نگاهی به بازار جهانی انرژی / واکسن کرونا بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

دکتر عباس ملکی،   3990908084
نگاهی به بازار جهانی انرژی / واکسن کرونا بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

پویایی های بازار

  1. در روز جمعه قیمت نفت مانند سه هفته قبل با افزایش براه خود ادامه داد. نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر در بازار لندن به 48 دلار هر بشکه رسید، گرچه چند روز قبل به 49 دلار هم رسیده بود. قیمت نفت تگزاس گرچه به 46 دلار هر بشکه هم رسید، اما هنوز هم از قیمت ابتدای سال یعنی اول ژانویه 2020 که حدود 60 دلار هر بشکه بود، پایین تر است. قیمت گاز طبیعی هم نسبت به هفته قبل بالاتر رفته و به 2.9 دلار هر میلیون بی تی یو در بازار هنری هاب رسید.

تفسیر هفته

  1. امیدواری سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی جهان به موفقیت واکسن کووید-۱۹، خوش بینی در مورد جلسه اوپک پلاس، و بهبود اقتصاد جهانی باعث تقویت بازارهای بین‌المللی سرمایه در معاملات هفته گذشته شد.

    طی سه هفته اخیر با امید به تولید نهایی و موفقیت واکسن برای مقابله با کرونا، بازار سرمایه در لندن شاهد رشد بوده، از جمله سهام شرکتهای خدمات مسافرتی و کالاها که با همه‌گیری بیماری از اوایل سال جاری میلادی بعضی از آنها علاوه بر افت ارزش سهام تا آستانه ورشکستگی هم پیش رفته بودند بالا آمدند. وضعیت مشابهی در معاملات بازارهای اروپایی به چشم می‌خورد. در ژاپن بازارهای مالی به دلیل تعطیلی بسته بود؛ اما سهام شاخص "نیکی" برای معاملات آتی که قابل خرید و فروش است در معاملات هفته گذشته 27 درصد بالا رفت.


    شاخص کل بازار سرمایه استرالیا هم بیش از 3 درصد تقویت شد. در استرالیا هم اکنون محدودیتهایی در حال اجراست و هفته‌هاست هیچ مورد مرگی مرتبط با کرونا در آن ثبت نشده است. جلسه وزرای نفت و انرژی تولیدکنندگان اوپک با برخی از تولیدکنندگان غیراوپک موسوم به اوپک پلاس در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری برگزار می شود. به احتمال زیاد، کاهش تولید به اندازه 7.7 میلیون بشکه در روز مانند شش ماهه دوم 2020 در سه ماهه اول 2021 تمدید می شود. پس از آن ممکن است اوپک+ به کاهش تولید به اندازه 2 میلیون بشکه در روز رضایت دهد.

    برخی از کشورهای عضو در این زمینه مخالفت دارند. مانند امارات عربی متحده که افزایش سهمیه تولید خود را پی گیری می کند. نیجریه نیز سهمیه بیشتری را درخواست می کند. عراق مایل است که از سهمیه گذاری معاف باشد. لیبی از ماه اوت که تنها 80 هزار بشکه در روز تولید داشت، حالا به 1.5 میلیون بشکه رسیده و در پس از آتش بس میان جنگجویان داخلی، پیش بینی می شود در همین سطح تولید باقی بماند. عربستان و روسیه درخواست یک نشست تکنیکی با حضور کشورها در امروز شنبه 28 نوامبر را دارند تا اختلافات را تا اندازه ای کم نمایند.

  2. روسیه و عربستان سعودی بزرگترین صادرکنندگان نفت خام به چین هستند. گرچه هر دو کشور در ماه اکتبر مقدار کمتری نفت خام به چین فروختند. روسیه در ماه اکتبر سال 2019، 1.64 میلیون بشکه در روز، در ماه سپتامبر 2020، 1.82 میلیون بشکه و در ماه اکتبر 1.56 میلیون بشکه نفت در روز به چین عمدتا از طریق خط لوله صادر کرده است. عربستان سعودی در ماه اکتبر 1.4 میلیون بشکه نفت در روز به چین صادر کرده است. در همین حال مطابق فاز یک توافق مابین ایالات متحده آمریکا و چین، چین می باید مقدار 25 میلیارد دلار از آمریکا نفت و مشتقات آن را خریداری نماید. در ده ماه اول سال 2020 چین تنها به مقدار 6.61 میلیارد دلار نفت خام، ال ان جی و سوخت پروپان و بوتان از آمریکا خریداری کرده است. گمرک چین می گوید که صادرات نفت ایران در ده ماه اول سال 2020 نسبت به 2019، 77 درصد کاهش یافته است.

  3. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود متوسط حجم مصرف جهانی نفت و مشتقات آن در سال ۲۰۲۰ را حدود ۹۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده؛ این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی 101.5 میلیون بشکه در روز بود. در آمریکا مقدار نفت خام تولیدی انبار شده در مخازن نفتی کاهش یافته است. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مقدار انبارهای تجاری (و نه استراتژیک) در 20 نوامبر به 488 میلیون بشکه کاهش یافته است. انبارهای استراتژیک آمریکا بیشتر شده و به 263 میلیون بشکه رسیده است. صادرات نفت آمریکا به 2.83 میلیون بشکه در روز رسید که بالاتر از ماه اکتبر است و واردات کمتر شده و به 5.23 میلیون بشکه در روز رسید.


    در همین حال خودروهای برقی شرکت تسلا در زیر ذره بین اداره ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا قرار گرفت. یک اشکال فنی در سیستم تعلیق جلوی این خودروها مشاهده شده است. بخشی از روش های انبار کردن نفت خام به انبارهای شناور در فراساحل FPSO)) باز می گردد. شرکت کپل در این ارتباط قصد دارد که برای نوسازی تانکرهای مورداستفاده برای ذخیره سازی 100 میلیون دلار سرمایه گذاری کند. در همین حال ذخائر انبار شده گاز طبیعی آمریکا بر روی زمین در ماه نوامبر 18 میلیارد فوت مکعب کاهش یافته و به 3940 میلیارد فوت مکعب رسید.

    در منطقه پرمیان که یکی از مناطق تولید نفت خام و گاز شیل با هزینه نسبتا پایین در آمریکاست، شرکتها مجددا به برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در جهت توسعه چاه های نفتی و تولید مجدد مشغول شده اند. با کشف سه واکسن کووید-19 حالا امیدواری به افزایش تقاضا برای نفت و گاز و سپس بالارفتن قیمت نفت خام در 2021 در آمریکا بیشتر شده است. سهام شرکت های اکتشاف و استخراج فعال در نفت و گاز شیل در بورس های مختلف آمریکا در این روزها بشدت رشد کرده اند.

  4. بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان اعلام کرد که این کشور برنامه ریزی کرده است تا 2030 تولید خودروهای سواری با موتور احتراق داخلی را متوقف کند. این به معنای آن است که مصرف سوخت های فسیلی که در بخش حمل ونقل همچنان قابل توجه بود، به تدریج در این کشور کاهش می یابد.

  5. قیمت یکی از رمز ارزهای مهم یعنی بیت کوین به بالاترین مقدار خود در سه سال اخیر یعنی 16803 دلار رسید. بالاترین قیمت بیت کوین مربوط 17 دسامبر 2017 به قیمت 20089 دلار بود.

  6. به دلیل کاهش واردات برق افغانستان از ازبکستان، 80 درصد از کارخانجات کابل تعطیل شدند.

  7. قیمت مس در بازار بورس لندن به بالاترین سطح از سال 2014 رسید. هر یک تن مس به قیمت 7360 دلار آمریکا معامله شد. در ماه مارس امسال در اوج موج اول شیوع کرونا قیمت هر تن مس به پایین ترین مقدار یعنی 4370 دلار رسید. مس علاوه بر صنایع الکترونیک، در بخش تاسیسات انرژی های تجدیدپذیر نیز کاربرد دارد. بنظر می رسد که تقاضا برای مس با کشف واکسن کووید-19 بیشتر نیز شود.

    شیلی اولین کشور تولید کننده مس در جهان در نظر دارد که تولید مس در 2021 را افزایش دهد. در یک تحول دیگر، در شرق دور و در کنار اقیانوس آرام، روسیه قصد دارد که با سرمایه گذاری 2.2 میلیارد دلاری یک کارخانه تولید فلزات تاسیس نماید. این کارخانه با تولید ورق فولادی مواد اولیه ورودی برای شرکت کشتی سازی را تامین می نماید. شرکت کشتی سازی ژوزدا (Zvezda) با ساخت کشتی های مخصوص حمل و نقل در دریاهای نزدیک به قطب شمال در توسعه و تولید نفت و گاز و انتقال آن سهیم می شود. جالب است که رسنفت شرکت معظم نفتی روسیه این سرمایه گذاری را به عهده دارد. تولید کارخانه سالانه 1.5 میلیون تن ورق فولادی و لوله است.

  8. در اکثر بازارهای شرق آسیا پیش بینی می شود که تا 2030 هزینه تولید الکتریسیته از انرژی های تجدیدپذیر کمتر از زغال سنگ شود. وود مکنزی در گزارش خود این نکته را منعکس کرده که هزینه سطح بندی شده الکتریسیته (LCOE) که هزینه های ساخت و عملیات یک نیروگاه زغال سنگی را شامل می شود، می تواند تا به مقدار 16 درصد 2030 بیشتر از هزینه های تولید الکتریسیته از طریق انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد شود. در حال حاضر هزینه سطح بندی شده تولید الکتریسیته توسط انرژی های پاک کمتر از زغال سنگ ( ونه نفت و یا گاز) در استرالیا و هند است. بخش پژوهشی بلومبرگ (BNEF) معتقد است که تولید انرژی خورشیدی و ذخیره سازی آن در باتری در آسیا ارزانتر از هر روش دیگری برای تولید الکتریسیته بجز در ژاپن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین