چین چگونه کرونا را مهار کرد؟

حامد وفایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران،   3990830075 ۱۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
چین چگونه کرونا را مهار کرد؟

چند روز پیش در خیابان مکالمه دو کاسبی که برای حفظ پروتکل های بهداشتی با ماسک بیرون از مغازه خود ایستاده بودند توجه ام را به خود جلب کرد. یکی به دیگری می گفت ویدئویی را دیده که چینی ها بدون ماسک در معابر عمومی در تردد هستند و دیگری از مدیریت چینی ها برای کنترل فراگیری کرونا اظهار تعجب می کرد. 

حقیقت این است که در شرایطی که آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران در امواج دوم و سوم کرونا غوطه ور شده اند، چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان در کنترل فراگیری ویروس توفیقات بزرگی بدست آورده و به گفته همان کاسب عزیز، بسیاری از چینیان امروز بدون ماسک در معابر عمومی حاضر می شوند و زندگی نسبتا عادی در این کشور روال سابق خود را پیدا کرده است.

اما اینکه چین چگونه توانست کرونا را کنترل و از فراگیری این ویروس در گستره وسیع این کشور پیشگیری کند سئوالی است که ذهن بسیاری را نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان به خود مشغول کرده است. صاحب این قلم با جمع آوری نکات کلیدی مبارزه و مقابله چینیان با کرونا از منابع دست اول چینی، مشاهدات بیش از یک دهه زندگی در میان چینیان و مطالعات مداوم رسانه های چینی در پی پاسخگویی به این سئوال برآمده است که به واقع چین با ویروس منحوس کرونا چه کرد؟

چندی پیش در تعدادی از شهرهای چین جشن پیروزی در نبرد با ویروس کرونا برگزار و طی مراسمی باشکوه از نمایندگان کادر درمان این کشور به عنوان قهرمانان ملی تقدیر شد و عملا شکست این ویروس به ویژه در مرکز انتشار آن یعنی شهر ووهان به اطلاع عموم رسید. اکنون فراگیری کرونا در چین مهار شده و می توان گفت این ویروس به کنترل کادر درمان در آمده و اگر در نقطه ای از کشور گزارشی از مشاهده یک یا چند مورد منتشر شود، با اعلام سریع شرایط جنگی، قرنطینه فوری، اقدامات پیشگیرانه و آغاز درمان، تمامی راه های انتشار ویروس به نقاط دیگر مسدود می گردد. جدای از تحلیل ها و نگاهی که کشورهای غربی به چین داشته و دارند، شاید بهتر باشد برای واکاوی دلایل توفیق این کشور در مواجهه با بحرانی که امروز گریبانگیر جهان شده و همگان را با تبعاتی سهمگین مواجه ساخته، نیم نگاهی به تحلیل چینیان از توفیق شان در این امر داشته باشیم.

فرماندهی واحد

با مطالعه منابع چینی در می یابیم که نخستین عامل پیروزی این کشور در مبارزه با بیماری های فراگیر از جمله کرونا که مورد تاکید کارشناسان چینی قرار دارد، عاملی تحت عنوان "فرماندهی واحد" است. با جدی شدن مسئله فراگیری ویروس کرونا در چین و بعضا اشتباهات تاکتیکی مقامات محلی در روزهای نخست از جمله مقابله با انتشار گسترده اخبار و مواردی که نمونه های آن در رسانه های غربی منعکس گشته، در گام نخست و در اقدامی قاطع، اتاق فرماندهی مدیریت بحران کرونا در حزب کمونیست چین به عنوان عالی ترین نهاد حاکمیتی این کشور تشکیل گشته و شخص شی جین پینگ به عنوان دبیرکل حزب، رئیس جمهور، فرمانده قوای نظامی و رهبر این کشور مدیریت عالی این مجموعه را بر عهده گرفت.

ساختار یکپارچه مدیریتی

اصولا ورود مستقیم حزب و سران آن به معادلات داخلی یا بین المللی چین از نگاه مردم این کشور به منزله اهمیت والا و سطح عالی مواجهه با آن موضوع تلقی می شود. با ورود حزب کمونیست چین به معادله مقابله با کرونا، عملا بخشی از ظرفیت های حزبی اعم از شاهراه های اجرایی، رسانه ای، امنیتی، انتظامی و حتی اقتصادی زیر نظر حزب در زمینه مقابله با ویروس مسئولیت یافته و نهادهای عمدتا غیرقابل انعطاف حزبی برای رویارویی با بحرانی اساسی بسیج شدند. در این چارچوب، پس از تعیین سرخط ها و اهداف کلی از جانب دبیرکل حزب، در جریانی از بالا به پایین و از کل به جزء، فرآیند تقسیم وظایف انجام گرفته و فرماندهی واحد از پایتخت کشور به مراکز استان ها، شهرها، مناطق، محلات و حتی شهرک های مسکونی تسری داده شد. بر این اساس می توان دومین عامل توفیق چین در این زمینه را ایجاد "ساختار و پیکره یکپارچه مدیریتی" در مواجهه با بحران تحت امر "فرماندهی واحد" توصیف کرد. 

تکنولوژی پیشرفته

شاید نگاه به مواجهه با فراگیری ویروس به مثابه "یک نبرد تمام عیار" برای تحلیل علل موفقیت چین در این عرصه راهگشا افتد. بر این اساس ایجاد ساختار یکپارچه مدیریتی با فرماندهی واحد چنانچه فاقد "ادوات موثر و پیشرفته" باشد عملا کاری از پیش نخواهد برد. چین سال هاست که در هدفگذاری استراتژیک خود، محوریت علم و تکنولوژی را به عنوان یکی از اولویت های اساسی در جریان توسعه این کشور مدنظر قرار داده و صرفا نیم نگاهی به جایگاه دانشگاه های این کشور در رده بندی های جهانی و تثبیت روند رو به رشد توسعه در حوزه فناوری آن برای اثبات کارآمدی این هدف گذاری در چین کفایت می کند. اما یکی از مهم ترین ادوات چین در نبرد با کرونا را باید "تکنولوژی های جدید"ی بدانیم که چینی ها با صرف هزینه های گزاف و سرمایه گذاری های بلندمدت در حوزه های آی تی، ارتباطات، فناوری های پیشرفته، فناوری های روز جهان و دیگر حوزه های زیربنایی بدست آورده اند.

بر خلاف تصویری که در اذهان عمومی مردم ایران از کالای ساخت چین وجود دارد، امروز "ارتقای کیفیت کالای چینی" به عنوان یکی از اهداف اساسی حکومت چین در دستور دست اندرکاران اقتصادی آن قرار گرفته و چین در گذاری سریع از دوران سابق، در حال تجربه دورانی جدید است که در آن ماهواره 6G این کشور به فضا پرتاب می شود و خودروهای تمام برقی چینی جای خود را به خودروهای سنتی داده و نه تنها پرداخت های بانکی با فناوری های پیشرفته و ایمن بومی ساخت این کشور در اسکن چهره افراد تسهیل شده که فراتر از آن شناسایی هویتی در مبادی خروجی و ورودی کشور و مسائل امنیتی حساس نیز با اتکا به همین ابزار صورت می گیرد. 

امکاناتی که چین طی دو دهه اخیر در عرصه های مختلف فناوری بدست آورده "کلید طلایی" این کشور در مقابله با کرونا و کنترل فراگیری آن بوده است. در شرایطی که بسیاری از کشورهای غربی و شرقی در کنترل رفت و آمد شهروندان در ایام قرنطینه با معضلات اساسی مواجه شده اند، چین با بکارگیری اپلیکیشن های کارآمد و متمرکز و شناسایی هر فرد با یک کد، افراد را با توجه به نتایج آزمایشات پزشکی یا مسیر رفت و آمد و حضورشان در اماکن مختلف به سه رنگ سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی نموده و در پهنه ای به وسعت این کشور رصد برخط شهروندان را عملیاتی نموده است. در این فرآیند با تعریف برنامه های آنلاین، ارائه خدمات شهروندی در مناطق سبز به افرادی که به هر دلیل کد آن ها زرد با قرمز است مسدود گشته و فرد ناگزیر از مراجعه به مراکز درمانی یا حضور در منزل برای بهره گیری از خدمات از راه دور می گردد. ارائه کارت های بهداشت هوشمند، کارت های تردد محدود در مناطق قرنطینه شده و مواردی از این دست را نیز باید در همین چارچوب مورد ارزیابی قرار داد که حاصل چند ماه و چند سال نیست و باید آن را نتیجه برنامه ریزی راهبردی یک کشور طی نیم قرن اخیر دانست.

فرمانبری متحد

باز به همان فضای توصیفی "یک نبرد تمام عیار" بازگردیم که طبعا ساختار فرماندهی منسجم ولو با ادوات پیشرفته چنانچه فاقد نیروهای مطیع، فرمانبر و متحد باشد طبعا در مقابله با دشمن، کاری از پیش نخواهد برد. در جریان مبارزه با کرونا بخشی از نیروهای تحت فرماندهی حزب کمونیست چین، اعضای حزب و نیروهای ارتش رهایی بخش این کشور بودند که با صدور فرمان اولیه، در قالب یگان های امدادی، انتظامی و داوطلب در نخستین زمان به مرکز بحران یعنی شهر ووهان اعزام شدند. حضور گسترده نیروهای اصطلاحا از جان گذشته با پوشش رسانه ای گسترده و فعالیت های عینی و جریان ساز در قلب خطر، هم به لحاظ روانی و هم از جهت عملیاتی به منزله دمیده شدن جانی تازه به خط مقدم بحران بود و در بسیاری از موارد که ذکر جزئیات آن در این مختصر نمی گنجد، فرآیند کنترل بحران از مبدا را تسهیل نمود. اما در جریان این نبرد، روی دیگر سکه اطاعت از فرمان های صادر شده از هرم فرماندهی، مردم چین و افکار عمومی این کشور بودند. 

واقعیت این است که بررسی و تحلیل نگاه مردم چین به حزب حاکم بر این کشور مجالی دیگر می طلبد اما جان کلام در این زمینه را می توان اینگونه بیان کرد که روحیات اجتماعی چینیان، اخلاقیات فردی و جمعی آن ها و دغدغه های اقتصادی و معیشتی اکثریت شان همواره یکی از برگ برنده های حاکمان بر این کشور در طول تاریخ سیاسی آن بوده است. همراهی مجموع عوامل یاد شده با میزان اعتماد افکار عمومی چین به حاکمان این کشور که می توان مقدار آن را با نگاهی حداقلی، متوسط به بالا توصیف نمود، با قاطعیت مدیریتی و اصطلاحا دیسیپلین و نظم حکومت چین که امری شناخته شده در جهان امروز محسوب می شود، توفیق اتاق فرماندهی بحران حزب کمونیست چین در کنترل فراگیری کرونا را در پی آورد.

اعتماد به خرد جمعی

جامعه شناسی چینیان کاری پیچیده، چند وجهی و دشوار است اما مطالعات و مشاهدات شخصی صاحب این قلم گواه آن است که مردم چین در عین برخورداری از روحیاتی چون تاثیرپذیری از شایعات، توجه به خرافات و مواردی اینچنینی که عمدتا از خصوصیات جوامع سنتی به حساب می آید، دارای ویژگی دیگری نیز هستند که می توان از آن به عنوان "پیوستگی در اعتماد به خرد جمعی در مواقع بحران" یاد کرد. تردیدی نیست که در برخی موارد ممکن است اعتماد به جریان مسلط در خرد جمعی راه به بیراهه بپیماید اما پرواضح است که فقدان چنین روحیه ای در پرجمعیت ترین کشور جهان نیز عملا مدیریت بحران در آن را با چالش هایی جدی مواجه می ساخت. یادآوری این نکته نیز ضروری است که اشاره این نوشتار به مردم چین، ناظر بر اکثریت چینیان بوده و قطعا در میان یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر، افراد متمرد، معترض یا مخالف با سیاست های جاری نیز وجود داشته و خواهند داشت.

استفاده همزمان از طب مدرن و سنتی

یکی دیگر از نکاتی که چینیان در تحلیل دلایل پیروزی شان بر کرونا به آن اشاره می کنند، بهره گیری همزمان از ظرفیت های طب سنتی و پزشکی مدرن غربی است. در حالی که متخصصان کشورمان در دو حوزه طب سنتی و مدرن همچنان به انکار یکدیگر حتی در اوج بحران کرونا مشغول بوده اند، اعتقاد راسخ چینیان به ظرفیت های طب سنتی شان در کنار طب مدرن غربی در کنترل بحران کرونا راهگشا بوده است. شاید برای مخاطب این نوشتار جالب توجه باشد که چینیان بعضا حتی در درمان انواع سرطان از روش های مکمل طب سنتی و مدرن بهره گرفته و برای این منظور بخشی ویژه در بیمارستان طب سنتی شهرهای مختلف چین از جمله پکن نیز تاسیس شده است. در این میان اما یادآوری این نکته نیز ضروری است که به رغم تاکیدات فراوان اطبا و سالمندان نسل قبل این کشور بر کارآمدی طب سنتی چینی، اتاق فرمان مدیریت بحران این کشور، طب سنتی را به عنوان "روشی مکمل" با درمان های پزشکی مدرن تقسیم بندی نموده و بنا بر آمار منتشر شده از سوی منابع چینی، روش های درمان ترکیبی طب سنتی و مدرن در این کشور در بهبود بیش از 90 درصد بیماران کووید 19 موثر و کارآمد بوده است.

اطلاع رسانی سریع و دقیق

عامل دیگر توفیق چین در کنترل فراگیری کرونا، اطلاع رسانی سریع، دقیق و حساسیت برانگیز در خصوص موقعیت و شرایط مناطق مختلف درگیر با بیماری با جزئیات بوده است. هر چند که رویکرد چینیان در مراحل نخستین مواجهه با کرونا که در رسانه های غربی از آن به "پنهان کاری" یا "سرپوش گذاشتن بر سهل انگاری های پزشکی" یاد شد انتقاداتی را چه در داخل و چه در فضای بین المللی علیه این کشور برانگیخت اما با جدی تر شدن بحران و احساس خطر جدی گسترش فراگیری، اطلاع رسانی شفاف و جزئی در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گرفت. در این عرصه نیز فناوری های پیشرفته چینیان به کمک آن ها آمد و علاوه بر شیوه های به روز اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی، امکان رصد آنلاین آمار مبتلایان، قربانیان و اماکن پر خطر، کم خطر و بی خطر به صورت بر خط برای تمامی شهروندان اجرایی گشت. 

در این رابطه، طبعا ظرفیت ملی برای انجام فوری، گسترده و مطمئن تست های کرونا در اقصی نقاط کشور در کنار فناوری های مدرن اطلاع رسانی مهم ترین ابزار محسوب می شود. در این راستا چین با اطلاع از ابعاد خطری که در کمین این کشور پرجمعیت قرار داشت، در اولین فرصت تولید گسترده و تقویت خط تولیدهای چند صد میلیونی کیت های تشخیص فوری کرونا و ماسک را در دستور کار قرار داده و با تقسیم بندی محصولات این حوزه حتی به صادرات گسترده آن به کشورهای درگیر بحران نیز اقدام نمود. نهایتا با تجهیز تمام شهرها، مناطق، فرودگاه ها و مبادی و مقاصد سفرهای فردی و جمعی به کیت های تشخیص کرونا و گروه های آموزش دیده، اصل "شناسایی در مبدا" در سراسر چین در دستور کار قرار گرفت. به عنوان نمونه، گروه های مذکور با رصد افراد مبتلا که اغلب نیز در لیست مبتلایان بی علامت تقسیم بندی می شدند، تمامی اطلاعات این افراد غیر از مشخصات شخصی او را رسانه ای و به اطلاع عموم می رساندند. بر این اساس طی ماه های اخیر بارها و بارها خبر نخست رسانه های چینی زبان به انتشار اطلاعات جزئی این قبیل افراد اختصاص یافته و این روند تا به امروز نیز ادامه داشته است. در این فرآیند مخاطبان این اخبار در اسرع زمان در می یافتند که فرد الف که تست کرونای او در آزمایشگاه ب مثبت شده، در تاریخ پ و ساعت ت از ایستگاه ث با خودرو یا متروی شماره ج به مقصد منطقه چ حرکت کرده و در مسیر بازگشت از فروشگاه ح خرید نموده و نهایتا به مجتمع مسکونی خ وارد شده است. نهادهای نظارتی و انتظامی با انتشار این چنینی اطلاعات از تمام افرادی که در طول سفر یا بخشی از حضور این فرد در هر یک از اماکن مذکور حضور داشته با قید فوریت درخواست می کردند تا با مراجعه سریع به مراکز بهداشتی نسبت به انجام تست کرونا و همکاری در مقابله با فراگیری ویروس اقدام نمایند. همزمان تمام این اماکن روی نقشه برخطی که در گوشی های همراه در اختیار همگان قرار داشت، به عنوان مناطق هشدار مشخص می شد.

 از سوی دیگر به روزرسانی لحظه ای اطلاعات برخط شهر به شهر، منطقه به منطقه و مجتمع به مجتمع گامی اساسی در برانگیختن حساسیت شهروندان و ترغیب آنان به رعایت اصول بهداشتی بود. به عنوان نمونه با مشاهده چند مورد ابتلای شهروندان در کلانشهر پکن به ویروس کرونا طی چند ماه گذشته، تمام مکان هایی که این افراد به آنجا رفت و آمد داشته اند در نقشه های آنلاین قرمز شده و شهروندان از هر گونه تجمع، رفت و آمد و حضور در اماکن عمومی این مناطق بدون امکانات پیشگیری از جمله ماسک منع می شدند و در این روند "باور افکار عمومی" به خطری که در کمین همگان است به همراه "هراس چینیان از حادثه" که یکی از ویژگی های اخلاقی اکثریت جامعه چینی محسوب می شود، موجبات مقابله با فراگیری ویروس در کوچکترین حوزه های اجتماعی یعنی حتی شهرک های مناطق مختلف را فراهم می آورد. 

اقدام سریع در بزنگاه ها

در همین راستا یکی از راهبردهای اساسی چین در مدیریت بحران، عبارت "عمل سریع، در بزنگاه" است که به باور پزشکان حاضر در خط مقدم مبارزه با کرونا در شهر ووهان، اگر چنین رویکردی در دستور کار اتاق مدیریت بحران قرار نمی گرفت، قطعا ابعاد بحران در گستره کشوری چون چین به یک فاجعه ملی ختم می شد. در همین چارچوب در روز بیست و سوم ژانویه 2020 و با فرمان عالی صادر شده از سوی حزب، چین تاکتیک "انسداد شهر" را در دستور کار قرار داد که هر چند در مراحل نخستین با انتقاد کشورهای غربی مواجه شد اما امروز کارآمدی آن بر همگان اثبات شده و کاری که چینیان یک سال قبل در شهر ووهان و چند منطقه پرخطر دیگر انجام دادند، امروز در پاریس، رم، برلین و دیگر شهرهای اروپایی و آسیایی در حال اجراست و طبعا نتایج احمال در این زمینه در میزان آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در این کشورها قابل مشاهده است. ساخت فوری و عملیاتی سازی دو بیمارستان بزرگ ویژه درمان مبتلایان و همچنین استارت و تمرکز پژوهش های تخصصی مربوطه به واکسن کرونا در این مراکز آن هم تنها طی تنها ده روز که توجه جهانیان را به خود جلب کرد را نیز باید در همین راستا ارزیابی نمود. 

4 زود

نکته دیگری که در روند مهار کرونا در چین مورد تاکید مدیران بحران قرار گرفته بود، رویکردی عملیاتی با عنوان "4 زود" بود که با تمام قوا از سوی نهادهای اجرایی، نظارتی، انتظامی و بهداشتی پیگیری و اجرایی و نهایتا به مهار فراگیری ویروس منجر شد. بر مبنای این رویکرد، شناسایی زودهنگام، قرنطینه زودهنگام، تشخیص زودهنگام و نهایتا درمان زودهنگام چهار پایه اساسی نبرد چین علیه کرونا را تشکیل می داد که با تدبیر مدیران بحران با افزودن درمان رایگان به این مجموعه بخش قابل توجهی از بار اضطراب بیماران قطعی و احتمالی نیز عملا خنثی می شد.

در مجموع می توان مهار فراگیری ویروس کرونا در چین را حاصل جمع چهار عامل اساسی فرماندهی واحد، همراهی اجتماعی، مسئولیت پذیری فردی و نهایتا تعیین خانه به عنوان قلعه امن عنوان کرد؛ دولت چین همزمان با برخورداری از این چهار عامل اساسی ضمن بهره گیری از تجربیات سابق این کشور در مواجهه با بیماری های فراگیر از جمله آنفلونزای خوکی در سال 2009 که صاحب این قلم نیز تجربه مقابله چین با آن را شخصا مشاهده نموده، همواره سه اصل اساسی کنترل منشا فراگیری، قطع راه های انتشار و حفاظت از اقشار آسیب پذیر را برای کنترل و مهار فراگیری بیماری های واگیردار مدنظر داشته و البته پیشرفته ترین نوع آن را در جریان مهار فراگیری کرونا عملیاتی نمود. امروز نیز متخصصین چینی با تاکید بر اینکه نبرد با کرونا هنوز به پایان نرسیده بر لزوم "تعقیب مداوم" این ویروس به عنوان تاکتیک جدید این کشور تاکید داشته و یک لحظه غفلت در مبارزه با آن را آغازگر روندی جدید در ویرانگری آن توصیف می کنند. در عین حال بسیاری از کارشناسان چینی، در تحلیل علل توفیق کشورشان در کنترل و مهار کرونا این جمع بندی را عنوان می کنند که سرحرف های عوامل اصلی آن در عبارت CHINA گردهم آمده است: Care+Help+Immidiate+New Technology+Altoghether.

کوتاه سخن آنکه شاید بسیاری از ما نسبت به عملکرد چین در بسیاری از حوزه های داخلی و خارجی مربوط به این کشور انتقاداتی داشته باشیم اما آنچه امروز در میهن عزیزمان بیش از هر چیز نیاز به آن احساس می شود، لزوم آموختن نکات مثبت دیگران و کنار نهادن نقاط منفی آن ها بدون پیش داوری است. آموختن تجربیات دیگران "ولو بالصین" اصلی عقلانی و مورد پذیرش همگان است. امروز کلید طلایی چینیان چه در تداوم و تثبیت روند توسعه این کشور و چه در مواجهه با بحران هایی چون کرونا در یک واژه نهفته است: "مدیریت"؛ "مدیریت چینی" امروز یکی از مدل های مدیریتی شاخص در جهان است که اتفاقا چندی است به عنوان یکی از شیوه های حاکمیتی مطرح در مدیریت آینده جهان مورد توجه رسانه ها و کارشناسان غربی نیز قرار گرفته است. فراموش نکنیم که مطالعه و تحلیل شیوه های مدیریتی به هیچ وجه به معنای پذیریش صفر تا صد آن نبوده و می توان در فرآیندی آگاهانه با بررسی ابعاد مختلف آن، ضمن بهره گیری از تجربیات ارزنده به طراحی راهبردها و تاکتیک های مورد نیاز و پاسخگوی شرایط بومی و ملی هر کشور جهت مواجهه صحیح با بحران ها و مدیریت آن ها پرداخت.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۵۵۷۱۰۰:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱
شایدم به این خاطره که چین خودش ویروس رو ساخته و خودش هم داروش رو داره
ناشناس۱۶۹۵۸۲۲۰۹:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱
امریکا در اوکراین و قزاقستان و گرجستان تعداد زیادی آزمایشگاه بیولوژیک دارد و به ساخت و تکثیر اینگونه ویروس ها مشغولند.
ناشناس۱۶۹۵۸۶۴۰۹:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱
آمارهایی که چین از تعداد تلفات کرونا در این کشور می دهد، غیر واقعی هستند.
ناشناس۱۶۹۵۸۷۵۰۹:۳۳:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۱
تعداد جان باختگان کرونا در امریکا به 235 هزار نفر رسیده و بعد از امریکا قاره اروپا بیشترین تعداد جان باختگان کرونا را ثبت کرده و این نشانه عقب ماندگی کشورهای غربی است.
ناشناس۱۶۹۶۰۵۹۱۱:۱۹:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱
ایران از لحاظ تعداد مرگ (آمار رسمی) نسبت به تعداد جمعیت، بعد از آمریکا در رده دوم است.
ناشناس۱۶۹۶۱۴۱۱۲:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۱
کرونا یک ویروس هوشمند است که کشورهای ظالم دنیا مثل امریکا و انگلیس و فرانسه و غیره را به شدت درگیر کرده است و کشورهای مظلوم همانند عراق و افغانستان و یمن و یونان و غیره را خیلی کم گرفتار کرده است.
ناشناس۱۶۹۵۸۷۶۰۹:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱
هنوز یادمان نرفته که سخنگوی وقت وزارت بهداشت با گفتن همین نکته از مقامش برکنار شد.
ناشناس۱۶۹۶۱۰۸۱۱:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱
آقای جهانپور الآن در وزارت بهداشت مقامی بالاتر از سخنگو دارند.
ناشناس۱۶۹۶۱۷۳۱۲:۲۵:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۱
کیانوش جهانپور اکنون مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت است .
ملانصرالدین۱۶۹۶۰۶۸۱۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
ژاپن ، کره ، چین، تایوان،هنگکنگ، و‌... کشورهای جنوب شرق دربرابر کووید۱۹ بسیارموفق بودند و مهمترین دلیل آن هم در یکچیز هست ؛ خانواده تک فرزندی و و تربیت مناسب خانوادگی ، آموزش پرورش بسیار کارآمد که آموزش های پایه بر اساس سودهمگانی و نه شخصی و فرمانبرداری درشرایط و زمانهای خاص را بصورت اصولی انجام میدهند و تخطی ازین اصول را نادرست و موجب ضرر همگانی می دانند
ناشناس۱۶۹۶۰۱۱۱۰:۵۳:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱
پس چرا اونا نتونستن مهارش کنن مثل برادر چین ویروس ساز دو میلیارد جمعیتی ؟!
ناشناس۱۶۹۶۱۵۸۱۲:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱
این بدلیل عقب ماندگی این کشورهاست.
ناشناس۱۶۹۵۸۲۹۰۹:۰۹:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۱
چین کمونیست با زور و دیکتاتوری مردم را تحت کنترل دارد. بنابر این مردم جز اطاعت محض کاری نمی توانند بکنند. 100% مردم مقررات قرنطینه را رعایت می کنند. لعنت بر ویروس چینی.
ناشناس۱۶۹۵۸۵۱۰۹:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱
پیامبر(ص) فرمودند علم را بجویید اگر چه در چین باشد ما باید از تجربیات چین برای مهار کووید 19 استفاده کنیم.
ناشناس۱۶۹۵۸۷۴۰۹:۳۳:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱
کدام علم؟ علم کپی سازی و بنجل سازی محصولات؟ علم کمونیستی و خدانشناسی؟
ناشناس۱۶۹۶۱۲۳۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱
علمی که موفق شده با جمعیت 1/5 میلیارد نفری چین کرونا ویروس را شکست دهد باید سرلوحه کار همه کشورها قرار بگیرد.
ناشناس۱۶۹۵۸۷۸۰۹:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱
از لحاظ دوری مسیر چین در آن زمان گفته نه اینکه همه علوم در چین است
ناشناس۱۶۹۵۹۰۱۰۹:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱
تنها درسی که از چینی ها می توان گرفت: خفاش، سگ، گربه، مار، سوسک، موش ...... نباید خورد!
رضا۱۶۹۶۰۳۰۱۱:۰۳:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۱
عده ای چشم و گوش بسته شدند مخ مخ مخالفم. بنده خدا اول مقاله نوشته شده را بخوان، بعد اگر علم و دانشش را داشتی ردی در مورد آن بنویس. نوشتن مطلب کوچه و بازاری که هنر نیست!!!
ناشناس۱۶۹۸۰۶۸۱۶:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۲
البته غربی ها هم کم تبلیغ همه چیز خواری نکرده اند.
ناشناس۱۶۹۶۵۹۶۱۶:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱
در چین دانشی برای جستن وجود ندارد برادر، جین فقط و فقط کارگر مفت برای شرکتهای آمریکایی و اروپایی هست تا از گرسنگی نمیرن.
ناشناس۱۶۹۵۹۳۶۱۰:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱
کاملا درسته. اگر چین دارو یا واکسنش را ندارد چرا سفرا و دیپلوماتهای چین حتی در کشورهای دیگر هم ماسک نمی زنند و ترسی از ویروس ندارند! مقاله خیلی ساده انگارانه است. وقتی تمام دنیا هنوز گرفتار این ویروس است چطور چین توانسته معجزه کند؟
ناشناس۱۶۹۶۰۳۷۱۱:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱
کسی که خودش حمله بیولوژیک را خواسته یا ناخواسته انجام داده می خواهید موفق در مهارش نباشد؟؟؟
ناشناس۱۶۹۶۰۸۷۱۱:۳۴:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۱
متن را نخوانده نظر دادی از ویلای شمال؟
ناشناس۱۶۹۶۲۹۵۱۳:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱
از اولش من گفتم هر کشوری که زودتر واکسن رو بسازه یا به ایمنی برسه و ویروس رو مهار کنه، خودش سازنده ویروس است...
ناشناس۱۶۹۷۲۱۷۰۷:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۲
یا واکسن رو دارند یا دارن دروغ میگن که احتمال دومی قوی تره شما هم سنگ کمونیست ها رو به سینه نزن
ناشناس۱۶۹۵۵۷۶۰۰:۱۴:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱
کشور به خردمردان توانمند ‌ کاری نیازمند است نه یقه بسته های بی خاصیت
علی اصقر۱۶۹۵۵۸۱۰۰:۲۳:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
وزارت بهداشت و ستاد کرونا پاسخ دهند که چرا از تجربیات چین استفاده نشد؟ ما تازه می‌خواهیم ردیابی بیماران کرونا با گوشی را اجرا کنیم
ناشناس۱۶۹۵۵۸۲۰۰:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱
تا زمانی که یک بیماری ویروسی نه دارو دارد و نه واکسن فقط از طریق پیشگیری میتوان با آن مبارزه کرد. وقتی مردم چین در حال حاضر بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اصول پیشگیری را رعایت نمیکنند یعنی چین یک چیزی رو داره مخفی میکنه!
ناشناس۱۶۹۵۸۷۱۰۹:۲۹:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱
با مدیریت صحیح کرونا در چین کاملا"مهار شده وقتی بیماری وجود ندارد چرا باید از ماسک استفاده بکنند ؟!
ناشناس۱۶۹۵۵۸۳۰۰:۲۵:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱
چین خودش منتشر کرد وازقبل هم واکسنش را داشت والان دارد برای خودش مصرف میکند منتهی درمجامع بین المللی دستشو رو رونکرد
ناشناس۱۶۹۵۵۸۴۰۰:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱
بايدمديريت جهان را به چين بدهند وبه عنوان مرجع مديريت كشورها از چين الگو برداري شود
ناشناس۱۶۹۵۹۰۶۰۹:۵۰:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱
تا با همه مثل برده رفتار کنند؟ از کرونا بمیرم بهتر از برده چین شدن است
رضا۱۶۹۵۹۴۷۱۰:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱
برادر لازم نیست بدهند خودش مدیریت را می گیرد چون توانا بود هر که دانا بود.تازه منظور من در مقابل کشورهای غربی هست وگرنه امثال ما که ول معطلیم .مبارزه با کرونای ما شبیه اقتصاد ماست،اقتصاد ما شبیه سیاست ماست،سیاست ما شبیه مدیریت و فرهنگ ماست و .... به قول میرزا آغاسی عهد ناصر الدین شاه همه چیز ما شبیه همه چیز ماست.
ناشناس۱۶۹۵۵۸۷۰۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۱
لعنت بر چین که باعث و بانی هر چه بلاست
ناشناس۱۶۹۵۸۱۰۰۸:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱
رونوشت : جناب ترامپ جهت اقدام مقتضی
ناشناس۱۶۹۶۰۲۳۱۰:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱
جناب ویروس محصول مشترک چین با آمریکا بوده.
ناشناس۱۶۹۶۱۳۵۱۲:۰۲:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا.
ناشناس۱۶۹۵۵۸۹۰۰:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱
هر كي ويروس ميسازه دواي دردشم داره
ناشناس۱۶۹۵۸۲۷۰۹:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۱
شواهد نشان می دهد که کرونا ویروس ساخته و پرداخته شیطان بزرگ است.
ناشناس۱۶۹۵۹۱۴۰۹:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱
لعنت بر آمریکا در دشمنی ان شکی نیست اما جاداشت یک نمونه از این(( شواهد )) را بیان می فرمودید
ناشناس۱۶۹۶۸۷۶۲۰:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱
چیه وقتی به چین میرسید بدون شواهد قبول میکنید، وقتی نوبت امریکا میشه پی شواهد میگردید ؟؟ واضحه که جفتش شواهد میخواد، ولی جانبداری
ناشناس۱۶۹۸۴۹۶۲۲:۴۳:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۲
آزمایشگاه مربوطه در وهان هزینه هاشو آمریکا تامین میکنه. در سال گذشته گزارش بازدید نمایندگان آمریکا از آن مرکز را بررسی کن.
ناشناس۱۶۹۵۹۴۹۱۰:۱۵:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱
شیطان بزرگ چین کمونیست
ناشناس۱۶۹۶۱۳۰۱۲:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱
مغلطه نکنید شیطان بزرگ امریکاست.
ناشناس۱۶۹۵۵۹۹۰۰:۴۰:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱
وقتي خبر كرونا در قم اعلام شد ما بجاي قرنطينه كامل قم اعلام كرديم شايعه دشمنان براي تخريب قم هستش……
ناشناس۱۶۹۵۶۰۳۰۰:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱
خودش به وجود اورده، واکسنشم داره و همه جهان رو گرفتار کرد
ناشناس۱۶۹۵۸۳۹۰۹:۱۴:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
تا تعداد فوتی های روزانه کرونا در ایران 4 رقمی نشده باید واکسن چینی را در اسرع وقت خریداری و وارد کنیم.
محمدرضا۱۶۹۵۶۰۴۰۰:۴۳:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱
به نظر من چین کرونا را مهار نکرده،بلکه با توجه به ریشه چینی این بیماری و به دلایل امنیتی اطلاع رسانی در مورد وضعیت شهرها و روستاها از نظر شدت شیوع بیماری و میزان مرگ و میر را کنترل کرده تا علاوه بر حفظ پرستیژ بین المللی خود حتی المکان از عواقب بین المللی بدلیل سر منشا بودن شیوع بیماری مصون بوده و در آینده مرگ میر در سایر کشورها را به ضعف سیستم بهداشتی و نحوه مدیریت در خود آن کشورها مربوط بداند.
ناشناس۱۶۹۵۶۰۷۰۰:۴۴:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۱
بهتر بود تیتر می زدی: چین چگونه کرونا را به وجود آورد؟!
محسن۱۶۹۵۶۰۹۰۰:۴۸:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱
بسیار کامل و جامع بود. جای این قبیل تحلیل ها که با نگاهی جامع و تجربیات ارزنده نویسنده در کشور چین بدست آمده به واقع در ایران خالی است.
ناشناس۱۶۹۵۶۱۵۰۱:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
بنده که واقعا استفاده کردم و لذت بردم. این مقاله بسیار بسیار مفید ، جامع و آموزنده بود. با تشکر ویژه از نویسندش آقای حامد وفایی و همچنین تشکر از سایت خوبمون الف. به امید اینکه یه روز شاهد همچین حرکاتی تو کشورمون باشیم.ان شاالله
ناشناس۱۶۹۵۶۱۶۰۱:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱
چه طور ژاپنی ها هم با همان مدیریت چینیها الان بیشترین آمار کرونا تا الان را دارند ثبت میکنند؟ چین = آمریکا = دشمن ملتها..
ناشناس۱۶۹۵۶۱۷۰۱:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱
جالب است،نویسنده این مطلب عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است نه علوم پزشکی تهران و در رابطه با علوم پزشکی مطلب می‌گذارد و از طب سنتی در مقابل طب مدرن حمایت می کند.!جالب نیست؟!
بهمن۱۶۹۵۶۲۳۰۱:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱
قدر چنین نویسندگانی را بدانید. تا حالا چنین مطلب جامعی درباره مقابله چین با کرونا ندیده بودم. امیدوارم مسئولان مان درس بگیرند.
معلم۱۶۹۵۶۲۷۰۱:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱
در ساخت سلاح های میکربی ابتداواکسن ان ساخته می شود.
ناشناس۱۶۹۵۸۲۶۰۹:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱
چین با برنامه ریزی دقیق و قرنطینه و استفاده از فناوری IT و مدیریت منسجم و استفاده از طب سنتی موفق به مهار کرونا شد.
ناشناس۱۶۹۵۶۲۹۰۱:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱
چنین مقاله ی درازی لازم نبود. دو چشم بینا و دو گوش شنوا اگر وجود می داشت و مغزی که دیده های آن دو چشم و شنیده های آن دو گوش را به خوبی تحلیل کند از همان اسفند مشخص بود که چین و کره چه کردند. 1.اجباری کردن ماسک(100درصد اجباری و نه 99 درصد!). 2. قرنطینه مبتلایان و افرادی که مبتلایان با آنها برخورد و تماس داشته اند.(این هم به صورت صددرصدی و نه 99 درصدی) 3. قرنطینه ی کامل به مدت 3 الی 4 ماه برای کاهش ریسک به صفر. و این گونه بود که چین ، آمار مبتلایان را به صفر رساند راه حل مشخص بود اما دیده و شنیده و فهمیده نشد...
رضا۱۶۹۵۶۵۴۰۲:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱
با ساخت واکسن قبل از فرار ویروس چینی از ازمایشگاه.
ناشناس۱۶۹۵۸۴۴۰۹:۱۶:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱
کرونا نشان داد که امریکا و اروپای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب مانده اند.
دانیال۱۶۹۵۶۵۶۰۲:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱
همچنین یکی از بزرگترین عوامل موجود در توفیق چینی ها حفظ بخش های مهمی از ساختار و سازمان مدیریت یکپارچه دولت در امر اقتصاد است .این موضوع موجب شد که دولت با ارائه کمک های معیشتی و خدمات بهداشتی و درمانی فراگیر دولتی توان اجرای تعطیلی کامل و نسبتا طولانی را در کانون های بحران داشته باشد. و پس از مهار همه گیری رشد اقتصادی را با سرعت پیش گیرد. خصوصی سازی های گسترده در همه چیز در کشورهای سرمایه داری امروز ضعف خود را در کنترل بحران هایی مثل این همه گیری کاملا نشان داده است.
ناشناس۱۶۹۷۹۶۵۱۴:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
اتفاقا چین امروز از امریکا سرمایه داری تر است از صنایع گرفته تا حقوق کار. جوری که با کارگران چینی برخورد میشود اگر با ایرانیان برخورد شود قطعا کسی سر کار نمی رود .
ناشناس۱۶۹۵۶۷۴۰۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱
این تعاریف هیچ چیزی از اهمال چین در اطلاع رسانی غیر شفاف بازداشت و مرگ پزشکی که هشدار داده بود ادامه پروازهایش به سراسر جهان و همکاری با سازمان جهانی بهداشت در بی اهمیت جلوه دادن ویروس کم نمیکند . چین هم که پاسخگوی جامعه جهانی نیست البته گردش کنترل شده اخبار در کشور های دیکتاتوری هم قابل اعتماد نیست و بقولی شوخی تلخ آن هنوز دامن گیر بخش عظیمی از مردم جهان است
ناشناس۱۶۹۵۶۸۰۰۶:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
خودشون ساختن.اوایلش از دستشون در رفت سریع جمعش کردن
ناشناس۱۶۹۵۸۴۷۰۹:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۱
چین و کره و ژاپن و تایلند با استفاده از ظرفیت های طب سنتی و طب رایج موفق به شکست کرونا ویروس شدند.
ناشناس۱۶۹۵۹۸۳۱۰:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱
چرت و پرت نگو، مردم ژاپن از قدیم عادت به ماسک داشتند کره هم اولش تلفات داد بعد با تست و غربالگری سعی کرد کنترل کنه درباره تایلند هم چیزی نمی دونم
ناشناس۱۶۹۶۱۱۳۱۱:۵۳:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۱
اوائل فروردین کره و ژاپن از ایران پیش بودند اما با استفاده از طب سنتی و طب رایج موفق به مهار کرونا شدند.
ناشناس۱۶۹۵۶۸۲۰۶:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱
همه چی مان به همه چیمان میاید
ناشناس۱۶۹۵۶۸۶۰۶:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱
موارد مهمی را نگفتید استفاده از مدیران لایق نه فامیل مدار جناحی فاقد سواد......مبارزه گسترده بدون تبعیض با قاطعیت فاقد استثنا و مجازات بدون تبعیض کلیه مدیران حزبی و غیر حزبی و مصادره کل اموال و اعدام و مجازات سنگین مدیران فاسد به نحوی که کسی جرات فساد را بخود راه نمی‌دهد هم اکنوندک بیش از دو میلیون مدی. فاسد اموالشان مصادره و در زندان های طویل المدت دوران محکومیت خود را می‌گذرانند ... مدیر آنی که ....زاده آنها در خارج سوار مازراتی و پورشه باشند وجود ندارند و اگر مدیری ..زاده خود را بخارح بفرستد برکنار میشود چرا که هزینه سنگین تحصیل ...را ه مدیر قطعا زمینه فساد آن را فراهم می‌سازد و هر تراکنش مالی آنها محاسبه و حتی گروهی بعنوان شکارچی از نیروهای امنیتی دارد که مفسدان اقتصادی را در خارج شکار پ برای محاکمه بدون تبعیض به کشور منتقل میکند ....
ناشناس۱۶۹۵۷۳۴۰۷:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۱
ویروس چینی کل دنیارو الوده کرد اونوقت خودشون توپکن وشهرهای دیگه یک کشته هم ندادن!درواقع چین جلوی صدور ویروس از ووهان به شهرهای دیگه رو گرفت،ولی ووهان به کل دنیا رو ازاد گذاشت
ناشناس۱۶۹۵۷۳۶۰۷:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱
توی چین خبری از شنبه ها نیست! از طرفی نگاهها سیاسی نیست
ناشناس۱۶۹۵۹۸۶۱۰:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۱
حرف بی ربط نزن چیبن کلا یک حزب داره اونم حزب کمونیست تمام نگاهش هم فقط بقای کمونیسته مردم مهم نیست برای همینه در خونه ها رو جوش دادن کلی ادم تلف شده چون ادمها عدد هستند
ناشناس۱۶۹۵۷۴۵۰۷:۴۳:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۱
این نوع نوشتار ها فقط برای تطهیر چینیها از انتشار این ویروس است قطعا چینی ها هم ویروس رو ساختن هم داروی آن را دارند و فقط منتظر نابودی اقتصادی سایر کشورها هستن تا بتوانن به عنوان ابر قدرت بلامنازع در دنیا قد علم کنن
ناشناس۱۶۹۵۷۴۶۰۷:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱
چرا ملک زاده باسواد استعفاء دهد و از وزارت بهداشت برود ؟
سعید۱۶۹۵۷۴۷۰۷:۴۵:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱
بعد از مدتها یه مقاله 5ستاره تو سایت الف دیدم. کاش مسئولین ما هم بخونن و بهش عمل کنن
ناشناس۱۶۹۵۷۵۳۰۷:۵۱:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۱
چون می دونست چی ساخته زود جمع ش کرد
ناشناس۱۶۹۵۷۶۰۰۷:۵۷:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱
نکات درست و منطقی در متن بود که البته با شناخت دورادور از چین هم میخواند هر چند فضای پلیسی چین که حتی در چت واتس اپ و تلگرام هم بر ملتشان وجود دارد شاید لازم بود برجسته تر میشد.
ناشناس۱۶۹۵۸۶۵۰۹:۲۵:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
چینی ها پیام رسان های خوبی بنام تیک تاک و وی چت دارند که هرکدام در دنیا 2 میلیارد نفر کاربر دارند و نیازی به نرم افزارهای غربی ندارند.
ناشناس۱۶۹۸۳۶۱۲۰:۲۳:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۲
اولا وی چت 100میلیون کاربر هم خارج از چین نداره دوما تیک تاک برنامه چت نیست ماهیتش با چت کلا متفاوته
ناشناس۱۶۹۵۷۶۷۰۸:۰۸:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱
پدر طب مدرن که داداش مثلا آمریکاست ولی ببین چطوری توی تعداد مبتلا و مرگ و میر اوله. پس طب مدرن کارایی لازم رو نداره.
ناشناس۱۶۹۵۷۷۰۰۸:۱۵:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱
اولین قدم همان فرماندهی واحد است که متاسفانه در ایران نیست و باید ستاد مقابله با کرونا به ریاست بالاترین مقام کشور تشکیل شود تا لااقل خود ارکان حاکمیت از ستاد حرف شنوی داشته باشد
ناشناس۱۶۹۵۷۸۸۰۸:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۱
اين ويروس ساخته خودشون هست و راه پيشگيري و واكسن رو خودشون دارند.
صبا۱۶۹۵۷۹۵۰۸:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱
رونوشتی ازین مطلب رو ارسال بفرمایید برای دکتر نمکی و دوستان شون که دوسط بحران به فکر استعفا هستن ...
ناشناس۱۶۹۵۸۸۶۰۹:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱
دقیقا استعفا بهتر از غیر مفید بودن هست پست و مقام که کار نمیکند دانش و مدیریت لازمه اداره موفق یک وظیفه است
جهان۱۶۹۵۸۰۱۰۸:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱
بهتره بپرسید چین چگونه کرونا را ساخت و انتشار داد
ناشناس۱۶۹۵۸۳۴۰۹:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۱
مسئولین ما بجای مدیریت بحران دنبال مدیریت منافع شان هستند استعفا هایشان هم سیاسی و دنبال منافع است. تنها چیزی که در کشور ما ارزش نداره جان مردمه
عابد۱۶۹۵۸۴۲۰۹:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱
درود بر جناب وفایی ....بسیار سودمند و مدیریتی و حرفه ای
ناشناس۱۶۹۵۹۳۰۱۰:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱
یکی از رههایش این بود که سال گذشته عده زیادی درباره کرونا هشدار داند اما مسئولان ما می گفتند این جو سازی رسانه های غربی علیه کشور دوست و برادرچین است
ناشناس۱۶۹۶۰۱۸۱۰:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱
با کنترل و سانسور کامل اطلاعات
ناشناس۱۶۹۶۲۲۸۱۲:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱
چین چگونه کرونا را مهار کرد؟ با کنترل آمار کشتگان، سرایت به کل دنیا و سپس رونمایی واکشن در کشور خودش
ناشناس۱۶۹۶۲۳۵۱۲:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۱
چین مبتلایان را درمان کرد نه برخورد با مبتلا
ناشناس۱۶۹۶۳۳۹۱۳:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱
واکسن فقط برای اقازداها و نمایندگان مجلس است !
ناشناس۱۶۹۶۶۸۸۱۷:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱
دیگر دیر شده که مثل چین عمل کنید!وقتی در قم آغاز شد میبایست قم را بشدت مثل چین قرنطینه میکردید.گذاشتن تو کل ایران پخش شود دوباره مثل خیلی از کارها نوش دارو بعد از مرگ سهراب.
ناشناس۱۶۹۶۶۹۹۱۷:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱
این کشور من هستم و سوئد نتوانستند مشروب خوری ها را تعطیل کنند اینقدر زیاد هستنند همه برشکست میشدن سوئد ۶ هزار فوتی داشته اینجا هم قبلأ روزی ۲۰ تا ۵۰ نفر کرونا میگرفتند حالا روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر.آخر دنیاست بزودی جنگ جهانی بخاطر کرونا شروع میشود این حرف فرمانده کل ارتش بریتانیا است که چند روز پیش گفته بود از شروع جنگ جهانی سوم میترسم اگر اقتصاد کشورهای صنعتی سقوط کند.
ناشناس۱۶۹۶۸۱۷۱۹:۲۱:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱
اين مقاله دستاورد بشريت را درگوشه اى ازجهان بنام چين به تصوير كشيده است وشدنى بودن بستن راه شيوع ويروس كرنا درمعرض ديدسايركشورها كذاشته است انتخاب راه باخود شان است
ناشناس۱۶۹۷۰۵۱۲۳:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱
توجه کردین چقدر چین خوبه.جز خوبی چیزی دیگری از رسانه های داخلی در مورد چین نمیشنوید
ناشناس۱۶۹۷۱۵۹۰۲:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۲
هزینش بیل گیتس داد چین ساخت مکاتباتش هک شده وجود داره رسانده شد به FBI بعد از تکمیل شدن تحقیقات علنی میشه
ناشناس۱۶۹۷۱۹۲۰۶:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۲
سپاس از نویسنده گرامی دو مورد برای ویرایش پیشنهاد می شود: ۱- اهمال (سهل انگاری) به جای احمال (بره ها، بارهای درخت) ۲- فناوری به جای تکنولوژی
حسین۱۶۹۷۲۱۳۰۷:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
هیچکس علم و دانش نداشت فقط چین داشت؟؟؟؟؟!!!!!!!! برادر یه حرفی بزن مرغ پخته خنده ش نگیره
ناشناس۱۶۹۷۲۶۸۰۸:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۲
همانطور که آنرا ولو کرد!!!!
پژوهشگر۱۶۹۷۳۲۸۰۸:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲
از معدود مقالات کاملا حرفه ای و درست. تنها روش مهار کرونا روش بکارگیری شده توسط کشورهایی مانند چین - ژاپن - کره جنوبی - نیوزیلند و تایوان است.
ناشناس۱۶۹۷۳۳۲۰۸:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۲
آخه عقل کل هایی که میگید چین واکسنش را ساخته. میدونید واکسیناسیون تو کشوری با جمعیت چین یعنی چه؟ یعنی این همه آدم را واکسن زدند و خود اون مردم هم نفهمیدند بهشون واکسن زدند تا اطلاعاتی ازش درز پیدا کنه؟
عسکری۱۶۹۷۵۹۱۱۱:۴۰:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۲
چین مدیران با دل و جراتی داشت که تونستن بیماری رو مهار کنن اینجا چون دزدی زیاده میترسن قرنطینه اعلام کنن که از چپاول کردنشون کم بشه
NO ONE۱۶۹۷۷۸۲۱۳:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۲
از دیدگاههای وزیربهداشت ایران نهایت استفاده را کرد....و در نهایت مهار شد.
ناشناس۱۶۹۷۸۸۴۱۴:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۲
چین مهار نکرد . خودش کرونا را ساخت. دارویش را هم در اختیار دارد و جهان را به استهزا گرفته
ناشناس۱۶۹۷۹۷۹۱۴:۵۶:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۲
خودش ویروس رو ساخته درمانش رو هم داره مهار کدومه
ناشناس۱۶۹۸۲۲۶۱۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۲
بزرگان ومدیران ایران نه اتحاد دارند ونه مردم برای آنها ارزش دارد وفقط حرف بلدند بزنند
ناشناس۱۶۹۸۲۸۴۱۹:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۲
فرض کنید یک نفر هم ناقل بیماری باشد اگر رعایت نکنند و ماسک نزنند بقیه هم سریع مبتلا میشوند مگر اینکه از قبل ایمنی گله ای کرده باشید یا همه مردم آنتی بادی داشته باشند. باتوجه به دوباره گرفتن اراد از بیماری کرونا معنی ندارد که ماسک نزنند
ناشناس۱۶۹۸۶۳۷۰۶:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۳
چین با کشتن افراد مبتلا به کرونا صورت مسله رو پاک کرده و با ایجاد خفقان اطلاعات بیرون نمیده
معلم۱۶۹۹۲۲۶۱۴:۲۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۳
سلام دو سه برابرما پزشک و دارو ساز دارند نگاه جمعی و سوسیایستی و متمرکز به بهداشت دارند و پزشکان انلاین مردم را ویزیت میکنندواز it ,پلبس برای کنترل بیماران استفاده میکنند از داروهای گیاهی درست و به صورت وسیع استفاده میکنند مواد اولیه دارویی را خودشان تولید میکنند در اینجا بیشتر نگاهها و کامنتها سیاسی است و نگاه ها پزشک زده و داروساز زده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین