پس‌افکندهای نولیبرالیسم یا قربانی جامعه ایرانی؟

محمدصادق کلبادی،   3990203105 ۱۰۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 پس‌افکندهای نولیبرالیسم یا قربانی جامعه ایرانی؟

این روزها همزمان با تعطیلی برخی مشاغل و خانه نشینی بخشی از مردم، بازار لایوهای اینستاگرامی چهره‌های پر طرفدار یا سلبریتی‌های اینستاگرامی برخلاف اکثر کسب و کارها،  گرم شده است و بسیاری از کاربران خواسته و ناخواسته این تصاویر و گفتگوها را می‌بینند و می‌شوند. کارناوال مجازی این افراد و بحث‌های خالی از محتوای آن‌ها در این متن محل بحث نیست و ارزش‌گذاری آن به مخاطبان واگذار می‌شود. اما در میانه این  بلبشوی لایوهای مجازی سید حسن آقامیری که پیش‌تر بواسطه کلام نافذ و مشی جوان پسندانه‌اش توانسته بود بطور خاص محبوبیتی میان سلبریتی‌ها کسب کند، با خانم خواننده‌ای که  خارج از ایران فعالیت می‌کند به گفتگو نشست که سر و صدای بسیاری هم به پاکرد.

 برخی او را مورد عتاب قرار دادند و عده‌ای منتقدانش را با حاشیه‌ای و فرعی خواندن مباحثی همچون آواز خواندن زنان مورد نقد قرار دادند و طرح این مسائل را موجب غفلت از مطالبات اصلی چون عدالت خواهی و مبارزه با نابرابری دانستند. اگرچه آقا میری سعی دارد تصویری متفاوت از متدینین سنتی را به نمایش بگذارد و با این کار نسل جدید را جذب معارف دینی کند  اما برخی از نظرات ایشان نه از باب فقهی، که در تخصص نگارنده نیست، بلکه از منظر جامعه شناختی محل نقد است.

 ایشان - اخیرا برخی دیگر از طرفداران جریان عدالت خواهی - بارها در آن گفتگو و گفتگوهای دیگر، رویکرد و رفتار افرادی مثل تتلو را حاصل یا بازتاب عملکرد جامعه معرفی می‌کند و تاکید دارد که رفتار تتلو و امثال او پاسخی است به انواع و اقسام بی مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها و ممنوعیت از فعالیت هنری  که در ایران گریبانش را گرفت. به واقع از نظر ایشان و همفکرانشان اگر تتلو  در داخل کشور مجوز فعالیت داشت و در ایران می‌ماند چنین نمی‌شد که این روزها می‌بینیم! و ساختارهای سیاسی و فرهنگی با فراری دادن این فرد مستعد او را به این روز انداختند.

چنین رویکردی ما را به یاد فیلم‌های سینمایی می‌اندازد و دیالوگ‌های کلیشه‌ای متهم یا مجرم یا معتاد که همه تقصیرات را به گردن دوست نااهل، جدایی پدر و مادر، اعتیاد پدر و فقر می‌اندازد و هیچ سهمی برای خودش در این میانه قائل نیست در همین خصوص امیل دورکیم معتقد است هرگاه جامعه دچار عذاب و مشقت باشد به دنبال آن می‌رود تا کسی را پیدا کند و او را مسئول رنج خود معرفی کند.

اما در پاسخ به این اعا باید گفت که صورت بندی پدیده تتلو به این گونه در مرحله نخست،  سلب مسولیت از انسان به مثابه موجود مختار و صاحب قدرت تعقل است. کیست که نداند پس از انقلاب 57  برخی خوانندگان امکان فعالیت در ایران انقلابی آن زمان برایشان فراهم نبود یا مجوزش را نداشتند-که درست یا غلط آن محل بحث نیست - به لس‌آنجلس مهاجرت کردند اما نه زبان به فحاشی گشودند و نه با ادبیات جنسی سعی در جذب مخاطب کردند.

 همین دو دهه پیش یکی از خوانندگان نسل جدید پاپ ایران بعد از انقلاب ، شادمهر عقیلی،  که ترانه‌هایش از  آسمان و کویر و مسافر و پنجره بود و موسیقی‌اش نسبت به کارهای خوانندگان امروز صد البته مجاز‌تر، بدلیل ممنوعیت از فعالیت هنری از کشور مهاجرت کرد اما هرگز رویکرد مریض گونه، از نوع تتلویی، از خود نشان نداد.

اگرچه مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی در رسیدن تتلو و نمونه‌های دیگر، به تصمیم آنها  برای خروج از کشور موثر بود اما رفتار امروز این فرد در خارج از کشور انتخاب مستقیم اوست که چه بگوید و چگونه رفتار کند و چه سبکی از زندگی را برگزیند. در عین حال اگر سر مان را بالابگیریم و به جهان پیرامونمان هم نگاهی داشته باشیم،  در رفتارهای تتلو مصادیق بارز تاثیر فرهنگ لذت پرستی و لذت جویی و آزادی افسارگسیخته ای را مشاهده  خواهیم کرد که نولیبرالیسم  برای پیش برد اهداف اقتصادی‌اش  با بها دادن به آن‌ها، مستقیم وغیرمستقیم مروج آن است. سوژه نولیبرالیسم یک سوژه خوش‌گذران، لذت طلب، نفع جوی و فردگراست که به شدت در رقابت است؛ رقابت در زیباترشدن، رقابت در روابط جنسی و مصرف و هر آنچه که در آن لذت باشد.

اما آنها که با یکجانبه نگری سعی در تقلیل مسولیت فردی انسان و عمق نفوذ فرهنگ نئولیبرالیسم دارند و تتلو را قربانی سیاست‌های غلط و سلیقه‌ایی جامعه امروز ایران می‌دانند- که البته نمی‌توان وجود نقایص را منکر شد- اما این افراد با این منطق چه توجیهی برای وجود نمونه‌های غربی تتلو در اروپا و آمریکا دارند؟ آنجا که نه از وزارت ارشاد و اعمال سلیقه شخصی و ایدئولوژیک خبری است و نه از ممنوع الکاری! پس آن‌ها چرا در جوامعی که ‌هابرماس و دیوود‌هارووی و نوام چامسکی دارند، تتلوهای جامعه خود شده‌اند؟ 

در این میان برخی دیگر از حامیان تئوری قربانی جلوه دادن تتلو پارا فراتر گذاشته‌اند و او را نماد عصیان و اعتراض یک نسل معرفی می‌کنند. نسلی که طعم نابرابری و بی‌عدالتی را چشیده و حال، زیر همه باورها و قراردها و هنجارهای اجتماعی زده است. با این فرض باردیگر این پرسش مطرح می‌شود که  نمونه‌های غربی تتلو دردشان چیست؟ آنها که در جوامع دموکرات و کاملا آزاد با رفاه به مراتب بیشتر از جامعه ایران رشد یافته‌اند چرا چنین می‌کنند؟ یا چرا خواننده ای همچون فرهاد مهراد اشعار و موسیقی اعتراضی‌اش آنگونه بود که می‌دانیم و البته با فرسنگ‌ها فاصله از پدیده‌هایی چون تتلو و...چرا که اعتراض، بر آمده از درک و فهم وجود تضاد میان وضع موجود و ایده آل است. بافرض پذیرفتن اعتراضی بودن رفتار تتلو، چرا سبک اعتراض او همراه شده است با لذت جویی و لذت پرستی و دعوت به سبکی از زندگی که از قضا نولیبرالیسم همان را می‌خواهد؟ ماندن تتلو در ایران تاثیری در انتخاب او نداشت او اگر در ایران هم می‌ماند و کار می‌کرد، علیه السلام نمی‌شد و همانی بود که امروز است با این تفاوت که پیش از این در پس پرده ضخیمی از تظاهر برای بقا در ساختار سیاسی و فرهنگی دست به هر اقدامی می‌زد که چنین نیز شد. 

با این همه می‌توان گفت که پس‌افکندهای حاصل از سیاست‌های نولیبرال در همه جای دنیا وجود دارند و نمونه‌های وطنی هم از این قافله عقب نمانده‌اند و به لطف فضای مجازی یکدیگر را پیداکرده‌اند تا از حمایت هم برخوردار شوند و در رقابتی نزدیک، شانه به شانه نمونه‌های غربی‌شان در این مسیر گام بر می‌دارند. از سویی جهان عرصه تقابل فرهنگ‌هاست و فرهنگ غالب و پیروز مجموعه باورهایی است که قدرت جاذبه بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر موجود داشته باشد. حتی اگر آهسته و با اغماض از کنار مسولیت فردی و انتخاب افراد عبور کنیم و در عوضِ قهرمان سازی‌های بی‌پایه بخواهیم به دنبال مقصر بگردیم باید به این جنگ بزرگ و تقابل فرهنگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم، جنگی که در آن فرهنگ پیروز توانسته جاذبه بیشتری برای مخاطبانش داشته باشد. تتلو نماد است ، نه نماد اعتراض و عصیان آگاهانه بلکه او نماد یک انتخاب است و محصول جاذبه‌های یک فرهنگ و دافعه‌های مبلغان فرهنگی دیگر.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۴۳۶۴۰۹:۳۵:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۴
چرا هر چیزی و کسی مطابق استاندارد های شما نباشد فوری انگ و تهمت میزنید دوران همه مثل من فکر کنند
ناشناس۱۴۲۴۶۶۵۱۲:۵۸:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۴
چون دنیا پرست شدی و این نشانه ای از اخر الزمان است و منجی می اید تو را هدایت می کند و اگر نشدی خواهید رفت!
ناشناس۱۴۲۴۶۸۵۱۳:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۴
پوچی که اشغال های مثل خودش را یدک میکشید اینم مثل ریگی باید بیارینش و آویزانش کنید تا درس عبرت شود
ناشناس۱۴۲۴۸۲۳۱۵:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو داغون هست ساختار ما هم داغونتر
نوید۱۴۲۴۸۴۰۱۵:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۴
دقیقا صحبت ها و طرز رفتار ایشون مطابق استاندارد چه کسانی هستش؟ رفتار رکیک و صحبت های جنسی این شخص با چه استانداردی مطابقت دارد؟
ناشناس۱۴۲۴۳۶۷۰۹:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو و امثال تتلو نشانه های نسل عصیان زده هستند که به بی هدفی رسیده اند.
ناشناس۱۴۲۴۷۳۶۱۳:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو نتیجه سرکوب فکر مخالف است
ناشناس۱۴۲۴۷۵۹۱۴:۱۷:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۴
باید این پسره را بگیرید بیارید آفتابه و قوطی خالی کنسرو ماهی و لوبیا گل گردنش بیندازید در حالی که گاری که چرخ همایش لنگ است را میکشید تازیانه اش بزنید
ناشناس۱۴۲۵۲۹۲۲۳:۱۷:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۴
جهالت در دوره ما رنگارنگ شده است و عده‌ای هم آزادی را در پذیرش این رنگارنگی میپندارند
ناشناس۱۴۲۴۳۷۱۰۹:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۴
آیا از خود سوال کرده اید که چرا چندین میلیون نفر پای لایوهای تتلو و امثال او می نشینند؟ چرا تتلو چندین میلیون طرفدار دارد؟
ناشناس۱۴۲۴۶۶۰۱۲:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۴
از وقتی دنیا پرستی در جهان گسترش یافته ولی عیب ندارد یک روزی این ها نابود می شوند با امدن امام زمان
ناشناس۱۴۲۴۷۴۶۱۴:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۴
تعداد افراد حاضر در لایو برخی سلبیریتی های خارج نشین همچون تتلو و ندا یاسی گاهی اوقات از بینندگان بخش های خبری صدا و سیما بیشتره. پس هر کی ادعا کنه فعالیت های سلبیریتی ها بی تاثیره بر جامعه از هیچی خبر نداره
ناشناس۱۴۲۴۸۹۳۱۵:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۲/۴
چون شخصیتی دارد که ثابت نیست و به هین دلیل افراد کنجکاو زیاد می شوند
ناشناس۱۴۲۵۰۳۶۱۷:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۴
خواننده ها همیشه یک سری طرفدار کم سن و سال دارند که این طرفداران، وقتی از سن نوجوانی خارج شوند، سلیقه آنها هم تغییر می کند.. و ربطی به هیچ چیزی ندارد همیشه بوده و هست .. اما قبلا لایو و فضای مجازی نبود، چیزی هم مشخص نبود ...
ناشناس۱۴۲۵۲۹۳۲۳:۱۸:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۴
بابا این دوستان مثبت ها را قبول ندارن دیگهمیخای چی را قبول کنن اقلیت زورگو
ناشناس۱۴۲۵۳۹۲۰۱:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۵
دلیلش را عرض میکنم: تنزل فرهنگی، اخلاقی، ادبی، فکری. لطفا نگویید مخالفت با سیاستها و حکومت و ... اینها دلیل نیست، بهانه است. بهانه ای که ضعفهای خود را پشت آن پنهان کنند. قرار نیست هرکس مخالف است به ورطه نابودی اخلاقی و فرهنگی روی بیاورد.
ناشناس۱۴۲۴۳۷۵۰۹:۴۲:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۴
بسیاری از جوانان از فروش بسته های به ظاهر پاکیزه و الگو معرفی کردن آنها خسته شده اند. بسته هایی که درون آنها بسیار متفاوت تر از ظاهر آنها هستند.
ناشناس۱۴۲۴۳۷۷۰۹:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۴
من از بین انتخاب ژن خوب و تتلو، تتلو را انتخاب می کنم چون حداقل ظاهر و باطنش یکی است.
ناشناس۱۴۲۵۳۰۹۲۳:۴۳:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۴
چرا حضور فرزندان مسئولان ایرانی در آمریکا ایرادی ندارد، ولی برای بقیه شرایط به این سادگی‌ها نیست؟
ناشناس۱۴۲۵۵۰۷۰۹:۵۵:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۵
ولی من انسانهای مریض را انتخاب نمی کنم
شناس۱۴۲۵۹۲۲۱۶:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۵
خوب نکن. برو یک فانوس دستت بگیر و در شهر دنبال آدم بگردد.
ناشناس۱۴۲۴۳۸۴۰۹:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۴
در این مغرب زمین که ما زندگی میکنیم صدها تتلو دکان خودشان را دارند و هیچ رسانه جدی کاری به کارشان ندارد . عدم تحمل دیگری گرفتاری ما است باید یاد بگیریم که میشود موسیقی را گوش نداد و فیلمی را ندید خود را مشغول به چیزی کنیم که میپسندیم .
ناشناس۱۴۲۴۳۸۵۰۹:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۴
بعضیی هم چسبیدن به این پس افکندها نولیبرالیسم و عکس یادگاری انداختن باهاش ولی به مقصود خودشون نرسیدن :-)
ناشناس۱۴۲۶۲۵۴۲۳:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۵
بعضی ها هم امثال این چی چی لو رو بردن در رهگذر فلان بنده خدا گذاشتن تا یا از خود دورش کنه و نتیجه بگیرن که مردمی نیست و زورگو و ... یا تحویلش بگیره و حرفهای امروزی بچسبونن که بله بخاطر رای آوردن و ... از خدا نمیترسید حداقل آزاده باشید و مثقالی وجدان
ناشناس۱۴۲۴۳۸۸۰۹:۴۸:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۴
بوجود آمدن شخصیت هایی چون تتلو و طرفداران میلیونی آنها ، حاصل سخت گیریهای زیاد و بی دلیل دستگاه های مسئول در کوچک ترین امور شخصی جوانان بوده و هست.
ناشناس۱۴۲۴۶۷۱۱۲:۵۹:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۴
خخخخخه ان وقت شخصیت های درستکار چرا طرفداران میلیونی دارن؟
محمد قاسمی۱۴۲۵۱۳۱۱۹:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو بدبخت حتی گفت توبه کردم نماز خوند برای امام رضا خوند حتی انرژی هسته ای جوابش چی بود؟ احساس میکنم بعضیا عامدانه دوست دارن جوونها رو دین زده کنند
ناشناس۱۴۲۴۳۹۷۰۹:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۴
وقتی سلایق گوناگون تحمل نشده و نسخه یکسان برای مردم پیچیده می شود، نتیجه کار این می شود.
ناشناس۱۴۲۵۴۰۹۰۲:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۵
احسنت ول کارهای این قماش با فرهنگ دینی ما و فرهنگ ایرانی مان همخوانی ندارد
ناشناس۱۴۲۴۳۹۸۰۹:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۴
اینکه تتلو در میان انتخاب ادامه فعالیت هنری اش بدترین را که همان موسیقی فحاشی و لاابالی گری است انتخاب کرد حرف بسیار منطقی است که ربطی به حاکمیت ندارد و بدرستی نویسنده محترم دهها هنرمند کوچ کرده را نام می برد که این راه را نرفتند. تا اینجا درست اما چرا ما با موسیقی بد می کنیم که همه را فراری می دهیم . صدا و سیمای ما از موسیقی استفاده می کند اما وسایل و ادواتی که این صدای زیبا را در می آورند و هنرمندان آنها را نشان نمی دهد این که تقصیر حاکمیت است. چرا پروسته مجوز برای کارهای هنری بسیار دشوار است که همه را فراری می دهد. یادتان است که حبیب خواننده محبوب و متین از خارج برگشت و تا زمان مرگ اجازه خواندن پیدا نکرد. مرتضی پاشایی را یادتان رفته وقتی فوت کرد چه جمعیتی آمدند که حاکمیت غافلگیر شد. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم تتلو 5 تا 6 میلیون طرفدار از میان نوجوانان و جوانان کشورمان دارد.... حال سوال این است که آیا بهتر نبود کسی که جامعه بزرگی از آینده سازان کشور را رهبری می کند روی او سرمایه گذاری می کردیم و در داخل کشور مجوز فعالیت می دادیم تا از استانداردهای عرف جامعه خارج نشود؟ در مورد خود تتلو اگر گناه عوامل فرهنگی 20 درصد باشد در مورد علاقمندان او 80 درصد است
ناشناس۱۴۲۴۴۰۰۰۹:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۴
عده ای برای رسیدن به هدفشون چسبیدن به این قربانی های جامعه ایرانی ولی فایده ای نداشت و به هدفشون نرسیدن
ناشناس۱۴۲۴۴۰۱۰۹:۵۳:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۴
مشکلات اقتصادی حل شد افتادید دنبال تتلو
ناشناس۱۴۲۴۴۰۵۰۹:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۴
لیبرالیسم یعنی آزادی خواهی. طوری از لیبرالیسم می گویید که انگار جنایت است! چرا آزادی خواهی بد است؟ فطرت انسان و حتی حیوانات لیبرالیستی است. حیوان آزادی را به راحتی و فراهم بودن غذا در قفس ترجیح می دهد.
ناشناس۱۴۲۴۶۶۳۱۲:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۴
هر وقت فهمیدی برای چی به دنیا امدی بیا از لیبرال بحرف!!!
ناشناس۱۴۲۵۶۵۰۱۲:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۵
برای چی به دنیا امدیم ؟ رسوندن شماها به آرمانهاتون ؟؟
ناشناس۱۴۲۵۲۶۱۲۲:۳۱:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۴
لیبرالیسم آزادی خواهی نیست . بهتره قبل از نوشتن نظر اندکی مطالعه کنیم.
ناشناس۱۴۲۵۳۲۴۰۰:۰۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۵
لیبرالیسم آزادی خواهی نیست و آزادی فطری با آن فرق دارد. لیبرال در طول تاریخ بیشتر ظلم کرده اند.
ناشناس۱۴۲۴۴۰۷۰۹:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۴
از نظر شما فقط مداحان خوب هستند
ناشناس۱۴۲۵۰۷۵۱۸:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۴
طرف اومده از فرهاد و شادمهر هم حمایت کرده باز میای میگی اینا فقط مداحان رو میخوان؟ چرا عادت کردین به نخوندن و چشم بسته نظر دادن
ناشناس۱۴۲۵۳۹۳۰۱:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۵
لطفا قبل از اظهار نظر حداقل یک ثانیه فکر کنید.
ناشناس۱۴۲۴۴۱۰۰۹:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۴
افراد را با سخت گیری های بی دلیل تان از کشور فراری دادید، حالا دارید می گویید که چرا در خارج چنین و چنان می کنند؟؟؟
ناشناس۱۴۲۵۲۹۵۲۳:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۴
در خارج هم میگن کسی نباید کاری کنه وقوانین ما در همه منظومه شمسی برقراره
ناشناس۱۴۲۴۴۱۲۰۹:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۴
همه ؛ پس افکند نولیبرالیسم و قربانی جامعه هستن
ناشناس۱۴۲۴۴۱۵۱۰:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۴
برای همه لازم نیست تعیین تکلیف کنید بعضیا دوس دارن اینجوری باشن به قول شما : پس افکند نو لیبرالیسم و قربانی جامعه ! ولی اون چیزی رو که ما داریم میبینیم اینه که این پس افکند ها ، محبوبیت و مقبولیتشون در بین مردم خیلی بیشتر میباشد
ناشناس۱۴۲۴۴۱۷۱۰:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۴
سیاست پاستوریزه کردن افراد، سیاستی شکست خورده است. تتلو و طرفدارانش خروجی های این سیاست اشتباه در طی سالهای طولانی هستند.
ناشناس۱۴۲۴۴۱۹۱۰:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۴
حرف ها و ترانه های تتلو بیشتر بر دل می نشینند
ناشناس۱۴۲۴۴۳۷۱۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۴
خیلی ساده است تتلو و تعدادی دیگر همشان با هم هستند و طبق سناریو های هماهنگ اقدام به کارهای جنجالی میکنند تا مخاطبان را به صفحه خود بکشانند و بتوانند تبلیغات یک سایت شرطبندی را انجام دهند .
Amin۱۴۲۴۷۰۷۱۳:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۴
من طرفدار این بنده خدا نیستم اما میدانم ایشان تا امروز هیییییچ سایتی را تبلیغ ننمود
امین۱۴۲۴۴۴۲۱۰:۲۴:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۴
قطعا قربانی جامعه ماست نه این بنده حدا بلکه بسیاااااااری از استعدادها هرکه با تفکر ما نخواند و نبود و ننشست تکفیر کردیم
ناشناس۱۴۲۴۴۴۳۱۰:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۴
مقصر اصلی متولیان دینی و فرهنگی کشور هستند که حرف و عملشون یکی نیست دم از اسلام ناب محمدی میزنن ربا از در و دیوار کشور و نظام بانکیش میباره دم از حجاب و اسلام میزنید اما سبک زندگی حضرات و فرزنداشون رو ببینید؟ من عامه وقتی میبینم حضرات حرف و عملشون یکی نیست باید چکار کنم؟
ناشناس۱۴۲۴۴۵۹۱۰:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۴
یادش بخیر یک روزی افراد متدین واقعی الگو جامعه بودن ولی از زمانی که دنیا پرستی رواج پیدا کرد در جهان افرادی مثل خواننده و اواز خوان و رقاص می شوند الگو و این یعنی سقوط اخلاق و مختص ایران هم نیست و همه دنیا درگیر ان شدن
ناشناس۱۴۲۴۴۶۳۱۰:۳۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۴
همینطور که ربط دادن تتلو به ندادن مجوز غلط است ربط دادنش به نولیبرالیسم هم غلط است. در غرب هم رفتارهای بسیار خوب وجود دارد از جمله کمک های مالی بسیار زیاد ثروتمندان, پشتکارهای علمی و هنری و ورزشی و ... و حمایت از حیوانات و محیط زیست و هم رفتارهای زشت و خشونت. نمی شود تتلو وار هر چیز بدی وجود دارد را به پای لیبرالیسم و نولیبرالیسم نوشت و خوبی هاش رو نه. در ایران به گونه ای از لیبراایسم حرف می زنن گویی اصلا اخلاق و قانونی در غرب وجود ندارد. نه خیر اقا حتی در همین غرب لیبرال از کسی که درامد بیشتر دارد خانه اجاره می دهد سود بانکی دارد در بورس سود دارد مالیات بیشتر می گیرن و به کسی که درامد کمتر دارد بیشتر کمک مالی می کنند مالیات هم کمتر می گیرن. من مانده ام با این سطح علمی سطحی که برخی در نقد لیبرالیسم قلم فرسایی می کنند ما چطور می خواهیم به مواجهه با ان برویم.
ناشناس۱۴۲۴۴۷۱۱۰:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۴
این ها نشانه ای است برای ظهور منجی در عالم بشریت که جامعه بقدری بد می شود که باید یک نفر بیاید تا ان را پاک کند
ناشناس۱۴۲۴۷۴۰۱۳:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۴
بالاخره جامعه باید بد بشود یا خوب بشود که آماده ظهور شود؟
خام۱۴۲۴۴۹۱۱۰:۴۹:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۴
سلام .در عین حال که پدیده تتلو ناشی از عصیان نسل نو درجهان ونیز ایران میباشد.اما از نظر نباید دور داشت همانطور که نویسنده محترم نیز اذعان نموده سخت گیری وسلیقه آی پرداختن به نسل جوان در ایران مزید بر علت شده.حتی در برهه ای بعضی از بزرگان از امسال تتلو استفاده نمودند که متاسفانه نتیجه عکس هم داد.
ناشناس۱۴۲۴۴۹۴۱۰:۵۱:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۴
یکی از مشکلات این مردم و جامعه،امر و نهی حکومت و اجبار به پذیرش راهکارهایی است که ثابت شده نه تنها برای مردم و کشور فایده انچنانی نداشته بلکه منافعش در جیب عده ای از همان مبلغینش میرود و طبیعی است که امثال تتلو هم سر بلند کنند و نماد عده ای شوند همانگونه که سختگیری های پدر و مادر در خانواده ممکن است باعث طغیان فرزندان در برهه ای از نوجوانی گردد.
ناشناس۱۴۲۴۵۰۱۱۰:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۴
یک سوال. چرا تمام استعداد های ایران کشور رو ترک کردن یا تو فکر رفتن هستن؟ فرقی نمیکنه چه استعدادهایی. علمی، ورزشی، هنری، اقتصادی و...
عمران۱۴۲۴۵۱۰۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۴
در واقع در حالتی که گوشه ای و زمینه ای برای عصیانگری در ذهن جوانان وجود داشته باشد به سمت آثار آنچنانی متمایل میشود.
کیان۱۴۲۴۵۲۰۱۱:۰۲:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو هنرمند نیست، یک بیمار است رفتارهای او برازنده یک جوان ایرانی نیست حالا هرچقدر طرفدار هم میخواد داشته باشه مصرف مواد مخدر، بی بندوباری جنسی، نداشتن ادب در کلام و... هیچکدام از این موارد رو یک ایرانی نمیتواند تایید کند
ناشناس۱۴۲۴۷۵۱۱۴:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۴
طبق نظر شما میلیون ها نفر از جوانان ایران بیمار هستن. خب یک سوال. عامل بیماری این میلیون ها جوان بیمار چیست؟
ناشناس۱۴۲۴۸۱۵۱۴:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۴
هزاران لایک، تعداد گاو پرستان را نمیتوان معیار اعتبار گاو پرستی دانست بلکه بیشتر معیار عمق بیماری است. متاسفانه معنی ازادی و اعتراض توسط بعضی ها خیلی تحریف شده.
ناشناس۱۴۲۵۱۱۹۱۹:۳۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۴
باهات موافقم شدید
ناشناس۱۴۲۴۵۳۰۱۱:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۴
چه اشتباهي كرد جناب رئيسي كه رفت با تتلو عكس گرفت و مصاحبه كرد
ناشناس۱۴۲۴۶۹۱۱۳:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۴
خداوند هم جوابش داد
ناشناس۱۴۲۴۵۴۵۱۱:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۴
صحبت های سیدحسن آقامیری در نقد جامعه بود و سعی در تبرئه تتلو را نداشت . بحث ایشان بر سر این موضوع بود که خود را هم ببینیم تا شاهد تولید افراد همچون تتلو نباشیم . در مورد اینکه چرا خواننده های لس آنجلسی همانند امیر تتلو انگونه رفتارها را نداشته اند ، می توان به به موارد زیر اشاره کرد : اصالت داشتن خود فرد ، درگیر نشدن آنان در مباحث سیاسی همچون عکس گرفتن با نامزد انتخاباتی ، وعده وعید ندادن مسئولین به آنها برای گرفتن مجوز و ... اینکه چرا در جوامع غربی که آزادی کامل وجود دارد و محدودیت نیست افرادی با نگاه های جنسی تولید می شوند یه قیاس کاملا نامتعارف است و جای تعجب دارد که چرا نویسنده اینگونه قیاسی کرده اند . نظام حکومتی غرب نگاهی مادی و غیر دینی دارد و این گونه رفتارها نه تنها هنجار شکنانه نیست بلکه بسیار رایج است . از نگاه جناب آقا میری مقصر دانستن یا ندانستن یک فرد اهمیت چندانی ندارد .ایا با حذف امیر مقصودلو شاهد تولید افراد دیگری از این دست نخواهیم بود ؟
ناشناس۱۴۲۴۵۵۶۱۱:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۴
کاملا درسته آقا میری فقط میخواد همه چیزو گردن جامعه و نظام سیاسی بندازه میگه ما اینو به این روز انداختیم خوب برادر من چرا خودت که ترد شدی و بهت بی مهری شد باورهاتو از دست ندادی و مثل اون نشدی؟! چون تتلو از اول باور و ایمانی نداشت به فرهنگ خودی و انتخابش همینه که الانست
مثبت نگر۱۴۲۴۵۷۲۱۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۴
خوب بود اسم فرهاد مهراد رو اوردید خودتون جواب خودتون رو دادید ایشون نسل قبل از انقلاب و پرورش یافته اون زمان بودند
ناشناس۱۴۲۴۷۸۳۱۴:۳۷:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۴
کل موضوع همین است.وقتی آنها رو طرد کردند اینها پا گرفتن
باباشاهی۱۴۲۴۵۷۴۱۱:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۴
سال ۹۶ موقع انتخابات که تتلو معیار حق و باطل شده بود
سمیر۱۴۲۴۵۸۲۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۴
قطعا برای جامعه ماست چرا با چوب خودخواهی ملت رو میزنیم سرکوب انچه که مورد پذیرش ما نیست کار خوبی نیست حتی هنر و ورزش یااستعداد خاص از جنس بانوان باشد چراخود را اینقدر عقل کل میدانیم!!!!!!
علوی۱۴۲۴۵۸۶۱۱:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۴
همینقدر که نوشتید قربانی جامعه ایراااااااااانی !!!! مشخصه چه خبره !!!!!!
ناشناس۱۴۲۴۵۹۹۱۲:۰۸:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۴
اصلا این موجود ارزش حرف زدن ندارد ، تاسف برای والدینی که کودکان خود را مجبور به ساخت دابسمش با موسیقیهای مستهجن این فرد میکنند و حمایت از افرادی مانند تتلو نشان از،سقوط هرچه بیشتر اخلاقیات در جامعه دارد.
ناشناس۱۴۲۴۶۲۳۱۲:۲۶:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو ، یا هر اسم دیگر ازجنس او ، مصداق این ضرب المثل هستند که : یا آنچنان باش که مینمایی یا آنچنان نمای که هستی . آیا .....که ادعای اخلاق و رفتار نیک دارند ومی خواهند الگو جامعه باشند مصداق این ضرب المثل هستند ؟ اگر بودند کار به اینجا نمیرسید .
بیژن۱۴۲۴۶۳۶۱۲:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۴
یه زمان تو ابن مملکت، لیبرال فحش حساب میشد. بعد به این نتیجه رسیدند که لیبرال دیگه بار منفی نداره و بجاش نئولیبرال رو استفاده کردند. اینم چند وقت دیگه جاشو به یه فحش جدید میده!
تبریزی۱۴۲۴۷۶۰۱۴:۲۱:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۴
نئولیبرال افراطی! :)
ناشناس۱۴۲۴۶۳۸۱۲:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۴
به فرض اینکه مطلب نگارنده درست ،مسوولین این وضعیت کسانی هستند که صاحب قدرت درعرصه های مختلف جامعه بودند وهستند ولی حرفشان با عملکردشان هیچ گونه همخوانی نداشت وندارد .
ناشناس۱۴۲۵۱۵۱۲۰:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۴
خب اتفاقا اینجا همین جوابو داده میگه اگر فقط مسولان ما مقصر این وضعیت و تتلوها هستن پس نمونه های غربی امثال تتلو که مسولان راستگو و صادق و خوبی دارن چرا وضعشون اینه ؟ پس مشکل رو فقط نباید گردن مسولان و جامعه انداخت مشکل عمیق تره
ناشناس۱۴۲۴۶۶۴۱۲:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۴
آنچه نوشتیدهمه مغلطه بودسلیقه وخواسته های مردم درکل امورزندگیشان ازهیچ ایسم ِ سیاسی پیروی نمیکندحتی درسوزاندن جوجه هاوهزاران هزارنبایدها که بایدمی شودو ویران گر.
ناشناس۱۴۲۴۶۹۳۱۳:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو عصیان یک جامعه ای که از ریاکاری نسل های قبل به ستوه اومده و حالا با بی حیایی می خواد انگاری انتقام بگیره
ناشناس۱۴۲۴۷۰۴۱۳:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۴
یک سووال دارم اون موقعی که این آقا تو انتخابات باهاتون عکس می انداخت هم نئو لیبرال بود یا بچه مومن؟
ناشناس۱۴۲۴۷۶۹۱۴:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۴
امثال تتلو شرف دارن به امثال سحر قریشی ها،تتلو حداقل ظاهر باطنش یکیه.
رضا۱۴۲۴۷۸۶۱۴:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۴
سلام چرا یه مورد این چنینی که بوجود میاد همش با الفاظ وکلمات بازی میکنید بابا این مردم از جوان تا پیر گرفته همه شون از نصیحت شدن دیگه خسته شدند ببینید دردشون چیه دوروورشون همش بی صداقتی ، ظاهر سازی ، فریب ،دروغ واختلااس می بینند یه مقدار م از دیدگاه مردم بنویسید
ناشناس۱۴۲۴۸۲۱۱۵:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۴
اگر فردا روزی بچه تو با الگو گیری از این چنین افرادی رفتار نامناسبی انجام داد حق نداری اعتراض کنی
مجید بیرانوند۱۴۲۴۸۲۹۱۵:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۴
شما چطور به خودتون اجازه میدین که به کسی بگین علیه السلام هست یا نه ؟؟؟ لطفا باغچه خودتونو بیل بزنید
ناشناس۱۴۲۴۸۳۶۱۵:۰۹:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۴
شما مگه علم غیب داری که امثال این ها اگر تو ایران هم میماندند باز هم همینگونه بودند؟
ناشناس۱۴۲۴۸۵۳۱۵:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۴
ایشون باید احظار و مجازات بشه
ناشناس۱۴۲۴۸۷۹۱۵:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۴
زندگی انسانها مثل نواختن ساز است ،در واقع آن چیزی را می‌شنوند که می‌نوازند ، تتلو و بسیاری از جوانان که رفتارشان را نمی پسندید ،حاصل نواختن ساز توسط مسوولینی هستند که خود را بهترین آهنگ ساز و بهترین نوازنده میدانستند و همچنان میدانند ،بنابراین عیب دگران منگرو ،احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش .
ناشناس۱۴۲۴۸۸۶۱۵:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۴
تتلو و همانندهای او کم هم نیستند ،ممکن است کلام زیبا نداشته باشند ولی شاید از خیلی. قلب پاکتری داشته باشند و از صفت زشت ریا ،بدور ،شاید ، ،خدا میداند .
ناشناس۱۴۲۵۰۰۷۱۷:۱۶:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۴
یک نفر باید خود آقا میری رو نجات بده .
ناشناس۱۴۲۵۰۲۳۱۷:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۴
متاسفانه هیجانات کاذب جای تعقل را گرفته جامعه ما چه به خواهیم و چه نخواهیم با خودش لج کرده......
شوقی۱۴۲۵۰۳۰۱۷:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۴
همه نباید همفکر شما باشن عزیزم میلیون ها جوان ایرانی که ایران وطن و سرزمین خودشون هم هست مخالف نظر و تفکر امثال شما که نمی دانم کی بشما وکالت داده تفکرات و رفتار به ملت تحمیل کنید
علی۱۴۲۵۰۳۲۱۷:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۴
خوب یا بد ایشون پایگاه اجتماعی چند میلیونی دارد که ما به بدترین شکل ممکن آن را کنترل کردیم و اکنون افسار این پایگاه در دستان ما نیست.
ناشناس۱۴۲۵۰۶۷۱۸:۱۲:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۴
نگارنده هیچ درکی از مفهوم جامعه انسانی ندارد. همیشه در هر جامعه ای انسانها با سبک زندگی متفاوت وجود داشته اند. کسی تتلو دوست ندارد برود مدل خودش زندگی کند. مهندسی جامعه بی معنا و چندش اور است
ناشناس۱۴۲۵۱۰۷۱۹:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۴
اقتصاد فعلی ما اقتصاد نو لیبرالی هست
ناشناس۱۴۲۵۱۴۳۱۹:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۴
من تعجبم از سایت الف هست که چرا مقاله ای را می گذارد که مخاطبینش همه جور و با هر منطقی نقدش کرده اند؟ البته چاپ نقدهای خوانندگان قدمی در جهت احترام به مردم سالاری است ولی خدا وکیلی دوست داری مردم اینجور منطق و ادبیات مربوط به دوران ژوراسیک را هتک حرمت کنند یا حتی تتلو را تطهیر کنی؟
ناشناس۱۴۲۵۱۸۳۲۰:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۴
چه چیزی در روسیه و چین هست که نولیبرالیسم نیستند؟
ناشناس۱۴۲۵۲۹۸۲۳:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۴
خوب با تتلو عکس می گرفتید چی شد پس؟
ناشناس۱۴۲۵۴۵۱۰۶:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۵
این نئولیبرالیسمی که جدیدا پیراهن عثمان شده به یک چیز گنگ و جهان شموب تبدیل شده که طرف مخالفان لیبرالیسم‌ برای ترساندن ملت از لیبرالیسمی که موجب خیلی از پیشرفت ها شده استفاده میشه
ناشناس۱۴۲۵۴۷۶۰۷:۴۹:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۵
جامعه پلورال است. مثل انگشتان دست که یکسان نیستند.
ناشناس۱۴۲۵۴۷۷۰۷:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۵
هیچ چیز بیشتر از دین متظاهر و دورو نمی تواند جامعه را به تباهی بکشاند
ناشناس۱۴۲۵۴۸۱۰۸:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۵
وقتی به هر بهانه ای زندگی معقول برای جوانان ایجاد نکردید وفقط فشارهای گوناگون وبگیر وببند راه انداختید نتیجه همین نسلهای عصیانزده میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین