آیا کسی هست ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشد؟!

گروه اقتصادی الف،   3990216115 ۱۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

افزایش قیمت خودرو در بازار از ابتدای سال روز بروز سرعت بیشتری گرفته و علیرغم شرایط اقتصادی نامطلوب به دلیل شیوع کرونا نه از تقاضای آن کم شده و نه تولیدکنندگان انحصاری خودرو در کشور دلیلی بر کم کردن سرعت آن می بینند. این در شرایطی است که نهادی هم وجود ندارد که بتواند ترمز این افزایش قیمت را بکشد!

آیا کسی هست ترمز افزایش قیمت خودرو را بکشد؟!

به گزارش الف، قیمت خودرو در روزهای اخیر دوباره سیر صعودی گرفته است. برخی اخبار حاکی از این است که قیمت پراید در بازار تهران به ۸۸ میلیون تومان هم رسیده است. پس از جهش قیمت ارز در سال ۹۷ افزایش قیمت خودرو هم آغاز شد و از آن زمان تا به امروز همواره روندی افزایشی داشته است.

اما این روند در چند هفته اخیر به‌نحو عجیبی ادامه یافته و قیمت‌های سرسام آوری برای خودروها مطرح شده است. طبیعتا با توجه به شیوع کرونا و تقاضای کمتر در بازار به نظر نمی‌رسد این افزایش قیمت دلایل اقتصادی داشته باشد.

در همین زمینه یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در تذکری به وزیر صنعت خواهان ورود وزیر صنعت به ماجرای قیمت خودرو شده است.

یکی از عوامل مهم در افزایش بی‌رویه قیمت خودرو نبود مرجع واحد برای قیمت‌گذاری است. تا سال ۹۷ شورای رقابت قیمت خودروهای داخلی را تعیین می‌کرد . علت آن هم این بود که خودروهای داخلی دارای بازار انحصاری هستند اما در سال ۹۷ و با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد و تاکنون این ستاد وظیفه دارد قیمت خودرو را تعیین کند اما ظاهرا از انجام این کار ناتوان است یا فرمولی برای قیمت تعیین کرده است که باعث افزایش قیمت می‌شود.

در این زمینه محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات استان تهران گفته است: در حال حاضر در کشور مرجع قانونی قابل قبولی که قیمت خودرو را تعیین کند، وجود ندارد در سال‌های گذشته شورای رقابت قیمت پیشنهادی خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کرد و این موضوع در کمیسیون ویژه ای مورد بررسی قرار می‌گرفت و در نهایت بهای این محصول اعلام می شد.

وی اضافه کرد: اگر مجموعه‌ای مانند شورای رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد تنظیم بازار و ... که وظیفه ذاتی تعیین قیمت را برعهده دارند، وارد میدان شده و با برآورد هزینه های تولید و احتساب سود مناسب چارچوب های قیمتی را برای خودروسازان مشخص کنند، می‌توان با گران‌فروشی مقابله کرد.

اسفنانی با بیان اینکه مبنای سازمان تعزیرات به عنوان نهادی دادرسی محور برای برخورد با گرانفروشی، قیمت اعلام شده از سوی مراجع قیمت‌گذاری خودرو است، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مراجع قیمت گذاری بسیار متعدد هستند.

اما با اوج‌گیری دوباره قیمت خودرو، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی مدعی شده است هرگونه افزایش قیمت خودرو باید با مجوز این شورا باشد و مصوبه شورای عالی سران قوا اختیار قیمت‌گذاری را به ستاد تنظیم بازار واگذار نکرده است.

رضا شیوا با بیان اینکه در سال ۹۷ براساس ماده ۳ ابلاغیه سران سه قوه شورای عالی هماهنگی اقتصادی "هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت‌گذاری و تعیین سهمیه کالا و خدمات که به‌موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته است منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار شد"، اظهار داشت: به‌موجب این ماده هر تشکیلاتی نه‌تنها شورای رقابت که در بخش قیمت‌گذاری کالا فعالیت می‌کرد، باید دستورالعمل‌ها را برای تأیید به ستاد تنظیم بازار ارسال کند اما این مصوبه به هیچ عنوان به‌معنای سلب وظیفه از شورای رقابت نبود.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این پرسش که ؛ "بعد از ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی شما دستورالعمل قیمت‌گذاری خود را به ستاد تنظیم بازار ارسال کردید یا خیر؟" اظهار داشت: بله، ما ارسال کردیم ولی وزیر وقت صنعت از این ابلاغیه برداشت اشتباهی کرد و این تصور به‌وجود آمد که قیمت‌گذاری از شوراها، نهادها و ارگان‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کردند گرفته شده است. در حالی که براساس قانون، شورای رقابت مکلف به تعیین دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای انحصاری است.

 وی با بیان اینکه البته ما در آن مقطع به دیوان عدالت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شکایت کردیم و در نهایت تأیید شد که باید شورای رقابت براساس قانون در کالاهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمت گذاری آنها را تهیه کند، گفت: در طول چند هفته اخیر به ما اعلام شده که دستور العمل قیمت گذاری خودرو را به ستاد تنظیم بازار ارائه کنیم، ما نیز دستورالعمل خود را به این ستاد ارائه کرده و در جلسات مختلف نظرات خود را اعلام کردیم.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در دو هفته اخیر ما هیچ جلسه ای با ستاد تنظیم بازار نداشته ایم، افزود: باید ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت گذاری شورای رقابت را بررسی و اگر ایرادی داشت به ما اعلام کند تا اصلاحات لازم را انجام دهیم. اما متأسفانه خبری از این موضوع نیست و حتی شنیده شده ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خودرو به توافق رسیده، در حالی که این کار قانونی نیست.

یکی دیگر از عواملی که بر تنور قیمت خودرو می‌دمد دلالی در این بازار و سود زیاد آن است. بخش زیادی از تقاضای خودرو در هر زمان به افرادی مربوط می‌شود که از تفاوت قیمت بازار و کارخانه سوءاستفاده می‌کنند و خودروهای زیادی می‌خرند و در بازار آزاد می‌فروشند و طبیعتا باعث تقاضای کاذب در بازار می‌شوند و قیمت‌ها را بالا می‌برند.

راهکار مبارزه با دلالی در این بازار اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه خودرو است. اگر این مالیات در حوزه خودرو اجرا شود دست دلالان از این بازا کوتاه می‌شود چرا که دیگر خرید و فروش خودرو برایشان سودی ندارد و بخش زیادی از سود را باید به‌عنوان مالیات تقدیم دولت کند.

در این زمینه از ضعف عمیق و تاریخی خودروسازی در کشورمان نباید غافل شد که با مدیریت ناکارآمد و بعضا فسادآمیز از بالاتر رفتن هرچه بیشتر قیمت خودرو سود می‌برند و ته دلشان از گرانتر فروختن ماشین در بازار انحصاری قند آب می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۷۸۹۷۰۰:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
همین فردا صبح اعلام کنند وارادات خودرو آزاد است. ببینید چطور قیمت ها به پایین می آید. البته طوری اعلام کنند که دلالان، نفس نتوانند بکشند و از رانت اطلاعاتیِ آزاد شدنِ خودرو، سو استفاده کنند.
ناشناس۱۴۳۸۱۴۷۰۸:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دولت با التهاب در بازار خودرو قصد دارد تا ارزش بورس را بالا ببرد و دست به این اقدام کثیف زده است
ناشناس۱۴۳۸۲۵۶۱۰:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دولت ضرر اقتصادی و کسری بودجه ناشی از بیماری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت رو میخواد در قالب بورس و خودرو جبران کنه . مردم به هوش باشند .
ناشناس۱۴۳۸۳۴۲۱۱:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
نگو بورس بگو پدیده شاندیز نگو بورس بگو کاسپین
ناشناس۱۴۴۰۶۷۳۱۳:۴۰:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۹
کمبود و کسری بودجه را دارن با پول مردم تامین میکنن دیواری کوتاه تر از ساده لوحی مردم ندارن
ناشناس۱۴۳۸۳۴۷۱۱:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
متاسفانه مردم ما در ساده لوحی رتبه اول هستند در دنیا
ناشناس۱۴۳۸۵۵۹۱۳:۵۶:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اگر ساده‌لوح بودن که 20-30 میلیارد دلار توی متکاشون قایم نمی‌کردن، یا سکه نمی‌خریدند. ما فقیر-فقرا بدبختیم وگرنه توی این کشور پول پول میاره،
ناشناس۱۴۳۸۵۹۷۱۴:۲۸:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کدام مردم ؟ بهتر است بگوییم زالوها آماده و بگوش باشید تا بهتر خون همدیگر رو بمکید
ناشناس۱۴۳۹۱۳۶۲۳:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اعدام مافیاییها علاج کاره
ناشناس۱۴۳۹۹۱۲۱۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۸
از بهوش بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مست کنید
سهیل۱۴۳۸۴۰۸۱۲:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
معمولا بعضی افراد حسود از رشد بورس و عقب موندن خودشون حسابی شاکی هستن عزیزم پول تو بورس نباشه و بیاد تو جامعه قیمت دلارو مایحتاجتونو میبینم ده برابر میشه. بجای غر زدن و حرف های غیر علمی کوچه بازاری یکم کتاب بخونید
کتاب نخوانده۱۴۳۹۰۴۶۲۱:۴۰:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اقای کتاب خوانده ایا تو کتابای شما نوشته که چطور سهم شرکتی که 60 تا تک تومنی بوده و داشته ورشکست نیشده چطور میشه یهو 6000 تومن بشه قیمتش؟
ناشناس۱۴۳۸۴۲۴۱۲:۱۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چی میگی همه چیز گران شده قند کیلویی ده تومن گوشت کیلویی 130 تومن برنج 30 تومن فقط یک قلم خودرو نیست
دوشیده شده هستم۱۴۳۸۱۴۸۰۸:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سایپا و ایرانخودرو مکانهایی برای دوشیدن
ناشناس۱۴۳۸۱۹۵۰۹:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
به جای جوجه های یک روزه باید محصولات این دو شرکت رو بلافاصله بعد از تولید دفن کرد
ناشناس۱۴۳۸۲۰۱۰۹:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
جهش قیمت را باذجهش تولید اشتباه گرفتن
ناشناس۱۴۳۸۲۹۴۱۰:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دلت خوشه ها کدوم تولید بنده خدا ؟ تولیدی نمونده دیگه
ناشناس۱۴۳۸۲۰۶۰۹:۴۹:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
وزرای روحانی رسما از گرانیها حمایت میکنند و خجالت هم نمیکشند. اول اینها را بازداشت کنید
ناشناس۱۴۳۸۱۶۴۰۹:۰۹:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
این مملکت این همه ماشین می خواهد چه کار؟ نه خیایان و نه اتوبان و نه جاده گنجایش این همه ماشین را ندارد. فقط اتوبوس و کامیون و تریلی باید تولید شود. خرید و فروش ماشین شده شغل یک عده دلال که به تحصیل مال مفت اعتیاد پیدا کرده اند.
m.a۱۴۳۸۱۶۵۰۹:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هنرآقای همتی ,که پراید رو نود میلیونی کرد تا دلارزیرده هزار تومن بشه .اون هم از قیمت دلار.کارشناس ارشداقتصادمون کاش قدری ازمردم عادی درس بگیرن.
ناشناس۱۴۳۸۱۷۸۰۹:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مافیای تولید خودرو همان مافیای واردات است ____ وقتی عوام از قیمت و کیفیت خودروی داخلی ناله میکنند ، این زالوها اقدام به واردات بی‌حساب میکنند و هنگامیکه مردم از واردات مینالند این شیطان‌ها اقدام به تولید آشغال‌تر و گرانتر میکنند
ناشناس۱۴۳۸۳۰۶۱۰:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
خودشون دارن گرون میکنن سودش تو جیب خودشون می ره مگر نه راه برای ارزون کردن زیاده دارن مردم رو تنبیه تربیتی میکنن
رضا۱۴۳۸۵۲۴۱۳:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
الان خوراک دام در گمرک مانده ودر حال فاسد شدن است چون دولت ارز ندارد حالا برای تو خودروی خارجی وارد کند؟گیریم کرد تو که تو 100 تومن موندی پول خرید خودروی خارجی را داری؟خدایا ما را با کی ها 80 میلیون نفر کردی؟
ناشناس۱۴۳۸۶۲۷۱۴:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
خودروی خارجی به مراتب ارزانتر از پراید صد میلیونی است.
رضا۱۴۴۰۴۱۱۰۶:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۹
آرزو بر جوانان عیب نیست
یک مأمور گمنام گمرک۱۴۳۹۱۸۵۲۳:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
والله بالله تالله دروغ میگی. بترس از عذاب الهی. بترس اگر دین نداری لااقل آزاده باش
ناشناس۱۴۳۸۶۹۱۱۵:۴۰:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دوست عزیز همه چی طبق برنامه و کاملا آگاهانه داره پیش می رود اگر واردات هم ازاد شود فکر میکنی چه کسانی وارد می کنند؟؟ همین دلال فعلی
ناشناس۱۴۳۹۲۱۹۰۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۸
اخبار روز را دنبال نمیکنی!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۳۷۹۰۰۰۰:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بخواهند ، هم ترمز پایی وهم ترمز دستی اش را می‌کشند ،ولی ....نمی خواهند چون منبع درآمد خوبی است .
ناشناس۱۴۳۸۱۵۰۰۹:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کمپین نه به خودرو ایرانی راه بیندازید تا هر کاری دلشون خواست نتوانند بکنند
ناشناس۱۴۳۸۲۰۵۰۹:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
# به _ مدد _ الهی _ سایپا _ و _ ایرانخودرو _ را _ شکست _ میدهیم
ناشناس۱۴۳۸۲۵۸۱۰:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
همونجوری که کرونا رو شکست دادید ؟ :-)
ناشناس۱۴۳۸۲۸۰۱۰:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
# نه _ به _ خودروی _ صفر _ ایرانی
ناشناس۱۴۳۸۳۸۸۱۱:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
یادم هست چند سال پیش اخبار خودمون گفت مرغ در مقطعی در عربستان خیلی گران شد مردم متحد شدند همگی مدتی نخریدند تا مرغ ها فاسد و تاریخ گذشته شد بعدش اوضاع عادی شد ما باید برای کالاهای اساسی همین کار را بکنیم نه اینکه لیمو ترش خودمون و یا پراید مخصول خودمون را چندین برابر نرخ ان با بی تربیتی بهمون بدهند
امیر۱۴۳۸۴۶۵۱۲:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
انشالله
ناشناس۱۴۳۸۵۵۰۱۳:۴۹:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
نمیخریم
ناشناس۱۴۳۸۱۵۱۰۹:۰۱:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کدخدا عربستان رو میدوشه سایپا و ایرانخودرو هم مردم رو
ناشناس۱۴۳۸۱۸۵۰۹:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هر دو میدوشند اما این کجا و آن کجا !؟
ناشناس۱۴۳۸۱۸۷۰۹:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
لگوی ایرانخودرو ؛ باید از کله اسب به کله گاو تغییر کنه . این به واقعیات نزدیکتر است
ناشناس۱۴۳۸۲۶۴۱۰:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
لگوش باید بشه کله گوسفند این به عدالت نزدیکتره و واقعی تره
ناشناس۱۴۳۸۲۷۵۱۰:۳۹:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کله بز
ناشناس۱۴۳۸۳۱۴۱۱:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کله قاطر
ناشناس۱۴۳۷۹۰۲۰۰:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
معلومه که هست ولی ....
ناشناس۱۴۳۸۱۶۳۰۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هیچ کسی نیست . در طول این ۴۰ سال قیمت کدوم کالا بالا رفته که دوباره برگشته باشه سر جاش ؟
ناشناس۱۴۳۷۹۰۷۰۰:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
انشاا...مجلس يازدهم زودتر تشكيل شودو اين وزير را از وزارت صمت بيرون كندوشرايط بازار را بهتر نمايند
ناشناس۱۴۳۸۷۲۷۱۶:۰۳:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مجلس!!!!؟؟؟ بیخودی دل نبند از مجلس آبی گرم نمیشود.
کارشناس ارشد اجتماعی۱۴۳۷۹۱۰۰۰:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چاره کار فقط تشکیل کمپین های واقعی و نه به خرید است اگر واقعا چنین کمپین هایی تشکیل شود و مردم براستی انقدر دانا و فهیم شوند که در مقابل تصمیم کمپین نه به کالاهایی که قیمت و کیفیت مناسب ندارند متعهد شوند مسولان نمی توانند اسب خود هر طور که بخواهند بتازانند
ناشناس۱۴۳۷۹۱۱۰۰:۲۰:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
این چه وضعی درست کردید؟
ناشناس۱۴۳۸۱۷۷۰۹:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چی شده مگه ؟ فقط یه ذره لگن سیار شده ۹۰ میلیون ! همین !
ناشناس۱۴۳۹۲۸۰۰۱:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۸
البته از حق نگذریم یه دنده و 3 تا چرخ دیگه به اضافه فرمون هم بهش اضافه شده ... خوب حق با شماست یه مقدار قیمتش گرونه فقط همین ...؟؟؟!!!
ناشناس۱۴۳۷۹۱۴۰۰:۲۳:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مردم اگر بخواهند می توانند کاری بکنند که این خودروها را بصورت یکی بخر دو تا ببر کنند انهم قسطی و با اشانتیون های مختلف رویش فقط اراده ملت را می خواهد مانند نفتی که الان حاضرند یک پولی هم بدهند تا ببرند
سید۱۴۳۷۹۲۱۰۰:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بدجوری رکب نعمت زاده را خوردند با این ترفند که کارکنان دو شرکت را با 5 تومن فرستاد برا نامنویسی قسطی و مردم هم دیدند شلوغ شده رفتن نوشتن و بعد کارکنان انصراف دادند و دوباره تولید با افزایش نجومی قیمت آغاز شد ...
ناشناس۱۴۳۷۹۲۴۰۰:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دلار 16000 تومانی و سکه 6/5 میلیونی و پراید 88 میلیونی و تورم 400 درصدی همان گلابی برجام است !
ناشناس۱۴۳۹۰۸۲۲۲:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دقیقا وقتی امریکا ازبرجام اومد بیرون گرانی شروع شد وقتی برجام بود دلار روی ۳-۴هزارتومن مونده بود
حسین۱۴۳۷۹۲۶۰۰:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چیزی که مشخصه مافیای قدرتمند خودرو است و اگرنه چطور میشود قوه قضاییه و این همه سازمان بازرسی و ... هیچ کاری نمیتونن انجام بدن؟
ناشناس۱۴۳۷۹۴۴۰۱:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
آیا کسی هست ترمز افزایش قیمت همه کالا ها را بکشد؟
ناشناس۱۴۳۸۱۸۸۰۹:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
افزایش قیمت ها ، سیم ترمز بریده
ناشناس۱۴۳۸۲۶۷۱۰:۳۵:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
خاکشیر کیلویی ۴۹۰۰۰ تومن !!!!!!
ناشناس۱۴۳۸۵۷۸۱۴:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
لیمو عمانی 90هزار دیشب قیمت گرفتم
ناشناس۱۴۳۸۶۵۵۱۵:۱۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دانه ی هل که در چای می ریزیم کیلویی 800 هزار تومن ! دیشب از هایپر استار پرسیدم به جاش گل سرخ خریدم !
ناشناس۱۴۳۷۹۴۷۰۱:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
من جوان ایرانی باید در آرزوی خرید ماشینی با تکنولوژی چهل سال پیش باشم و پول بروزترین ماشین های دنیا را بدم گناه من چیه تو ایران به دنیا اومدم
ناشناس۱۴۴۰۰۴۳۲۰:۰۳:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۸
لیبرال یعنی همین! یعنی هرکس هر غلطی دوست داشت بکنه کسی نتونه اعتراض کنه حالا باز برید به لیبرال رای بدید و آزادی آزادی کنید.
ناشناس۱۴۳۷۹۵۱۰۱:۲۴:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
کسی رو پیدا کردید بگید لامپها را هم بی زحمت موقع رفتن خاموش کنه.
ناشناس۱۴۳۷۹۵۵۰۱:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بی شک میتوان گفت که دولت روحانی ضعیف ترین و ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب است.
ناشناس۱۴۳۸۳۴۴۱۱:۲۶:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دولت تاریخ!
محمد۱۴۳۷۹۶۰۰۱:۳۶:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
انشاالله پراید بشه 500 میلیون تا کسی نتونه بخره و نمیره
ناشناس۱۴۳۷۹۶۱۰۱:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
نمیخواد زحمت بکشین قیمت گذاری کنید فقط پیدا کنید سودش تو جیب کیا میره همین کافیه البته اگه جرات شو دارید که ندارید
مهدی۱۴۳۷۹۶۸۰۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هیچکس به فکر این مردم مظلوم نیست, تو اینروزها هیچ مردی نیست شرمنده خانوادش نباشه خدایا فرج اقامونو زودتر برسون
ناشناس۱۴۳۷۹۷۰۰۱:۴۴:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اگر فقط خودرو گران شده بود ان را مانند هميشه به دلال ونمايشگاه داران ربط ميداديم در حاليكه مسكن قيمت سر سام اور تري دارد،حبوبات وميوه جات نيز قيمت ان بسيار بالا رفته اين مملكت بي صاحب است وگرنه يك مسوولي بايد براي اين همه اشفتگي در كشور مي امد يك توضيحي ميداد
علي۱۴۳۸۰۱۶۰۳:۵۸:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
قيمت خودرو تو ايران واقعا غير منطقيه. تو محل زندگي من ملبورن بخاطر مشكلات كرونا و عدم ميل مردم به خريد ماشين قيمت اون خيلي كم شده مخصوصا ماشين دست دوم. شما با ٤٠ هزار دلار يعني حقوق ٨ ماه مي تونين يه مازراتي مدل ٢٠١٢ بخرين
ناشناس۱۴۳۸۲۶۱۱۰:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
شما ماهی 80میلیون درامدداری به پول ایران یعنی شماهرماه میتوانی یک پراید بخری!!!!!
ناشناس۱۴۳۸۹۸۰۲۰:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دوست برادرمن هلند زندگی میکنه ماهی 3000یوروحقوق خالص میگیره بعد ازکسر450یورویی مالیاتش....
ناشناس۱۴۳۸۷۳۳۱۶:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
پراید صفر انجا چنده؟
ناشناس۱۴۳۸۰۳۱۰۴:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ترمز قیمت نخود و لوبیا رو بکشین , خودرو پیشکش
هوشنگ شیرمهد۱۴۳۸۰۳۲۰۴:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سلامومردم تامدتی تحریمشان کننداینهامجبورندقیمت هاراکاهش دهند
ناشناس۱۴۳۸۰۳۳۰۴:۳۴:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
وزیر صنعتی که شاید فرق آچار با انبردست را هم نداند،اوضاع بهتر از این نمیشود.هر چند منافع هزاران میلیاردی تولید ارابه‌های مرگ از پیش تعیین شده و تقسیم شده میباشد،متضرر همیشگی هم مردم میباشد
ناشناس۱۴۳۸۰۴۴۰۵:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چرا فقط افزایش خودرو را مطرح می کنید افزایش قیمت لوازم خانگی افزایش قیمت مسکن افزایش قیمت خدمات افزایش دستمزد تعمیرکاران خودرو افزایش دستمزد ازایشگران و... که از واجبات مردم است را مطرح نمی کنید
ناشناس۱۴۳۸۰۵۰۰۵:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بله تنها کسی که می تواند دونالد ترامپ است چون مسولین هیچ قدرتی در مقابل مافیا ندارند که آنهم همه مردم می دانند به کی و کجا وصل هستند
ناشناس۱۴۳۸۰۷۰۰۷:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
تیراژ تولید که بشدت پایین آمده . تولید خیلی از مدلهل که متوقف شده . ارزش پول ملی روز به روز کمتر میشه و بهای مواد اولیه و هزینه دستمزد کارگر و سایر هزینه ها که روز به روز بالاتر میره . کم مانده فردا دوباره پیکان را به خط تولید برگردانیم . چرا خودرو باید ارزان بشه ؟؟؟؟. اقتصاد دستوری نمیشه .
ناشناس۱۴۳۸۰۷۱۰۷:۰۱:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سال ۹۹ ؛ سال جهش قیمت ها
ناشناس۱۴۳۸۰۷۲۰۷:۰۲:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
برای آقایون متاسفم
ناشناس۱۴۳۸۱۵۵۰۹:۰۳:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
برای خودمون متاسف باش که داریم توی ایران زندگی میکنیم
ناشناس۱۴۳۸۰۷۴۰۷:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اقتصادمون رو هواست
ناشناس۱۴۳۸۰۷۵۰۷:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
۱۳ متر حلبی + ۴ تا چرخ و ۱ فرمون ؛ ۹۰ میلیون تومن !!!
ناشناس۱۴۳۸۲۹۱۱۰:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
تیبا های جدید دنده عقب هم ندارن . دنده عقب رو کردن آپشن ! اگه بخواهی تیبات دنده عقب هم داشته باشه باید ۵۰۰ هزار تومن بیشتر بدی
ناشناس۱۴۳۸۳۱۷۱۱:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دنده عقب میخوایی چی کار ؟ دور بزن
ناشناس۱۴۳۸۳۳۰۱۱:۱۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
من حاضرم تا آخر عمر دور بزنم ولی ۵۰۰ تومن بیشتر ندم به سایپا
ناشناس۱۴۳۸۶۵۸۱۵:۱۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
آره بابا صاف برو صاف بیا پارک دوبل هم نکن ! دور هم نزن ! اصلا چه معنی داره رعیت دور بزنه ؟
ناشناس۱۴۳۸۰۷۸۰۷:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
طبقه متوسط و متوسظ به پایین در آرزوی خودرو خواهد ماند با این مافیای خودرو
ناشناس۱۴۳۸۱۸۴۰۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اینقدر زشت و بد ساخت و بی کیفیت هستند که فکر نکنم کسی تو حسرت و آرزوش بمونه. آرزوی درست شدن کشور رو داریم ولی ناراحت نداشتن یک آشغال 4 چرخ زشت تو سال 2020 نیستیم. کشور باید باید باید درست بشه! اصلا مگه لیاقت مردم چنین ماشین های حلبی بدون استاندارد هست که به یک لگد نصفش میره داخل
ناشناس۱۴۳۸۵۵۴۱۳:۵۳:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
لابد لیاقت مردم هست که حاضرن براش 90 تومن پول بدن
ناشناس۱۴۳۸۶۶۱۱۵:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
جوادمون گفت خودمون انتخاب کردیم که اینطور زندگی کنیم !
ناشناس۱۴۳۸۰۸۰۰۷:۰۸:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
افزایش حقوق ۱۵ درصد افزایش نرخ خدمات دولتی بالای ۵۰ درصد !
ناشناس۱۴۳۸۰۸۹۰۷:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ایران خودرو به فضای سبز و سایپا به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهند .
ناشناس۱۴۳۸۱۵۴۰۹:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ایران خودرو و سایپا گاوهای شیرده دولت
ناشناس۱۴۳۸۰۹۳۰۷:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ما خودرو ایرانی نخواهیم کیو باید ببینیم ؟ با ۹۰ میلیون بهترین خودرو خارجی رو بهمون میدن
ناشناس۱۴۳۸۱۷۹۰۹:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
باید بخواهی . دست خودت نیست . یا اون یا الاغ . یکی رو انتخاب کن . زود باش و الا فردا ۳ میلیون افتاده روش
ناشناس۱۴۳۸۳۵۶۱۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
الاغ بهتره . چپ نمیکنه دود هم نمیکنه
ناشناس۱۴۳۸۶۶۴۱۵:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دقیقا فضولاتش هم میشه عنبر نسارا می تونیم صادر کنیم اروپا !
ناشناس۱۴۴۰۱۲۷۲۱:۵۵:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۸
آفرین گل گفتی
ناشناس۱۴۳۹۰۲۲۲۱:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سی دی چنجر هم داره بنزین و لاستیک و تعویض روغنی و بوق و... هم نمیخواد رنگ های مختلف هم داره
ناشناس۱۴۳۸۲۱۳۰۹:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۷
شما به عنوان دشمن باید اعدام بشی! چون این آشغال های داخلی رو نمیخوای. مگه دلخواه شماست. حالا که اینطور شد پراید و پژو تا ایران هست تولید میشه قیمتشم 1 میلیارد.
ناشناس۱۴۳۸۰۹۶۰۷:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
داشته ها و واقعیات و توانایی و سطح مدیریت ما در همه امور در کشور ؛ در حد و قواره و اندازه پراید است بیائید واقع بین باشیم و برای دنیا شاخ و شونه نکشیم
ناشناس۱۴۳۸۶۸۲۱۵:۲۶:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اونها فقط دنیاشون را بزک کردن و در لذتهای حیوانی و دنیوی غوطه ور هستند ولی در باطن خیلی پوچ و بد بخت هستند اون دنیا هم یه راست می رن جهنم و شوکه می شن ما خوبیم که از حالا توی جهنم هستیم و اون دنیا جهنم هم بریم برامون عادیه
یه الفی۱۴۳۸۱۱۳۰۸:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بروید دست های پشت پرده خودروسازها را پیدا کنید با بقیه کار نداشته باشید، موضوع حل می شود
ناشناس۱۴۳۸۱۳۳۰۸:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
یک کارگر اگه هیچی نخوره و نپوشه بعد از چهارسال و نیم میتونه پراید بخره ، تازه بعد از چهار سال و نیم کی میدونه اون موقع قیمت پراید چند شده ؟؟؟
ناشناس۱۴۳۸۲۱۴۰۹:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اگر کشور رو درست نکنند خیلی ها نمیتونند خیلی چیزها بخرند. خانه، ماشین، و... ولی من مطمئنم خدا جواب ظلم رو میده یک جایی
ناشناس۱۴۳۸۲۴۸۱۰:۲۷:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
از خدا التماس دعا داریم
ناشناس۱۴۳۸۱۳۵۰۸:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هر جا انحصار آمد فساد جولان داد
ناشناس۱۴۳۸۱۴۴۰۸:۵۱:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
فساد فساد فساد
ناشناس۱۴۳۸۱۷۱۰۹:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
ترمز فقط نخردیینه. مسئولین گازش رو میگیرن
ناشناس۱۴۳۸۱۷۲۰۹:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
قیمت این روزهای خودرو ویترین اقتصادی 5 سال اخیر کشوره
ناشناس۱۴۳۸۱۸۶۰۹:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بالاخره درست میشه خدا منتظر هست ظلمتون و کم فروشیتون به یک مرحله خاص برسه. دیدی پرنده های ابابیل تو قرن 21 باز اومدن اینبار رو سر شما سنگ داغ ریختن
ناشناس۱۴۳۸۲۵۳۱۰:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مگر جلوی گرانی های دیگر را گرفتند که کسی پیدا بشه جلوی گرانی خودرو را بگیره
ناشناس۱۴۳۸۲۷۶۱۰:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
متاسفانه به بهانه دفاع از تولید داخلی برای خودرو های بی کیفیت و گران انحصار ساختن
علیرضا۱۴۳۸۲۷۸۱۰:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
اگر گرانی منحصر به خودرو بود باز خوب بود تشریف بیارید بازار کامپیوتر که بنده در آن مشغولم ببینید بعد از بازگشایی قیمت ها به کجا رفته یک مودم ساده که قبل از عید حدود 250000 تومان بود الان رسیده به 740000 تومان
ناشناس۱۴۳۸۳۶۳۱۱:۳۸:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
قیمت دلار ۶ هزار تومان پراید ۳۰ میلیون نوشتید این قیمت منطقی نیست دلار شد ۸ پراید ۴۰ باز نوشتید افزایش قیمت منطقی نیست دلار ۱۶ پراید ۹۰ باز هم همین را نوشتید قیمت منطقی را اعلام کنید ما بفهمیم قیمت منطقی چیه یک هفته دیگه دلار ۲۰ پراید ۱۰۰ باز مینویسید قیمت منطقی نیست
شوقی۱۴۳۸۴۱۵۱۲:۰۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دلار ۱۶ تومان توقع داری ارزانی بشه هر وقت جلو رشد شش برابری قیمت کدو و خیار و نخود و لبنیات و بورس گرفتی میتوانی جلو افزایش دو برابری ماشین بگیریر
ناشناس۱۴۳۸۴۱۹۱۲:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مطمئنا پشت این قیمتهای صوری خود شرکتهای خودرو سازی هستند. هر چقدر قیمتها در بازار بالا بره .. حتی اگر کسی هم خرید نکنه، باز شرکتهای خودرو سازی می توانند قیمتها را بر اساس بازار تعیی کنند و این یعنی سود ... دیدبان شفافیت و عدالت باید تحقیق کنه.... امیدوارم آقای توکلی بعد از روی کار آمدن مجلس اصولگر، مثل آقای شریعتمداری نشه..
ناشناس۱۴۳۸۴۳۶۱۲:۲۵:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بلایی که همتی سر این مملکت اورده تا حالا هیچ کسی انجام نداده بود . به بهانه کنترل دلار . کل اقتصاد را نابود کرد.. و سر اخر دلار هم 16000 هزار شد
ناشناس۱۴۳۸۵۹۲۱۴:۲۲:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دلار 17 هزار تومان است
ناشناس۱۴۳۸۴۹۲۱۳:۰۵:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
دولت که به فکر ملت نیست ملت خودشون همت کنن ماشین نخرن
ناشناس۱۴۳۸۶۴۳۱۵:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
تاکی تاکجا
ناشناس۱۴۳۸۵۱۴۱۳:۲۶:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سلطان خودرو رو بگیرید، مثل سلطان قیر،سلطان سکه، سلطان مسکن،سلطان دارو،سلطان صادرات،سلطان خشکبار ،سلطان ارز ان شالله مشکل حل میشه
ناشناس۱۴۳۹۰۴۲۲۱:۳۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سلطان خودرو دولت و نمایندگان هستند
رضا۱۴۳۸۵۲۷۱۳:۳۵:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
این جماعت خودشان ساده لوحند یا مردم را ساده لوح میدونند؟حالا شما فردا بگو قیمت خودرو ایکس تومان توی بازار ایکس تومان می شود؟الان بگی دلار 1000 تومان فردا دلار 1000 تومان می شود؟
ناشناس۱۴۳۸۶۴۲۱۵:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
پراید میشود صد میلیون ومجددا با اندکی کاهش میشود فرضا نود ودو میلیون وما ملت کلی از این کاهش ذوق زده میشویم
حسن۱۴۳۸۷۰۱۱۵:۴۶:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مردم خودتونه خسته نكنيد و بفكر اينكه دولت بيايد و نه تنها خودرو بلكه مسكن و طلا و دلار و همه ي اقلام زندگي را كنترول كند اميد واهي است چون باعث و باني تمامي گرانيها خود دولت است والسلام
ناشناس۱۴۳۸۷۴۳۱۶:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۷
تولید پراید برگرده به حالت سال ۹۸ حله!الان ملت قیمت همه چییو با پرایدی که تولید نمیشه مقایسه میکنند!
کاوه۱۴۳۸۸۳۶۱۷:۴۴:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سال 86 ی زانتیا داشتم فروختمش 10تومان گذاشتم روش ماکسیما خریدم تا سال پیش ی تیبا داشتم الان ی کتونی ریبوک دارم فقط
نا شناس۱۴۴۱۲۸۳۱۰:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۰
دیگه باید به فکر یه جفت دمپایی پپلاستیکی باشی
ناشناس۱۴۳۹۵۵۱۱۰:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۸
هیچکس ترمز را نخواهد کشید چون سودش بین همه پخش میشود!
مانی۱۴۳۹۶۹۳۱۳:۰۴:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۸
چرا این تو مملکت اسلامی موضوع دلال و دلال بازی برای همیشه حل نمیشه؟!
ناشناس۱۴۳۹۷۰۸۱۳:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۸
این فشارهای غیرعادی چند وجه دارد: اول: توجیح منافع برجام دوم: اقناع افکار عمومی برای مذاکره مجدد
ایرانی۱۴۳۹۹۸۷۱۸:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۱۸
با این وصف اسم این سال را باید می گذاستند سال جهش قیمت ها نه جهش تولید،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین