اعلام نتیجه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی: انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی شد/ تحلیلی درباره آثار موشک شلیک شده دوم به دست نیامد

گروه اقتصادی الف،   3990602080 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد.

اعلام نتیجه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی: انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی شد/ تحلیلی درباره آثار موشک شلیک شده دوم به دست نیامد

به گزارش تسنیم، تورج دهقانی زنگنه در نشست اعلام نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه (FDR و CVR) هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال اظهار کرد: عرض تسلیت دارم خدمت خانواده محترم بازماندمانگان و آرزوی رحمت الهی برای درگذشتگان.

وی ادامه داد: قبل از اینکه صدور نهایی گزارش سانحه را خدمت شما عرض کنم باید عرض کنم گزارش مستقل درباره پروازی بالاخص توصیف اطلاعاتی آنها از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبود در هیچ سانحه ای چنین اتفاقی نیفتاد. لکن به دلیل موضوعات مربوط به سانحه 752 و دستور صریح ریاست محترم جمهور و وزیر محترم راه و شهرسازی که در خصوص شفافیت صرف با مردم و به خصوص با داغدیدگان این سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را که دریافت کرده آن دسته از اطلاعاتی که مورد توجه عموم مردم است به سمع و نظر مردم شریف ایران می رساند.

وی گفت: جعبه سیاه از تاریخ 27 تیر 99 تا 3 مرداد 99 در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسئول بررسی سانهح و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله آمریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهره بردار و فرانسه به عنوان کشور ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند.

وی گفت: نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند. نماینده ای از سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری جهت تسهیل همکاری های بین کشورها در این ماموریت شرکت داشت. داده های هر دو جعبه سیاه به خوبی و بدون مشکل فنی بازیابی و به اطلاعات قابل تحلیل تبدیل شدند. همزمان با زمان محاسبه شده توسط تیم بررسی سانحه درخصوص عمل کردن مجاورتی موشک ثبت اطلاعات و ضبط کننده داده های پروازی در زمان 6:14 و 56 ثانیه متوقف شده است تا این زمان تمام متغیرهای پروازی ثبت شده شرایط عادی داشته و هواپیما تا قبل از این شرایط در شرایط پروازی فنی نرمال بود و در پروفایل پروازی پیش بینی شده قرار داشت. 

دهقانی زنگنه ادامه داد: جعبه سیاه ضبط کننده صدای درون کابین تا 19 ثانیه پس از انفجار موشک مکالمات را ضبط کرده است. در کابین پرواز سه نفر گروه پرواز حضور داشتند که یکی از آنها معلم بوده که هر سه متوجه شرایط غیر عادی بودند و متناسب با صدای غیر عادی کابین تا آخرین لحظه مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان درون کابین برخی راهنمایی های لازم را می دهد از این مکالمه می توان نتیجه گرفت که هواپیما دچار مشکل الکتریکی شده که باعث می شود گروه پروازی واحد برق کمکی را روشن بکند و معلم خلبان تشخیص خود مبنی بر فعال بودن هر دو موتور هواپیما را در ثانیه های پس از انفجار به خلبانان اعلام می کند. هیچ صدا و یا نشانه ای از وضعیت کابین مسافران در صداها و اطلاعات ضبط شده وجود ندارد و نحوه صحبت و واکنش گروه پروازی نشان از سلامت جسمانی آنها در این لحظات بوده است. با توجه به اینکه ضبط صدای کابین در 19 ثانیه بعد از انفجار متوقف شده است و حداقل 25 ثانیه بعد از انفجار اول موشک دوم به مجاورت هواپیما رسیده است تحلیلی درباره عملکرد و آثار موشک شلیک شده دوم از اطلاعات جعبه سیاه به دست نیامد.

وی افزود: انفجار موشک اول باعث آسیب قابل توجهی به هواپیما شده و برخورد قطعاتی ناشی از آن به هواپیما باعث قطع FDR و CVR در مدت زمان 19 ثانیه بعد از آن شده است. اقدامات و مشارکت های صورت پذیرفته در فرآیند بازخوانی جعبه سیاه کاملا حرفه ای و بر اساس انطباق با استانداردهای ایکائو بوده است.

دهقانی زنگنه تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت پذیرش درخواست کمک فنی و اجرای مناسب آن تشکر و قدردانی می کند.

دهقانی زنگنه گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل های ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به مسئول بررسی سانحه ارائه کنند. این اقدامات و این اطلاعات تنها با هدف ایمنی و پرهیز از رخداد مشابه صورت می پذیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیند ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد نظر و مورد تصدیق ایکائو است روند رسیدگی به سانحه را تحت الشعاع قرار می دهد و سازمان هواپیمای کشوری از تمام علاقه مندان و ذینفعان درخواست می کند که از هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات و اقدامات که در راستای اهداف ایمنی نباشند خودداری کنند و در اینجا به کلیه شرکت های هواپیمایی که در گذشته از آسمان ایران استفاده میکردند و الان نمی کنند و یا کشورهایی هم اکنون از آسمان ایران استفاده می کنند اطمینان می دهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران مطمئن و ایمن خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۲۱۴۸۱۲:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲
باید آمریکا عامل اصلی این فاجعه محکوم شود زیرا موجب شده که هواپیمای مسافربری، کروز تشخیص داده شود توسط سامانه.
علی۱۵۷۲۲۴۱۱۳:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۲
آمریکا باید عامل اصلی معرفی بشه ولی نه به دلیلی که فرمودید. آمریکا عامل اصلی تمام ناامنی‌های منطقه هستش و با ترور سردار سلیمانی به اعتراف بسیاری از کارشناسان (حتی آمریکایی) باعث تشدید این ناامنی شده.
ناشناس۱۵۷۲۳۲۴۱۴:۴۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲
عزیزم وقتی چیزی نمیدونی اظهار نظر نکن. متأسفانه اپراتور سایت موشکی، مجموعه اش را با شمال واقعی کالیبره نکرده بود و حدود 100 و خورده ای درجه اختلاف داشت بنابراين سمت و جهت را کاملا اشتباه تحلیل کرده. این موضوع را قبلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اعلام کرده بود.
ناشناس۱۵۷۲۴۸۹۱۶:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۲
همه بي كفايتي هاي خود را گردن امريكا بيندازيد
رضا۱۵۷۲۹۱۷۰۰:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳
شماها چرا میخواهید همه چیز را گردن آمریکا بیندازید !!!!!!!!!! دیواری کوتاهتر از دیوار آمریکا پیدا نکردید ؟؟ کمی واقع بین باشیم ....
ناشناس۱۵۷۳۲۳۲۱۲:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳
سایت The Drive از رسانه‌های غربی در این بین این گمانه را مطرح کرده است که احتمالاً سیستم جنگ الکترونیک آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری را برای بخشی از پدافند ایران به عنوان یک هدف جنگی نشان داده است. در هر صورت خطای انسانی پدافند قطعی است و او به هر حال این هواپیما را موشک کروز دیده، امّا در صورتی که این گمانه‌ها راجع به جنگ الکترونیک آمریکا تقویت شود بدین معنا خواهد بود که ارتش آمریکا عملاً یک جنایت جنگی بزرگ را صورت داده و هواپیمای مسافربری را قربانی چنین نبردی کرده است. حال آنکه نیروهای نظامی ایران نیز علیرغم توانمندی بالای خود در جنگ الکترونیک از روش‌های غیرانسانی به هیچ وجه استفاده نکرده‌اند. آنچنان که فرماندهان نظامی ایران از جمله آقایان حاجی‌زاده و سلامی توضیح دادند در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد سیستم جنگ الکترونیک ایران با توانمندی خاص خود توانسته برای دقایقی کنترل هواپیماها و پهپادهای آمریکایی در منطقه را مختل کرده و آنها را از حالت عملیاتی خارج کنند که باعث شوک سنگین به فرماندهان آمریکایی شده است.
ناشناس۱۵۷۲۲۰۳۱۳:۱۸:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۲
مشخص است که رادار هواپیما دستکاری شده به صورت امواج تا به عنوان موشک شناسانده شود به سامانه
ناشناس۱۵۷۲۴۶۴۱۶:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲
از کجا مشخصه؟
علی۱۵۷۲۵۰۸۱۶:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۲
آخه نابغه جون در فاصله یک نشست و برخاست تو فرودگاه امام خمینی کدوم جاسوس آمریکا فرصت کرده وارد هواپیما شده و پیش روی خلبان و خدمه رادار را دستکاری کند.؟!!!
ناشناس۱۵۷۲۶۵۵۱۹:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲
پذیرفتن اشتباه سخته. امّا شما هم مدام گل به خودی بزنید. محض اطلاع که هواپیمای مسافربری جز رادار هواشناسی و یک سیستم برای جلوگیری از تصادف، رادار دیگری ندارد.
ناشناس۱۵۷۲۲۴۹۱۳:۴۹:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲
۲۵ ثانیه بعد دوباره بهش شلیک شده اگر موشک دوم نبود الان اکثرشون زنده بودند، سیستم دفاعی قابلیت شلیک هر ۵ ثانیه رو داره توی این ۲۵ ثانیه چی شده که دوباره شلیک شده؟؟
ناشناس۱۵۷۲۲۸۳۱۴:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۲
این ارائه جعبه سیاه به کشور فرانسه چه مشکلی پدیدآورد که با افزایش هزینه های سیاسی ، آن را تحویل کشوری که دارای تجهیزات استخراج اطلاعات آن بود ، دادیم. چرا برای هر عمل ساده ای این مقدار هزینه باید انجام شود ؟ این کار بی درایتی و بی مسئولیتی نیست؟
ناشناس۱۵۷۲۳۳۷۱۴:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۲
روی سخنم به افرادیه که میگند چرا دوتا موشک شلیک شده؛ این حرف کاملا پرت و پلاست،چون شما وقتی یک عامل رو وسیله ای متخاصم و مهاجم تشخیص میدی، آنقدر میزنی تا بیفته و روی رادار نبینیش
ناشناس۱۵۷۲۴۵۲۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۲
اینم شده مثل قاشقچی ول نمیکنن
752۱۵۷۲۵۳۲۱۷:۱۷:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۲
آیا امکان پذیر نیست برای روشن شدن زوایای بیشتر این فاجعه، گفت وشنود موشک اندازان نیز شنیده شود؟ چرا پروازها لغو نشدن؟ چرا موشک دوم شلیک شد؟ ..
حامد۱۵۷۲۵۷۸۱۷:۴۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲
در شرایط جنگی هر گونه اشتباهی ممکن است از سربازان رخ دهد. در دفاع مقدس نیز درصدی از شهدا با اشتباه نیروهای خودی یا اتفاقاتی به شهادت رسیده اند که ارتباط مستقیم با دشمن نداشته است. مثل سقوط هواپیما. تصادف در جاده ها. انفجار اتفاقی مواد منفجره. گاهی نیروی خودی در شرایط بحرانی نتوانسته خودی را از دشمن تشخیص دهد و خودی را هدف قرار داده است. این هم برای عراق اتفاق افتاده هم ایران. در آن شرایط ویژه که خودروی حامل یکی از بالاترین مقامات نظامی ایرانی مورد حمله دشمن قرار گرفت نیروی کشورمان برای مجازات متجواز (انتقام و پیشگیری از جری تر شدن دشمن) به یکی از مهم ترین پایگاه های آمریکا حمله موشکی کردند و آمریکا نیز تهدید کرده بود به 50 نقطه در ایران حمله خواهد. نیروهای پدافند که در خط مقدم این شرایط جنگی قرار داشتند برای جلوگیری از حمله موشکی یا هوایی با تهران تحت فشار بودند که اشتباهی رخ داد و هواپیمای مسافری ایران را هدف قرار دادند. هواپیمایی که اصولا باید به دستور مقامات مسئول نباید آن روز پرواز می کرد. در این اشتباه اپراتور، مقامات هواپیمایی، برخی فرماندهان هوافضای سپاه و ..نقش دارند. اما مقصر اصلی آمریکاست. رژیمی که آن شرایط را به وجود آورد. اما هر چه اشتباه بود.
Unknown۱۵۷۲۶۲۶۱۸:۲۱:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۲
با سلام یعنی هیچکس مقصر نیست ؟ چرا مسببان دادگاهی نمیشوند؟ چرا مقصران که از مسیولین نظامی و کارکنان آن است معرفی و دادگاه علنی صورت نمیگیرد؟ چرا هیچکس دربرابر این اتفاق جبهه نمیگیرد؟ پس نقش رسانه ها چیست؟ فقط سکوت؟
ناشناس۱۵۷۲۹۲۵۰۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳
به قول خودشون شرایط کشور در اون شب جنگی بوده پس چرا اسمان کشور را پرواز ممنوع نکردند این هم کار امریکا بود !!!
ناشناس۱۵۷۳۲۱۶۱۱:۵۹:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳
چون عملیات لو میرفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین