولت و یک مجلس روی این لایحه کار کرده است پس باید با هم کار کنیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه آنچه امروز تحت عنوان کلیات لایحه بودجه رد یا تأیید می‌شود، لایحه بودجه دولت نیست، اظهار کرد: لایحه‌ای که به رأی گذاشته می‌شود گزارش، ارقام و احکام کمیسیون تلفیق است چرا که هر چه ما داده بودیم تغییر کرده است.

نوبخت ادامه داد: همه ما را نظاره می‌کنند ولی در نهایت اقدام شما مورد تأیید ما است مشروط بر اینکه اهداف ما برای مقابله با رانت همسو باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان قانون را لازم‌الاجرا دانست و خاطر نشان کرد: لایحه‌ای که خدمت شما است حاصل اقدامات دولت و مجلس بوده و خوشحالم که در حال تجربه کاری هستید که 32 سال پیش بنده تجربه کرده بودم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۷۳۱۸۱۲:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
عجب آدم های فرار رو به جلویی هستید شما ها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین