اظهارات جنجالی «لیلاز» درباره تحلیل های «ساده لوحانه» از آمریکا، برجام و اسراییل

  3990817116 ۲۰۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

"وقتی در یک جنگلی به نام خاورمیانه زندگی می‌کنی که دائما همه سعی می‌کنند تو را بخورند و قورت دهند، از جمله ایالات متحده آمریکا، بسیار ساده‌لوحانه خواهد بود اگر کسی تصور کند که آقای خامنه‌ای بر مبنای امضای برجام، پروژه‌های قوی‌سازی ایران را رها می‌کند. اگر رها کند، ما نمی‌گذریم! "

اظهارات جنجالی «لیلاز» درباره تحلیل های «ساده لوحانه» از آمریکا، برجام و اسراییل

به گزارش الف سعید لیلاز کارشناس اقتصادی اصلاح طلب در یک گفتگوی  صریح درباره برجام، رابطه ایران و آمریکا و اسراییل، تاثیر انتخاب بایدن بر اقتصاد ایران و همچنین تفاوت نگاه بایدن با ترامپ در باره ایران به اظهار نظر پرداخته است. اظهاراتی که با روایت ها و تحلیل های غالبا شنیده شده از سوی اصلاح طلبان و طرفداران دولت بسیار متفاوت است. گزیده ای از گفتگوی این کارشناس اقتصادی و سیاسی اصلاح طلب را  با سایت اکو ایران بخوانید:

* آمریکایی‌ها از ابتدا برجام را اجرا نکردند اصلا. اجرا کردند؟ ابدا. از ابتدا برجام اجرا نشد. به‌علاوه ما همه‌مان می‌دانستیم، بارها هم گفته بودیم. 

* اصلا این حرف هم حرف بسیار بی‌ربطی است که بگوییم چون برجام را امضاء کردیم، باید از پروژه‌های موشکی‌مان بیاییم پایین؟ برای این‌که یک خبرنگار خارجی به من گفت شما چرا روی موشک متمرکز شدید؟ گفتم برای این‌که ما هواپیما نداریم، ما اگر هواپیمای جنگنده می‌داشتیم؛ شما الان قول بده 50 اسکادران هواپیمای جنگنده F35 به ایران بفروشند، با تجهیزاتش، با لوازم یدکی‌اش، با آموزش و با همه چیز، آن وقت ما هم پروژه موشکی‌مان را بگذاریم کنار. هر وقت آن اتفاق افتاد، این هم می‌افتد. به قول قرآن هر وقت شتر از سوراخ سوزن رد شد، این مساله هم حل می‌شود

* کجای برجام نوشته بودند ما دیگر حق نداریم بگوییم مرگ بر آمریکا؟ چطور مردم فرانسه حق ندارند بگویند مرگ بر آمریکا، مردم ایران حق ندارند بگویند مرگ بر آمریکا؟ من نمی‌پذیرم این حرف را. چطور در هر تظاهراتی در ایتالیا مردم به آمریکا فحش می‌دهند، در فیلیپین، در تایلند، در تمام کشورهای وابسته به آمریکا گفتن مرگ بر آمریکا مجاز است، چطور در ایالات متحده گفتن مرگ بر آمریکا مجاز است و در ایران مجاز نیست؟

*من معتقد نیستم که مساله اصلی ایران این است ما اسرائیل را به رسمیت نشناختیم. اگر قرار بود با به رسمیت شناختن اسرائیل، کشوری مشکلاتش حل شود، الان کثیری از مردم قاهره نباید در قبرستان عمومی قاهره می‌خوابیدند شب‌ها، ولی دارند آن‌جا زندگی می‌کنند. این حرف ساده‌لوحانه است

* مسائل ایران از خارج حل نمی‌شود. اقتصاد نفتی، دولت رانتیر می‌آورد روی کار، دولت رانتیر هم از طریق فساد درآمد کسب می‌کند، از طریق مابه‌التفاوت‌ها، از طریق ایجاد طبقه وفادار به خودش. اگر قیمت نفت بیاید پایین و سهم نفت در GDP ایران از 10 درصد GDP کمتر شود که دارد می‌شود، شما خواهید دید که اقتصاد ایران به سمت آن شفافیت‌ها می‌رود، به سمت آن آرام‌سازی‌ها می‌رود و این دیگ از تلاطم می‌افتد. منشأ این تلاطم، آمریکا و روابط خارجی ایران نیست. 

 *یک بار فشار آوردید و ما یک مصالحه شرافتمندانه کردیم سر برجام. چرا بر هم زدند؟ ما در اثر تحریم‌های دوم در هفت، هشت ماه اول حدود 25 تا 30 میلیارد دلار و 80 تن طلا را دولت از بین برد، یک گروهی آن را دزدیدند. این ربطش به ایالات متحده آمریکا چیه؟ 

*شما در سه سال گذشته 100 تا 150 هزار میلیارد تومان رانت از طریق مابه‌التفاوت قیمت خودرو به یک مشت دلال دادید، به یک تعداد خریدار دادید. این سیاست‌گذاری ربطش به ایالات متحده آمریکا چیه؟

ما اگر این 100 تا 150 هزار میلیارد تومان را نداده بودیم به مردم، به خریداران، الان قیمت بازار آزاد به مراتب پایین‌تر بود، تولید خودروسازی‌ها به مراتب بالاتر بود... این حکمرانی تو است برادر، شما دلاری که می‌دانی نمی‌توانی با این رشد نقدینگی که الان داری روی 4200 نگه داری، می‌آیی و می‌کنی 4200 و می‌گویی هر کس از در آمد تو، برایش ثبت سفارش کنید و به او بدهید. ظرف 25 روز در اتاق بازرگانی ایران، در سازمان توسعه تجارت، یعنی وزارت صمت، در نیروی انتظامی؛ این‌ها همه درگیر بودند؛ یک نفر موفق شد برود یک شرکت را ثبت کند، گواهی عدم سوءپیشینه بگیرد، بتواند برود کارت بازرگانی بگیرد، این کارت بازرگانی ثبت سفارش کند، از این ثبت سفارش برود LC باز کند، 30 میلیون دلار کاغذی وارد کند که هرگز وارد اقتصاد ایران نشده است

 * این فساد است، این ربطش به ایالات متحده چیه؟ این فساد را اگر شما خاطرات علم را بخوانید، هرگاه درآمد نفتی رفته بالا و ریخت و پاش پول شروع شده، در آن دوره هم وحشتناک بوده؛ علم را بخوانید، می‌گوید پروژه‌ها زیر سه برابر قیمت واقعی؛ این حرفش برای سال 54 است، زیر سه برابر واقعی پروژه‌ها تمام نمی‌شود. زیر سه برابر؛ ما الان هم در ایران هم همین مشکلات را داریم. من می‌گویم این مسائل هر وقت حل شد، آن وقت آمریکایی‌ها مثل ویتنام از ایران قطع امید خواهند کرد و دیگر هم توطئه‌ای در کار نخواهد بود

*من معتقدم بین بایدن و ترامپ فرق اساسی و بنیادین و تعیین‌کننده‌ای نیست برای ایران و این تحریم هم از سال 1400 به بعد به سمت آرامش می‌رود. اگر کرونا نبود، تا الان حل شده بود. کرونا میل ایران و ایالات متحده به لغو تحریم‌ها را بلاموضوع کرده؛ همین الان اگر تحریم‌ها لغو شود، دیگر قیمت نفت 36-35 دلار که بیشتر نیست، ایران هم مشتری‌ای ندارد پشت در، بنابراین چیزی گیر ما نمی‌آید. ما اگر تصور کنیم که همین امشب تحریم‌ها لغو می‌شود و مسائل ایران حل می‌شود، اشتباه کردیم؛ یک بار این اتفاق افتاده است. ضمن این‌که به ازای هر یک دلاری که به درآمد ایران اضافه شود، 10 دلار مطالبات و هزینه می‌آید به سمت ما. از این به بعد را به سمت آرامش داریم می‌رویم، حتی در روابط خارجی‌مان؛ برای این‌که آن عنصر اصلی که تلاطم ایجاد می‌کرده، یعنی نفت که باعث می‌شده ایران در منطقه خاورمیانه هم رفتار اگرسیو ( تهاجمی) داشته باشد، دشمنان ایران هم بتوانند علیه ایران رفتار اگرسیو داشته باشند. 

* دشمنان ایران هم که بتوانند علیه ایران رفتار اگرسیو داشته باشند، همه دارند می‌خوابند. یعنی عربستان، ایران، عراق، این‌ها با کوهی از مشکلات داخلی هر کدام روبرو هستند. آمریکا، چین، فرانسه؛ یک نوع درونگرایی، یک نوع انزواگرایی بر جهان حاکم خواهد شد. در روابط بین‌المللی هم به حداقلش رسیده در همه دنیا، کشورها رو می‌آورند به مسائل داخلی‌شان، ما آخرین نقطه تلاطممان شاید انتخابات 1400 باشد. از آن‌جا به بعد با آمریکا به سمت آرام‌ترشدن روابط خواهیم رفت، گرچه هرگز این روابط به حالت عادی، حداقل تا این چشم‌اندازی که ما داریم، نزدیک نخواهد شد؛ مناسبات و دعواهای ژئوپلتیک به این سادگی حل نمی‌شود.

* چهار تا رژیم در روسیه عوض شده در 100 سال گذشته؛ رژیم اول رژیم تزارها بود، رژیم دوم کمونیست‌ها بود که خود آن 10 جور بود، رژیم سوم یلتسین بود که اصلا نه با دولت قبلش قابل مقایسه است، نه با رژیم بعدش؛ و رژیم چهارم آقای پوتین است. رفتار و مناسبات روسیه با اروپا و ایالات متحده اساسا تغییر نکرده. چرا ما باید ساده‌لوحانه به مسائل نگاه کنیم؟ ایران هم همینطور؛ مناسبات داخلی اش به تدریج به سمت آرامش خواهد رفت از سال 1400 و من پیش‌بینی‌ام این است که از طریق یک بناپارت این اتفاق باید بیفتد. این حرف را چهار، پنج سال است می‌زنم. ما می‌رویم به سمت آرام‌سازی روابط داخلی، این آرام‌سازی روابط داخلی منجر به آرام‌سازی روابط منطقه‌ای می‌شود و بعد پیرو آن، روابط بین‌المللی و ایران به سمت آرامش از این به بعد خواهد رفت.

* (انتخابات آمریکا) از نظر روانی حتما تاثیر می‌گذارد، ولی اثر روانی اثر تعیین‌کننده‌ای نیست. هم کوچک است و هم ناپایدار، یعنی هم زمانش کم است، هم تاثیر لحظه‌ای‌اش قابل توجه نیست. شما هر وقت دستگاه چاپ پول بانک مرکزی را خاموش کنی، به شما قول می‌دهم قیمت دلار آرامش می‌گیرد، چون ما که الان خواستار ارزان‌شدن دلار نیستیم، ما الان خواستار پیش‌بینی‌پذیرشدن قیمتش هستیم. ما ثبات قیمت دلار را می‌خواهیم و پیش‌بینی‌پذیربودنش را. کسی انتظار ندارد دلار بشود 10 هزار تومان، عملی هم نیست. بله، به خاطر مسائل روانی این الان رسید به 33-32 هزار تومان. من خودم هم معتقد نیستم که قیمت دلار 33-32 هزار تومان است، ولی این اگر برسد به یک عدد معقول 25-24 هزار تومانی؛ این‌که می‌گویم معقول، مثل هر کالای دیگری مخلوق رابطه عرضه و تقاضاست. عرضه یعنی درآمدهای ارزی که به خاطر کرونا و به خاطر جهان مرکانتیلیستی بعد از کرونا درآمد ارزی ایران یکباره افت کرد. این دارد برمی‌گردد به تدریج سر جایش، از آن طرف هم دستگاه چاپ پول یک مقدار آرام‌تر بگیرد، ما به ثبات خواهیم رسید. خیلی به ترامپ و بایدن کاری ندارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۶۶۹۹۰۹:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کاگزاران سازندگی در واقع کارگزاران رنگ عوض کنی هستند. الگو افرادی مانند لیلاز و مهاجرانی و محسن هاشمی و محمد هاشمی و حتی اقای روحانی همگی همان اقای هاشمی است که مهمترین اصل برای انها باقیماندن در جریان اصلی قدرت و حفظ پست و مقام و امتیاز به نفع خانواده است. اقای لیلاز از زمانی که وارد مدیریت خودرو سازی کشور شد ناگهان 180 درجه ابن الوقت شد. مهاجرانی هم که معرف حضور همه هست. هم از عربستان. هم از ملکه و دولت انگلیس و هم از....(بخوانید توییتر و اینساگرام) مشکل ایران در چند صد ساله اخیر همین دست افراد ابن الوقت هست که تنها چیزی که برایشان مهم است ادامه امتیازات و رانتها هست.
ناشناس۱۶۷۶۸۱۴۱۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکلات از آنجا آغاز شد که منافع شخصی عده ای مقدم بر منافع ملی قرار گرفت.
ناشناس۱۶۷۶۸۷۵۱۰:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این ها اصلا به منافع ملی اعتقادی ندارند.
ناشناس۱۶۷۷۱۳۶۱۲:۲۵:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اینا اصلا به ملت اعتقادی ندارن!
ناشناس۱۶۷۷۷۹۰۱۹:۴۸:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عاقبت ترامپ در انتظار همه دیکتاتورها است.
ناشناس۱۶۷۷۷۹۳۱۹:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بهترین و درست ترین کار این است که تا انتقال قدرت ایران سکوت کند ترامپ مثل یک مار زخمی است ما باید برای یک تعامل آبرو مند با آمریکا آماده شویم چاره ای جز این نیست هرچه غیر از این خیال پردازی است
ناشناس۱۶۷۶۸۲۵۱۰:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تحولات آمریکا نشان داد که 90 درصد اقتصاد ایران وابسته به سیاست خارجی ما است. اگر سیاست خارجی درست تنظیم شود، اقتصاد در جهت شکوفایی حرکت خواهد کرد.
ناشناس۱۶۷۷۱۰۶۱۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست و 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت دولتهاست.
ناشناس۱۶۷۷۲۳۲۱۳:۲۴:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
روحانی همچین حرفی نزده است. از خودت حرف در نیار. روحانی گفته لعن و نفرین را به آدرس درست که کاخ سفید است بفرستید.
ناشناس۱۶۷۷۴۹۵۱۵:۴۷:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
روحانی در سال 92 این مطلب را بیان کرده بود.
احمد۱۶۷۷۴۹۷۱۵:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
روحانی اواخر دولت احمدی نژاد و انتخابات این صحبت ها را مطرح کرد که مشکلات کشور به علت مدیریت داخل است و نه تحریم ها . البته این نکته را کارشناسان اقتصادی هم می گویند که تحریم 30 تا 40 درصد تاثیر گذار است .
ناشناس۱۶۷۷۲۳۳۱۳:۲۶:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
فعلا که نرخ پیاز ما بر اساس انتخابات آنها بالا و پایین می شود!
ناشناس۱۶۷۷۴۳۱۱۵:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یا دولت از عمد و همزمان با انتخابات آنها..!
احمد۱۶۷۷۴۸۸۱۵:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یادش بخیر در مورد انتخاب روحانی و بعد برجام همین حرف ها را تو مغز مردم کردند و اوضاع الان این است . امیدوارم دیگر به عقب برنگردیم .....
احمد۱۶۷۷۴۹۲۱۵:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تحولات آمریکا این را نشان نداد . این اقتصادی که ساختید و از اول به مذاکرات و برجام و.. وابسته اش کردید این را نشان می دهد . و الی اگر از اول به داخل توجه می کردید مطمئنا شرایط اینگونه نبود و اصلا تحریم آنقدر مورد جذابی برای غربی ها نبود . آنقدر شرایط کشور را وابسته به مذاکرات کردید که وضعیت شرطی شده
ناشناس۱۶۷۶۸۳۲۱۰:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
پیشرفت ایران در گروه بیرون آمدن از انزوای جهانی است.
ناشناس۱۶۷۶۸۸۱۱۰:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
استقلال باید همراه با قدرت و صلابت باشد وگرنه بی معنی است.
ناشناس۱۶۷۶۹۸۷۱۱:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
انزوای شما فقط رابطه با آمریکا باشد بهتر از این نمی بینی
ناشناس۱۶۷۷۲۳۵۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باید روابط با امریکا بر قرار شود تا مشکلات کشور حل شود
ناشناس۱۶۷۷۵۲۵۱۶:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
امام خمینی(ره): آنهایی که خواب رابطه با امریکا را می بینند خدا بیدارشان کند.
ناشناس۱۶۷۷۹۸۵۲۳:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
كور خوندي رابطه با شيطان رو . تو دهن كسايي ميزنم كه حرف از رابطه بزند.
ناشناس۱۶۷۷۲۴۳۱۳:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
به نظر شما الان مردم ایران دارند زندگی می کنند ؟
احمد۱۶۷۷۵۰۰۱۵:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اینکه برای پیشرفت باید رابطه داشته باشیم حرفی نیست . ولی اینکه پیشرفت را بخواهیم تنها به داشتن ارتباط ربط بدهیم و بقیه و مهمترین موارد که توجه به ساختار داخلی و استفاده از ظرفیت های داخلی است را نادیده بگیریم به نظرم بزرگترین خیانت است . اثرش هم میشود همین شرایط فعلی که اقتصاد کشور شرطی می شود . منتظر کاندید کشور دیگر می شود .
ناشناس۱۶۷۸۶۶۶۱۱:۵۳:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۹
پیشرفت مستلزم بدست آوردن تکنولوژی است. بدون داشتن رابطه با کشور های پیشرفته، چگونه می خواهیم پیشرفت کنیم؟ همین الان همه تجهیزاتی که استفاده می کنیم محصول تکنولوژی غرب هست.
ناشناس۱۶۷۶۸۳۹۱۰:۱۸:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باید برای پرچم دیگر کشورها احترام قایل شد
ناشناس۱۶۷۶۸۸۴۱۰:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
احترام احترام می آورد. توهین، دشمنی می آورد.
ناشناس۱۶۷۷۰۷۸۱۱:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اونا خودشون هم پرچمشون رو آتیش میزنن! شما نمیخواد کاسه داغتر از آش بشی!
ناشناس۱۶۷۷۱۲۰۱۲:۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر ببینی همسایه شما میزنه توی گوش بچه اش شما اگر مشکلی با همان همسایه داشته باشی اجازه داری بری بزنی توی گوش بچه همسایه؟
یه الفی۱۶۷۷۱۹۲۱۲:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگه لازم باشه هم تو گوش همسایه و هم بچه همسایه می زنیم
ناشناس۱۶۷۷۲۷۶۱۳:۴۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر ما با همسایه ای که ملکش دزدی است مشکل داریم آن همسایه آن وری حق دارد از دزد دفاع کند؟
عدالت۱۶۷۷۱۹۳۱۲:۵۴:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
توی ایران هم یه عده پرچم ایران رو به آتش کشیدن پس نتیجه بگیریم همه مردم دوس دارن پرچم ایران رو آتیش بزنن؟
ناشناس۱۶۷۷۵۷۵۱۶:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
شما بچه خودت را کتک میزنی دیگران هم میتوانند ،کاسه سردتر از اش؟
ناشناس۱۶۷۶۸۴۴۱۰:۲۰:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اقتصاد ایران شانس آورد که ترامپ شکست خورد.
ناشناس۱۶۷۶۸۸۸۱۰:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
وگرنه الان دلار 50 تومن بود و همه کاسه چه کنم چه کنم در دست می گرفتند!!!
ناشناس۱۶۷۶۸۹۰۱۰:۳۵:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کاهش نرخ ارز بدلیل جو روانی بازار است
ناشناس۱۶۷۶۹۳۷۱۰:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بالا رفتن نرخ ارز هم به دلیل جو روانی بود.
ناشناس۱۶۷۶۹۹۳۱۱:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جو روانی و انتخابات هیچ وقت نمی تواند قیمت ها را تا 40 درصد پایین بیاورد ویا بر عکس بالا ببرد
احمد۱۶۷۷۴۸۵۱۵:۴۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یادش بخیر در مورد انتخاب روحانی و بعد برجام همین حرف ها را تو مغز مردم کردند و اوضاع الان این است . امیدوارم دیگر به عقب برنگردیم .....
ناشناس۱۶۷۶۸۴۸۱۰:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چه اشکالی داشت اگر روحانی پیروزی بایدن را تبریک می گفت؟
ناشناس۱۶۷۶۸۸۲۱۰:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سگ زرد برادر شغاله ترامپ و بایدن دو روی یک سکه هستن.
ناشناس۱۶۷۶۹۵۹۱۱:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
انسان دانا باید بداند که چگونه سر مخالفانش را پنبه سر ببرد. ضمنا این ضرب المثل همیشه مصداق ندارد.
ناشناس۱۶۷۷۱۳۵۱۲:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چه اشکالی داشت اگر بایدن سر ترور سلیمانی نمی گفت که "هیچ کس در آمریکا عزاردار ترور سلیمانی نیست یا سلیمانی باید به دادگاه عدالت آورده می‌شد"؟
ناشناس۱۶۷۷۲۳۸۱۳:۲۷:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
احسنت. پس باید مذاکره کرد.
ناشناس۱۶۷۶۹۵۷۱۱:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
طرفداری از دلار 25 هزار تومانی؟ آنوقت آرد کیلویی چند و نان دانه ای چند باشد که قاچاق نشود؟
ناشناس۱۶۷۷۱۱۶۱۲:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ظاهرا بعضی ها خیلی به رای آوردن ترامپ دل بسته بودند. بالاخره 4 سال فرصت کمی برای ذخیره ثروت از طریق دلال بازی نیست.
ناشناس۱۶۷۷۲۸۱۱۳:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ترامپ رو بازی می کند ولی این بایدن دو رو هست و کارتون مشکل خواهد شد
ناشناس۱۶۷۷۱۶۸۱۲:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یادم هست این آقا یک زمانی نه چندان دور تأکید میکرد که تا روابط ما با دنیا عادی نشود گشایش اقتصادی اتفاق نمی افتد و میگفت اقتصاد ایران اسیر سیاست است! اوایل تابستان امسال هم گفته بود تا شهریور مقاومت کنیم اوضاع درست میشود! الان آمده یک حرفهای دیگری میزند! ایشان نمیگوید که اگر اقتصاد کشور بخواهد تولیدمحور و صادراتی باشد باید دانش و تکنولوژی روز را به دست بیاورد و معلوم نمیکند این را از چه راهی باید درست کرد؟! رئیسش، حسن روحانی، که همین چند وقت پیش تمام تقصیر وضعیت اقتصاد کشور را انداخت گردن ترامپ! الان این آمده و همه چیز را برعکس حسن تحلیل میکند. این روضه ای است برای گران ماندن ارز در مملکت! برنامه ی اینها این نیست که چیزی ارزان بشود و مردم نفس بکشند! میگوید راضی به دلار 25 هزار تومانی ولی ثابت هستیم! آیا مردم به این راضی هستند؟ آرزوهای خودش و همفکرهایش را به مردم نسبت می دهد!
ناشناس۱۶۷۷۴۳۸۱۵:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
احیانا شما مشاور دولت نیستی؟ فکر کنم یادت رفته !!!!!!!!!!!!! دستگاه چاپ پول و رانت و.. کار همین دولت بود تز دلار 4200 را جهانگیری دوست و رفیق شما داد همان کسی که مشاورش هستی!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۶۷۷۵۲۶۱۶:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جناب چراتهمت میزنی امثال هاشمی وروحانی درزمانیکه این نواصولگرایان ملت راازجبهه رفتن منع میکردن مردانه درمیدان رزم ایستادن.درکجابودید وقتی جنگ بود.عرصه برشیران عالم تنگ بود
ناشناس۱۶۷۷۵۶۲۱۶:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تا وقتی که غرب گدایان از طرفی دزدیدن وغارت بیت المال را پیشه خود سازند واز سر آن مسابقه بگذارند. واز طرف دیگر دنبال رابطه نا مشروع با آمریکا داشته باشند. تا با اموال غارتی در کشورهای غربی خوشگذرانی کنند.واز طرفی به آمریکاییها چراغ سبز نشان بدهند . ونفوذیهای آنان چوب لای جرخ اقتصاد بگذارند. این کشور درست نمیشود .وغرب گدایان هم به آرزوی خود نمیرسندوداغ حسرت چاکری به آمریکا در دلشان میماند.باید در برابر دشمنان اتحاد داشته باشیم ودشمن را بزانو درآوریم وتاکوتاه بیاید. آن وقت هم کشور درست میشود وهم غرب گدایان به آرزوی خود میرسند
ناشناس۱۶۷۷۹۹۹۲۳:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این آقای لیلاز بیشتر بفکر جیب دلالان ارز است تا مردم ،واضح حمایت میکنداز بالا بودن نرخ ارز
ناشناس۱۶۷۸۳۳۱۰۹:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
این همان کسی نیست که میگفت اگه تا پایان تیرماه دوام بیاریم از مرداد ماه همه مشکلات حل میشه و کشور میشه گل و بلبل؟
ناشناس۱۶۷۶۷۰۵۰۹:۲۰:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دنیای امروز دنیای قدرت در همه ابعاد آن است! دانش، پژوهش، فناوری، اقتصاد، فرهنگ، اطلاعات و امنیت، نظامی، دیپلماسی و ... با ساده لوحی که دنیای امروز دنیای مذاکره است و نه دنیای موشک محکوم به زوال و نابودی خواهیم بود.
ناشناس۱۶۷۶۸۶۱۱۰:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جمع ببینم برجام اند مذاکره بود نتیجش چی شد؟
ناشناس۱۶۷۶۸۸۵۱۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۶۷۶۹۳۹۱۰:۵۶:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نتیجه برجام برداشتن سایه جنگ بود.
ناشناس۱۶۷۷۰۰۵۱۱:۲۶:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با همین گفتن جنگ آمدن در راس کار تا تو ساده لوح!!!
ناشناس۱۶۷۷۰۵۰۱۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کدام جنگ ؟جنگ اقتصادی ؟بریدن سر با پنبه.جنگی که رئیست روحانی هم به آن اذعان دارد.
ناشناس۱۶۷۷۲۲۹۱۳:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام بزرگترین کار مثبت دستگاه دیپلماسی ایران بعد از انقلاب بوده است.
ناشناس۱۶۷۷۵۱۴۱۵:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های صنعت هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریمهای ظالمانه حفظ و تقویت شدند.
ناشناس۱۶۷۷۵۱۹۱۵:۵۸:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قدرت دفاعی و موشکی ما و سردار سلیمانی ها و قاآنی ها و سلامی ها سایه جنگ را دور کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!!
ناشناس۱۶۷۷۶۹۷۱۸:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نتیجه برجام با امریکا منظورت یا بدون امریکا کافی نمودار قیمت دلار طلا سطح زندگی مردم از زمان امضا تا خروج ترامپ از برجام بررسی کنی وحالا فقط با امید به بازگشت امریکا با روی کار آمدن بایدن نمودار همه چیز بهت میگه خواهی فهمیدکه چه تاثیر میتونه توی زندگی مردم داشته باشه البته برای کاسبان تحریم ودلال های ارز سکه اینده خوشی نخواهد داشت و صد در صد برای این گروه شرایط ماندگار شدن ترامپ ونابودی برجام سود فزاینده ورویای خواهد داشت
سعید۱۶۷۷۰۱۱۱۱:۳۰:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اقا جان هرچیزی جای خودش را دارد قدرت نظامی اقتدار میاورد قدرت اقتصادی اقتدار میاورد رابطه خوب دولت با ملت اقتددار میاورد رابطه عزتمندانه با دیگر کشورها هم اقتدار میاورد تجارت با جهان اقتدار میاورد تولید داخلی و رشد فناوری اقتدار ببار میاورد یه موضوع را نگیریم و بقیه رو فدا کنیم ....اهسته و پیوسته هیچ کشوری صرفا با یکی از اینها به شکوفایی و اقتدار نمیرسد و البته با وجود اختلاس گران نه با وجود رانت خواران نه با وجود مدیران نالایق نه.....
ا۱۶۷۸۰۰۴۲۳:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
احسنت. ای کاش بقیه هموطنامون هم مثل شما فکر می کردن.
جواد۱۶۷۶۷۰۸۰۹:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اشتباه میکنی دکتر لیلاز! شما فقط با بایدن دست بده اونها خودشون میان همه چی را درست میکنند. از توزیع گوجه تا فروش خودرو، از مدیریت کرونا تا شبکه قدرت و ثروت نفتی . اصلا چرا وقتی امریکاییها هستند ما زحمت بکشیم. اونها میان برامون درست میکنند . مثل عربستان بنظرم ژاپن و آلمان هم اشتباه کردند به خودشون سختی دادند تا رشد اقتصادی کردند.
ناشناس۱۶۷۷۳۱۰۱۳:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چرا کره شمالی را با جنوبی مقایسه نمیکنید اقای لیلاز اقتصاد دنیا دست امریکاست چه خوشتان بیاید چه نیاید همین چین و روسیه در این سه سال توانستن از شما نفت بخرند و پول بدهند مملکت ارتباط با جهان را لازم دارد
ناشناس۱۶۷۶۷۱۴۰۹:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
واشنگتن پست اعلام کرد که اولین فرمان جو بایدن پس از استقرار در کاخ سفید، لغو قانون منع مسافرت و مهاجرت مسلمانان به آمریکا خواهد بود.
رضا۱۶۷۷۰۱۵۱۱:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اخوی الان مشگل مردم ما و جهان اسلام این است؟حتی برای منی که تاجرم ،پاسپورت کانادایی دارم و بارها به امریکا سفر کرده ام چنین مشگلی ته ذهنم هم نمی باشد عوام مردم که جای خود را دارند.
ناشناس۱۶۷۶۷۱۸۰۹:۲۵:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ترامپ تلافی نو و کهنه را با هم در این دو ماه در می اورد
ناشناس۱۶۷۶۸۴۱۱۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ترامپ کاره ای نیست که بتواند پدر در بیاورد. نوکری بود که تاریخ مصرفش تمام شد. کما اینکه بایدن هم کاره ای نیست و باید مجری دستورات صهیونیستها باشد.
ناشناس۱۶۷۶۷۱۹۰۹:۲۵:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اطلاعات و آگاهی درصد بالایی از مردم، بیشتر از بسیاری از افرادی است که نظرات کارشناسی می دهند.
ناشناس۱۶۷۷۲۸۶۱۳:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همین که می گویید انتخابات امریکا باعث پایین آمدن دلار شد مشخص است چقدر حالیتون است
ناشناس۱۶۷۶۷۲۰۰۹:۲۶:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قوی سازی ایران با احترام به نظرات ملت پیش می اید . ما نیز میدانیم که کسی در خارج از کشور دلش برای ما نمیسوزد . اما از حکومت میخواهیم که کشتی ایران را هرچه زودتر از تلاطمات سیاسی دور کند و به ساحل ارامش برساند .
ناشناس۱۶۷۷۷۰۵۱۸:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نظرات معقول ملت نه هر نظری.
ناشناس۱۶۷۶۷۲۳۰۹:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در خود ایالات متحده پرچم آمریکا را آتش میزنند. مشکل آمریکا با ایران 2 تاست: 1. ایران کرنش نمیکند و نقشه خاورمیانه جدید آمریکا را بهم ریخته است 2. سقوط اسرائیل برای لابی های قدرت در آمریکا وحشتناک خواهد بود.
عمران۱۶۷۶۷۲۷۰۹:۳۰:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یک بناپارت لازم است؟
ناشناس۱۶۷۶۸۳۵۱۰:۱۷:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
منظور یک آدم مقتدر و اهل عمل است.
عمران۱۶۷۶۹۵۵۱۱:۰۵:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بناپارت دیکتاتوری جنگ افروز بود که جمهوری فرانسه را به ورطه امپراطوری-بازی کشید و بعد هم ساقط و تبعید شد. آخرین چیزی که باید سراغش برویم یک همچین چیزیست.
رضا۱۶۷۷۰۲۲۱۱:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نه برادر ما یک مائو یا استالین نیاز داریم
حق۱۶۷۷۸۹۰۲۱:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دیکتاتور
ناشناس۱۶۷۷۲۶۹۱۳:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
هیتلر چطوره جناب لیلاز؟!
ناشناس۱۶۷۶۷۲۹۰۹:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نزدیکی به آمریکا صدها برابر بهتر و سودآورتر از نزدیکی به چین و روسیه است. نباید اجازه داد که که کشورهای دیگر به علت اختلاف بین ایران و آمریکا، هر کاری که می خواهند بر علیه منافع ایران انجام دهند.
ناشناس۱۶۷۷۱۱۲۱۲:۱۰:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
امریکا و اروپا در برجام بدعهدی کردند و اثبات کردند که قابل اعتماد نیستن.
ناشناس۱۶۷۷۲۴۷۱۳:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
هسته ای جز ضرر هیچ منفعتی برای ایران نداشته است
ناشناس۱۶۷۷۵۰۴۱۵:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در زمان قاجار هم یک عده میگفتن نفت می خواهیم چه کنیم !!! یک ماده کثیف و چرب و بدبوست باید بدهیم به انگلیس ببرد !
ناشناس۱۶۷۷۷۷۰۱۹:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
حرف جاسوس انگلیس زمان نهضت ملی نفت یادم آمد که می گفت تو که شیعه علی هستی نفت به چکارت آیه..حالا هسته ای و موشک و‌‌..هم همینطور. تعامل با دنیا بله ولی نه با مسئولین فعلی . از نخبگان و باسوادان کشور ودنیا کمک بگیریم و آمریکای داخل وخارج را زمین بزنیم. آمریکای داخل خطرناک تر است. تنبلی ،سستی ،لاقیدی و بی تعهدی ،نداشتن روحیه کار تیمی ،فحاشی و بی صبری و.. لااقل فرزندانتان را درست تربیت کنید مثل شما ابن الوقت و جوگیر رنگ بنفش و سبز و قرمز و آبی نشوند.فافهم
ناشناس۱۶۷۷۲۸۸۱۳:۴۸:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چشمانت را باز کن و حافظه کوتاه مدت و میان مدت رفتار آمریکا را مرور کن در مقابل ما
ناشناس۱۶۷۶۷۳۴۰۹:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام می تواند ایستگاه اول برای حل اختلافات بین ایران و آمریکا باشد.
ناشناس۱۶۷۶۸۷۰۱۰:۲۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
به گفته برایان هوک برجام حتی امضاء هم نداشت و توافقی که فاقد امضاء و ضمانت است قابل اجرا و قابل حفظ کردن نیست.
ناشناس۱۶۷۶۹۹۸۱۱:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام اگر برای ایران بد بود، ترامپ آن را پاره نمی کرد.
ناشناس۱۶۷۷۰۹۷۱۲:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۶۷۷۲۵۹۱۳:۳۶:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آن ها خواسته های زیادتری دارند
ناشناس۱۶۷۷۴۲۶۱۵:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عه، امضای کری که تضمین بود چی شد
ناشناس۱۶۷۶۸۸۷۱۰:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بعد رفتن روی موضوع دیگر و آخرش می بینی با بمب زدن تو سرت این خاصیت تعامل مورد نظر شماست
احسان۱۶۷۶۷۳۶۰۹:۳۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بخشی از سخنان ایشان جالب است و بخش هایی نظریه پردازی شخصی و بدون ادله و احساسی است. تحریم و نفروختن نفت اگر چه حسن است ولی قفل بودن مراودات بانکی ضمن افزایش هزینه 30 تا 50 درصدی، کل چرخش اقتصاد را متاثر کرده است. وقتی نفت نمی فروشی باید بروید به سمت صادرات غیر نفتی و وقتی صادرات می خواهی انجام دهید باید با سیستم مالی جهانی ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه بسیاری از مواد اولیه ما حتی خوراک دام و طیور، پوشک، کاغذ، خودرو، تجهیزات الکترونیکی و .... وارداتی و ارز بر است و تولید سرمایه و ارز را قرار است چگونه انجام دهیم؟ لطفا بروید و بررسی کنید چه مقدار ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به کشور به دلیل تحریم ها به کشور بازگشته است؟ زمان حمل پول و تجارت با چهارپایان و سکههای طلا گذشته است. ایران باید به سیستم اقتصاد جهانی برگردد وگرنه ایزوله شده و روز بروز فقیر تر و ضعیف تر شده و یک لقمه چپ می شود. واقعا یک نفر بیاید و شرایط فعلی کشور را برای مردم تحلیل کند و یک دورنمایی صحیح به مردم بدهد. حرفهای گنده و غیرعملی شدن مشکل حل نمی کند. من یک جوان 27 ساله، مدرک دکتری در رشته مهندسی و مجرد. لطفا پاسخ دهید شغل من کو؟ ازدواج من کی؟ مسکن من چطور؟ چند سال صبر کنم؟ آقای لیلاز، لطفا تحلیل هایی بدهید که بر روی کره خاکی قابل تحقق است و نه تحلیل برای آسمان هفتم.
ناشناس۱۶۷۶۸۴۵۱۰:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با حرفهای قبلیت موافقم. ولی شما چطوری سه ساله دکتری گرفتی در رشتهٔ مهندسی؟ در چه ژورنالی و چند تا مقاله چاپ کردی؟
ناشناس۱۶۷۶۸۹۷۱۰:۳۷:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در آمریکا 3-4ساله است. در ایران هم اگر زرنگ و باهوش باشی به همین صورت است.
ناشناس۱۶۷۶۸۹۵۱۰:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اول شما یک سری برو در گمرکات و یک مطالعه ای هم از اقتصاد کوبا داشته باشید!!
ناشناس۱۶۷۷۱۱۹۱۲:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همش باید با کنایه صحبت کنید؟ در گمرکات چه خبره؟ کوبا مگر اقتصاد داره؟
ناشناس۱۶۷۷۲۹۹۱۳:۵۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کوبا با تورم 5 درصدی در مقابل شما تعامل گران با آمریکا باید لنگ بیاندازد تا تورم 50 درصدی را یاد بگیرد تازه باید یاد بگیرد که چگونه اقتصاد را هم به خاطر آمریکا و انتخاباتش به بازی می گیرید
امیر۱۶۷۸۴۲۶۱۰:۱۳:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۹
من نمی دانم چرا شما ها برای پیشرفت مملکت همیشه نگاه به فقر و بدبختی دارید؟ بله البته شما درست می گویید. نه تنها تورم کوبا بلکه تورم یمن هم از ایران کمتر است. به چند دلیل: استاندارد زندگی در کوبا(یمن) در حد بخور و نمیر و گذران زندگی است. کوبا جمعیت 11 میلیونی دارد. نظام کمونیستی حاکم است و اکثریت فقیر بوده و مشغول کار یدی هستند. یا مانند یمن همه یک لنگی به پا دارند و دنبال یک لقمه نان آواره کوچه و بازار هستند. البته زیاد خودتان را ناراحت نفرمایید ما هم به این کشورهای الگویی مورد نظر شما خواهیم پیوست، فقط حیف که ان کسانی که لنگ را تشویق می کردند حاضر نیستند کت و شلوارشان را با لنگ عوض کنند و این نسخه را فقط برای مردم می خواهند، چه برسد به اینکه از شمال شهر به جنوب شهر کوچ کنند. از این رو لطفا واقع بین باشید و سعی کنید مالزی و اندونزی و ویتنام را الگو بگیرید.
ناشناس۱۶۷۶۹۰۲۱۰:۳۸:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر متن را با کمی دقت مطالعه بفرمایید گفتند اگر مشکلات خودمان را حل کنیم مشکلات بیرونی هم به آرامی حل خواهند شد نه اینکه وجود ندارد. این جمله طلایی ایشان است که باید دشمن ناامید شود وگرنه هیچ وقت وقت مشکلاتمان حل نمیشود.
ناشناس۱۶۷۷۱۲۶۱۲:۲۰:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکلات داخلی را بعضی ها خیلی دوست دارند، چون در این مشکلات داخلی سودهایی برای بعضی ها است. ضمنا کلید حل مشکلات داخلی نه دست مردم است و نه صندوق رای
ناشناس۱۶۷۶۹۲۹۱۰:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تازه از راه رسیدی، صبر کن عرقت بچّاد! من الان ۳۸ سالمه و هنوز تو صف بیشتر این چیزائی که گفتم ایستاده‌ام!
ناشناس۱۶۷۷۳۴۲۱۴:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در بریتانیا ۳ ساله دکترا میگیرند.
مجید&اصغهان۱۶۷۷۸۵۷۲۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سلام دوست عزیزجانا سخن اززبان مامی گویی^ واقعا امثال این اقا چه تو جریان اصلاح طلب واصولگراکم نیستندکه مدام با گفتن کلمات قلمبه سلمبه سیاسی دانشگاهی سعی دارند نظریات خودراموجه نشان بدهند الان چهارساله بخاطرتحریم های امریکا قیمت مایحتاج اولیه مردم ده برابرشده است مثلا همین داروهایی که بیماران خاص مصرف می کنندبخاطرقیمت دلار از۱۰ میلیون بگیرتا۵۰۰میلیون هست& آن بیماربدبخت ازکجاپول جورکند بخرد؟همین انسولین یک داروی ساده توبازارکمیاب نشده آقا دربیمارانسولینی به مشکل نخوردند؟ قیمت ۱۱۰متراپارتمان توتهران شده۱۲میلیاردتومان یکی نیست بگه مردحسابی باشعارکه دردی دوانمیشه منم لیسانس حقوق دارم ۴ساله بیکارم چندبارخواستم خودکشی کنم چکارکنم ازبی پولی گرانی دارم دیوانه میشم
ناشناس۱۶۷۶۷۴۰۰۹:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اصلاح طلب هست و من شخصا اصلاح طلب به عنوان یک جریان سیاسی را قبول ندارم. اما حرفها ، منطقی و درست هستندو به دور از هیاهوها و جنجال های سیاسی و هیجازن زدگی ...... راست میگوید تا فکر ی به حال اقتصاد نفتی و ماشین چاپ پول در بانک مرکزی نشود هر تغییری یا دروغ و یا بسیار کوتاه مدت خواهد بود..... خوبه که این لیلاز اصلاح طلبه که گفت باید نگاه به د اخل داشت و گر نه یه عده جوزده میریختن اینجا که شما فلان و فلان ها میخواهید با تمام دنیا قهرکنید و جنگ داشته باشید و ..... هر چند اقتصاددانان با سواد حتی از خود اصلاح طلبان مثل فرشادمومنی و راغفر چندین ساله که دارن فریاد میزنن این حرفا رو ولی کوگوش شنوا
ناشناس۱۶۷۶۹۰۶۱۰:۳۹:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همه کشورها ماشین پول چاپ کنی دارند مانند چین 16 درصد و یا کره جنوبی که 10 درصد ماشین پول چاپ کنی دارند ولی تورم آنها همگی 3 درصد است چون پول ها در این کشورها می ترسند که به کار دلالی برود
ناشناس۱۶۷۶۷۴۱۰۹:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
فقط اونجای حرفاش که می گه «ما در حال حرکت به سمت آرامش هستیم» مثل اینکه تو این مملکت زندگی نمی کنه
ناشناس۱۶۷۷۶۱۰۱۷:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
منظورش آرامش ابدی است.
ناشناس۱۶۷۶۷۵۳۰۹:۴۱:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باید در اولین فرصت ظریف به آمریکا رفته و با تیم سیاسی بایدن مذاکره کند.
ناشناس۱۶۷۶۸۴۷۱۰:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.
ناشناس۱۶۷۶۸۵۱۱۰:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آخ آخ آخ چقدر شما ساده هستید!
ناشناس۱۶۷۶۹۰۷۱۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کجای پیشنهادش نشان از سادگی دارد؟
ناشناس۱۶۷۶۹۴۹۱۱:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم ها اعتماد دوباره به دشمن ساده لوحی است.
ناشناس۱۶۷۷۰۰۹۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تازه این توافقات دادن حق و حقوق کشور برای دومین بار بود که دوستان چپی اجرا می کردن
ناشناس۱۶۷۶۹۶۲۱۱:۱۰:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آخه اگه طرف مقابل اگه ببینه واسش دست و پا میشکونی آیا واست تره هم خرد میکنه؟چه برسه به این که امتیاز بده؟آیا عاشق چشم و ابروی شما هست؟
ناشناس۱۶۷۷۴۲۰۱۵:۰۹:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
هنوز معلوم نیست دادگاه به نفع چه کسی تمام میشه، بعد شما میای بگی بریم مذاکره؟؟ در چه موضوعی هم وطن ؟ هسته ای، تسلیحاتی، دین و روابط بین المللی یا ارتباط با رژیم صهیونیستی؟ کدوم رو شما می پسندی؟؟؟ آیا در زندگی شخصی خودت هم اینقدر راحت سر منافع ت معامله میکنی؟؟
ناشناس۱۶۷۶۷۵۷۰۹:۴۴:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ایران باید هر چه زودتر بدون واسطه و رو در رو، با آمریکا مذاکره کند.
ناشناس۱۶۷۶۸۵۲۱۰:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز به صلح با دولت های بدعهد و خبیث نباید اعتماد کرد.
ناشناس۱۶۷۶۹۰۸۱۰:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام بسیار تجربه خوب و موفقی بود.
ناشناس۱۶۷۶۹۴۶۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام اگر خوب بود دلار 32000 تومان و سکه 16 میلیون و پراید 160 میلیون نمی شد !
ناشناس۱۶۷۷۰۱۰۱۱:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این نرخ هات مربوط به یک ماه پیش است. برجام سایه جنگ را از سر ایران عبور داده و باعث حل مسایل اتمی ایران شد.
ناشناس۱۶۷۷۰۲۸۱۱:۳۵:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
قراردادی که اول دانش کشور را گل می گیرید و بعد منتظر هستید تا تحریم را بردارن مشخص است چقدر افتخار آمیز است
ناشناس۱۶۷۷۰۹۹۱۲:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چه کسانی بعد از برجام موشک هوا کرده و رویش نوشتند به عبری اسراییل نابود گردد؟
ناشناس۱۶۷۷۲۶۸۱۳:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
موشک ربطی به برجام ندارد
ناشناس۱۶۷۷۴۵۱۱۵:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دوستانت همین موشک را هم می خواهند در برجام 2 و 3 ازت بگیرند حالا بدو دنبال موشک هوا کردن باش و یا هوا کردن نباش
ناشناس۱۶۷۶۷۶۰۰۹:۴۴:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با روی کار آمدن بایدن فضای سیاسی جدیدی در آمریکا شکل خواهد گرفت. ایران باید از این فضا با هوشیاری و درایت استفاده کرده و اختلافاتش را با آمریکا کم کند.
ناشناس۱۶۷۶۸۵۴۱۰:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۶۷۷۹۳۲۲۲:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ایران باید قدرتش رو زیاد کنه و همزمان دشمنیش رو با آمریکا کم کنه.
ناشناس۱۶۷۶۷۶۳۰۹:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دوران شعار دادن به پایان رسیده. باید عقلانی فکر و عمل کرد.
ناشناس۱۶۷۷۰۹۰۱۱:۵۸:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بهتره به جای شعار تعامل با دنیا که نتیجه اون شد برجام, عقلانی تر عمل کنیم!
ناشناس۱۶۷۶۷۶۸۰۹:۴۷:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر رابطه ایران و آمریکا شکل گیرد، بقیه کشورها حساب کار خودشان را کرده و سعی در بهبود روابطشان با ایران می کنند.
ناشناس۱۶۷۶۸۶۳۱۰:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
امریکا باید دست از تهدید ، تحریم و ترور و خشونت و جنگ افروزی در جهان و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشود تا زمانیکه یانکی ها خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.
ناشناس۱۶۷۶۷۶۹۰۹:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دستگاه چاپ پول کاملا درسته
ناشناس۱۶۷۶۷۷۴۰۹:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سیاست خارجی باید در راستای منافع ملی تنظیم گردد. بهترین راه واگذاری کامل تنظیم روابط خارجی کشور به وزارت خارجه است. دیگران نباید در این امر دخالت کنند.
ناشناس۱۶۷۶۸۵۶۱۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در همه کشورهای دنیا وزارت امور خارجه مجری سیاست های کلان نظام سیاسی آن کشور میباشد.
ناشناس۱۶۷۶۸۷۶۱۰:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برجام بزرگترین خبط دستگاه دیپلماسی ایران در بعد از انقلاب بود.
ناشناس۱۶۷۶۹۶۷۱۱:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
شما بر چه اساسی این حکم را صادر می کنی؟؟
ناشناس۱۶۷۷۰۲۰۱۱:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همان طوری ترکمنچای را به بدی یاد می کنید و بخشی از خاک کشور تاراج شد برجام هم به یک شکل دیگر بخشی از امکانات کشور را تاراج کردین
ناشناس۱۶۷۶۷۸۹۰۹:۵۸:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
درود بر محمود احمدی نژاد.
ناشناس۱۶۷۶۷۹۷۱۰:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جناب لیلا چند تا از آقازاده ها آمریکا هستند؟
ناشناس۱۶۷۶۸۸۳۱۰:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
لیلاز نه لیلا!
ناشناس۱۶۷۶۸۰۱۱۰:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
شما و امثال شما اگر تحلیلگر بودید وضعیت اقتصاد کشور این نبود
ناشناس۱۶۷۶۸۰۷۱۰:۰۷:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
هر بچه ای هم این ها رو می دونه، هسته ای و موشکی بهانه است. مسئله اینجاست دنیا بر اساس حق نیست بلکه بر اساس قدرته پس دو راه بیشتر وجود نداره یا به همین روش ادامه بدیم و مشکلات اقتصادی رو بپذیریم یا چرخش بزرگی انجام بدیم و با آمریکا دوست بشیم.البته صرف رابطه با آمریکا حلال مشکلات نیست ولی سنگ بزرگی رو از پیش راه برمی داره.
ناشناس۱۶۷۶۸۰۹۱۰:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقای لیلاز. شما در این مملکت پست اجرایی داشتی و گلی به سر کسی هم نزدی برو کنار بذار یکی که واقع بینه و کار بلده بیاد جلو
ناشناس۱۶۷۶۸۱۶۱۰:۱۱:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عالی بود!! کاش رئیس جمهور میشد!
سجاد۱۶۷۷۰۸۴۱۱:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
به عمل کار براید به سخندانی نیست
ناشناس۱۶۷۷۶۶۶۱۷:۵۵:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این هر روز نظر عوض میکنه عالیه برای ریاست جمهوری
عباس۱۶۷۶۸۱۷۱۰:۱۱:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خب نگفتی تا حالا کجا بودی تا زودتر نسخه شفابخش را میپیچیدی!مرد حسابی توضیح واضحات میدی؟این وضع موجود حاصل کارشماست وحتی تایید شما.زیرا عکسش را ازشما وامثال شماها ندیدیم.
یه بنده خدا !۱۶۷۶۸۳۷۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این پاراگراف : " وقتی در یک جنگلی به نام خاورمیانه زندگی می‌کنی که دائما همه سعی می‌کنند .... " کجای مصاحبه بود ؟ چه ربطی به مصاحبه داشته یا داره ؟
ناشناس۱۶۷۷۱۱۰۱۲:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همه مصاحبه رو نیاورده که... گزیدهبود
ناشناس۱۶۷۶۸۳۸۱۰:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
کارگزاران سازندگی!!!... ما که جنس شما را خوب می شناسیم، اسامی شما یادآور تاریخچه روشن عملکردتان هست: کرباسچی، مرعشی و قس علیهذا. یک نحله کوتوله مدعی تکنوکراسی که کارش صرفا کاسبی و دلالی سیاسی است. شریک دزد و رفیق قافله
حسن۱۶۷۶۸۵۰۱۰:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این جنگلی که می فرمایید یک خاله خرسه دارد به نام امپراطوری روسیه و یک اژدهای هفت سر به نام حزب کمونیست چین! اگر از این دو هیولا جان سالم بدر ببریم باید خدا رو شکر کنیم.
ناشناس۱۶۷۶۹۱۸۱۰:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
می گوید: "اگر کسی تصور کند که آقای خامنه‌ای بر مبنای امضای برجام، پروژه‌های قوی‌سازی ایران را رها می‌کند. اگر رها کند، ما نمی‌گذریم! " اتفاقا تنها کسی که از قبل از انقلاب موضع ثابت داشته رهبری است. وگرنه اصلاح طلبان در ابن مدت ده بار رنگ عوض کردند. رهبری کلی از انرژی اش برای نوسان گیری از اصلاح طلبان می رود.
حسین۱۶۷۶۹۲۵۱۰:۴۷:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سلام آقای لیلاز گفتار شما همیشه متناقض شاید بخاطر منافع باشد معلوم نیست چی میگین هر دفعه که صحبت میکنید یک جور حرف میزنید معلوم بود سیاسی کاری میکردین اصل و مشکل کار رو نگفتنی اگر تو مصر مردم‌ تو قبرستون میخوابن تقصیر آمریکاست نه داداش مربوط به وضع اقتصادی اون کشور هستش
کوروش۱۶۷۶۹۳۲۱۰:۵۰:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تا منافع ملی به درستی شناخته نشود و بدان باور نباشد و تا حاکمان میهن پرست و توانمند و شریف و نامتوهم بر سر کار نباشند ، سخنان آقای لیلاز (در عین نکته سنجی ) خیال خامی بیش نخواهد بود !
ناشناس۱۶۷۶۹۴۵۱۰:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکلات اقتصادی قابل حل است ولی مشکلات اختلاف عقیده و آزادی های فردی متاسفانه به نظر نمیرسد تلاشی برای حل آن صورت گیرد .
ناشناس۱۶۷۷۰۷۶۱۱:۵۰:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مدل چيني همينه ديگه
ناشناس۱۶۷۶۹۵۸۱۱:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در دوره قاجار صفر درصد درآمد از نفت تامین می شد و کشور بر اساس تولید اداره می شد آیا شفافیت اقتصادی وجود داشت ؟
ناشناس۱۶۷۶۹۶۴۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جوبایدن همان جو فروش گندم نماست ، امریکا از طریق ترامپ خواست با چهره خشن دنیا را تسلیم خود کند دید همان سیاست با پنبه سر ببرد بهتر است
ناشناس۱۶۷۷۱۲۵۱۲:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکل ما اینه که سیاست کلی ‌سیستماتیک نداریم و باتغییر افراد یا انتظار معجزه داریم یا نابودی
ناشناس۱۶۷۶۹۷۱۱۱:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چندبار با بایدن و ترامپ ،نشست و برخاست کردید که میگید بین این دوتا فرقی نیست؟ همش روی هوا حرف زده میشود .. اگر فرق نیست این همه درگیری در آمریکا و جهان برای رفتن ترامپ چیست؟ ..
ناشناس۱۶۷۷۰۰۲۱۱:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
سیاست زدگی ‌وشعار بلای جان اقتصاد است
ناشناس۱۶۷۷۰۰۴۱۱:۲۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ما انچه پیامبر اسلام (ص)با مخالف خود عمل می کرد ما هم همینطور عمل کنیم هرکسی یک تفسیری نکند قدرت ما بایستی همیشه قدرت مند باشیم چه دشمن باشد چه نباشد
امیر۱۶۷۷۰۳۰۱۱:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
پیش بینی قبلی اقای لیلاز از شهریور بازار دلار ارام می شود و قیمتها ثابت
ناشناس۱۶۷۷۰۴۶۱۱:۳۹:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکل کشور ما دزدان و چپاولگرانی هستند که خیلی هم پررو هستند. اگر راست می گویی اقای لیلاز در این مدت که شما نظریه پرداز هستی. دلیل افت مداوم ارزش پول ملی صرف نظر از اینکه کدام جناح دولت را دردست داشته چیست؟
سیروس مهدوی۱۶۷۷۰۴۹۱۱:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
فقط می توانم بگویم: تا زمانیکه از درون ریشه فساد و رانت و آقازاده گی و پارتی سالاری و اختلاس و دزدی در دولت را نسوزانیم هیچ چیز اصلاح نمی شود. نیاز به قانون حمایت از افشاکنندگان فساد داریم، نیاز به نظارت مردمی داریم. اینکه دولت خودش یا مجلس و دستگاه قضایی خودشان ناظر خودشان باشند می شود سرطان فساد و رانت و اختلاس. باید تمام دست هایی که مانع تصویب و اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد می شوند را قطع کرد. باید نظارت مردم بر حکومت را گسترش داد تا ریشه زیاده خواهی ها، سهم خواهی ها، رشوه خواهی ها، فرارهای گسترده مالیاتی..... سوزانده شود.
ناشناس۱۶۷۷۰۵۵۱۱:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
. خوب مرد حسابی، ما اگه نفت نداشتیم، به نظرت با افغانستان فرقی داشتیم؟
احمد۱۶۷۷۵۰۶۱۵:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خیلی فرق داشتیم . امکانات ، زیرساخت ها ، نیروی انسانی ، منابع و .. که داریم . به اندازه کافی هم داریم . اگر نفت نداشتیم مطمئنا به این امکانات و شرایط بیشتر توجه می کردیم . همین است که عمده اقتصاد دان ها نفت را یک عامل تنبلی برای دولت ها می دانند .
ناشناس۱۶۷۷۶۱۹۱۷:۱۴:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این همه کشور نفت ندارن
عباس۱۶۷۷۰۷۹۱۱:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
انها که برجام را تایید می کنند متن انرا نخوانده اندبقول ولایتی حتی ترکمن چای ترجمه فارسی داشت واین ندارد در مجلس ظریف گفت انرا نخوانده است شاهدش دکتر توکلی هوک هم گفت امضا ندارد کمی در مسایل سیاسی تفکر وتعمق لازم است روحانی دلش به چه خوش کرده است؟کارشناسان ما حتی تصویب کنندگان انرا نخوانده اند به گفته های پزشکیان دقت کنید معاون مجلس میگویدیم
ناشناس۱۶۷۷۱۲۷۱۲:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
همانطور که در کامنت ها اشاره شد آقای لیلاز تجربه سالها مشورت به خودروسازان که حاصل آن ضرر دایمی این دو غول خودروسازی است را شفاف بیان کند و واضح بگوید 8سال هاشمی و8سال خاتمی برای چاره اندیشی حل معضل تورم، آزادسازی واقعی قیمت دلار، استقلال واقعی بانک مرکزی، از بین بردن غول بوروکراسی که عامل رانت است ، کافی نبود ؟ یادمان باشد احمدی نژاد حاصل نابرابری اقتصادی 16سال حاکمیت کارگزاری و اصلاح طلبی بود
ناشناس۱۶۷۷۱۳۰۱۲:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ظاهراً تنها مشکلِ ما از نظرِ ایشون وجودِ نفته، اگه نفت نفروشیم همه‌ی مشکلمون حله؛ نه فسادی بوجود میاد نه رانتی نه رفتارِ اگرسیوی در منطقه بوجود میاد!!! چطوره نفتمون رو دودستی تقدیمِ ملت‌های ستم‌دیدۀ جهان کنیم؟! از کی تا حالا روسیه شده الگوی بشریت آقای کارشناس؟! اصلاً اروپا، آمریکا، ژاپن و کرۀ جنوبی به کنار چرا حداقل به چین نگاه نمی‌کنید که از دهه‌ی ۸۰ میلادی با تغییرِ سیاست خارجه و پیوستن به اقتصاد جهانی بیشترین رشد اقتصادی رو بدست آورده
ناشناس۱۶۷۷۱۴۸۱۲:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
از موقعی که مسئولین و خانواده های آنها به نفت چنگ انداختن برای منحرف کردن افکار عمومی میگن کاشکی نفت نداشتیم شفافیت بیشتر بود! این دروغی است که سازمان های مالی بین المللی به مسئولین و امثال لیلاز یاد دادن
ناشناس۱۶۷۷۱۸۴۱۲:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بازهم خیز یک سیاستمداردیگه برای انتخابات آتی !!!!!! هرروز بک شخص جدید دایه مهربانتراز مادرمیشه برای این مملکت تا به قدرت برسه وبعد بزنه زیر همه حرفهاش وشروع کنه به ایجاد رانت برای دوروبری های خودش
ناشناس۱۶۷۷۲۶۳۱۳:۳۷:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
خط ایران با خط امریکا جداست مثل دو ابرقدرت عمل میکنند
بانام۱۶۷۷۲۸۴۱۳:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یکی نیست به این کارگزارنی ها بگوید این شماها بودید که تمام پتانسیل کشور را در دهه 70 و پس از جنگ به باد فناد دادید و مملکت را به اینجا رسانید چون از همان زمان بنیان همه چیز کج گذاشته از فرهنگ و اقتصاد و سیاست بگیر برو تا بقیه چیزها
ناشناس۱۶۷۷۳۰۸۱۳:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
وقتی تاریخ در دسترس تو کشور از قبیل فیلم و کتاب و .. رو می‌خونی اکثر سیاسیون در نظام‌های گذشته کشور یا جاسوس انگلیس هستند یا جاسوس روس اما الان این وصله ها به هیشکی نمیچسبه اما اظهارات خیلیا واقعیت مشکوک هست و آدم مستقل انگار وجود ندارد یه وطن پرست واقعی
بانام۱۶۷۷۳۱۳۱۴:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
استاد اقتصادی که هنوز نمی داند برای صادرات هر چیزی اولین گام داشتن ارتباط بانکی با سایر کشورهاست
ناشناس۱۶۷۷۶۱۷۱۷:۱۳:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
برو در گمرکات تا فیضش را بهره ببری و کمتر حاشیه پردازی کنید
علی کریمی۱۶۷۷۴۰۰۱۴:۵۱:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
جناب آقای سعید لیلاز برای توسعه،اقتدار،استقلال و پیشرفت پایدار کشور با دوستان مروت با دشمنان مدارا باید کرد.
ناشناس۱۶۷۷۶۳۶۱۷:۲۷:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر بفهمند
ناشناس۱۶۷۷۴۲۱۱۵:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
أمثال ليلاز معلوم نيست جزء چه گروهي هستند هر روز يه نظر متفاوت با روز قبل دارند جزء حزب .. معلوم نيست چجوري مدرك گرفتند يا..
ناشناس۱۶۷۷۴۳۷۱۵:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگه این نوشته از آقای لیلاز باشه واقعا از یک کارشناس اقتصاد جای تعجب داره با این بن بست ارتباطات بانکی چطور میشه صحبت از صادرات کرد؟
محمد۱۶۷۸۱۷۶۰۷:۴۹:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۱۹
نوشته نیست. فیلمش هم هست
ناشناس۱۶۷۷۴۴۷۱۵:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
عجب سخنان ..ونسنجید ه ای میزند این اقای لیلاز واقعا ..وشعارزده وبدور از واقعیتهای داخلی وخارجی است
ناشناس۱۶۷۷۴۵۵۱۵:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
.. دانم نرسی به کعبه ای ایرانی کاین ره که تو می روی به نابودی است .
احمد۱۶۷۷۴۹۶۱۵:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۸
افساد طلبان از انتخابات آمریکا درس عبرت بگیرند . افساد طلبان کشور را به ویرانی تبدیل کردند و مردم را بد بخت . انشاءالله تعالی در ۱۴۰۰ این افساد طلبان فرصت طلب و گند زده و ویرانگران کشور توسط مردم به موزه تاریخ..سپرده ..و خواهند رفت رفت . آقای لیلاز و همفکر هایش هم دارند دست و پا می زنند که در انتخابات ۱۴۰۰ بتوانند برای یکی دیگراز عوامل .. طلب.. خواهد بود راُی جمع کنند و تا چند صباح دیگر کشور یغما کنند و مردم را از این بدبختر کنند .
ناشناس۱۶۷۷۵۵۶۱۶:۲۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اقای اقتصاد دان من به سیاست کاری ندارم اما به شما چرا اگر شما و امثال شما مغز متفکر هستید چرا حال و روز این مملکت به لحاظ اقتصاد و بیکاری اینگونه است
علیرضا نیکرو۱۶۷۷۶۱۶۱۷:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقای لیلاز جناح چپ شما در جا می زنید
ناشناس۱۶۷۷۶۳۰۱۷:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تحلیلی .. و فضایی؟
محمد معظمی۱۶۷۷۷۵۰۱۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چرا پوشک نداریم چرا رانت داریم چون یک عده فقط با مرگ براین و آن حقوق می گیرند مرگ بر رانت خوار..
حسن۱۶۷۷۷۶۸۱۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باسلام. انشاالله تفاله های و پس مانده های دوران قاجار و پهلوی رو بفرستیم به زباله دان تاریخ و یک دولت انقلابی مثل آقای .. سالم و مومن رو رئیس جمهور مملکتمون بکنیم خیلی مشکلاتمون حل میشه. سالها دل طلب جام جم از ما می کرد وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد. مرگ بر هرچه خائن وطن فروش از مردم گرفته تا مسئولش.
ناشناس۱۶۷۷۷۷۲۱۹:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقا لیلاز شخصیت خواص خودش را دارد به این صورت که بسیار خود را به عنوان خویش برتر پندار که با خودش حرف میزند و خودش را هم تشویق میکند با زدن دست به شانه خودش!!!! ایشان از دارو دسته رفسنجانی است و در حزب کارگزاران به اصطلاح سازندگی به غیر از .. برای افراد هم حزبیش کار دیگری نمیکند کما اینکه در اظهاراتش تناقض مشاهده میشود باید پرسید که ایشان به عنوان فردی که تاریخ خوانده چه حقی دارد در مورد اقتصاد خودنمائی کند مدارک او و دارو دسته اش را باید زیر زره بین برد.
علي۱۶۷۷۷۷۳۱۹:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نظرات و ارزيابي هاي ايشان چندان دقيق و همه جانبه نيست، ولي يك نكته مثبت دارد؛ اولين باري است كه مي بينم يك فرد مرتبط به گروه اصلاح طلب از ديدگاه هاي ژورناليستي و مينيمالي رايج آن جمع فاصله مي گيرد و به مسائل سياسي و بين المللي نيم نگاه راهبردي و نيمه عميق دارد. اصلاح طلب ها چون ابزار كارشان حداكثر رسانه و ژورناليزم است، الزاما تفكرشان نيز در چنبره نگرش هاي عاميانه و سطحي زمين گير شده و در موارد زيادي خود اسير دست ساخته هاي خود مي شوند. بعد جالب قضيه اينجاست كه اين نخبگان خودخوانده دعوي ضدپوپوليسم هم دارند!!
مجید۱۶۷۷۸۲۲۲۰:۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
این استاد فقط هر از گاهی حرفهایی میزنه شما برید پای برجام وقتی به هر حال بایدن میگه من بر میگردم یه جو روانی داره دوم شما چرا ناراحتی چون میدونی دولت بعدی بدون اصلاح طلب هاست و اصول گرا ها بدون اون امتیاز معیشت مردم بهتر میشه سیاست امریکا در کل یکی هست اما این قانون نا نوشته ای بود که با کلید حل نشد
ناشناس۱۶۷۷۹۰۲۲۱:۳۹:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
آقای لیلاز بر چه اساسی میگی اگر همین الان تحریم ها لغو بشود وضع اقتصادی تغییری نمیکند ؟؟؟ مرد حسابی به علت تحریم ها هیچ بانکی در دنیا با ایران کار نمیکند به علت تحریم ها هیچ شرکتی در دنیا با ایران کار نمیکند به علت تحریم ها هیچ سرمایه گذاری در ایران سرمایه گذاری نمیکند به علت تحریم ها همه شرکت های خارجی از ایران رفتند به علت تحریم ها به هواپیماهای ایران در فرودگاههای جهان سوخت نمیدهند
مجید۱۶۷۷۹۰۳۲۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مشکل امثال لیلاز اینه که می‌خواهند اقتصاد را به خدمت سیاست در آورند ، در صورتیکه کشورهای پیشرفته سیاست در خدمت اقتصاد است نعل وارونه نتیجه‌اش می‌شود همین که هست
علی۱۶۷۷۹۱۴۲۲:۱۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
دلار،سکه،بورس،خانه، ماشین، گوسفند، مرغ، تخم مرغ، ذرت، گوجه، دارو، پوشک و.. تا وقتیکه دعای مردم بالا رفتن قیمت یکی از این موارد باشد که جز دارایی شان هست هرگز جامعه ای خوشبخت نخواهیم داشت ذهن آشفته به جامعه و وطنش فکر نمیکند فقط به منفعت خویش می اندیشد و بس
ناشناس۱۶۷۷۹۷۰۲۳:۱۵:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
ترا قرآن الویت رو شرایط ملت بگذارید ترا به آن خدای که میپرستید لجبازی رو کنار بگذارید و این افکار جنگ طلبانه رو بگذارید کنار الان بهترین وقت است که آن ترامپ که افکار هیتلرو رو داشت دیگه هیچکاره است و وقت رفاه و آسایش ملت
از ماست که برماست۱۶۷۷۹۸۳۲۳:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
از مکافات عمل غافل نشو گندم از گندم بروید جو زجو وقتی تخم کینه و دشمنی میکاریم نباید توقع داشته باشیم دوستی و محبت برداشت کنیم
ناشناس۱۶۷۸۰۲۹۰۰:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
تکلیف مردمی که با همین تئوری ها جیبشان خالی از پولهایشان شد چیست..
ناشناس۱۶۷۸۰۷۶۰۲:۲۵:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
مقدر ما چیزی است که او رقم میزند
ناشناس۱۶۷۸۱۲۴۰۶:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۹
لیلاز خیلی قشنگ حرف زد. بنده در آمریکا زندگی می کنم و خود آمریکائی های سفید پوست هم قبول دارند که در آمریکا فقط یک درصد جامعه پولدارتر شده اند بقیه فقرا هستند.
ناشناس۱۶۷۸۱۶۰۰۷:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۹
سلام یک. تعداد قوانین تحریمی امریکا ضد ایران، ۲۹ قانون است که ۲۲ قانون در زمان دموکراتها و هفت قانون در زمان جمهوریخواهها تصویب شده است. دو. اوبامای دموکرات با ۱۳ قانون رکوردار تحریم است، اوبامایی که معاونش، همین جو بایدن بوده است. لذا برای ورود دوباره آمریکا حداقل چهار شرط لازم است: اول، سلب حق استفاده از مکانیسم ماشه از امریکا. دوم، اخذ ضمانت حقوقی انجام تعهدات امریکا سوم، تصویب برجام در مجالس امریکا (مانند ایران) و چهارم، اخذ هزینه چند صد میلیاردی که بعد از خروج ترامپ به اقتصاد ایران تحمیل شد.
علی۱۶۷۸۶۰۶۱۱:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
آقایان یک حرف درست زده باشن همین دعا کردن مردم ایران است. اعتقاد دارم تاثیر این دعا کردن در زندگی ایرانیان بیشتر از وجود و اقدامات مسئولین بی سواد و کارنابلد با هر دیدگاه راستی و چپی، میانه رو و تندور در این مملکت می باشد. پس بهتر است انتخابات در این مملکت تعطیل و بی خودی به رئیس جمهور و اعوان و انصارشان حقوق پرداخت نشده و مردم به دعا کردن مشغول باشند که گشایش کار در آن است.
محمدرضا۱۶۷۸۶۱۷۱۱:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم باعرض سلام چراصنعت خودروسازی واقتصادکشوربه افراددلسوزوجهادی واگذارنمی شودصنایع دفاعی کشوربه افرادولایت مداروجهادی سپرده شدنتیجه اش خودکفای بود.......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین