جزئیاتی از طرح مالیات خانه‌های خالی/ مالیات ۴۰ میلیون تومانی از یک خانه خالی

گروه اقتصادی الف،   3990508031 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم حاکی از آن است که از واحدهای مسکونی در مناطق آزاد مالیات دریافت می‌شود، ضمن این‌که پروژه‌های انبوه‌سازی نیز تا یکسال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

جزئیاتی از طرح مالیات خانه‌های خالی/ مالیات ۴۰ میلیون تومانی از یک خانه خالی

تسنیم نوشت: در طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم که برای اخذ مالیات از خانه های خالی در مجلس مطرح شده، هدف گیری اصلی شهرهاست، در دو سال اول شهرهای زیر 100 هزار نفر معاف هستند که در قانون  قبلی هم این معافیت وجود داشت. بر اساس طرح جدید واحدهای مسکونی روستایی هم، ملزم به اعلام کدپستی هستند، اما هدف مالیات ستانی نیستند. صرفا برای عدم سوء استفاده احتمالی مالکان شهری ثبت می کنند.

بخشی از جزئیات طرح مذکور به شرح زیر است؛

  • اگر خانه ای بیش از شش ماه خالی باشد، مشمول این قانون می شود. برای واحدهای نوساز این مهلت یکسال است ،که از بعد پایان عملیات ساخت (مندرج در پروانه ساختمانی) مهلت آغاز می شود. پروژه های انبوه سازی 18 ماه مهلت دارند.

  • نرخ های مالیات، نسبت به وضع کنونی، 10 برابر افزایش پیدا کرده است. مالیات بر درآمد اجاره ماخذ است. سال اول پنج برابر، سال دوم ده برابر، سال سوم 15 برابر.  

  • مثلا برای یک آپارتمان صدمتری اگر مالیات بر اجاره اش در سال قبلا چهار میلیون تومان می شد. (که هیچ وقت اجرا نشد، چون امکان شناسایی وجود نداشت) الان در سال می شود، چهل میلیون تومان! و با راه اندازی سامانه املاک و اسکان به آسانی شناسایی می شود.

  • فقط سرپرستان خانوار باید اقامتگاه خود را اعم از اجاره و یا مالکیت در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

  • واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می شود.

  • دستگاه های اجرایی از این پس مکلفند، فقط به آدرس اعلام شده خدمات خود را ارائه بدهند.

  • هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی،می تواند مجموعا مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه های خالی خواهد بود.

  • دریافت این مالیات هنگام نقل و انتقال ملک امکانپذیر خواهد بود.

طرح اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم

ماده واحده: متن زیر جایگزین ماده 54 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی می شود:

واحدهای مسکونی واقع در شهرها، اعم از مناطق آزاد و ویژه تجاری- صنعتی ،که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون در هر سال مالیاتی  موضوع صدر ماده 155 این قانون مجموعا بیش از 6 ماه خانه خالی شناسایی شوند ،به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، مشمول مالیاتی معادل مالیات بر درآمد اجاره بصورت ماهانه، بدون لحاظ هزینه ها و استهلاکات صدر ماده 53 و معافیتهای تبصره 11 ماده 53 این قانون ،به شرح زیر خواهد بود:

سال اول- معادل 5 برابر مالیات متعلقه،  سال دوم- معادل 10 برابر مالیات متعلقه،  سال سوم به بعد -  معادل 15 برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوساز از 6 ماه و پروژه های انبوه سازی از 12 ماه پس از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده 100 قانون شهرداری یا حداکثر یکبار تمدید، مشمول مالیات موضوع این ماده خواهد بود .نرخهای فوق برای خانه های خالی متعلق به اشخاص حقوقی (اعم از موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه) دو برابر میزان مذکور خواهد بود. واحدهای مسکونی واقع در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت، بشرط خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان، در سال اول و دوم اجرای این ماده از پرداخت مالیات مذکور معافند. سلزمان امور مالیاتی موظف است با همکاری شرکت پست، یکماه پیش از اتمام زمان مذکور ،اخطار لازم را به مالک آن واحد یا به محل آن کدپستی ارسال دارد.

تبصره 1- وزارت راه وشهرسازی مکلف است حداکثر یکماه پس از لازم الاجراشدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات مالکیت و سکونت، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و سکونت را بر اساس کدملی یا کدشناسایی اتباع غیرایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان فراهم نماید. اشخاص حقیقی سرپرست خانوار و اشخاص حقوقی )اعم از اشخاص موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم (موظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک و سکونت خود را حداکثر ظرف دوماه پس از انتشار دستورالعمل فوق، در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمایند. مالک مکلف به تایید سکونت اعلامی مربوط به املاک خود در سامانه است. حکم این تبصره برای اشخاص حقیقی غیرسرپرست خانوار، نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود در سامانه مذکور جاری میباشد. سرپرست خانوار مکلف است اقامتگاه اصلی خانوار را در سامانه مذکور تعیین نماید .درصورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات ،مالک متخلف مشمول جریمه ای معادل مالیات صدر این ماده خواهند بود.

تبصره 2- واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می شود. اشخاص مکلفند هرگونه تغییر در آدرس محل سکونت یا واحد تحت مالکیت خود را حداکثر ظرف یکماه در سامانه املاک و اسکان اعلام نمایند در غیراینصورت محل اقامت جدید آنها مشمول مالیات موضوع این ماده خواهد بود. هزینه برق واحدهای مسکونی که به استناد سامانه املاک و اسکان خالی شناسایی میشوند با بالاترین تعرفه محاسبه خواهد شد. پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع این ماده، دستگاه های اجرایی مکلفند تنها به اشخاصی که اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده اند و صرفا بر اساس کدپستی یا شرح نشانی یکتا یا پلاک ثبتی درج شده در سامانه نسبت به ارائه خدماتی از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک ،خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانه ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه ،مدارک خودرو ،اخطاریه، ابلاغیه و امثال آن اقدام نمایند. واحدهای مسکونی روستایی بدون آنکه مشمول مالیات برخانه خالی باشند ،مشمول تکالیف تبصره 1و2 این ماده خواهند بود.

تبصره 3- هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی ،می تواند مجموعا مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه های خالی خواهد بود .دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اسخاص که بموجب آئین نامه اجرایی این ماده تعیین میشوند، در صورت سکونت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی خانوار ،تنها با ارائه اسناد مثبته می توانند یک واحد مسکونی دیگر معاف از مالیات خانه خالی را به سامانه معرفی نمایند. صاحبان صنوف یا شرکتهایی که بنا به قانون مجاز به فعالیت در واحدهای مسکونی می باشند ،بشرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان و با اطلاع سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی ، میتوانند واحد مسکونی معاف از این مالیات داشته باشند. ملاک فعال بودن شرکت یا صنف، پرداخت مالیات بر عملکرد و بیمه کارکنان است. درصورت احراز تخلف در ثبت بهره برداری ،اشخاص موضوع این تبصره مشمول جریمه ای معادل مالیات موضوع این ماده خواهند شد.

تبصره 4- کلیه دستگاه های اجرایی و خدمت رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را از روشی که توسط کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف از قانون است. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاههای اجرایی، رایگان خواهد بود.

تبصره 5- ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه های اجرایی یا محاکم قضائی نمی باشد .مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن، هیات حل اختلاف موضوع ماده 244 این قانون است. در این موارد ،نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان را در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی ارائه نماید.

تبصره 6- کلیه واحدهایی که توسط مراجع صلاحیتدار از قبیل مراجع قضائی، شهرداریها و سایر دستگاه ها به حکم قانون، مسدود یا بازداشت شده است و امکان سکونت ندارد، تا تعیین تکلیف موضوع، مشمول مالیات این ماده نمی شود .

تبصره 7- حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این ماده، کلیه ارائه دهندگان خدمات عمومی نظیر آب، گاز، فاضلاب ،برق و ارتباطات مکلفند قبوض مصرفی را بر اساس سامانه املاک و اسکان و مطابق باکد پستی یا آدرس یکتا، تنها به نام بهره بردار (ساکن کدپستی مشخص) صادر نمایند، در غیراینصورت مجاز به دریافت هزینه بابت خدمات ارائه شده، نیستند.

تبصره 8- وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات  حداکثر دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آئین نامه اجرای این ماده درمورد تعیین نحوه دسترسی سازمان امورمالیاتی به سامانه املاک و اسکان، سایر مصادیق خدمات تبصره 2 این ماده، نحوه تشخیص املاک غیرقابل فروش یا سکونت، نحوه تشویق گزارشگری مردمی و سایر موارد را تهیه و ابلاغ نماید. وزیر راه و شهرسازی موظف است در سال اول اجرای این ماده هر ماه گزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. معاون یا مدیران مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و دیگر کارکنان دستگاه های اجرایی که از اجرای این ماده استنکاف نمایند به انفصال موقت درجه شش محکوم می گردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۱۳۵۳۱۰:۱۱:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۸
ساختمان سازی تعطیل با این قانون و به طبع کارگران بیکاری بیشتر و تمام صنایع ساختمانی ورشکست و گرانی خیلی بیشتر ملک نتیجه ندانم کاری و قوانین من در آوردی
ناشناس۱۵۴۱۳۷۴۱۰:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۸
فاتحه ساختمان سازی
ناشناس۱۵۴۱۹۱۵۱۴:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۸
با کاهش ساخت و ساز به زودی اجاره خونه و قیمت سر به فلک خواهد کشید
ناشناس۱۵۴۱۹۳۲۱۴:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۸
مالیات برای پر کردن جیب دولت. و گر نه هیچ اثری در بازار نداره و باعث راکت شدن ساخت و ساز میشه
ناشناس۱۵۴۲۵۸۳۲۳:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۸
راکد
ناشناس۱۵۴۱۹۷۵۱۴:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۸
مالیات بر خانه خالی، یعنی مالیات بر درآمد نداشته! و مخالف شرع و قانون است. مالیات فقط در زمان فروش و اجاره باید اخذ شود. راه حل اصلی، ایجاد مسکن های دولتی و اجاره آن به افراد فاقد خانه است.
ناشناس۱۵۴۲۵۳۲۲۲:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۸
قشنگ معلومه چندواحد خالی خوابوندی.
ناشناس۱۵۴۱۹۹۳۱۵:۱۰:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۸
این بند را حذف کنید! هر خانوار علاوه بر اقامتگاه اصلی،می تواند مجموعا مالک یک اقامتگاه فرعی در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی باشد که معاف از مالیات بر خانه های خالی خواهد بود. یعنی افراد دارای دو خانه معاف از مالیات ند، بسیاری از خانه های خالی تهران مال شهرستان نشینان است و به عکس.
ناشناس۱۵۴۲۰۶۹۱۵:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۸
اگر درست انجام بشود آغاز شفافيت است و خانه سازي رونق يافته احتكار خانه پايان ميابد . در بعضي از كشورها احتكار خانه مالياتهاي بسيار سنگیني دارد تا كسي نتواند حتي یك خانه احتكار كند
ناشناس۱۵۴۲۲۱۹۱۷:۲۸:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۸
شاید هم فاتحه محتکران مسکن.
بی سواد درجه ۳۱۵۴۲۵۰۱۲۲:۰۷:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۸
فرض رو بر این بگیرید سازنده ای ملکی متوسط در حومه تهران بسازد و با توجه به تورم فعلی مصالح ساختمانی قیمت تمام شده برایش با قیمت فروش یکی شود. حالا او را مجبور به فروش کنید چه اتفاقی میافتد؟ او و بسیاری دیگر از تولید مسکن خداحافظی خواهند کرد من نمیدانم چرا ..،..از کمیسیون ماده ۵ استانداری و علیرغم اجرای قانون توسط تعاونی ها سالهاست رای مقتضی را صادر نمیکند گیر نمیدهد ..
ناشناس۱۵۴۳۱۴۳۱۳:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۹
مجبور به فروش نمیشه، کافیه اجاره بده. خانه کالای مصرفی است مثل آب و غذا نه کالای سرمایه ای.
ناشناس۱۵۴۳۱۶۸۱۴:۰۰:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۹
چرا اون طرف قضیه رادرنظرنمی گیرید طرف با ارزچهارودویست مصالح خریده وساختمان ساخته حالا ارز گرون شده چندبرابردمی فروشه کسی که سرمایه ش تواین چندسال صدبرابرشده حالا کمترسود کنه
ناشناس۱۵۴۱۳۷۷۱۰:۳۴:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۸
باز هم اشتباه میکنید . چیزی که اتفاق خواهد افتاد این است که مالیات مورد نظر قیمت تمام شده مسکن را افزایش میدهد و از جیب مصرف کننده میرود
رضا۱۵۴۱۳۷۹۱۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۸
داریم به چه سیستم..ی نزدیک میشیم وقتی میبینیم که سرپرست خانوار بیش از یک واحد مسکونی نبایدداشته باشه
ناشناس۱۵۴۱۳۹۵۱۰:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۸
بهترین روش برای جلوگیری از ساخت و ساز و در پی آن چند برابر شدن قیمت مسکن این نتیجه کار قانونگذار چنان لطمه ای به ساخت و ساز خواهد زد که در آینده نه چندان دوری خواهید دید
ناشناس۱۵۴۱۴۰۳۱۰:۵۱:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۸
به گل هم اراسته شد منتظر گرانی بیشتر باشید
ناشناس۱۵۴۱۹۸۰۱۵:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۸
این قبیل طرح ها مصداق سرنا زدن از سر گشاد است!! کسانی هستند که خانه بیست میلیاردی دارند ولی کسی که علاوه بر خانه خودش ، یک آپارتمان برای آینده بچه اش خریده باید مالیات بدهد!
ناشناس۱۵۴۲۲۱۷۱۷:۲۷:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۸
شما نگران نباش محتکر عزیز مسکن!
ناشناس۱۵۴۱۴۱۸۱۱:۰۰:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۸
این ناقص است و باید مالیات از کسانی که در یک سال چندین خانه خرید وفروش میکنند بگیرید آن هم تا 100 درصد از ارزش معامله آن وقت است قیمت های الکی به وجود نمی آید در ضمن خانه هم نباید بورسی شود چون با این قیمت های فعلی بورس باعث افزایش بیشتر خانه می شود
ناشناس۱۵۴۱۴۵۴۱۱:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۸
قانونی که اگر از دوسال پیش اجرا میشد مکل مسکن الان 60درصد کمتر بود
ناشناس۱۵۴۱۹۸۵۱۵:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۸
وظیفه دولت تامین مسکن نیازمندان و جلوگیری از توسعه نامتوازن شهر هاست.مثل همیشه، توپ را به زمین مردم می اندازند!! مالیات بر درآمد نداشته!! غیرشرعی و غیر قانونی است.
ناشناس۱۵۴۲۳۴۱۱۹:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۸
نهایتا مصرف کننده این مالیات رو میده.
ناشناس۱۵۴۱۴۶۷۱۱:۲۱:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۸
چرا همین گونه سخت گیری در مورد ثروتهای نوع دیگر که بعضا بی حساب در اختیار افراد است نشود. نکته منفی این طرح اثر منفی بر صنعت ساختمان است که بیکاری بسیاری از مشاغل را سبب می شود. ضمنا اگر بدلائلی مثل محل مورد اجاره یا کیفیت آن برای اجاره مشتری پیدا نشود باید پیش بینی کرد.
ناشناس۱۵۴۱۴۷۴۱۱:۲۴:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۸
خودشون دارند با دست خود توسعه بیکاری و از میان بردن تولید در این رشته را نابود میکنند
ناشناس۱۵۴۱۹۹۴۱۵:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۸
دولت با نابود کردن تولید و مدیریت غلط و بیکاری و تورم گسترده باعث شده، مردم برای در امان ماندن از شر بیکاری و بی پولی و از ترس آینده مبهم به خرید مسکن و خودرو روی آورند و اکنون پشت سر هم طرح های مجهول میدهند.
ناشناس۱۵۴۱۴۹۶۱۱:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۸
کسانی فکر میکنند با گرفتن مالیات اجاره ارزان خواهد شد حالا منتظر گرانی اجاره به چند برابر باید بود و دولت فقط به فکر درامد زایی است نه اجاره متعادل
ناشناس۱۵۴۱۸۹۲۱۴:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۸
به زودی اجاره بها چند برابر میشه .
ناشناس۱۵۴۱۵۹۸۱۲:۰۳:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۸
نابود شدن صنعت ساختمان
ناشناس۱۵۴۱۶۵۵۱۲:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۸
پس مالیات ارزان کننده نبود چون اجاره بها 100 درصد اضافه شد پس نتیجه میگیریم برای بیشتر بدبخت کردن مردم بیشتر باید مالیات گرفت
رضا۱۵۴۱۶۷۷۱۲:۳۱:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۸
اخوی شما برو از آپارتمان 100 متری 40 میلیون مالیات بگیر ما جایزه اسکار به تو می دیم .برادر مملکت شهر هرت نیست که برای خودت عدد نجومی تعریف کنی و لاف بزنی.اگر قرار شد مالک آپارتمان 100 متری 40 میلیون مالیات بدهد مطمئن باش فردایش عمه اش را به آپارتمان می اورد و اگر دومی را داشت خاله اش را.
مجید۱۵۴۱۷۰۸۱۲:۴۲:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۸
فقط چند ساله حرف زده میشود پس کی اجرا میشود؟؟؟
امیر۱۵۴۱۷۲۱۱۲:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۸
خیلی خوبه ولی راههای فراری برای دلال ها باقی گذاشته شده که باید آن راه ها هم بسته بشه. مشقت مردم و افزایش بیرویه قیمت ناشی از دلال بازی است که باید روزنه های دور زدن قانون برای اینگونه افراد مسدود بشه.
ک.م۱۵۴۱۷۴۰۱۲:۵۶:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۸
آیا کسی نمی تواند از دو منزل برای خود و خانواده اش در یک شهر استفاده کند؟ آیا این ظلم و زور گویی نیست؟ یا منزلش برایگان در اختیار نزدیکان مثل مادرقرار گرفته واستفاده میکنند و اجاراه ای دریافت نمی شود. در کجای این قانون معافیت مالیاتی این افراد دیده شده است؟ چون کارشناسی کامل نمی شود و جامع نگری وجود ندارد، در قوانین همیشه به گروهی از مردم ظلم می شود که نباید در حکومت اسلامی اینگونه باشد. نمایندگان باید حق همه را در نظر بگیرند و کوتاهی نکنند.
ک.م۱۵۴۱۷۹۴۱۳:۱۶:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۸
این قانون ناقص است و همه اشکال زندگی خانواده ها را شامل نمی شود و خیلی ها را به دردسر میاندازد.مثلا خانه هایی که بدون اجاره بها در اختیار نزدیکان قرار گرفته در سامانه تعریف نشده و بعنوان اجاره ای ثبت میشود و مالک مجبور به پرداخت مالیات اجاره میشود. من برای اخذوام جانبازی مجبور شدم منزل برادرم را بنام خود کنم و برادر و مادرم در آن منزل زندگی میکنند. الان با این قانون دچار مشکل خواهم شد. چرا نمایندگان قانون را کامل نمی نویسند که مردم دچار مشکل نشوند.آیا هدف کسب درآمد برای دولت است؟
شهروند۱۵۴۲۷۳۹۰۳:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۹
دقیقا. من به فکر خرید مسکن برای استفاده و اسکان مادر و خواهرم بودم، الان فکر می کنم اولین مالیات اجباری باعث می شود هم منزل خودم و هم منزلی که برای خانواده تهیه شده را بفروشم و پولش را ارز کنم و بگذارم جیبم.
عماد۱۵۴۲۸۴۴۰۷:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۹
خونه ای که در اختیار نزدیکان باشه، ديگه خالی نیست و مالیات بهش تعلق نميگيره.
ناشناس۱۵۴۱۸۹۳۱۴:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۸
در این خصوص باید از حضرت آقا و مراجع استفتاء شود چون مالیات بر مسکن مشکل شرعی دارد.
ناشناس۱۵۴۱۸۹۴۱۴:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۸
هدف گرفتن مالیات پر کردن جیب آقایان !
ناشناس۱۵۴۱۹۲۷۱۴:۳۸:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۸
مالیات بیشتر ببندید تا بیشتر قیمت ها بالا برود و از آنطرف همه چیز را بندازید گردن مالک و سازنده هیچ تصمیمی در اینجا کارشناسی نیست
ناشناس۱۵۴۱۹۳۰۱۴:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۸
به جای تمرکز بر مالیات بر خانه های خالی که رقم قابل توجهی هم نمی شود بیایید اموال غارتگران بیت المال از طریق فساد و رانت و ارتشاء را مصادره کنید در تمام دنیا کسب این درآمد ها را برنمی تابند. یک اصطلاح حقوقی داریم که معطوف به تحصیل مال نامشروع هم نیست. بلکه می گوید: کسب درآمد ناعادلانه که در کشورهای توسعه یافته این هم جرم انگاری شده. این غارتگران بخش عظیمی از اموال بیت المال را به ترکیه برده اند و در ایران هم اموال منقول و غیرمنقول زیادی دارند آنچه در ایران هست را طبق قانون مصادره کنید این از حقوق حاکمیت است. با فساد اقتصادی مماشات نکنید در تمام دنیای توسعه یافته و معقول اینچنین می کنند
عماد۱۵۴۲۸۵۳۰۷:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۹
با این دیدگاه موافقم، به شرط اینکه با کلمه «در کنار»شروع بشه. در کنار تمرکز بر..
ناشناس۱۵۴۱۹۳۸۱۴:۴۱:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۸
اين آقايان فكر مي كنند كمبود ها را مي توانند با افزايش ماليات حل كنند ماليات دهنده هرچه بيشتر ماليات بدهد بيشتر به مبلغ اجاره يا فروش ملك اضافه ميكند همين الان اگر فاكتور فروش يك كالا را بررسي نمايند مانند خودرو ببينند چقدر از قيمت مربوط به هزينه هايي است كه خودروسازان به دولت پرداخت مي كنند مانند ماليات وغيره كه عين كامل آن از خريداران اخذ ميشودهيچ شكي نيست كه اجراي اين قانون قيمت ملك واجاره را افزايش خواهد داد براي خالي نبودن ملك راه هايي پيدا خواهد شد كه قانونا ملك خالي نباشد
ناشناس۱۵۴۱۹۴۵۱۴:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۸
تمام این مالیات ها در آخر مثل مالیات بر ارزش افزوده و ..باید خریدار پرداخت کند . حالا برید دلتون رو خوش کنید !
ناشناس۱۵۴۱۹۴۶۱۴:۴۷:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۸
نرخ های مالیات، نسبت به وضع کنونی، 10 برابر افزایش پیدا کرده است. مالیات بر درآمد اجاره ماخذ است. سال اول پنج برابر، سال دوم ده برابر، سال سوم 15 برابر. .. !!!
ناشناس۱۵۴۱۹۴۸۱۴:۴۸:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۸
این قوانین فقط باعث کاهش ساخت وساز جدید و افزایش قیمت در واحدهای قدیمی تر میشه حالا خواهید دید !
ناشناس۱۵۴۱۹۹۱۱۵:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۸
منتظر افزایش اجاره بها باشید . تولید مسکن خوابید
ناشناس۱۵۴۲۰۲۵۱۵:۳۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۸
دیگه کسی ساختمان نخواهد ساخت و وضع بدتر خواهد شد
محسن۱۵۴۲۲۵۲۱۷:۵۳:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۸
این قانون تاثیر مستقیمی بر روی کاهش ساخت و ساز خواهد داشت و در نتیجه افزایش موج بیکاری آنهم در میان قشر ضعیف کارگران ساختمانی بهتر بود که با افزایش ساخت ساز و استفاده از تکنولوژی پیش ساخته و رایج نمودن سیستم اجاره داری شرکتی و کلان ، بازار را اشباع می کردند
عماد۱۵۴۲۹۶۶۰۹:۵۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۹
مسکن باید مثل نون، يه کالای مصرفی بشه. مگه تولید نون متوقف شده؟ (حتی با وجود اینکه قيمتش دستوریه).
ناشناس۱۵۴۲۲۷۴۱۸:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۸
اگر کسی خانه ای داشته باشه که قابل سکونت نباشه چی؟ مثلا نیازمند بازسازی و یا تخریب و نوسازی باشه؟ یا مثلا به علت مشکلات سند و ارث قابل اجاره نباشه؟
ناشناس۱۵۴۲۳۱۵۱۸:۴۱:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۸
به جای رونق بخشیدن به اقتصاد وکمک به افزایش تولیدات صنعتی وکشاورزی وتشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در امرمسکن وساخت وسازوافزایش سقف تسهیلات متقاضیان برای خرید مسکن در راستای چرخاندن چرخ اقتصاد .دوباره وصد باره راه میانبر اشتباه را انتخاب کردیم تا هم صنعت ساختمان سازی را ویران کنیم وهم سرمایه داران سرمایه های خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند راستی آیا از مثلا 4 آپارتمان 90 متری در جنوب شهر باید مالیات گرفت ولی یک باغ چند هزار متری در شمال شهر معاف باشد
علی۱۵۴۲۳۸۷۱۹:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۸
هر ایرانی یک واحد. بقیش سر کاریه
ناشناس۱۵۴۲۶۰۹۲۳:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۸
کشور کمونیست نیست
ناشناس۱۵۴۲۳۹۹۲۰:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۸
نمی دانم سر صنعت ساختمان سازی و اجاره بها چه خواهد آمد و وضعیت مسکن چه خواهد شد. ولی مطمئنم اساس خانواده ها و فرهنگ جامعه را بیشتر از پیش در این ایام کرونایی از بین خواهد برد. همین الان هم خانواده ها از هم دور شده اند به نظرم وضع به گونه ای خواهد شد که مادربزرگ ها و پدربزرگ ها که قدیما آخر عمری در خونه خود را می بستند و هر روز می رفتند خونه یک اولاد تا نگهش دارند و یا فرزندهای دلسوزی که در خانه شان را می بستند و می رفتند خونه مادر و پدر تا مراقبشان باشند باید هر کدام بروند بنشینند تو خونه ها شان تا کسی هوای خانه شان را نکنه و یا مالیات کمرشکن ندهند حداقل برای هر فرد بالای ۱۸ سال نه بالای یک رنج سنی حق یک سکونت گاه فرعی قایل شوید به اخص که اولادهای مسن اگر چه الان تو خونه ها مراقب مادر و پدر خود هستند ولی از ترس ورثه یک خونه فرعی برای روز مبادا با حداقل اثاث می خواهند لطفا بنیان خانواده ها را بیشتر سست نکنید
ناشناس۱۵۴۲۶۵۸۰۰:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۹
چی می گی بابا
عماد۱۵۴۲۷۸۱۰۶:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۹
این فرهنگ غلطِ خانه برای روز مبادا (که ریشه در دوران ارباب رعیتی داره) باید از بین بره. یکی از علل عقب ماندگي ما، این فرهنگ غلطه.
عماد۱۵۴۲۷۸۸۰۶:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۹
اینی که شما ميگي، تو نسل الان درسته، ولی بعد از اینکه این گونه پدر بزرگها و مادر بزرگها رفتند، این فرهنگ غلط رو هم با خودشون ميبرن، و از نسل بعدی درست ميشه. برای ور افتادن فرهنگ های غلط، گاهی باید به اندازه یک نسل (حدود بیست سال) صبور بود.
عماد۱۵۴۳۰۱۳۱۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۹
برای نسل جدید، مسکن باید يه کالای مصرفی باشه. نسل جدید نباید تاوان فرهنگ غلط ملک داری مامان بزرگ ما رو بده، که بعلت عقده های دوران رعیتیش، الان احساس ملّاک بودن (مالک بودن) خوشحالش میکنه. مامان بزرگ ما باید يه کم مدرن فکر کنه و با ما شریک بشه برای تولید (تولید صنعتی یا حداقل کشاورزی)
عماد۱۵۴۲۵۱۲۲۲:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۸
مسکن باید، مثل نان، يه کالای مصرفی باشه. این فرهنگ غلط باید منسوخ بشه که پولت رو بزار تو ملک. يادتون نیست تو دوره احمدی نژاد، تو شهرستانها، وام های سنگین ميدادند، برای راه اندازی کسب و کار و تولید. ولی با اکثر اون پولها، بخاطر فرهنگ غلط ملک خریدن، اومدن افتادن تو کار ملک خریدن.
ناشناس۱۵۴۲۵۳۰۲۲:۲۶:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۸
آیا فکرش را کردند مال خانم و مالکیت زنان وجود دارد حال فکرش را بکنید آقا خانه داشته باشد و همچنین خانم آیا باید منزل خانم را ننویسد و آیا تحت تملک آقا است که بنویسد در اینجا خانم ها برای اینکه ملک را از دست ندهند مجبور به طلاق می شوند یا خانم یک خانه دارد به پسرش می گوید به من رسیدگی کن بعد از مدتی به تو می دهم یا فرزند به امید آنکه مادرش دارایی دارد به او رسیدگی می کند حالا قراره خانواده و اخلاقیات از بین می رود یا خانم ها خانه را برای روز مبادا نگه داشته اند یا اصلا برای اجاره مشتری پیدا نمی شود بهتر این است نه برای فروش بلکه اجاره اگر برای ملک مشتری پیدا نشد خود شهرداری موظف باشد مشتری پیدا کند
عماد۱۵۴۲۷۷۰۰۵:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۹
شما تاریخ ژاپن رو بخون. بعد از ویرانی جنگ جهانی دوم، زنهاشون طلاهاشون و کل داراییشون رو گذاشتند برای تولید. اما اینجا زنها فقط احتکار ملک رو یاد گرفتند. مطمئن باشید یکی از علل عقب ماندگي ما، فرهنگ غلط ملک خریدنه. این باید ور بيفته. زنها هم راه بهتری رو یاد ميگيرن. معضل ملک خریدن ریشه در نظام ارباب رعیتی سابق داره (..).
عماد۱۵۴۲۷۷۸۰۶:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۹
اون خانم، داره فرهنگ غلطی رو به پسرش یاد ميده. باید پول اون ملک رو ميداد به پسرش تا پسرش تولیدی راه بندازه و کسب درآمد کنه. حداقل بره درخت گردو بکاره. ميدوني گردو الان کیلویی چنده؟ ولی با منطق شما، پسره (و عروسه!) منتظر مُردن زنه ميشن، تا صاحب اون ملک بشن.
عماد۱۵۴۳۰۱۷۱۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۹
خانمهایی که سرمایه شون را به صورت ملک، بلوکه کردن برای روز مبادا، برن از زنهاي ژاپنی یاد بگيرن که چطوري با جمع کردن سرمایه هاشون، ژاپن امروز به وجود آوردن.
ک.م۱۵۴۲۵۶۴۲۲:۵۱:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۸
اگه این نمایندگان جدید هم این قانون رو با این وضعیت مصوب کنند فرقی با قبلی ها ندارند و در جهت فقیر تر کردن مردم قدم برداشته اند.
ناشناس۱۵۴۲۵۹۳۲۳:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۸
چه جالب آقایان مجلس که نماینده مردم هستند می گویند با انبوه سازان جلسه گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم شما چرا در هر استان با مالکین جلسه نمی گزارین و بعد به نتیجه برسید ارزش پول ملی را حفظ کنید استقلال بانک مرکزی جلوگیری از چاپ پول و سپس موارد دیگر چرا اجازه دادید که بخرند که حالا ضربتی قانون وضع میکنید هر سال هم یک نوع قانون از خانه های لواسان و ویلا ها مالیات بگیرید بدهید به کم در آمد ها شما که قانون را عوض می کنید چرا اینجوری عوض نمی کنید
ناشناس۱۵۴۲۶۰۶۲۳:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۸
جناب آقای دکتر توکلی به داد مردم برسید به پیری و بیماری و بی کسی مردم برسید اگر قانون عوض می شود انبوه ساز و سازنده و لواسان و ویلا جمعیت شهری کم و زیاد ندارد کسی که با پول خودش خریده اگر می دانست نمی خرید آیا کسی نیست جلوی دلال ها را بگیرد مگر اینها در زندگی خانوادگی مردم هستند که می گویند همه با هم زندگی کنید شاید شرایط هر خانواده یک جوری است جلوی پاشیدگی خانواده ها را بگیرید
ناشناس۱۵۴۲۶۲۸۲۳:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۸
به هیچ وجه تاثیری در کاهش قیمت ندارد حتی شاید به افزایش قیمت خانه منجر گردد دلیل اینکه فروشنده قیمت مالیات رو از خریدار بصورت غیر مستقیم خواهد گرفت این راه حل نیست
ناشناس۱۵۴۲۶۲۹۲۳:۵۳:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۸
بیشتر مشکلات ما از کم سوادی ویک سو نگری مسئولان است
احمدپور۱۵۴۲۶۳۲۲۳:۵۶:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۸
عجب مجلس ..ی داریم کسی که یک واحد لاکچری با زیر بنای زیاد در بالای شهر داشته باشد و ارزشش بالای چند میلیارد باشد آسوده خاطر خواهد بود و کسیکه مثلا در حوالی میدان شوش دو واحد پنجاه متری داشته باشد و یکی را برای فرزندش تدارک دیده باشد باید جریمه شود . با این تفکرات هر روز در گرداب شکاف طبقاتی بیشتر فرو خواهیم رفت . شما باید به ارزش دارایی فکر کنید نه به تعداد آن .چرا اینقدر عجله دارید ؟ شما به فکر تدارک منابع برای هزینه های لجام گسیخته ی دولت هستید یا دنبال عدالت گستری ؟ خیلی از خانواده ها به فکر تهیه ی مسکن فرزندانشان هستند و شما با این تفکرات خلق الساعه برای آنان مشکل درست میکنید . همه که دنبال احتکار مسکن نیستند . دولت را مکلف کنید برای مستاجران مسکن ارزان قیمت بسازد و به دست آنان برساند . خانواده هایی را که آینده نگری میکنند برای فرزندانشان به نوعی به شما نیز کمک میکنند آنان را مجازات نکنید .
ناشناس۱۵۴۲۶۶۵۰۰:۴۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۹
با اين قوانين ؛ چرخ ساخت ساز از حركات خواهد ايستاد سرمايه گذاري هم كه تو اين كشور آپارتمان ميخريد حال سعي ميكنه تو استانبول دبي .. سرمايه گذاري كنه خوب بسلامتي بازار املاك اين كشورها هم يك تكونى اساسي ميخوره ما روز به روز..
ک.م۱۵۴۲۷۹۸۰۶:۴۶:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۹
کسی دیگه جرات ساخت وساز نداره. یکسال یا دو سال تلاش کنه تا خودش رو تو دام مالیات بگیرها بیاندازه. این کارها فریب مردمه و به کمبود و گرانی مسکن دامن می زنه .خود نماینده ها و دولتی ها آیا حاضرند با این شرایط پر ریسک، ساختمانهای انبوه بسازند؟
عوام۱۵۴۲۸۱۷۰۷:۲۰:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۹
از همه جالب تر وضعیت ملکهای مسکونی موقعیت اداری هست. با توجه به اینکه طبق قانون فقط تعدادمحدودی (حدود ۶ یا ۷) از کارها را میتوان در ملک مسکونی (آن هم تحت مالکیت صاحب کار یا خانواده درجه یک وی و نه اجاره ای) انجام داد، بساط ملک مسکونی با موقعیت اداری برچیده میشود.
ناشناس۱۵۴۲۹۷۳۱۰:۰۲:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۹
طرح خوبی است باید بر خرید و فروش و نگهداری زمین ومسکن وهمچنین مالکین بیشتراز یک واحدساختمان ویک خودرو وارز وسکه هم مالیات بسته بشه تا میدان از دلال گرفته بشه البته قیمت ارز هم کنترل بشه
ناشناس۱۵۴۲۹۹۳۱۰:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۹
هیچ اشکال شرعی نداره مالیات برای آبادانی کشور هزینه می شه به همه می رسه زمین ومسکن هم متعلق به همه مردمه منبع ملی است
احمدی۱۵۴۳۰۵۹۱۱:۴۲:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۹
طرح بسیار خوبی است چرا که باعث احتکار مسکن نمی شود و تولید کننده مسکن را مجاب می کند که با اتمام ساخت مسکن را به فروش برساند و در حقیقت چرخه تولید و فروش با سرعت بیشتری به حرکت در می آید و بنوعی بین عرضه و تقاضا در بازار تعادل ایجاد خواهد شد. بنابراین صدای محتکران و دلالان بلند خواهد شد و دست دلالان و سودجویان کوتاه خواهد شد.
ناشناس۱۵۴۳۲۱۷۱۵:۰۱:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۹
کسانی که مسکن دویست تومنی رابه چهارمیلیارد رسوندن چهل میلیون هیچه باید چهارصدمیلیون مالیات بگیرن وبدن به اونایی که نون شب ندارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین