"سلطان دروغ "

گروه جهان الف،   3990626007

یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل با بیان این که دروغ همزاد پوپولیسم است، گفت : هر سیاستمدار هرچه بیشتر از برآوردن انتظارات اقشار فرودست ناتوان شود، به ناچار رو آوردنش به دروغ و جعل و تحریف بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، کوروش احمدی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند بار رسانه‌های معتبر دنیا از جمله رسانه های آمریکایی  ، اعداد و ارقامی در مورد تعداد دروغ های ترامپ منتشر کرده اند ، به نظر شما مهم ترین دروغ هایی که رییس جمهور آمریکا تاکنون مطرح کرده ، چه دروغ‌هایی بوده است، گفت: دروغ در دنیای سیاست امر غیر معمولی نیست و مطابق گفته مشهور "هانا آرنت"، اغلب بین حقیقت و سیاست تعارضاتی وجود دارد.

ترامپ، دروغ در سیاست را به سطحی بی‌سابقه در تاریخ ارتقا داده است

 وی افزود: اما به تدریج در بین نخبگان رسانه‌ای و دانشگاهی مستقل اجماعی حاصل شده مبنی بر اینکه ترامپ، دروغ در سیاست را به سطحی بی سابقه در تاریخ ارتقا داده است. قطعی است که روسای جمهور سابق آمریکا در مواردی دروغ گفته اند،  مثل دروغ "آیزنهاور" در مورد سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز شوروی، یا دروغ های "جانسون" در مورد جنگ ویتنام، یا "ریگان" در مورد کنتراها، یا "کلینتون" درمورد رابطه اش با یک کارآموز کاخ سفید و ... اما در مورد ترامپ مسئله این است که زندگی سیاسی همه روزه او اساسا با هو و جنجال، دروغ، جعل و تحریف آمیخته و از آن غیرقابل تفکیک است.

"سلطان دروغ "

 این کارشناس ارشد مساِئل بین الملل  ادامه داد :حدود شش ماه بعد از شروع مبارزات انتخاباتی ترامپ، وبسایت FactCheck.org او را "سلطان دروغ" نامید و اعلام کرد که در طول ۱۲ سالی که این وبسایت فعال بوده هرگز با چنین پدیده ای برخورد نداشته است. از نظر این وبسایت ویژگی ترامپ این است که او نه تنها از نظر شمار ادعاهای بی پایه اش در تاریخ آمریکا بی نظیر است، بلکه از نظر خودداری در پذیرش اشتباه بعد از این که دستش رو می شود نیز نظیر ندارد. در واقع، ترامپ برای دروغ هیچ حد و مرزی را قائل نیست و اعتقادی به این که دروغ گفتن هم قواعدی دارد و حداقل ظاهر امر باید حفظ شود، ندارد. مثلا این دروغ او علیه سناتور "تد کروز"، رقیب انتخاباتی اش در دوره مقدماتی، مبنی بر اینکه پدر تد کروز در قتل جان کندی دست داشته، کاملا یک جعل ذهنی و یک بهتان عامدانه بود برای ضربه زدن به یک رقیب بود. یا این ادعای ترامپ مبنی بر اینکه عقب افتادنش در آراء عمومی از هیلاری کلینتون (در حدود ۳ میلیون رای) ناشی از رای دادن مهاجران غیر قانونی بوده، با همه قوانین و عملکرد و نحوه رای دادن در آمریکا در تعارض بود و مسئولین مربوطه هم آنرا رد کردند، اما او همچنان این دروغ را بی مهابا تکرار می کند. 

 فعالیت نهادهای متعدد به اصطلاح دروغ سنج در آمریکا برای گرفتن مچ ترامپ

وی افزود :نکته مثبت در این قضیه این است که در آمریکا نهادهای متعدد به اصطلاح دروغ سنج یا fact check فعال است؛ مانند Politifact.org که یکبار هم جایزه پولیتزر را برد، یا همان FactCheck.org که اشاره کردم و Snopes.com و بسیاری دیگر. بسیاری از رسانه های مهم آمریکا نیز بخشی را برای این منظور دارند. در راس همه اینها در ارتباط با ترامپ تیم ویژه روزنامه واشنگتن پست به نام The Washington Post Fact Checker team است. این تیم که در شهر واشنگتن و در بیخ گوش کاخ سفید ترامپ مستقر است، طی چهار سال گذشته دروغ ها و تحریف های ترامپ را رصد و لیست کرده است. این روزنامه یک ستون مخصوص این کار دارد که بطور مستمر دروغ های ترامپ را آشکار می کند. بر اساس بانک اطلاعاتی این تیم، ترامپ تا ۹ ژوئیه ۲۰۲۰، بیست هزار دروغ گفته است.

تاثیر شرایط اقتصادی – اجتماعی جامعه برفعالیت عوام فریبان و پوپولیست ها

 این کارشناس بین الملل تاکید : در کنار این وجه مثبت، متاسفانه وجه منفی در آمریکا و نیز در بسیاری از دیگر جوامع این است که بخشی از جمعیت تحت تاثیر برخی عوامل، بستر مناسبی برای سیاستمداران دروغگو فراهم می کنند، بطوری که این به اصطلاح سیاستمداران با مخاطب قرار دادن آنها و اطمینان نسبی از داشتن حریمی امن در آن محدوده بر شیوه دغلکارانه خود پابرجا باقی می‌مانند. این بخش از جامعه به هر دلیل از دانش سیاسی و اجتماعی کافی برخوردار نیستند و توانایی کافی برای تمیز واقعیت از دروغ را ندارند. البته اینجا منظور صرفا افرادی که به علت شرایط نامساعد کم سواد یا بی سواد محسوب می شوند یا تحصیلات دانشگاهی ندارند، نیست. بلکه شماری از فارغ التحصیلان دانشگاهی را نیز می توان در بین این مردم کم اطلاع به لحاظ سیاسی و اقتصادی هستند، مشاهده کرد. البته آنچه که در مقاطعی مهم تر است شرایط اقتصادی – اجتماعی جامعه است. در مقاطعی که شرایط اقتصادی این بخش از مردم به هر دلیل رو به وخامت می نهد، شرایط برای عوام فریبان و به اصطلاح پوپولیست ها فراهم تر می شود.

فرار مشاغل به خارج و مسئله مهاجران دو بستر اصلی برای رونق  بازار عوام فریبی ترامپ

احمدی با بیان این که در آمریکا فرار مشاغل به خارج و مسئله مهاجران دو بستر اصلی بود که بازار عوام فریبی ترامپ را رونق داد، خاطرنشان کرد : بی شک دروغ همزاد پوپولیسم است، چرا که پوپولیست راه حل برای رفع مشکلات ندارد و تنها امیدوار است از طریق دروغ و ایجاد سراب و دورنماهای کاذب مخاطب خود را برای مدتی بفریبد و از این طریق در قدرت بماند. 

یکی از دلایل اصلی درگیری مستمر ترامپ با رسانه های جریان اصلی در آمریکا

 وی  در همین راستا تاکید کرد :هر سیاستمدار هر چه بیشتر از برآوردن انتظارات اقشار فرودست ناتوان شود، به ناچار روآوردنش به دروغ و جعل و تحریف بیشتر می شود. به موازات آن، یکی از اهداف یک رهبر پوپولیست تحقیر و سرکوب نخبگان جامعه است و یکی از علل آن این است که نخبگان جامعه دروغ پوپولیست ها را تشخیص می دهند و برملا می کنند. بنابراین  یکی از دلایل اصلی درگیری مستمر ترامپ با رسانه های جریان اصلی در آمریکا همین موضوع است.

دروغ های ترامپ در مورد برجام

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سووال که به نظر وی ترامپ  چه دروغ هایی در مورد ایران گفته است و این دروغ ها چه اثرات و تبعاتی داشته است ؟ خاطرنشان کرد : دروغ های ترامپ در مورد برجام فکر می کنم مهمترین دروغ های او در مورد ایران است. و در راس این دروغ ها شاید بتوانیم ادعاهای او در مورد درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری ایران در نتیجه برجام و نیز دادن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نقد توسط اوباما به ایران را در راس این دروغ ها بشمار آوریم. در حالی که می دانیم رقم ۱۵۰ میلیارد کاملا دروغ است و میزان سپرده های ایران که در پی تعلیق تحریم های آمریکا آزاد شد، شاید به یک دهم این رقم هم نمی رسید. رقمی نیز که به صورت نقد به ایران داده شد، در واقع پول متعلق به ایران بود که طی دوره بعد از انقلاب در آمریکا مسدود شده و رسیدگی به شکایات ایران در این رابطه در دادگاه جریان داشت و قرار بود به زودی احکام نهایی در این رابطه صادر شود. کاری که دولت اوباما کرد شاید آن بود که قدری بازپرداخت این مبلغ را جلو انداخت.

سرکوفت ترامپ به دولت اوباما و دموکرات ها

 وی افزود: هدف ترامپ از این دروغ ها در وهله اول سرکوفت به دولت اوباما و دموکرات ها بود و در وهله بعد توجیه خروجش از برجام برای عامه مردم آمریکا و جهان.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین