ماجرای استعفای معاون وزیر بهداشت؛ از گمانه زنی تا استقبال!

گروه اجتماعی الف،   3990901042 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند هنوز معلوم نیست اختلاف معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با وزیر را باید ناشی از یک اختلاف نظر کارشناسی دانست یا ماجرا به امر دیگری بر می گردد اما برخی دانشمندان حوزه پژوهش های پزشکی نیز عملکرد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت را دارای اشکالات اساسی می دانند و معتقدند اگر اختلاف کارشناسی دلیل استعفای آقای ملک زاده بود او باید زودتر استعفا می کرد.

ماجرای استعفای معاون وزیر بهداشت؛ از گمانه زنی تا استقبال!

شب گذشته معاون تحقیقات و فناوری  وزیر بهداشت با انتشار نامه ای تند و تیز اعلام کرد که از سمتش استعفا می دهد و در این نامه به شدت از وزیر بهداشت انتقاد کرد. حال سوال اینجاست که این استعفا را صرفا باید اختلاف سلیقه بین دو مدیر تعبیر کرد یا اینکه دلایل این استعفا فراتر از دلخوری های شخصی است؟

به گزارش الف، نقطه شروع این درگیری به حرف های اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت برمی گردد. او با انتقاد از وضعیت تحقیقات پزشکی در ایران، گفته بود: «در تمام دنیا منابع را در بخش تحقیقاتی صرف می کنند که نتیجه آن، راهکاری برای گشودن گرهی از نظام ارائه خدمت باشد. نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور در این راستا چه کرده است؟ در مورد کووید۱۹، یک مدل به بنده بدهید که پیش بینی ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش بینی ها هم درست نبوده است.»

او انتقاد کرد: «۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می شود که به کار نمی آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آنها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم خرد با چنین یافته های شکسته ای می تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده است و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.»

قابل پیش بینی بود که رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت نسبت به این اظهارنظرها موضع گیری کند، اما انتظار نمی رفت که این واکنش در حد استعفا و آن هم با انتشار چنان نامه تندی خطاب به وزیر بهداشت باشد.

او در نامه ای آتشین و در پاسخ به انتقادات وزیر بهداشت گفته است: «بدین وسیله مراتب استعفای خود از مسئولیت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را به دلایل زیر اعلام می‌دارم. ابتدا مدیریت بسیار غلط، پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید. همچنین اظهارات غير علمي و ناشی از شتابزدگی جناب عالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده اید. همچنین ادعاهای بی اساس جناب عالی و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد این جانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنين دفاع و اقدام جناب عالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در دراز مدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره مندی از درمانهای پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد. دلیل دیگر استعفا نیز عدم درک درست شما از تحقیق و پژوهش و اهمیت آن و نیز نادیده گرفتن تمام فعالیتهای علمی و پژوهشی محققان علوم پزشکی طی هفت سال گذشته است که در سخت ترین شرایط تحریم و امکانات بودجه‌ای، به بالاترین سطح تولیدات کمی و رشد کیفی و استناد به مقالات نسبت به گذشته رسیده اند.»

استقبال برخی دانشمندان سلامت از استعفای معاون وزیر

ملک زاده خودش هم قبلا در دوران ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر بهداشت فعالیت کرده و همچنین در دوران صدارت دکتر حسن هاشمی، وزیر قبلی بهداشت نیز در همین پست معاونت تحقیقات مشغول به کار بود. درواقع او با تغییر وزیر بهداشت، در سمتش ابقا شد. او خودش هم سابقه زیادی در حوزه های پژوهش های علمی بخصوص در حوزه گوارش دارد. به نظر می رسد او از اینکه این چنین به شکل علنی مورد انتقاد شدید قرار گرفته، بسیار برآشفته شده است.

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، تلویحا از موضع معاون وزیر بهداشت انتقاد کرده و همگان را به رعایت اعتدال دعوت کرده است. او عنوان کرده است: « نوآوری، علم و فناوری، طب سنتی و مکمل، سلامت، مقابله مبتنی بر شواهد با کرونا، جملگی میان دولبه مقراض افراط و تفریط، نفی و انکار، خصلت ها و منیت ها گرفتار است، اما بر سبیل اعتدال می مانیم و به یکسو کشانده نخواهیم شد. در طریقت ما کافریست رنجیدن!»

در این بین، برخی دانشمندان حوزه پژوهش های پزشکی نیز از رفتن دکتر ملک زاده استقبال کرده و آن را به نفع حوزه تحقیقات و فناوری دانسته اند. دکتر موید علویان، چهره شناخته شده نظام سلامت و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز از این استعفا استقبال کرده و گفته است: «حوزه پژوهش باید به نیازها پاسخ درست و سریع بدهد، اما تا به حال نتوانسته راهنمای دقیقی باشد. تشکیل اطاق مستندساز متشکل از افراد مرتبط برای جمع آوری مستندات علمی که شبانه روزی کار کنند و تجارب دنیا را به سیاستگزاران در دولت و وزارت بهداشت منعکس نمایند تا اشتباهات کمتری صورت گیرد، باید جزو اولویت‌های مهم باشد.»

او از نحوه توزیع بودجه های پژوهشی نیز انتقاد کرده و خطاب به وزیر بهداشت گفته است: «حال که تغییری مثبت در وزارت بهداشت ایجاد شده، آن را بارقه نوری در تاریکی آنچه در سال‌های اخیر رخ داده می دانم و از حضرتعالی تقاضا دارم به جای پاسخ دادن به ادعاهای واهی مطروحه، نسبت به تشکیل "کمیته عالی"  بررسی عملکرد معاونت محترم تحقیقات و فن آوری، تضاد منافع در شرکت های دارویی وابسته و ارتباط آن با فرضیه موثر بودن داروی سووداک در درمان کرونا و آسیبهایی که مردم از این طریق متحمل شدند، جهت گیری تحقیقات علوم پزشکی و توزیع بودجه های پژوهشی در مراکز کشور و عدم توجه به الگوهای اخلاق در پژوهش، ضمن بررسی دقیق تمام اسناد و اقدامات انجام شده بتوانید به حقایق لازم دست یابید تا ان‌شاءالله در آینده از بروز این موارد پیشگیری شود.»

تاثیر استعفای معاون وزیر بر حوزه تحقیقات پزشکی

برخی دیگر از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که استعفا در شرایط فعلی نمی تواند دردی از مشکلات تحقیقات پزشکی در ایران دوا کند و نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است.

دکتر رضا توانخواه، کارشناس علوم آزمایشگاهی که سال ها در حوزه پژوهش های پزشکی فعالیت کرده است، در گفتگو با الف به وضعیت پژوهش های پزشکی در ایران و تبعات استعفای معاون وزیر می پردازد و می گوید: «وضعیت تحقیقات پزشکی در ایران، نه به آن سیاهی است که وزیر بهداشت ترسیم کرده و نه آن شرایط عالی است که معاون وزیر بهداشت توصیف کرده است. ما یک صدم بودجه های تحقیقات پزشکی در کشورهای توسعه یافته را هم نداریم و در این شرایط نباید انتظار معجزه داشت. البته با همین دست خالی و با وجود تحریم ها، کشور ما توانسته است در برخی حوزه های تحقیقات پزشکی مثل درمان ناباروری، قلب و عروق، پیوند اعضا و علم ژنتیک به دستاوردهای مهم و عملیاتی برسد.»

او یادآور می شود: «برخی تحقیقات پزشکی در ایران، بدون کاربرد رها می شود و نتایج آن هم در سطح تئوری و ارائه مقاله باقی می ماند. نحوه توزیع بودجه های پژوهشی نیز عادلانه نیست. اینها انتقادات برحقی است که اغلب پژوهشگران نسبت به آن گلایه مندند. در عین حال استعفا در شرایط خطیر فعلی، کمکی به حوزه تحقیقات نمی کند. با توجه به عمر کوتاه باقی مانده از دولت فعلی، هر معاون تحقیقاتی هم که منصوب شود، نمی تواند در این مدت کوتاه باقیمانده، تغییر و تحولی در این عرصه ایجاد کند.»

همچنین دکتر علیرضا عطاریان، متخصص میکروبیولوژی که سال ها در حوزه درمان بیماری های عفونی تحقیق کرده است، در گفتگو با الف تاکید می کند: «تشکیل کمیته های علمی قوی متشکل از اساتید مطرح در حوزه  پژوهش های پزشکی می تواند موجب ارتقای این حوزه شود. این اتفاق باعث می شود که استعفای یک فرد و حتی تغییر دولت نتواند تاثیری در برنامه های بلندمدت حوزه های پژوهش پزشکی داشته باشد. این روزها ما نیاز داریم که خرد جمعی برای پیشبرد حوزه تحقیقات پزشکی، بیشتر جدی گرفته شود.»

او خاطرنشان می کند: «هیچ فردی نمی تواند دستاوردهای حوزه پژوهش های پزشکی در ایران را نادیده بگیرد و یا اینکه آن دستاوردها را به تلاش خود نسبت دهد. هر دو دیدگاه غلط است. مجموعه دانشمندان ایرانی در طی چند دهه اخیر توانسته اند که حوزه پژوهش پزشکی را ارتقا دهند که این موضوع هم ارتباط چندانی به شکل مدیریت در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ندارد، بلکه بیشتر محصول اراده و دانش خود محققان ایرانی است. چه بسا اگر حمایت می شدند، نتایج بسیار شگفت انگیزتری را شاهد بودیم.»

گمانه‌زنی‌های پشت پرده یک استعفا

عده ای از منتقدان دکتر نمکی می گویند انتقاد وزیر بهداشت از کارکنان وزارتخانه خودش، شاید نوعی فرافکنی برای فرار از آثار مشهود موج سوم کرونا باشد. البته عده دیگری هم می گویند تغییر در هر مجموعه، یک امر ضروری است که می تواند آن مجموعه را احیا کند و به آن خون تازه ای تزریق کند. برخی دیگر از صاحبنظران نظام سلامت نیز با انتقاد جدی نسبت به استعفای دکتر ملک زاده، می گویند استعفای معاون وزیر در شرایط خطیر فعلی، نوعی شانه خالی کردن از نتایج مدیریت کرونا در 9 ماه گذشته است؛ به گونه ای که دکتر ملک زاده می خواهد در چند ماه مانده به پایان کار وزارت بهداشت، خود را مبرا از نتایج پیش آمده جلوه دهد. 

 منتقدان می گویند اینکه استعفای معاون وزیر را به عملکرد وزارت بهداشت در مدیریت پاندمی کرونا نسبت دهیم نیز تحلیل غلطی است، زیرا اگر چنین فرضی درست باشد، معاون وزیر باید قبل از انتقادات تند نسبت به نحوه عملکردش از سمتش استعفا می داد و نه اینکه دقیقا زمانی استعفا دهد که کارنامه کاری اش مورد انتقاد قرار می گیرد.

به هر حال هرکدام از این فرضیه ها که غلط یا درست باشد، باید دید که در چند ماه باقیمانده تا پایان دولت فعلی، آیا حوزه پژوهش پزشکی با رفتن معاون تحقیقات دچار دگرگونی می شود و یا اینکه در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید. 

 

دیدگاه کاربران

حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۶۹۶۱۶۹۱۲:۲۲:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱
متاسفانه از زمان سرایت و همه گیری کرونا فقط بوسیله آزمون و خطا عمل کردیم ملتی مینالد از درد و رنج وخط فقر خویش ::خواجه در بند اینکه مبادا بر هم خورد خط ریش
ناشناس۱۶۹۶۳۱۳۱۳:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱
علم کردن طب سنتی در قضیه کرونا هیچ توجیه علمی ندارد.
ناشناس۱۶۹۶۳۳۸۱۳:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱
طب سنتی خرافات است. چطور وزیر بهداشت به خودش جرات داده که ورود آن را به حوزه کرونا رسمیت ببخشد؟
ناشناس۱۶۹۶۴۴۰۱۴:۵۲:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱
طب سنتی تنها راه ورود افراد فاقد صلاحیت، تحصیلات و تخصص آکادمیک را در عرصه علم پزشکی باز می کند.
ناشناس۱۶۹۶۵۷۸۱۶:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱
استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی در ایران سابقه 7 هزار ساله دارد.
ناشناس۱۶۹۶۵۲۰۱۵:۳۵:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱
ته طب سنتی می رسد به روغن بنفشه!
ناشناس۱۶۹۷۳۴۳۰۹:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۲
شما كه اينقدر حكيمانه(!) نظر ميدهيد اولا بفرماييد كه طب مدرن به كجا مي رسد؟ ثانيا بفرماييد كه موضوع چيه كه كشوري مثل چين كه كرونا را مهار كرده و علنا اعلام كرده كه طب سنتي اش نقش خيلي مهمي در اين موضوع داشته شوت تشريف داشته
ناشناس۱۶۹۶۵۳۲۱۵:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱
از ما بهتران از داروهای گران قیمت چند ده میلیونی خارجی و امکانات مدرن استفاده می کنند. طب سنتی هم مخصوص فقیران و مستضعفین است.
ناشناس۱۶۹۶۶۰۶۱۶:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱
طب سنتی و اسلامی با کمترین هزینه بیماران کرونایی را درمان می کند اما طب نوین با داروهای چند میلیونی خارجی از درمان کرونا ناتوان است.
ناشناس۱۶۹۶۵۳۸۱۵:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
علم با شبهه علم قابل جمع بستن نیست.
ناشناس۱۶۹۶۵۸۸۱۶:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱
بیماران بسیاری با استفاده از داروهای گیاهی خوب شدند ولی متاسفانه کسانی که خودشان را به داروهای شیمیایی سپردند بیشتر شون فوت شدند.
ناشناس۱۶۹۶۶۰۲۱۶:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت بیش از 40 شکایت از شخص آقای ملک زاده به کمیسیون اصل 90 در ماه های گذشته واصل شده است آقای ملک زاده باید پاسخگو باشند.
دکتری فلسفه۱۶۹۷۱۲۱۰۰:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲
آخه تو از مبانی فلسفی طب سنتی می دونی؟؟؟ ابن سینا ابتدا فلسفه نوشت و بعد براساس اون طب نوشت . برو کتاب بخون . درس خوندن و مطالعه نمی کشت .
ناشناس۱۶۹۷۳۱۷۰۸:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۲
شما از اثرات طب سنتی ظاهرا هیچ نمی دانید و چون نمی دانید آن را خرافه می نامید. لطفا افراط و تفریط را کنار بگذارید. پدر من با داشتن کارسینومای حنجره با کمک طب سنتی 5 سال به حیات خود ادامه داد در حالیکه پزشکان از زمان تشخیص نهایتا 3 ماه برای او طول عمر تصور می کردند.
ناشناس۱۶۹۶۳۴۸۱۳:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱
وزیری که از حالا ( که نه به دار است و نه به بار است) این همه ادعا در مورد ساختن واکسن کرونا بکند و آن را معرکه بداند، واضح است که دیدگاه علمی ندارد.
ناشناس۱۶۹۶۳۵۱۱۳:۵۶:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱
اگر قرنطینه مربوط به جنگ جهانی دوم بود، پس چرا حالا بعد از 9 ماه به این نتیجه رسید ه اید که آن را اجرا کنید؟
ناشناس۱۶۹۶۴۳۵۱۴:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱
تمام کارهای این کشور بر پایه خطا و آزمون بنا نهاده شده است. ای کاش بعد از این همه خطا و آزمون حداقل تجربه ای هم حاصل و مدون می شد تا منابع انسانی و مالی کشور دیگر ضایع نمی شدند.
ناشناس۱۶۹۶۳۶۴۱۴:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱
آقای روحانی و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند: 1) چرا از عزاداریها و تجمعات جلوگیری نکردند؟ 2) چرا مدارس را 15 روز زودتر و با اختیار حضور دانش آموزان باز کردند؟ 3) چرا این محدودیت هایی که امروز اجرایی شد را یک ماه پیش اجرا نکردند؟
ناشناس۱۶۹۶۵۹۵۱۶:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱
مردم عراق در روز اربعین راهپیمایی میلیونی برگزار کردند یک هفته بعد کربلا سفید شد و تعداد فوتی های کرونا صفر شد اما در ایران عزاداری محرم و صفر تعطیل شد اما در روزهای بعد تعداد فوتی های کرونا 3 برابر شد !
ناشناس۱۶۹۷۳۱۰۰۸:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۲
چرا از شمال رفتن مردم برای جوج زدن و در ساحل هوا کردن جلوگیری نکردند
ناشناس۱۶۹۶۴۸۲۱۵:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱
مافیای واردات دارو چه غوغایی میکنه تو این پیج!
ناشناس۱۶۹۶۵۰۸۱۵:۲۹:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱
تعداد جان باختگان کرونا در امریکا و اروپا و ایران و غیره نشان داد که طب رایج از پیشگیری و درمان کووید 19 عاجز است اما تجربه کشورهای چین و ژاپن و تایلند نشان می دهد که طب سنتی توان پیشگیری و درمان کرونا را دارد.
ناشناس۱۶۹۶۶۰۵۱۶:۲۲:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
ماه دیگر واکسن کرونا وارد بازار می شود.
ناشناس۱۶۹۶۳۱۷۱۳:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
درود بی کران بر این معاون محترمی ، که ذلیل و اهل تملق نبوده و حاضر نشد میز معاونت را به قیمت تحقیر خودحفظ کند.
ناشناس۱۶۹۶۵۱۶۱۵:۳۴:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱
ایران ماده اولیه استامینوفن را نمی تواند بسازد. چطور وزیر با تبلیغات و بزرگنمایی خبر ساخت واکسن کرونا می دهد؟
ناشناس۱۶۹۶۵۸۲۱۶:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱
عزیزم استامینوفن قبلا"ساخته شده مثل اینکه شما دوست دارید چرخ را دوباره اختراع کنید !!!
ناشناس۱۶۹۶۷۰۵۱۷:۴۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱
این آقای ملک زاده همانی نبود که روزهای اول کرونا معتقد به ایمنی گله ای بود؟! حالا به وزیر نسبت میدهد.
نجیب۱۶۹۶۷۸۷۱۸:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
از اول دوره هاشمی خورده و خورده و خورده حالا به مرز ترکیدن رسیده و استعفا داده. عامل اصلی انقراض نسل ایرانی ها همین ملک زاده بوده و هست. تماما متمرکز بوده بر نابارور کردن ملت ایران و عقیم سازی مردان. یواش یواش نتیجه اش رو داریم می بینیم. پیر شدن جمعیت و مردن همه با یک ویروس.
ناشناس۱۶۹۷۰۰۸۲۲:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
حق با دکتر ملک زاده است. وزیر بهداشت بیربط و غیر علمی سخن گفته.
ناشناس۱۶۹۷۰۴۷۲۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱
ملک زاده گفت ایمنی گله ای باید ایجاد بشه حالا باید بخاطر مرگ هموطنامون اعدام بشه
ناشناس۱۶۹۶۱۷۱۱۲:۲۴:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱
روزانه میانگین 470 نفر فوتی کرونا داریم با این شرایط آقای روحانی هم اگر استعفاء نمایند به تقوا نزدیک تر است.
ناشناس۱۶۹۶۳۶۷۱۴:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱
لطفا حکم شلاق و فلک برای نقض کنندگان پروتکل های اعلامی را در محل اجرا کنید برای مواردی که با جان و سلامتی مردم ارتباط دارد باید از قوه قهریه کمک گرفت
ناشناس۱۶۹۶۱۷۴۱۲:۲۶:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱
دولتمردان در شروع کرونا بزرگراه افتتاح میکردند و مردم تشویق به مسافرت می کردند و اگر جلویشان را نگرفته بودند سهمیه بنزین اضافه نوروزی تصویب کرده بودند این مسولان و مدیران ریشه کنی کرونا را به عهده گرفته اند
سعید۱۶۹۶۱۷۵۱۲:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱
آقای نمکی دقیقا کاری را انجام می دهد که به خاطرش وزیر شده. صرفا حرف زدن مطمئن باشید اگر هر کار دیگری از وزیر بهداشت دوران کرونا مورد انتظار بود هرگز او را وزیر نمی کردن. مواضع متناقض و خنثی و سردرگم او نشانگر این است که تنها حرف هایی که به او گفته شده را طوطی وار تکرار می کند در نتیجه نباید از او انتظاری بیش از این هم داشت.
ناشناس۱۶۹۶۱۸۶۱۲:۳۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱
اقتصاد ایران 450 میلیارد دلار ارزش دارد و اگر مبنا را بر اساس این اقتصاد در نظر بگیریم بودجه برای تحقیقات کافی است ولی اگر مثلا اقتصاد 2 تریلیون دلار ارزش داشت ولی بودجه تحقیق همین مقدار فعلی بله آن وقت می شد گفت کم تخصیص داده می شود
ناشناس۱۶۹۶۱۹۴۱۲:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱
لطفا بی جهت دکتر نمکی را تطهیر نکنید خون تمام این عزیزانی که مردن را باید به پای دکتر نمکی و دولت نوشت تمام
ناشناس۱۶۹۶۳۷۴۱۴:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱
خون تمام کسانی که درجهان از کرونا مردن رو هم به نام دکترنمکی بنویس داداش !!!! یه کم منطق هم بد نیست .
ناشناس۱۶۹۶۸۷۰۲۰:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱
مرگ بیقیه مردم دنیارا هم به پای دولتمردان ان کشور ها بنویس
ناشناس۱۶۹۶۲۱۰۱۲:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
ایشان در چند سال معاونتشان هر 4 روز یک مقاله علمی منتشر کرده اند یاد استاد خودم افتادم که برای نمره توقع داشت ماشینش را بشورم.
لعیا۱۶۹۶۵۶۵۱۵:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱
بیشتر اساتید عزیز همین گونه اند
ناشناس۱۶۹۶۲۳۴۱۲:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱
بعنوان یک عضو هیئت علمی میگویم ناگفته های زیادی وجود دارد. آقای دکتر ملک زاده در سال 1394 در کشور مطالعه ای به نام کوهورت پرشین را در 20 نقطه کشور شروع کردند که جز هدر رفت میلیاردها تومان پول ثمره دیگری نداشته است. ایشان در حالی که معاون پژوهشی وزارت خانه بوده اند از رانت دولتی استفاده کرده و خود مسئول انجام این مطالعه شده اند که به گفته بسیاری از صاحبنظران تخصصی اولی ترین اصول تحقیق در انجام آن رعایت نشده است و ثمره آن جمع آوری داده هایی بوده است که جز به چند مقاله دسته چندم با یافته های تکراری به چیز دیگری منتج نمی شود. توجه دیوان عدالت اداری و سایر سازمان هایی که در زمینه بیت المال مسئول هستند را به این هدررفت عظیم مالی و نیرو انسانی جلب می کنم. ای کاش این فرار رو به جلو و استعفا همراه با پاسخگویی همراه باشد. persianchort.com
امیر۱۶۹۶۲۳۹۱۲:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
حق با نمکی بود. تحقیقات فعلی فقط ویترینی است که مردم را امیدوار کند. به درد امیدواری می خورد. به درد مردم نمی خورد. مقاله دادن های بی جهت فقط باعث اتلاف وقت است.
سعید۱۶۹۶۲۷۳۱۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱
این فرار به جلوست،اون کسی که بنا به گفته احمدی نژاد پول گرفته وروی 3500 نفر ایرانی آزمایش انجام داده احتمالا ایشونه این بابا قبل از فرار باید محاکمه بشه
ناشناس۱۶۹۶۳۶۶۱۴:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
ته دلش کلی هم به ریش ملتی که داروها رو روشون آزمایش کرده خندیده
ناشناس۱۶۹۶۵۰۵۱۵:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱
دکتر قانعی نیز با ایشان همدست است
ناشناس۱۶۹۶۳۱۵۱۳:۳۹:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱
احتمالا ایشان با توشه ای که اندوخته اند بزودی فرار مغزها شوند
امید۱۶۹۶۵۷۰۱۶:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۱
نخبه هستند با این همه مقالات چاپ شده
ناشناس۱۶۹۶۳۳۶۱۳:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱
احتمال پناهندگی ایشان وجود دارد
ناشناس۱۶۹۶۴۳۱۱۴:۴۵:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
از اول دو تابعیتی نمی بود اصلا قبولش نمی کردند
ناشناس۱۶۹۶۴۹۳۱۵:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱
با خدماتی که ایشان داشته تا حالا تابعیت گرفته احتمالا و نیازی به این کار ندارن.
ناشناس۱۶۹۶۵۲۶۱۵:۳۸:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱
ایشان جزو دانشمندان برتر دنیا هستند و نیازی به پناهندگی ندارند دوست من! با رزومه بسیار بسیار قوی که ایشان دارند تمام کشورها ارزو میکنند که ایشان تقاضای مهاجرت به ان کشور را بدهد.
ناشناس۱۶۹۶۹۲۳۲۰:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱
تراوشات سمی ذهن ایشان مانند ابتلای ۳۰ میلیون ایرانی و ایمنی گله ای معنایش کشاندن یک ملت به مسلخ است نه دانش .چرا نمی اندیشید.
ناشناس۱۶۹۶۹۲۸۲۰:۵۶:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۱
اگه دانشمند بودند هرگز معاون وزیر نمیشدند
ناشناس۱۶۹۶۳۴۲۱۳:۵۳:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱
حتما بار خودش را تا حالا بسته و ان شا ا... از بازنشستگی در اروپا یا آمریکای شمالی لذت خواهند برد
ناشناس۱۶۹۶۴۲۹۱۴:۴۴:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
کمیسیون اصل 90 مجلس قراره به تخلفات ایشان رسیدگی کنه
ناشناس۱۶۹۶۳۷۵۱۴:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱
می دانیم دکتر ملکزاده جز 1 درصد دانشمند مطرح در دنیا هست؟
ناشناس۱۶۹۶۴۲۸۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱
اگر بقیه دانشمندان نیز معاونت تحقیقات یک کشور 85 میلیونی مدرک گرا بودند ایشان آخرهم نمی شد
ناشناس۱۶۹۶۹۱۷۲۰:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۱
بله با اجبار دانشجویان بدبخت به قرار دادن اسم ایشان در مقالات. خوب سوراخ دعا را پیدا کرده اند
ناشناس۱۶۹۶۳۹۰۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱
سیستم پزشک سالار وزارت بهداشت حالا حالا ها اصلاح پذیر نبست
ناشناس۱۶۹۶۴۲۳۱۴:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
اون تافته هاي جدابافته كه ميگن اين ملك زاده كله گنده اونهاست!!!! يكي ازدلايل زياد بودن تلفات كرونا ، كمبودوگراني پزشك درمناطق مختلف است كه دست پخت همين ملك زاده هاي حاكم برنظام سلامت اين مملكت است.
ناشناس۱۶۹۶۴۳۴۱۴:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱
چهره ایشان منویاد پسر دکترحسابی می اندازه
ناشناس۱۶۹۶۵۵۴۱۵:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱
حرکت دکتر ملک زاده عزیز ؛ حاصل خود برتر بینی و انتقاد ناپذیری ایشان است + نداشتن مرام و معرفت در این روزهای سخت /
ناشناس۱۶۹۶۵۶۷۱۶:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱
ظاهرا کاردستی ایشان در مجمع تشخیص مورد ارزیابی قرار گرفته و دکتر نمکی بوسیله انتقاد از ایشان اعلام برائت نمودند
ناشناس۱۶۹۶۵۷۳۱۶:۰۳:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱
ایشان هم مانند دکتر نمکی از صنف داروسازان کشور هستند
دکتر س م ا۱۶۹۶۵۷۷۱۶:۰۴:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۱
سلام اگر به دور از حب و بغض ها و احساسی سخن گفتن ها سخن بگوییم و عملکرد افراد را نقد کنیم، بهتر است شرایط موجود و توانمندی های حاصل شده و همزمان با آن ایرادات و اشتباهات را در کنار هم نظر بگیریم. ما در حال دریافت فشار حداکثری درونی(ساختارهای نامناسب فرهنگی، اقتصادی و سوء مدیریت های فردی و اجتماعی) و برونی(تحریم و موج های پیاپی کرونای وارداتی) هستیم. اینکه با امکانات موجود تحقیقات علمی انجام شده قابل اتکا است که باید باشد و صد البته نیاز به نقد منصفانه، بی طرفانه و کارشناسانه دارد. درباره طب (سنتی) ایرانی هم همانند استاد دکتر ولایتی، استاد دکتر سیم فروش و استاد دکتر گلشنی(عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)؛ معتقدم که مدل های آکادمیک آن که با انتخاب دانشجو در مقطع دکترای تخصصی از میان پزشکان و داروسازان در دانشگاه ها ایجاد شده است می تواند قابل اتکا و استناد باشد. این مدل از سال 1386 ایجاد و منجر تولید مقالات متعدد بین المللی و به صورت طب تلفیقی (Integrative Medicine) در حال ادامه مسیر است.
ناشناس۱۶۹۶۵۹۰۱۶:۱۲:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱
همین وعده وزیر که در آینده نزدیک در مورد کرونا دنیا را به حیرت وا میداریم کافبیست که ایشان را در کنار احمدی نژاد قرار دهیم که مدعی شکست هسته اتم توسط یک دانش آموز شد . واکسن آنفلوانزای فصلی که ساختش شناخته شده را نتوانستند تا کنون بسازند حالا قول داده اند سال آینده .
ناشناس۱۶۹۶۶۰۳۱۶:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱
موضوع هرچه هست كشور ما از بحران كرونا جزء كشورهايي است كه بيشترين تلفات وكمترين مديريت كرونا انجام شده
مر۱۶۹۶۶۲۸۱۶:۴۲:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱
پزشکی که بعد از بیمارستان در مطب طبابت میکند عملکرد پژو هشی ندارد. محقق در زمینه پزشکی با پزشک با تجربه دو مقوله متفاوت است. دانشگاههای پزشکی ظرفیت تحقیقاتی آنان صرفا مبتنی بر تجارب بالینی است.
ناشناس۱۶۹۶۶۴۴۱۶:۵۳:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۱
وزیر فقط دکتر قاضی زاده هاشمی. اگر سرکار بود تا الان کرونا جمع شده بود
م م۱۶۹۶۷۴۹۱۸:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱
خود مسئولین که تا عطسه میکنند برا درمان اگر تحریم نباشند میرن اروپا پس با چه توجیهی میخواهید کرونا را با طب سنتی مزخرف درمان کنید ؟
ناشناس۱۶۹۶۷۶۰۱۸:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱
اگر روز اول قم و گيلان قرنطينه كامل مي شد و تمام امكانات كشور به اين دو استان گسيل مي شد هم جان و هم نان مردم تا اين حد تهديد نمي شد عملكرد كل وزارت بهداشت نمره قبولي نمي گيره اين بحران تعارف بردار نيست …
علی۱۶۹۶۷۸۲۱۸:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
رفتن ایشان جای خوشحالی دارد. انشاالله اتفاقات خوبی بیفتد. در این وضعیت از هرظرفیتی از جمله طب سنتی (با نظارت و برنامه) برای مبارزه با بیماری باید استفاده شود مخالفت شدید با طب سنتی یا خودبرتر بینی است یا ....؟!
ناشناس۱۶۹۶۷۸۴۱۸:۵۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱
معاون محترم وزیر شما توجه بفرمایید در کشور کدام وزارتخانه خوب کار می کند کشاورزی . صمت .علوم
ناشناس۱۶۹۶۸۷۵۲۰:۱۷:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱
تا دیروز هیچ کس این ملک زاده رو نمیشناخت حالا که از نمکی و دولت انتقاد کرده همه میشناسنش و همه تقصیرات را گردنش میندازن معاون تحقیقات در ایران هیچ قدرتی ندارد عزیزان من مقصر نمکی است من وشما که استخدامش نکردیم این ادم را و صفر تا ۱۰۰ این فاجعه به عهده نمکی و دولت و مسئولین است
علی۱۶۹۶۸۸۹۲۰:۲۹:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
ای کاش دکتر نمکی هم استعفا می داد مردم تکلیف خودشان را با کرونا مشخص می کردند
ناشناس۱۶۹۶۸۹۱۲۰:۲۹:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱
بزودی با کسانی که هنوز زنده مانده اند با شدت برخورد خواهد شد. خخخخخ هاهاها
ناشناس۱۶۹۷۰۸۷۰۰:۰۱:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲
انتقادات و صحبت های هر دوبزرگوار به جاست...تحقیقات خوب داریم بی کیفیت هم داریم...اما دعوای دو آدم علمی وسط این فاجعه کرونا شایسته نیست اون هم رسانه ای اش
ناشناس۱۶۹۷۱۴۸۰۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۲
نمکی باید استعفا بدهد . آمار کرونا در کشور قابل قبول نیست
هیات علمی۱۶۹۷۲۳۷۰۷:۵۳:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲
فقط نگاهی به گوگل اسکولار این شخص بیاندازید. از سال 2019 تا الان با وجود اینکه معاون وزیر بودند و این همه مسئولیت داشتند، حدود 170 مقاله ISI چاپ کرده اند! من به سختی در سال یک مقاله چاپ می کنم... قضاوت با خودتون.
ناشناس۱۶۹۷۳۲۰۰۸:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۲
همین که در روزمه اش وزیری در دولت هاشمی رو داشته برای شناختن شخصیتش کافیه.
ناشناس۱۶۹۷۵۰۱۱۰:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۲
همچین معاونی هرگز بدرد کشور ما نمیخوره کسی که انتقاد به حق مدیر ارشد خودش را برنتابد معلوم میشود ریگی در کفش دارد
ناشناس۱۶۹۷۵۳۰۱۱:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۲
زنده باد احمدی نژاد اگه بود
ناشناس۱۶۹۷۶۴۷۱۲:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۲
اصلا به نظر شما در این شرایط کرونایی که باید با تصمیمات به موقع عقلانی مشکل کرونا را همانند چین از سر راه برداریم ؛ وقت این دعواها و استعفاها و رها کردن کشور به حال خود است ؟!
صمصام۱۶۹۷۹۴۰۱۴:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۲
تردیدی نیست که طب سنتی میتواند برای درمان بسیاری از بیماریها حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد اما نمیتوان به طب سنتی برای درمان بیماریهایی مانند کرونا اعتنای جدی داشت .طب سنتی میتواند به سلامت بدن و بالابردن ایمنی بدن کمک شایانی بکند اما قطعا درمان اصلی بیماری کرونا لز طب سنتی ساخته نیست . معتقدم جایگاه طی سنتی باید به درستی تبیین شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین