استعفای روحانی راهگشاست یا راهی برای فرار؟

گروه سیاسی الف،   3990707040 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
استعفای روحانی راهگشاست یا راهی برای فرار؟

به گزارش  روزنامه جهان صنعت نیوز  بحث استعفای روحانی را عباس عبدی بر سر زبان‌ها انداخت. او دیروز در یادداشتی برای روزنامه «اعتماد» به سناریو‌های سه‌گانه بعد از انتخابات آمریکا و مدیریتی که هر یک از آنان ایجاب می‌کند، اشاره و تاکید کرده است:  «متاسفانه در ایران استعفا هم به سرنوشت طلاق دچار شده است. هر زوجی که طلاق می‌گیرند، حتما باید با دشمنی و نفرت و کینه‌ورزی و بدگویی حتی زد و خورد و دعوا همراه باشد، در حالی که می‌توان دوستانه هم طلاق گرفت.

اگر دو نفر متوجه شدند که به هر علتی نمی‌توانند با یکدیگر زندگی کنند می‌توانند دوستانه و مدنی از یکدیگر جدا شوند. استعفای دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا را به یاد بیاوریم؛ هنگامی که رفراندوم برگزیت رای آورد، خیلی راحت و مدنی استعفا داد و خانم ترزا می ‌جانشین او شد. این استعفا‌ها اعتراضی نیست بلکه راهگشاست. هر کدام از حالات سه‌گانه‌ای که در انتخابات آمریکا رخ دهد، نیازمند مدیریتی سیاسی در ایران است که برای آن برنامه داشته باشد. بدون شک و تردید این مدیریت به روحانی و تیم او سپرده نخواهد شد و با حضور آنان نیز چنین مدیریتی را دیگران نیز نمی‌توانند عهده‌دار شوند. بهتر است مدنی رفتار شود و برای ۱۰ ماه باقی‌مانده شخص دیگری عهده‌دار حل این مشکل شود. حداقل به خاطر مردم و کشور باید کاری کرد. اگر برای حل مشکلات و گرانی آدرس کاخ سفید داده می‌شود، در این صورت کسی که قادر به گفت‌وگو با آن نیست باید کنار رود و راه را باز کند تا دیگران اقدام کنند. حداقل به خاطر کشور و مردم چنین کنید.»

این پیشنهاد با استقبال عبدالله رمضان‌زاده نیز مواجه شد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «به نظرم پیشنهاد خوبی است برای رهایی از سردرگمی و مشخص شدن مسوولیت‌ها!»

همین توئیت هم به شائبه تلاش اصلاح‌طلبان برای تطهیر دولت روحانی و نادیده گرفتن نقش سوءمدیریت‌ها در شرایط کنونی کشور دامن زد. لازم به یادآوری است که آنان سال قبل هم همین راه را رفته بودند.

فرضیه‌های غلط


شاید اگر در دولت نخست روحانی و یا سال اول دولت دوم حرف از استعفا زده می‌شد، بیشتر خریدار داشت اما حالا که فقط چند ماه به پایان کار مانده و اوضاع کشور در هیچ حوزه‌ای خوب نیست، این حرف‌ها چه معنی دارد غیر از فرار از مسوولیت؟!

فعالان سیاسی اصولگرا با همین منطق پیشنهاد عبدی را نقد می‌کنند. به عنوان مثال، بیژن مقدم فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» کناره‌گیری رییس‌جمهور را از دو جهت منتفی دانست و گفت: «اولا تاکنون نشنیده‌ایم که شخص آقای روحانی تمایلی به استعفا و کناره‌گیری از قدرت داشته باشند. دوما در مجلس که حق قانون برکناری رییس‌جمهور و صدور عدم کفایت او را دارد، دیگر چنین زمزمه‌هایی مطرح نیست. آنچه هم که قبلا بود بحث سوال از رییس‌جمهور بود.»

وی در انتقاد از پیشنهاد اخیر عباس عبدی به روحانی مبنی بر کناره‌گیری از سمت ریاست‌جمهوری گفت: «حرف آقای عبدی این است که ما با توجه به انتخابات آمریکا، نیازمند کسی هستیم که بتواند با آنان تفاهم، تعامل و شاید مذاکره بپردازد و این فرد روحانی نیست چون چنین اجازه‌ای ندارد بنابراین بهتر است برود کنار تا فردی آید که اجازه دارد. به نظر من این مطلب چند اشکال دارد.»

مقدم به فرضیه‌های غلط عبدی اشاره کرد و گفت: «اولین فرض غلط این مقاله آن است که مذاکره حلال مشکلات است. آقای عبدی و دوستان‌شان باید توضیح دهند که منظورشان چه نوع مذاکره‌ای و در چه سطحی است؟ محورهای آن چیست؟ ما در آن به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید؟ و طرف آمریکایی چه دستاوردی خواهد داشت؟ چون فرض ما این است که مذاکره حداقل با فردی مثل ترامپ حلال مشکلات نیست.»

بیشترین فرصت برای مذاکره با آمریکا در اختیار دولت روحانی بوده است 

این کارشناس سیاسی ادامه داد: «‌نکته دومی که عبدی می‌گوید این است که روحانی برود چون این فرصت را در اختیار ندارد. سوال من این است که چه فرصتی به روحانی داده نشد؟ حوزه مذاکره با آمریکا قبل، در حین و بعد از برجام در دولت آقای روحانی بیش از هر دولت دیگری بود و در هیچ دولت دیگری مذاکره با این گستردگی سابقه ندارد، حتی در دولت احمدی‌نژاد که به نظر عبدی و… اصولگرا بوده و چنین میدانی را داشته است. حتی به آنها نیز چنین میدانی برای ارتباط و مذاکره با آمریکا داده نشد.»

استعفا راهگشاست یا راهی برای فرار؟

وی همچنین گفت: «سومین مساله آن است که آقای عبدی استعفای رییس‌جمهور را راهگشا می‌داند. اما من  معتقدم که استعفای او راه  فرار است و هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد غیر از آنکه آقایان از مسوولیت‌هایی که هفت سال بر عهده داشتند، فرار کنند و مشکلات را بر عهده فرد دیگری اندازند. بنابراین هیچ راهگشایی در کار نیست و کسی که با شعارها، وعده‌ها و ادعاهای خود هفت سال کشور را تا اینجا رسانده است، باید چند ماه دیگر را نیز ادامه دهد و دوره خود را به اتمام رساند.»

مقدم در پاسخ به این پرسش که دلیل پافشاری برخی اصلاح‌طلبان بر ضرورت استعفای روحانی در حالی که این امر بعید به نظر می‌رسد، چیست گفت: «درست است که اصلاح‌طلبان مطمئن هستند استعفا رخ نمی‌دهد اما وقتی که مدل آقای عبدی استعفا را طرح و تحلیل می‌کنند این پیام به افکار عمومی و مردم منتقل می‌شود که دست رییس‌جمهور برای نجات شما باز نیست. القای این امر هم غیر از یک دروغ تجربه‌شده آشکار، چیز دیگری نیست. اینکه بگویند روحانی راهکار حل همه مشکلات را دارد اما اجازه نمی‌دهند، فقط یک بازی سیاسی است.

یک مثال می‌زنم. آقای روحانی می‌داند که اداره کشور قواعدی دارد و این‌طور نیست که یک نفر شب بخوابد و صبح تصمیم بگیرد یعنی موضوعات ملی که میلیون‌ها نفر را درگیر می‌‌کند باید در مراکزی سنجیده و پخته شود اما یکباره می‌گوید که مردم منتظر و خوشحال باشید تا یک گشایش اقتصادی داشته باشیم، البته اگر رهبری موافقت کنند! این یعنی چه؟ یعنی اینکه ما می‌خواستیم گشایش ایجاد کنیم و رهبری مخالف بودند. بعد هم معلوم می‌شود که منظورشان از گشایش اقتصادی پیش‌فروش بودجه دولت بعدی در حوزه نفتی است در حالی که قبلا خودشان برداشتن از جیب دولت بعدی را مورد نقد قرار می‌دادند.»

آخر 8 سال یادشان می افتد اختیار نداشته اند!

وی افزود: «آقای روحانی وقتی این وعده را می‌دهد، می‌داند که محقق نخواهد شد اما می‌خواهد به مردم بگوید که من قصد گشایش اقتصادی داشتم و اجازه ندادند. این روش‌ها اما روش‌های سوخته است چه در حوزه مسائل داخلی و چه اقتصادی و سیاست خارجی.»

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان مطرح‌کننده استعفای روحانی می‌دانند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد اما می‌‌گویند، گفت: «می‌خواهند بگویند که ما راهکارهایی داشتیم و نگذاشتند. این بحث‌های نگذاشتند، اختیار نداشتن و… همان موضوعی است که همه آقایان آخر دوره ریاست ‌جمهوری یادشان می‌افتد. روز اول که شروع به کار می‌کنند فکر می‌کنند همه اختیارات را دارند و در همه حوزه‌ها وعده می‌دهند اما روز آخر می‌گویند ما اختیار نداشتیم.»

ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب:پیشنهاد استعفای روحانی در حد یک حرف است و مبانی روشنی ندارد

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «جهان صنعت» این پیشنهاد را نه از سر منافع جناحی و یا برای تطهیر روحانی بلکه از روی نوعی آشفتگی در نگاه به آینده می‌داند

وی از پیشنهاد کناره‌گیری رییس‌جمهور انتقاد کرد و گفت: «یک پیشنهاد باید در درجه نخست امکان تحقق داشته باشد. این پیشنهاد اما اولا به خاطر سابقه تاریخی دولت‌‌ها در ایران (بعد از بنی صدر) و دوما به خاطر ویژگی و کاراکتر آقای روحانی نه ممکن است و نه مطلوب.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توضیح غیرمطلوب بودن پیشنهاد اخیر عباس عبدی، گفت: «یک وقت می‌گویید که ما احزابی با برنامه روشن داریم و اگر کسی از قدرت کنار برود، آمادگی لازم را برای به دست گرفتن سکان اداره کشور دارند و حتی قادرند که از این فرصت چندماهه استفاده کنند. در این شرایط چنین پیشنهادی منطقی است اما الان نه. آدم‌هایی که برای ریاست‌جمهوری مطرح هستند، نوع نگاه نظام به مقوله احراز صلاحیت‌ها و حتی احزاب موجود هیچ‌یک گواه بر آن نمی‌دهد که اگر دولت کنار برود، می‌توانیم از یک برنامه راهبردی در این فرصت استفاده کنیم. بنابراین کنار رفتن دولت نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بر آشفتگی اوضاع هم می‌افزاید و سبب می‌شود همین حداقل ثبات هم از دست رفته و در عرصه سیاست داخلی نیز بی‌ثباتی داشته باشیم.»

وی تاکید کرد: «نمی‌دانم که این نوع پیشنهادات متکی بر چه مولفه‌ها، شاخص‌ها و آینده‌پژوهی و آلترناتیو‌های پای کاری ارائه می‌شود بنابراین به نظر من بیشتر در حد یک حرف است و مبانی روشنی ندارد.»

ظریفیان همچنین در واکنش به اینکه برخی اصولگرایان پیشنهاد کناره‌گیری به روحانی را تلاشی برای تطهیر وی و یا جدا کردن راه اصلاح‌طلبان از دولت می‌دانند، گفت: «اصولگراها به طور کلی با این موضوع برخورد دوگانه‌ای دارند، یعنی اگر اجازه و فرصت داشتند برای ساقط کردن دولت هر کاری می‌کردند اما وقتی دولت یا یک اصلاح‌طلب چنین بحثی را مطرح و پیشنهاد کند، آن را در فضای توطئه ارزیابی می‌کنند. آنهایی که همه تلاش خود را کردند تا دولت برود و به خاطر رویکرد رهبری نتوانستند به مقصود برسند، نمی‌توانند در این باره خیلی ادعا داشته و نظر دهند.»

وی افزود: «از منظر اصلاح‌طلبان اما این نگاه که دولت اگر از پس مسوولیت‌ها برنمی‌آید، کنار برود می‌تواند در طرح پیشنهاد استعفا دخیل باشد. البته همان‌طور که گفتم این پیشنهاد نتیجه مثبتی نخواهد داشت زیرا مشکلات ما راهبردی و ملی است و با رفتن دولت مساله‌‌ای تغییر نمی‌کند.»

به گفته وی «پیشنهادی مثل این شاید از روی دلسوزی باشد اما چون راهبرد روشن و شفافی ندارد قابل تحقق نیست و در صورت تحقق هم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.»

خلاصه کلام
استعفا و کناره‌گیری روحانی از جمله گزاره‌های محال در شرایط حال حاضر کشور است اما اصرار اصلاح‌طلبان به این کار حتی اگر از روی دلسوزی و از سر آشفتگی باشد، پیام خوبی به افکار عمومی و جامعه نخواهد داد. این جامعه و مردم هوشمندتر از آن هستند که فریب استعفا یا هر من نبودم، اختیار نداشتم و … را بخورند. آقای روحانی برای استعفا و سپردن کار به کسانی به گفته عبدی اجازه‌های لازم را دارند، وقت داشت و چنین تصمیمی نگرفت بنابراین بهتر است که از این به بعد نیز بر همان مدار همیشگی حرکت کرده و بدون جار و جنجال کار خود را به پایان ببرد. ضمن اینکه اگر قرار بود فرد دیگری روی کار آید که اجازه‌ای بیشتر از روحانی داشته باشد، طرح استیضاح و صدور عدم کفایت رییس‌جمهور آنطور به بن‌بست نمی‌خورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۱۶۹۹۵۱۰:۳۳:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۷
روحانی استعفا بده؟ او شاگرد هاشمیه! اینا خودشونو بهترین مدیران عالم میدونن
ناشناس۱۶۱۷۱۴۰۱۱:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
جلو ضرر را از هر جا بگیری نفع است . حتی یک ساعت .
ناشناس۱۶۱۸۸۲۳۲۳:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۷
دولت 2.5 میلیون کارمند داره اداره این مجموعه را نمی شود ده ماه بدون تکلیف رها کرد، آقای عبدی راه حل نمی‌دید راه مشکل نشان
ناشناس۱۶۱۷۱۵۹۱۱:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۷
دقیقا همینطور است لذا بعید است استعفا دهد
ناشناس۱۶۱۸۶۲۲۲۱:۵۲:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۷
آیا باید بنشینیم و شاهد نابودی کشور باشیم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۱۷۲۲۹۱۱:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۷
میخواهید ببینید وضعتان خراب می شود یا نه؟ فقط به 4 سال اول دولت اینده نگاه بکنید اگر دلار و ارز را سرکوب کرد ولی تورمتان بالای 5 درصد در هر سال بود بدانید در دوره دوم اقتصاد را نابود می کند و رای برای دور دوم به ان دولت ندهید
ناشناس۱۶۱۸۷۰۶۲۲:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۷
این نظر توی تمام دوران ها تکرار شده
ناشناس۱۶۱۷۷۵۳۱۴:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۷
اگر قرار به استعفا بودن همان سال ۱۳۹۷ باید استعفا میداد صحبت الان اصلاحات فقط بخاطر ساختن یک کلاه برای خودشان است و انتخابات ۱۴۰۰
ناشناس۱۶۱۷۰۰۰۱۰:۳۵:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۷
آقای روحانی بمانید و پاسخگو باشید
ناشناس۱۶۱۷۱۳۵۱۱:۲۵:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
بدبختی کشورهای جهان سوم همینجاست ،در کشورهای پیشرفته زمان واجد بیشترین اهمیت است حتی یک ساعت، آنوقت در کشور ما به اصطلاح کارشناسان سیاسی میفرمایند رییس جمهوری که هیچ حرفی برای گفتن ندارد باید یک سال دیگر در مسند بماند تا پاسخگوی اقداماتش باشد،یکسال دیگر مملکت به قهقرا برود چرا که آقایان میخواهند بهره برداری سیاسی به نفع خودشان را کامل کنند ،مردم چه گناهی کرده آمد که باید این جهل مرکب تاریخی بر سرنوشتشان حاکم باشد
الياس۱۶۱۹۲۶۰۰۹:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۸
يعني اگه رئيس جمهور نباشن، پاسخگو نيستند؟.
ناشناس۱۶۱۷۰۰۲۱۰:۳۵:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۷
کجا میخواید برید حالا حالا با شما کار داریم
سید۱۶۱۷۰۰۴۱۰:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۷
انشالله 1400 وقتی جوجه های آخر پاییز رو (البته تو خرداد) شمردیم تشریف ببرید
ناشناس۱۶۱۷۰۰۹۱۰:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
جرزنی بد عادتی و آفتی شده . خودشونو میکشن بیان رییس جمهور بشن و کشور رو نجات بدن . آخرش چون بیکفایتی ها رو میخوان بپوشونن میگن میخواستیم بکنیم اما نذاشتن و...
محمد۱۶۱۷۰۱۰۱۰:۳۸:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۷
به خدا که راه گشاست ما از رهبر توقع رضایت داریم
بازنشسته فرهنگی۱۶۱۷۰۴۱۱۰:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۷
قسم نخور حرفتو بزن.
ناشناس۱۶۱۷۰۱۸۱۰:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۷
هر چی باشه بهتر از وضع فعلی خواهد بود.استیضاح که اجازه نیست حداقل وجدان شخصی ایجاب می کنه کسی اگر نمی تونه بره کنار.اگر روحانی این کارو بکنه آبروشو خریده
ناشناس۱۶۱۷۰۶۰۱۱:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۷
در هر روز تعدادی از خانواده ها دچار مشکلات جدید میشوند . جناب روحانی اگر نمیتوانید کاری کنید یک دقیقه در این جایگاه نمانید و استعفا دهید .
ناشناس۱۶۱۷۲۴۳۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۷
حرفی خوبی زد استعفا در چند ماه مانده به اخر دولت کار درستی نیست وباید سال گذشته یا دو سال پیش داده می شد و حرف ان الان برای فرار کردن است
عوام۱۶۱۷۰۷۳۱۱:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
استعفا به چه درد مردم میخوره، ایشون و وزراش باید بازخواست بشن و جواب پس بدن بالاخره یکی باید جواب بده که چرا مملکت اینطور تخت‌گاز داره تو سراشیبی میره و هیچ مسوولی ککش نمیگزه، بیخود هم همه چیز رو گردن ترامپ ندازید و مرد باشید مسوولیت کارهایی رو که کردید قبول کنید
ناشناس۱۶۱۷۲۵۸۱۲:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۷
الان که نه استیضاح شد ونه استعفا داد مگر پاسخگوست؟ یافکر میکنید تا آخر دولتش پاسخگو خواهد بود؟ مگرنه اینکه عدالت حکم میکند اگر کسی در جایگاهی باشد و شخص بهتری برای آن مقام و مسئولیت وجود داشته باشد شخص ضعیف تر باید جایش را به قویتر بدهد؟ شاید هم پشت پرده ...
ناشناس۱۶۱۷۰۹۳۱۱:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۷
بعدش چی؟ میشه نفت صادر کرد که دلار رو کنترل کنیم.
هوشیار۱۶۱۷۷۰۲۱۴:۱۹:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۷
بعدش امیدواریم کسی بیاد که مملکت رواز توی دفتر کارش اداره نکنه و از توی ماشین نظر سنجی نکنه و هرجا میره کولرش کنارش نباشه
امیر۱۶۱۷۷۰۸۱۴:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۷
بعدش اینه که امیدواریم یکی بیاد که بتونه مملکت را با فروش نفت و مذاکره اداره نکنه بلکه با برنامه ریزی و تولید و مالیات درست اداره کنه
ناشناس۱۶۱۷۱۴۸۱۱:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۷
شما كه مقاله مينويسى و نقد ميكنى آيا توان راهكار دادن هم دارى؟ مردم ايران ميدونن كه بر فرض محال اگر مذاكره اى هم بخواد صورت گيرد از محالاته با روحانى و تيمش انجام شود پس راهكار جناب عبدى دور از عقلانيت نيست ضمناً تصورتان از آينده نزديك كشور با اين طرز تفكر چيست؟ نه جنگ نه مذاكره پس چى ؟؟ مقاومت؟؟ تا كى؟؟
ناشناس۱۶۱۷۱۵۵۱۱:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۷
هر کس بیاید کاری از پیش نمیبرد . گره کار جای دیگری است
ناشناس۱۶۱۷۲۵۱۱۱:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۷
حالا که اوضاع مملکت بهم ریخته به فکراستعفا افتادن
ناشناس۱۶۱۷۲۵۶۱۲:۰۱:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۷
حالا که آخرکاره واوضاع بهم ریخته به فکراستعفادادن افتادن
ناشناس۱۶۱۷۲۷۶۱۲:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۷
چرا همه سکوت کردن قیمت خودرو مسکن دلار داره به کجا میره!
ناشناس۱۶۱۷۳۹۷۱۲:۵۰:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۷
حل مشکل با آمریکا هیچ وقت در دست دولتها نبوده و مربوط به کل نظام است. نظام ما هم معمولا زمانی تصمیم های اساسی را می گیرد که دیگر هیچ کارت برنده ای نداشته باشد. مثل پایان دادن به جنگ نظامی با عراق و الان هم در پایان دادن به جنگ اقتصادی با آمریکا. اگر با عراق جنگ نظامی داشتیم در حد و اندازه هم بودیم ولی در جنگ اقتصادی با آمریکا از حریف بسیار ضعیفتر هستیم و هیچ پیروزی برای ما متصور نیست در حالیکه طرف مقابل هیچ آسیبی از این جنگ نمی بیند و می تواند تا زمان تسلیم شدن ما آنرا ادامه دهد.
ناشناس۱۶۱۹۰۲۵۰۶:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۸
ما با عراق همتوان نظامط بودیم همراه تمام حامیانش؟؟ جل‌الخالق! توجیه نکن وقتی تز تسلیم میدی
omid۱۶۱۷۴۹۳۱۳:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۷
لا اقل راه برای محاکمه مقصران این وضع باز میشه و مرهمی است بر دل این مردم بستوه آمده...
ناشناس۱۶۱۷۵۰۹۱۳:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۷
اگر در ژاپن بود قطعاً به ایشان پیشنهاد هاراگیری می دادند .
ناشناس۱۶۱۷۵۱۷۱۳:۳۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۷
استعفای روحانی هم راهگشاست هم راه فرار. هردوش. ولی اقای روحانی بهیج عنوان استعفا نمیده . خیالتون راحت . برادران اصولگرا هم اگه می تونستند تا حالا کاری کرده بودن. والسلام
ناشناس۱۶۱۷۵۲۵۱۳:۳۲:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۷
تا وقتی تحریم ها هست هر کس رییس جمهور بشه اوضاع بدتر خواهد شد . دل خوشی دارید !
ناشناس۱۶۱۷۶۶۱۱۴:۱۲:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۷
گاهی گشایش در فرار است نه در قرار
ناشناس۱۶۱۷۶۹۲۱۴:۱۷:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۷
هر چند تفاوتی ایجاد نمیکند اما اصل کنار رفتن ایشان با هر روشی بهتر از ماندن است.
ناشناس۱۶۱۷۷۲۶۱۴:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۷
جهت اطلاع : ایشان نه استعفا و نه پاسخ خواهد داد.
مجيد۱۶۱۷۸۰۶۱۵:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۷
يعني به همين راحتي؟استعفا؟ جواب اين فضاحتها را كي ميده؟حتما ادم بعدي؟؟ ايشون بايد جواب بدبختي مردم رابده با اون خنده هاشون
ناشناس۱۶۱۷۸۲۵۱۵:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۷
حالا کجا می خواهد برود؟ کی بود کی بود من نبودم ؟! الان اگر روحانی استعفا بدهد خود جهانگیری برای شش ماه مسولیت دولت موقت را بر عهده می گیرد ! تا انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند ! چه فرق کرد ؟
ناشناس۱۶۱۷۹۰۸۱۵:۴۹:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۷
والا همون هم غنیمت هست. نکنه میخوای از واعظی یا نوبخت و.. بخاری بلند بشه. همه چیز دولت را قبضه کردند خودشان که کاری نکردند نذاشتند بقیه هم کاری کنند.رفتن روحانی حتی یک روز زودتر بدون اینکه تنشی ایجاد بشه برای کشور در این وضعیت فرصت است.
الف ر۱۶۱۷۹۰۲۱۵:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۷
ایشان اگر کاندیدا بشن بازم رای میارند
معلم۱۶۱۷۹۵۷۱۶:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۷
کسی علت شرایط امروز را برای مردم تبیین نمیکند. همه در فکر بهره برداری سیاسی و انتقام هستند.یک گروه ترامپ را تطهیر می کند. گروه دیگر با تخریب دولت به فکر پیروزی در انتخابات است. اکثریت اقتصاد بیمار وابسته به نفت و تحریم را عامل مهمی نمیداند.سیاست های غلط اقتصادی جایی ندا رد.خلاصه اشفته بازاری است
ناشناس۱۶۱۸۰۵۰۱۶:۵۳:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۷
روحانی نه تنها قدمی برای مردم برنداشت بلکه زندگی و معاش 95 در صد از مردم را به قهقرا کشاند ,
ناشناس۱۶۱۸۱۸۲۱۷:۴۱:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۷
نظر سنجی کنید از مردم اگر مردم رای به استعفاء رییس جمهور دادند ایشان برود.
حسن۱۶۱۸۸۵۵۰۰:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۸
استعفا قطعا راهگشاست!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین