«باستی هیلرز» کرج کجاست؟

  3990611111

بالای روستای «هلجرد» در شهرستان کرج، شهرک ویلایی محصورشده‌ای دیده می‌شود که امکان ورود به آن جز برای ساکنان فراهم نیست و تصرف حریم رودخانه و تخلفات عدیده ساخت‌و‌ساز در آن مشهود است.

«باستی هیلرز» کرج کجاست؟

فارس نوشت: در ماه های گذشته نام شهرکی ویلایی بنام «باستی هیلز» در لواسان تهران به سر زبان ها افتاد. شهرکی که قشر مرفه پایتخت در طبیعتی فوق العاده زیبا به دور از همه ملاحظات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی برای خودش ساخته بود و دور تا دور شهرک باستی هیلز دیوارکشی شده تا ساکنان 36 ویلای لوکسِ آن، بدون حضور مزاحم در استخرهای روباز لم بدهند، در ویلاهایی با معماری اروپایی استراحت کنند و درحالی که کل لواسان زیر پایشان است، از ویو 360 درجه‌ای که به سد «لتیان» منتهی می‌شود، لذت ببرند.

یکی از دلایلی که نامش را «باستی هیلز» گذاشته‌اند، شباهت غیرقابل انکارش به «بورلی هیلز» آمریکاست، اما اهالی این شهرک «باستی» را از خودشان در نیاورده‌اند و براساس نقشه ماهواره‌ای گوگل، بولواری که به این شهرک منتهی می‌شود «باستی» نام دارد.

این نوع شهرک های ویلایی جایی هستند که خرید و فروش زمین و ویلا در آن با نرخ‌های سرسام آور انجام می‌شود و پرونده‌های گسترده ساخت و سازهای غیرقانونی در آن هم هرازگاهی سوژه فضای مجازی می‌شود.

دیوارهای بلند، گیت ورودی با چند نگهبان و حفاظ‌های لوکس، دورتادور این شهرک ها قد علم کرده است و حتی تلاش مکرر خبرنگاران برای گذر از این گیت بارها بی‌نتیجه می‌ماند.

در غرب کرج و جنوب روستای آتشگاه در دامنه کوه‌های شمال شمال استان البرز روستایی بنام «هلجرد» قرار دارد. در بالای این روستا شهرک ویلایی محصور شده دیده می‌شود که امکان ورود به آن جز برای ساکنان فراهم نیست و چندین مرحله حصارکشی دور آن وجود دارد.

فیلم | نمای باستی هیلرز کرج از کوه های اطراف 

از نمای بالای کوه‌های اطراف  تصرف حریم رودخانه، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تخلفات عدیده ساخت و ساز در این شهرک ویلایی به وفور دیده می‌شود.

سوال اساسی اینجاست که آیا چنین شهرکی که در برخی از ویلاهای آن استخرهای روباز و زمین چمن فوتبال دیده می‌شود یک شبه به وجود آمده است که از نظرگاه متولیان حراست از زمین‌های کشاورزی و نهادهای نظارتی پنهان مانده است؟

مسؤولان چه می‌گویند؟!

متولی تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در این رابطه گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز اگر بر روی اراضی دولتی و در حریم شهرها باشد ما ورود می کنیم و اگر خارج از حریم شهرها باشد بر عهده منابع طبیعی است و اگر در حریم رودخانه باشد بر عهده آب منطقه ای است و بخش کوچکی از این شهرک در محدوده شهری است و در حال بررسی هستیم.

حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در این رابطه گفت: تخلفات مربوط به بستر رودخانه را آب منطقه ای باید پاسخ دهد و برخی از این تخلفات هم در محدوده حریم شهری بوده که به اطلاع راه و شهرسازی رسیده است و محدوده بالای حریم شهری هم چند مورد در دادگاه پرونده دارند و در حال رسیدگی است.

متاسفانه تلاش‌های فارس برای ارتباط با مدیران آب منطقه ای استان علی رغم پیگیری ها متعدد بی نتیجه ماند و همانطور که از پاسخ مدیران کل مرتبط با رسیدگی به این تخلف دیده می‌شود رسیدگی به اینگونه تخلفات چندان جدی نیست و اینکه منتظر باشیم تخلفی صورت بگیرد و ساخت و سازهای خلافی با این گستردگی انجام شود و سپس به فکر تشکیل پرونده باشیم و در رابطه با اینکه کدام بخش از تخلفات این شهرک مربوط به کدام اداره است با هم به گفت‌و‌گو بنشینیم بازدارندگی لازم را نخواهد داشت.

نمیتوان سنگینی بار مقابله با اینگونه تخلفات را صرفا بر دوش دستگاه قضایی انداخت. تشکیل پرونده قضایی بعد از احداث چنین شهرکی شانه خالی خالی کردن سایر نهادها در مراحل وقوع جرم است و بدیهی است که امکان مقابله با وقوع چنین جرایمی در مراحل ابتدایی ساخت و ساز وجود دارد و هزینه این نظارت و ممانعت از تخلف به مراتب از برخوردهای کیفری و حقوقی بعدی بسیار کمتر است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین