ترامپ: برای نفت در سوریه هستیم/ از توافق فاجعه‌بار با ایران خارج شدم

گروه جهان الف،   3990630090

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در تجمع انتخاباتی کارولینای شمالی ضمن تکرار لفاظی‌ها علیه ایران اذعان کرد که حضور نظامیان آمریکایی در سوریه به خاطر نفت است.

ترامپ: برای نفت در سوریه هستیم/ از توافق فاجعه‌بار با ایران خارج شدم

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی بعد از ادعای وزارت خارجه این کشور مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، در تجمع انتخاباتی حامیانش در ایالت کارولینای شمالی به تکرار اتهام‌زنی‌های سخیف علیه ایران پرداخت.

 ترامپ در این سخنرانی برای جلب آرای مردم این ایالت تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) بارها به تعریف و تمجید از کارنامه دولت خود و تاختن به کارنامه دولت باراک اوباما و جو بایدن معاونش پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این سخنرانی شدیدا از رویکرد دولت‌های سابق آمریکایی در قبال دیگر کشورها به ویژه اعضای ناتو انتقاد کرد.

وی گفت: «متحدانمان خیلی بد با ما رفتار می‌کنند. متحدان ما از بسیاری جهات با ما بدتر از دشمنانمان رفتار می‌کنند و آنها از ما سوءاستفاده می‌کنند. همه از کشور شما سوءاستفاده می‌کنند اما ما نمی‌خواهیم این موضوع را قبول کنیم اما حالا (با روی کار آمدن دولت من) آنها دوباره به ما احترام می‌گذارند چرا که قبلا فکر می‌کردند ما احمق هستیم».

ترامپ سپس به توافق سازش امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی و همچنین توافق بین‌المللی برجام اشاره کرد و مواضع دولت قبیل آمریکا را آماج حملات لفظی خود قرار داد.

رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد: «آنها (متحدان آمریکا) به ما احترام می‌گذارند. به اسرئیل نگاه کنید و ببینید ما چه کردیم. (جان) کری...بدترین مذاکره‌کننده بود که به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار شامل ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داد».

او سپس به ماجرای زمین خوردن جان کری وزیر خارجه دولت سابق آمریکا در حالی که رایزنی‌های هسته‌ای در قالب گروه ۱+۵ و ایران ادامه داشت، اشاره کرد و به تمسخر کری پرداخت.

خرداد ماه سال ۱۳۹۴ بود که وزیر خارجه وقت آمریکا یک روز بعد از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ژنو، حین دوچرخه سواری زمین خورد و پایش شکست.

دونالد ترامپ ضمن تمسخر کردن دوچرخه سواری جان کری با این سن و سال افزود: «البته این موضوع، خوب بود چرا که باعث به تاخیر انداختن امضای آن توافق وحشتناک (برجام) شد؛ توافقی که من به آن پایان دادم».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به توافق سازش امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: «او (جان کری) حدود یک سال قبل گفته بود که شما هرگز قادر نخواهید بود بین کشورهای عربی با اسرائیل توافقی برقرار کنید. البته که می‌شود چنان کرد ما همین تازگی دو توافق عالی را امضا کردیم».

وی افزود: «ما هفت (کشور) دیگر هم داریم که خواهان پیش قدم جلو گذاشتن (برای انعقاد توافق با اسرائیل) هستند».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه کدام کشورها خواهان قدم جلو گذاشتن برای بستن توافق سازش با فلسطین اشغالی هستند، توضیح بیشتری نداد.

ترامپ سپس به اقدام تروریستی و غیرقانونی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و اتهام‌زنی‌های بی اساس علیه او و ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «ما قاسم سلیمانی نفر اول تروریست جهان و عامل کشتار جمعی نظامیان آمریکایی و بسیاری دیگر را از پا در آوردیم. او کشته شد».

وی افزود: «من از توافق فاجعه‌بار دولت قبل با ایران خارج شدم. من به وعده‌های انتخاباتی خودم پایبند ماندم، پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت شناختم و سفارت آمریکا را در اورشلیم (قدس اشغالی) افتتاح کردم».

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی انتخاباتی خود در کارولینای شمالی از عزم دولتش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان، سوریه و عراق سخن گفت و تلویحا به حضور آمریکا در سوریه برای سرقت نفت این کشور اذعان کرد.

او مدعی شد: «ما تقریبا در حال پایان دادن به جنگ در افغانستان هستیم و ما می‌خواهیم از سوریه خارج شویم البته من تعدادی را آنجا به خاطر نفت باقی گذاشتم. آیا این خوب نیست که ما نفت را (برای خودمان) نگه داریم؟»

رئیس‌جمهور آمریکا درباره افغانستان گفت: «ما در حال تلاش برای رسیدن به صلح در افغانستان هستیم و تحقق این موضوع بسیار نزدیک است. شمار (نظامیانی ما در افغانستان) کاهش یافت و (تعداد نظامیان) ما به زودی به ۴۰۰۰ سرباز کاهش خواهد یافت و ما می‌خواهیم آنها را بیرون بیاوریم چرا که دارند نقش نیروهای پلیس را انجام می‌دهند البته آنها ماموریتشان را به خوبی انجام داده‌اند».

وی افزود: «ما می‌توانیم (در جنگ افغانستان) برنده شویم و همه چیز را پیروز شویم اما من نمی‌خواهم برای این پیروزی به دنبال کشتن سه میلیون نفر باشم. ما هرگز نباید به خاورمیانه وارد می‌شدیم».

ترامپ در همین بخش از سخنان خود به حضور نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: «ما داریم (نظامیانمان) را (به آمریکا) بر می‌گردانیم. فقط برای اینکه شما بدانید باید بگویم که ما ما دارزیم از عراق بر میگردیم، تعداد سربازان ما به دو هزار نفر در سوریه و عراق کاهش یافته است».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین