نصب سایبان‌ در حرم رضوی؛ مطالبه چندین ساله زائران که پاسخ داده شد

گروه سیاسی الف،   3990513005 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نصب سایبان‌ در حرم رضوی؛ مطالبه چندین ساله زائران بود که اخیرا پاسخ داده شد و قرار است در روزهای آینده تعداد این سایبانها بیشتر هم شود.

 نصب سایبان‌ در حرم رضوی؛ مطالبه چندین ساله زائران که پاسخ داده شد

 

به گزارش خبرنگار الف فعالیت عمرانی و رفاهی برای زائران و مجاوران حرم رضوی هیچگاه تعطیل‌بردار نیست و حتی در همین شرایط شیوع ویروس کرونا نیز این اقدامات حتی به صورت مضاعف در حال پیگیری است.
بخش زیادی از اقداماتی که در اماکن متبرکه حرم منور رضوی صورت می‌گیرد در راستای افزایش آرامش خاطر زائران است تا تجربه زیارتی عارفانه و ناب را در حرم رضوی داشته باشند.
در این راستا نخستین فاز عملیات اجرایی نصب سایبان‌ها در صحن‌های اصلی حرم مطهر رضوی آغاز شده؛ اقدامی که قطعا قدمی مثبت به ویژه در این شرایط کرونایی است و زائران حاضر در حرم منور رضوی دیگر نیازی به جابجایی مداوم ندارند و می‌توانند با فاصله‌گذاری مناسب در سایه این سایبان‌ها به زیارت بپردازند.

نصب سایبان؛ مطالبه زائران
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در همین زمینه از افزایش نصب سایبان‌ها در صحن‌های حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: «یکی از مطالبات اصلی زائران حرم مطهر رضوی از گذشته تاکنون به ویژه در ‌ایام تابستان، ایجاد سایبان‌هایی به منظور حفظ رفاه حال ایشان جهت استفاده از صحن‌های حرم مطهر در روزهای گرم سال بوده است.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: که با مطالعات انجام شده و بررسی نمونه‌های مختلف داخل و خارج از کشور، تلاش شد به این مطالبه به حق زائران جامۀ عمل پوشانده و سعی شود سایبان‌هایی طراحی شوند که با در نظر گرفتن جمیع جوانب و حفظ معماری حرم مطهر، تهیه آنها از سرعت، کیفیت و کارآیی لازم برخوردار باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین مروی می‌گوید: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور زائران در رواق‌های مسقّف، تمام تلاش خادمان زائران این بوده و است که در کنار رعایت کامل اصول و فراهم سازی امکانات بهداشتی به منظور حفظ سلامتی زائران، از فکر ایجاد آسایش و رفاه حال بیشتر ایشان در حد مقدورات غافل نبوده و بحمدلله، نخستین فاز عملیات اجرایی نصب سایبان‌ها در صحن‌های اصلی حرم مطهر آغاز و با استمداد حضرتش، انشاءالله به مرور شاهد افزایش آنها خواهیم بود.

 

بازخورد مثبت زائران
این اقدام آستان قدس رضوی با وجود اینکه مدت بسیار اندکی از آغاز عملیات اجرائی‌اش می‌گذرد با استقبال و بازخورد بسیار مناسبی از سوی زائران روبرو شده؛ پای سخن زائرانی می‌نشینیم که  یکشنبه 12 مردادماه به بارگاه مطهر امام رضا(ع) مشرف شده بودند.
 
استقبال از نصب سایبان‌ها
سیدمحسن حسینی، یکی از زائران حرم رضوی در این زمینه می‌گوید: در تمامی اماکن عمومی این روزها شاهد هستیم که بابت کرونا سختگیری‌های کمی وجود دارد، اما خوشبختانه در حرم منور رضوی دستورالعمل‌های بهداشتی به شدت رعایت می‌شود؛ ورودی‌های حرم رضوی نیز تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها دارند و نصب سایبان‌ها نیز بسیار مثبت است.
این زائر حرم رضوی می‌گوید: در شرایط حاضر نصب این سایبان‌ها امری مفید فایده است و زائر احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کند و در شرایط کرونا نیز کارساز است. این سایبان‌ها سبب می‌شود تردد زائران در صحن‌ها نیز کمتر شود.

زمینه نصب سایبان در تمامی صحن‌ها فراهم شود
محمد خلجی زائر نیشابوری حرم رضوی نیز در این زمینه می‌گوید: هرچه برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) قدم برداشته شود در راستای رفاه زائر است و حتی امیدوارم تمامی صحن‌های حرم رضوی به این سایبان‌ها مجهز شوند و این مهم اقدامی عالی است.
وی می‌گوید: نصب این سایبان‌ها در شرایط کرونا سبب می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی نیز بهتر رعایت شود و کیفیت زیارت زائر را نیز بالا می‌برد.

 

سایبان‌ها تجمع را کمتر می‌کنند
رضوانی دیگر زائر حرم رضوی از خرم آباد است که می‌گوید: نصب سایبان‌ها اقدامی عالی است و بنده را یاد مدینه انداخت و باید تقدیر و تشکر ویژه‌ای از این اقدام داشته باشم. این اقدام کار مناسب و ارزشمندی است و امیدوارم به تمامی صحن‌های حرم رضوی و حتی بیرون حرم رضوی گسترش پیدا کند زیرا رفاه حال زائر را بسیار افزایش می‌دهد.
این زائر امام رضا(ع) می‌گوید: یکی از مزیت‌های سایبان‌ها این است که وقتی مردم به زیارت مشرف می‌شوند تلاش می‌کنند در محل‌های سایه مستقر شوند اما نصب سایبان در صحن سبب می‌شود پراکندگی جمعیت بیشتر شده و از تجمع به ویژه در این شرایط جلوگیری شود.
این زائر حرم رضوی ادامه می‌دهد: مردم در زمان اقامه نماز و خواندن دعا نیز فراغ بال بیشتری دارند و این امر کیفیت زیارت و اخلاص را بیشتر می‌کند.
سیدعلی کاظمی؛ زائر دیگر حرم رضوی هم در مورد نصب سایبان‌ها در حرم رضوی می‌گوید: نصب سایبان‌ها اقدامی بود که باید صورت می‌گرفت و قبلا صرفا موقع نماز ظهر در قسمت ایوان‌ها و حجره‌ها سایه بود و بعضا سبب تجمع می‌شد؛ فرش‌ها نیز در آفتاب قرار می‌گرفت.

سایبان؛ اثرگذار در رعایت پروتکل‌ها
جواد دهقانی زائر دیگری است که از این اقدام آستان قدس رضوی استقبال می‌کند و می‌گوید: نصب سایبان طرح خوبی است و محرم را نیز در پیش داریم و این طرح در آن بازه زمانی نیز می‌تواند مثمرثمر باشد.
وی همچنین نصب سایبان‌ها را زمینه‌ساز رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی می‌داند و می‌گوید: زائر با عشق و علاقه در این مکان منور حاضر می‌شود و این اقدام را امری مثبت در مسیر خدمتگزاری به زائر حضرت می‌دانم.

سایبان‌ها کیفیت زیارت را افزایش می‌دهند
جواد بختیاری زائر دیگری است که با وی همکلام می‌شویم که در مورد نصب سایبان‌ها می‌گوید: اقدام جالبی بود که امروز شاهدش بودم و قبلا در عتبات عالیات نیز این امر را دیده بودم و بنظرم می‌رسد اگر در تمامی صحن‌ها اجرایی شود بسیار مفید خواهد بود.
وی می‌گوید: این سایبان‌ها بر کیفیت زیارت زائران نیز قطعا می‌افزاید اما شاید بهتر باشد این سایبان‌ها به صورت دولایه نصب شوند تا میزان سایه نیز افزایش پیدا کند.
سید محمود موسوی دیگر زائر حرم رضوی هم معتقد است این سایبان‌ها از تجمع زائران پیشگیری می‌کند و امیدوار است این اقدام به تمامی صحن‌های حرم منور رضوی سرایت پیدا کند و تعدادش افزایش یابد.
حجت‌الله رعیت نیز مجاور حرم رضوی است و معتقد است نصب این سایبان‌ها عالی است زیرا زائران قبلا بعضا در گرما اذیت می‌شدند و در مکان‌هایی که دارای سایه بود تجمع می‌کردند که این امر قطعا میزان تجمعات را در شرایط کرونا کاهش می‌دهد.
وی می‌گوید: اگر این اقدام در صحن جامع رضوی نیز صورت بگیرد بسیار عالی است به ویژه که محرم را نیز در پیش داریم نصب سایبان می‌تواند به شدت اثرگذار باشد. مشابه این اقدام را قبلا در کربلا و نجف دیده بودم و اقدام مشابه صورت گرفته در حرم رضوی نیز می‌تواند برای زائران و رفاه آنها در مسیر زیارت مثمرثمر باشد.

پاسخی به مطالبه چندین ساله زائران 
مهدی برادران؛ مدیر عالی حرم مطهر رضوی اما در زمینه نصب سایبان‌ها گفت: نصب سایه‌بان‎ها‌ در حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) پاسخی به مطالبه به حق و چندین ساله زائران این آستان ملائک پاسبان بود.
وی می‌گوید: حجت الاسلام و المسلمین مروی در بدو انتصاب به تولیت آستان قدس رضوی دستور تکمیل مطالعات مربوط به این موضوع را صادر کردند و طی یک و نیم سال گذشته متخصصان امر بررسی های گسترده‎ای را درباره امکان سنجی و طراحی احداث سایه بان در صحن‎های مختلف حرم مطهر انجام دادند و به نتایج قابل توجهی دست یافتند.
وی با اشاره به بررسی طرح‎ها و ایده‎های مختلف داخلی و خارجی و نمونه‎های اجرا شده در مسجد النبی (ص) و عتبات عالیات در مرحله مطالعاتی، افزود: شیوع بیماری کرونا و شرایط اضطراری پیش آمده که منجر به محدودیت خدمت رسانی در رواق‎های حرم مطهر شده بود، مطالبه ایجاد سایه بان در اماکن متبرکه را تشدید کرد و از همین رو مسئولان آستان مقدس رضوی تصمیم گرفتند یکی از طرح‎های دریافت شده با قابلیت اجرای فوری را در مدت محدود پیاده سازی کنند.
برادران با بیان اینکه حفظ سلامتی زائران یکی از اولویت‎های اصلی آستان قدس رضوی است، گفت: این طرح با هدف حفظ سلامتی و ارتقای آسایش و رفاه زائران ارجمند اجرا شد و ان شالله براساس منویات و تأکیدات تولیت معزز آستان، با تکمیل مطالعات و تحقیقات، طرح‎های دیگری نیز با ابعاد بزرگتر در این زمینه اجرا خواهد شد.
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با تاکید بر اصل کیفیت و کارایی در اجرای این پروژه، عنوان کرد: اعمال کمترین آسیب بصری به آرایه‎های معماری حرم مطهر رضوی، حداقل اشغال فضای تردد زائران، مطابقت با شرایط اقلیمی مشهد مقدس در فصول مختلف و قابلیت اجرای فوری، مهم ترین مولفه‎های مورد توجه در انتخاب سایه بان‎های اجرا شده بودند.
برادران در پاسخ به این سؤال که چرا از سایه بان‎هایی مشابه چادرهای مدینه منوره در حرم مطهر رضوی استفاده نشد، توضیح داد: کارشناسان فنی حرم مطهر از ابتدا، الگوی مدینه منوره را در دستور کار قرار دادند، اما به دليل معماري خاص حرم مطهر و نبود زیرساخت های لازم در صحن ها، نصب سایه‌بان‌هایی هم چون مسجد النبی(ص) مقدور نيست. زيرا در طراحي معماری و تأسيسات حرم مطهر نصب چنین چادرهایی در نظر گرفته نشده و در حال حاضر ایجاد این زیر ساخت با توجه به توسعه فضاهای زیر سطحی حرم مطهر اعم از رواق‎ها، زیر گذر و بهشت ثامن ممکن نیست.
وی افزود: همچنین شاهکار معماری غنی اسلامی ایرانی که در صحن‌های متبرک رضوی به کار رفته در مدینه منوره وجود ندارد؛ لذا نصب سایه‌بان‌هایی به آن شکل می‌تواند از حس روحانی و زیبایی بصری فضای صحن‌های مطهر بکاهد.
برادران گفت: هم‌اکنون اجرای سایه‌بان‌های چادری در صحن‌های مرکزی حرم مطهر مانند انقلاب اسلامی، آزادی و گوهرشاد در حال اجراست و برای سایر صحن‌ها نیز طرح‌های مختلفی با توجه به زیرساخت‌های موجود در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در ابتدای کار هستیم و نصب سایه بان‌ها در صحن‌های مرکزی گام نخست ماست، تصریح کرد: تسریع در اتمام پروژه، استفاده از فناوری روز و افزایش بهره مندی از ظرفیت متخصصان داخلی در مراحل بعدی کار مورد نظر آستان قدس رضوی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۶۹۶۹۰۸:۱۵:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
ممنون واقعا یکی از مشکلات زائرین همین بود. باید از نظر تعداد زیاد نصب کنند
ناشناس۱۵۴۷۳۹۷۱۵:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
عراق با وضعیت نامناسبتر اقتصادی نسبت به ما، سالیان زیادی است دارد و مایه تعجب است که در کلیه حرمهای ایران وجود ندارد
ناشناس۱۵۴۷۵۶۹۱۸:۴۵:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۳
زیر این سایبان ها رفته اید که تشکر می کنید بقدری گرم است که امکان ندارد بتوانید نماز بخوانید
ناشناس۱۵۴۷۰۰۸۰۸:۵۶:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
تشکر
ناشناس۱۵۴۷۰۸۳۱۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۳
ممنون تعداد کمه
ناشناس۱۵۴۷۱۳۹۱۱:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
ساده ترین نیاز را سالها پاسخ نمیدادند
ناشناس۱۵۴۷۲۳۷۱۲:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
این نیاز الان جدی شده جناب ... به دلیل محدودیت شدید حضور در مکانهای مسقف حرم ....
ناشناس۱۵۴۷۳۰۶۱۳:۴۴:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۳
ای کاش سایبان ها را در ارتفاع بالاتر نصب میکردند که دید زائران را نسبت به حرم محدود نکند بارگاه ملکوتی ثامن الحجج همواره منظر بی بدیلی برای من و همه زائران بوده ولی متاسفانه آنگونه که از تصاویر بر می آید با نصب این سایبان های کوتاه دچار آسیب شده ای کاش ....
ناشناس۱۵۴۷۳۲۲۱۴:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
توقع داشتم سایبان های مکانیزه و جدید همانند سایبان های مسجد النبی در مدینه ببینیم
ناشناس۱۵۴۷۵۶۴۱۸:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
میشود با زیرساخت مناسب و لوله کشی کف را نیز خنک نمود
ناشناس۱۵۴۷۶۹۳۲۲:۳۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
دوست عزیز اگر دیدی خانه خدا ودور کعبه دراوج گرما تابستان مکه سنگ وبقول معروف کف اطراف کعبه خنک هس نه بخاطر لوله کشی سرمایشی هس بلکه بخاطر نوع سنگی که ازایتالیا وارد کردن موجب میشود درفصول سال باتوجه به هوای محیط خنک ویا گرم شود من همین موضوع را درسفر به مکه درسال 89از افرادعربستانی که مسئولیت داشتند پرسیدم
ناشناس۱۵۴۸۰۶۹۱۱:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
به نظرمن اول باید زیر ساخت حرم که اختلاف فاحش ضریح مبارک ازکف خیابان می باشد دوم باید این چترها مکانیزه وبلندتر وبا افشانه آب وپنکه باشد که در خنک کردن محیط اثر گذار باشد سوم وضعیت توالت ها ووضوخانه ها می باشد که ازدسترس بسیار دور است ودر ساخت آنها کارشناسی نشده .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین