گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ کیست؟

گروه سیاسی الف،   3990327045

کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و گمانه‌زنی‌ها زیادی در مورد نامزد اصلی جریان اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شده است.

گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ کیست؟

خبرگزاری آنا نوشت: تنها کمتر از یکسال دیگر به آغاز انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ فرصت باقی مانده است.

اصلاح‌طلبان هم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دست به‌کار شده‌اند. نخستین ورود جدی این جریان سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ صورت گرفت. در آن سال محمد خاتمی گزینه اصلاحات برای انتخابات بود که رای آورد و کلید پاستور در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت.

آنها در سال ۱۳۸۰ هم با خاتمی ادامه دادند و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدند. اولین اختلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ ظهور و بروز کرد.

از این رو بود که اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۸۴ با سه گزینه وارد عرصه شدند. مهدی کروبی از سوی حزب اعتماد ملی و مجمع روحانیون، مصطفی معین از طرف اصلاح‌طلبان پیشرو و محسن مهرعلیزاده به عنوان اصلاح‌طلب مستقل وارد عرصه شد.

در آن انتخابات سه گزینه اصلاح طلب سال ۸۴ توانستند در حدود ۱۱ میلیون رأی کسب کنند. انتخابات سال ۸۴ برای اصلاح‌طلبان به شدت گران تمام شد و سر منشأ اختلاف‌های زیادی بین آنها شد. در سال ۸۸ هم اصلاحات از موسوی حمایت کرد و در سال ۹۲ و ۹۶ هم روحانی را انتخاب کردند.

اما اصلاح‌طلبان یکسالی صحبت از گزینه تمام اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌کنند. عملکرد بسیار بد روحانی در اقتصاد و مشکلات معیشتی سبب شد پروژه عبور از روحانی هم در اصلاح طلبان برای ایجاد فاصله با دولت کلید بخورد. حتی یکی از اصلاح‌طلبان در اظهار نظری گفته بود که گزینه روحانی بیشتر شبیه رحم اجاره‌ای برای ما بوده است.

به همین دلیل برای روشن شدن مسیر اصلاحات در ۱۴۰۰ مهم‌ترین گزینه‌های روی میز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنیم.

۱-اسحاق جهانگیری:

او از اصلاح‌طلبان مطرح و عضو رسمی حزب کارگزاران سازندگی است. جهانگیری بارها از اصلاح‌طلبان حمایت کرده است و در زمانی اعلام شده بود که او واسط بین رهبری و اصلاح‌طلبان است. از معاون اول رئیس جمهور به‌عنوان یک گزینه بالقوه در جریان اصلاح‌طلب نام برده می‌شود.

۲-ظریف:

او چند بار حضور در انتخابات را تکذیب کرده است. اما در یک ارتباط تصویری و مجازی که در روزهای گذشته  داشت، اعلام کرد که تمایلی برای حضور ندارد. اما برخی اخبار شنیده می‌شود که افرادی از جریان اصلاح طلب از محمد خاتمی خواسته‌اند که از ظریف بخواهد وارد گود انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود.

۳-محسن هاشمی:

فرزند ارشد مرحوم هاشمی که اعضای حزب کارگزاران سازندگی تلاش زیادی انجام می‌دهند که او وارد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود. دلیل اصلی آنها هم این است که محسن هاشمی دارای تجربه اجرایی است و باید بر روی او سرمایه گذاری شود. البته هاشمی چند روز قبل در صفحه توئیترش اعلام کرد که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد.

۴-مسعود پزشکیان:

نایب رئیس اول مجلس دهم که ۶ دوره نماینده مجلس را در کارنامه خود دارد و وزیر بهداشت دولت دوم محمد خاتمی بوده است. او به دلیل اظهاراتش از افراد معتدل جریان اصلاحات محسوب می‌شود. پزشکیان در هم در پاسخ به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفته که فعلاً خبری نیست که معلوم می‌شود او برای حضور در انتخابات برنامه دارد.

۵-علی مطهری:

برخی از اصلاح‌طلبان به دنبال حضور او در انتخابات هستند که بعید به نظر می‌رسد مطهری بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند. مطهری چند دوره سابقه نمایندگی دارد و برخی اظهارات او در مجلس با جنجال‌های زیادی روبرو شده است.

۶-حسن خمینی:

برخی صحبت‌ها از درخواست برای حضور او در انتخابات سال آینده حکایت دارد که به نظر می‌رسد بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای شبیه باشد. البته درباره رجال سیاسی بودن او هم جای تردید وجود دارد. امروز هم رسول منتجب‌‌نیا درباره احتمال حضور سیدحسن خمینی گفت: «به خاطر جایگاه بیت امام(ره)، مصلحت نیست که سیدحسن خمینی وارد انتخابات شود».

۷-عارف:

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ شرکت کرد و به درخواست خاتمی به نفع روحانی کنار کشید. احتمال حضور او برای حضور در انتخابات بسیار ضعیف به نظر می‌رسد، ولی برخی خبرها هم حکایت از حضورش در انتخابات سال آینده دارد.

۸-عبدالناصر همتی:

همتی عضو رسمی حزب کارگزاران سازندگی است و برخی گفته‌اند که برای رای آوری باید به سراغ گزینه‌های اقتصادی رفت و همتی شاید یکی از گزینه‌های مطرح برای اصلاح طلبان باشد.

البته برخی اخبار هم از درون جریان اصلاحات مانند افراد نزدیک به کارگزاران سازندگی شنیده می‌شود که آنها قصد دارند از گزینه‌های مانند؛ لاریجانی، ناطق نوری و ابتکار در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت کنند که باید دید که تصمیم این جریان برای حضور در انتخابات چه خواهد بود؟

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین