فرار رو به جلوی آقای معاون با استعفای توئیتری

  3990901009 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از انتقادهای صریح نمکی از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، ملک‌زاده از این سمت استعفا داد، اما پشت پرده این استعفا چه بود؟

فرار رو به جلوی آقای معاون با استعفای توئیتری

فارس نوشت: چند روز قبل سعید نمکی وزیر بهداشت در نشستی با روسای مراکز درمانی استان اصفهان، پس از تشریح اقدامات مهم وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته و توضیح درباره محدودیت‌های جدید کرونا به نقش تحقیقات در این حوزه پرداخت و با انتقاد از این موضوع که طی سال‌های اخیر در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت اقدامات عملی چندانی صورت نگرفته و تحقیقات تنها منجر به انتشار مقالات شده است از این روند گلایه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به عنوان وزیر عمل‌گرا روی حرف مفت غش نمی‌کنم، گفت: اگر مقاله‌ای امروز مفید نبود کنار گذاشته می‌شود، اما باید بدانم فردا و فرداها می‌تواند مفید باشد. پولی که کشورهای دیگر برای تحقیقات می‌گذارند خیلی بیشتر از ما است، ولی یک بخش خصوصی هم در کنار آنها است تا تحقیقات کاربردی باشد، بنابراین از جامعه تحقیقاتی کشور انتظار دارم تحول بنیادین در نگاه به پژوهش داشته باشند که اگر این اتفاق نیفتاد این مقالات بی‌نتیجه است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز تحقیقات در کشور مساله‌محور و جامعه‌محور نیست، تاکید کرد که  "نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور چه کرده است؟ در مورد کرونا یک مدل به من بدهید که پیش‌بینی‌ها درست بوده باشد. تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت نداریم و تا زمانی که تحقیقات کشور مقاله‌محور باشد، راهگشای مشکلات نخواهند بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات بهره ببرد."

همین اظهارات نمکی نشان می‌داد که عملا وزارت بهداشت طی 8 ماهه گذشته در حوزه تحقیقات با مشکلات جدی مواجه بوده است، به طوری که وزیر بهداشت در همان روزهای ابتدایی بحران یعنی اواسط اسفند ماه این ماموریت را به معاون تحقیقات وزارت بهداشت می‌دهد که تحقیقات این معاونت به ریاست دکتر ملک زده باید در بحران کرونا به موضوعاتی نظیر سن ابتلا، دلایل ابتلای مردم به بیماری و تغییر رفتارهای ویروس، عوارض اجتماعی و ... تمرکز داشته باشد.

وزیر بهداشت در ادامه گلایه‌های خود در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این موضوع اشاره می‌کند که تاکنون هیچ پاسخی از این معاونت دریافت نکرده است و این درخواست پس از گذشت 8 ماه از شروع بحران در کشور بی پاسخ مانده است!

*تمسخر طب سنتی توسط معاون تحقیقات

گلایه‌های صریح نمکی در این جلسه باعث شد تا معاون تحقیقات وزارت بهداشت در حرکتی عجیب و به نوعی فرار رو به جلو متن استعفای خود را در شبکه‌های مجازی منتشر شد تا شاید از این طریق بتواند بر انتقادات وارده به عملکرد چند ساله‌اش سرپوش بگذارد؛ ناگفته نماند که با شروع بحران کرونا اغلب کشورهای شرق آسیا و حتی برخی از کشورهای اروپایی تیم‌هایی را مامور تحقیق در حوزه طب سنتی کردند تا از این طریق بتوانند از ظرفیت طب سنتی در حوزه درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده کنند حتی برخی از این کشورها توانستند با استفاده از این طب مکمل روش‌های خوبی برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا ابداع کنند. بر اساس برخی اظهارات محققان چینی درمان‌های طب سنتی توانست حدود 80 درصد در بهبود بیماران مبتلا به کرونا نقش داشته باشد.

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل فرصت سوزی کشورمان در حوزه  استفاده از طب سنتی در درمان کرونا حضور ملک‌زاده بر مسند معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بود، به دلیل اینکه وی نه تنها اعتقادی به حوزه درمان‌های مکمل نداشت بلکه در اظهاراتی جنجال برانگیز به تمسخر این حوزه پرداخته بود که همین موضوع با واکنش بسیاری از متخصصان این حوزه مواجه شد، در حالی‌که طبق سند ملی گیاهان دارویی مصوب 1392، 5 درصد از کل پژوهش‌های کشور باید در حیطه طب سنتی و گیاهان دارویی باشد، برخی شواهد نشان می‌دهد که بودجه‌ای بسیار ناچیز برای پژوهش‌های این حوزه در نظر گرفته شده بود.

این موضوع همه انتقادهای وارده به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در بحران کرونا نیست و چراغ سبز ملک‌زاده به برخی شرکت‌های دارویی برای واردات و تولید برخی داروهای شیمیایی که هنوز اثربخشی آنها به طور کامل تایید نشده است نیز جای بحث و بررسی دارد که در این مجال نمی‌گنجد.

*حمایت پزشک آقای روحانی از ملک زاده!

یکی دیگر از نکاتی که در ماجرای استعفای ملک‌زاده نباید از آن به سادگی گذشت، استعفای علی نوبخت نایب رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا بود که با این استعفا تلاش کرد حمایت‌های خود را از وزیر بهداشت سلب کند. هرچند که گلایه‌های چند روز گذشته نمکی نشان می‌داد برخی از اعضای ستاد کرونای وزارت بهداشت نه تنها همکاری لازم را برای مدیریت این بیماری نداشته‌اند بلکه فقط با نشستن بر مسندی به دنبال رسیدن به اهداف خود بوده‌اند، استعفای نوبخت آن هم در شرایطی که قرار است محدودیت‌های جدید کرونا در کشور اجرایی شود جای تأمل دارد و این سوال را در اذهان عمومی شکل می‌دهد که استعفای وی چیزی جز تلاش برای ضربه زدن به سلامت مردم و برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت بوده است؟

*چند سوالی که باید پاسخ داده شود!

پس از استعفای ملک زاده سید موید علویان استاد بازنشسته دانشگاه و دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت از این اتفاق استقبال کرده و به مرور چند نکته پرداخته است که لازم است دکتر ملک‌زاده پاسخی شفاف به آنها ارائه دهد.

1. بحث شفاف نبودن بودجه‌های تحقیقاتی نیماد و عدم توزیع عادلانه بودجه‌های پژوهشی در کشور.

٢. بحث تصدی همزمان دو شغل از سوی برخی مسوولین و تضاد منافع و تاسیس شرکت های دارویی و رانت در فروش داروی مایجتاج مردم.

٣. بحث اعلام ایمنی گله ای به عنوان یک سیاست اشتباه در کنترل کرونا که منجر به مرگ بسیاری از ایرانیان تا امروز شده است.

۴. عدم مشخص بودن جهت‌گیری تحقیقات کرونا و عدم پیگیری اولویتهای مهم در پاسخ به سوالات مهم اپیدمیولوژیک و تمرکز بر کارآزمایی‌های بالینی و عدم توجه به لزوم ملحق شدن به طرحهای تحقیقاتی در زمینه واکسن با کشورهای اروپایی و آمریکایی و چین و روسیه. این کوتاهی در عدم ملحق شدن به طرحهای تحقیقاتی جهانی در واکسن کرونا و تمرکز بر افزایش مطالعات کازمایی بالینی یک اشتباه تاریخی است و باید پیگیری حقوقی شود.

5. بحث عدم توجه به اخلاق در پژوهش های صورت گرفته در مراکز وابسته به معاونت تحقیقات و ایجاد الگوی نامناسب مبارزه با تقلب در بین پژوهشگران کشور به ویژه معضلاتی مانند فضاحت علمی خروج 67 مقاله از نیچر.

6. ایجاد شرایط نامتعارف و بسیار پیچیده برای ارزشیابی اعضا هیات علمی و دانشجویان کشور و توجه به کمیت علم و H index بجای تحقیقات کاربردی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۵۸۵۴۰۹:۲۲:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱
خب البته عملی نبودن تحقیقات در ایران یک مشکل جدی است و انتقادات هم ناظر به یک شخص نیست.
ناشناس۱۶۹۶۷۶۷۱۸:۴۰:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱
کاملا درسته و خاص وزارت بهداشت هم نیست. فقط نمیدانم چرا در کشور ما باید کلی هزینه شود، چوب خورده شود و جان داده شود تا نادرستی برخی روشها، کارها، سیاستها و تصمیمات پذیرفته شود.
ناشناس۱۶۹۵۸۵۸۰۹:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
بر عکس. استعفا در اعتراض به سیاست های اشتباه کرونایی تصمیم گیرندگان کشور.
ناشناس۱۶۹۵۸۶۸۰۹:۲۸:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱
خدایش نمکی در حد این وزارت نیست
ناشناس۱۶۹۵۸۷۳۰۹:۳۱:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱
راست گفته. علم کردن طب سنتی در قضیه کرونا هیچ توجیه علمی ندارد.
ناشناس۱۶۹۵۸۸۵۰۹:۴۱:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱
ایشون باید پاسخ بدند که چرا در طرح های تحقیقاتی مشکوک، داروهای پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی را روی بیماران کرونایی آزمایش کرد و جان و مال بیماران را به تاراج برد و هیچ نتیجه نداشت؟؟؟ ولی حاضر نشد بر روی نسخه‌های طب سنتی که غالبا نوعی رژیم غذایی است (سیر و سیب و عسل و آویشن و پونه و زنجبیل و ...) تحقیقات انجام شود؟؟
ناشناس۱۶۹۶۶۹۱۱۷:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
آخه آدم حسابی کجای دنیا با عسل و اویشن بیماری های معمولی هم درمان شده که حالا کرونا رو درمان کنه؟ چرا باعث کشته شدن مردم میشن و اطلاعات غلط میدین
ناشناس۱۶۹۵۸۸۷۰۹:۴۱:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱
ملک زاده خواستار شفاف شدن مسئول برپایی تجمعات مشهد و مشابه ان شده،ایا کسی پاسخگو بوده؟!
ناشناس۱۶۹۶۶۳۶۱۶:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱
یکی هم به داد کیش برسه.یک شبه برای دور زدن محدودیتها وضعیت از قرمز نارنجی شد ولی با بقیه کشور کرونا پاسکاری میکنه.
ناشناس۱۶۹۶۶۵۰۱۷:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱
لب مطلب حمله آقایون به ملک زاده دا شما بیان کردی. حمله به ایشون با کینه های انباشته شده و ۴۰ شکایت!!!
ناشناس۱۶۹۵۸۹۰۰۹:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱
چه کسی مرجع تشخیص فرار رو به جلو هست؟
عبدالله۱۶۹۵۸۹۷۰۹:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱
فرد مقصر نيست، تيم وزير بهداشت از اول هم برخورد صحيح علمي با كرونا نداشت و بهتر بود وزير و معاونينش جملگي استعفا ميدادند.
علی۱۶۹۵۹۰۴۰۹:۴۹:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱
این موضوع نشان میدهد که مافیای قدرت نظیر بدجوری منافعشان به خطر افتاده که اینجور فرار رو به جلو می کنند. البته این بهترین فرصت است که وزارت بهداشت این کاسبان دارو و درمان که بر صندلی قدرت تکیه کرده و فقط به فکر پر کردن جیب خودند و نه درمان مردم کنار زده و از پرسنل متخصص پزشکی سپاه و ارتش که همواره در خط مقدم هستند استفاده نماید. و ای کاش همانگونه که فرار از میدان جنگ یک سرباز مستوجب شدیدترین مجازات هاست، این افراد هم که بی شباهت به فرار از میدان جنگ نیستند مجازات میشدند تا درس عبرتی برای سایر فراریان گردند.
ahmad۱۶۹۵۹۰۵۰۹:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱
متاسفانه واقعیت تلخ این روزهای جامعه علمی کشور است که بجای حل مشکلات صنعت و کشاورزی و بهداشت و درمان بدنبال چاپ مقاله با هر ترفندی است تا از قافله ارتقا عقب نمانند این نابسمانی چیزی جز بی تدبیری مدیران پژوهشی و برنامه ریزان حوزه پژوهشی در کشور نیست. ایین نامه های ارتقا اعضای هیئت علمی نگاه ناموزونی به مقوله تحقیقات مشتری مدار و کاربردی و حل مشکلات کشور دارد گواه این مدعا تناسب بسیار پایین نتایج تحقیقات در عرصه تجاری سازی و تولید کشور است.
ناشناس۱۶۹۵۹۳۴۱۰:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱
چه حمایتی از نمکی می کنید. حق با معاونت |زوهشی سابق وزارت بهداشته. وقتی به پژوهش اهمیت نی دن و روحانی میاد میگه از شنبه هره چی به روال عادی بر میگرده و نمکی برمیگرده میگه ما موفق تر از دنیا بودیم اینجا پژوهش چکاره هست که الان همه چی سر اونها خراب میشه
ناشناس۱۶۹۵۹۳۸۱۰:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱
نگاه شما بسیار جانبدارانه است.بعنوان کسی که دکتر ملک زاده را میشناسم عرض میکنم ایشان فردی بسیار علمی هستند و بر خلاف شمت اعتقادی به روغن بنفشه و نیش زنبور در درمان کورونا ندارند.
ناشناس۱۶۹۵۹۴۰۱۰:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱
درود بی کران بر این معاون محترمی ، که ذلیل و اهل تملق نبوده و حاضر نشد میز معاونت را به قیمت تحقیر خودحفظ کند.
کیان۱۶۹۵۹۵۰۱۰:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
این آقا فقط یک تعداد جمله سرهم کرده و تونسته کل تحقیقات دنیا رو برای خود جمع کند بعد از یکسال فقط میتونه به وزیر بهداشت حمله کنه
رضا۱۶۹۵۹۵۵۱۰:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱
یکطرفه به قاضی رفته اید یعنی یک روی ماجرا را نشان دادید... قضیه فراتر از اینهاست. بروید ویدئوهای برنامه انارستان شبکه افق را ببینید تا به اوهامات آقایانی که دم از طب ایرانی و سنتی می زنند پی ببرید. اگر ذره ای شیمی و فیزیک و ... بدانید متوجه می شوید که این آقایان ساده ترین راه را انتخاب کردند. ادعاهایی که حال مستند کردن و تحقیقات روی آن را ندارند. نمی شود هر موهومی را برای انسانها استفاده کرد.
ناشناس۱۶۹۵۹۵۶۱۰:۲۰:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱
1- متن یک طرفه است. حداقل برای ظاهر سازی متن کامل نامه استعفا رو هم میزاشتید 2- اون بند آخر نامه استعفا که ادعا میکند 6 ماه است شورای معاونین. این که دیگه نظریه پردازی نیست. اگر درست باشد چه توجیهی دارد؟
ناشناس۱۶۹۵۹۶۴۱۰:۲۶:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱
ایران ماده اولیه استامینوفن را نمی تواند بسازد. چطور وزیر با تبلیغات و بزرگنمایی خبر ساخت واکسن کرونا می دهد؟
ناشناس۱۶۹۵۹۶۶۱۰:۲۷:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
آره باهمون عنبر نسا حله....
ناشناس۱۶۹۵۹۸۵۱۰:۴۰:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
چقدر سریع و بدون بررسی و تحقیق قضاوت کردین و رای دادین یه جوری که انگار در وسط واجرا از همه چی باخبری. خدا را شکر قاضی دادگاه های این مملکت نیستی آقای نویسنده. به هر حال وضعیت کرونا را میبینیم. کشورهای همسایه را هم میبینیم.
ناشناس۱۶۹۶۰۰۸۱۰:۵۱:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱
همین که جرات استعفا داشته یعنی ریگی به کفشش نیست : دل از میز کندن جگر میخواد
ناشناس۱۶۹۶۰۳۱۱۱:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱
هر يك از دو نفر تا حدي حق دارند. بخش تحقيقات ما مشكلات جدي دارد و درين مورد حق با دكتر نمكي است اما در كنار آن بخش بزرگي از توجه به پزشكي سنتي نه بر مبناي تحقيقات علمي كه براساس فشار سياسي معتقدان و صاحبان درآمد از اين پزشكي شكل گرفته است.
ناشناس۱۶۹۶۰۳۵۱۱:۰۶:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۱
به هر کس میگی چرا مدیریت زیر مجموعه شما بازدهی مناسبی نداره زود بهش بر می خوره. چقدر مدیران دل نازک شدن!
ناشناس۱۶۹۶۰۳۹۱۱:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
متاسفانه ستاد مبارزه با کرونا از موارد علمی - پزشکی دور شده و به حیطه بازار و دلالی نزدیک شده
ناشناس۱۶۹۶۰۴۸۱۱:۱۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱
طب روغن بنفشه را بیخیال بشوید مسخره است تهش میرسید به عنبر نسا
ناشناس۱۶۹۶۸۶۹۲۰:۱۲:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱
خسته نشدی این همه کامت گذاشتی
ناشناس۱۶۹۶۱۲۱۱۱:۵۷:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱
فرار رو به جلو بهتر از ماندن رو به عقب هست
ناشناس۱۶۹۶۱۴۷۱۲:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱
آقای نمکی تو این مدت اگه یه حرف درست زده باشه اونم همین اظهارات میباشد
ناشناس۱۶۹۶۱۶۱۱۲:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱
ایشون مسئولیت مستقیمی نسبت به پیشگیری و درمان کرونا نداشته که حالا بخواد فرار به جلو کنه اتفاقا کار وزیر بهداشت فرافکنی به منظور شانه خالی کزدن از مسئولیت تصمیمات و اقدامات اشتباه هست
ناشناس۱۶۹۶۱۹۷۱۲:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱
بجای این همه فرصت سوزی ازدوستای عزیزتون چین و روسیه برای واکسن کمک بگیرین مث خیلی کشورای دیگه خودتون هم میدونین که ساخت واکسن داخلی بااین شرایط عملی نیست
ناشناس۱۶۹۶۲۳۰۱۲:۵۲:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱
استعفا بهتر از بله قربان گفتن است
غريبه۱۶۹۶۳۹۲۱۴:۱۵:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۱
باعث تاسف است كه در اين دوره بحراني وزير بهداشت مملكت پزشك نيست و اصلا حوزه درمان و تحقيقات باليني را نمي شناسد . دكتر ملك زاده يك چه شناخته شده بين المللي است و از افتخارات پزشكي اين مملكت است .
ناشناس۱۶۹۶۶۴۷۱۷:۰۰:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
بله با مقالات دانشجوها
ناشناس۱۶۹۶۹۸۰۲۱:۴۸:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱
همین چهره‌های بین‌المللی شدن عامل بدبختی مملکت
ناشناس۱۶۹۶۴۲۷۱۴:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱
اقای ملک زاده لطف کنن نتیجه تحقیفات 9ماهه برروی کرونا، با بودجه بیت المال را به مردم عرضه نمایند . بودجه تحقیقاتی کشورصرف چاپ مقاله های بی خاصیتی میشود که هیچ دردی را از مردم دوا نمیکند فقط باعث ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاهها میشود.حالا هم به جای پاسخگو بودن ،از انتقاد ناراحت شده واستعفا دادن .به همین راحتی
حمید۱۶۹۶۵۶۰۱۵:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱
این جور آدم ها باید به اشد مجازات محکوم شوند. مگر مردم موش آزمایشگاهی اند
ناشناس۱۶۹۶۸۱۵۱۹:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱
نمکی سیاسی با وزارت خانه برخورد کرده نتیجشم مردم دارن میبینن
ناشناس۱۶۹۷۳۱۱۰۸:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۲
امیدوارم این استعفاها سرآغازی باشد برای پاکسازی مغرضان و کاسبان و ناکارآمدان از حوزه سلامت و زندگی مردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین