روش‌های درمان افسردگی از زبان دکتر بهشتیان

گزارش بازرگانی،   3990123087

افسردگی شایع ترین اختلال روانشناختی است و برای درمان آن روش‌های مختلفی وجود دارد روش هایی چون تغییر رژیم غذایی ، تغییر سبک زندگی، دارو درمانی ، مشاوره روانشناسی (شامل روش های متعددی مثل شناخت درمانی ، رفتار درمانی، درمان های تحلیلی، ذهن آگاهی ، واقعیت درمانی و ....). اما اینکه هر کس باید از چه روشی برای درمان افسردگی خود استفاده کند بستگی به نوع، شدت و علل افسردگی او دارد. گاهی نیاز است از ترکیب چندین روش مختلف (مثل دارو درمانی و روان درمانی) استفاده کرد.

در این مطلب سعی می کنم به اختصار درباره هر یک از این روش های درمان افسردگی توضیح مختصری دهم:

درمان افسردگی با تغییر سبک زندگی

یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمان افسردگی های خفیف تا متوسط، تغییر سبک زندگی است؛ در افسردگی های خفیف همین تغییر در شیوۀ زندگی روحیۀ فرد را بهبود می‌بخشد، باعث می‌شود که دیگر نیازی به مراجعه برای درمان نداشته باشد.

مثلا تحقیقات نشان می دهد ورزش روزانه به اندازۀ دارو درمانی مفید است. وقتی ورزش می کنید، سروتونین و اندروفین بیشتری در مغز شما ترشح می شود که این مواد شیمیایی نشاط‌آور و انرژی‌بخشی هستند. انجام ورزش های هوازی و پیاده‌وری از جمله فعالیت هایی هستند که در بهبود افسردگی موثر هستند.

 یکی از عوامل اصلی افسردگی گوشه‌نشینی و تنهایی است. بنابراین سعی کنید با گسترش ارتباط‌های خانوادگی و اجتماعی خود و شرکت در کلاس‌های مختلف، از منزوی بودن دوری کنید. همچنین انجام فعالیت های خیریه و کمک به دیگران به بهود حس معناداری خود و زندگی کمک زیادی می کند و باعث افزایش رضایت از زندگی در شما می شود.

کم کردن استرس افسردگی را کاهش می دهد.

قرن اخیر به قرن استرس مشهور شده است. زندگی مدرن استرس ما را افزایش داده است. زندگی پر استرس احتمال ابتلا به افسردگی و بیماری های جسمی را افزایش می دهد. سعی کنید تا عواملی که استرس شما را افزایش می دهد را کم کنید و اگر روابط عاطفی، اجتماعی، کار و ... به شما استرس وارد می‌کند، آنها را کنار بگذارید یا تغییر دهید.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که مشکلات در زندگی مشترک تاثیر مستقیمی بر رضایت از زندگی داشته و احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. به همین دلیل داشتن اگر در زندگی مشترک خود دچار مشکل هستید اولین اقدام برای درمان افسردگی شما مشاوره ازدواج است.

روان درمانی و مشاوره روانشناسی موثرترین روش درمان افسردگی

بهترین روش درمان بدون بازگشت افسردگی روان درمانی و مشاوره روانشناسی است.؛ اگر تغییر سبک زندگی و کاهش استرس تاثیر زیادی روی افسردگی شما نداشتن زمان آن است که از یک دکتر روانشناس خوب کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می کند افسردگی خود را به صورت ریشه ای درمان کنید و احتمال بازگشت آن را کاهش می دهد. از طرف دیگر گاهی شدت افسردگی آنقدر زیاد است که خود فرد به تنهایی نمی توانند بر آن غلبه کند.

تشخیص درست علت افسردگی و تعیین روش درمان مناسب شما موجب می‌گردد تا دورۀ درمان تان شما کاهش یابد. افسردگی باعث می‌شود تا افراد دید منفی نسبت به تمام مسائل داشته باشند؛ اما مشاور کمک می‌کند که این نگاه غیرواقعی و غیرمنطقی را از بین ببرید.

برای تغییر دید خود به زندگی، به زمان احتیاج دارید؛ پس با صبر و همراهی متخصص، روند درمان خود را طی کنید.

یکی دیگر از روش های درمانی افسردگی آموزش خود هیپنوتیزم است در این روش درمانگر به شما روش هایی را آموزش می دهد که با کمک آن می توانید افسردگی خود را بهبود دهید. البته فراموش نکنید که خود هیپنوتیزم را حتما تحت نظر یک روانشناس و هیپنوتیزم درمانگر آموزش ببینید.

درمان افسردگی با دارو

در افسردگ شدید، امکان دارد روانپزشک برای شما دارو نیز تجویز کند. پژوهش ها نشان می دهد استفاده از داروهای ضدافسردگی در کنار روان‌درمانی بیشترین تأثیر درمانی را دارد. اما فراموش نکنید که مصرف دارو به تنهایی موجب درمان افسردگی شما نمی شود.

با وجود اینکه بسیاری از بیماران توقع دارند تنها با مصرف دارو به‌طور کامل درمان شوند؛ اما پس از کاهش شدت علائم به‌وسیلۀ دارو، انجام روان‌درمانی ضروری است. بنابراین بر اساس روند درمان، تعدیل یا قطع داروها به نظر متخصص شما بستگی دارد.

باید توجه داشت که هر دارویی علاوه بر مزایا، عوارضی نیز دارد. از طرفی افسردگی مانند بیماری‌های جسمی نیست و نیاز به درمان‌های روانشناختی دارد و استفاده تنها از دارو بیماری را بهبود نمی‌بخشد. نکته دیگر مصرف دارو حتما باید تحت نظر روانپزشک باشد.

2 دسته از افراد بهتر است حتما برای درمان افسردگی خود از دارو درمانی کمک بگیرند.

افسردگی شدید: افرادی که افسردگی شدیدی داشته؛ به حدی که انرژی لازم برای انجام کارهای ساده روزانه (مثل نظافت شخصی) خود را هم ندارند، بهتر است از دارو درمانی استفاده کنند. دارو کمک می کند تا خلق این افراد بهبود پیدا کرده و آمادگی و انرژی لازم برای شروع روان درمانی را پیدا کنند.

افسردگی با ریشه ژنتیک. علایم افسردگی در برخی از افراد بدون هیچ دلیل خاصی شروع می شود. یعنی بدون آنکه اتفاق خاصی در زندگی آنها رخ داده باشد، یکباره غرق در افسردگی می شوند. معمولا دلیل افسردگی این افراد تغییرات شیمیایی در مغز آنهاست که حتما باید به وسیله دارو این نوسانات کنترل شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین