«محمد» فقط یک گوشی هوشمند می‌خواست که پاسخ سوالات درسی را بدهد

  3990722017 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید عادل موسی‌زاده پدر محمد (دانش‌آموز دیری) می‌گوید: «محمد تکلیف‌های مدرسه‌اش را با همان گوشی انجام می‌داد که خودم برایش خریده بودم؛ اما مدتی پیش خراب شد. یک گوشی جدید می‌خواست. می‌گفت نمی‌تواند تکالیفش را انجام دهد و از من گوشی خواست. قول دادم در اولین فرصت آن را برایش بخرم. اگر چه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز نمی‌دانیم انگیزه محمد از خودکشی چه بوده است.»

«محمد» فقط یک گوشی هوشمند می‌خواست که پاسخ سوالات درسی را بدهد

روزنامه شهروند در گزارشی از خبر تکان‌دهنده‌ای که طی روزهای اخیر از شهرستان دیر استان بوشهر مخابره شد نوشت:

«پدر و مادر به سوگ نشسته‌اند؛ به سوگ پسری که نخواست زنده بماند. تنها یک جان داشت که آن را هم داد. گوشی هوشمند می‌خواست اما نداشت. یک گوشی که بتواند با آن برای خانم رضایی معلم کلاس پنجم مدرسه باهنر دیر استان بوشهر فیلم و عکس ارسال کند. پاسخ سوالات درسی را  بدهد. خود را کشت و حالا همه او را در گوشی‌های هوشمند می‌بینند. این خبر دردناک را می‌خوانند و افسوس می‌خورند.

اما این درد برای پدر و مادر سید محمد دردناک‌تر است برای پدر و مادر بی‌بضاعتی که ٣ پسر داشتند؛ یکی ناتوان و پسر دیگر خردسال است و محمدی که دیگر نیست. دو روز از این فاجعه می‌گذرد؛ دو روز از آن صحنه‌ای که مادر با پیکر بی‌جان محمد در آشپزخانه رو‌به‌رو شد. مادری که چشمانش مدام می‌بارد. اشک پشت اشک، ماتم تمام صورتش را پوشانده است. جوانی‌اش هم حالا با رفتن محمد رفته است. غم سنگینی است، به سختی سخن می‌گوید و تصورش را هم نمی‌کرد محمد روزی دیگر نباشد. حرف و روایت درباره علت خودکشی پسر یازده ساله زیاد است. هستند کسانی که او را قربانی فقر می‌دانند و دیگرانی که گوشی معیوب محمد و مشکلات تحصیلی‌اش را علت این حادثه تلخ بیان می‌کنند؛ اما هنوز علت دقیق مشخص نیست.

«در این هشت ماهی که دانش‌آموزان باید در فضای مجازی (شاد) درس می‌خواندند محمد هم همراه بود، تکلیف‌های خود را مرتب انجام می‌داد.» اینها را فاطمه نجار، مادر محمد، می‌گوید و ادامه می‌دهد: «محمد کلاس پنجم بود؛ زرنگ و درسخوان. اما با این وضع کرونا برای درس، کلاس و مدرسه گوشی هوشمند لازم بود. گوشی که ما در خانه تنها یک عدد داشتیم ولی همان هم خراب و معیوب شده بود؛ نه فیلمبرداری می‌کرد و نه عکس و ویس ارسال می‌کرد. اوضاع بدی بود. از ما گوشی می‌خواست؛ یک گوشی که هوشمند باشد تا درس‌خواندن برایش عذاب نباشد.»

مادر دانش‌آموز دیری: مدیر مدرسه گوشی در اختیار فرزندم قرار داده بود

در آخرین شب زندگی‌اش آخرین شبی که هنوز زنده بود و نفس می‌کشید به آغوش مادر پناه برد. در آن شب سیاه از مادر رنگینک و یک آغوش آرامش خواست. اینها دو خواسته آخر محمد بود پیش از مرگ؛ پیش از آنکه بمیرد و دیگر نباشد.

خانواده محمد از قشر بی‌بضاعت شهر هستند؛ پدر بیمار است و مادر کارگر. در خانه‌های مردم کارگری می‌کند، خانه‌های مردم شهر را تمیز می‌کند. یک پسر معلول هم دارند و پسری خردسال. زندگی رو به راهی ندارند؛ پدر مستمری‌بگیر است و از کارافتاده.  فقر و از کارافتادگی او را مددجوی بهزیستی کرده است؛ مستمری می‌گیرد و حتی اجاره‌خانه‌شان را هم بهزیستی پرداخت می‌کند. با همان حقوق ناچیز توانسته بود آن گوشی قدیمی را بخرد که خراب شد.

پدر هم  شوکه است، بیمار بود و به دنباله معالجه اما با این درد جانکاه دیگر حسی ندارد. بیماری فراموشش شده ولی درد در یادش می‌ماند؛ دردی که از دو روز پیش مغز و استخوانش را تسخیر کرده است. لباس سیاه بر تن کرد و به عزای فرزند بزرگش نشست. سید عادل موسی‌زاده پدر محمد است؛ پدری که نمی‌داند علت خودکشی پسرش چیست. پس از خراب‌شدن گوشی قول داده بود که یکی از آن گوشی‌های هوشمند برای محمد بخرد؛ یکی از آنهایی که بارها تصویرش را به پدرش نشان داده بود. قولی که محمد نماند تا ببیند پدر بر عهدش وفا می‌کند یا نه.

سید عادل می‌گوید: «محمد تکلیف‌های مدرسه‌اش را با همان گوشی انجام می‌داد که خودم برایش خریده بودم؛ اما مدتی پیش خراب شد. یک گوشی جدید می‌خواست. می‌گفت نمی‌تواند تکالیفش را انجام دهد و از من گوشی خواست. قول دادم در اولین فرصت آن را برایش بخرم.

مدرسه هم اعلام کرده بود که به دانش‌آموزان تبلت می‌دهیم ولی ما هیچ گوشی و تبلتی از مدرسه دریافت نکردیم.

اگر چه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز نمی‌دانیم انگیزه محمد از خودکشی چه بوده است.

حالا محمد نیست؛ نه در میان هم‌شاگردانش و نه در میان خانواده‌اش. با خبرسازشدن این حادثه تلخ آموزش‌وپرورش دیر خودکشی این دانش‌آموز به دلیل دسترسی‌نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های مجازی را رد کرد. آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «از فروردین ماه یک گوشی توسط مدیر مدرسه در اختیار محمد قرار داده شد و او تا آخرین ساعات پیش از اقدام به خودکشی نیز در شبکه شاد فعالیت داشته است.»

مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش بوشهر هم گفت: «صدا‌های ارسالی دانش‌آموز در برنامه شاد و ارتباطی که با معلمش داشته همه موجود است و این نشان می‌دهد که علت حادثه نداشتن گوشی نبوده است.»

او از چک‌لیست‌های هفتگی حضور و غیاب گفت، از صدا‌ها و مدارکی که نشان می‌دهد محمد پای کلاس درس و مدرسه بوده است. از وجود همه این مدارک در سامانه شاد و اینکه محمد گوشی تلفن همراه داشته است.

او در ادامه گفت: «هنوز ابعاد پنهان این ماجرا مشخص نشده است؛ یعنی دقیقا مشخص نیست که این حادثه قتل یا خودکشی بوده است. تحقیقات مراجع انتظامی و پزشکی قانونی هنوز کامل و منتشر نشده است. پس از انتشار نتیجه تحقیقات از سوی پزشکی قانونی ابعاد آن مشخص خواهد شد.

اما دل‌نوشته‌های معلم محمد که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، حکایت دیگری دارد؛ معلمی که خسته از تدریس غیرحضوری است، از روزگار سخت مجازی هم.

روزگار سخت خانم معلم غم نداشتن گوشی برای دانش‌آموزانش بود؛ اما سخت‌تر از این نبودن صاحب گوشی است. دل‌نوشته‌ای که هیچ امضایی ندارد؛ حتی نام معلم کلاس پنجم مدرسه باهنر هم پای آن نوشته نشده است.

پیکر محمد موسوی‌زاده، دانش‌آموز یازده ساله دیری، یکشنبه بیستم مهر در امامزاده سید جمال‌الدین بردستان به خاک سپرده شد.

«پرونده حادثه جان‌باختن دانش‌آموز پسر یازده ساله در دست بررسی است و هنوز علت جان‌باختن برای ما محرز نشده است.» این را  دادستان عمومی و انقلاب دیر می‌گوید.

علی یزدانی‌پور بیان کرد: «پزشکی قانونی با توجه به اینکه برای بررسی حادثه نیاز به وجود جسد نبوده، جواز دفن را صادر کرده و جسد او به خانواده‌اش تحویل داده و خاکسپاری شده است، اما پرونده این حادثه در شعبه بازپرسی دیر باز و در حال بررسی است.»

آلارم‌های یک خودکشی

دلایل خودكشی عوامل زمینه‌ای همچون مشكلات و اختلالات روانی دارد. وقتی فرد به میزانی از ناامیدی می‌رسد كه تحمل و امید را به ‌طور كامل از دست می‌دهد، جسم خود را عامل این تلخی‌ها و ناگواری‌ها تلقی می‌كند و تصمیم می‌گیرد كه از آن انتقام بگیرد؛ اما گاهی در اعتراض دست به این اقدام خودخواسته می‌زند. به نظر برخی از کارشناسان امور اجتماعی عوامل مختلفی ازجمله ژنتیک، سابقه خانوادگی در خصوص خودکشی یا اقدام به‌ خودکشی، تجربیات ناموفق در زندگی، سلامت روانی، سبک زندگی، موقعیت شغلی و روابط فردی در تغییر افکار و رفتارهایی که منجر به خودکشی می‌شود، نقش دارد.

«به طور کلی افزایش آمار خودکشی در جامعه معلول عوامل مختلفی است که در رأس آنها مشکلات اقتصادی و معیشتی است» این را سعید خراط‌ها، آسیب‌شناس، می‌گوید.

 او خودکشی در میان نوجوانان را پدیده‌ای نه چندان جدید می‌داند که در دهه ٩٠ اوج گرفته است. او می‌گوید: «استرس، سردرگمی، ترس، عدم اطمینان و فشارهایی که برای موفق‌نشدن در تحصیل وجود دارد یا حتی کم‌بودن توانایی فرد در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های درست باعث افزایش آمار خودکشی در میان نوجوانان می‌شود. یكی از علل مهم خودكشی افسردگی‌های مزمن است كه این نوع افسردگی احساس آینده خوبی‌نداشتن و پوچی را در فرد ایجاد می‌كند و باعث شكل‌گیری انگیزه خودكشی می‌شود.

دلیل دیگر این امر فقر و استیصال است كه فشارهایی را در زندگی ایجاد می‌كند و سرانجام سبب می‌شود تا فرد راهی به جز خودكشی در برابر خود نبیند. شاید سختگیری‌های والدین هم به این خودکشی‌ها دامن بزند یا شکست‌های عاطفی، حتی سختگیری‌های مسئولان مدرسه و تحقیر دانش‌آموز میان گروه همسالان، همچنین دلیل دیگر تنش‌های خانوادگی و مشكل‌هایی است كه ریشه در دوره كودكی فرد دارد و احساس ناامیدی، یأس و بی‌پناهی به دانش‌آموز دست می‌دهد. اما باید گفت هر شخصی كه به خودكشی دست می‌زند تمایل به ادامه زندگی دارد اما به دلیل اینكه راهی نمی‌یابد و از همه عوامل ناامید شده است، خودكشی می‌كند.

این آسیب‌شناس فرهنگسازی را مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها به منظور كاهش خودكشی در جامعه دانست و گفت: «رسانه‌ها باید در زمینه فرهنگسازی به واقع‌بینی روی بیاورند و باید افراد متخصص از لحاظ اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی، واقعیت خودكشی و ضررهایی را كه متوجه شخص می‌شود، برای جامعه بازگو كنند. همچنین این حقیقت به فرد القا شود كه با خودكشی تنها به خود آنها ضرر می‌رسد. رسانه‌ها باید راه‌های مبارزه و نجات از تنگناها را به افراد جامعه آموزش دهند و از كلی‌گویی بپرهیزند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۱۰۵۵۰۸:۵۵:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چرا ديروز خودكشي را تكذيب كرديد؟ چرا بدون مطالعه كار ميكنيد؟
ناشناس۱۶۴۱۳۱۲۱۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
وزیر اصلاحاتی و بازنشسته آموزش پرورش که آمادگی و برنامه ای برای آموزش در وضع کرونایی ندارد باید استعفا بدهد
ناشناس۱۶۴۱۷۹۲۱۴:۳۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مشکل معیشت مردم از وزیر آموزش پرورش نیست ، ایشان هنر کند بتواند با بودجه ای که دارد حقوق کارکنان و معلمان را بدهد . مشکل از ساختار اقتصاد و سیاستهایی است که برای کشور اتخاذ شده است .
ناشناس۱۶۴۱۴۹۹۱۲:۴۷:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چرا سیاه نمایی می کنید؟ این مملکت هیچ مشکلی ندارد بالاتر از المان و الگوی توسعه جهانی . قبول ندارید؟ تعداد کشورهای دوست را بشمارید که حاضرند دلار بدهند تا ما خوراک بخریم
محمد۱۶۴۱۷۰۳۱۴:۰۷:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
صبر مردم ديگر تمام شده ..... اين وضع حق اين مردم نيست.
ناشناس۱۶۴۲۲۳۷۱۸:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دوست عزیز باید آماده باشی تا انتخابات سال آینده از این اخبار زیاد بشنوی! اخباری که راست و دروغ را با هم قاطی کردن تا اعصاب من و شما رو به هم بریزن! و روی انتخاب ما تاثیر بگزارن! و آنوقت یک نفر با شعار جدید خودش رو ناجی مردم نشون بده و دوباره ما رو بیچاره تر کنه!
ناشناس۱۶۴۲۴۲۷۲۱:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اتفاقا حق مردمی که به تقلید از سلیبریتی های شکم سیر رای بدهد همین فلاکت و بدبختی هست شماها برید به فکر ورود زنان به ورزشگاه و کنسرت و بزن و برقص تون باشید شما حق ندارید درباره اقتصاد و فقر و بدبختی ماها حرف بزنید فقط سکوت کنید
ناشناس۱۶۴۱۷۵۱۱۴:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چرا جواز دفن صادر شده ؟؟؟ عجب
ناشناس۱۶۴۱۸۳۶۱۴:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
احتمالا دسیسه امپریالیست جهانی امریکای خونخوار و عوامل موساد اسراییل هست!!...!!!...
ناشناس۱۶۴۱۹۵۵۱۵:۴۸:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
کاااخ سفید یادتون نره
ناشناس۱۶۴۲۱۰۷۱۶:۵۹:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت که کاری برای این مردم نمیکند. یک پویش مردم نهاد توسط هنرمندان یا پیشکسوتان یا افراد خوشنام راه بیفتد. تا افراد خیری که توانایی کمک مالی دارند.برای این کودکان و همه دانش آموزان فقیر در مناطق محروم در حد بضاعت جهت خریدگوشی واریزی داشته باشند تا در اختیارشان قرار گیرد. همچنین سازمان کالای قاچاق یا تعزیرات و اموال تملیکی با دستور وزیر مربوطه میتوان همه گوشی های قاچاق را به این امر اختصاص داد.
ناشناس۱۶۴۱۰۵۶۰۸:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
صبر مردم عاقبت روزی به سر خواهد آمد و ......
حسن۱۶۴۱۵۰۱۱۲:۴۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
قبل از انقلاب با کمترین امکانات وبا دفتر ومداد ولباس برادر یا خواهر بزرگتر درس می خواندیم وخودکشی هم نمی کردیم وتازمانیکه امثال ..زاده هادر جامعه هست واز امکانات بیشتر استفاده می کند واز روی سیری برای مردم تعین تکلیف می کند مطمئن باشید مردم واقعی و معتقد پشیزی به حرف ها ارزش قائل نیستند وفقط خودتان را خسته می کنید
ناشناس۱۶۴۲۰۱۶۱۶:۱۲:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خیالت راحت مردم هیچ کاری نمی کنند!برای مردم اولش سخت بود الان عادت کردند!
ناشناس۱۶۴۱۰۵۷۰۸:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مسئولان مملکت ، کلاه را بالاتر نهند
ناشناس۱۶۴۱۰۶۷۰۹:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چون دنیا پرستی در دنیا رشد کند.........!
ایرانی۱۶۴۱۰۷۳۰۹:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
عالیجنابان پشت ویترین کلاه خود را بالاتر بگذارند
ناشناس۱۶۴۱۰۸۳۰۹:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خون ایشون گردن اون گردن کلفت هایی که تا خرخره خوردند . راحت شد تو فقر نمیشه زندگی کرد. ملت بچه بیارید زیاد روزیشو خدا باهاش میندازه از آسمان پایین..
ناشناس۱۶۴۱۰۹۵۰۹:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگر طبق چیزی که در متن مطلب شما آمده هنوز ابعاد موضوع روشن نشده است زدن چنین تیتری چندان مناسب نیست .
ناشناس۱۶۴۱۶۸۷۱۳:۵۹:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
در همین وب سایت وزین الف خبر تکذیب دلیل خودکشی آمده است . ولی متاسفانه جو جامعه به گونه ای است که هر چقدر هم قسم وآیه بیاورند که چنین نبوده قبول نمیکند .
سینا۱۶۴۱۱۰۵۰۹:۲۴:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
از ابتدا تا انتها مطلب را بدقت و کلمه به کلمه خواندم یدنبال آن بودم ببینم سن این بچه چند سال بوده است؟ ولی متاسفانه در تمام 1487 کلمه این مطلب کوچکترین اشاره ای به موضوعات مهم نشده بود به ما چه که پدرش چکاره است؟
ناشناس۱۶۴۱۱۱۲۰۹:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
میگیم سازمان های بین المللی گفتن هر نفر ماهانه 57 دلار فقر مطلق و گرسنگی هست ایران میگه خانوار 4 نفره با مستمری و یارانه یک میلیون و 200 هزار تومان در فقر مطلق و گرسنگی نیست!! 228 دلار یا شش میلیون میشه.
ترامپ۱۶۴۱۱۲۳۰۹:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
طبق گزارشات آ پ حدود سه میلیون دانش آموز شناسایی شده که تبلت و گوشی ندارند. صندوق توسعه ملی،
ناشناس۱۶۴۱۱۴۸۰۹:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
فقط مرگ و نفرین بر مسئول و وزیر و ..ی که چشمش بر فساد و فرار مالیاتی و غارتگری حرامخواران فاسد بسته تا کودکان ایرانی حالشان این باشد. نفرین بر تمام .. که با رشوه کاخها برای خودشان ساختند..نفرین بر آنان که با تعلل و چشم بستن خود بر فساد، ایران را درگیر مفسدان کرده اند تا کودک ایرانی بین خود و آقازاده ها فاصله های زیادی را ببیند و امیدی برای آینده خودش تصور نکند. اگر افشای فساد و غارتگری مسکوت ماند زبان نفرین مردم به فقر کشیده شده خشم خدا را بلای جان و مال تک تک آنان خواهد کرد.
ناشناس۱۶۴۱۱۶۵۰۹:۵۳:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تمام مسئولین باید خجالت بکشند از چنین حادثه هولناکی. بچه پنجم دبستان و خودکشی؟ میدونید چقدر باید به روح یک بچه فشار بیاد که توی این سن چنین کاری بکنه؟ دیگه چی باید بیاد به سر این مردم تا فکری به حالشون بکنید؟؟ حالا هی مرگ به این و به اون بدید،فعلا که مرگ بر سر ملت خودمون داره میباره.
ناشناس۱۶۴۱۱۶۶۰۹:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
در آن شب سیاه از مادر رنگینک و یک آغوش آرامش خواست. اینها دو خواسته آخر محمد بود پیش از مرگ؛ پیش از آنکه بمیرد و دیگر نباشد اقایانی که میلیاردها میدزدن و ازادانه زندگی میکنن و حبس های نمایشی میگیرند و پسری که آرزوی رنگینک دارد ....
ناشناس۱۶۴۱۱۶۷۰۹:۵۴:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
الان باید کاخ سفید رو نفرین کنیم ؟
ناشناس۱۶۴۱۱۹۴۱۰:۰۸:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
شک نکنید هزاران دانش آموز هستند که هم گرسنه اند و هم گوشی ندارند ولی کسی پاسخگو نیست
ناشناس۱۶۴۱۲۰۰۱۰:۱۱:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
این هم حق مردمی که روی ذخایر نفت نشستند و انواع معادل طلا و نقره و مس و بهترین خاک کشاورزی و ... تاریخ درباره اینها در آینده خواهد نوشت.
ناشناس۱۶۴۱۶۶۲۱۳:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تاریخ درباره ما که این مسئولین را انتخاب کردیم چه خواهد گفت؟
ناشناس۱۶۴۱۹۲۱۱۵:۳۴:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سهم مردم در انتخاب ها با وجود شورای نگهبان و..،..به ؟؟ درصد هم نمی رسد! بنابراین بله، تاریخ در خصوص آنها که این مسئولین را انتخاب کردند بسیار خواهد گفت!
ناشناس۱۶۴۲۱۰۲۱۶:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
انتخاب شواری نگهبان است نه ما
ناشناس۱۶۴۲۲۳۲۱۸:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
میگه جوگیر شدن!
ناشناس۱۶۴۱۲۴۹۱۰:۳۹:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
القای این موضوع که تنها راه موفقیت تحصیل و درس خوندنه خوب نیست. آدم ها را تک بعدی بار می یاره و ضعیف. کاش فرهنگ سازی بشه. محصول این تفکر داشتن جامعه ای مدرک به دست و بیکاره که معضلات اجتماعی زیادی به همراه داره. الان چند میلیون جوان بیکار تحصیل کرده داریم که اگه چند سال دیرتر یا زودتر هم فارغ التحصیل می شدن زیاد تاثیری تو زندگی شون نداشته و نداره. بهتره بجای انجام تکلیف تو مدرسه زندگی کردن رو به دانش آموزان یاد بدن.
ناشناس۱۶۴۱۲۶۶۱۰:۴۶:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
جا داره این وزیر آموزش و پرورش از غصه بمیره یا حداقل شبها خوابش نبره. خدایا پناه به تو از دست برخی از این مسوولین بی کفایت
ناشناس۱۶۴۱۴۶۵۱۲:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
و صد البته دیگران
ناشناس۱۶۴۱۵۴۹۱۳:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
فقط وزیر؟
ناشناس۱۶۴۱۷۸۴۱۴:۳۷:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
نکنه مقصر کرونا هم وزیر آموزش و پرورش بوده؟ کجا را سراغ دارید با شرایط مشابه ایران، گوشی به دانش آنوزان تقدیم کند؟
ناشناس۱۶۴۱۲۸۹۱۱:۰۳:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
درد است در مملکت اسلامی مسوولین با حقوق آنچنانی فرزندانشان غرق در رفاه باشن هم در جای جای ایران هزارن کودک و جوان گرفتار سیر بودن شکمشان آیا مسوولین جواب خدارا میتوانن بدهند؟ امنیت یعنی این که نگران یه گوشی 3میلیونی نباشی اما امنیت از نظر مسوولان نگرفتن ماشین شاسی بلند که بتوانن به جاهای سفر کنن که فرزندی دلبند خانواده با نداشتن گوشی خودکشی کنه
ناشناس۱۶۴۱۳۵۸۱۱:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سلام ضمن تسلیت به خانواده ایشان پیشنهادی دارم: به نظر تهیه ادوات به ازاء هر دانش آموز آن هم در شرایط گرانی کنونی ناممکن باشه پیشنهاد می کنم خیرین محترم در مساجد، ادوات اضافه ای که دارند رو اهدا کنندو یا کمکهای مالی برای خرید تجهیزات و عرض باند به مساجد داده بشه که دانش آموزان با رزرو بازه زمانی مشخص بتونن به تحصیل ادامه بدهند فکر می کنم به اینصورت هم بچه ها امکان تحصیل پیدا می کنن و هم خطرات ناخواسته استفاده از فضای مجازی برای بچه های کوچکتر کاهش پیدا می کند
رضا۱۶۴۱۸۷۳۱۵:۰۸:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
با سلام/ قطعا شنیدن خبر خودکشی و خصوصا خودکشی یک نوجوان تلخ و تاسف بار است. البته جامعه معلمین(صرفا معلمین و مدیران مدارس نه مسئولان ستادی) اگر از قبل نسبت به شرایط خاص دانش آموز مطلع شده باشند، مسئله را با اغماض و چشم پوشی و حتی ارفاق ویژه مرتفع می نمایند. اما اقدام به خودکشی در واکنش به چنین مسئله ای پذیرفتنی نیست. لذا این نوجوان دچار بحران های شدید اجتماعی و روحی به مراتب بالاتری بوده است. مشکل خرید و تهیه گوشی از سوی مدرسه نیست.شرایط و مشکلات این چنینی بایستی از قبل توسط معلمان یا ارجاع به مشاور و روانشناس حل می شد که متاسفانه به نظر می رسد توجهی به شرایط خانوادگی و روحی دانش آموز نشده است. ای کاش مسئولان ستادی ضمن اجرای طرح تحول بنیادین و انعقاد هماهنگی با سازمان بهزیستی و مسئولان سلامت با قاطعیت و توجه ویژه مانع بروز این موارد بودند و یا حداقل کاری کنند که دیگر شاهد موارد این چنینی نباشیم. پرواضح است که همکاران م کوتاهی و سهل انگاری کرده اند.
ناشناس۱۶۴۱۹۴۴۱۵:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دولت و آموزش رایگان هم کشک
ناشناس۱۶۴۱۳۷۸۱۱:۴۰:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
روحاااااااااااااااااااااااانی مچکریم !
ناشناس۱۶۴۱۴۶۶۱۲:۲۴:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۲
وقتی تکذبیه مرگ محمد را دیروز دیدم وخواندم خوشحال شدم بدنبال راهی بودم که به او گوشی بخرم ولی امروز که خبر مرگ او را دیدم گریه امانم نمی دهد
ناشناس۱۶۴۲۲۴۹۱۸:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دوست عزیز! لطفا متنها را درست بخوانید! تکذیبیه مرگ نبوده, تکذیبیه خودکشی بخاطر گوشی هوشمند بوده! همون چیزی که در انتهای این خبر هم هست!
محمد۱۶۴۱۴۸۱۱۲:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
حضرت علی (ع)فرمودند رهبر جامعه باید در سطح پایینترین افراد جامعه زندگی کند.وقتی هم خلخال از پای زن یهودی بیرون اوردندوگفت هرکس این خبر را بشنود وبمیردوکم است.حالا ببینید مسولین ما چگونه رندگی میکنند.
ناشناس۱۶۴۱۵۱۹۱۲:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ما داریم وارد ابرتورم میشیم . خدا به دادمون برسه
ناشناس۱۶۴۱۶۰۰۱۳:۲۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مدیر مدرسه به بچه گوشی قدیمی خودش رو داده بود دلیل یه چیز دیگس
رضا۱۶۴۱۶۰۹۱۳:۲۵:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
متن رو تلخ تر از این نتونستید بنویسید و حال مردم رو خرابتر کنید؟؟؟
خودم۱۶۴۱۶۵۰۱۳:۴۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
تحریم هیچ اثری روی ما ندارد
ناشناس۱۶۴۱۶۷۶۱۳:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
هر جنگی قربانی دارد. نباید ترسو باشیم
ناشناس۱۶۴۱۸۷۴۱۵:۰۸:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
چرا فقط از محرومان؟
ناشناس۱۶۴۱۹۲۵۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
لعنت خدا بر هر که جنگ طلب است!
ناشناس۱۶۴۱۹۴۰۱۵:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مفت خورها چرا قربانی نباشند ؟
ناشناس۱۶۴۲۱۲۱۱۷:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۲
کی گفته ما جنگ میخوایم؟
ناشناس۱۶۴۲۴۶۲۲۱:۲۶:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ان شاء الله سر تو بیاد!
ناشناس۱۶۴۱۷۰۷۱۴:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مادر دانش آموز 11 ساله دیر در گفتگوی اختصاصی با رکنا: محمد به خاطر نداشتن گوشی خودکشی کرد/ آموزش و پرورش دروغ می گوید.
ناشناس۱۶۴۱۷۵۴۱۴:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
لعنت خدا بر غارتگران بيت المال ..لعنت خدا بر كساني كه به بيت المال خيانت ميكنند...لعنت
ناشناس۱۶۴۱۸۴۲۱۴:۵۸:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۲
این استاد روانشناس میفرمایند مطبوعات در مورد خودکشی روشنگری کنند و مضرات خودکشی را به جامعه انتقال بدن ،کودکان آنهم در جامعه فقیر دقیقا کدام مطبوعات را باید مطالعه کنند مطبوعاتی که هر صفحه اش پر از اخبار ناگوار و جنگ و ستیز است
ناشناس۱۶۴۱۸۴۷۱۴:۵۹:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۲
ایشون سید هستند. جمهوری اسلامی به ایشون از منبع خمسی که مسئولین گرامی و بزرگان احتمالا؟؟! میدن نمیتونست کمک کند؟
ناشناس۱۶۴۲۲۳۵۱۸:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۲
خمس حکومتی نیست. خمس رو من وشما باید بدیم. تا وقتی اینطور فکر کنیم که مگه بقیه دادن که من بدم، وضع بهتر از این نمیشه
ناشناس۱۶۴۱۸۶۵۱۵:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
سازمانی مثل آموزش و پرورش که میخواد شبکه شاد(بیمسما ترین اسم )راه اندازی کنه ومیدونه که این کار نیاز ابزار اولیه دارد که در دسترس اغلب دانش آموزان نیست ابتدا باید با دولت هماهنگ کنه یک تب لت ارزان قیمت با کره یا چین قراداد ببنده دولت دستور بده بدون گمرکی وارد کشور بشه بعد از طریق وام بدون بهره در اختیار والدین قرار بده باز پرداخت اقساط از محل یارانه خانواده کم بشه
ناشناس۱۶۴۱۹۰۸۱۵:۲۸:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۲
دقیقا مشخص نیست که این حادثه قتل یا خودکشی بوده است!!! شاید قتل بوده است و قاتل هم پدر یا مادر بوده است!!! این فرضیه خوبی بوده است!!! هیچ مسوولی مقصر نبوده است!!!
ناشناس۱۶۴۱۹۶۳۱۵:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۲
کشوری که این همه ثروت نفت و گاز داره بخاطر لج بازی دار و دسته شما با دنیا به این روز افتاده !!!
سینا۱۶۴۲۰۰۵۱۶:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
من با ایشون همسایه هستم پدرش گفت از طرف دفتر ریاست جمهوری به پدرش اطلاع دادند که این پسر را بهش تبلت نمیدیم
ناشناس۱۶۴۲۰۳۱۱۶:۱۸:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
مردمی که نفت دارند کشاورزی دارند صنعت و معدن دارند ولی بعضا مسئولانی دارند که اموال آنان را تاراج میکنند و به نوع روش خود میبالند چنین مصیبتی اصلا از این نوع جامعه دور از تصور نیست
ناشناس۱۶۴۲۱۴۸۱۷:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۲
هر چقدر هم خانواده ای فقیر باشند بازم دلیل نمیشود یک بچه کلاس پنجم خودکشی کند، این متن هم جوری نوشته شده انگار که این پسر امامزاده بوده اگه قرار باشه بچه ای به خاطر نداشتن گوشی خودکشی کنه همون بهتر که تو این دنیا نباشه ولی چنین چیزی امکان نداره
ناشناس۱۶۴۲۳۲۰۱۹:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۲
شما راست میگین ولی یکی بیاد توضیح بده اینهمه دانش آموزی که گوشی هوشمند ندارند الان به کجا مراجعه کنند تا مشکلشون رفع بشه کلی از دانش آموزای مدرسه ما قادر به تهیه آن نیستند واقعا چرا کسی پاسخگو نیست قبول داریم وضع ما از آلمان بهتره ولی یکی بیاد این مشکل گوشی و اینترنت بی بضاعتها رو حل کنه
حسین۱۶۴۲۴۹۰۲۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۲
اگر دنیا بر اصل عدالت بنا شده خون این پسرک معصوم زمین نمیماند.مسئولان به هوش باشید بدجور تاوان خواهید داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین