بورس یا پاشنه آشیل اقتصاد ایران/ تا دیر نشده سرعت رشد شاخص را تعدیل کنید

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3990208064 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
بورس یا پاشنه آشیل اقتصاد ایران/ تا دیر نشده سرعت رشد شاخص را تعدیل کنید

در چند ماه و به خصوص در چند هفته گذشته بورس ایران هر روز دارد رکورد می‌شکند. در این یادداشت کوتاه بدنبال درست یا نادرست بودن و چرایی و چگونگی رسیدن بورس به این مرحله نیستیم اما تصمیم اخیر برای درگیر کردن 8 میلیون نفر در این بازار ما را بر ان داشت که به همه دست اندرکاران بورس و مدیران افتصادی دولت و بانک مرکزی که به وضوح تصور می‌کنند با استفاده از بورس می‌توان تا حدود زیادی نقدینگی ریالی کلان کشور را جذب کرد هشدار فوری بدهیم. 

متاسفانه از دو هفته گذشته به نظر می رسد کنترل بورس و شاخص ان تا حدود زیادی از دست مدیران اقتصادی کشور خارج شده به این معنی که امکان نزولی شدن تکنیکی شاخص بورس وجود ندارد و اهرمی که آن‌ها برای کنترل نقدینگی به ان پرداختند حالا بدون توقف و ترمز دارد می تازد و به بزرگترین پاشنه اشیل اقتصاد ایران تبدیل شده چرا که با تبلیغ بیش از اندازه که تا حدود زیادی غیر واقعی است میلیون‌ها نفر از مردم اغلب بی تجربه و با ریسک بالا  وارد این بازی خطرناک شدند و برای آن‌ها انتظار اشتباهی بوجود امده که بازار بورس باید هر روز دو تا سه درصد و هر هفته ده تا 15 درصد رشد کند.

الان بزرگترین نگرانی کارگزاران و مدیران اقتصاد ایران باید این باشد ( اطمینان داریم که قطعا هم هست) که سرعت رشد شاخص بورس دیگر نمی‌تواند نزولی و متوقف شود چون در ان صورت خطر عظیمی بوجود می‌آید که سهامداران تازه وارد و بی تجربه‌ای که اغلب برای سود چند ده درصد در ماه در چند هفته اخیر وارد بورس شدند ناگهان تصمیم به فروش و نقد کردن پول و سود خود شوند. تاکید مدیران اقتصادی و بانک مرکزی برای رونق بورس برای کنترل و مهار نقدینکی ریالی ما را نا خوداگاه به یاد همان تدبیر افراد ساده اندیشی می اندازد که به تصور خود برای مهار کرونا از الکل یا داروهایی بدون تجویز پزشک استفاده می کنند.

به عنوان شخصی که از نزدیک تجارب فروپاشی بازارهای آسیایی و جهانی در سالهای 1997و2000 و 2008 را داشته‌ام باید به دست اندرکاران اقتصاد و آقای همتی هشدار دهیم که متاسفانه بورس ایران دقیقا به همان مسیر بورس‌های آسیا و امریکا و اروپا در آن سال‌ها هدایت شده و اقتصاد ایران را هم مانند همان ترکیدن حباب‌های بازارهای بورس و املاک که اقتصاد امریکا و اسیا و اروپا را به بحران کشید با مشکل بزرک روبرو کرده. حالا در بازار بورس ایران کوچکترین توقف و روند نزولی می‌تواند به فروش گسترده و منفی شدن شاخص بورس و تلاطمات اقتصادی و اجتماعی مصیبت‌بار تبدیل شود. 

در مقام قیاس و فقط برای روشن شدن بیشتر مسئله تصور کنید درصد کوچکی از سپرده گذاران بانکی درصدد نقد نمودن سپرده‌های خود در بانک‌ها باشند. چه اتفاقی برای سیستم بانکداری و اقتصاد کشور روی خواهد داد؟ اما برای بانک‌های ایران با توجه به نوع مشتری‌ها که اغلب محافظه کار و سنتی هستند و همانطور بدلیل تضمین سودهای 15 تا 20 درصد در سال این اتفاق بسیار بعید است ولی طبیعت بورس ایران و دنیا با بانک بسیار متفاوت است چون هیچ تضمینی برای سود در پایان سرمایه گذاری وجود ندارد.

همین باعث می شود در بورس ایران که اغلب مشتریان جدید ان جوان و بی تجربه هستند و  فقط به دنبال  سود فوری و چند برابر بانکها هستند و بسیاری از انها 70 تا 80 درصد و گاهی تمام سرمایه و پس انداز خود را راهی بازار بورس کردند به محض منفی شدن یا ملایم شدن رشد شاخص بورس انها تصمیم به نقد کردن سهام خود بگیرند. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و بدتر از ان این حقیقت تلخ هست که این امر یعنی نقد کردن سهام فقط در صورتی اتفاق نخواهد افتاد که بورس به روند رشد 15 درصد در هفته خود ادامه دهد.

ولی همه می‌دانیم که چه از نظر اقتصادی و چه از نظر منطقی غیر ممکن است سود هفته ای 15 درصد در بورس  ادامه یابد و باید هشدار فوری داد که خیلی زود متوجه می‌شویم که متاسفانه مدیران اقتصادی و بانک مرکزی به خاطر نگرانی از به هم خوردن بازارهای موازی و کنترل بمب نقدینگی چه بمب بسیار بزرگتر و مهیب تری به عنوان بازار بورس بوجود اورده اند که مادر تمام بمب‌های اقتصادی خواهد بود. حداقل کاری که تا دیر تر از این نشده  باید فوری  اجرا شود این است که در مرحله اول در تصمیم به بورس کشاندن سرمایه ناچیز دو میلیون تومنی  8 میلیون کد ملی بازنگری اساسی انجام شود و در مرحله دوم تلاش شود سرعت رشد شاخص بورس بدون اینکه منفی شود ملایم شود. حتی روش‌های دیگر مهار موقت نقدینگی مانند افزایش سود بانکی هر چند تا به حال از آن استفاده گسترده شده که به فرسوده شدن سیستم بانکی انجامیده ولی باز به دلیل تضمینی بودن سود مشتری در مقام قیاس با افزایش روزانه بورس از هزینه و خطر کمتری برای اقتصاد کلان و امنیت ملی کشور برخوردار است. غیر از این باشد تلاطمات اقتصادی و اجتماعی ادامه روند کنونی بورس ایران به اندازه‌ای خواهد بود که تلاطمات اقتصادی و اجتماعی موسسات اعتباری یا جریان تعدیل قیمت بنزین و حتی هزینه‌های اقتصادی کرونا در برابر آن به سان نسیم خواهد بود و اصلا هم تصور نکنیم روی دادن آن به دوری زمان دولت بعد خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۸۸۰۲۱۱:۳۴:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۸
به نظر من بورس باعث شورشهای جدید اجتماعی در کشور خواهد شد ... بورس برای دولت ما نقش شوکران را بازی میکنه...
ناشناس۱۴۲۸۸۷۲۱۲:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۸
متاسفانه انچه نباید اتفاق می افتاد شده است. حالا نه اقای همتی و نه هیچ صاحب منصبی نمی تواند ریسک توقف رشد بازار سرمایه را به جان بخرد چون می داند که توقف رشد بازار سرمایه یعنی به هم خوردن تمام اقتصاد ایران. ولی خوب. این رشد روزی سه درصد هم امکان ادامه ندارد. خدا عاقبت ان را به خیر بگذراند و مدیران اقتصادی که این فاجعه را به ملت ایران تحمیل کردند را جایگزین کند
ناشناس۱۴۲۸۹۰۵۱۲:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۸
دوستان طرفدار بورس که احیانا سرمایه زندگی خود را در ان گذاشتند. نه در ایران بلکه در تمام جهان. بورس یک بیزینیس بسیار ریسکی است. فقط انشالله دارای ان مطالعات و منابع اطلاعاتی باشید که به موقع و بعد از سود معقول سرمایه زندگی خود را از ان نجات دهید . یک اصل مهم در تمام بورسها بین المللی و کلا زندگی همه بشر هست که می گوید انسان عاقل هرگز تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نمی گذارد. شخصا چند تا تخم مرغ را در معتبر ترین بورسهای دنیا از دست دادیم ولی الحمد لله همه تخم مرغ ها نبود
ناشناس۱۴۲۹۰۶۴۱۴:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۸
الان سود می برید نوش جون اما فردا نریزید تو خیابان دولت از جیب ملت برداره سود بده ها! این بورسه نه بازی!!
ناشناس۱۴۲۹۳۷۹۲۰:۵۱:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۸
بنزین ۱۰۰ تومن در کمتر از ده سال سی برابر شد!! حالا که مردم طعم سود خوب رو مثل اقازاده ها چشیدن باید متوقف بشه!! سابق سال ۹۰ پول تو جیبی بچه ها ۱۰۰۰ تومن بود الان ۵۰ تومن! شاخص اسیا و امریکا هم به ریال بود کم از ایران نداشت! دم بورس گرم تا شاخص یک میلیون هستیم کنارش
ناشناس۱۴۲۹۵۸۹۰۴:۵۴:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۹
دقت کن دوست عزیز،چیزی به کسی اضافه نمیشه ها،فقط سهام برابر درخواست بازار با قیمت بالاتر قیمت گزاری میشه، بهش فکر کن
ناشناس۱۴۲۹۸۷۲۱۲:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۹
آخه این سود نباید هیچ پشتوانه منطقی داشته باشه؟ فکر کردن هم بد نیست بعضی وقتها همون شرکتهایی که سهامشو خریدی خداوکیلی برو تحقیق کن چکار شگفت انگیزی میکنه که روزی دو ونیم تا سه درصد سود میده که اپل و تسلا و شرکتهای غول اقتصادی دنیا از انجامش عاجز هستن تحقیق کن ببین چند شرکت که سهامشون ارائه شده و یک دفعه سه چهار برابر رشد داشته هنوز فقط یک زمین هست که دورش فنس کشیدن این شرکت با اون زمین خالی چکار کرده ظرف دو هفته تا یکماه اونم تو ایام تعطیلات سه چهار برابر رشد کرده قیمت سهامش!!! سود میکنی در این شرایط بورس از شیر مادر حلال تر ولی بازی عوض شد دیگه نتیجه کارتو خودت بپذیر
ناشناس۱۴۲۹۸۳۱۱۱:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۹
یا خدا ارزش بورس ایران از کل نقدینگی ایران هم بالاتر رفته و شده 3000 هزار هزار میلیارد در حالی که کل نقدینگی کشور حدود 2200 هزار هزار میلیارد است اصلا یعنی چی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس۱۴۲۸۸۳۰۱۱:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۸
بعداز موسسات مالي و اعتباری که آغازاده ها بابتشون پول مردم رو بالا کشيدن و هيچکس هم به داد شون نرسيد حالا بورس يه سناريو ديگه است تا اين چندغاز پول مردم فقير شده ايراني رو بالا بکشه
آریابان۱۴۲۹۰۹۲۱۵:۲۰:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۸
دقیقا همینطوره بویژه با توجه به این نکته مهم که اساسا این ملت فقیر شده که در صدد کسب چندرغاز سود ماهانه از بانکها و حالا از بورس هستند دارای روحیه ای بسیار متفاوت هستند در مقایسه با بورس-کاران و بورس-بازان حرفه ای که در اصطلاح کاربردی بورس، مشابه کروکودیل هستند با صبر و مدارا و بدون هیچگونه شتابزدگی و بدون چشمداشت فوری و آنی برای کسب سود های ماهانه منظم !!!!!!!
ناشناس۱۴۲۸۸۳۴۱۱:۵۲:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۸
اگر نزولی شود باز بر میگردد به روال قبلی و عقب نشینی نمی کند و این روند 10 ساله بورس ایران است
شهاب۱۴۲۸۸۷۹۱۲:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۸
فاجعه بورس دیرو زود داره سوخت و سوز نداره،فعلا دولت سرش به کنترل نقدینگی با بورس و فروش مناسب سهام خودش گرمه
ناشناس۱۴۲۸۸۶۲۱۲:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۸
چه طور موقعی که مسکن ، دلار و ارز بیرویه و شدیدتر از شاخص بورس رکورد شکنی می کرد اثری از این قبیل تحلیل ها نبود حالا که به بورس رسید خطرناک شد؟
ناشناس۱۴۲۸۸۹۱۱۲:۴۲:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۸
در مورد انها هم صحبت زیاد شد ولی مانند حالا در میان مسئولان گوش شنوایی نبود چون وقتی نگران پاسخگویی نباشند نیازی به گوش دادن هم ندارند. با گرانی هر کدام از انها چندین میلیون نفر ایرانی به زیر خط فقر رفتند. نتیجه اینکه الان 70 درصد جمعیت کشور ثروتمند ایران زیر خط فقر و 35 درصد انها زیر خط فقر مطلق یعنی دو دلار در روز هستند.
ناشناس۱۴۲۹۱۴۸۱۶:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۸
دقیقا بازار ارز و طلا و مسکن در مقابل بورس بازدهی فوق العاده کمی داشتند و حتی منفی هم بوده. حالا آقایونی که جا موندن میخوان با این تحلیل ها و جو دادن ها، بورس رو منفی کنن تا نقدینگی به این بازارها سرازیر بشه تا هم ارز و طلاو مسکن های دپو شده رو گرون بفروشن، بعدشم بریزن توی بورس و سهام ملت رو مفت بخرن و دوباره بازی رو شروع کنن
ناشناس۱۴۲۸۸۶۷۱۲:۱۳:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۸
وزارت اقتصاد باید سهامداران عمده را مجبور کند میزان شناوری سهام خود را افزایش دهند. با این روش حجم قابل توجهی از صفهای خرید جمع می شود.بهترین کار این است با فروش بیشتر توسط شرکتها نقدینگی قفل شده جذب شود و از طرفی بازار نیز متعادل گردد.
ناشناس۱۴۲۸۸۶۹۱۲:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۸
عزیزم احتمالا دلال دلار یا طلا نیستی؟ چطور وقتی قیمت دلار و طلا و کالاهای مختلف مثل ماشین ده برابر و بیشتر شد به این فکر نکردید که اون رشد حباب هست؟ همانطور که دلار از 1000 تومان رسید به 16000 تومن، بورس هم با تاخیر بسیار زیاد داره همون راه رو میره. فقط و فقط یک راه برای متوقف کردن مسیر رشد بورس هست، قیمت ارز و طلا و سایر کالاها باید برگردند به سال 90 و قبل آن، میتوانید؟ در ثانی به عنوان یک دانش آموخته اقتصاد از سایت الف تعجب میکنم که مقاله فردی رو منتشر میکنه که مشخصه دانش اقتصادی نداره و ازون بدتر از بورس و قواعد اون بیخبره عزیز دل هرچه دولت بیشتر در بورس دخالت کنه و بخاد جلوی رشد قیمت سهام رو بگیره ، فشار تقاضا برای خرید سهام بیشتر میشه و بالتبع قیمتها و شاخص بورس بالاتر میرود. این از بدیهی ترین اصول بورس هست اگر افرادی مثل شما در این 20سال از این پیشنهادهای غیر کارشناسی نداده بودند اکنون بورس با موج نقدینگی و جذابیت فوق العاده مواجه نبود و بورس ایران هم مسیر عادی رو طی میکرد الف جان چاپ کن
ناشناس۱۴۲۸۸۸۷۱۲:۳۸:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۸
عزیز. شما که دانش اموخته اقتصاد هستید بفرمایید در کدام مکتب و دانشکده اقتصاد و در کدام بورس معتبر و حتی غیر معتبر جهانی و در کدام مقطع زمانی در تاریخ اقتصاد دنیا سابقه داشته که بورس کشوری حتی در پر رونق ترین کشورهای جهان مانند رشدهای خیره کننده چین و ژاپن و کره جنوبی و تایوان و سنگاپور وهنگ کنگ در 50 سال گذشته بورسها در روز و هفته سودهای 3 درصد و 15 درصد بدهند. به عنوان مثال ژاپن در اوج رونق اقتصادی که چشمان دنیا را خیره کرده بود به خاطر همین حباب املاک در 1992 شاخص بورسش به 20 هزار واحد رسید. ولی به خاطر ترکیدن آن حباب ضمن اینکه تبدیل به مقروض ترین کشور پیشرفته دنیا نسبت به تولید ناخالص ملی خود شد بلکه شاخص بورس آن به 8 هزار کاهش یافت و بعد از سی سال هنوز نتوانسته از آن رکود و ضربه خلاصی پیدا کنه و تازه شاخص بورسش تازه به 20000 وارده 1992 رسیده. 2- از کجا می دانید که در سالهای گذشته در مورد سایر موارد صحبتی نشده. شما یا دانش اموخته اقتصاد نیستید و یا از ان مانند خیلی مدیران فقط مدرکش را دارید مگر نه می دانستید ریشه تمام این طغیان ها در بازارهای مختلف فقط و فقط رشد لجام گسیخته نقدینگی ریالی است که ریشه آنهم بی انظباطی و سو مدیریت دهها ساله دولتها در تولید کسری بودجه تریلیاردی است و این دست آن دست کردن طغیان بازارها برای فرار از مواجهه با حقیقت کسری بودجه و تولید نقدینگی بی پشتوانه است
ناشناس۱۴۲۸۹۷۴۱۳:۵۵:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۸
استاد، از سال 90 تا الان شاخص بورس بیش از 35 برابر شده، در حالیکه بقیه بازارها بین 10 تا 15 برابر رشد داشتن، این معنیش اینه که نصف شاخص فعلی، حبابه...کمی تفکر لطفا!
ناشناس۱۴۲۹۲۷۹۱۸:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۸
پس دنیا که تورم نداره بورس رشد نداره؟ توی ایران علاوه بر رشد طبیعی یک کارخونه رشد ناخواسته تورمی هم داریم. دومی در واقع رشد نیست و حفظ ارزشه
میثم۱۴۲۹۳۳۹۱۹:۵۷:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۸
برادر من. سال 90 یک سوم شرکت های فعلی هم تو بورس نبودن. رشد شاخص اگه با ورود شرکت های بزرگی مثل شستا باشه عیبی نداره. در ضمن از سال 97 که دلار 4 برابر شد و الان تا 5 برابر رفته، بورس با وجود عرضه های اولیه فقط حدود 4 برابر رشد کرده و هنوز خیلی جا داره. البته با تجربه ای که شخصا در بورس دارم مطمئنا این صعود پر شتاب هم تداوم نخواهد داشت اما سقوط ویرانگری هم در کار نخواهد بود. نصیحت من به تازه وارد ها اینه که دنبال سرمایه گذاری سالیانه و سود 50 تا 60 درصد در سال باشند نه در ماه.
ناشناس۱۴۲۹۳۵۳۲۰:۲۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۸
ذات بازار بورس در کل دنیا همین هست
ناشناس۱۴۲۹۴۷۸۲۳:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۸
استاد ۳۵ برابر شدن شاخص دلیل بر ۳۵ برابر شدن ارزش ریالی بازار نیست همین الان کلیت بازار با ارزش دلاری سال ۹۱ فاصله دارد. در مورد بعضی نمادها بلی خیلی بیشتر از ارزش ذاتیشان رشد کرده اند ولی کلیت بازار هنوز جای رشد دارد.
ناشناس۱۴۲۹۵۰۷۲۳:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۸
عقل کل متفکر. رشد شاخص کل قسمت زیادیش به خاطر ورود شرکتهای جدید به بورسه. تعداد شرکتهای بورسی سال 90 با الان قابل مقایسه نیست.
مسعود۱۴۲۹۳۰۳۱۹:۰۳:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۸
مقایسه ارز و طلا که ارزش ذاتی و بازار بین‌المللی دارند با یک برگه کاغذ که چند ده برابر ارزش واقعی به فروش می‌رسد کار بیهوده‌ای است شرکت‌ها اگر بنا باشد کلیه‌ی دارایی‌های خودشان را بفروشند شاید یک دهم ارزش سهامشان نشود این وسط آن مردمی که با موج وارد این بازار شده‌اند و نمی‌دانند که چه زمانی باید از آن خارج شوند، خسارت را خواهند پرداخت
شهاب۱۴۲۸۸۷۰۱۲:۱۵:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۸
بهتره درباره‌ی بانک ها هم از تعبیر سود تضمینی استفاده نکنیم. سود تضمینی رباست. ولی بالاخره هر چه هم که با واژه‌ها بازی کنیم به نظر می‌آید همین سود علی‌الحساب بانک‌ها هم ربا باشد چون عملا تضمین شده است.
ناشناس۱۴۲۸۸۷۳۱۲:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۸
دوست عزیز هر قیمت مسکنی که ۷۰۰در صد رشد کرده به قیمت سابق برگشت اونوفت قیمتهای بورس بر میگرده
ناشناس۱۴۲۹۰۲۵۱۴:۳۸:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۸
عجب منطقی داری شما! دوست گرامی قیمت مسکن تلفیقی از قیمتهای زمین، آهن ، سیمان ، مزد کارگر و لوازمی است که در آن به کار گرفته میشود که گران شدن هر کدام روی مسکن تاثیر میگذارد . لطفا شما بگو در رابطه با بورس چه اتفاقی افتاده؟ آیا کارخانه ها و شرکت هایی که در بورس هستند فیل هوا کرده اند و تولیدات خود را افزایش داده و یا به کیفیت خود افزوده اند؟ این روند یعنی صعود قیمت در بورس حبابی است که بزودیِ زود به شکل وحشتناکی خواهد ترکید و مقصر اصلی خود هموطنانی هستند که بدون آگاهی و تخصص لازم وارد این بازیِ همراه با ریسک خطرناک شده اند .
ناشناس۱۴۲۹۰۴۳۱۴:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۸
آرزو یک چیزه و منطق چیز دیگری است . فرمایش شما زمانی صادقه که ما یک رشد و شکوفایی در تولید و کیفیت در عرصه کارخانه ها و شرکت های زیر مجموعه بورس داشته باشیم اما خداوکیلی آیا چنین است؟ اگر دنبال سوء استفاده از تورم برای پولدار شدن هستی، گرچه خوب نیست اما برو سکه، ارز و مسکن بخر اما مطمئن باش تورم و گرانی همیشه نتیجه عکس روی بورس داشته و این حباب بزودی خواهد ترکید شک نکن .
ناشناس۱۴۲۸۸۸۵۱۲:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۸
من با این دیدگاه موافقم ولی من قبل از ورود به بورس می دانستم که این بازار ریسکش بالاست و این ریسک رو هم قبول کردم حتی اگه تموم سرمایه م بره کسی رو نمی تونم مقصر بدونم بورس یعنی همین دیگه سود بیشتری میبری ریسک بیشتری هم باید بکنی وگرنه با سود تضمین شده بانکی چه فرقی می کنه؟ هیچ کسی سود بورس رو تضمین نمی کنه تازه واردا باید به جای ورود مستقیم به بورس از خدمات صندوقهای سرمایه گذاری استفاه کنن به نظر من مشکل اصلی عدم آگاهی و آموزش کافی تازه واردان هست. باید برای ورود افراد جدید به بورس و دریافت کد بورسی فکری کرد مثلا آموزش رو اجباری کرد
ناشناس۱۴۲۹۰۴۹۱۴:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۸
حباب بورس در همه کارخانه ها و شرکت ها بزودی خواهد ترکید جز آنهایی که محصولات غذایی تولید میکنند .
ناشناس۱۴۲۹۱۱۲۱۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۸
تقریبا همه مسایل ومشکلات بورس دراین مقاله گفته وهشدارها داده شده این دولت نه تنها به وعدههایش عمل نکرده بلکه نقشه بدی راهم برای پایمال کردن سرمایه مردم طراحی کرده است
ناشناس۱۴۲۹۱۸۸۱۷:۰۶:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۸
متاسفانه در اداره ها و شرکتها کارکنان به جای پرداختن به کار و تمرکز روی کار اصلی خود مرتبا بازار را رصد میکنند و مشغول کار با سایتهای بورسی خود هستند . شده مثل بازی کلش آف کلنز !
علی یوسفی۱۴۲۹۲۲۱۱۷:۳۸:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۸
شاخص بورس سال گذشته براساس دلار چهار هزار تومان تنظیم شد اما امسال براساس دلار ۱۲ هزار تومان حرکت کرد؛ بنابراین بازار باید روند صعودی را در پیش می گرفت و شاخص بورس و ارزش شرکت‌ها براساس برخی از مسایل اقتصادی مانند تورم ناشی از نرخ دلار و و رونق تولید در سال ۹۸ در مسیر رشد قرار گرفتند.
ناشناس۱۴۲۹۲۸۰۱۸:۴۹:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۸
البته من هم از رشد زیاد بورس یه کم نگرانم ولی ارزش جایگزینی خیلی از شرکت ها از قیمت بورسشون بیشتره
ناشناس۱۴۲۹۳۴۱۲۰:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۸
اولا بیشتر سفته بازها خود بانک هستند دوم اینکه بورس میره بالا تا به قیمت دلار برسه
ناشناس۱۴۲۹۳۴۴۲۰:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۸
مسئله بورس ایران حباب و خرید هیجانی نیست. بورس ایران هیچ وقت حقیقی نبوده.
ناشناس۱۴۲۹۳۶۰۲۰:۳۲:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۸
حداقل تبعات این رونق کاذب این است که تولید کننده انگیزه خود را از دست می دهد. چرا که می تواند تولید خود را متوقف و پول آن را در بازار سرمایه وارد کند و به سود بدون زحمت برسد. راهکار این موضوع مالیات است. مالیات از این بازدهی کاذب و پرداخت عواید آن به صورت تسهیلات به تولید.
ناشناس۱۴۲۹۳۹۰۲۱:۰۶:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۸
طبق آخرین اعلام قیمت سهام بورس به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است که با دلار 16000 تومانی یعنی بیش از 3200 هزار میلیارد تومان و این یعنی یک و نیم برابر کل نقدینگی کشور لذا جای تفکر دارد
علی۱۴۲۹۴۶۰۲۲:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۸
بورس از سیستم بانکی ربوی بهتر است، چون در سود و زیان شریک میشویم، لااقل حرام و ربا نیست
ناشناس۱۴۲۹۴۹۶۲۳:۳۴:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۸
از نظر اجتماعی بورس یک قمارخانه(..) بزرگ نظام سرمایه داری است و من تعجب میکنم که چگونه .. با حمایت رسمی کار میکند.
ناشناس۱۴۲۹۵۰۵۲۳:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۸
مگه قیمت بقیه کالاها نزولی هست که انتظار داریم قیمت سهام نزولی بشه! قیمت اکسنت که دی ماه 300 میلیون تومان بوده الان شده 400 میلیون تومان. قیمت سراتو که قبل از عید 350 ملیون بوده الان شده بیش از 450 میلیون. قیمت پژو 2008 که قبل از عید 395 میلیون بوده الان شده 500 میلیون. مگه کسی میتونه بگه قیمت خودرو حباب داره. سهام هم مثل بقیه کالاها
ناشناس۱۴۲۹۵۵۴۰۱:۳۹:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۹
یازده میلیون دلال جدید را وارد بورس کردید پس کی می خواد تو این مملکت تولید کند و کار کند . عاقبت این اقتصاد بیمار و دلالی ملی را سقوط می بینم.!!!
وحید۱۴۲۹۶۴۷۰۷:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۹
بورسی که مالکان واقعی شرکت های آن..بازنشسته های دولتی و لشکری اند همین است در شرایطی که ویروس کرونا نفس اقتصاد دنیا را گرفته و همه بورس های دنیا راکد و نزولی شده اند چگونه است که بورس ایران رکورد میزند ؟؟؟!! واقعیت این است که اقتصاد ایران در حال حاضر..زوار دررفته است و هیچ قاعده و قانونی ندارد و هر کس زورش(.. ) بیشتر باشد بیشتر میبرد و میخورد پراید 70 میلیونی یعنی یک اقتصاد غرق در فساد و رانت ! ..
ناشناس۱۴۲۹۶۴۹۰۷:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۹
قمار بورس.یکی میبره یکی میبازه
ناشناس۱۴۲۹۹۶۹۱۳:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۹
رشد شاخص تعدادی از شرکت ها(حدود چهل درصد) به واسطه بالا رفتن قیمت ارز کاملا منطقی هست و حبابی در کار نیست ،اما افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت ها صوری بوده و عدم لحاظ راهکاری جهت جلوگیری از این مشکل جای پرسش دارد.
ناشناس۱۴۳۰۴۱۲۱۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۹
اگر دولت باعث بشه بورس سقوط کنه ،همه چیز از دلار گرفته تا مسکن و .. قیمتشان چند برابر میشه . و در آخر هم دولت ضرر میکنه و هم ملت .شاخص بورس تا 1 میلیون و 1 میلیون و 200 هزار کاملا طبیعی است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین