رهبر انقلاب: پیری جمعیت از همه خطرات بزرگ‌تر است/ مسئله‌ فرزندآوری در خانواده اولویت دارد

گروه اجتماعی الف،   3990501191 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گزیده‌ای از بیانات در دیدار جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه‌ خانواده در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ منتشر کرد.

رهبر انقلاب: پیری جمعیت از همه خطرات بزرگ‌تر است/ مسئله‌ فرزندآوری در خانواده اولویت دارد

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گزیده‌ای از بیانات در دیدار جمعی از فعالان و کارشناسان حوزه‌ خانواده در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸ منتشر کرد.

در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸، جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی خانواده، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب به صورت اجمالی بر روی چهار مسئله‌ی محوری حوزه‌ی خانواده تأکید نمودند: «مسئله‌ی بقای خانواده»، «مسئله‌ی فضای داخل خانواده»، «مسئله‌ی فرزندآوری» و «مسئله‌ی ازدواج مجردان».

همچنین در ابتدای این دیدار، کارشناسان و فعالین این حوزه گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کردند. به‌مناسبت روز ازدواج (اولین روز از ماه ذی‌الحجه)، بخشی از متن این دیدار برای نخستین بار توسط بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) منتشر میشود.
 
«بسم الله الرّحمن الرّحیم

... یک مسئله، مسئله‌ی بقاء خانواده و جلوگیری از تلاشی خانواده است. راه‌هایی را پیدا کنید! یکی از آقایان گفتند که طلاق در فلان شهر این مقدار کاهش پیدا کرده، خیلی خوب، این مهم است، این را دنبال باید کرد، این چیز خیلی مهمی است، خانواده‌ها را از تلاشی باید نجات داد. این یک مسئله است که باید دنبال کنید، راه‌های عملیاتی آن را پیدا کنید.

 نکته‌ی دوم در مورد خانواده، فضای داخل خانواده است. فضای داخل خانواده خیلی مهم است... این احتیاج به قانون دارد، باید قوانینی وجود داشته باشد که روابط داخل خانه را که گاهی اوقات برخلاف عدالت و گاهی اوقات شکلهای ناهنجاری دارد، اصلاح کند.

 واقعاً‌ به زنها ظلم میشود؛ این البته مخصوص محیط ما نیست، در محیط‌های فرنگی بیشتر از اینجاها ظلم میشود، البته حالا من که می‌گویم به زنها ظلم میشد، چون این جنبه‌ غالب است و الّا گاهی هم به مردها ظلم میشد، یعنی الان هم همین‌جور است. باید یک هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی‌ تنظیم بشود و برایش ضوابط و مقرراتی گذاشته بشود که این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود.

 مسئله‌ دیگری که در مورد خانواده اولویت دارد، مسئله‌ی فرزندآوری است و خیلی مسئله‌ی مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانمهای جوان قبول کردند و عمل کردند لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعه‌ی پیر داشته باشیم. خطر بزرگی است، این از همه‌ی خطرات بزرگتر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلّماً راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید.

 یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ»(۱) این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه مینویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمیشود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].

 در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه میشود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است. کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۳۲۵۸۲۱:۴۷:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱
چند روز دیگه تمام ارگان ها مثلا بسیج میشن و جلسه میزارن برای اجرای فرامین رهبری ولی برونداد قوانینی و بر نامه هایی که برای اجرا تصویب می کنند یا غیر قابل اجراست یا کلا با فرمایشات رهبری در تضاد هست
ناشناس۱۵۳۳۲۶۹۲۲:۰۳:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱
حضرت آقا با این اقتصاد و.. مسکن چگونه می‌شود به ازدواج و فرزندآوری فکر کرد؟ ..
ناشناس۱۵۳۳۲۸۰۲۲:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱
تا اقتصاد درست نشه فکر نکنم کسی ازدواج کنه .
ناشناس۱۵۳۳۲۹۴۲۲:۳۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱
رهبر عزيز يكي از خطرها پير شدن جامعه و كشور است اما..تورم و گراني كه منجر به كاهش مواليد ميشود
ناشناس۱۵۳۳۳۴۳۲۳:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱
نبود شغل و منبع درآمد مانع اصلی است.
ناشناس۱۵۳۳۶۹۲۰۹:۳۴:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۲
همچنین گرانی و تورم ..
ناشناس۱۵۳۳۴۴۷۰۰:۵۵:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۲
..دولتی میخواد که عمل کنه و مردم را متقاعد
ناشناس۱۵۳۳۵۵۷۰۶:۵۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲
..با حقوق ۳ میلیون ؟
ناشناس۱۵۳۳۶۸۳۰۹:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۲
راجع به مسکن چی؟
نجیب۱۵۳۳۷۵۷۱۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲
وقتی دولت محترم دقیقا برعکس دستورات رهبری عمل می کند چه کنیم؟ هفت سال مسکن رو تعطیل کردند و کمر ملت رو شکستند و مجلس فقط وایساد و نگاه کرد. وزیر مسکن .. (آخوندی) هم که دارد در جامعه راست راست می چرخد و با برج های آنچنانی خود نگاه می کند.
ناشناس۱۵۳۳۸۲۰۱۱:۱۲:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۲
سلام دو دلیل دیگر سقوط نرخ جمعیت علاوه بر اقتصاد؛ دخالت دولت در خصوصی ترین امور زندگی مردم است و دیگری عدم تلاش برای فرهنگ سازی و حتی قبیح نمایی نیازهای اساسی جوانان است.
مجمد۱۵۳۳۸۳۰۱۱:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۲
روسا ومسولین مملکت باید سرشان را از زیر برف بیرون بیاورند.وبه جای حرف زدن عمل کنند.وگرنه همه پسرها ودختر ها میخوهند ازدواج کنند.با این شرایط چگونه میشود ازدواج کرد.واقعا گناه این همه فساد وبی بندوباری که به علت ازدواج نکردن چیه
علی۱۵۳۳۸۵۱۱۱:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۲
رهبر عزیزم آینده نگری دلسوزانه شما را کاملا درک میکنم اما وقتی صبح تا شب کار میکنم و درآمدم ناچیز هست کسی به من دختری که به او علاقه مند هستم را نمی دهد. تحریم های ظالمانه ..و مدیران ناکارامد ..داخلی مهمترین عامل به تعویق افتادن ازدواج و فرزندآوری ما جوانان است.
احمد۱۵۳۳۹۱۷۱۲:۳۳:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۲
باسلام مقام معظم رهبری همواره چالش های بزرگ را به نظر کارشناسان فن ارجاع نموده اند. مسئله کاهش موالید هم یک موضوع چند وجهی است و مشکلات اقتصادی یکی از آن وجوه است که خبرگان چند رشته باید آن را آسیب شناسی نمایند و نتایج مطالعه آن ها مبنای عمل قرار گیرد.
ناشناس۱۵۳۳۹۴۶۱۳:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲
این وضعیت نتیجه کاهش بودجه های فرهنگی رفاهی درمانی وآموزشی تحقیقاتی توسط مجلس ودولت و سکوت نخبگان جامعه بود
ناشناس۱۵۳۳۹۷۰۱۳:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۲
با درآمد کمتر از ۱۰ میلیون ماهانه با این نرخ دلار نمیشه به تشکیل خانواده فکر کرد. حتی بعد اقتصادی رو هم در نظر نگیریم،جامعه از نظر فرهنگی دچار گسست شده و جمعیت دختران با حجب و حیا رو به انقراض است به لطف برنامه های فرهنگی دولت و بعضا دختران ولنگار امروزی توانایی ایفای نقش مادر و همسر را ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین