آیا سینوزیت علائمی شبیه به کرونا دارد؟

گروه سلامت الف،   3990523042

یک متخصص گوش، حلق و بینی، سردرد، بدن درد، سرفه، اختلال تنفس و کاهش بویایی را از علائم سینوزیت دانست که بسیار شبیه کروناست و ادامه داد: در سینوزیت بیمار احساس فشار در ناحیه درگیر سینوس ها دارد و با خم کردن سر این فشار و پُری بیشتر می شود.

دکتر فرهاد صادقی در گفت وگو با ایسنا، سینوس ها را حفره هایی دانست که در داخل بافت استخوانی ناحیه پیشانی و صورت قرار دارند و اظهار کرد: سینوس ها نقش پاکسازی و تهویه بینی و فضای تنفسی فوقانی را از بابت آلرژن ها و مواد آلاینده بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سینوس ها در ناحیه پیشانی و گونه ها و پشت قاعده بینی مستقر هستند، تصریح کرد: سینوس ها به دلایل مختلفی می توانند دچار اختلال شوند و عواملی از جمله عفونت ها، حساسیت ها و مواد محرک خوراکی و دود متصاعد شده از مواد شیمیایی در این حفره ها التهاب ایجاد می کند و دهانه سیسون ها تنگ و حتی می بندد.

این متخصص گوش، حلق و بینی هر حفره سربسته سینوسی را یک عامل عفونت در بدن دانست و افزود: تجمع مواد التهابی در داخل سینوس ها می تواند باعث تحریک و درد و احساس فشار برای بیمار شود. در واقع سینوس ها که وظیفه پاکسازی فضای بینی را بر عهده دارند، به واسطه عوامل بیرونی خودشان باعث عفونت می شوند.

صادقی ادامه داد: تجمع مایع در داخل سینوس علائمی ایجاد می کند که در یک مرحله به صورت علائم حاد بروز می کند، اما اگر تداوم داشته باشد به صورت مزمن خودش را نشان می دهد.

وی آلرژی را شایع ترین علت سینوزیت دانست و عنوان کرد: در سینوزیت آلرژیک نباید به سراغ آنتی بیوتیک ها رفت، زیرا می تواند با بر هم زدن تعادل میکرو ارگانیسم ها در داخل سینوس، موجب اختلال در روند بهبودی شود.

این جراح گوش، حلق و بینی، با بیان اینکه سینوزیت در افراد دارای آسم بیشتر دیده می شود، گفت: آسم و آلرژی های تنفسی بیشتر در کودکان دیده می شود، در حالی که سینوس ها به ویژه در قسمت پیشانی قبل از هشت سالگی هنوز در کودکان تظاهر نکرده است لذا اگر درد ناحیه پیشانی همراه با سرفه را در یک کودک ببینیم، سینوزیت نیست، اما همین علائم در بزرگسالان ما را به سمت سینوزیت راهنمایی می کند.

وی هر سردرد ناحیه پیشانی را سینوزیت ندانست و اضافه کرد: سردرد علل متنوعی دارد و نباید درد ناحیه پیشانی را به معنای سینوزیت بدانیم. با ورود عامل بیرونی اعم از ویروس، باکتری و قارچ، علائم مستعدکننده و عوامل زمینه ای مانند آلرژی روند التهاب در حفره سینوس شروع می شود.

صادقی، با اشاره به شباهت علائم سینوزیت به سرماخوردگی، خاطرنشان کرد: در سینوزیت حاد، بیمار با علائمی شبیه به سرماخوردگی به پزشک مراجعه می کند و در شرایط امروز ممکن است در تشخیص با کرونا اشتباه گرفته شود، زیرا کرونا هم علائمی شبیه به سرماخوردگی و گاها آنفلوآنزا دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی، سردرد، بدن درد، سرفه، اختلال تنفس و کاهش بویایی را از علائم سینوزیت دانست که بسیار شبیه کروناست و ادامه داد: در سینوزیت بیمار احساس فشار در ناحیه درگیر سینوس ها دارد و با خم کردن سر این فشار و پُری بیشتر می شود. کار سینوس ها تخلیه و شست وشوی فضای بینی است و این مواد شست وشو شده باید دفع شود و لذا به شکل آبریزش بینی یا تجمع در پشت حلق بروز می کند.

وی تجمع ترشحات پشت حلق را یکی دیگر از علائم سینوزیت دانست و تصریح کرد: از دیگر عوامل محرک سینوسی مواجهه با هوای سرد است لذا باید از پیشانی در برابر هوای سرد حفاظت کنیم تا سینوزیت نهفته بروز نکند. امروزه با تصویربرداری سینوس ها توسط سی.تی اسکن بررسی، تشخیص و پیگیری بیمار توسط پزشک متخصص انجام می شود.

صادقی، یکی از روش های درمان سینوزیت را استفاده از داروهای ضد التهاب، ضد احتقان و مسکن طی دو هفته برای موارد حاد دانست و اظهار کرد: در صورت مزمن شدن بیماری و شدید و مقاوم شدن به درمان جراحی شست وشوی سینوس انجام می شود که با کمترین عارضه همراه است.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان سینوزیت دانست و یادآور شد: همواره باید از عوامل محرک سینوس ها دوری کنیم به ویژه سیگار کشیدن، زیرا دود سیگار باعث خشک شدن مخاط می شود و ترشحات مخاطی را کم می کند و در نهایت به عملکرد طبیعی سینوس ها لطمه وارد می شود. همچنین به افرادی که سابقه سینوزیت خفیف دارند، استفاده از بخورها و استنشاق سرم شست وشوی بینی در طول روز توصیه می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین