چه کسی جلوی سرمایه‌گذاری چین را گرفت؟/لزوم خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر

اقتصادی،   3991108069

کارشناس ترانزیت با بیان اینکه بین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ پیشنهادهای چین درباره توسعه بندر چابهار و احداث پل زیر دریا تا قشم از سوی مسؤولان وقت رد شد، گفت: هنوز فرصت باقی است و خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر در زمینه ترانزیت بار چین، می‌تواند افق‌های گسترده‌ای را برای ترانزیت ایران بگشاید.

علی ضیائی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: ظرفیت اقتصادی مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران از جمله استعدادهای عظیم کشور است که در طول دهه های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است

* ظرفیت 5800 کیلومتری ساحلی ایران

وی ادامه داد: از جمله استعدادهای مهم این حوزه، ظرفیت های ترانزیتی و ساحلی در جنوب شرقی ایران و منتهی به اقیانوس هند است، به طور کلی سواحل جنوبی کشور، غیر از فعالیت های نفتی و گازی، مورد بهره برداری اقتصادی چندانی قرار نگرفته و ترانزیت و اقتصاد دریا را می توان گنجینه ای مدفون شده در سواحل ایران دانست.

این کارشناس ترانزیت بیان کرد: کشور ایران در مجموع دارای 5800 کیلومتر ساحل است که حدود 4900 کیلومتر آن در جنوب کشور واقع شده است؛ سواحل جنوب فرصت دسترسی و امکان ایفای نقش ایران بر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را برای کشور به ارمغان می‌آورد؛ ایران همچنین دارای حدود 30 جزیره در خلیج فارس است که می توانند نقش اقتصادی ویژه ای ایفا کنند.

* کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب می تواند جایگزین درآمد نفتی شود

ضیائی اظهار داشت: یکی از مهم ترین ظرفیت های جغرافیایی ایران که جایگاه ساحلی کشور نیز در آن سهیم است، استعداد ترانزیتی ایران است؛ کشور ما با قرار گرفتن در قلب خاورمیانه به عنوان محل اتصال سه قاره می تواند بستر عبور کالاهای تجاری بین المللی و بین قاره ای باشد.

وی ادامه داد: کریدورهای ترانزیتی گذرنده از ایران در دو قالب کلی کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب دسته بندی می شوند، کریدور شمال-جنوب کشورهای محصور در خشکیِ آسیای میانه و همچنین روسیه را به آب های گرم بین المللی متصل می کند، مهم ترین نقش کریدور شرق-غرب نیز ترانزیت کالای صادراتی چین به اروپا است.

این کارشناس ترانزیت افزود: هر دو محور ذکر شده در صورت فعال شدن و بهره برداری صحیح می توانند منافع اقتصادی و راهبردی سرشاری را برای کشور به ارمغان آورده و درآمدی در تراز درآمدهای نفتی را برای ایران به همراه داشته باشند، از جمله مهمترین پیش نیازهای زیرساختی کریدور شمال-جنوب و همچنین شرق-غرب، تکمیل و بهره برداری بندر چابهار در سطح بنادر بین المللی و تکمیل راه آهن چابهار-سرخس با هدف ترانزیت کالا است.

* ظرفیت مغفول مانده تعامل ایران و چین در بندر چابهار

ضیائی اظهار کرد: طرح جاده ابریشم، موسوم به «کمربند-راه» یکی از طرح های مهم کشور چین در حوزه توسعه اقتصادی بین المللی است که چندین کریدور ترانزیتی ذیل آن تعریف شده و هدف اصلی آن ها انتقال تولیدات چین به اروپا است.

وی افزود: از جمله طرح های چین ذیل «کمربند-راه»، ورود بار ترانزیت چین از دریا به خشکی از دهانه دریای عمان و خلیج فارس بود که بنادر «چابهار» در ایران و «گوادر» در پاکستان به عنوان اجزای مهم آن تعریف می شدند اما حدود سال های 88 و 89 در ایران، توجهی به پیشنهادات چین در این زمینه نشد، فرصت سوزی ایران در این حوزه اما تنها به این موضوع منتهی نشده و در سال های 92 و 93 بخشی از شقوق این بندر به رقیب راهبردی چین، یعنی هند سپرده شد. 

 

*راندن چین از مشارکت در توسعه زیرساخت های جزیره قشم و پروژه ملی پل خلیج فارس

این کارشناس ترانزیت اظهار کرد: قصد چین برای سرمایه گذاری در ظرفیت های ساحلی و دریایی ایران تنها به بندر چابهار محدود نبود، از جمله مهم ترین جزایر ایران در خلیج فارس، جزیره قشم بوده و از شاخص ترین ویژگی های آن، آبخور بالای سواحل این جزیره است که به گفته برخی کارشناسان، بیشترین آبخور را در سواحل خلیج فارس و دریای عمان دارد.

ضیائی اضافه کرد: بندر کاوه در جزیره قشم با داشتن 21 متر آبخور، استعداد پهلوگیری کشتی های فوق سنگین را داشته و برای آن ظرفیت باری بالغ بر 5 میلیون تن در سال پیش بینی شده است، از جمله مهم ترین طرح های زیرساختی مرتبط با این جزیره احداث «پل خلیج فارس» است که تصمیم برای ساخت آن به پیش از انقلاب باز می گردد، اما عملیات اجرایی آن سال 1389 کلید خورده و به جهت اهمیت بالای آن در فهرست طرح های «مهر ماندگار» دولت جای گرفت.

وی افزود: در کشاکش تغییر دولت در سال های 92 و 93 این طرح به بهانه یافتن فاینانسر یا سرمایه گذار خارجی جدید و همچنین تغییر طراحی متوقف شد، به گفته امیر جعفرپور مدیرکل اسبق برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، چین در سال 96 قصد داشت تا با فاینانسی بالغ بر 640 میلیون یورو سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی قشم و پل اتصال قشم به سرزمین اصلی را بدون هیچ آورده ای از سمت ایران تقبل کند و تنها مطالبه این کشور نامه تاییدیه‌ای مبنی بر به رسمیت شناخته شدن منطقه آزاد قشم توسط دولت ایران و دولتی بودن این سازمان بود، اما این نامه تاکنون از طرف دولت ایران برای طرف چینی ارسال نشده است.

این کارشناس ترانزیت تصریح کرد: چین حتی پیشنهاد احداث تونل زیر آبی را در صورت عدم تمایل مسئولان ایرانی به پل، ارائه داده بود و حاضر بود مطالعات اولیه آن را نیز به طور رایگان انجام دهد؛ این مبلغ می توانست ظرفیت ترانزیتی قشم و پل خلیج فارس را فعال کرده و بسترساز یک انقلاب ترانزیتی در منطقه به نفع ایران شود؛ در این باره چین قصد داشت تا با انتقال و تخلیه بخشی از کالاهای تولیدی خود در جزیره قشم، آن را به وسیله پل خلیج فارس به شبکه ریلی ایران و از این طریق به دیگر کشورها مانند اروپا ترانزیت کند.

* خطای محاسباتی در دیپلماسی حمل و نقل

ضیائی اظهار کرد: در کل، بخش عمده فعال سازی کریدور شرق-غرب ایران به انتقال کالاهای تولید شده در چین به سمت اروپا متکی است، اما مسئولان و نهادهای تصمیم گیر در حوزه دیپلماسی اقتصادی و حمل و نقل با نادیده گرفتن این واقعیت، کشور مشترک المنافعی مانند چین را در این زمینه کنار زدند که نمونه بارز آن را می توان در مناسبات بندر چابهار مشاهده کرد.

وی افزود: مسئولان و نهادهای مذکور با راندن چین از معادلات سواحل جنوب شرق کشور و بندر چابهار که می توانست عواید ظرفیت عظیم ترانزیتی چین به اروپا را به ایران منتقل کند، هند را جایگزین این کشور کردند که نه تنها عمق روابط راهبردی آن با ایران کمتر از چین است، بلکه بار بالقوه ترانزیتی هند از خاک ایران نیز با چین قابل قیاس نیست.

لزوم خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر

این کارشناس ترانزیت اظهار داشت: در حال حاضر ضروری است تا ایران فرصت باقی مانده در حوزه ترانزیت را مغتنم شمرده و پیش از دور خوردن همه کریدورهای کشور توسط همسایگان، عبور جریان های عمده ترانزیتی از کشور را شکل دهد.

ضیائی تأکید کرد: از جمله مهمترین پیش نیازهای این کار تعاملی راهبردی با یکی از چشمه های اصلی بار جهانی یعنی کشور چین در این حوزه است، در حال حاضر هنوز فرصت همکاری با چین در زمینه ترانزیت در سواحل جنوبی کشور به طور کامل از دست نرفته و طرف مذکور نیز خواستار همکاری با ایران در شکل دهی همکاری های مشترک با بندر گوادر پاکستان است.

وی تصریح کرد: خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر در زمینه ترانزیت بار چین می تواند افق های گسترده ای را برای ترانزیت ایران بگشاید و لازم است تا کشور بیش از این معطل شریک نه چندان قابل اعتماد هندی نگه داشته نشود.

انتهای پیام/

یکتانت

پربحث‌های دیروز

  1. آیا کار مجلس این است؟!

  2. ساندی تایمز: روزهای سختی در انتظار محمد بن سلمان است

  3. روحانی: می‌ترسم دستی در کار باشد تا مردم در انتخابات شرکت نکنند

  4. مشروب تقلبی، جان دختر ۱۲ ساله را گرفت

  5. فارین پالیسی: شرایط برای جنگ داخلی در آمریکا مهیاست

  6. تجهیزات کشف شده از تروریست عوارضی تهران

  7. روحانی: رئیس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است/ قانون اساسی را به تعطیلی نکشانیم/ ۱۰۰ درصد قانون اقدام راهبردی را اجرا کردیم/ از برجام حفاظت می‌کنیم

  8. جهانپور: واکسیناسیون کرونا فعلا اجباری نیست/ تمام واکسن‌های وارداتی تزریق شده است

  9. آذری جهرمی: اینترنت به هیچ وجه گران نمی‌شود/ آخرین وضعیت پرونده قضایی

  10. مرجع تشخیص سلبریتی بودن افراد کیست؟

  11. توضیحات وزیر بهداشت درباره گلایه تند روزهای گذشته

  12. پول بلوکه‌شده ایران؛ گروگان باتلاق FATF

  13. جابجایی خانه ۱۳۹ ساله در سافرانسیسکو

  14. خط پایانی بر انحصار ۶۵ ساله وکالت/ با تأیید شورای نگهبان وکالت کسب و کار شناخته شد

  15. ستاد تنظیم بازار: دلیل افزایش قیمت میوه صادرات است

  16. واکنش خطیب زاده به اظهارات گزارشگر سازمان ملل در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی

  17. هر آنچه که باید درباره «سهام عدالت» بدانید/ از «پرداخت سود» تا «تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم»

  18. دستگیری یک تروریست در عوارضی تهران

  19. چرا معاون وزیر بهداشت نتوانست سوار هواپیما شود؟

پربحث‌های هفته

  1. ساز ناهماهنگ دولت و مجلس در برابر آژانس اتمی

  2. پدری که با «کودتا« آمد، پسری که با «کودتا» برگشت

  3. چرا دولت بایدن به برجام برنمی گردد؟

  4. استانداری که صاحب استاندارد شد

  5. میدل ایست آی: برنامه موشکی ایران ناشی از یک نگرانی امنیتی مشروع است

  6. نظر حداد عادل درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

  7. موافقت مجلس با ارجاع پرونده دولت به قوه قضاییه به خاطر استنکاف از قانون لغو تحریم‌ها

  8. آیا کار مجلس این است؟!

  9. کانون سردفتران: لایحه دولتی نقل و انتقال خودرو توسط پلیس فراقانونی است؛ مانع می‌شویم

  10. دولت پالس‌های فریبنده به دشمن داد/ گام‌های کاهش تعهدات برجامی را اجرا نکرند

  11. ایران؛ جت مسافری ۱۰۰ نفره‌ می‌سازد

  12. ربیعی: با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که لغو تمامی تحریم‌ها، نزدیک است

  13. ماجرای اجرای حکم قصاص در زندان رجایی‌شهر/ التماس‌های زن اعدامی نجاتش نداد

  14. ساندی تایمز: روزهای سختی در انتظار محمد بن سلمان است

  15. تکذیب انتشار تصویر دستبوسی حدادعادل از فرح + عکس

  16. سازمان سنجش و تضییع حقوق برخی داوطلبان کنکور

  17. پاسخ حداد عادل به سخنان احمدی نژاد

  18. پیش‌فروش خودرویی که مجوز هم ندارد !

  19. واکنش احمدی‌نژاد به احتمال ردصلاحیتش در انتخابات۱۴۰۰/ از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم

  20. تورم سوئد سه برابر شد!

  21. حداکثر حقوق دریافتی کارمندان دولت ۱۵برابر حداقل حقوق شد/ تصویب ۵ پله مالیات حقوق‌بگیران

  22. حمله تند زنگنه به منتقدان وزارت نفت

  23. مریخ‌نورد "استقامت" با موفقیت روی سطح مریخ نشست+اولین تصاویر

  24. یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی بازداشت شد

  25. ماجرای واکسن زدن شهاب حسینی در آمریکا

آخرین عناوین