واکنش‌های داغ به یک مقاله

گروه سیاسی الف،   3990707085 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

ماجرای یادداشت حسین شریعتمداری در انتقاد از آیت‌الله سیستانی که واکنش‌ منفی برخی از چهره‌های سیاسی عراق را در پی داشت با عذرخواهی و اعتراف مدیرمسوول کیهان به برداشت نادرستش از اظهارات نقل شده از آیت الله سیستانی پایان یافت..

واکنش‌های داغ به یک مقاله

به گزارش الف ۲۳ شهریورماه جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی عراق دیدار کرد. پلاسخارت پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: «ما با آیت‌الله سیستانی به بررسی سه مساله یعنی برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود طبق فانونی منصفانه و عادلانه برای همه طرف‌ها، بسط کنترل دولت، توقف استفاده از سلاح آزاد و گشودن پرونده‌های بزرگ فساد برای مواخذه مفسدان پرداختیم.»

اما حسین شریعتمداری نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان و مدیرمسئول و سردبیر روزنامه کیهان در یادداشتی مودبانه و با احترام از آیت‌الله سیستانی از یک سخن که از ایشان نقل شد انتقاد کرد. شریعتمداری نوشت: «حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزّه) در این دیدار از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواستند که انتخابات پارلمانی عراق تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل متحد انجام پذیرد! که با عرض پوزش باید به محضر ایشان عرضه داشت این درخواست اولاً؛ دون ‌شأن و جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت‌الله سیستانی است.

در واقع این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد و ثانیاً؛ با جایگاه و منزلت عراق به عنوان یک کشور مستقل که استقلال و آزادگی خود را با ایثار‌ها، از خودگذشتگی‌ها، خون‌دادن‌ها و خون‌دل خوردن‌های مردم شریف و مخصوصاً جوانان غیور آن سرزمین مقدس به دست آورده است، همخوانی ندارد.

دعوت از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات یک کشور، اعلام ورشکستگی آن کشور، بدبینی به ملت و خوشبینی به بیگانگان است و بدیهی است که این دو مقوله از ساحت‌قدسی حضرت آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر جهان تشیع به دور است.»

ساعاتی از انتشار یادداشت شریعتمداری نگذشته بود که برخی رسانه‌ها ادعا کردند  شریعتمداری در خوانش خبر این دیدار دچار اشتباه شده است .

شفقنا با انتشار یک بخش از از بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی درباره این دیدار نوشت: «بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات  توسط سازمان ملل سخن نمی گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می گوید، و معنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی ها صورت گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر وضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد، تا جای هیچگونه اعتراض وایراد از طرف بعضی گروه های ذی ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد.»

یادداشت انتقادی شریعتمداری با واکنش نوری مالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون همراه شد. مالکی در بیانیه‌ای با محکوم کردن یادداشت روزنامه کیهان تصریح کرد توهین به آیت‌الله سیستانی توهین به ملت عراق است: «حضرت آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر تشیع همواره در خدمت امنیت عراق برای حفاظت از روند سیاسی بوده و در سخت‌ترین شرایط از کشور پشتیبانی کرده است و ایشان مورد حمایت همه طیف‌های ملت عراق قرار دارد.»

بیانیه نوری مالکی نشان داد انتقاد روزنامه کیهان موجی منفی در فضای سیاسی عراق ایجاد کرده است. شاید همین مسئله باعث شد محمدجواد ظریف در توییتی به زبان عربی از آیت‌الله سیستانی تجلیل کند. ظریف نوشت: «مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی، قلعه استوار عراق، دروازه امنیت منطقه و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است. ایران از نقش والای ایشان در برقراری امنیت و ثبات در عراق، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن، خلاص شدن از شر نیروهای اشغالگر و ساختن یک عراق جدید با توجه به نیازهای مردم برادر خود قدردانی می‌کند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد. خطیب‌زاده گفت: «طبیعی است این موضع ربطی به هیچ کدام از ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران نظامی است که براساس مرجعیت شکل گرفته و مرجعیت در ایران و عراق حافظ صلح و ثبات و امنیت و آرامش در دو کشور بوده است.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی نقش بی بدیلی در عراق و جایگاه بی نظیری نزد شیعیان عراق دارد و طبیعی است آنچه را که گفته‌ایم و امروز می‌گوییم بیان تمامی ارکان نظام است که جز احترام برای این رکن رکین نکته‌ دیگری را نداریم. البته تحمل نخواهیم کرد کسی به جایگاه مرجعیت تخطی داشته باشد.»

این موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد یادداشت انتقادی حسین شریعتمداری بیش از آن چیزی که گمان می‌شد تاثیر منفی در فضای سیاسی عراق و روابط ایران و عراق گذاشته است. شاید اگر شریعتمداری به این نکته توجه می‌کرد که منصوب رهبری است و ممکن است مواضع او به نظام ارتباط پیدا کند در نوشتن این یادداشت تجدیدنظر می‌کرد.

توضیح دفتر آیت الله سیستانی و عذرخواهی شریعتمداری

با این حال شب گذشته حسین شریعتمداری تاکید کرد: برداشت اینجانب از نظر آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم‌له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند.

حسین شریعتمداری در پیام عذرخواهی خود اظهار داشت: استناد اینجانب در یادداشت مورد اشاره به متن فارسی بیانیه‌ای بود که دفتر حضرت آیت الله سیستانی در باره ملاقات معظم‌له با خانم "جینین هینیس پلاسخارت” نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق منتشر کرده بود. برداشت نگارنده از بیانیه یاد شده آن بود که حضرت ایشان خواستار نظارت مستقیم سازمان ملل بر انتخابات آینده عراق شده‌اند.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: خوشبختانه دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزّه) درپی انتشار یادداشت کیهان توضیحی ارائه کرد که نشان می‌داد برداشت اینجانب با واقعیت فاصله داشته است و حضرت ایشان آن گونه که در بیانیه دفتر معظم‌له آمده است خطاب به نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل فرموده‌اند " باید در مراحل مختلف برگزاری آن (انتخابات) روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیات سازمان ملل متحد صورت پذیرد " و در ادامه آمده است "بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید و معنای آن این است که نظارت صرفاً از سوی عراقی‌ها صورت می‌گیرد ولی ویژگی اشخاص ناظر و ضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد تا جای هیچ گونه اعتراض و ایراد از طرف برخی گروه‌های ذی‌ربط در صحت انتخابات وجود نداشته باشد ".

وی افزود: همانگونه که ملاحظه می‌شود منظور ایشان همخوانی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده است و نه نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق. از این روی برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم‌له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۸۸۳۰۰۰:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۸
بسیار عالی بود جوابتان !
ناشناس۱۶۱۹۲۴۰۰۹:۱۳:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۸
خُب الحمدلله با درایت و صداقت و ادب ، موضوع اصلاح و تصحیح شد حالا برسیم به اوضاع وحشتناک داخل معیشت بیکاری تورم مسکن خودرو بورس اختلاس رانت مافیا دولت مجلس
ناشناس۱۶۱۹۳۳۹۰۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۸
ریشه بسیاری از مشکلات کشور در همین اظهار نظرهااین گونه اشخاص است.
ناشناس۱۶۱۹۴۹۶۱۱:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۸
خخخه اظهار نظر مشکل دار است یا عملکرد مسوولان؟ دوباره که رفتید دنبال حاشیه ها
ناشناس۱۶۱۹۶۷۱۱۳:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۸
اشتباه میکنی ریشه‌ در ولنجکه
ناشناس۱۶۱۹۳۵۶۰۹:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۸
تمام این مشکلاتی که نام بردی ریشه در سیاست های خارجی کشور دارد.
ناشناس۱۶۱۹۴۳۰۱۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۸
ریشه تمام این مشکلات نه در نطق یک روزنامه و نه در سیاست خارجی دارد بلکه سیاست اشتباه در ریل گذاری در داخل دارد
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۶۱۹۲۴۴۰۹:۱۴:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۸
بعد از امام خمینی چرا مراجع عظام فتواهای تاریخی صادر نمی کنند برای نمونه برای فساد اقتصادی بسیار گسترده
ناشناس۱۶۱۹۴۹۲۱۱:۱۸:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۸
فتوی لازم نیس . مگر برای برخورد با فساد یا کار کردن فتوی لازم است ؟!
ناشناس۱۶۱۹۷۱۲۱۳:۲۶:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۸
فتاوا برای شخص خاصی نمی باشد بلکه جنبه کلی را در بر میگیرد
ناشناس۱۶۱۹۶۳۲۱۲:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۸
اتفاقا فتاوای مراجع عظام محترم که در جهت سلامت جامعه از هر لحاظ باشد نه تنها لازم است بلکه از اوجب واجبات است
ناشناس۱۶۱۹۹۴۲۱۵:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۸
میشه چند تا به عنوان نمونه نام ببرید البته اگر منظورتان تنباکو نیست
ناشناس۱۶۱۸۸۴۱۰۰:۲۰:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۸
به غیر از معصومین همه انسان ها ممکن الخطا هستند؛ از جمله حسین شریعتمداری.
ناشناس۱۶۱۹۴۸۳۱۱:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۸
این حرف کاملا درسته ،ولی آقای شریعتمداری این ممکن الخطا بودن را نمی پذیره. الان که پذیرفته و عذرخواهی کرده علتش اینکه که با یک واکنش بسیار گسترده و شدیدی روبرو شده
ناشناس۱۶۱۹۶۶۷۱۳:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۸
چرا نمیشه از یه نفر انسان هرچند بزرگی چون ایت الله سیستانی مودبانه انتقاد کرد ؟؟؟
ناشناس۱۶۱۹۹۸۶۱۶:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۸
انتقاد از یک مرجع باید از سوی یک روزنامه نگار باشه ؟ جایگاه مرجعیت اینقدر فرو ریخته ؟
ناشناس۱۶۱۸۸۵۴۰۰:۳۰:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۸
به چه دلیل دفتر رسمی معظم له ترجمه بد کرده؟ عذر خواهی شریعتمداری هم نشان از کار خوبش است که بقیه یاد بگیرند که اگر اشتباه کردن معذرت خواهی کنند
ناشناس۱۶۱۹۶۷۳۱۳:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۸
روابط خوب ایران و عراق به انداره کافی دشمن دارد.با ندانم کاری حاج حسین کم مانده بود اتشی به این خرمن انداخته شود
ناشناس۱۶۱۹۹۹۰۱۶:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۸
ساده نباش ترجمه را بهانه کرده .
ساده۱۶۱۸۸۷۸۰۰:۵۳:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۸
تواضع و بی تکلفی آقای سیستانی در پاسخ به افکار عمومی، ولو حرف بی ربطی نسبت به ایشان گفته شده باشه، دل انسان رو آرام و گرم می کنه. خدا ایشان رو برای جهان تشیع حفظ کند.
ناشناس۱۶۱۸۹۵۶۰۲:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۸
فکر کرده کی هست !
ناشناس۱۶۱۹۲۷۸۰۹:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۸
قابل توجه مراجع محترم عظام فاصله طبقاتی از فرش تا عرش شده افرادی خاص هم به ثروت های نجومی و کهکشانی و گنج قارونی و افسانه ای رسیده اند
ناشناس۱۶۱۸۹۷۰۰۳:۰۰:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۸
کیهان وزارت خارجه نیست فقط برای کشور هزینه درست میکنند .
ناشناس۱۶۱۹۳۴۶۰۹:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۸
روزنامه نگار کارش همین است که مطلب بنویسید و اگر اشتباه نوشت شما جوابش را بدهید ولی اگر ضد امنیت ملی بود باید درش را تخته کرد امثال روزنامه های زنجیره ای که هر روز علیه امنیت ملی مطلب می نویسند
ناشناس۱۶۱۹۶۰۴۱۲:۲۹:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۸
احسنت
Muhamad۱۶۱۹۶۵۱۱۲:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۸
نگویید امنیت ملی ، بگویید امنیت جناحی !! حمله به سفارت عربستان ضد امنیت ملی نبود ولی چاپ یک مقاله در روزنامه به قول شما زنجیره ای می شود ضد امنیت ملی !! پر از تناقض هستید !!
ناشناس۱۶۱۸۹۷۷۰۳:۳۴:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۸
چرا حسین شریعتمداری مجاز است در مورد هر موضوعی اظهار نظر کند؟
ناشناس۱۶۱۹۲۳۸۰۹:۱۲:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۸
همان گونه که دوستان تو در مورد همه چیز حرف می زنند و اسمش هم مشخص است روزنامه نگار در ضمن خودت نبودی می گفتی باید رسانه هر چی بخواهد بگوید؟!!!!!!
ناشناس۱۶۱۹۳۱۲۰۹:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۸
چطور وقتی رئیس‌جمهورتون میگفت حتی میشه خدا را هم نقد کرد، به این بیانات مشعشع ایشون اعتراضی نمیفرمودید؟ ولی حالا که یه بنده ی خدا توسط یه بنده ی خدای دیگه به حق مورد سوال قرار گرفته، همه ی عالم و آدم شروع کردن به توپیدن؟ من هر دوتا نامه آقای شریعتمداری را خوندم. کاملا محترمانه نوشته بودن و تذکر داده بودن. جون هر کی دوست دارین هر دوتا نامه بخصوص نامه ی اولی را به دور از حب و بغض بخونید و ببینید که درست و محترمانه و منطقی و سراسر ادب و احترام نوشته شده یا نه؟
ناشناس۱۶۲۰۶۸۴۰۹:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۹
برای اینکه حرف حق میزند ... اگر تو هم حرف حق و غیر مغرضانه بزنی مردم از آن استقبال می‌کنند
ناشناس۱۶۱۹۰۳۱۰۶:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۸
هم شریعتمداری مودبانه نامه نوشت هم بیت آقای سیستانی براشون تو ضیح دادن، الان این وسط نوری مالکی فقط عصبی بازی درآورده
بنده خدا۱۶۱۹۰۴۵۰۶:۵۱:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۸
خدا را سپاس كه بعد از سالها عذر خواهي جناب شريعتمداري را ديديم
ناشناس۱۶۱۹۰۹۹۰۷:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۸
البته اگر مقاله ایشان را خوانده باشید آقای شریعتمداری بارها در این یادداشت به فرض درست بودن برداشتشان به این موضوع اشاره کرده اند امیدوارم تا چیزی را کامل متوجه نشده ایم در مقام عکس العمل برنیاییم
ناشناس۱۶۱۹۱۷۷۰۸:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۸
درود بر حسین شریعتمداری و ایضا درود بر آیت الله سیستانی حفظه الله به قول حضرت امیر علیه السلام: از لغزش جوانمردان درگذرید زیرا که هیچ کدام نلغزید مگر که دستش در دست خدا بود و خدا دستان او را گرفت. دغدغه حاج حسین درست و به حق بوده و جای خرده گرفتن نیست
ناشناس۱۶۱۹۱۸۷۰۸:۵۲:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۸
حضرت امام علی علیه السلام می فرماید «رحمت خدا برکسی که اندازه خود را بشناسد و از حدش، پا فراتر نگذارد». متاسفانه آقای شریعتمداری بارها این حد را شکستند.
ناشناس۱۶۱۹۲۰۷۰۸:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۸
معلوم نیست چرا شریعتمداری خودشو عقل کل میدونه و با اتکا به چه چیزی به خودش اجازه میده در هر چیزی اظهار نظر کنه !!!!
ناشناس۱۶۱۹۲۰۹۰۸:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۸
آدمی که به زمین وزمان گیر میده حتما خطا واشتباه داره
ناشناس۱۶۱۹۲۱۹۰۹:۰۵:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۸
آیا خبری کذب پخش کردن و نقد کردن کذب حق الناس نیست.
ناشناس۱۶۱۹۲۳۵۰۹:۱۱:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۸
چه برداشت اشتباه چه درست حق دخالت در امور کشور دیگری مجاز نیست. چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند.
ناشناس۱۶۱۹۳۴۸۰۹:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۸
امیدوارم جناب شریعتمداری منبعد عاقلانه تر عمل کنند وسنجیده بنویسند
ناشناس۱۶۱۹۳۶۶۱۰:۰۱:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۸
مقاله کیهان با ظاهر مودبانه ولی باطنی که مرجع تقلید شیعیان را به بدترین شکل متهم به کج فهمی شده بود.
ناشناس۱۶۱۹۳۹۴۱۰:۱۶:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۸
اقای شریعتمداری بحث درباره ترجمه بد نیست بحث دباره این این است که چرا در امور کشور عراق دخالت میکنید مگر انجا مستعمره شما است
علی کریمی۱۶۱۹۴۷۱۱۱:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۸
وقتی آقای شریعتمداری تصمیم می گیرند از شخصیتی مثل آیت‌الله سیستانی انتقادی را مطرح کنند باید خیلی دقت می کردند و قبل از اطمینان از صحت خبر این کار را نمی کردند.
ناشناس۱۶۱۹۶۹۰۱۳:۱۸:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۸
از استناد به ترجمه فارسی توسط جناب شریعتمداری و ملاک قرار دادن آن در نقد بزرگترین مرجع عالیقدر تشیع در عراق معلوم میشه ایشان چقدر به صحت مطالب دریافتی دقت میکنند!!!
ناشناس۱۶۱۹۶۹۴۱۳:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۸
اینکه علما جایگاه محترمی دارند شکی نیست. بین علما هم فرق می گذارند نیز بماند. ولی بارها دیده شده به بندگان خدا تهمت زده شده یا توهین شده دریغ از یک عذر خواهی.
رضا۱۶۱۹۷۰۴۱۳:۲۴:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۸
با این اتفاقی که افتاده ، کاش آقای شریعتمداری به دو نکته آگاه می شد. 1- همه کس را می شود نقد کرد و لو به اشتباه 2-هر نقادی را سر سپرده و آتش بیار و فتنه گر نباید خواند.
ناشناس۱۶۱۹۷۹۹۱۴:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۸
نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق چه ایرادی دارد؟
ناشناس۱۶۱۹۸۴۶۱۴:۳۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۸
شفافیت برای بعضی هراس آور و خطرناک است
ناشناس۱۶۲۰۲۶۰۲۰:۱۴:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۸
زبان در دهان ای خردمند چیست؟ کلید در گنج صاحب هنر چو در بسته باشد چه داند کسی؟ که گوهر فروش است یا پیله ور.
حسن۱۶۲۰۶۱۳۰۸:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۹
ای کاش لااقل اقتصادمون مثل عراق بود.طبق آخرین آمار تورم در عراق فقط 0.2 درصد بوده.یعنی حتی 1 درصد هم نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین