آیا بایدن در دشمنی سرسختی می‌کند؟

سید ابوالفضل هاشمی، گروه تعاملی الف،   3990819011 ۱۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا بایدن در دشمنی سرسختی می‌کند؟

بحران در روابط با ایران یکی از چند موضوع مهم امنیت ملی آمریکا است که در اولویت فهرست جو بایدن قرار دارد. راه حل این بحران هم ساده است: احترام متقابل، اجرای مقررات و معاهدات بین المللی و دو جانبه و پرهیز از خصومت‌های مختلف علیه ایرانی‌ها؛ البته چه بسا ایران حتی با رویکرد تازه بایدن - با توجه به دشمنی‌های متعدد و سرسختانه- موافقت نکند چراکه ایرانی‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گوید؛ "مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسد" البته در رفتار عاقلانه ایرانی معتقدند که؛ "آزموده را آزمودن خطاست".

البته نباید از این موضوع مهم غافل شویم که قدرت‌های منطقه‌ای نزد بایدن خرابکاری خواهند کرد و مخالفان داخلی متحد این قدرت‌ها هم در انتقاد از بایدن همصدا می‌شوند و فرصت کار را تنگ خواهند کرد. "فشار حداکثری ترامپ هم در گرفتن امتیازات بیشتر از ایران ناکام ماند و هم در جایگزینی رژیم و شکست دیپلماسی آشفته ترامپ، آمریکا را منزوی کرد و نه ایران را" یک مقام از کشورهای متحد آمریکا هم تلاش پمپئو برای بازگرداندن تحریم‌های ایران را "یک نمایش تلویزیونی" خواند و کشورهای اروپایی قول دادند که آن را فعالانه نادیده بگیرند.

بایدن می‌تواند بیشتر آسیب‌ها را جبران کند اما فضای تنگی و غبارآلودی وجود خواهد داشت، توانایی ایران برای پاسخ به هر ابتکاری نیز به انتخابات 1400 بی ربط نیست؛ بنابراین امیدوارکننده‌ترین روش این است که بایدن یک رویکرد "پایبندی در برابر پایبندی" را در پیش گیرد. بایدن می‌تواند شراکت آمریکا در توافق هسته‌ای را با برداشتن تحریم‌هایی که ترامپ و پمپئو اعمال کرده‌اند، آغاز کند. جواد ظریف، روز 21 سپتامبر در شورای روابط خارجی گفت "اگر دیگران به پایبندی به برجام بازگردند، ایران هم آماده بازگشت به تعهداتش است." اروپایی‌ها می‌توانند به این فرایند کمک کنند.

آنچه بایدن گفته، یک روش منطقی است و می‌تواند به او بیشترین اهرم و به سیاستمداران ایرانی بیشترین مشوق را برای بازگشت به تعهداتشان بدهد. ایران به سرعت می‌تواند گام‌هایی را که به عقب برداشته، جبران کند. در واقع اینگونه به نظر می‌رسد که این گام‌ها، طوری طراحی شده بودند که بازگشت پذیر باشند. البته امروز در ایران بسیاری این پرسش قابل درک را دارند که آیا می‌توان اعتماد کرد؟ روزگاری دامنه این اعتماد محدود بود ولی امروز دیوار بی اعتمادی به آمریکا به طوری گسترده‌ای روزافزون شده و چه به صورت طولی و عرضی در میان اقشار مختلف مردم با گرایش‌های سیاسی مختلف وجود دارد حتی اروپایی‌ها، چین، روسیه هم بی میلی مشابهی برای کار با آمریکا دارند چراکه این کشور در دوران ترامپ حتی از سازمان های بین المللی هم خارج شد.

بایدن باید در برابر پیشنهاد برخی از مشاورانش که می‌گویند پیش از بازگشت به برجام باید از ایران امتیازات تازه‌ای گرفت، مقاومت کند؛ این پیشنهاد، هرچند وسوسه انگیز است اما بدفهمی بنیادینی از شرایط دارد. این آمریکا بود که در گام نخست، برجام را نقض کرد و این آمریکا است که اکنون منزوی است، نه ایران. بازگشت به توافق، تنها راه برای کسب اهرم و جایگاه دیپلماتیکی است که آمریکا پیش از ترامپ از آن برخوردار بود. هرگونه تاخیر یا راهکارهای بیزانسی، کل توافق را در خطر قرار می‌دهد. اگر آمریکا، به سرعت به این توافق برنگردد، شاید توافقی نماند که بازگشت به آن معنا داشته باشد.

اسراییل، عربستان سعودی و به احتمالی امارات، تلاش خواهند کرد راه بایدن را ببندند. متحدان آنها در داخل آمریکا، که اغلب از این دولت‌ها و حامیانشان پول می‌گیرند، با صدای بلند بایدن را محکوم خواهند کرد. جمهوریخواهان هم چشم بر روی شکست‌هایشان می‌بندند و جنجال به راه می‌اندازند. آنها از همین الان، این کار را شروع کرده اند. کسانی که پیش از این قول داده بودند که تحریم‌های انبوه، ایران را مجبور به تسلیم شدن یا سقوط می‌کند، اکنون ادعا می‌کنند که اگر فقط چند تحریم دیگر اضافه شود، کار تمام است. دیگرانی هم هستند که همچنان بر شعار "جایگزینی رژیم" پافشاری خواهند کرد.

"بن رودِز" معاون پیشین امنیت ملی آمریکا می‌گوید: "واشنگتن نه زمان و نه آن سرمایه سیاسی در خارج را در اختیار دارد که یکسال اول دولت تازه را برای طراحی رویکردی در برابر ایران هدر دهد که بتواند کشورهای عربی خلیج فارس را خشنود کند؛  آن هم کشورهایی که رییس جمهور دمکرات پیشین را تضعیف کردند. با توجه به این واقعیت که این آمریکا بود که تعهدش را زیر پا گذاشت، این بسیار مهم است که به متن برجام بازگردیم؛ توافقی که منافع کانونی امنیت ملی آمریکا را تأمین می‌کند و می‌تواند بنیادی برای ابتکارهای دیپلماتیک آینده باشد."

کلید کار این است که بلافاصله پس از ادای سوگند جو بایدن و کامالا هریس، صدای واحدی شنیده شود که از سیاست ورزی بی ریشه پرهیز می‌کند و به سرعت از خصومت و دشمنی در هر وجهی دوری می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۸۱۶۶۰۷:۲۸:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
باید دید ظریف چگونه سیاستمداری است و چگونه مخ بایدن را در فرغون میگذارد
ناشناس۱۶۷۸۲۶۸۰۸:۵۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن با 78 سال سن و 70 سال سابقه سیاستمداری در سطح بین المللی، موهایش را در آسیاب سفید نکرده است. آنانی که فکر می کنند که می توانند سر بایدن شیره بمالند و یا اینکه به او کلک بزنند و یا اینکه از او سیاستمدار تر هستند، سخت در اشتباهند.
ناشناس۱۶۷۸۳۱۷۰۹:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
از ترامپ و بایدن نترسید. بلکه از دوستان و سرمایه داران داخلی بترسید که مورد حمایت بوده و سر وقت که باید مردم کشورشان را حمایت کنند جز سوءاستفاده و خنجر از پشت کار دیگری نکرده اند.
ناشناس۱۶۷۸۵۱۰۱۰:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
از امروز در 5 ایالت امریکا شکایتهای حقوقی به خاطر تقلب های گسترده و باور نکردنی به نفع بایدن در 5 ایالت حساس امریکا به جریان می افتد. فقط در موارد زیادی تعداد زیادی از کارکنان پست امریکا در این ایالات استشهاد نامه و قسم نامه پر کردند که به آنها از بالا دستور رسیده بوده که تاریخ هزاران رای پستی را طوری دستکاری کنند که به نظر برسد قبل از سوم نوامبر پست شده اند. اگر در سطح بالای حاکمیت امریکا مصلحت اندیشی و معامله نشود این تقلبها می تواند بایدن و هریس و بسیاری از مقامات دمکرات این ایالات را به جرم خیانت در امانت و تقلب گسترده انتخاباتی سالها به پشت میله های زندان بیاندازد.
ناشناس۱۶۷۸۵۳۱۱۱:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چیزی که ما در سیاست امریکا دقت نمیکنیم اینه که بایدن محدودیتهای خاص خودش رو داره، ریپابلیکها هنوز مجلس سنا رو دارن که ساختار خیلی قدیمی داره و هر ایالت کوچک و بزرگی دو تا نماینده داره و ایالتهای قرمز که کوچکن تعدادشون بیشتره به هر شکل دست و پاش کمی بسته هست.
ناشناس۱۶۷۸۳۲۴۰۹:۱۹:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
پیشرفت ایران در گرو بیرون آمدن از انزوای جهانی است.
آریو۱۶۷۸۴۷۰۱۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
پیشرفت ایران با کار وتلاش اتفاق می افتد. منتظر امریکا بودن سرابی بیش نیست. برای اینکه پیشرفت اتفاق بیافتد نیاز به ساختارهای نوین است که بتواند جوابگوی نیازهای کشور باشد. من خودم الان مدت ۹ ماه است منتظر اخذ جواز هستم ولی هر روز با یک ترفند روبرو هستم. در کشورهای پیشرفته گرفتن جواز ۵ روز کاری زمان می برد. مشکل ما زیرساختاههای پوسیده و فاسد است. با آمدن بایدن هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد. مشکلات باید ریشه ای حل شود.
ناشناس۱۶۷۸۹۲۸۱۳:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
هشت سال باج دادین ، بهتون یک هواپیمای اسقاطی هم ندادن ، بعد باز دارین قصه میگین ؟؟؟
ناشناس۱۶۷۹۱۳۵۱۵:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
به کی؟ روسیه؟ اس 300 قدیمی به ما داده؟
ناشناس۱۶۷۸۲۷۹۰۸:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چرا باید ما تا ابد الدهر با آمریکا اختلاف داشته باشیم؟ 70 سال قبل، آمریکا ژاپن را بمباران اتمی کرد و 200 هزار نفر ژاپنی را در جا نابود کرد. هنوز که هنوز است، آمریکا از ژاپن به خاطر این کار عذر خواهی نکرده. اما اکنون دو کشور گرم ترین روابط را دارند. این مسئله در مورد ویتنام هم صدق می کند.
ناشناس۱۶۷۸۳۹۷۱۰:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ایرانی ها در فزهنگشان توصیه ها و ضرب المثل های زیادی در مورد بخشش دارند. اما در کل کینه ورز هستند.
ناشناس۱۶۷۸۹۲۴۱۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
یکی از ضرب المثلها که اتفاقا درمورد شما صدق میکنه اینه: کافر همه را به کیش خود پندارد!
ناشناس۱۶۷۸۴۲۰۱۰:۱۳:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چون مانند ژاپن نیستیم که بزنند تو سرمان و هیچی نگوییم چون تاریخ داریم تمدن داریم افتاد؟
ناشناس۱۶۷۸۵۳۷۱۱:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
والا الان مسئولین مملکت دارن می زنن تو سرمون و هیچی نمی گیم. این که بدتره. از خودمونه.
ناشناس۱۶۷۹۰۰۰۱۴:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خودمان به خودمان مربوط است نه به دیگران که دشمن هر دوی ما هستند
ناشناس۱۶۷۸۵۳۹۱۱:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آقای با تمدن، قدمت تمدن ژاپن به 16000 سال قبل بر می گردد.
ناشناس۱۶۷۸۹۳۳۱۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
دیگه چیزی نگو که بهت بخندن ! اولین تمدن دنیا در بین النهرین و فلات ایران بوده !! این رقم شونزده هزار سال احتمالا مربوط به میمونهای ژاپنی بوده !!!
ناشناس۱۶۷۸۹۸۸۱۴:۱۲:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
یا بهتر است بگویی 50 هزار سال پیش قدمت انسان های اولیه در دنیا در ایران بودن آن وقت گیرش روی 16 هزار است!!! در حالی که ما انسان های اولیه را نگفتیم تمدن و حکومترانی را گفتیم
ناشناس۱۶۷۸۵۵۰۱۱:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
تو اصلا معنی تمدن را می دانی؟
ناشناس۱۶۷۸۵۷۰۱۱:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
هم بیسواد هم تاریخ نمیدونی، ژاپن از ایران قدیمیتره الانم هم فرهنگشون هست هم قطب تکنولوژی دنیا هستند
ناشناس۱۶۷۸۹۸۲۱۴:۰۷:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
جناب با سواد اولین تمدن جهانی را ایران تشکیل داد وان روز ژاپنی در کار نبود
ناشناس۱۶۷۹۳۷۱۱۷:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
سردار را کشتند، تحریممان کردند، صادرات نفتمان را معلق کردند، تجارتمان را متوقف کردند، هیچ کاری نکردید! جز رجزخوانی!!! حتی تنگه هرمز را هم که شعارش را می‌دادید نبستید!!!
رها۱۶۷۹۴۵۸۱۸:۴۹:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
توی این جهان به این بزرگی فقط ایرانی ها تاریخ و تمدن دارن؟ مردمی که دروغ نگفتن براشون سخت ترین کار دنیاست
ناشناس۱۶۷۹۷۴۰۲۲:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
به کدامین تاریخ؟ قاجاریه؟ زندیه؟ صفویه؟ .. در تمام طول این تاریخ که میفرمایید تو سر ایران زدند. شوروی، انگلیس و .. برادر من، هموطن ایراد کار از ماست. به جای اینکه با فکر دیگران را رام کنیم به تاریخی که ۲۰۰۰ سال پیش رخ داده متوسل میشیم که هیچ تاثیری بر حال ما نداره. تازه سردمدار اون تاریخ را هم سانسور میکنیم.
ناشناس۱۶۷۹۹۳۴۰۷:۴۹:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۰
فقط ما تاریخ و تمدن داریم دیگران همه سر راهی بودند.
ناشناس۱۶۸۰۱۳۳۱۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۰
کدوم تاریخ و تمدن ؟ حکومت قاجار و افشار و سلجوقی و مغول و آل بویه و ساسانی ؟!!
ناشناس۱۶۷۸۴۵۸۱۰:۲۹:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ژاپن و کره جنوبی مستعمره و گاو شیرده امریکا هستن.
ناشناس۱۶۷۸۵۳۶۱۱:۰۵:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
گاوان شیرده!!! اگر خیلی می فهمی، چرا از محصولات این گاوان شیرده استفاده می کنی؟ چرا اقتصاد ژاپن در ردیف 4 و اقتصاد کره در ردیف 8 جهان است؟
ناشناس۱۶۷۸۷۱۶۱۲:۱۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
پیشرفت کره جنوبی و ژاپن مرهون تلاش شبانه روزی مردم این کشورهاست زنان و مردان ژاپنی در شبانه روز 18 ساعت کار می کنند و بدنبال پول باد آورده نیستن.
ناشناس۱۶۷۸۹۹۳۱۴:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ژاپن و کره با بستن درهای واردات به اینجا رسیدن ولی شماها دنبال حاشیه ها هستید برای باج دادن
ناشناس۱۶۷۸۵۴۶۱۱:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خوش به حال مردمشان که در رفاه کامل به سر برده و همه کشورهای جهان از ورودشان استقبال می کنند.
ناشناس۱۶۷۸۵۵۷۱۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مستعمره!!! هم ژاپن و هم کره با آمریکا جنگ های طولانی و شدیدی داشتند و چندین بار از آمریکا شکست سخت خوردند.
محمد جواد۱۶۷۸۶۵۰۱۱:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
الان ژاپن چه شیری به آمریکا میده؟ حتی کره جنوبی؟ اگر به پایگاه نظامی داشتنه که کشور دوست و برادر ترکیه هم پایگاه نظامی امریکایی داره. ضمن اینکه همین پایگاه نظامی کلی سود اقتصادی برای اون کشورها داره. چون امریکا برای تدارک اون پایگاه ها کلی دلار وارد اقتصاد مردم اون منطقه میکنه
ناشناس۱۶۷۹۴۸۸۱۹:۱۳:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
فعلا که داشتن محصولات همین دو کشور آرزوی هر ایرانی هست
ناشناس۱۶۷۹۳۶۲۱۷:۴۴:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
علتش اینه که الان ژاپن مستعمره و اشغال شده امریکاهست
ف. خ۱۶۷۹۵۵۲۲۰:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ما نباید خودمان را با ژاپن مقایسه کنیم آن ها جزو کشورهای پیشرفته صنعتی و جهان اول هستند. نتیجه دوستی با آمریکا را در عراق باید دید که 30 سال است یک روز رنگ آرامش را بخود ندیده اند.
ناشناس۱۶۷۹۵۷۰۲۰:۳۴:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ژاپن تحت اشغال آمریکاست و هنوز ارتش مستقلی از خودش ندارد
ناشناس۱۶۷۹۰۲۶۱۴:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خسته شدیم از نوع سیاست داخلی عمر ما که به باد فنا رفت فقط یک قشر خاص از این سیاست حمایت می کنند و دلیش اینه که به نفعشان است
ناشناس۱۶۷۸۱۷۲۰۷:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ای بزرگان از این فرصت تغییر در امریکا استفاده کنید ودست از منیت خود بردارید ودر گلیم ایران بیارامیدو بیش از این به بخت فلاکت بار ما لگد نزنید وبهانه به به دست عربها و اسرائیل ندهید اگر این فرصت ازدست برود قابل بازگشت نیست بایدن برخلاف ترامپ بسیار سیاسی وکارکشته است
ناشناس۱۶۷۸۹۳۴۱۳:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
این نظر رو که خوندم یه لحظه فکر کردم الان تو سال 92 هستم و هنوز مذاکرات برجام شروع نشده! دقیقا از روی متنهای همون موقع کپی شده!
AMIR۱۶۷۸۱۸۲۰۷:۵۳:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بس است دیگر! به جای تمرکز بر پیشرفت مملکت دایم در پی ایجاد دشمنی جهت لاپوشانی بر سومدیریت خود هستید. خوب بهانه ای برای بقا پیدا کرده اید.
ناشناس۱۶۷۸۲۱۰۰۸:۱۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
دشمنی بایدن با ملت ایران مال الان نیست دشمنی او بر میگردد به سالیان دور
ناشناس۱۶۷۸۴۷۱۱۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
وقتی ما هدف خود را نابودی اسرائیل و آمریکا و هم پیماننش معرفی کردیم و این هدف رو هم علنی اعلام می کنیم چه طور انتظار داریم آمریکا با ما دشمنی نکنه و اجازه بده به خواستمون برسیم؟
ناشناس۱۶۷۹۰۰۵۱۴:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
وقتی هدف آمریکا از 60 سال پیش تا الان دنبال تجزیه کشورتان و کشورهای منطقه است تا اسرائیل را قدرتمند کند ما هم حتما باید بنشینیم و نگاه نکنیم؟ نخیر مقابله می کنیم
ناشناس۱۶۷۸۲۲۴۰۸:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن سیاستمداری کهنه کار وپیچیده است اگر رهبران ما دست از پا خطا کنند وبازی اعراب واسرائیل را بخورند تحریم های آتی ایران جهانی خواهد بود
ناشناس۱۶۷۸۳۷۴۰۹:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
دقیقا! ترامپ نتوانست در جهان اشتیاق ایجاد کند ولی یک سفره آماده برایشان پهن کرد! دیگه مگر از این بد تر داریم که مردم گله ای بمیرند ولی توان اقتصادی تعطیلی نباشد! بایدن به راحتی می تواند دنیا را با خود همراه کند.
ناشناس۱۶۷۸۴۲۵۱۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
عمو جان الان تحریم هستید
خاک۱۶۷۸۲۲۸۰۸:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ولی مردم رو بشدت منزوی کرد
ناشناس۱۶۷۸۳۰۶۰۹:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ما باید برای یک تعامل آبرو مند با آمریکا آماده شویم چاره ای جز این نیست هرچه غیر از این خیال پردازی است
ناشناس۱۶۷۸۴۶۰۱۰:۳۰:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
با قاتلان سردار سلیمانی هرگز تعامل نخواهیم کرد.
ناشناس۱۶۷۹۰۰۹۱۴:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آن هم چه تعاملی تاراج حق و حقوق کشور
ناشناس۱۶۷۸۲۳۶۰۸:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
عدم استفاده از فرصت روی کار امدن بایدن در امریکا جدا خیانت به کشور است . تمامی سیاسیون بازنشسته باید از سپهر سیاسی کشور کنار بروند و جای خود را به تازه واردان بدهند .
ناشناس۱۶۷۸۲۳۸۰۸:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
باید دست از منفی بازی برداشته و به افراد با دید مثبت نگاه کرد.
ناشناس۱۶۷۸۲۸۲۰۹:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن انسان شریفی است.
یه الفی۱۶۷۸۳۳۹۰۹:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آمریکا همان آمریکاست جنایتکار دغل باز مکار دروغگو تروریست به اصطلاح خودمان؛ شاید پالان خر عوض شده باشد ولی خر همان خر است.
ناشناس۱۶۷۸۲۴۳۰۸:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
اگر ایران با آمریکا راه بیاید، آمریکا هم با ایران راه خواهد آمد. در این دنیا هیچکس معصوم نیست.
ناشناس۱۶۷۸۴۳۱۱۰:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
هر وقت آمریکا انرژی هسته یا برد موشک هاش کوتاه کرد بیا از حرف های روشنفکری قشنگ بزن نه الان که بیشتر روشنفکرنما هستید
ناشناس۱۶۷۸۴۶۳۱۰:۳۲:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
پیش شرط هرگونه تعامل با امریکا لغو بالمره همه تحریمهاست.
ناشناس۱۶۷۸۵۸۲۱۱:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آره مثل برجام که با امریکا راه اومدیم، دیدید که هم اوباما و هم ترامپ با ما راه اومدن
ناشناس۱۶۷۸۲۴۴۰۸:۴۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن از عربستان خوشش نمی آید.
ناشناس۱۶۷۸۲۵۸۰۸:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چه کسی از پول خوشش نمیاد ؟!!!
ناشناس۱۶۷۸۲۷۷۰۸:۵۷:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
و لابد عاشق چشم و ابروی ماست
ناشناس۱۶۷۸۲۴۶۰۸:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ظریف اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده که رفیق فابریک بایدن است.
ناشناس۱۶۷۸۲۶۴۰۸:۵۳:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مجلس سنای آمریکا اجازه رفاقت بایدن با ایران را نمیدهد
ناشناس۱۶۷۸۲۸۰۰۸:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
تنها رفیق حال حاضر جواد ، مادوروعه
ناشناس۱۶۷۸۲۸۶۰۹:۰۰:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ظریف رفیق فابریک جان کری هم هست.
ناشناس۱۶۷۹۰۳۷۱۴:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
فکر کنم تو دنیا ماتنها کشوری باشیم که سیاست مداران ساده لوح ما فکر میکنند سیاست یعنی رفاقت ، روسیه و چین و حتی بعضی کشورهای عربی هم که با ما رفیقن اول فکر منافع ملی شون هستند
یه الفی۱۶۸۰۱۰۰۰۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
وقتی که رفیق فابریکش جان کری بود وقتی که امضای کری تضمین بود نتیجه اش را داریم می بینیم خسته شدیم از این رفاقت های آبکی که نتجه شخصی بیشتر نداره
ناشناس۱۶۷۸۲۵۰۰۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
از دوستی با چین و روسیه چیزی نصیب ایران نمی شود.
ناشناس۱۶۷۸۲۶۷۰۸:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
نصیب ایران فقط کرونا میشود
ناشناس۱۶۷۸۲۸۹۰۹:۰۱:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چرا می شود. اجناس بنجل و تکنولوژی قدیمی.
ناشناس۱۶۷۹۱۹۳۱۵:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چین دارد تکنولوژی آمریکا را می گیرد اجناس بنجل را هم دوستان خودتان وارد می کنند وگرنه جنس درجه یک هم دارند
ناشناس۱۶۷۹۴۱۰۱۸:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
جنس درجه یک چین ، ویروس مرگبار کروناس
ناشناس۱۶۷۸۴۶۱۱۰:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
ناشناس۱۶۷۸۶۲۲۱۱:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
اما عده ای بر این عقیده اند دشمن ما همینجاست
ناشناس۱۶۷۸۶۲۸۱۱:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
دشمن اصلی ما داخلی است . بفهم خواهشا"
ناشناس۱۶۷۸۵۹۲۱۱:۲۷:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
منافع ملی ایجاب میکند با همه کشورها رابطه داشته باشیم حالا یکی مثل امریکا نمیخواهد رابطه داشته باشد و تعامل و احترام متقابل بلد نیست، مشکل از خودش است، اما نمیتوانیم به خاطر او رابطه با دیگر کشورها را خراب کنیم
یه الفی۱۶۷۸۲۷۲۰۸:۵۵:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن 70 روز دیگه روی کار می یاد، وقتی بایدن رئیس جمهور می شه، روحانی 196 روز بیشتر رئیس جمهور نیست. حتی آمریکایی های دیوانه هم با رئیس جمهور 196 روزه مذاکره نمی کنند.
ناشناس۱۶۷۹۵۳۷۲۰:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
خدا رو شکر که معنی دیوانه را هم فهمیدیم
ناشناس۱۶۷۸۲۷۴۰۸:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن از حوزه رای گیری که اومده بیرون گفته : فکر کنم به ترامپ رای دادم ! شک نکنید که تا ۶ ماه دیگه کاملا هریس رئیس جمهوره
ناشناس۱۶۷۸۴۱۱۱۰:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن سیاستمدار کهنه کار است، دلیلی ندارد دست آورد های ترامپ را از بین ببرد. او سیستم فشار حداکثری را ایجاد نکرده، ولی بدون دلیل هم برش نخواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از فرمان ها صرفا با خواست بایدن برداشته نمی شود و وی احترام سنا را حفظ می کند، مانند ترامپ ادای یک هفتیر کش نفهم را در نمی آورد.
ناشناس۱۶۷۸۲۸۴۰۹:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
با تحریم ها تا 2024
ناشناس۱۶۷۸۲۹۴۰۹:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن نیز مانند اسلاف پیشین خود ، آدمِ اسرائیل است و از این امر تخطی نخواهد کرد
ناشناس۱۶۷۸۳۳۶۰۹:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
به اميد اين كه تفكري كه تحريمها را كاغذ پاره مي خواند ديگه هيچ وقت تو ايران به قدرت نرسه همچنين تفكري كه از برجام خارج شد نيز تو سياست آمريكا ديگه جايي نداشته باشه
ناشناس۱۶۷۸۳۷۵۰۹:۵۲:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چقدر باید خوش خیال و ساده لوح باشید که فکر کنید ظریف. می تواند امتیازی از بایدن بگیرد
ناشناس۱۶۷۸۵۴۵۱۱:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
کسانی که دو بدو می‌رود توافقی سراسر باخت می کنند..!
ناشناس۱۶۷۸۳۷۶۰۹:۵۳:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
واقعا عمر ملت به دشمنی با این و آن تلف شد. هی می گوییم آمریکا ناکام ماند در اهدافش!!! خنده دار است. به همت مردم آمریکا، دلار اومد پایین. دولت ما چکاره است حالا؟
دانش آموز۱۶۷۸۴۱۹۱۰:۱۳:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ترامپ،اگه احمدی نژاد بود برای ایران بایدن،روحانی خواهد شد برای مردم ایران
بهنام۱۶۷۸۴۷۷۱۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
هشت سال پیش بایدن از دوستی با نتنیاهو بمدت چهل سال و تروریسم اقتصادی اوباما-بایدن بر علیه ملت ایران ابراز خشنودی و افتخار کرد https://www.businessinsider.com/biden-ryan-debate-israel-iran-netanyahu-2012-10
ناشناس۱۶۷۸۵۰۲۱۰:۵۰:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
روز از نو روزي از نو ترامپ رفت و حالا از اول كار دشمني با بايدن !!!!!!
ناشناس۱۶۷۸۷۵۵۱۲:۳۶:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
میبینم بعضی ها که طرفدار ترامپ شده اند دیگر نمی گویند تا 2024 با ترامپ اینها می گفتند ترامپ نزد مردمش عزیز و گرامی و محبوب است پس چی شد ؟
ناشناس۱۶۷۸۹۰۸۱۳:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۹
عجله نکن هنوز رسمی اعلام نشده
ناشناس۱۶۷۹۵۲۶۱۹:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
چیزی نشد! بایدن 74 میلیون رای آورد و ترامپ 70 میلیون! اگر مشکل کرونا پیش نیامده بود ترامپ قطعا برنده می شد. این یعنی تمامی سیاست های اقتصادی و خارجی ترامپ برای اکثریت مقبول است، فقط نتوانست اپیدمی کرونا را کنترل کند، که آنهم در واقع یک مشکل جهانی است.
ناشناس۱۶۷۸۸۱۹۱۳:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مطمئن باشیداگرشماهافقط زبانتان راکنترل کنید فقط حرف نزنید گرانیها ازبین میرود وبهای دلاربه پایین ترین سطح ممکن میرسد ولی سکوت شماهاامکان نداردچون منافعتان درنابسامانی اقتصادی کشوراست
ناشناس۱۶۷۸۸۵۸۱۳:۱۴:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
سرسختی نمی کند اما حریفی است که نه گفتن و دست رد زدن به سینه او سخت خواهد بود ، او هنوز قبل از اینکه کار را شروع کند یکی از محترم ترین روسای جمهور امریکاست و به اشاره ای می تواند اجماع جهانی را علیه ما به راه بیاندازد
ناشناس۱۶۷۸۸۸۹۱۳:۲۴:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
تحول اقتصاد ایران یک جو غیرت میخواد نه یک جو بایدن
ناشناس۱۶۷۹۳۲۳۱۷:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بعد از اینکه همت کردی و کالا تولید کردی اونوقت میخوای به کی بفروشیش؟ وقتی فروختی چجوری میخوای پولش رو بگیری؟ التماس تفکر
ناشناس۱۶۷۹۳۷۷۱۸:۰۱:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آفرین اما کو گوش شنوا
علی۱۶۷۸۹۱۵۱۳:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن دشمن نیست. چرا همش دنبال دشمن تراشی هستید؟
ناشناس۱۶۷۹۱۹۵۱۵:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ساعت خواب
ناشناس۱۶۷۸۹۹۵۱۴:۱۵:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
والله مادورو که یه راننده اتوبوس بوده شده رئیس جمهور هم میدونه حداقل با خوشبینی باید با بایدن برخورد کنه چرا که نتیجه دشمنی را دیده ایم و بایدن بدلیل اینکه میخواهد با اروپاییها تعامل کنه مطمئن باشید اگه بخواد اذیت کنه دور ایران را دیوار میکشه اونوقت باید دنبال دلار سیصد هزار تومانی بگردیم .
محمدرضا۱۶۷۹۰۴۵۱۴:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ایران هم نباید در انتظار انتخابات ۱۴۰۰ فرصت سوزی کند. کسی نمیداند ۲۰۲۴ چه کسی در آمریکا روی کار بیاید و هر توافقی با آمریکا باید با تایید کنگره آمریکا به قانون تبدیل شود وگرنه باز مانند برجام بلااثر خواهد بود.
مجید۱۶۷۹۰۸۰۱۴:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
اگه میخوایم اقتصاد کشورمون درست بشه ، تنها راهش صلح با جهانه ؛ و اونم در گرو یه انتخاب درست در انتخابات آیندست
ناشناس۱۶۷۹۳۷۵۱۸:۰۰:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بایدن وترامپ سرهم اند اینا از اسراییل دستور میگیرند اتفاقا دوره اوباما بود ک انرژی هسته ای ما را میخواستن بمباران کنند.هر از گاهی از خودم میپرسم مردم ایران چگونه تو این چند هزار سال تو ایران زندگی میکردن ؟نشسته بودن امریکا با دلار بیاد یا با تحریمهاش آب خلیج فارس را شیرین کنید بدید دست همه ی کشاورزان تو ایران غیر اینکه بسیاری از مشکلات کشور حل شده تا مجبورم نباشیم یونجه وارد کنیم یا اقلام خوراکی دیگه اما قبلش نفوذی هارا همشونا از کشور بریزد سطل اشغال.
ناشناس۱۶۷۹۶۷۰۲۱:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
اوباما وقتی بایدن معاونش بود داعش رو راه اندازی کرد یادتون نره دوستان
ناشناس۱۶۷۹۷۸۸۲۳:۳۴:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بهتر نیست شما به فکر زنان تن فروش برای نان و مردان گور خواب و بچه ها ی زباله گرد و .... باشید ؟؟؟
ناشناس۱۶۷۹۷۴۳۲۲:۵۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
ما یک دشمن بیشتر نداریم آنهم در داخل کشور است.
تیمور۱۶۸۰۱۵۸۱۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بایدن یک صهیونیست به تمام معنا است که خودش باعث جنگ خواهد شد وکاملا افراطی
ناشناس۱۶۸۰۵۸۷۱۳:۵۰:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۰
بایدن همانند اسلاف خود، عروسک خیمه شب بازی صهیونیزم است. خودش عرضه ندارد که تصمیم بگیرد دشمنی بکند یا نکند بلکه هرچه به او دیکته کردند مجبور است انجام دهد. بنابراین سوال شما از اساس غلط است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین