لوله پلی اتیلن

گزارش بازرگانی،   3990520095

لوله پلی اتیلن با استفاده از مواد پلی اتیلن با استفاده از دو مرحله اساسی پلیمریزاسیون از منابع اولیه مشتق از گاز طبیعی تولید می شوند. فرآیند پلیمریزاسیون فشار کم منجر به زنجیره های پلیمری خطی با شاخه های کوتاه می شود. تغییر چگالی در پلیمر حاصل با تغییر مقدار کامونومر مورد استفاده با اتیلن در طی فرآیند پلیمریزاسیون انجام می شود. فرآیند پلیمریزاسیون فشار بالا باعث ایجاد زنجیره های پلیمری با شاخه های جانبی بسیار توسعه یافته می شود. تغییر چگالی در پلیمر حاصل با تغییر دما و فشارهای استفاده شده در طی فرآیند پلیمریزاسیون انجام می شود.

لوله پلی اتیلن در قطرهای اینچ تا 28 اینچ تولید می شود. لوله پلی اتیلن در کویلهای نورد به اندازه های مختلف تولید می شود و حداکثر تا 12 متر در دسترس است که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. این لوله ترموپلاستیک از موادی ساخته شده که قابلیت ذوب و اصلاح و تغییر شکل را دارد. همچنین لوله پلی اتیلن دارای شعاع خمش مناسب می‌باشد و در دمای پایین مقاومت بسیار خوبی در مقابل ضربه و فشار را دارد. محیط‌های اسیدی و بازی و همچنین بسیاری از محلولها و مواد شیمیایی تاثیری بر پلی اتیلن نمی گذارند. همین امر یکی از مهمترین مزیت‌های لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد.

ویژگیهای لوله پلی اتیلن

–مقاومت در برابر ضربه

مقاومت قابل توجه لوله پلی اتیلن در برابر ضربه ما را از بکارگیری تجهیزات ضد ضربه و همچنین لوله های پلی اتیلن تولید شده در فشارهای بالاتر بی نیاز می کند. این مقاومت بالا در پروژه های بزرگ باعث کاهش قابل توجه هزینه های اجرایی و همچنین کاهش ضایعات اجرا می شود. 

– جریان پذیری بسیار بالای سیالات

سطح درونی لوله های پلی اتیلن صاف و میزان زبری آن بسیار اندک می باشد به گونه ای سیالات به راحتی می توانند درون آن جریان پیدا کنند. ضریب زبری این لوله ها حدود 0.007 است و این ویژگی باعث انتخاب این لوله ها برای انتقال انواع سیالات میتواند باشد.

– انعطاف پذیری و وزن پایین

لوله های پلی اتیلن در مقایسه با سایر لوله های فلزی و بتنی وزن بسیار پایینتری دارد که این امر باعث سهولت در حمل و نقل و بارگیری این نوع لوله ها می شود. همچنین انعطاف پذیری این لوله ها و مقاومت پایین در برابر دما به کاربر این امکان را می دهد تا در انواع پروژها بتواند با سرعت بیشتری به اجرای پروژه بپردازد.

– مقاومت در برابر مواد شیمیایی

همانطور که قبلا هم گفته شد مواد شیمیایی اسیدی و یا بازی و همچنین بسیاری از محلول های شیمیایی تاثیری بر لوله های پلی اتیلن نمی گذارند. این یکی از بزرگترین مزیت های  لوله های پلی اتیلن می باشد.

– مقاومت در برابر ساییدگی

جنس لوله و اتصالات پلی اتیلن به گونه ای است که در مقایسه با سایر لوله ها مقاومت بالایی در برابر ساییدگی دارد. بنابراین لوله های پلی اتیلن انتخاب بسیار مناسبی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول است. علاوه بر این لوله های پلی اتیلن به دلیل سطح سختی که دارند مانع از آسیب های ناشی از عوامل محیطی و همچنین جوندگان می شود.

-اتصالات متنوع و اتصال پذیری آسان

با توجه به پروژه اجرایی لوله های پلی اتیلن نیاز به اتصالات پلی اتیلن مخلفی پیدا می کنند که با توجه به نیاز مشتری می تواند تولید گردد. این اتصالات هزینه پایینتری نسبت به اتصالات فولادی و چدنی دارند که به دلیل استفاده بالا در پروژه های بزرگ می تواند باعث کاهش هزینه های پروژه گردد. همچنین لوله های پلی اتیلن به دلیل مقاومت پایین در برابر دما امکان اتصال بسیار آسان و سریع لوله ها به یکدیگر را فراهم می کنند.

انواع لوله پلی اتیلن

  • تک جداره
  • دوجداره کاروگیت
  • PEX
  • PERT

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره، از جمله لوله‌های پلیمری است كه مي‌توان از آنها در فشارهاي بين 2 تا 40 بار، با قطرهاي مختلف استفاده کرد.ويژگي‌هاي منحصر بفرد لوله‌هاي پلي اتيلني نسبت به انواع ديگر لوله، منجر رشد سریع استفاده از اين محصول در شبكه‌هاي انتقال و توزيع آب رسانی و گاز رسانی  نسبت به ديگر موارد شده است.

لوله های دو جداره پلی اتیلن ( کاروگیت ) :

لوله‌های دوجداره پلی اتیلن با همان لوله‌های کاروگیت به لوله‌هایی گفته می‌شود که دارای دو جداره ، یکی بیرونی با شکل ظاهری موجدار و یا به عبارتی حلقه حلقه و یکی لایه درونی لوله که دارای سطحی صاف می‌باشد که جهت عبور سیالات با ماهیتهای فاضلابی اسیدی و بازی و پسابهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

لوله های PEX :

پلی اتیلن شبکه ای شده (PEX) یک ماده پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی متوسط و یا بالا است که به منظور بهبود خواص مانند مقاومت در برابر حرارت و قدرت و ثبات بلند مدت اصلاح شده است. این ویژگی ها، این لوله را انتخاب خوبی برای استفاده در خطوط خدمات، سیستم های توزیع آب گرم و سرد، سیستم های آتش سوزی مسکونی و برنامه های کاربردی برای گرم کردن آب کرده است.

لوله های PE-RT :

این لوله های از نوع خاصی ازپلی اتیلن تحت عنوان PE-RT تولید می شوند. این گرید،  رزین پلی اتیلنی (PE) است که در آن ساختار مولکولی به طوری طراحی شده است که تعداد کافی از زنجیرها برای فعال سازی در دمای بالا گنجانده شده است.

 

نحوه ساخت و تولید لوله های پلی اتیلن

پایپ ایران بزرگ ترین تولید کننده لوله پلی اتیلن در کشور فرآيند تولید را به این گونه شرح می دهد تولید این لوله ها به روش اكستروژن مي باشد كه مواد اوليه به صورت گرانول به داخل دستگاه اكسترودر وارد شده و در اثر حرارت ذوب مي‌شود. مواد ذوب شده به وسيله ماردون (ميله مارپيچ) به جلو رانده مي شود و پس از خروج از اكسترودر وارد قالب مي شود. مواد پخته شده پس از خروج از سر قالب ، از كاليبراتور عبور کرده و در تانك وكيوم با اعمال فشار مناسب شكل داده مي شوند. سطح لوله به محض خروج از كاليبراتور به وسيله لايه هايي از جريان آب سرد خنك مي گردد . حرارت بالای مذاب پلي اتيلن بعد از خروج از قالب به تدريج در تانك وكيوم و پس از آن در تانك هاي خنك كننده با استفاده از آب سرد كاهش مي يابد.

لوله توليد شده به وسيله دستگاه كشنده به تدريج از درون تانك های خلاء و خنك كننده كشيده شده و به وسيله دستگاه مارك زن ، مشخصات فني ، تاريخ توليد ، علامت استاندارد و نشان اختصاري نام شركت بر روي لوله های پلی اتیلن ثبت می شوند و پس از آن به وسيله دستگاه برش در متراژ های مختلف و معين بريده می‌ شوند .کلیه مراحل تولید توسط دستگاه‌ های کاملا اتوماتیک کنترل و مانیتور می شوند که کیفیت محصول نهایی قابل قبول و در حد نام شرکت و استاندادرها باشد.

تمامی سایز های لوله پلی اتیلنی تک جداره به همین روش تولید می شوند و تنها در ابعاد و مدل دستگاه‌ ها تفاوت است و در کل این لوله ها به صورت اکستروژن تولید می شود. لوله ‌های پلی اتیلن تا سایز ۱۱۰ میلیمتر را می‌توان به صورت کلاف تولید کرد و این موضوع در تفاوتی در کلیت روش تولید ایجاد نمی کند و تنها در انتهای خط تولید دستگاه وایندر که وظیفه کلاف نمودن لوله پلی اتیلن را دارد جای میز تیلتینگ قرار می گیرد.

جهت خرید و دریافت قیمت لوله پلی اتیلن همواره می توانید از مشاوران پایپ ایران کمک بگیرید.همچنین لازم به ذکر است پایپ ایران در زمینه تولید لوله های همچون لوله پلیکا نیز فعال می باشد

استاندارد لوله پلی اتیلن

استانداردهای ISIRI

  • رواداری قطرخارجی و ضخامت جداره لوله پلی اتیلن ۱۳۳۱ISIRI
  • آئین نامه کاربرد و نصب لوله تحت فشار ترمو پلاستیک در زیر خاک ۲۰۰۲ISIRI
  • روش های نمونه برداری و آزمون لوله پلی اتیلنISIRI2178

استانداردهای ISO

  • قطر اسمی و فشار اسمی لوله ترموپلاستیک۱۶۱/۱ISO
  • رواداریهای قطر خارجی و ضخامت جداره لوله پلی اتیلن۳۶۰۷ISO

استانداردهای BSI

  • مشخصات لوله پلی اتیلن۶۴۳۷,۳۲۸۴ BSI
  • مشخصات ، ابعاد و فشار لوله ترمو پلاستیک ۵۵۵۶ BSI
  • مشخصات لوله پلی اتیلن آبی رنگ تا قطر ۶۳ میلی متر۶۶۷۲BSI
  • مشخصات لوله پلی اتیلن مشکی رنگ تا قطر ۶۳ میلی متر ۶۷۳۰BSI

استانداردهای DIN 

  • لوله پلی اتیلن سخت–تیپ ۲ – ابعاد DIN 8074
  • لوله پلی اتیلن سخت – تیپ ۲ – آزمایش DIN8075
  • لوله پلی اتیلن سخت– تیپ ۲ – ابعاد DIN 8076-3

استانداردهایASTM 

  • مشخصات لوله پلی اتیلن 3350 ASTM D-
  • مشخصات لوله پلی اتیلن 2104 ASTM D-
  • مشخصات لوله پلی اتیلن با کنترل قطر داخلی 2239 ASTM D-
  • مشخصات لوله پلی اتیلن با کنترل قطر خارجی 2447 ASTM D-
  • طبقه بندی لوله پلی اتیلن 2737 ASTM D-

استاندارهای AWWA

لوله پلی اتیلن تحت فشار آب به قطر ۴ تا ۳/۰ اینچ ANSI _ AWWA C-906 , C-901
همچنین لوله تحت فشار(آبرسانی) باید مطابق استانداردهای INSO 14427-2 / ISO 4427 / ASTM D3035 و لوله دوجداره ی فاضلابی (کاروگیت) باید براساس استتانداردهای ISIRI 9116-3 / ISO EN 13476-3 / ASTM F894 تولید گردند. 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین