روايت نشنال ريويو از راهبرد جديد ايران و چين براي مقابله با آمریکا

گروه جهان الف،   3990427001 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه آمریکایی با اشاره به برنامه چشم انداز همکاری های درازمدت ایران و چین، از آن به عنوان استراتژی مقابله با آمریکا یاد کرد. و نوشت: گرایش ایران به چین، بخشی از جنبش ساختاری در سراسر خاور میانه است.

روايت نشنال ريويو از راهبرد جديد ايران و چين براي مقابله با آمریکا

به گزارش الف دو هفته نامه، نشنال ریویو می نویسد: <<توافق بین ایران و چین در حال برنامه ریزی است، یعنی بخشی از چشم انداز استراتژیک 25 ساله بین دو کشور. این شایعات اوایل جولای و زمانی در ایران منتشر شد که این کشور دست خوش انفجارهایی اسرار آمیز بود که برنامه های موشکی و هسته ای آن را متاثر می کرد. رسانه های ایراني این گونه بیان مي کنند که گرایش جدید به شرق، چالشی علیه آمریکا در خاورمیانه است. ایران همچنین این شایعات را رد کرده است که تهران در حال واگذاری چند جزیره و همچنین بخش هایی از اقتصاد خود است تا نظر پکن را جلب کند. 

گرایش ایران به چین، بخشی از جنبش ساختاری در سراسر خاور میانه است. کشورها و گروه های مرتبط با ایران اکنون تلاش می کنند از نقاط ضعف آمریکا به عنوان فرصتی برای مقابله با تحریم های آمریکا و تقویت پکن بهره برداری کنند. چین تا همین جا هم تلاش کرده است از طریق مشارکت در پروژه های ساختاری نظیر بنادر و آب شیرین کنی، سایر متحدان آمریکا نظیر اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. پکن همچنین به متحدان اصلی آمریکا نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن، پهباد فروخته است. اکنون چین احساس می کند فرصتی دست داده است تا تهران و متحدان ایران در عراق، سوریه و لبنان را در آغوش بکشد. 

تصمیم تهران برای روی گردانی به سمت چین در شرایط تحریم های بی سابقه و تحت عنوان سیاست فشار حداکثری واشنگتن رخ می دهد. ایران به شدت به متحدان قوی تر نیاز دارد. ایران توانسته است برای پایان دادن به تحریم های تسلیحاتی که به زودی موعد آن فرا می رسد، حمایت روسیه و چین را در شورای امنیت سازمان ملل کسب کند. ایران همچنین توانسته است دست کم 9 نفت کش حامل بنزین به ونزوئلا ارسال کند. اما منافع اقتصادی این موارد، در مقایسه با آن چه که چین می تواند عرضه کند، بسیار ناچیز هستند.

موضوع مورد بحث چیست؟ روابط ایران-چین چندین لایه دارد. نخست، افرادی که در رژیم ایران چین را ترجیح می دهند، رئیس جمهور حسن روحانی و ظریف وزیر خارجه اش را متهم می کنند به این که بیش از حد در قبال غرب کرنش می کنند. در عین حال، صداهای ملی گرایانه فرا-راستی نیز وجود دارد، نظیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق که معتقد است توافق با چین، منابع ایران را به حراج می گذارد. تمام این تحولات به صورت عجیب در رسانه های ایران منعکس می شود... مثلا خبرگزاری فارس در مقاله ای در 10 جولای تصریح کرد "غربی سازی" سیاست خارجی ایران مانع از حرکت به سمت چین شده است. 

پس از هفته ها مباحثات داخلی، وزارت خارجه ایران می گوید که این کشور آماده است نقشه راهی را اجرا کند که بیانگر بیش از دو دهه همکاری ایران-چین است. مهم تر این که متحدان ایران در منطقه نیز در حال روی آوردن به چین هستند. پکن از مدت ها قبل طرح کمربندی منطقه ای خود را اعلام کرده است؛ طرحی که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می کند. عراق که دولت آن عمدتا در کنترل احزاب سیاسی طرفدار ایران است نیز در سال های متمادی در صدد برآمده است با ایران در زمینه های نفتی و ساختمان سازی، معاملات بزرگ انجام دهد. چین می تواند در بازسازی سوریه نیز نقشی گسترده تر ایفا کند. سوریه، متحد ایران است و دو کشور در 8 جولای، یک پیمان دفاع هوایی امضا کردند. 

سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در 7 جولای، نمادی از رویگردانی متحدان ایران به چین است. وی با اشاره به رویکرد دوستانه اخیر پکن در قبال بیروت، گفته بود، "اگر می خواهید تاثیر پیشنهاد چین را ببینید، به پاسخ خشم آلود آمریکا نگاه کنید." نصرالله گفت لبنان باید به سمت شرق روی آورد. وی این سخنان را هم زمان با تهدید سفیر آمریکا در بیروت، و همچنین در آستانه سفر فرمانده "سنت کام" (فرماندهی مرکزی آمریکا)، "کنت مک کنزی" به لبنان بیان کرد. 

چین تاکنون محتاطانه در خاورمیانه گام برداشته است. مثلا در دسال 2019 با  روسیه و ایران مانور دریایی انجام داد. اما در مجموع، منافع اصلی چین در گرو صبر و تلاش برای حصول معاملات زیرساختی و اقتصادی است. افزایش درگیری ها با آمریکا، احتمالا چین را تشویق می کند با سرعت بیشتری به سمت ایران حرکت کند. 

کشورهایی مانند سوریه، عراق، لبنان و ایران مشتاق معامله با پکن هستند. در حالی که آمریکا درنظر دارد از سوریه عقب نشینی و نیروهایش را در عراق جابجا کند، فرصت رویگردانی به پکن در حال افزایش است. چین احتمالا ترجیح می دهد با ایران و روسیه همکاری کند، زیرا این وضع می تواند قابلیت هایش را به خوبی با توانایی های آن دو کشور تلفیق کند. روسیه در سازمان ملل به عنوان وزنه ای سنگین ایفای نقش کرده در سوریه نیروهای نظامی را تامین می کند، در حالی که چین فعالیت های زیرساختی انجام می دهد و ایران نیز با گروه های مذهبیِ محلی همکاری می کند تا در عراق، سوریه، یمن و لبنان اِعمال نفوذ کند. واشنگتن برای مقابله با تاثیر مشارکت ایران-چین باید بلافاصله در خلیج فارس و سایر مناطق، متحدانش را تقویت کند. 

ارتباط بین ایران و چین، هم اکنون هم وجود دارد. اما در حال حاضر شاید ایران تماما ضرر اقتصادی برای چین باشد زیرا کشورهایی مانند ایران و متحدانش در سوریه، عراق و لبنان در آشفتگی اقتصادی هستند. این به معنای آن است که چین بدون عواید چندان، سرمایه گذاری کند. آمریکا تا همین جا هم بعد از سال 2003 در عراق سرمایه گذاری کرده اما به دلیل فعالیت های تروریستی و بعد از آن ظهور داعش، عواید چندانی به دست نیاورده است. لذا چین با احتیاط حرکت خواهد کرد. چین نمی خواهد بخشی از یک مناقشه محلی باشد، بلکه ترجیح می دهد به عنوان یک غول بزرگ و مهربان اقتصادی به نظر بیاید که مایل است با هر کسی همکاری کند. چین و آمریکا احتمالا در ایران یارگیری خواهند کرد تا برای مناقشه گسترده تر پیش رو آماده شوند.>>

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۵۸۲۴۱۰:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
آقایون به جای دل بستن به چین ، به مردم خودمون دل ببندید
ناشناس۱۵۲۶۱۸۲۱۸:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
هرگز گمان مبرید که چین شما را نجات خواهد داد
ناشناس۱۵۲۶۲۲۹۱۹:۵۳:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کاش این حرف رو موقع دل بستن به کدخدا میزدی!
ناشناس۱۵۲۶۲۷۹۲۱:۳۸:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
.. ما با امریکا و اروپا دعوا و جنگ داریم ولی در نهایت اروپا و امریکا برادران اریایی ما هستند. این خیلی مهم است. بروید تاریخ را بخوانید. تمام غرب چین و سین کیانگ دست اقوام ایرانی بوده است. سغدیان و سکاها و سرمت ها. مومیایی انها در قلب چین کشف شده است و همگی دارای خصوصیات ایرانی و زبان و فرهنگ بودند. ولی عوضش هان ها یا چینی ها انها را پاکسازی نژادی کردند و بعد هر چه از شرق به ایران رسیده فقط نابودی و ویرانی و کشتار بوده. هانها. سلجوقها . چنگیز و مغولها. تیمور. اتیلا و... شاید برخی دوستان تعجب کنند و این بحثها را خنده دار بدانند. ولی همزبان بودن و هم ریشه بودن در نهایت تاثیر خودش را می گذارد. همانطور که الان می بینید اروپایی و امریکایی ها و هندیها بهترین روابط را با هم برقرار کردند. چون در نهایت ما همه خویشاوند و از یک قوم اریایی و با زبان مشترک نیاکانمان هستیم.
ناشناس۱۵۲۶۳۶۱۰۰:۲۰:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
برای رساندن منفعت به مردم خودمون با چین و دیگر اقتصادهای بزرگ غیر مستکبر همکاری عزتمندانه میکنیم و عزت خودمون رو پس از هفت سال التماس بیفایده به غرب احیا میکنیم.
کریم۱۵۲۵۸۳۳۱۱:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بنظر میرسه ..در مورد سوریه باید گفت: روسیه تسلیحاتی مانند هواپیما را مهیا کرده، ایران نیروی نظامی مستقیم و کارهای نظامی زمینی و چین هم در نهایت با استفاده از شرکت های چینی، اقتصاد سوریه را به همراه روسیه در دست گرفته و سر ایران هم طبق معمول و مانند همیشه بی کلاه خواهد ماند. نیروهای نظامی ایران از نظر کشورهایی مانند روسیه و چین، همانند نیروهای نظامی هند در زمان مستعمره انگلیس می باشد.
ناشناس۱۵۲۵۸۳۴۱۱:۰۴:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کدخدا اراده کند ، کل سرزمین چین را کمتر از یک هفته فتح خواهد کرد
ناشناس۱۵۲۶۱۹۲۱۸:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اژده های زرد ..
ناشناس۱۵۲۶۲۰۰۱۸:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
مردم همه دنیا از آمریکا انتظار دارن که گوشمالی سختی به چین دهد .
ناشناس۱۵۲۶۵۳۴۰۹:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۸
از خودت شروع کن.اول از همه گوشیت را بشکون.چرا منتظری بقیه برایت کاری کنند؟
ناشناس۱۵۲۶۲۳۱۱۹:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ظاهرا شما هیچ اطلاعی از جنگ ویتنام نداری!؟!؟ اون که ویتنام بود کدخدا رو به اون روز انداخت چین که..
ناشناس۱۵۲۶۲۳۹۲۰:۰۲:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
خود آمریکاییها میگن قرارداد ایران و چین باعث فروپاشی تحریمهای آمریکا میشه, اونوقت چرا شما از این کار ناراحتی فهمش یه کم سخته!!!
ناشناس۱۵۲۵۸۳۶۱۱:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کل چین و روسیه اگر متحد شوند قادر به ایستادن مقابل ۱ ایالت آمریکا نیستند
ناشناس۱۵۲۶۲۳۷۲۰:۰۰:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
حالا اجازه بده این ناوشون که 4 روزه آتیش گرفته رو خاموش کنن بعدش بفهمن برای چی آتیش گرفته بعدش اعتراضات مردم بخاطر رفتار با سیاهپوستها رو خاموش کنن بعدش آتیش کرونا که به بیش از 70000 مبتلا در روز رسیده رو خاموش کنن بعدش خود ترامپ رو خاموش کنن بعدش .. بعدش بیا ببینیم در مقابل روسیه و چین چند چندیم!؟!؟
ناشناس۱۵۲۵۸۴۰۱۱:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین در برابر آمریکا ۹ روز هم دوام نخواهد آورد
ناشناس۱۵۲۶۱۹۶۱۸:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
۵ تا موشک اتمی کدخدا برای تمام سرزمین چین کافیه تا بعد از ۲۰ سال ، با تغییر کاربری تبدیل به یونجه زار شود
ناشناس۱۵۲۶۲۳۶۱۹:۵۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
مگه قراره جنگ بشه!؟!؟
ناشناس۱۵۲۵۸۴۴۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کمونیسم محکوم به شکست است.
علی۱۵۲۵۸۶۲۱۱:۲۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین و آمریکا دهه ها است با یکدیگر چالش دارند اما رویارویی نظامی نخواهند داشت چون آمریکا به کالای مصرفی ارزان چین نیاز دارد . این وسط ایران در معادلات اقتصادی بین ابرقدرتها توانی جز صادرات نفت ندارد . منابع انسانی و خدا دادی ما بخاطر سو مدیریت از بین میرود . ما را با دعوای ابر قدرتها چکار . بجای این بزرگ پندارهای واهی به درد مردم برسید
ناشناس۱۵۲۵۹۱۵۱۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ظریف در برجام ثابت کرد که مذاکره کننده خوبی نیست دولت روحانی توان انعقاد یک قرارداد خوب و محکم که منافع ملی ما را تامین کند ندارد.
ناشناس۱۵۲۵۹۲۴۱۲:۳۱:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
قرارداد تجاری و اقتصادی ایران و چین مانع فشار حداکثری امریکا می شود و به همین دلیل رسانه های غربی برعلیه این قرارداد جوسازی می کنند.
ناشناس۱۵۲۶۲۹۴۲۱:۵۳:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین هم این را می داند و خواسته خود را به ما تحمیل می کند. برای بقا یک حکومت باید به ملت خود متکی باشد نه به چین و یا روسیه. بعد هم چین سرمایه گذاری نخواهد کرد چون ریسک سرمایه گذاری در ایران به خاطر سیاست های خارجی ما زیاد هست.
علی۱۵۲۶۰۰۳۱۴:۲۵:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
باسلام به سردبیری الف. پیشنهاد میکنم که لینک مقاملات زبان اصلی را در پایین متن قراردهید. به این صورت اعتبار سایت بالا میرود . باتشکر
ناشناس۱۵۲۶۰۶۲۱۵:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
حالا برای بستن قرار داد از روی ناچاری با چین بروید دنبال استدلال بگردید. واقعیت این هست که یک تولیده کننده ساده هم تولیداتش را برای فروش به مناقصه می گذارد و بعد بهترین قیمت پیشنهادی را انتخاب می کند.
ناشناس۱۵۲۷۷۲۳۰۷:۳۸:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۹
عزیزم تولید کننده تولیداتش رو به مناقصه نمی گذارد به مزایده می گذارد
ناشناس۱۵۲۶۰۸۸۱۶:۰۶:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در هر کشوری داشته باشد ثبات سیاسی آن کشور و درجه فساد در رده‌های بالا و امثال این فاکتورها را در نظر میگیرد. تجمع‌ها و اعتراضات چند ماه اخیر ایران و قطعی اینترنت و دادگاه‌های فساد اقتصادی هزاران میلیارد تومانی را در نظر داشته باشید خودتان را جای چین بگذارید، اگر هم بخواهد سرمایه‌گذاری کند و مطمئن باشد که سوخت نمیشود آنوقت شرایط بسیار سنگینی به ایران تحمیل خواهد کرد
ناشناس۱۵۲۶۰۹۵۱۶:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
رابطه ای که بر اساس منافع سیاسی باشد هرگز پایدار نیست
ناشناس۱۵۲۶۱۸۸۱۸:۴۸:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
منافع اقتصاد و تجاري چين و امريكا برای دو طرف به علت حجم بالا بسيار مهم هست و هيچوقت چين حاضر به ازدست دادن اون براي داشتن قرارداد با ما نخواهد بود و فقط براي گرفتن امتياز از امريكا از آن استفاده خواهد كردكافي نگاه به تراز تجاري دو كشور داشت باشين
ناشناس۱۵۲۶۲۰۱۱۹:۰۰:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چین ..ترین کشور در دنیا . قبل از کره شمالی و بعد از ونزوئلا
ناشناس۱۵۲۶۳۲۸۲۳:۱۳:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ترکمنچای دوم هرگز عملی نخواهد شد ..
ناشناس۱۵۲۶۸۸۴۱۳:۰۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۸
ترکمنچای سوم! دومیش که برجام بود
خلیلی هستم۱۵۲۶۳۲۹۲۳:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بعضی ازدوستان بطورکلی سرسپرده و نوکر بدون قیدشرط امریکایها هستنند و هنوز آنها را غول مینامند که هرگز با آنها توان مقابله ندارند ولی اینها دیگر برای ملتها آن هیبت قبلی راندارند مگر تعدادی نوکرصفت داخلی که پیداست درسایتهاهشتک گذاری میکنند
منوچهر۱۵۲۶۵۵۲۰۹:۲۵:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
تا متن کامل این توافق نامه منتشر نشود، نمی توان درباره آن قضاوت کرد
ناشناس۱۵۲۷۵۱۷۲۲:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
ای کاش براندازها میفهمیدن آمریکا دنبال نابودی ایرانه نه تغییر حکومت. هر ایرانی وطن پرستی باید از توافق با چین حمایت کنه البته توافقی خوب.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین